El Consell de Govern, a la sessió del dia d'avui, en
virtut de les competències que li corresponen segons
l'article 21.2.31
i 37
dels Estatuts de la Universitat, ha acordat d'aprovar el Reglament
acadèmic de la Universitat.
Aquest reglament intenta fixar amb claredat les competències
dels diversos òrgans acadèmics, amb la finalitat
d'incrementar la seguretat jurídica mitjançant
la definició dels drets i deures dels diferents membres
de la comunitat universitària. Es tracta de constituir
l'entorn d'un servei públic de qualitat.
Capítol primer. Matrícula
I. Matrícula ordinària i ampliació
de matrícula
Article 1. Matrícula
1. Els alumnes que vulguin iniciar estudis amb limitació
de places a la UIB han de formalitzar la preinscripció
en els terminis pertinents. En cas d'obtenir plaça, s'han
d'adreçar als serveis administratius corresponents per
formalitzar la matrícula en el termini establert.
2. Si els estudis no tenen limitació de places, els
alumnes de nou ingrés poden adreçar-se directament
als serveis administratius corresponents per formalitzar la
matrícula en els terminis establerts, sense el tràmit
de preinscripció.
3. L'alumnat de nou ingrés a la UIB s'ha d'incorporar
al programa de tutorització que estableixi cada facultat
o escola sota les directrius fixades pel Vicerectorat d'Ordenació
Acadèmica.
4. Els alumnes que continuïn els estudis iniciats a la
UIB s'han de matricular seguint obligatòriament el procediment
d'automatrícula en el termini establert.
5. Els alumnes que vulguin canviar d'estudis han de seguir
el procediment establert per als alumnes de nou ingrés
i, si escau, poden demanar la convalidació de les assignatures
superades abans de formalitzar la matrícula.
6. Els alumnes que vulguin continuar a la UIB els estudis iniciats
en una altra universitat han de demanar l'admissió al
degà o director d'escola competent, que informarà
segons les disponibilitats d'espai i docents de la titulació
sol·licitada i enviarà al Rector la proposta pertinent
a efectes de trasllat d'expedient.
Article 2. Canvi de matrícula
L'alumnat pot adreçar-se als serveis administratius
competents durant la primera setmana lectiva de cada quadrimestre
per canviar la matrícula d'assignatures optatives i/o
de lliure configuració, tot mantenint invariable el nombre
de crèdits de què s'hagin matriculat prèviament.
Article 3. Ampliació de matrícula
L'ampliació de matrícula només pot ser
d'assignatures de segon quadrimestre.
La sol·licitud s'ha d'adreçar al degà o
al director d'escola competent, que dictaminarà segons
els criteris establerts per la junta de facultat o escola, tot
tenint en compte que les assignatures sol·licitades a l'ampliació
de matrícula no presentin limitacions d'oferta (numerus
clausus o un altre motiu).
II. Matrícula extraordinària
Article 4. Competència
La sol·licitud de matrícula extraordinària
en assignatures d'una titulació s'ha d'adreçar
al degà o al director d'escola competent, que dictaminarà
segons les disponibilitats d'espai i docents de les dites assignatures.
Article 5. Avaluació
Els alumnes que cursen assignatures per la via de matrícula
extraordinària tenen dret a ser avaluats amb les mateixes
qualificacions que els alumnes de matrícula ordinària.
Article 6. Efectes acadèmics
1. Els alumnes avaluats positivament per la via de matrícula
extraordinària tenen dret a obtenir certificat d'aquest
fet.
2. Els alumnes, quan es matriculin per la via ordinària,
poden demanar al cap d'estudis competent el reconeixement de
les assignatures aprovades a la UIB en règim de matrícula
extraordinària fins a un màxim de 30 crèdits.
Excepcionalment es pot superar aquest valor límit per
no fraccionar l'assignatura reconeguda de menys crèdits.
III. Simultaneïtat d'estudis
Article 7
L'alumnat que cursi una titulació a la UIB es pot matricular
d'una altra titulació de la UIB, tot seguint el procediment
establert per l'alumnat de nou ingrés. L'estudiant que
opta per la simultaneïtat de dues titulacions s'ha d'atendre
a les condicions docents de cada un dels estudis. L'eventual
coincidència d'exàmens es resoldrà per
l'article 31 d'aquest reglament.
IV. Anul·lació de matrícula
Article 8. Anul·lació total o parcial per causa
justa
1. S'entenen per causes justes exclusivament les següents:
a) Malaltia greu justificada amb certificat mèdic oficial.
b) Modificació sobrevinguda i important de les condicions
laborals o familiars de l'estudiant.
c) Obtenció de plaça en una altra universitat
amb posterioritat a la matriculació.
2. Les sol·licituds d'anul·lació total o parcial
de matrícula per causa justa seran resoltes pel
degà o el director d'escola competent.
3. Si l'anul·lació és total, l'alumne obtindrà
reserva de plaça per a l'any acadèmic següent,
excepte en el supòsit previst a l'apartat 1.c) d'aquest
article.
4. Pel que fa al règim de permanència, quedaran
anul·lades les convocatòries corresponents a les
assignatures incloses a la matrícula anul·lada.
5. L'anul·lació per causa justa permet d'obtenir
la devolució de l'import de la matrícula. No obstant
això, la Universitat retindrà, en concepte de
despeses, la quantitat que fixi l'ordre de preus públics
universitaris o, si no, un 25 per cent de l'import total de
la matrícula anul·lada.
