logo UIB Universitats - FOU

FULL OFICIAL

Núm. 278 - Any  XXII - I. DISPOSICIONS GENERALS Dimecres, 28 de febrer de 2007
Consell de Govern

7768. ACORD NORMATIU del dia 7 de febrer de 2007 pel qual es crea l'Oficina per a la Igualtat d'Oportunitats entre Dones i Homes.

El Consell de Govern, a la sessió ordinària del dia d'avui, fent ús de la competència que li atribueix l'article 21.2.14 dels Estatuts d'aquesta universitat, ha aprovat la creació de l'Oficina per a la Igualtat d'Oportunitats entre Dones i Homes.

Antecedents

El 9 d'octubre de 1998, organitzada per la UNESCO, es va fer la Conferència Mundial d'Educació Superior, on es va elaborar una Declaració Mundial per a l'Educació Superior al Segle XXI: Visió i Acció. Aquesta conferència dedicà una atenció especial a la igualtat d'oportunitats, considerada com un dels principals reptes que ha d'afrontar l'educació superior.

En aquest sentit, l'article 3 de l'esmentada declaració es refereix a la igualtat d'oportunitats en l'accés a l'educació superior. Igualment, l'article 4 de l'esmentada declaració fa especial referència a un objectiu transversal com és la participació de les dones a l'educació superior.

Dins el marc de referència proposat per la UNESCO i des de la convicció que la universitat ha de ser un espai de tolerància i ha de fomentar l'intercanvi d'idees i la formació integral, assegurant que hi poden accedir totes les persones capacitades independentment de qualsevol altra consideració, mitjançant l'Acord executiu 6563/2004, de 21 de gener, es va crear l'Observatori per a la Igualtat d'Oportunitats (FOU núm. 233, de 19 de març) per tal d'analitzar i difondre el compliment del principi d'igualtat d'oportunitats dins aquesta institució.

D'acord amb aquest propòsit, les finalitats i accions de l'Observatori se centren en tres àmbits relacionats amb tota la comunitat universitària (alumnes, personal docent i investigador i personal d'administració i serveis): persones amb discapacitat, persones pertanyents a grups desafavorits socialment i/o amb risc d'exclusió social i gènere, com a àmbit transversal.

Els objectius principals i les funcions de l'Observatori estann assenyalats de forma explícita a l'acord de creació indicat.

De la seva creació ençà, l'Observatori ha desenvolupat nombroses accions per tal d'acomplir aquests objectius i funcions. D'entre elles, els informes anuals i la seva difusió tant en el marc de la nostra comunitat universitària com a la societat, han estat l'actuació més important que s'ha dut a terme.

La creació de l'Observatori fou un pas important per poder començar a assumir el principi d'igualtat d'oportunitats a la nostra universitat, però durant els tres anys transcorreguts des de llavors han canviat moltes coses i n'hi ha d'altres que van canviant molt ràpidament. Això fa necessari seguir-hi avançant.

La nova situació

Els arguments que ens han dut a replantejar aquesta consideració són els següents:

La nova legislació estatal

La Llei orgànica de mesures de protecció integral contra la violència de gènere (LO 1/2004, de 28 de desembre) incorpora algunes mesures relacionades amb l'educació i específicament amb l'educació superior, concretament als articles 4 (Principis i valors del sistema educatiu), 6 (Foment de la igualtat), 7 (Formació inicial i permanent del professorat) i 15 (Sensibilització i formació [en l'àmbit sanitari]).

És a dir, d'acord amb aquesta norma, les universitats han d'incorporar als seus programes docents, i particularment en el cas de la formació de professorat i dels/les professionals sanitaris/àries, uns continguts relatius al principi d'igualtat d'oportunitats i a la violència contra les dones.

