8507. ACORD NORMATIU del dia 25 d’abril de 2008 pel qual es regulen els criteris generals de gestió de borses de treball del PAS de la Universitat de les Illes Balears.
A proposta del Consell de Direcció, un cop oïda la Junta de Personal d’administració i serveis, el Consell de Govern, a la sessió ordinària del dia d'avui, fent ús de la competència que li atribueix l'article 21.2.13 dels Estatuts d'aquesta universitat, ha acordat d’aprovar la normativa que regula els criteris generals de gestió de borses de treball del PAS de la Universitat en els termes següents:
1. Normes comunes
Amb la regulació de les borses de treball es pretén, d’una banda, establir un ordre d’aspirants que sigui objectiu amb la valoració dels mèrits, respectant els principis constitucionals d’igualtat, mèrit, capacitat i publicitat, i de l’altra, dotar-les d’una gestió àgil i eficaç per aconseguir una ràpida assignació de recursos humans a les unitats.
Per borsa de treball es defineix un sistema pel qual es recorre a les persones que han participat en un procés selectiu convocat per la UIB i que no han superat les proves selectives, o que si les han superades, no han obtingut un lloc de treball, o pel qual es recorre a les persones que han participat en processos selectius abreujats (anuncis convocatòria) que es convoquen expressament per constituir borses de treball o per atendre determinades necessitats dels diferents serveis de la UIB.
Les persones que figuren a les borses de treball poden ser requerides per:
- Cobrir, de forma temporal i no definitiva, llocs vacants, mentre no siguin proveïts per funcionaris de carrera.
- Substituir personal funcionari amb reserva de lloc de treball o en situació de llicència.
- Substituir la reducció de jornada del personal funcionari quan les necessitats del servei ho requereixin. La relació funcionarial interina és a temps parcial.
- Desenvolupar programes temporals que responen a necessitats no permanents de l’administració.
- Cobrir necessitats urgents, extraordinàries i circumstancials d’increment de l’activitat.
2. Àmbit d’aplicació
Aquesta normativa és aplicable a la creació i gestió de borses de treball de tots els grups i escales del personal d’administració i serveis, dels funcionaris dels cossos generals i dels cossos específics.
3. Formació de les borses de treball
Les borses de treball es poden constituir per dues vies:
- Com a resultat de la finalització d’un procés selectiu (borsa principal).
- Com a resultat d’un procés específic de formació de borses de treball (borsa complementària).
3.1. Borses principals
Les borses de treball principals es formaran amb el personal aspirant que hagi participat en proves d’accés als diferents grups, cossos, escales i especialitats de la Universitat de les Illes Balears i s’hagin presentat, almenys, al segon exercici dels que constitueixen el procediment selectiu i no hagin obtingut un lloc de treball.
Les persones que integren aquestes borses estaran ordenades segons els criteris següents:
- En primer lloc hi haurà les persones que hagin aprovat tots els exercicis, les quals s’ordenaran segons la nota total obtinguda en el procediment selectiu, inclosa la fase de concurs.
- A continuació hi haurà les persones ordenades segons la nota total obtinguda als diversos exercicis que hagin aprovat.
Un cop aplicats els criteris esmentats i en cas d’empat entre aspirants inclosos a la relació, l’ordre s’establirà atenent, en primer lloc, la més bona puntuació obtinguda a la prova de coneixements del temari de la convocatòria, i en segon lloc, si es manté el mateix ordre, la més bona puntuació obtinguda a la prova pràctica. Si l’empat persisteix, en cas que les persones empatades hagin aprovat tots els exàmens, hom s’atindrà a la més bona puntuació obtinguda a la fase de concurs en l’apartat que es refereix a l’experiència professional (antiguitat).
Si l’empat persisteix s’ordenaran en primer lloc les persones que hagin fet feina prèviament a la UIB en funcions de l’escala objecte de la borsa, i a continuació les que hagin fet feina en altres escales de la UIB.