Article 9. Anul·lació per altres causes
1. Les sol·licituds d'anul·lació total o parcial
de matrícula per causes distintes de les que figuren
a l'article 8.1 s'han d'adreçar al Vicerectorat d'Ordenació
Acadèmica tan aviat com sigui possible.
2. L'anul·lació sense causa justa està condicionada
al pagament íntegre de la matrícula, en cas que
aquest s'hagi ajornat.
3. Pel que fa al règim de permanència, quedaran
anul·lades les convocatòries corresponents a les
assignatures incloses a la matrícula anul·lada.
4. L'alumnat de nou ingrés que anul·li totalment
la matrícula sense causa justa es trobarà en les
mateixes condicions que si no s'hagués matriculat.
Capítol segon. Règim acadèmic general
I. Publicitat i inalterabilitat de les condicions docents
Article 10. Competències
1. Els horaris i els llocs d'impartició de les classes,
com també les dates, els horaris i els llocs d'avaluacions,
els fixarà el degà o director d'escola competent,
d'acord amb les regles que, si escau, s'estableixin, oïts
els representants dels estudiants.
2. Els professors responsables de cada assignatura i, a més,
els que imparteixin part de la docència de cada una,
seran nomenats pel director del departament competent sota les
regles que, si escau, fixi el consell de departament. Els ajudants
que no siguin doctors no poden ser designats com a responsables
únics d'assignatures, ni exercir com a tals.
3. Els professors responsables de les assignatures n'han de
presentar el programa, que s'ha de procurar que sigui únic
per a tots els grups d'un mateix estudi, abans d'iniciar-se
la matrícula de cada any acadèmic en els períodes
fixats per als alumnes de nou ingrés i per als alumnes
que continuen estudis.
4. Les facultats i escoles establiran pautes generals de contingut
i organització dels programes per obtenir una coordinació
màxima de les assignatures i poden exigir el sotmetiment
del programa al títol i als descriptors oficials de l'assignatura.
Article 11. Publicitat
S'han de posar a disposició de l'alumnat, almenys a
la web de la UIB, abans d'iniciar-se el període de matrícula
de cada any acadèmic:
a) Els horaris i els llocs d'impartició de les classes
teòriques i pràctiques.
b) El professorat de les assignatures i el seu horari de tutories,
així com el número de telèfon i l'adreça
de correu electrònic a la UIB.
c) El programa de cada assignatura, que ha de contenir, tant
per als crèdits teòrics com per als pràctics,
els objectius, la descripció dels continguts, la metodologia
i els elements d'avaluació, a més d'una bibliografia
bàsica, així com recomanacions quant a coneixements
previs.
d) Les dates d'avaluació final de cada convocatòria
i, si escau, les de les avaluacions parcials. Cada any acadèmic
es faran dues convocatòries ordinàries d'avaluació
per a cada assignatura, que seran els períodes pertinents
de gener i febrer per a les assignatures de primer quadrimestre,
el mes de juny per a les assignatures de segon quadrimestre
i les assignatures anuals, i el període establert del
mes de setembre per als tres tipus d'assignatures esmentats.
Article 12. Inalterabilitat
La conservació dels horaris de classes i de les dates
d'avaluació anunciats abans d'iniciar-se el període
de matrícula de cada any acadèmic constitueix
un dret individual de cada estudiant, per la qual cosa els horaris
i les dates publicats són inalterables.
Això no obstant, els degans i directors d'escola hi
poden fer modificacions amb l'acord previ per escrit de totes
les persones implicades, amb el vistiplau del Vicerectorat d'Ordenació
Acadèmica.
Article 13. Absències
Si per qualsevol motiu justificat els professors no poden impartir
la docència assignada en l'horari establert, ho han de
comunicar als alumnes de la manera més efectiva amb antelació
suficient, preferentment per escrit a la porta de l'aula. En
qualsevol cas els professors ho han de comunicar als serveis
administratius corresponents.
II. Prerequisits
Article 14. Matriculació i avaluació de les
assignatures amb prerequisits ordinaris
1. Si una assignatura té prerequisits ordinaris, l'estudiant
pot matricular-se d'aquesta assignatura i assistir a les classes,
però no serà avaluat mentre tingui pendent de
superació l'assignatura o les assignatures clau.
2. Si l'assignatura amb prerequisits i les assignatures clau
tenen els exàmens finals a la mateixa convocatòria,
l'estudiant pot presentar-se a l'examen de l'assignatura amb
prerequisits, però la correcció i qualificació
d'aquest examen no s'ha de produir mentre no consti que ha superat
les assignatures clau. En cas que no aprovi les assignatures
clau, l'examen de l'assignatura amb prerequisits perd tot valor.
Article 15. Prerequisits de matriculació
1. Els prerequisits de matriculació impedeixen que l'estudiant
pugui matricular-se d'una assignatura fins que no hagi aprovat
les assignatures clau.
2. Els prerequisits de matriculació tenen caràcter
excepcional i s'han d'establir expressament. Solament són
admissibles sota les condicions següents:
a) Que l'avaluació de l'assignatura amb prerequisits
de matriculació sigui determinada essencialment per les
activitats de la matèria i no per l'examen final.
b) Que la titulació no arribi a presentar més
de dues assignatures troncals o obligatòries sotmeses
a prerequisits de matriculació.
3. En cas que un pla d'estudis estableixi requisits per a l'accés
al segon cicle, aquests requisits s'entendran com a requisits
de matriculació.
