logo UIB Universitats - FOU

FULL OFICIAL

Núm. 568 (extraordinari) - Any  XXXIX - I. DISPOSICIONS GENERALS Divendres, 08 de març de 2024
Consell de Govern

15356. ACORD NORMATIU del dia 21 de febrer de 2024 pel qual es regula el règim de concursos d’accés als cossos docents universitaris i de contractació en la modalitat de professor permanent laboral.

Preàmbul

La Llei orgànica 2/2023, de 22 de març, del sistema universitari, estableix que el personal docent i investigador de les universitats públiques estarà compost per professorat tant dels cossos docents universitaris com laboral. De les diferents figures que es defineixen al capítol IV, tres comparteixen el fet d'implicar una vinculació permanent amb les universitats: catedràtic d'universitat i titular d'universitat en el cas dels cossos docents i professor permanent laboral en el cas del professorat laboral –els quals, segons l'article 82.b), tindran «drets i deures acadèmics i categories comparables a les del personal docent i investigador funcionari».

El personal docent i investigador d'aquestes categories comparteix, a més, la necessitat de tenir regulats els concursos d'accés segons el que disposen els articles 65 i 71.1 de la Llei orgànica 2/2023, desenvolupats posteriorment a través del Reial decret 678/2023, de 18 de juliol, pel qual es regula l’acreditació estatal per a l’accés als cossos docents universitaris i el règim dels concursos d’accés que desenvolupa la Llei orgànica 2/2023, de 22 de març. Dues legislacions que, com exposa l'article 33.1 del reial decret esmentat, coincideixen a assenyalar que és la normativa interna de cada universitat la que regularà el procediment que ha de regir en els concursos d’accés.

Aplicant el principi d’igualtat que regeix l’article 14 de la Constitució espanyola, i considerant que la lletra c) de l’article 82 de la Llei orgànica 2/2023 estableix que la modalitat de professor laboral permanent ha de tenir drets i deures acadèmics comparables als del personal funcionari, resulta pertinent establir un model equiparat de concursos d’accés. D’aquesta forma, la Universitat defineix un sistema equitatiu per als dos cossos partint del principi que, a diferència de la resta de modalitats, comparteixen el fet de formar part de l’oferta pública anual i d’establir un vincle permanent amb la institució.

Per tot això, el Consell de Govern, a la sessió ordinària del dia d’avui, fent ús de la competència que li atribueix l’article 24.1.a) i h) dels Estatuts d’aquesta universitat, ha acordat de regular el règim de concursos d’accés als cossos docents universitaris i de contractació en la modalitat de professor permanent laboral en el sentit que s’indica tot seguit.

Sumari

Capítol preliminar. Disposició general

Article 1. Objecte i règim jurídic

Capítol I. Convocatòries dels concursos

Article 2. Convocatòries dels concursos
Article 3. Publicació de les convocatòries
Article 4. Informacions de la convocatòria
Article 5. Perfils de les places
Article 6. Composició de les comissions de selecció
Article 7. Requisits dels candidats
Article 8. Sol·licituds
Article 9. Admissió
Article 10. Presentació de documentació

Capítol II. Constitució i funcionament de les comissions de selecció

Article 11. Normes generals
Article 12. Constitució i funcionament de les comissions de selecció

Article 13. Recusacions, abstencions i renúncies

Capítol III. Realització dels concursos

Article 14. Garanties
Article 15. Realització dels concursos
Article 16. Estructura general dels concursos
Article 17. Primera prova
Article 18. Segona prova
Article 19. Normes generals del concurs de mèrits
Article 20. Proposta de provisió

Capítol IV. Reclamacions contra la proposta de provisió

Article 21. Reclamacions
Article 22. Resolució de les reclamacions

Capítol V. Nomenament

Article 23. Presentació de documentació
Article 24. Nomenament com a funcionari públic
Article 25. Nomenament com a professor permanent laboral

Capítol VI. Mesures d’acció positiva

Article 26. Criteris de desempat
Article 27. Adaptació a situacions especials

Capítol VII. Codi ètic

Article 28. Incompatibilitats i abstencions
Article 29. Frau en la documentació o les proves
Article 30. Comunicació entre les comissions de selecció i els candidats

Disposicions addicionals

Primera. Desenvolupament
Segona. Denominacions

Disposició derogatòria

Única. Derogació normativa

Disposició transitòria

Única. Referències a especialitats i àmbits de coneixement

Disposició final

Única. Entrada en vigor

Capítol preliminar. Disposició general

Article 1. Objecte i règim jurídic

1. La present normativa té com a objecte regular el procediment dels concursos per a l’accés als cossos docents universitaris i per a la contractació de personal docent i investigador laboral de les categories incloses en la modalitat de professor permanent laboral.

