logo UIB Universitats - FOU

FULL OFICIAL

Núm. 496 - Any  XXXV - I. DISPOSICIONS GENERALS Divendres, 24 d'abril de 2020
Vicerectorat de Docència

13504. RESOLUCIÓ del Vicerectorat de Docència del dia 7 d’abril de 2020 per la qual es fa pública la instrucció sobre l'ampliació i el desenvolupament del protocol d'actuació en l'adaptació de la docència presencial a la docència no presencial.

A causa de la crisi sanitària motivada per la pandèmia de la COVID-19, el sistema universitari necessita un conjunt de mesures per garantir la qualitat acadèmica dels ensenyaments que rebran els estudiants a la part final de l’any acadèmic 2019-20.

El Consell de Direcció de la Universitat de les Illes Balears, a la sessió del dia 17 de març de 2020, va aprovar unes pautes docents durant el període de suspensió de l’activitat presencial motivada per l’estat d’alarma decretat el dia 14 de març.

El document indicat es va actualitzar el passat dia 27 de març. S’hi varen concretar accions sobre l’activitat docent, els controls parcials, les pràctiques de laboratori i sortides de camp, les pràctiques externes, el treball de fi de grau i el treball de fi de màster. L’objectiu fonamental era donar unes directrius als centres de la UIB per organitzar i prendre totes les mesures necessàries per adaptar la docència i l’avaluació presencial a una docència no presencial.

El dia 2 d’abril de 2020 es va publicar la instrucció sobre el protocol d’actuació en l’adaptació de la docència presencial a la docència no presencial. Aquesta instrucció determina la coordinació necessària entre tots els responsables de gestionar l’activitat docent i també l’obligatorietat per al professorat de notificar als caps d’estudis o als directors de les titulacions de màster les modificacions proposades a les guies docents i de fer-ne difusió a tots els estudiants. També dona cobertura a aquest procediment la previsió que «Les modificacions realitzades d’acord amb el procediment indicat anteriorment quedaran reflectides com un acord de la comissió de garantia de qualitat de cada estudi de grau i de màster per a futurs processos d'avaluació i seguiment de la titulació», i així es recull al darrer apartat de la instrucció: «Totes aquestes modificacions i adaptacions es faran de manera que no perjudiquin les condicions d’avaluació dels estudiants.»

Per altra banda, el Consell de Direcció, a la sessió del passat 3 d’abril, amb el suport de la Conselleria d’Educació, Universitat i Recerca, va donar per finalitzada la docència presencial del segon semestre de l’any acadèmic 2019-20. Per tant, es va decidir que tota l’activitat docent pendent ha de continuar de forma no presencial o virtual.

A més, el Ministeri d’Universitats treballa en un document de criteris generals per a l’adaptació del sistema universitari espanyol durant l’any acadèmic 2019-20, el qual es presentarà a la reunió de la Conferència General de Política Universitària del proper dia 15 d’abril. Cal dir que aquests criteris no difereixen de les directrius i instruccions donades per la UIB.

Per tot el que s’ha indicat, el vicerector de Docència de la Universitat de les Illes Balears, en el marc de l'estat d'alarma per a la gestió de la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, dicta la instrucció següent, amb la qual s’amplia i es desenvolupa el protocol d’actuació en l’adaptació de la docència presencial a la docència no presencial.

Primer. Criteris d’adaptació

  1. Els criteris acadèmics d’adaptació de la docència presencial a la no presencial són aplicables a totes les titulacions oficials de grau i de màster de la Universitat de les Illes Balears.
  2. Els centres podran desenvolupar criteris més específics per a les titulacions que tenen adscrites.
  3. Aquests criteris generals de la Universitat de les Illes Balears, de comú acord amb l’Agència de Qualitat Universitària de les Illes Balears, complementaran totes les memòries de les titulacions oficials. Totes les adaptacions realitzades per a cada titulació, d’acord amb aquestes directrius generals, també complementaran les memòries de les titulacions oficials.