4. Els alumnes que superin els prerequisits de matriculació
poden demanar, si escau, l'ampliació de matrícula,
tot seguint el procediment descrit a l'article 3.
Article 16. Prerequisits del projecte de fi de carrera
Pel que fa als projectes de fi de carrera, es pot establir
que, per matricular-s'hi, l'alumne tingui superades tota la
resta d'assignatures de la seva titulació o que s'hi
matriculi simultàniament.
Article 17. Establiment de nous prerequisits
1. L'establiment de nous prerequisits i la modificació
dels preexistents són competència de les juntes
de facultat o escola i han de ser ratificats per la Comissió
Acadèmica.
2. Els nous prerequisits manquen d'efectes retroactius, per
la qual cosa solament afecten els estudiants que es matriculin
per primera vegada de l'assignatura afectada a partir de l'any
acadèmic següent a la seva aprovació.
III. Assignatures optatives
Article 18
1. L'oferta d'assignatures optatives d'una titulació
és competència del cap d'estudis, sota la direcció
i coordinació del degà o director d'escola competent,
amb l'informe previ dels departaments afectats. Aquesta oferta
es pot modificar anualment, per la qual cosa l'alumnat només
disposa de les convocatòries corresponents a l'any acadèmic
en què l'assignatura s'imparteix. Els estudiants poden
matricular-se i examinar-se de les assignatures optatives exclusivament
durant l'any acadèmic en què es troben vigents.
2. En el cas de titulacions amb dos cicles, l'alumnat ha de
cobrir:
a) El nombre de crèdits optatius de primer cicle amb
assignatures optatives de primer cicle, de segon cicle o vàlides
per a ambdós cicles. Els crèdits sobrants d'assignatures
optatives de segon cicle també són vàlids
per cobrir l'optativitat de primer cicle.
b) El nombre de crèdits optatius de segon cicle amb
assignatures optatives de segon cicle o vàlides per a
ambdós cicles. Excepcionalment, els crèdits que
sobrin de fer la darrera assignatura optativa necessària
per cobrir els crèdits optatius de primer cicle serviran
com a crèdits de segon cicle.
Article 19
Si escau, l'excés de crèdits en assignatures
optatives serà reconegut pels serveis administratius
a petició de l'estudiant com a crèdits de
lliure configuració a fi de completar els crèdits
necessaris per demanar el títol o per acabar el primer
cicle.
IV. Assignatures de lliure configuració
Article 20
1. Es facilitarà a l'alumnat una llista d'assignatures
permeses com de lliure configuració amb totes les assignatures
troncals, obligatòries i optatives de les titulacions
oficials que no presenten limitacions d'oferta i que, segons
el parer de les facultats o escoles corresponents, són
assequibles als alumnes de qualsevol titulació i cicle.
2. El cap d'estudis, d'acord amb les directrius fixades per
la junta de facultat o escola, farà públiques
les assignatures de lliure configuració especialment
recomanades per als alumnes de la titulació.
3. El cap d'estudis, d'acord amb les directrius fixades per
la junta de facultat o escola, pot elaborar la llista d'assignatures
excloses per a la lliure configuració de la titulació
pel fet que tinguin continguts similars o per davall del nivell
de les assignatures troncals, obligatòries i/o optatives
de la titulació.
Article 21
Anualment s'elaborarà una llista d'assignatures específiques
de lliure configuració adreçades l'alumnat de
qualsevol titulació i cicle, i la relació de cursos
d'iniciació per a l'alumnat de nou ingrés.
V. Reconeixement de crèdits de lliure configuració
Article 22
1. Es permet el reconeixement de crèdits de lliure configuració
(sense qualificació) per:
a) Seminaris i cursos organitzats pels departaments, facultats,
escoles o instituts universitaris fora de l'oferta acadèmica
oficial. Aquestes activitats no justificaran càrrega
docent en els departaments implicats.
b) Cursos no oficials de la UIB.
c) Cursos no oficials d'altres universitats.
d) Cursos organitzats per institucions no universitàries,
per conveni de reconeixement recíproc. Per a cada curs
s'exigirà un mínim de vint hores presencials i
s'atorgarà un màxim de cinc crèdits.
e) Idiomes estrangers, d'acord amb el que estableix l'apartat
3 d'aquest article.
f) Participació en activitats no previstes als plans
d'estudis desenvolupades en el si de la UIB o en representació
d'aquesta, d'acord amb el que estableix l'apartat 4 d'aquest
article.
g) Pràctiques en empreses i institucions públiques
i privades, treballs dirigits acadèmicament, estudis
realitzats en el marc de convenis nacionals o internacionals
i col·laboració en activitats organitzades per departaments,
facultats i escoles, d'acord amb el que disposa l'apartat 5
d'aquest article.
h) Cursos realitzats al Conservatori Superior de Música.
i) Participació en comissions d'avaluació, certificació,
acreditació, etc., del procés de millora de la
qualitat en el sistema universitari.
j) Participació en tasques de representació dels
alumnes als òrgans col·legiats de la UIB, d'acord
amb la taula d'equivalències aprovada per la Comissió
Acadèmica.
k) Activitats d'esports d'alt nivell, segons els criteris que
marqui la Comissió Acadèmica.
2. Els cursos, seminaris o activitats indicats a l'apartat
1.a), b), c) i d), abans de realitzar-se els ha d'haver aprovat
la Comissió Acadèmica. No obstant això,
es permet que l'alumnat pugui adreçar una sol·licitud
a la Comissió Acadèmica per al reconeixement de
crèdits de lliure configuració per activitats
d'aquests tipus que no tinguin autorització prèvia,
tot aportant la documentació explicativa pertinent.