2. Els concursos es regiran per les bases de les convocatòries corresponents d’acord amb el que estableixen la Llei orgànica 2/2023, el Reial decret 678/2023 i les normes de caràcter general que els siguin aplicables.

Capítol I. Convocatòries dels concursos

Article 2. Convocatòries dels concursos

La Universitat, seguint el procediment que estableixin els seus Estatuts, pot convocar concursos per a l’accés als cossos docents universitaris i per a la contractació de personal docent i investigador laboral en la modalitat prevista a l’article 82 de la Llei orgànica 2/2023, per a les places que estiguin dotades al seu pressupost.

Article 3. Publicació de les convocatòries

  1. Les convocatòries es publicaran seguint el procediment establert a l’article 29 del Reial decret 678/2023 o a la legislació que el substitueixi.
  2. L’inici del termini per presentar sol·licituds començarà l’endemà de la publicació de la convocatòria al Butlletí Oficial de l’Estat.

Article 4. Informacions de la convocatòria

  1. Les convocatòries han d’incloure, com a mínim, la informació següent:
    1. Codi de la plaça objecte de concurs.
    2. Àmbit de coneixement.
    3. Tipus de concurs.
    4. Perfil docent.
    5. Perfil investigador.
    6. Requisits dels aspirants, característiques de les sol·licituds, terminis i forma de presentació de les sol·licituds, composició de la comissió de selecció, fases de desenvolupament del concurs, normes de presentació de documents, condicions en què els concursants poden consultar la documentació presentada per altres concursants i normes dels nomenaments.
    7. Acreditació de la competència lingüística.
    8. Espais on es publicaran els tràmits del concurs i actuacions de la comissió.
    9. Taxes administratives, si escau.
  2. El fet que la convocatòria inclogui especificacions docents i de recerca no implica un dret de vinculació exclusiva de la persona seleccionada a aquestes ni limita les competències de la Universitat per assignar altres obligacions docents i de recerca.

Article 5. Perfils de les places

  1. Les places que surtin a concurs han d’incloure dos tipus de perfil: el perfil docent i el perfil investigador.
  2. El perfil docent indicarà l’adscripció a l’àmbit de coneixement de la plaça objecte de concurs. Aquest perfil es pot desenvolupar amb fins a tres especialitats de coneixement.
  3. El perfil investigador indicarà l’especialització en l’àmbit de la recerca que es requereix per accedir a la plaça. Aquest perfil es pot desenvolupar amb fins a tres especialitats de coneixement.
  4. Entre el perfil docent i el perfil investigador hi ha d’haver una coherència acadèmica vinculada a les necessitats que han donat origen a la convocatòria de la plaça.

Article 6. Composició de les comissions de selecció

  1. Les comissions de selecció estaran formades per tres membres de categoria igual o superior a la de la plaça convocada, un dels quals pot ser proposat per la Universitat i com a mínim dos han de ser elegits per sorteig públic d’entre les persones que figurin en una llista qualificada. Les comissions de selecció no poden incloure dos membres d’una mateixa universitat o centre.
  2. Per a cada comissió de selecció es nomenaran un total de sis suplents, dos dels quals poden ser proposats per la Universitat i com a mínim quatre han de ser elegits per sorteig públic d’entre les persones que figurin en una llista qualificada.
  3. Poden formar part de les comissions de selecció els membres del personal docent i investigador permanent que reuneixin les condicions establertes a l’article 32.1 del Reial decret 678/2023, de 18 de juliol, o legislació que el substitueixi, i que tinguin el nombre de trams de recerca reconeguts o equivalents que s’estableix per a cada categoria de plaça.
  4. Els membres de les comissions han de ser de categoria igual o superior a la de la plaça objecte de concurs. Per a les places de catedràtic d’universitat o personal docent i investigador permanent laboral equiparat, han de tenir un mínim de tres trams de recerca reconeguts. Per a les places de professor titular d’universitat o personal docent i investigador permanent laboral equiparat, han de tenir un mínim de dos trams de recerca reconeguts, llevat del president, que n’ha de tenir tres.
  5. Les comissions de selecció han de tenir una composició equilibrada entre homes i dones, excepte que no sigui possible per raons fonamentades i objectives motivades degudament a través d’un informe raonat.