Si aplicats tots els criteris anteriors l’empat persisteix, la prelació s’establirà seguint l’ordre alfabètic dels cognoms començant per la lletra que estableixi el sorteig dut a terme a la Mesa Sectorial de Serveis Generals de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a les oposicions l’any que es crea la borsa. Finalment, i en cas de persistir l’empat, hom s’atindrà a l’ordre en què les sol·licituds de participació a la prova selectiva entraren al Registre de la UIB.
Les borses, amb l’ordre de prioritat i per ordre de DNI, es publicaran al tauler d’anuncis del Servei de Recursos Humans (SRH), a la seu electrònica de la UIB i a la pàgina web del SRH.
3.2. Borses complementàries
Si no existeix borsa de treball per cobrir determinats llocs de treball, o s’esgoten els integrants de la borsa existent, es podran formar borses específiques mitjançant un sistema abreujat de selecció convocat a aquest efecte (anuncis convocatòria) que consistirà en una prova de català i un test psicotècnic o les proves que la Gerència, d’acord amb la Junta de PAS, consideri oportunes, respectant els principis constitucionals d’igualtat, mèrit, capacitat i publicitat.
La convocatòria es farà pública als taulers d’anuncis del SRH, a la seu electrònica de la UIB i a la seva pàgina web del SRH i en qualsevol altre mitjà de difusió que es consideri necessari.
La convocatòria d’aquest tipus de borsa de treball ha d’especificar les dades següents:
- Identificació de la categoria o escala dels llocs que s’han de proveir
- Torn de treball
- Requisits dels aspirants
- Període de presentació de les sol·licituds
- Fases del procés i definició de les proves a realitzar
- Comissió de valoració
- Resolució del procés
La prova de català que es realitzi no tindrà altres efectes que els d’entrar a formar part d’aquesta borsa. Estaran eximits d’aquesta prova els aspirants que presentin el certificat corresponent de coneixements exigits en cada convocatòria. El nivell exigit de català serà com a mínim l’equivalent al B.
Atès el caràcter de procés abreujat, els terminis establerts a la normativa aplicable per als processos ordinaris de selecció es reduiran a la meitat.
En aquest tipus de convocatòries es formarà la borsa amb els aspirants que hagin superat el procés de selecció. El nombre d’ordre serà determinat per la valoració de les proves realitzades, i en casos d’empat s’aplicaran els criteris que s’utilitzen per a les borses principals.
Un cop realitzats tots els processos descrits i en cas que no s’hagi seleccionat cap aspirant, es podrà tramitar la convocatòria mitjançant el Servei d’Ocupació de les Illes Balears i el Departament d’Orientació i Inserció Professional (DOIP), del qual es requerirà la preselecció dels aspirants d’acord amb els criteris que estableixi la Universitat, d’acord amb els representants de la Junta de PAS. La selecció la farà la comissió de valoració i sempre respectant els principis d’igualtat, mèrit, capacitat i publicitat.
3.3. Personal amb discapacitat
Amb la finalitat de garantir el 5 per cent d’ocupació temporal amb personal amb discapacitat, si en una determinada borsa existeix quota de discapacitats, i s’han realitzat vint nomenaments i entre aquests no hi ha cap persona amb discapacitat, abans de realitzar el següent nomenament es reunirà la comissió de valoració per estudiar la possibilitat d’oferir-lo a la persona amb discapacitat més idònia, integrant de la borsa, sempre que reuneixi les condicions per desenvolupar les tasques encomanades al lloc de treball. Per realitzar aquest estudi s’incorporarà a la comissió de valoració un expert en temes d’integració laboral de persones amb discapacitat.
En cas que es consideri que no hi ha cap aspirant que pugui desenvolupar les tasques encomanades al lloc de treball, se’n deixarà constància en una acta signada pels membres de la comissió de valoració i es nomenarà funcionari interí la següent persona per ordre de prioritat. Cada cop que s’hagi de fer un nou nomenament i sempre que sigui per desenvolupar funcions diferents, es repetirà el mateix procediment, i si són les mateixes funcions es farà el procés cada vint nomenaments.