Segon. Activitat docent i procediment de gestió de les guies docents

  1. Atesa la finalització de la docència presencial del segon semestre del present any acadèmic aprovada pel Consell de Direcció, es podran modificar les condicions indicades a les guies docents publicades, pel que fa referència a canvis tant en les metodologies d’ensenyament-aprenentatge com en els mecanismes d’avaluació de les competències de l’assignatura i en els terminis fixats per al lliurament de tasques del procés d’avaluació contínua, en coordinació amb els caps d'estudis de cada titulació o amb els directors de les titulacions de màster.
  2. Cada professor ha de notificar, obligatòriament, les modificacions indicades als caps d’estudis o als directors de les titulacions de màster, seguint el procediment indicat pel centre, i també ha de tenir la seva aprovació abans de publicar-les, amb antelació suficient, a l’Aula digital de cada assignatura.
  3. Totes les modificacions realitzades d’acord amb el procediment indicat anteriorment s’han de concretar en una fitxa o addenda a la guia docent per a cada assignatura o bé es podran introduir les modificacions a la guia docent, en coordinació amb el centre. Aquesta fitxa o addenda, o bé la guia docent modificada, es publicarà a l’Aula digital de cada una de les assignatures i, finalment, s’incorporarà com un acord de la comissió de garantia de qualitat de cada estudi de grau i de màster per a futurs processos d'avaluació i seguiment de la titulació.
  4. Totes aquestes modificacions i adaptacions es faran de manera que no perjudiquin les condicions d’avaluació dels estudiants.
  5. Si un degà o cap d’estudis detecta que un professor no ha fet o no vol fer una actualització de les condicions de la guia docent després de ser requerit per fer-ho i persisteix en la negativa, ho ha de comunicar al vicerector de Docència i a la vicerectora de Professorat.
  6. Per dur a terme la docència no presencial, es farà ús de les eines que la Universitat de les Illes Balears té a disposició de tota la comunitat universitària a <campusdigital.uib.cat>.

Tercer. Exàmens/controls parcials presencials de les assignatures teòriques

  1. Es recomana la substitució dels exàmens/controls prevists durant el període d’avaluació contínua per altres activitats d’avaluació que l'estudiant pugui dur a terme de manera autònoma i no presencial.
  2. Si aquesta substitució és totalment impossible, atesa la naturalesa de l’assignatura, es recomanaria de fer exàmens en línia. En aquest sentit, s’ha elaborat un document amb orientacions per dur a terme una avaluació en línia que garanteixi el rigor i la qualitat acadèmica del procediment d’avaluació.

Quart. Període d’avaluació complementària i extraordinària

  1. Es mantenen les dates de l’avaluació complementària i extraordinària de forma presencial.
  2. En funció de com evolucioni la situació actual, es podrà decidir modificar aquests períodes d’avaluació presencial o, atesa una eventual evolució de la crisi sanitària que faci impossible l'activitat presencial, transformar l’avaluació complementària i extraordinària presencial en altres alternatives d’avaluació no presencial.

Cinquè. Pràctiques de laboratori i sortides de camp

  1. Les pràctiques de laboratori i sortides de camp que no es puguin substituir totalment o parcialment per docència no presencial es reprogramaran en el moment que sigui possible, preferentment al mes de juliol i, si escau, al setembre. Aquesta reprogramació pot implicar fer-les de forma intensiva i, fins i tot, eliminar algunes de les pràctiques proposades.
  2. Qualsevol adaptació que s’acordi s’haurà d’incorporar a la fitxa, addenda o guia docent de les assignatures corresponents seguint el procediment indicat al segon apartat d’aquesta instrucció.

Sisè. Pràctiques externes curriculars

  1. Les pràctiques externes curriculars presenten unes realitats acadèmiques molt dispars i, per tant, requereixen també adaptacions dispars que, en qualsevol cas, n’han de garantir el rigor i la qualitat. Els centres, sempre en coordinació amb el Vicerectorat de Docència, hauran de concretar les especificitats de cada una de les pràctiques en l'àmbit de cada titulació.
  2. Amb caràcter general, es proposen diverses alternatives per a les pràctiques externes curriculars d’estudiants del darrer curs de grau i de màster:
    1. Determinar un mínim en el percentatge de realització de pràctiques curriculars i suplir la resta per altres activitats acadèmiques no presencials relacionades avaluables.
    2. Reprendre les pràctiques externes en el moment en què sigui possible que els estudiants siguin presents a les empreses o institucions durant els mesos de juny, juliol, agost i setembre, d’acord amb les recomanacions de les autoritats sanitàries. Aquesta reprogramació pot implicar la realització de les pràctiques, o del temps que falti per acabar-les, de forma intensiva i concentrades temporalment. També pot implicar la disminució del nombre d’hores del pla formatiu i la recol·locació d’estudiants en altres empreses motivada per les conseqüències derivades de la pandèmia de la COVID-19.
    3. Reconèixer una experiència professional excepcional, com pot ser el cas dels estudiants de les titulacions de l’àrea de la salut que presten un servei de voluntariat en l’alerta sanitària.
  3. En el cas de pràctiques externes d’estudiants que no es troben al darrer curs de grau o de màster, es poden seguir les directrius indicades anteriorment o retardar-ne la realització al curs següent. Cada centre determinarà l’opció més adient en funció de les característiques de les pràctiques i la possible adequació al proper curs.
  4. Qualsevol adaptació que s’acordi s’haurà d’incorporar a la fitxa, addenda o guia docent de les assignatures de pràctiques externes seguint el procediment indicat al segon apartat d’aquesta instrucció.