Article 7. Requisits dels candidats

  1. Els aspirants a les places del cossos docents han de complir els requisits establerts a l’article 69.1 de la Llei orgànica 2/2023.
  2. Els aspirants a les places de personal docent i investigador laboral equiparades als cossos docents han de complir els requisits establerts a l’article 85.1 i, en allò que sigui aplicable, a l’article 69.1 de la Llei orgànica 2/2023. Per a les places de professor permanent laboral equiparades a professor titular d’universitat, serà vàlida, en virtut del punt 2 de la disposició transitòria tercera de la Llei orgànica 2/2023, l’acreditació de professor contractat doctor.
  3. Els candidats que no tinguin la nacionalitat espanyola han d’acreditar el coneixement d’una de les llengües oficials de la comunitat autònoma de les Illes Balears en els termes que, si escau, estableixi la convocatòria específica.
  4. En les places corresponents al torn lliure de l’oferta pública, els candidats han de complir els requisits establerts en el termini de presentació de sol·licituds i mantenir-los fins a la presa de possessió o signatura del contracte.
  5. En cas que es tracti de places vinculades a reserves d’oferta pública corresponents a personal I3 o R3 o amb discapacitat superior al 33 per cent, els requisits específics s’han d’acreditar abans de la presa de possessió o signatura del contracte. Si cap dels candidats proposats no presenta el certificat I3 o R3 o de discapacitat superior al 33 per cent, es podrà nomenar el candidat que més puntuació hagi obtingut.
  6. Per a la convocatòria de places de promoció interna d’algun dels cossos, els candidats han de complir el requisit d’haver d’estat vinculat durant almenys dos anys a la Universitat de les Illes Balears en el cos corresponent.

Article 8. Sol·licituds

  1. Els aspirants que vulguin prendre part en els concursos han de presentar una sol·licitud al Rector degudament formalitzada, segons el model que acompanyarà la convocatòria corresponent i en el termini que aquesta estableixi.
  2. Les sol·licituds s’han de presentar a la seu electrònica de la Universitat de les Illes Balears o a través d’algun dels mitjans establerts a l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre.
  3. Els aspirants han d’abonar a la Universitat la quantitat que estableixi la convocatòria en concepte de dret de participació en les proves. Si escau, la convocatòria indicarà el mitjà o els mitjans per abonar-la.

Article 9. Admissió

  1. En el termini de trenta dies comptadors des del tancament de la presentació de sol·licituds, el Rector dictarà resolució per la qual declararà aprovades les llistes provisionals d’admesos i exclosos als concursos. Aquesta resolució, juntament amb les llistes completes d’admesos i exclosos i les causes d’exclusió, es farà pública a través del tauler electrònic oficial de la Universitat.
  2. Contra la resolució del Rector, les persones interessades podran interposar reclamació en el termini de deu dies a comptar de l’endemà de la publicació per tal d’esmenar, si escau, el defecte que hagi motivat l’exclusió o al·legar l’omissió de la relació d’admesos i exclosos. Els aspirants que, dins el termini esmentat, no esmenin l’exclusió o no al·leguin omissió, justificant el dret a ser inclosos en la relació d’admesos, seran definitivament exclosos del concurs.
  3. Una vegada finalitzat el termini de reclamacions i resoltes aquestes, el Rector dictarà resolució per la qual s’aprovarà la llista definitiva de candidats admesos i exclosos. Aquesta llista es publicarà, juntament amb els motius d’exclusió, en el termini d’un mes a través del tauler electrònic oficial de la Universitat.
  4. Contra aquesta darrera resolució es podrà interposar, si escau, recurs de reposició en els termes prevists per la Llei 39/2015.

Article 10. Presentació de documentació

Els aspirants disposaran des de l’endemà de la publicació de les llistes definitives d’admesos i exclosos i fins a cinc dies abans de la realització de la primera prova per presentar, a través dels mitjans que estableixi la convocatòria específica, la documentació següent: curriculum vitae, projecte docent, projecte d’investigació i, si així ho determina la convocatòria específica, documents acreditatius dels mèrits aportats.

Capítol II. Constitució i funcionament de les comissions de selecció

Article 11. Normes generals

  1. Les comissions es poden constituir i exercir les seves funcions de forma presencial o a través de mitjans electrònics, segons el que estableixi cada convocatòria. En cas que, per raons objectives i degudament justificades, s’hagi de modificar la forma de realització de les proves, el canvi s’haurà de publicar al tauler electrònic oficial de la Universitat o notificar als interessats amb un mínim d’antelació de deu dies a la data establerta per realitzar la primera prova.
  2. Les comissions de selecció es regiran pel funcionament d’òrgans col·legiats vigent en la normativa de la Universitat.
  3. La Universitat de les Illes Balears haurà de fer pública tant la composició de les comissions com els currículums dels seus membres.

