9302. ACORD RATIFICATIU del dia 21 de desembre de 2009 pel qual s'aprova la normativa de permanència dels estudiants a la Universitat de les Illes Balears.
D'acord amb el que preveuen els articles 25 i 27 dels Estatuts de la Universitat, el Consell Social, a la sessió del dia d'avui, fent ús de les competències que li atribueix l'article 46.3 de la LOU, ha acordat d'aprovar la normativa de permanència dels estudiants a la Universitat de les Illes Balears.
Article 1. Tipus de règim de permanència
- La UIB defineix un règim general de permanència segons que l’estudiant ho sigui a temps complet o a temps parcial.
- Els estudiants a temps complet de les titulacions de grau han d’aprovar com a mínim 12 crèdits el primer any i 36 els dos primers anys. Els alumnes a temps complet de les titulacions de màster i doctorat han d’aprovar, com a mínim, el 40 per cent dels crèdits arrodonits per excés de què s’han matriculat cada any acadèmic.
- Seran considerats estudiants a temps parcial els que ho hagin sol·licitat i obtingut en funció del procediment que estipula l’article 46 del Reglament acadèmic.
- Els estudiants de titulacions de grau que hagin obtingut el règim de permanència a temps parcial poden matricular-se d’un màxim del 50 per cent dels crèdits que configuren el primer curs, tot i que els centres responsables poden incrementar aquest percentatge fins al 60 per cent. En tots els casos, els estudiants han d’aprovar almenys 6 crèdits a la finalització d’aquest primer any. Durant el segon any acadèmic s’han de matricular com a mínim de la resta de crèdits que configuren el primer curs i, en total, durant els dos anys acadèmics n’han d’aprovar 24. Durant els anys acadèmics posteriors l’estudiant a temps parcial de titulacions de grau pot matricular-se d’un màxim de 42 crèdits d’assignatures noves cada any acadèmic.
- Els estudiants a temps parcial que es matriculin per primera vegada en un estudi de màster o doctorat ho poden fer com a màxim del 50 per cent dels crèdits del primer curs, i han d’aprovar el 10 per cent dels crèdits de què s’hagin matriculat (arrodonit per excés). En anys acadèmics posteriors aquests estudiants poden matricular-se d’un màxim de 36 crèdits d’assignatures noves.
- Els estudiants de grau només poden matricular-se d’assignatures de segon curs de la seva titulació quan hagin superat el 50 per cent dels crèdits del primer curs. Només poden matricular-se d’assignatures de cursos posteriors a segon, quan hagin superat el 70 per cent dels crèdits dels dos primers cursos de la seva titulació.
Article 2. Obtenció de la condició d’estudiant a temps parcial
- Per ser considerat estudiant a temps parcial, la persona interessada ha d’emplenar una sol·licitud dirigida a la Rectora en la qual ha d’acreditar que es troba en un dels supòsits següents:
- Estar treballant amb una mitjana de dedicació equivalent, com a mínim, a la meitat de la durada màxima de jornada ordinària de treball. Això s’ha d’acreditar amb un contracte de treball en vigor o un nomenament administratiu; alternativament es poden aportar altres documents que provin l’activitat actual, com els justificants de cotització en qualsevol règim de la Seguretat Social.
- Estar afectat per una discapacitat física, sensorial o psíquica, en un grau igual o superior al 33 per cent, que és l’establert a la normativa que regula la reserva de places per a l’accés a la Universitat d’estudiants amb necessitats educatives especials. El grau de discapacitat s’ha d’acreditar mitjançant el certificat emès per l’organisme competent per al seu reconeixement.
- Tenir 55 anys o més en la data d’inici del curs acadèmic, que és l’edat fixada per ser admès al programa de la Universitat Oberta per a Majors de la UIB.
- Estar en situacions de protecció a la família o d’haver de tenir cura de persones dependents.
- Trobar-se en altres situacions extraordinàries que l’òrgan competent valori com a determinants per ser incorporat a la situació de dedicació a l’estudi a temps parcial.
En tots els supòsits s’han d’acreditar documentalment les situacions al·legades.
- El termini per presentar la sol·licitud és de set dies hàbils a comptar de l’endemà d’haver fer efectiva la matrícula. En tots els casos s’ha d’adjuntar la documentació acreditativa del compliment dels requisits establerts.
- Els estudiants que cursin els estudis en la modalitat de dedicació a temps parcial poden sol·licitar una reversió per cursar-los en la modalitat a temps complet a partir del segon any acadèmic. Per altra banda, els estudiants que cursin els estudis en la modalitat de dedicació a temps complet i vulguin entrar al règim de dedicació a l’estudi a temps parcial han de presentar una sol·licitud raonada a la Rectora, en els termes de l’apartat 1 d’aquest article. En ambdós casos, les sol·licituds s’han de presentar abans del dia 30 de juny de cada any natural i, en cas de ser acceptades, l’estudiant canviarà de règim el següent curs acadèmic. Les condicions de permanència en els estudis es resoldran sempre en funció del règim vigent de l’estudiant.