D'altra banda, si bé encara està en procés de discussió en seu parlamentària, tot i que molt avançada, l'anomenada Llei d'igualtat d'oportunitats entre homes i dones estableix igualment la necessitat de disposar de plans d'igualtat i d'altres mesures en la línia ja descrita. I així, els articles 14 (Transversalitat del principi d'igualtat de tracte entre dones i homes), 21 (L'educació per a la igualtat de dones i homes), 22 (Integració del principi d'igualtat en la política d'educació), 23 (La igualtat en l'àmbit de l'educació superior), 46 (Criteris d'actuació de les administracions públiques), 58 (Avaluació sobre la igualtat en l'ocupació pública) i 72 (Les unitats d'igualtat) fan una descripció d'aquestes mesures.

La nova legislació en aquesta comunitat autònoma

Es tracta de la publicació de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona (BOIB núm. 135, de 26 de setembre) i, en concret, del contingut dels articles 6 (Plans d'igualtat d'oportunitats entre dones i homes), 12 (Promoció a la universitat de la igualtat d'oportunitats), 16 (Plans d'igualtat a les empreses), 40 (Prevenció de la violència contra les dones), 55 (Foment de la composició equilibrada del personal) i 60 (Composició equilibrada dels tribunals examinadors) i de la disposició final segona.

És a dir, segons les directrius establertes per la legislació de la CAIB, els propers anys la UIB haurà de redactar un pla d'igualtat entre homes i dones, que, una vegada elaborat, s'haurà de posar en vigor i s'haurà d'avaluar periòdicament, i haurà d'establir una sèrie de mesures per garantir el compliment dels diferents articles d'aquesta llei que fan referència tant a accions positives com a continguts dels estudis.

La nova legislació universitària

Finalment, i dins l'àmbit pròpiament universitari, cal esmentar el Projecte de llei orgànica per la qual es modifica la Llei orgànica 6/2001, de 21 de desembre, d'universitats, que actualment està en procés de tramitació parlamentària. En aquest projecte també hi ha diferents qüestions que van en la mateixa línia assenyalada, com ara les modificacions dels articles 13, 41, apartats 1, 3 i 4, 46.2.b), 57 i 62 i la introducció de l'article 27 bis i de la disposició addicional dotzena, que explícitament estableix: «Les universitats tindran entre les seves estructures d'organització unitats d'igualtat per al desenvolupament de les funcions relacionades amb el principi d'igualtat entre dones i homes».

Finalment, hem d'assenyalar que en aquests moments hi ha estructures específiques semblants a l'oficina que s'està creant, en altres universitats de l'Estat espanyol, com, per exemple, a les universitats d'Extremadura (Oficina para la Igualdad), Complutense de Madrid (Oficina para la Igualdad de Género), Autònoma de Barcelona (Observatori per a la Igualtat d'Oportunitats), Santiago de Compostel·la (Oficina de Igualdade de Xénero) i Carlos III de Madrid (Observatorio de Género).

Davant aquesta nova situació legislativa però també social, entenem que la nostra universitat no solament no ha de quedar endarrerida, sinó que ha de continuar sent pionera, com fins ara, i que, per tant, ha arribat el moment de fer un pas endavant i consolidar l'Observatori per a la Igualtat d'Oportunitats de la UIB a fi de reforçar el seu paper i donar-li continuïtat dins la nostra universitat. Per tant, resulta convenient la transformació de l'Observatori per a la Igualtat d'Oportunitats en Oficina per a la Igualtat d'Oportunitats entre Dones i Homes.

Les finalitats i accions d'aquesta oficina se centrarien a treballar per contribuir a garantir el principi d'igualtat d'oportunitats entre homes i dones a tota la comunitat universitària (alumnes,

personal docent i investigador i personal d'administració i serveis). Igualment, s'inclouran entre aquestes finalitats l'aplicació del principi d'igualtat d'oportunitats en el cas de les persones pertanyents a grups desafavorits socialment i/o amb risc d'exclusió social, àrea que ha estat vinculada des de l'inici a l'Observatori i que, mentre no hi hagi un organisme universitari que la inclogui, es mantindrà dins l'àmbit d'actuació de l'Oficina.