Article 12. Constitució i funcionament de les comissions de selecció

  1. Les comissions s’han de constituir en el termini màxim de seixanta dies comptadors des de l’endemà de la publicació definitiva d’admesos i exclosos. Si, transcorregut aquest termini, la comissió de selecció no s’ha constituït, el Rector, d’ofici o a instància de la part interessada, en substituirà el president.
  2. El president de la comissió dictarà resolució per convocar els membres titulars i, si escau, els membres suplents a l’acte de constitució de la comissió; en fixarà la data, l’hora i el lloc i ho notificarà a les persones interessades.
  3. Correspon al secretari de la comissió aixecar acta de les reunions de la comissió i custodiar la documentació relativa al concurs, a més de realitzar les actuacions administratives necessàries per al bon funcionament de la comissió. Comptarà amb el suport del personal tècnic, de gestió i d’administració de serveis de la Universitat.
  4. La constitució de la comissió exigeix la presència de la totalitat dels seus membres titulars o, a falta d’aquests, dels suplents que els substitueixin. Els membres titulars que no assisteixin a la constitució de la comissió de selecció hauran de ser substituïts per suplents.
  5. A l’acte de constitució, la comissió de selecció ha de realitzar les actuacions següents:
    1. Definir, d’acord amb els criteris generals que pugui establir la Universitat, els criteris específics per a la resolució del concurs i fixar la data, hora i lloc on es realitzarà la primera prova i, si escau, la segona. En ambdós casos, s’ha de garantir la igualtat d’oportunitat dels concursants i el respecte als principis de mèrit i capacitat.
    2. Establir, mitjançant sorteig, l’ordre d’intervenció dels candidats a la primera prova.
  6. Els criteris específics, la data, hora i lloc on es realitzarà la primera prova i, si escau, la segona, així com l’ordre d’intervenció dels candidats, es publicaran al tauler electrònic oficial de la Universitat.
  7. En cas que la comissió de selecció identifiqui necessitats específiques per poder complir els principis de l’article 65 de la Llei orgànica 2/2023 i dels articles 14 i 27 d’aquesta normativa, ho han de comunicar a la Universitat, per tal que aquesta disposi les mesures oportunes.
  8. Perquè la comissió de selecció pugui actuar vàlidament a partir de la seva constitució, cal que hi participin almenys dos dels seus membres. Si la comissió quedàs amb menys de dos membres, se n’anul·larien les actuacions i es nomenaria una nova comissió de selecció pel procediment establert en aquesta normativa.
  9. Una vegada constituïda la comissió de selecció, en cas d’absència d’algun dels seus membres, es procedirà segons el que estableix l’article 6 d’aquesta normativa.
  10. Els acords de la comissió de selecció es prendran per majoria simple, i no es permet, en cap cas, l’abstenció. En cas d’empat, s’aplicarà el vot de qualitat del president.
  11. Els membres de la comissió de selecció que no siguin de la Universitat tindran dret a percebre dietes d’assistència en funció d’allò que estableix la normativa vigent. En cas que les proves siguin presencials, tindran dret a percebre dietes de desplaçament i allotjament. La despesa derivada s’abonarà amb càrrec al pressupost que la Universitat determini.

Article 13. Recusacions, abstencions i renúncies

  1. El nomenament com a membre d’una comissió de selecció és irrenunciable, si no és que hi concorren causes justificades que ho impedeixin. En aquest cas, l’apreciació de la causa al·legada correspon al Rector, qui haurà de resoldre en el termini legalment establert.
  2. Els supòsits d’abstenció que es poden plantejar s’han de tramitar i resoldre de conformitat amb el que disposen els articles 23 i 24 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic.
  3. Els candidats que figurin en les llistes definitives d’admesos i exclosos poden presentar, en el termini de deu dies a comptar de la publicació d’aquestes llistes, recusació d’un o més membres de la comissió. Per a la recusació es consideraran les causes recollides a l’article 23.2 de la Llei 40/2025, sempre que estigui acompanyada de proves documentals que ho acreditin. En aquest cas, aquesta circumstància es notificarà a la persona afectada, per tal que pugui emetre un informe. Si la Universitat considera procedent la recusació, se substituiran els membres afectats d’acord amb el que estableix l'article 6 d'aquesta normativa. Si el nombre de persones afectades per recusacions impedeix que es constitueixi la comissió de selecció, el Rector nomenarà una comissió nova.
  4. Una vegada s’hagi resolt la renúncia o l’incident d’abstenció o recusació, els membres afectats seran, si escau, substituïts pels suplents.
  5. En el supòsit excepcional que també en els membres suplents concorrin les mateixes circumstàncies, de tal manera que no sigui possible constituir la comissió de selecció en les condicions i el nombre de membres establerts als articles anteriors, s’hauran de nomenar tants titulars i suplents com sigui necessari.