Els serveis administratius els inclouran a l'expedient acadèmic
de l'alumne una vegada aquest hagi presentat el certificat corresponent.
3. Pel que fa al reconeixement de crèdits de lliure
configuració per idiomes estrangers, apartat 1.e), l'estudiant
pot obtenir els crèdits que corresponguin en cada cas
mitjançant:
a) L'assistència als cursos del Servei Lingüístic
de la UIB i la superació de l'avaluació corresponent.
En aquest cas es mantindrà la qualificació.
b) La superació dels exàmens corresponents a
la convocatòria anual que ha de fer el Servei Lingüístic
de la UIB.
c) El reconeixement de crèdits pels cursos de l'Escola
Oficial d'Idiomes de les Illes Balears o altres centres d'idiomes
de prestigi reconegut, amb un màxim de quinze crèdits.
Els criteris de reconeixement seran els establerts pel Servei
Lingüístic de la UIB. El valor de reconeixement
de crèdits no pot ser mai superior a la relació
1 crèdit = 12 hores.
Cap estudiant no pot obtenir reconeixement de crèdits
pel nivell bàsic de l'idioma elegit per a les proves
d'accés a la Universitat.
Les juntes de facultat o escola a les quals corresponguin estudis
en què existeixin assignatures que siguin en tot o en
part semblants a un curs del Servei Lingüístic,
poden excloure el reconeixement de crèdits de lliure
configuració per al seu alumnat.
4. La Comissió Acadèmica pot autoritzar, amb
caràcter previ, el reconeixement de crèdits de
lliure configuració per les activitats indicades a l'apartat
1.f) a proposta del vicerectorat corresponent. El reconeixement
es farà efectiu mitjançant un certificat expedit
per l'esmentat vicerectorat una vegada comprovada la correcta
execució de les dites activitats.
5. El reconeixement de crèdits per les activitats recollides
a l'apartat 1.g) el farà el cap d'estudis competent,
d'acord amb el que disposi el pla d'estudis i amb les regles
que, si escau, hagi establert la junta de facultat o escola.
6. La Comissió Acadèmica aprovarà
una taula per al reconeixement fins a quinze crèdits
de cursos del Conservatori Superior de Música (apartat
1.h).
7. La Comissió Acadèmica, a proposta de la facultat
o escola competent, aprovarà el reconeixement de crèdits
de lliure configuració per a les activitats de l'apartat
1.i), fins a un màxim de sis crèdits.
8. Perquè una activitat pugui ser reconeguda com a crèdits
de lliure configuració, l'estudiant l'ha d'haver realitzada
durant el seu període d'estudis, des que formalitzi la
matrícula per primera vegada fins al moment que assoleixi
els crèdits necessaris per completar la titulació.
9. No poden ser reconegudes amb crèdits de lliure configuració
les activitats realitzades en formació de postgrau o
doctorat, ni les activitats que comportin prestació de
serveis remunerats, excepte les realitzades dins el marc de
convenis de cooperació educativa o convenis per a la
realització de pràctiques en empreses.
10. En termes generals, el mínim que es pot reconèixer
per a una activitat determinada és 1 crèdit, al
qual es poden afegir, si escau, fraccions de 0,5 crèdits,
d'acord amb el que estableixi la Comissió Acadèmica.
11. Quan el nivell dels continguts d'un curs estigui per davall
del nivell propi d'un determinat estudi, la Comissió
Acadèmica pot excloure el reconeixement de crèdits
de lliure configuració d'aquell curs per a l'alumnat
d'aquell estudi.
VI. Servei de tutories
Article 23
1. El professorat ha d'estar a la disposició de l'alumnat
al seu despatx de la UIB durant les hores de tutoria establertes,
per resoldre dubtes i preguntes sobre l'assignatura impartida
o sobre el currículum de l'estudiant mateix. L'horari
de tutories ha d'estar anunciat a la porta del despatx. Així
mateix es poden fer tutories per mitjà del correu electrònic.
2. Si per qualsevol motiu justificat els professors no poden
ser presents al despatx en l'horari de tutories establert, ho
han de comunicar als eventuals usuaris de la manera més
efectiva.
VII. Assignació de grup
Article 24
En cas que en una mateixa assignatura o en un mateix curs hi
hagi diversos grups, el degà o el director d'escola competent,
d'acord, si escau, amb les directrius que fixi la junta de facultat
o escola, decidirà els criteris d'assignació de
grup i els farà públics.
Article 25
L'alumnat pot presentar al degà o al director d'escola
competent una sol·licitud motivada de canvi de grup. La
decisió del degà o director d'escola s'ha de subjectar,
si escau, a les directrius fixades per la junta de facultat
o escola per als canvis de grup.
Capítol tercer. Avaluació
I. Elements d'avaluació
Article 26. Elements d'avaluació
L'avaluació de l'alumnat matriculat en cada assignatura
s'ha de basar, com a mínim, en alguna de les activitats
següents:
a) Participació en classes teòriques, seminaris
i altres activitats complementàries que es duguin a terme.
Aquest element no tindrà la consideració de requisit
exclusiu per poder superar l'assignatura.
b) Realització dels crèdits pràctics.
c) Treballs presentats en relació amb el contingut de
l'assignatura.
d) Exàmens parcials (escrits i/o orals).
e) Exàmens finals (escrits i/o orals).