Tot i que les persones amb discapacitat han representat un àmbit d'actuació de l'Observatori per a la Igualtat d'Oportunitats, tenen un organisme d'actuació específic dins la UIB amb caràcter d'oficina, raó per la qual s'establirà una estreta relació entre aquesta i la futura Oficina per a la Igualtat d'Oportunitats entre Dones i Homes.

D'acord amb el que proposa la reforma de la LOU com a funcions de les «unitats d'igualtat» i prenent com a model les que desenvolupen les oficines d'igualtat que ja existeixen en altres universitats de l'Estat espanyol, es proposa la creació d'una Oficina per a la Igualtat d'Oportunitats entre Dones i Homes.

Objectius

Els objectius principals d'aquesta oficina són:

  1. Recaptar, analitzar i difondre informació periòdica i sistemàtica sobre la situació en els tres àmbits d'actuació esmentats.
  2. Proposar accions tendents a millorar la situació en cada un dels àmbits, amb l'objectiu final d'assolir la plena igualtat d'oportunitats per a aquests grups en el seu accés a la UIB, en el si de la comunitat universitària i en la seva posterior inserció sociolaboral.

Funcions

Les funcions d'aquesta oficina són:

  1. Recaptar, analitzar i difondre informació periòdica i sistemàtica sobre la situació de la igualtat d'oportunitats dins la UIB.
  2. Elaborar i difondre informes sobre d'altres qüestions, però sempre amb la finalitat de promoure la igualtat d'oportunitats.
  3. Difondre informació relacionada amb els recursos d'igualtat d'oportunitats.
  4. Assessorar sobre el principi d'igualtat d'oportunitats i la seva aplicació als organismes que ho sol·licitin.
  5. Visibilitzar possibles desigualtats i, si cal, proposar actuacions concretes per millorar la situació, amb l'objectiu final d'assolir la plena igualtat d'oportunitats entre les persones en l'accés a la UIB, en l'àmbit de la comunitat universitària i en la seva posterior inserció sociolaboral.
  6. Impulsar i desenvolupar una cultura d'igualtat d'oportunitats dins la UIB, formulant propostes docents i d'accions formatives, afavorint la investigació específica en aquesta matèria i fomentant la reflexió sobre la igualtat.
  7. Fomentar la introducció de la igualtat d'oportunitats en els diferents àmbits del coneixement i molt especialment en l'àmbit docent, amb especial atenció a aquelles àrees que tenen més influencia per la seva projecció a la societat.
  8. Vetllar per l'aplicació efectiva del principi d'igualtat d'oportunitats i d'aquella legislació que el desenvolupi en l'àmbit de la UIB, a través de recomanacions que facilitin el seu desenvolupament tant en l'accés als estudis com en l'accés als llocs de treball i en la promoció interna dels treballadors i les treballadores de la UIB.
  9. Coordinar l'elaboració i execució del pla d'igualtat d'oportunitats de la UIB, on es recolliran actuacions específiques per tal d'assumir aquestes funcions.

En el compliment de les seves funcions, l'Oficina se centrarà principalment en la igualtat d'oportunitats en relació amb el gènere.

Organització i recursos

Les persones responsables de l'Oficina són:

  1. Una persona amb funcions de direcció i coordinació.
  2. Un equip de direcció o assessor format per dues persones responsables, respectivament, una per a l'àrea de gènere i l'altra per a l'àrea de grups desafavorits (totes dues membres de la comunitat universitària).

La UIB aportarà les persones responsables de la direcció i coordinació de l'Oficina juntament amb la infraestructura adient. La resta de finançament serà mixt entre la UIB i entitats externes a la Universitat.

Disposició derogatòria

Queda derogat l'Acord executiu 6563/2004, de 21 de gener, pel qual es crea l'Observatori per a la Igualtat d'Oportunitats.

Disposició final

Aquest acord normatiu entrarà en vigor l'endemà de publicar-se al Full Oficial de la Universitat.

Ho faig publicar perquè se'n prengui coneixement i tingui els efectes que corresponguin.

Palma, 7 de febrer de 2007
El Rector, Avel·lí Blasco