Setè. Pràctiques externes no curriculars

  1. Mantenint el rigor i la qualitat del procés formatiu, els centres hauran de concretar les adaptacions corresponents, sempre en coordinació amb el Vicerectorat de Docència.
  2. Amb caràcter general, es proposen diverses alternatives per a les pràctiques externes no curriculars:
    1. Reprendre les pràctiques en el moment en què sigui possible que els estudiants siguin presents a les empreses o institucions durant els mesos de juny, juliol, agost i setembre, d’acord amb les recomanacions de les autoritats sanitàries. Aquesta reprogramació pot implicar la realització de les pràctiques, o del temps que falti per acabar-les, de forma intensiva i concentrades temporalment. També pot implicar la disminució del nombre d’hores del pla formatiu i la recol·locació d’estudiants en altres empreses motivada per les conseqüències derivades de la pandèmia de la COVID-19.
    2. Adaptar les pràctiques externes no curriculars a un format en línia, sempre amb l’acord del centre, l’estudiant i l’empresa o institució.
    3. Suspendre les pràctiques i traslladar-les a l’any acadèmic 2020-21. Aquesta opció es podria aplicar preferentment a estudiants que no són de darrer curs.
  3. Qualsevol adaptació que s’acordi s’haurà d’incorporar a la fitxa, addenda o guia docent de les assignatures de pràctiques externes no curriculars i al pla formatiu de les pràctiques seguint el procediment indicat al segon apartat d’aquesta instrucció.

Vuitè. Treball de fi de grau i treball de fi de màster

  1. Amb caràcter general, els treballs de fi de grau (TFG) i els treballs de fi de màster (TFM) han de continuar amb el procés de realització/tutorització en línia. És important que els tutors continuïn fent-ne el seguiment i donin facilitats als estudiants per adequar-se a les circumstàncies actuals de docència no presencial. A més, han d’indicar, en coordinació amb els centres, les formes d’accedir a documentació en línia.
  2. Els centres han d’adaptar, si és necessari, la guia docent de l’assignatura de TFG o de TFM i han d’incorporar una fitxa o addenda amb les modificacions motivades per la situació actual.
  3. En qualsevol cas, els centres podran mantenir o modificar els terminis de lliurament i les dates en què es duran a terme les defenses orals. En cas de modificació de les dates, les noves s’han de comunicar als estudiants amb antelació suficient a través de l’Aula digital de Treball de Fi de Grau o de Treball de Fi de Màster.
  4. La defensa oral d’aquests treballs es farà presencialment si ho permeten les autoritats sanitàries, o virtualment en cas contrari. En el segon cas, se seguiran les pautes indicades per la UIB per dur a terme una defensa oral no presencial.

Novè. Resolució de problemes

Se seguirà treballant en coordinació amb els responsables dels centres i els caps d’estudis per resoldre tots els casos de la comunitat universitària que presentin problemes per seguir la docència de forma no presencial.

Desè. Modificació de normatives acadèmiques

Es preveu la possibilitat de modificar el calendari acadèmic i, si escau, altres normatives acadèmiques per permetre, si escau, estendre els terminis de tancament d’actes de les pràctiques de laboratori, de les pràctiques externes, dels treballs de fi de grau i dels treballs de fi de màster i modificar els períodes corresponents a l’avaluació complementària i extraordinària, amb l’objecte d’adaptar-se a la realitat de l’any acadèmic 2019-20.

Onzè. Modificació

Les instruccions dels apartats anteriors es podran modificar en funció de l’evolució de la pandèmia de la COVID-19.

Ho faig publicar perquè se’n prengui coneixement i tingui els efectes que corresponguin.

Palma, 7 d’abril de 2020
El vicerector de Docència,
Juan Frau