- Totes les resolucions de les sol·licituds de dedicació a l’estudi a temps parcial i, si escau, les de reversió de la situació, corresponen a la Rectora o al vicerector que delegui. El Consell de Direcció elaborarà anualment un informe sobre aquesta actuació, que sotmetrà a la revisió i a les consideracions del Consell Social.
- A l’efecte de seguiment del rendiment acadèmic, o de qualsevol altre requisit que s’estableixi, la UIB tindrà un registre específic dels estudiants en la situació d’estudi a temps parcial.
Article 3. Efectes de la no superació del nombre mínim de crèdits establerts
- En cas de no superar el nombre mínim de crèdits, l’alumne matriculat en un estudi de grau, màster o doctorat sense limitació de places pot adreçar una sol·licitud al degà, director d’escola o director de la titulació, el qual dictaminarà d’acord amb les directrius fixades pel centre o òrgan responsable sobre permanència dels alumnes, i, si escau, d’acord amb l’informe que li faci arribar el tutor de carrera de l’alumne. En estudis amb limitació de places, els alumnes que no superin el nombre mínim de crèdits poden adreçar-se al vicerector competent en matèria d’ordenació acadèmica, el qual, consultat prèviament el degà, director d’escola o director de la titulació i, si escau, el tutor de l’alumne, pot autoritzar-li un any més de permanència atenent situacions especials sobrevingudes i suficientment justificades.
- Si no obté permís de permanència, l'estudiant o bé només pot tornar-se a matricular dels mateixos estudis un cop transcorreguts dos anys acadèmics, o bé es pot matricular, segons pertoqui, en un altre estudi de grau, màster o doctorat, per al qual tornaran a regir les mateixes normes dels apartats anteriors. S'entén que el dret a reiniciar un estudi després de dos anys d'haver-lo hagut d'abandonar es té un sol cop, per la qual cosa l'estudiant que hagi d'abandonar un estudi per segona vegada, perd definitivament la possibilitat de matricular-se d'aquest estudi a la UIB.
Article 4. Nombre màxim de matrícules en estudis de grau, màster o doctorat
- Els estudiants de la UIB disposen d’un màxim de quatre matrícules ordinàries per superar cada assignatura de la seva titulació. Durant l’any acadèmic al qual fa referència cada matrícula, l’estudiant ha de superar l’assignatura, segons les condicions marcades a la guia docent, i durant els períodes d’avaluació contínua, complementària o extraordinària. En cas que a la finalització de l’any acadèmic l’estudiant tingui la qualificació de «suspens» o «no presentat», s’ha de matricular de bell nou per poder superar l’assignatura.
- No es comptabilitzaran les matrícules de les quals s’hagi sol·licitat i concedit la pertinent anul·lació, d’acord amb les condicions establertes a l’article 9 del Reglament acadèmic. El fet de tenir un «no presentat» en una assignatura no suposa l’anul·lació de la matrícula.
- L’estudiant que hagi cursat durant quatre anys acadèmics una assignatura i no l’hagi superada, pot sol·licitar una convocatòria extraordinària al degà, director d’escola o director de la titulació per tornar-s’hi a matricular un any més. En aquesta sol·licitud ha d’especificar si vol ser avaluat en les mateixes condicions que els altres estudiants o si prefereix un sistema d’avaluació per tribunal. En aquest darrer cas, el director de departament al qual pertanyi el professor responsable de l’assignatura (o, si escau, el director de la titulació) nomenarà un tribunal de tres professors (inclòs, si es considera oportú, el professor responsable de l’assignatura), que establirà les condicions d’aquesta avaluació extraordinària d’acord amb els principis establerts a l’article 19 del Reglament acadèmic.
- La denegació de la convocatòria extraordinària per part del degà, director d’escola o director de la titulació ha de ser motivada, i l’estudiant pot presentar recurs davant el vicerector competent en matèria d’ordenació acadèmica contra aquesta denegació.
Disposició derogatòria
Única. Derogació normativa
Queda derogat l’Acord ratificatiu 6963/2004, de 28 de juliol, pel qual s’aprova la normativa de permanència dels estudiants a la Universitat de les Illes Balears.
Disposició final
Única. Entrada en vigor
La present normativa de permanència entrarà en vigor el dia que es publiqui al Full Oficial de la Universitat de les Illes Balears.
Us ho comunic perquè en prengueu coneixement i tingui els efectes que corresponguin.
Palma, 21 de desembre de 2009
El president del Consell Social, Felicià Fuster
Magfca. Sra. Rectora de la Universitat.