Capítol III. Realització dels concursos

Article 14. Garanties

En la realització dels concursos es garantirà en tot moment la igualtat d’oportunitats dels aspirants, el respecte als principis de mèrit i capacitat i el principi d’igualtat de tracte i d’oportunitats entre dones i homes, i la no-discriminació per qualsevol raó social.

Article 15. Realització dels concursos

Els concursos es poden realitzar de forma presencial o en sessió síncrona en línia, segons el que estableixi cada convocatòria específica. En cas que, per raons objectives i degudament justificades, s’hagi de modificar la manera de fer les proves, s’haurà de procedir segons el que estableix l’article 11.1 d’aquesta normativa.

Article 16. Estructura general dels concursos

  1. Els concursos s’han de realitzar en el termini màxim de seixanta dies a comptar de l’endemà de la publicació de la llista definitiva d’admesos i exclosos. Si, transcorregut aquest termini, no s’ha dut a terme el concurs, el Rector substituirà el president de la comissió de selecció.
  2. En cas que, per raons de força major, les proves no es puguin realitzar en aquest termini, el president de la comissió ha d’adreçar una instància al Rector, el qual, examinada la situació, valorarà la concessió d’una pròrroga d’un mes.
  3. El president de la comissió de selecció dictarà resolució per la qual convocarà els membres titulars i, si ho considera necessari, els membres suplents de la comissió per dur a terme el concurs.
  4. Els candidats han de ser convocats per la comissió de selecció a la primera prova amb una antelació mínima de deu dies naturals, mitjançant publicació al tauler electrònic oficial de la Universitat o notificació electrònica.
  5. Els concursos tindran lloc en sessions públiques. Si el concurs és presencial, la sala estarà oberta al públic en general. Si el concurs és a distància, s’haurà d’habilitar un enllaç obert.
  6. Els concursos constaran de dues proves: presentació i defensa d’un projecte docent i presentació i defensa d’un projecte de recerca.
  7. Per dur a terme les proves, els candidats seran cridats una vegada, i se n’exclouran els que no compareguin.

Article 17. Primera prova

  1. La primera prova es podrà realitzar a partir dels deu dies següents a la constitució de la comissió de selecció. Aquesta prova tindrà caràcter eliminatori i consistirà en una exposició i defensa d’un projecte docent vinculat al perfil de la plaça i dels mèrits curriculars que en garanteixin la realització. Els aspirants disposaran d’un màxim de trenta minuts per a l’exposició i la defensa del projecte docent.
  2. Una vegada finalitzada l’exposició i la defensa del projecte docent, la comissió de selecció debatrà amb el concursant, durant un màxim d’una hora, els aspectes que consideri rellevants en relació amb el projecte docent, l’exposició realitzada i l’historial acadèmic.
  3. Finalitzada la primera prova, cada membre de la comissió elaborarà un informe raonat sobre la valoració del projecte docent, de l’exposició realitzada i de l’historial acadèmic presentat pel candidat. Aquests informes es poden substituir per un informe únic de la comissió de selecció quan hi hagi consens entre tots els membres.
  4. Partint dels informes, la comissió de selecció votarà quins candidats passen a la prova següent. Es necessitarà un mínim de dos vots favorables per poder passar a la segona prova.
  5. Finalitzada la votació, la comissió de selecció aixecarà una acta del resultat de cada un dels aspirants en la qual indicarà, desglossats, cada un dels aspectes avaluats en relació amb els criteris específics establerts, els candidats que passen a la segona prova i els resultats de la votació. Així mateix, l’acta indicarà la data, l’hora i el lloc o l’enllaç a la plataforma de videoconferència on es realitzarà la segona prova i l'ordre d'intervenció dels candidats a la segona prova, que s'establirà per sorteig. L’acta es publicarà al tauler electrònic oficial de la Universitat.

