logo UIB Universitats - FOU

FULL OFICIAL

Núm. 496 - Any  XXXV - I. DISPOSICIONS GENERALS Divendres, 24 d'abril de 2020
Vicerectorat de Docència

13505. RESOLUCIÓ del Vicerectorat de Docència del dia 21 d'abril de 2020 per la qual es fa pública la instrucció sobre mesures addicionals d'àmbit docent i acadèmic motivades per l'excepcionalitat de l'estat d'alarma.

A causa de la crisi sanitària motivada per la pandèmia de la COVID-19, el sistema universitari necessita un conjunt de mesures per garantir la qualitat acadèmica dels ensenyaments que rebran els estudiants a la part final de l’any acadèmic 2019-20.

El dia 7 d’abril de 2020 es va publicar la instrucció del vicerector de Docència sobre l’ampliació i el desenvolupament del protocol d’actuació en l’adaptació de la docència presencial a la docència no presencial.

Aquesta instrucció detallava les directrius generals de la Universitat de les Illes Balears relacionades amb l’activitat docent i el procediment de gestió de les guies docents, amb els exàmens parcials, les pràctiques de laboratori i sortides de camp, les pràctiques externes curriculars i no curriculars, i els treballs de fi de grau i els treballs de fi de màster.

Els centres de la UIB, a partir d’aquestes directrius generals, han desenvolupat les directrius específiques per a cada una de les assignatures dels graus i dels màsters que tenen adscrits.

Per altra banda, el Consell de Direcció, a la sessió del passat 3 d’abril, amb el suport de la Conselleria d’Educació, Universitat i Recerca, va donar per finalitzada la docència presencial del segon semestre de l’any acadèmic 2019-20. Per tant, es va decidir que tota l’activitat docent pendent ha de continuar de forma no presencial o virtual.

El passat 9 d'abril la Conselleria d’Educació, Universitat i Recerca, l’Agència de Qualitat Universitària de les Illes Balears i la Universitat de les Illes Balears varen emetre un comunicat on es dona suport a totes les iniciatives aprovades per la UIB, concretament a la Resolució del Rector per la qual es declara que la docència universitària serà no presencial fins al final de l’any acadèmic 2019-20 i a la instrucció del vicerector de Docència sobre l’ampliació i el desenvolupament del protocol d’actuació en l’adaptació de la docència presencial a la docència no presencial.

Finalment, el dia 15 d’abril de 2020 el Ministeri d’Universitats va publicar les recomanacions sobre criteris generals per a l’adaptació del sistema universitari espanyol davant la pandèmia de la COVID-19, durant l’any acadèmic 2019-20.

Per tot el que s’ha indicat, el vicerector de Docència de la Universitat de les Illes Balears, en el marc de l'estat d'alarma per a la gestió de la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, dicta les mesures addicionals següents, que complementen l’ampliació del protocol d’actuació en l’adaptació de la docència presencial a la docència no presencial, i disposa noves mesures acadèmiques.

Primer. Procés d’adaptació

  1. Els aspectes fonamentals del procés d’adaptació de la docència presencial a la docència no presencial són la planificació, la difusió i el seguiment, i els resultats.
  2. És molt important que totes les modificacions realitzades es recullin a les addendes de les guies docents, o també a les guies docents modificades d’acord amb les instruccions publicades, i que s'hi doni publicitat a l'Aula digital de cada assignatura, per informar-ne els estudiants.
  3. S’insta els centres que facin un seguiment d’aquestes adaptacions per deixar constància de l’evolució de tot el procés d’adaptació de la docència presencial a la no presencial.

Segon. Incorporació de propostes addicionals

S’incorporen les següents propostes addicionals relacionades amb l’adaptació de la docència motivada per la situació actual:

  1. Pràctiques externes curriculars i no curriculars
    1. Addicionalment a les alternatives indicades a la instrucció d’adaptació del protocol de la docència del dia 7 d’abril, els centres també podran, si escau, prorrogar o realitzar les pràctiques externes fins a final de l’any 2020, sempre que ho permetin les mesures sanitàries i la coordinació de les places de pràctiques previstes per a aquest curs per evitar coincidències.
    2. Aquestes pràctiques s’entendran realitzades durant l’any acadèmic 2019-20, de manera que no serà necessari que l’estudiant faci una matrícula nova o, si per exigències administratives ho fos, no hauria d’abonar una matrícula nova. En aquest cas, els procediments administratius de gestió d’actes i assegurances obligatòries s’adaptaran a aquesta situació excepcional de prolongació de l’activitat del present any acadèmic 2019-20.
  2. Treball de fi de grau i treball de fi de màster
    Si les pràctiques externes s’han hagut d’endarrerir per la impossibilitat d’adaptar-les a la modalitat no presencial, es permetrà que l’estudiant pugui presentar el TFG o TFM sense tenir les pràctiques superades.
  3. Revisió de qualificacions
    D’acord amb el Reglament acadèmic de la UIB, els professors han d’oferir als estudiants la possibilitat de fer una revisió de les qualificacions obtingudes. El professorat indicarà el dia, l’hora i les condicions en què es farà aquesta revisió.