Article 27. Publicitat
Tots els elements d'avaluació de cada assignatura, tant
dels crèdits teòrics com dels pràctics,
han d'estar a disposició de l'alumnat abans d'iniciar-se
el període de matrícula de cada any acadèmic,
en el programa corresponent, i no poden modificar-se.
Així mateix, els professors han d'anunciar al programa
el pes relatiu de cada element en l'avaluació final de
l'assignatura. Es pot modificar aquesta assignació si
és a favor de tot l'alumnat matriculat a l'assignatura.
II. Professorat responsable de l'avaluació
Article 28. Responsabilitat de l'avaluació
L'avaluació dels alumnes és responsabilitat de
la Universitat i l'han d'exercir els professors responsables
de cada assignatura, llevat del que disposa l'article 58 i de
les situacions excepcionals que el Consell de Direcció
qualifiqui com a greus, per a les quals cercarà una solució
adient.
Article 29. Funcions
Els professors responsables de les assignatures n'han de firmar
les actes. Són, a més, els responsables del compliment
dels terminis i altres actuacions recollides a l'article 39.
Article 30. Abstenció i recusació
1. Són causes d'abstenció o recusació
del professor:
a) Tenir parentiu de consanguinitat amb l'estudiant dins el
quart grau o d'afinitat dins el segon, com també el fet
de compartir-hi despatx professional o estar-hi associat per
a l'assessorament, la representació o la direcció.
b) Tenir amistat íntima o enemistat manifesta amb l'estudiant.
2. El professor en el qual concorri qualsevol de les causes
esmentades a l'apartat anterior s'ha d'abstenir d'avaluar l'alumne
en qüestió i ha de comunicar aquesta circumstància
al director del departament tot d'una que ho sàpiga.
3. Si es dóna alguna de les causes esmentades a l'apartat
1 i el professor no ha comunicat la seva abstenció, els
estudiants poden adreçar la sol·licitud de recusació
al director del departament competent, el qual dictaminarà
després d'una audiència amb el professor recusat.
4. Segons les circumstàncies, si és procedent
l'abstenció o la recusació, el director de departament
pot resoldre:
a) Que l'estudiant s'acomodi, amb tots els efectes acadèmics,
en un altre grup de la mateixa assignatura.
b) Que l'avaluació la realitzi un altre professor, que
firmarà una acta especial.
III. Dates d'avaluació
Article 31. Coincidència de dates
1. Es fixarà el calendari de les avaluacions tot minimitzant
les coincidències de dates entre les assignatures troncals,
obligatòries i optatives pròpies d'un mateix estudi.
2. Es considera que hi ha coincidència d'exàmens
quan entre l'acabament d'un examen i l'inici del següent
hi ha menys de tres hores de separació. No s'aplica
als exàmens parcials, atès el caràcter
voluntari d'aquests.
3. L'alumne ha de comunicar la coincidència d'exàmens
al cap d'estudis com més prest millor. Si és possible,
el cap d'estudis evitarà la coincidència d'acord
amb el que estableix l'article 12 d'aquest reglament. Si no
és possible evitar-la, s'ha d'oferir a l'estudiant la
possibilitat de fer un dels exàmens en data alternativa
i sota les mateixes condicions que la resta d'alumnes. Si algun
professor considera que no podrà garantir la igualtat
de condicions indicada, ho ha d'anunciar explícitament
al programa de l'assignatura.
4. Els professors afectats per la coincidència, a proposta
del cap d'estudis, poden acordar quin dels dos exàmens
es realitzarà en data alternativa. En cas que no hi hagi
acord, s'aplicaran les regles següents:
a) En cas de coincidència de l'examen d'una assignatura
que és de lliure configuració per a l'estudiant
amb el d'una que és troncal, obligatòria o optativa,
s'ha d'oferir una data alternativa per a la primera.
b) En cas de coincidència de l'examen d'una assignatura
que és optativa per a l'estudiant amb el d'una que és
troncal o obligatòria, s'ha de proposar una data alternativa
per a la primera.
c) En cas de coincidència d'exàmens d'assignatures
de la mateixa condició, o si hi ha dificultats per aplicar
els apartats a) i b), el degà o director d'escola oferirà
dates alternatives per als exàmens de les assignatures
amb menys alumnes matriculats.
Si és necessari emetre una resolució en l'aplicació
d'aquestes regles, ho farà el degà o director
d'escola si els exàmens corresponen a titulacions que
siguin competència seva; si no, ho farà el vicerector
d'Ordenació Acadèmica.
5. Per poder-se presentar a l'examen en data alternativa, l'estudiant
ha de lliurar al professor corresponent una acreditació
d'haver realitzat en la data oficial l'examen de l'assignatura
amb la qual hi havia coincidència.
6. Les facultats i escoles poden establir:
a) Un termini d'antelació mínim perquè
l'estudiant demani la modificació de dates d'exàmens
per coincidència, a fi de poder proposar dates alternatives
comunes a tot els alumnes afectats.
b) La possibilitat de retardar la data d'examen d'una assignatura
amb prerequisit i coincidència de data d'examen amb l'assignatura
clau. En aquest cas l'examen de la primera assignatura es pot
fer quan es disposi de la qualificació de la segona,
sempre que això tingui lloc dins els períodes
habilitats per a l'execució dels exàmens.