4. Situacions a la borsa de treball
El personal que forma part de qualsevol de les borses de treball descrites es pot trobar en tres situacions:
- Actiu: És la situació normal dins la borsa, aquesta situació indica que està en disposició de ser requerit per ocupar un lloc de treball.
- Inactiu: Es pot passar a aquesta situació a petició del candidat, mentre es trobi en algun dels supòsits prevists en aquesta normativa. Mentre estigui en aquesta situació no serà cridat per ocupar llocs de treball de la UIB. En tornar a la situació d’actiu mantindrà el mateix nombre d’ordre que ocupava quan va passar a la situació d’inactiu.
- Exclòs: Passarà a la situació d’exclòs quan aquesta normativa així ho determini. Des d’aquesta situació no es pot tornar a la situació d’actiu.
5. Vigència i extinció
Com a resultat de la resolució d’un procediment selectiu d’accés es publicarà una nova borsa de treball i extingirà la vigència de totes les borses anteriors, tant principals com complementàries, existents per a la mateixa categoria.
Si en crear-se una nova borsa de treball, l’anterior borsa tenia membres actius, aquests s’incorporaran a la nova borsa i hom els assignarà l’ordre que els correspongui segons la nota que varen obtenir en el seu moment en el procés de formació de la borsa, amb el benentès que les persones que provenen d’una borsa principal tenen prioritat sobre les que provenen de borses complementàries, a excepció dels aspirants que no hagin superat la segona prova del procés selectiu, que passaran al darrer lloc.
6. Dinàmica de gestió de les borses de treball
Quan sorgeixi una necessitat de provisió temporal, el SRH determinarà la durada i el tipus de nomenament a realitzar, que serà el que correspongui segons la legislació vigent.
Abans de cobrir els llocs vacants de la borsa de treball, aquests llocs seran oferts als funcionaris de carrera de la UIB per ocupar-los fins que es proveeixin definitivament. El lloc serà atorgat al funcionari de carrera que, reunint els requisits per ocupar-lo, faci més de dos anys que no ha canviat de lloc de treball. Excepcionalment, la Gerència podrà triar una persona que no faci dos anys que ocupa una plaça, sempre que no perjudiqui les necessitats del servei.
L’oferta de nomenament a les persones que hi hagi a la borsa de treball s’efectuarà, seguint rigorosament l’ordre, entre les persones que en aquell moment estiguin en situació d’actiu a la borsa segons el cos o l’escala que correspongui, tret que per al desenvolupament de les tasques encomanades al lloc a oferir es requereixi qualque requisit específic, cas en què es farà d’acord amb la Junta de PAS.
6.1. Nomenaments per ocupar llocs vacants
En el supòsit de nomenaments d’interins per cobrir llocs vacants, el lloc s’oferirà a la primera persona de la borsa seguint l’ordre establert al punt anterior.
Si la vacant es produeix en una unitat administrativa on hi ha un interí del punt 6.2, sempre que tingui informes positius del seu responsable, hom li podrà oferir cobrir aquesta vacant.
En cas de no acceptar l’oferta, i no presentar justificació, aquesta persona serà sancionada amb l’exclusió de la borsa de treball, a excepció que s’al·legui algun dels motius justificats recollits al punt 7 d’aquesta normativa.
La persona que tingui subscrit un nomenament d’interí per a vacant i presenti renúncia al lloc que desenvolupa, quedarà exclosa de la borsa.
6.2. Nomenaments per substitució o per desenvolupar programes temporals, o per cobrir necessitats urgents, extraordinàries i circumstancials d’increment de l’activitat
En el supòsit de nomenaments d’interins, tant per a substitució com per atendre les necessitats urgents, extraordinàries i circumstancials d’increment de l’activitat que s’hagin de realitzar, l’oferta es farà a la persona que, sempre que compleixi els requisits exigits per ocupar el lloc de treball i es pugui nomenar d’acord amb la normativa vigent, ocupi en aquell moment la primera posició.
En cas de no acceptar l’oferta, i no presentar justificació, serà sancionada amb l’exclusió de la borsa de treball, a excepció que s’al·legui algun dels motius justificats recollits al punt 7 d’aquesta normativa.