Article 18. Segona prova

  1. La segona prova podrà ser el mateix dia que la primera, sempre que la comissió de selecció hagi complert les accions previstes a l’article 17.5 d’aquesta normativa. Aquesta prova consistirà en l’exposició i la defensa d’un projecte de recerca vinculat al perfil de la plaça i dels mèrits curriculars que en garanteixin la realització. Els aspirants disposaran d’un màxim de trenta minuts per a l’exposició i la defensa del projecte de recerca.
  2. Una vegada finalitzada l’exposició i la defensa del projecte de recerca, la comissió de selecció debatrà amb el concursant, durant un màxim d’una hora, els aspectes que consideri rellevants en relació amb el projecte de recerca, l’exposició realitzada i l’historial acadèmic
  3. Una vegada finalitzada la segona prova, cada membre de la comissió elaborarà un informe raonat sobre la valoració de cada un dels candidats. Aquests informes es poden substituir per un informe únic de la comissió de selecció quan hi hagi consens entre tots els membres.
  4. La comissió de selecció votarà, partint dels informes, quins candidats superen la prova. Es necessitarà un mínim de dos vots favorables per poder considerar que un candidat ha superat la prova.
  5. Després de la votació es faran públics els resultats de la prova, en els quals s’haurà de desglossar cada un dels aspectes avaluats en relació amb els criteris específics establerts. L’acta es publicarà al tauler electrònic oficial de la Universitat.

Article 19. Nomes generals del concurs de mèrits

  1. El concurs constarà de dues parts: una part obligatòria, de valoració dels mèrits presentats pels candidats, i una part opcional, d'exposició dels mèrits curriculars. Correspondrà a la comissió de selecció establir si la segona part és necessària.
  2. Pel que fa a la composició i el funcionament de les comissions de selecció, la presentació de sol·licituds, l’admissió i els terminis que siguin aplicables, se seguirà el mateix procediment que per a la resta de places, i aquests aspectes es regiran pel que estableixen els articles 11, 12 i 13 d'aquesta normativa.
  3. El concurs de mèrits constarà de dues parts: valoració dels mèrits presentats i exposició dels mèrits curriculars.
  4. A l'acte de constitució, la comissió de selecció establirà: els criteris específics per a la valoració dels mèrits curriculars en relació amb el perfil de la plaça i, si escau, els criteris generals establerts per la Universitat i les unitats d'adscripció; la data, l’hora i el lloc en què tindrà lloc l'acte públic i l'ordre d'intervenció dels candidats. La informació es publicarà al tauler electrònic oficial de la Universitat i es comunicarà als candidats.
  5. Els candidats disposaran de fins a cinc dies abans de la data fixada per la comissió de selecció per presentar el currículum pels mitjans que estableixi la Universitat.
  6. A l'acte públic els candidats disposaran de fins a trenta minuts per exposar i defensar el seu currículum docent i investigador i justificar la seva adequació per a la plaça. La comissió podrà debatre durant seixanta minuts amb cada candidat el currículum aportat i l'adequació al perfil de la plaça, així com tots aquells elements que consideri pertinents per a la correcta valoració dels mèrits en funció dels criteris específics.
  7. Una vegada realitzat l'acte amb tots els candidats, els membres de la comissió de selecció emetran un informe individualitzat en el qual desglossaran la puntuació obtinguda per cada candidat. Aquests informes es poden substituir per un informe únic de la comissió de selecció, quan hi hagi consens entre tots els membres.

Article 20. Proposta de provisió

  1. La comissió de selecció elevarà al Rector, en el termini màxim de tres mesos des de l’acte de constitució, una proposta motivada i amb caràcter vinculant en la qual indicarà els candidats, per ordre de preferència, per al seu nomenament. La proposta es farà pública al tauler electrònic oficial i es notificarà als candidats. No es poden proposar més candidats que el nombre de places objecte de convocatòria, però sí menys o, fins i tot, declarar la plaça deserta.
  2. Contra la proposta de provisió o la declaració d’una plaça com a deserta, els interessats poden interposar recurs d’alçada segons el que preveu l’article 21 d’aquesta normativa.

Capítol IV. Reclamacions contra la proposta de provisió

Article 21. Reclamacions

  1. Els candidats admesos al concurs poden interposar reclamació davant el Rector contra la proposta de la comissió de selecció en el termini de deu dies a comptar de l’endemà de la publicació de la proposta de provisió.
  2. L’admissió a tràmit d’una reclamació implicarà la suspensió del nomenament o la contractació fins que aquesta es resolgui.