Article 32. Període d'avaluació
En el cas d'assignatures quadrimestrals, tot el procés
d'avaluació, inclosa la realització de treballs,
s'ha de fer en el quadrimestre en què s'imparteix l'assignatura
o en els períodes d'exàmens corresponents.
Article 33. Convocatòria anticipada
1. Poden demanar convocatòria anticipada d'examen per
a un màxim de tres assignatures únicament els
alumnes als quals manquin 30 crèdits o menys per acabar
els estudis, o 15 crèdits o menys per completar el primer
cicle. En aquest còmput no es tindrà en compte
el projecte de fi de carrera.
2. La sol·licitud de convocatòria anticipada s'ha
de presentar davant el degà o director d'escola competent,
durant el mes de desembre per a la convocatòria de febrer
i durant el mes d'abril per a la convocatòria de juny.
Quan es concedeixi la convocatòria anticipada, l'alumne
ha de renunciar a una convocatòria ordinària,
que no podrà recuperar sota cap circumstància.
3. La convocatòria anticipada es realitzarà amb
el temari i els elements d'avaluació corresponents a
l'última vegada que s'hagi impartit l'assignatura. El
degà o director d'escola pot desestimar la petició
de convocatòria anticipada si l'avaluació de l'assignatura
inclou elements diferents de l'examen final i l'estudiant no
els ha superat.
4. Els exàmens de les convocatòries anticipades
es faran durant els períodes d'exàmens ordinaris,
en les dates que fixi el cap d'estudis. Les facultats i escoles
poden establir que la realització dels exàmens
sigui davant un tribunal constituït per tres professors
designats pel director del departament corresponent.
5. El vicerector d'Ordenació Acadèmica pot autoritzar
la realització de convocatòries anticipades sense
que es compleixin les condicions de l'apartat 1, sempre que
prèviament el degà o director d'escola competent
n'informi de manera favorable.
IV. Execució dels exàmens
Article 34
Els professors poden demanar la identificació dels alumnes
mitjançant DNI, passaport, carnet de la UIB o un altre
mitjà fiable, abans o durant l'examen.
Article 35
L'estudiant té dret:
a) Si es duu a terme un examen escrit, a un enunciat per escrit
i expressat amb claredat, en el qual consti la puntuació
de cada una de les qüestions plantejades.
b) Si es duu a terme un examen oral, a un enunciat clar de
les preguntes i a saber els criteris d'avaluació.
c) Que es respectin les convocatòries oficials pertinents
per a la presentació de treballs, pràctiques o
altres elements d'avaluació i per a la realització
dels exàmens escrits i orals en les dates fixades per
cada facultat o escola.
d) A rebre un justificant documental en finalitzar la prova
o l'examen que acrediti que l'ha realitzat.
e) Si és resident a les illes de Menorca, Eivissa i
Formentera, a realitzar els exàmens de les convocatòries
oficials a les respectives seus universitàries, de conformitat
amb el procediment que estableixi el Consell de Direcció.
V. Exàmens orals
Article 36
La realització d'exàmens orals s'ha d'anunciar
al programa com a element d'avaluació abans d'iniciar-se
el període de matrícula de cada any acadèmic.
Article 37
S'ha de comunicar als alumnes l'ordre en què s'examinaran,
com a mínim una setmana abans de la data establerta per
a la realització de l'examen oral.
Article 38
Els exàmens orals seran enregistrats per permetre una
posterior revisió de la qualificació, llevat que
l'estudiant renunciï per escrit al dret que l'enregistrin.
Article 39
Els exàmens orals es realitzaran a l'aula assignada
i seran públics si ho demana l'alumne que s'ha d'examinar.
VI. Frau en l'avaluació
Article 40
Amb independència del procediment disciplinari que es
pugui seguir contra l'alumne infractor, la realització
demostradorament fraudulenta d'algun dels exercicis exigits
en l'avaluació d'alguna assignatura comportarà
la nota de 0 en la convocatòria corresponent.
Article 41
Si l'alumne considera la decisió incorrecta, pot recórrer
contra la qualificació tot seguint el procediment descrit
als articles 46-50 d'aquest reglament.
VII. Qualificació
Article 42. Tipus de qualificació
1. Les qualificacions finals de cada assignatura que s'han
de fer constar a l'acta són de forma numèrica
entre 0 i 10, amb expressió d'un decimal.
2. La menció de matrícula d'honor es pot atorgar
a alumnes que hagin obtingut una qualificació igual o
superior a 9,0. El nombre de matrícules d'honor en una
assignatura no pot excedir el cinc per cent del nombre d'alumnes
matriculats en el corresponent any acadèmic. Això
no obstant, es pot concedir una matrícula d'honor si
el nombre d'alumnes matriculats és inferior a vint.
Article 43. Publicació de les qualificacions i lliurament
d'actes
1. Les qualificacions corresponents a l'avaluació final
o a qualsevol de les proves o activitats de cada assignatura
es publicaran, abans de tancar les actes, al servidor telemàtic
de la UIB. Si el nombre d'alumnes ho justifica, es dipositarà
una còpia (sense noms i cognoms) de les qualificacions
provisionals a la consergeria de l'edifici en el qual s'imparteix
l'assignatura.
2. El professorat ha de lliurar les qualificacions definitives,
mitjançant les actes tancades i signades, als serveis
administratius pertinents en el termini establert al calendari
de l'any acadèmic per a cada convocatòria.
3. En cas d'absència o malaltia del professor responsable
d'una assignatura quan s'acabi el termini de lliurament d'actes,
el director del departament pot signar l'acta pertinent.