La persona que tingui subscrit un nomenament d’interinitat per a substitució o per a l’atenció de necessitats sobrevingudes i presenti la renúncia al lloc que desenvolupa, serà exclosa de la borsa.
6.3. Procediment per realitzar les comunicacions
Els procediments per comunicar-se amb els membres de les borses són els que s’indiquen a continuació:
- Missatge SMS
- Telèfon
Les persones que integrin la borsa de treball han de fer constar a la sol·licitud per quin procediment volen que es realitzin les comunicacions.
En el supòsit que els integrants d’una borsa de treball disposin de correu electrònic i demanin que s’usi aquest sistema per comunicar-se amb ells, hom els enviarà l’oferta del lloc de treball amb justificant de recepció i els demanarà que n’acusin la recepció en 24 hores. Aquesta oferta, impresa, s’incorporarà a l’expedient, tant si hi consta el justificant de recepció com si no s’ha obtingut. En cas de no acusar-ne la recepció en un període de 24 hores, es farà l’avís per telèfon.
A les persones que hagin sol·licitat el missatge SMS com a forma de contacte, hom els enviarà un missatge SMS amb la indicació que es posin en contacte amb el SRH de la UIB en un termini de 24 hores. Es deixarà constància de l’hora de l’enviament, el text i si hi ha hagut resposta del sistema de justificant de recepció.
Finalment, si la comunicació es realitza per telèfon, si hom no es pot posar en contacte amb la persona a la qual correspon l’oferta (després d’intentar localitzar-la, almenys durant dos dies, fent almenys dues telefonades cada dia, deixant constància al SRH de la Universitat del nombre de telefonades i de les hores en què s’han fet), es passarà a oferir el nomenament d’interí a la següent persona de la borsa. Per altra banda, s’enviarà a la persona que no s’hagi pogut localitzar, notificació escrita, via telegrama o certificat amb justificant de recepció. De la seva recepció en quedarà constància, i es concedirà un termini de 5 dies naturals a partir de la recepció de la notificació perquè aquesta persona manifesti les circumstàncies que han impossibilitat de localitzar-la i presenti justificant d’aquestes circumstàncies, així com perquè manifesti la seva acceptació o el seu rebuig a qualsevol altra oferta que pugui sorgir. Transcorregut aquest termini sense resposta, serà exclosa de la borsa.
Les persones que un cop incloses a la borsa de treball canviïn de dades de localització, ho hauran de comunicar immediatament al SRH. En cas de no fer-ho, davant la impossibilitat de localització quedaran en situació d’inactiu a la borsa. Aquesta situació pot ser objecte de modificació per part dels interessats, i suposarà tornar a la situació d’actiu a la borsa corresponent.
6.4. Finalització dels nomenaments d’interins
Un cop finalitzada la vigència del nomenament d’interí, la persona afectada podrà sol·licitar la seva incorporació com a actiu a la borsa amb efectes de l’endemà de la data del cessament, amb el mateix nombre d’ordre que tenia inicialment, sempre que hi hagi un informe positiu del seu responsable, en cas contrari, passarà al darrer lloc de la borsa.
Per tal d’observar el principi d’eficiència, els funcionaris interins que cessin per haver finalitzat la causa per la qual es varen nomenar, podran, amb informe previ positiu del responsable de la unitat administrativa corresponent, ser nomenats interins per noves necessitats sobrevingudes dins la mateixa unitat administrativa, sempre que compleixin els requisits del lloc a cobrir.
7. Renúncies i torns
Es consideraran motius justificats per rebutjar una oferta, o la sol·licitud per part dels interessats de passar a la situació d’inactiu, pels quals no seran exclosos de la borsa, les circumstàncies següents, que les persones interessades hauran d’acreditar i justificar documentalment:
- Estar fent feina en el moment en què es faci l’oferta.
- Patir malaltia o estar en procés de recuperació de malaltia o accident.
- Estar en alguna situació de les que, per embaràs, part o adopció, acolliment o malaltia greu d’un familiar, es preveuen a la normativa en vigor als efectes de permisos i llicències.
- Malaltia greu o hospitalització de qualque familiar.