Article 22. Resolució de les reclamacions

  1. La Comissió de Reclamacions escoltarà els membres de la comissió contra la qual s’hagi presentat reclamació, així com els candidats que hagin participat en el procés de selecció, i examinarà l’expedient relatiu al concurs.
  2. La Comissió de Reclamacions examinarà l’expedient del concurs per vetllar per les garanties establertes i disposarà d’un termini de tres mesos per ratificar o no la proposta objecte de reclamació. El Rector dictarà resolució d’acord amb la proposta de la Comissió de Reclamacions. Transcorregut aquest termini sense notificació, la resolució s’entendrà de desestimació de la reclamació presentada.
  3. La resolució del Rector posa fi a la via administrativa i, contra aquesta, es pot interposar recurs potestatiu de reposició, o bé pot ser recorreguda directament davant la jurisdicció contenciosa administrativa, d’acord amb el que estableix la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció esmentada.

Capítol V. Nomenament

Article 23. Presentació de documentació

  1. Per a totes les places serà obligatori lliurar una declaració jurada en la qual el candidat es compromet a seguir les normes de convivència de la Universitat de les Illes Balears.
  2. Els candidats proposats per a la provisió de les places corresponents als cossos docents hauran de presentar, al Servei de Recursos Humans i en el termini de vint dies a comptar de l’endemà a la conclusió de les actuacions de la comissió o la resolució ferma, la documentació següent:
    1. Còpia compulsada del DNI o document equivalent.
    2. Certificat mèdic oficial que acrediti que el candidat proposat posseeix la capacitat funcional per desenvolupar les tasques vinculades a la plaça objecte de concurs.
    3. Declaració jurada en la qual aquest es compromet a complir el termini de dos anys abans de poder concursar a una altra plaça de professor d’universitat, en la categoria que sigui.
  3. Queden exempts de presentar la documentació indicada a les lletres a) i c) de l’apartat anterior aquells candidats que tinguin la condició de funcionaris públics de carrera dels cossos docents de la UIB.

Article 24. Nomenament com a funcionari públic

  1. El nomenament com a funcionari públic de carrera l’efectuarà el Rector una vegada que el candidat proposat hagi complert els requisits establerts a l’article 23 d’aquesta normativa. El nomenament especificarà la denominació de la plaça (cos i lloc d’adscripció), així com el codi de la plaça de la relació de llocs de treball.
  2. Els nomenaments es comunicaran al registre corresponent, a l’efecte de l’atorgament del número de registre de personal i inscripció als cossos respectius, es publicaran al Butlletí Oficial de l’Estat (BOE) i al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i es comunicaran a la Secretaria del Consell d’Universitats.
  3. En el termini màxim de vint dies a comptar de l’endemà de la publicació del nomenament al BOE, els candidats proposats han de prendre possessió de la plaça, moment en el qual adquiriran la condició de funcionaris de carrera del cos docent que correspongui, amb els drets i deures que els siguin propis.
  4. La plaça obtinguda arran del concurs d’accés s’exercirà almenys durant dos anys abans de poder tornar a participar en un nou concurs per obtenir una plaça diferent en una altra universitat o centre.

Article 25. Nomenament com a professor permanent laboral

  1. El nomenament com a professor permanent laboral en la modalitat que correspongui l’efectuarà el Rector una vegada que el candidat proposat hagi complert els requisits establerts a l’article 23 d’aquesta normativa. El nomenament especificarà la denominació de la plaça (cos i lloc d’adscripció), així com el codi de la plaça de la relació de llocs de treball.
  2. Els nomenaments es comunicaran al registre corresponent, a l’efecte de l’atorgament del número de registre de personal i inscripció als cossos respectius, es publicaran al BOE i al BOIB i es comunicaran a la Secretaria del Consell d’Universitats.
  3. En el termini màxim de vint dies a comptar de l’endemà de la publicació del nomenament al BOE, els candidats proposats han de prendre possessió de la plaça, moment en el qual adquiriran la condició de professor permanent laboral, amb els drets i deures que els siguin propis.
  4. Prèvia sol·licitud de la persona interessada i amb l’acord de la unitat d’adscripció, es podrà concedir una pròrroga d’incorporació al servei actiu. En qualsevol cas, aquesta pròrroga només es podrà concedir pel termini en el qual no hi hagi necessitats docents vinculades a la plaça objecte de concurs.
  5. La plaça obtinguda arran del concurs d’accés s’exercirà almenys durant dos anys abans de poder tornar a participar en un nou concurs per obtenir una plaça diferent en una altra universitat o centre.