VIII. Revisió de les qualificacions
Article 44. Elements revisables
L'estudiant pot demanar la revisió de la qualificació
pel que fa a qualsevol dels elements de la seva avaluació.
Article 45. Període de revisió
Juntament amb les qualificacions dels elements d'avaluació,
els professors han de fer públics la data, l'horari i
el lloc de la Universitat en què tindrà lloc la
revisió. Aquesta revisió s'ha de fer entre els
tres i set dies hàbils següents a la publicació
de les qualificacions provisionals, abans de tancar i signar
les actes.
IX. Recurs enfront de les qualificacions
Article 46
L'estudiant pot recórrer contra la qualificació
definitiva de l'assignatura davant el director del departament
al qual pertanyi el professor responsable, en el termini de
deu dies hàbils a partir de la data de signatura de l'acta.
Pel que fa als exàmens realitzats davant un tribunal,
no escau aquest recurs.
Article 47
El director de departament nomenarà un tribunal constituït
per tres professors permanents, amb exclusió, en tot
cas, del professor contra la qualificació del qual es
recorre.
Article 48
1. En el cas general, el tribunal examinarà si els elements
d'avaluació emprats són els prèviament
publicats i/o si en l'ús dels criteris d'avaluació
aplicats en la valoració del dits elements s'ha incorregut
en un error manifest. Per això, pot demanar al professor
qualificador altres exàmens o treballs corregits per
usar-los de referència.
2. Si el recurs prové del supòsit considerat
als articles 40 i 41, el tribunal demanarà al professor
qualificador les proves del presumpte frau i les examinarà.
Article 49
El tribunal pot:
a) Confirmar o modificar la qualificació contra la qual
s'ha recorregut. En el segon cas, els tres membres del tribunal
firmaran una acta complementària.
b) Proposar una nova prova o un examen, que serà avaluat
pel mateix tribunal.
Article 50
Per adoptar qualsevol decisió distinta de la confirmació
de la qualificació, s'ha de donar prèviament audiència
al professor contra la qualificació del qual es recorre.
X. Conservació i utilització d'exàmens
i treballs
Article 51. Conservació
El professorat ha de conservar els exàmens i la resta
de les proves d'avaluació durant un any des de la data
en què es varen realitzar o lliurar.
Article 52. Utilització
La reproducció total o parcial dels treballs o la seva
utilització com a base d'un treball propi del professor
s'han de subjectar a la legislació sobre propietat intel·lectual.
Capítol quart. Adaptacions i convalidacions
Article 53
Les sol·licituds d'adaptació entre plans d'estudis
successius, de permanència en un pla d'estudis en vies
d'extinció, d'adaptació d'assignatures aprovades
en una altra universitat o de convalidació d'assignatures
corresponents a una altra titulació, s'han de presentar
necessàriament en el moment de matricular-se i seran
resoltes pel cap d'estudis.
Article 54
El cap d'estudis ha de dictaminar d'acord amb les directrius
generals que establirà la Comissió Acadèmica
i amb els criteris específics que fixarà la junta
de facultat o escola.
Article 55
Enfront de la decisió del cap d'estudis, l'alumne pot
posar un recurs ordinari davant el degà o director d'escola
competent, que dictaminarà amb un nou informe previ del
cap d'estudis. Si escau, pot recórrer també
davant el vicerector d'Ordenació Acadèmica.
Capítol cinquè. Règim general de permanència
Article 56. Nombre mínim de crèdits que s'han
d'aprovar els dos primers anys acadèmics
1. Els alumnes que es matriculin per primera vegada en un estudi
a la UIB han d'aprovar un mínim de 6 crèdits d'assignatures
troncals, obligatòries o optatives el primer any acadèmic,
i un mínim de 24 crèdits d'assignatures troncals,
obligatòries, optatives o de lliure configuració
els dos primers anys acadèmics.
2. En cas de no superar el nombre mínim de crèdits,
l'alumne matriculat en estudis sense limitació de places
pot adreçar una sol·licitud al degà o director
d'escola competent, el qual dictaminarà d'acord amb les
directrius fixades per la junta de facultat o escola sobre permanència
dels alumnes i incorporarà l'estudiant a un programa
de tutorització efectiva, si escau. En estudis amb limitació
de places, els alumnes que no superin el nombre mínim
de crèdits poden adreçar -se al vicerector d'Ordenació
Acadèmica, el qual, consultat prèviament el degà
o director d'escola competent, pot autoritzar un any més
de permanència atenent situacions especials sobrevingudes
i suficientment justificades.
3. Si no obté permís de permanència, l'estudiant
que no hagi superat el nombre mínim de crèdits
només pot tornar-se a matricular dels mateixos estudis
un cop transcorreguts dos anys acadèmics. S'entén
que el dret a reiniciar un estudi després de dos anys
d'haver-lo hagut d'abandonar es té un sol cop, per la
qual cosa l'estudiant que hagi d'abandonar un estudi per segona
vegada, perd definitivament la possibilitat de matricular -se
d'aquest estudi a la UIB.
4. Pel que fa als alumnes que hagin hagut d'abandonar els estudis
perquè no hagin superat el nombre mínim de crèdits
i que els tornin a iniciar al cap de dos anys, estaran subjectes
a les condicions següents:
a) En estudis amb limitació de places, han de ser admesos
mitjançant la preinscripció.
b) Es mantindrà la qualificació de les assignatures
superades.
c) Respecte de les assignatures no superades, partiran de zero
convocatòries esgotades.