- Que es tracti d’un nomenament a temps parcial amb jornada setmanal inferior a 30 hores.
- Que el lloc de treball es trobi fora de la localitat on es realitzaren les proves segons la corresponent convocatòria.
- Víctimes de violència de gènere, mentre duri aquesta situació.
- Defunció d’un familiar fins al segon grau de consanguinitat o afinitat, límit temporal de 5 dies.
- Per matrimoni o inscripció com a parella de fet en el Registre Civil, si la renúncia es produeix dins els 15 dies naturals següents o anteriors a la celebració o inscripció al Registre.
- Privació de llibertat mentre no hi hagi sentència ferma.
- Trobar-se en una altra situació que impedeixi momentàniament la incorporació a la UIB i que sigui considerada pel SRH, d’acord amb la Junta de PAS.
En els casos exposats anteriorment s’ha de presentar el justificant corresponent en un termini no superior a 5 dies hàbils, i durant aquest període de temps es quedarà en situació d’inactiu a la borsa. En cas de no presentar cap justificació, la persona afectada serà exclosa de la borsa.
Amb el motiu justificat es quedarà inactiu en borsa fins que finalitzin les causes que han originat la baixa. Per això s’ha de comunicar inexcusablement la finalització d’aquestes causes, mitjançant escrit o correu electrònic, en el moment que es produeixi.
Un cop comunicada al SRH la finalització de la causa per la qual es va rebutjar el nomenament, o la renovada disponibilitat, la persona interessada s’activarà automàticament a la borsa com a personal disponible per a possibles ofertes, sense perdre la seva posició a la borsa de treball.
En qualsevol cas, la persona inclosa en una borsa de treball d’aquesta universitat podrà renunciar voluntàriament a formar-ne part, mitjançant escrit adreçat al SRH (àrea de PAS), o passar a la situació d’inactiu: en aquest cas, en demanar passar a la situació d’actiu conservarà el mateix número d’ordre que tenia.
8. Informació de les dades recollides
Les dades subministrades pels interessats quedaran incorporades a un fitxer automatitzat que constituirà la base de dades de personal o la base de dades de borses de treball, de conformitat amb la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal (LOPD).
9. Entrada en vigor
Aquesta normativa és aplicable a partir de l’endemà d’haver-se publicat al FOU.
Disposicions addicionals
Primera
Per a aquells serveis que tinguin la necessitat urgent de cobrir, mitjançant un interí, determinats llocs de treball amb un perfil molt tècnic o específic, es podrà obrir una convocatòria ad hoc per seleccionar, mitjançant les proves que es considerin adients, la persona més capacitada.
Aquest sistema no generarà borsa d’interins i el procés finalitzarà amb l’adjudicació del lloc de treball a l’aspirant que hagi tret més puntuació.
La necessitat de convocar aquests concursos selectius d’urgència serà analitzada i aprovada en sessió conjunta de la Gerència i la Junta de PAS, amb l’informe previ emès pel cap de la unitat o servei afectat.
La modalitat de publicitat d’aquestes proves la decidiran la Gerència i la Junta de PAS, amb l’assessorament del SRH.
Segona
La Junta de PAS realitzarà el seguiment de l’execució i l’aplicació dels criteris generals de la borsa de treball del personal d’administració i serveis de la Universitat de les Illes Balears.
La Gerència i la Junta de PAS, a proposta del SRH, podran proposar modificacions d’aquesta normativa per millorar el procediment, sempre respectant els principis d’igualtat, mèrit, capacitat, publicitat i agilitat en la selecció de personal interí.
Disposició transitòria
Quan un funcionari interí amb data de nomenament anterior a l’entrada en vigor d’aquest reglament cessi, passarà a ocupar el primer lloc de la borsa. Si en una borsa hi concorren més d’una persona de les que s’integren per aquesta via, s’ordenaran pel criteri d’antiguitat a la UIB.
Ho faig publicar perquè se’n prengui coneixement i tingui els efectes que corresponguin.
Palma, 25 d’abril de 2008
La Rectora, Montserrat Casas