Capítol VI. Mesures d’acció positiva

Article 26. Criteris de desempat

  1. En cas d’empat en les puntuacions obtingudes per dos o més candidats d’un procés de selecció, el procés es resoldrà a favor de les persones del sexe menys representat en el cos docent o en la modalitat contractual de la qual es tracti dins l’especialitat en la qual s’inscrigui la plaça.
  2. En cas d’empat entre persones d’un mateix sexe en les puntuacions obtingudes per dos o més candidats en un procés de selecció, el procés es resoldrà a favor de les persones que hagin presentat un certificat oficial d’un grau de minusvalidesa igual o superior al 33 per cent.

Article 27. Adaptació a situacions especials

Les comissions de selecció han de tenir en compte i, en conseqüència, adaptar en el còmput general d’anys els períodes derivats de maternitat, paternitat, dependència o d’altres situacions reconegudes per la legislació que impedeixin la productivitat.

Capítol VII. Codi ètic

Article 28. Incompatibilitats i abstencions

  1. Una vegada publicada la llista definitiva d’admesos i exclosos, els membres de les comissions de places corresponents als cossos docents i a modalitats contractuals equivalents han de trametre al president de la comissió de selecció una declaració jurada de no incórrer en cap de les circumstàncies recollides a l’article 32.4 del Reial decret 678/2923.
  2. Els membres de les comissions de selecció han d’abstenir-se de la presa de decisions o sol·licitar la seva substitució per un membre suplent en cas que es produeixi alguna de les situacions previstes a l’article 53.4 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de l’Estatut bàsic del treballador públic, o legislació que el substitueixi.

Article 29. Frau en la documentació o les proves

  1. La presentació de sol·licituds per concursar a places de personal docent i investigador implica que el candidat accepta el codi d’integritat acadèmica de la UIB.
  2. La detecció de frau intencional o plagi, total o parcial, en la documentació acreditativa presentada, en el material elaborat per a la prova o en els projectes docent o de recerca, serà motiu d’exclusió de les proves. Si el frau es detecta amb posterioritat a l’elaboració de les proves, els aspirants que l’hagin comès no podran ser inclosos en la proposta de provisió.

Article 30. Comunicació entre les comissions de selecció i els candidats

  1. La comunicació entre els aspirants i els membres de les comissions es restringirà a les consultes indispensables per dur a terme el concurs. Els aspirants i els membres de les comissions s’han de comunicar per correu electrònic o pels mitjans de l’administració electrònica de què disposi la Universitat, i les comunicacions han de quedar enregistrades. La comunicació fora d’aquest context o els intents d’influir en les decisions duts a terme pels membres de les comissions de selecció o pels candidats podrà suposar, en el primer cas, la recusació com a membre de la comissió o, en el segon cas, l’exclusió de les proves o de la proposta de provisió.
  2. En cas de dubtes o sol·licitud d’informacions i aclariments, les comissions de selecció —a través del president— i els candidats es podran adreçar tant al Servei de Recursos Humans com al vicerectorat amb competències de professorat.

Disposicions addicionals

Primera. Desenvolupament

El Consell de Direcció queda autoritzat per desenvolupar la present normativa, sens perjudici, si escau, d’informar-ne el Consell de Govern.

Segona. Denominacions

Totes les denominacions d’òrgans de govern, representació, càrrecs, funcions i membres de la comunitat universitària, com qualssevol que en aquesta normativa apareguin en gènere masculí, s’han d’entendre referides indistintament al gènere masculí o femení, segons el sexe del titular de qui es tracti.

Disposició transitòria

Única. Referències a especialitats i àmbits de coneixement

  1. Fins a l’entrada en vigor de les especialitats de coneixement, les referències que aquesta normativa hi faci s’ha d’entendre que són relatives a les àrees de coneixement detallades a l’annex I del Reial decret 1312/2007.
  2. Fins a l'entrada en vigor dels àmbits de coneixement, les referències que aquesta normativa hi faci s'entendrà que són relatives a les àrees de coneixement vigents a la Universitat de les Illes Balears.

Disposició derogatòria

Única. Derogació normativa

Amb l'entrada en vigor d'aquesta normativa queda derogat l'Acord normatiu 8942/2009, de 4 de febrer, per a la regulació del règim dels concursos d'accés als cossos docents universitaris de la Universitat de les Illes Balears, i la Correcció d’errors 9001/2009, de 5 de març, que en corregeix l’encapçalament.

Disposició final

Única. Entrada en vigor

Aquesta normativa entrarà en vigor l’endemà de publicar-se al Full Oficial de la Universitat de les Illes Balears.

Ho faig publicar perquè se'n prengui coneixement i tingui els efectes que corresponguin.

Palma, en la data de la signatura electrònica
El Rctor,
Jaume Carot