Article 57. Nombre màxim de convocatòries
1. El nombre de convocatòries de què disposa
cada alumne per a la superació de cada assignatura és
de sis d'ordinàries.
2. La no presentació de l'alumne a l'examen final o
a les altres proves d'avaluació d'una assignatura comportarà
la qualificació de "no presentat" a l'acta,
equivalent a la dispensa automàtica de convocatòria.
Les convocatòries dispensades no s'han de computar als
efectes prevists a l'apartat 1.
3. L'alumne ha de disposar en tot moment d'informació
suficient sobre el nombre de convocatòries que ha esgotat.
4. Els alumnes que estiguin en quarta, cinquena o sisena convocatòria
d'una assignatura, si ho demanen, poden examinar-se davant un
tribunal constituït per tres professors designats pel director
del departament corresponent. Les sol·licituds pertinents
s'han de presentar davant el degà o director d'escola
competent, durant el mes de desembre per a la convocatòria
de febrer, durant el mes d'abril per a la convocatòria
de juny i abans del 20 de juliol per a la convocatòria
de setembre.
5. Els alumnes als quals quedin per aprovar menys del
10 per cent del total de crèdits per obtenir una titulació
o acabar un cicle, llevat dels crèdits destinats al projecte
de fi de carrera o semblants, poden demanar al degà o
director d'escola competent fins a dues convocatòries
extraordinàries de gràcia. Si s'obté una
convocatòria extraordinària, l'examen final s'ha
de fer davant el tribunal previst a l'apartat 4. Les assignatures
subjectes a prerequisits, en cas que s'hagin esgotat les convocatòries
de l'assignatura clau, no s'han de computar a l'efecte del càlcul
del 10 per cent.
6. Els alumnes als quals només quedi pendent una assignatura
per acabar els estudis, o bé que demanin la convocatòria
anticipada d'examen (article 33), poden fer ús del que
estableix l'apartat 4 d'aquest article encara que no hagin exhaurit
tres convocatòries.
Capítol sisè. Finalització d'estudis mitjançant
compensació
Article 58
Els alumnes als quals quedi només una assignatura pendent
per acabar un estudi, independentment del projecte de fi de
carrera, poden demanar a la Comissió Acadèmica
la compensació de qualificacions, sempre que hagin esgotat
a la UIB les convocatòries de l'assignatura els dos darrers
anys acadèmics. La Comissió Acadèmica analitzarà
les sol·licituds cas per cas i establirà la solució
més adient en vista de les qualificacions obtingudes
a les convocatòries de l'assignatura en qüestió,
així com del conjunt de l'expedient acadèmic del
sol·licitant. Si escau, signaran l'acta de compensació
el vicerector d'Ordenació Acadèmica com a president
de la Comissió Acadèmica i el degà o director
d'escola competent.
Capítol setè. Àmbit d'aplicació d'aquest
reglament acadèmic
Article 59. Escoles adscrites
Aquest reglament s'ha d'aplicar també a les escoles
adscrites a la UIB.
Article 60
Els estudiants estan subjectes a la versió d'aquest
reglament acadèmic que estigui en vigor en el moment
de matricular-se.
Això no obstant, els alumnes poden adreçar-se
al vicerector d'Ordenació Acadèmica a fi que els
apliquin disposicions posteriors que els siguin més favorables.
Disposicions transitòries
Primera. Amb referència a l'article 39.1, es
permet la publicació a la consergeria i/o als taulers
oficials dels edificis dels resultats (sense noms i cognoms)
de les proves parcials o dels diferents elements d'avaluació.
Quant a la publicació de les qualificacions finals, els
serveis administratius pertinents se n'encarregaran en el cas
d'assignatures els professors de les quals no tinguin accés
al servidor telemàtic de la UIB.
Segona. Les assignatures cursades en règim de
matrícula extraordinària que figurin amb la qualificació
"apte" es reconeixeran, si escau, amb la nota numèrica
de 6,0.
Tercera. Durant el primer any acadèmic després
d'haver-se aprovat aquest reglament, les activitats de l'article
22 que requereixen reconeixement previ per part de la Comissió
Acadèmica podran ser reconegudes un cop realitzades si
s'adreça una petició a la Comissió Acadèmica
i s'aporten els justificants que calguin.
Quarta. En el termini de sis mesos des de la
publicació al FOU del Reglament acadèmic, s'elaborarà
un reglament sancionador que faci especial referència
a l'incompliment d'aquesta normativa.
Disposicions addicionals
Primera
La Comissió Acadèmica estudiarà les peculiaritats
de l'aplicació del Reglament acadèmic a les seus
universitàries.
Segona
Totes les denominacions d'òrgans de govern, representació,
càrrecs, funcions i membres de la comunitat universitària,
com qualssevol que en aquesta normativa apareguin en gènere
masculí, s'han d'entendre referides indistintament al
gènere masculí o femení, segons el sexe
de la persona de qui es tracti.
Disposició derogatòria
Queda derogat el Reglament acadèmic vigent anteriorment.
Disposició final
Aquest reglament entrarà en vigor l'endemà de
publicar-se al Full Oficial de la Universitat, excepte
els articles 56 i 57 (Règim general de permanència),
els quals entraran en vigor una vegada que siguin aprovats i
publicats pel Consell Social de la UIB, d'acord amb el que disposa
l'article 46.3 de la LOU.
Ho faig publicar perquè se'n prengui coneixement i tingui
els efectes que corresponguin.
|