Tercer. Mesures addicionals generals

A continuació es detallen una sèrie de mesures addicionals per a l’any acadèmic 2019-20:

  1. S’ha d’incloure entre les causes per sol·licitar una anul·lació de matrícula d’assignatures del segon semestre qualsevol modificació de les condicions familiars o econòmiques o la falta de recursos tècnics motivades per l’adaptació de la docència presencial a la no presencial o per la pandèmia de la COVID-19.
  2. No s’han d’aplicar, per a les anul·lacions de matrícula indicades a la lletra anterior, els apartats 3, 4 i 5 de l’article 2 de la normativa de permanència, referents a les restriccions de matriculació.
  3. Es mantindrà el termini d’anul·lació de matrícula obert més enllà del dia 30 d’abril i mentre duri l’estat d’alarma.
  4. Se suspèn temporalment el pagament de taxes de matrícula pendents de pagar durant el temps que duri l’estat d’alarma.

Quart. Mesures addicionals transitòries i excepcionals

A continuació es detallen una sèrie de mesures addicionals transitòries i excepcionals per a l’any acadèmic 2020-21:

  1. No s’han d’aplicar a la matrícula d’assignatures de grau de l’any acadèmic 2020-21 dels estudiants matriculats l’any acadèmic 2019-20 les previsions dels punts 1 i 2 de l’article 2 i l’article 4 de la normativa de permanència, referents al nombre mínim de crèdits que els estudiants han de superar el primer any i els dos primers anys per poder continuar els estudis.
  2. Així mateix, per a les matrícules d’assignatures de grau de l’any acadèmic 2021-22 i posteriors dels alumnes que hagin iniciat els estudis l’any acadèmic 2019-20, s’aplicaran les previsions dels punts 1 i 2 de l’article 2 de la normativa de permanència com si l’expedient s'hagués iniciat l'any acadèmic 2020-21.
  3. No s’han d’aplicar a la matrícula d’assignatures de màster de l’any acadèmic 2020-21 dels estudiants matriculats l’any acadèmic 2019-20 les previsions del punt 1 de l’article 3 i l’article 4 de la normativa de permanència, referents al nombre mínim de crèdits que els estudiants han de superar per poder continuar els estudis.
  4. El calendari d’admissió als màsters de l’any acadèmic 2020-21 s’adaptarà a les circumstàncies excepcionals del present curs, per assegurar que els estudiants de grau estiguin en condicions d’obtenir el títol de grau en les dates límit previstes per a les sol·licituds de preinscripció als màsters universitaris.
    No obstant això, no es pot garantir l’admissió als màsters que s’oferiran l’any acadèmic 2020-21 dels estudiants que desenvolupin les pràctiques externes fins al mes de desembre.
  5. Excepcionalment per a l’any acadèmic 2020-21, s’hauran d’eliminar els prerequisits que té una assignatura d’acord amb el pla d’estudis del grau corresponent.
  6. S’han d’aplicar les condicions de l’any acadèmic 2019-20 per a la concessió de tutela acadèmica.

Cinquè. Modificació de normatives acadèmiques

  1. Algunes de les adaptacions implicaran uns canvis transitoris en la normativa acadèmica, que seran aprovats, si escau, a la propera sessió del Consell de Govern.
  2. Es poden prendre noves mesures addicionals, com la possibilitat de modificar el calendari acadèmic i, si escau, altres normatives acadèmiques, per permetre estendre els terminis de tancament d’actes amb l’objecte d’adaptar-se a la realitat de l’any acadèmic 2019-20.

Sisè. Modificació d’instruccions

Les instruccions dels apartats anteriors es podran modificar en funció de l’evolució de la pandèmia de la COVID-19.

Ho faig publicar perquè se’n prengui coneixement i tingui els efectes que corresponguin.

Palma, 21 d’abril de 2020
El vicerector de Docència,
Juan Frau