El Consell de Direcció, a la sessió ordinària
del dia d'avui, fent ús de la competència que
li atribueix l'article 24.1.h)
dels Estatuts d'aquesta universitat, ha aprovat la creació
de l'Observatori per a la Igualtat d'Oportunitats.
Un dels efectes de l'expansió de l'anomenat Estat del
benestar ha estat el desenvolupament de sistemes de finançament
per garantir la igualtat d'oportunitats en l'accés a
l'educació superior, amb la qual cosa s'ha tallat el
vincle amb la idea clàssica d'una universitat elitista,
que s'ha canviat per un model d'universitat obert al conjunt
de la societat.
No obstant això, fins i tot en el cas dels països
on el sistema d'educació superior és més
universalitzat, existeixen formes de desigualtat social que
exclouen determinats sectors de la població de la formació
superior.
Així, la baixa presència de dones en determinades
titulacions, l'exclusió de minories ètniques i
religioses, la marginació per factors socials i culturals
o les barreres amb les quals s'han d'enfrontar les persones
discapacitades posen de manifest la desigualtat d'oportunitats
en l'accés a la formació universitària.
En aquest marc, el 9 d'octubre de 1998, organitzada per la
UNESCO, es va fer la Conferència Mundial d'Educació
Superior, que va elaborar una Declaració Mundial per
a l'Educació Superior al Segle XXI: Visió i Acció.
Aquesta conferència va dedicar una especial atenció
a la igualtat d'oportunitats, considerada com un dels principals
reptes amb els quals s'ha d'enfrontar l'educació superior.
En aquest sentit, l'article 3 de la declaració es refereix
a la igualtat d'oportunitats en l'accés a l'educació
superior en els termes següents: «En harmonia amb
l'article 26.1 de la Declaració Universal dels Drets
Humans, l'admissió a l'educació superior hauria
de basar-se en el mèrit, la capacitat, els esforços,
la perseverança i la dedicació mostrats per qui
cerca d'accedir-hi, i això pot ocórrer en qualsevol
moment al llarg de la vida, amb el reconeixement degut d'habilitats
prèviament adquirides. Així doncs, no es pot acceptar
cap discriminació en l'accés a l'educació
superior basada en arguments de raça, gènere,
llengua o religió, o en distincions econòmiques,
culturals o socials, o discapacitats físiques.
»L'equitat d'accés a l'educació superior
ha de començar reforçant i, si és necessari,
reordenant les seves relacions amb la resta dels nivells de
l'educació, particularment amb l'educació secundària.
Les institucions d'educació superior s'han de veure com
a part d'un sistema més ampli que comença amb
la primera infantesa i l'educació primària i continua
al llarg de la vida.
»Les institucions d'educació superior han de treballar
en col·laboració activa amb els pares, les escoles,
els estudiants, els grups socioeconòmics i les comunitats.
L'educació secundària no solament ha de preparar
candidats qualificats per a l'accés a una educació
superior perquè desenvolupin la capacitat d'aprendre
sobre una àmplia base, sinó que també ha
d'obrir el camí a la vida activa proporcionant entrenament
per a una àmplia gamma de treballs. I l'accés
a l'educació superior ha de seguir obert als qui acaben
amb èxit l'escola secundària, o el seu equivalent,
o presentant qualificacions d'entrada com més àmplies
millor, en qualsevol edat i sense cap discriminació.
»L'accés a l'educació superior per als membres
d'alguns grups particulars, com ara col·lectius indígenes,
minories culturals i lingüístiques, grups de risc,
els qui viuen sota ocupació i els qui pateixen discapacitats,
s'ha de facilitar activament, per tal com aquests grups, com
a col·lectivitats i com a individus, poden tenir experiència
i talent de gran valor per al desenvolupament de les societats
i de les nacions. L'ajuda material especial i les solucions
educatives poden ajudar a superar els obstacles d'aquests grups,
tant en l'accés com en la continuació de l'educació
superior.»
Igualment, a l'article 4 de l'esmentada declaració es
fa especial referència a un objectiu transversal com
és ara la participació de les dones a l'educació
superior. Així, es considera que:
«Tot i que s'ha assolit un progrés significatiu
en l'accés de les dones a l'educació superior,
els obstacles socioeconòmics, culturals i polítics
en molts llocs del món continuen impedint-los l'accés
complet i la integració eficaç. Superar aquests
obstacles és una prioritat urgent en el procés
de renovació per assegurar un sistema equitatiu i no
discriminatori d'una educació superior basada en el principi
del mèrit [].
»Per tant, doncs, s'han de fer esforços per eliminar
les barreres polítiques i socials per les quals les dones
estan infrarepresentades i per desenvolupar la seva implicació
activa en les polítiques i en els nivells de presa de
decisió dins l'educació superior i la societat.»
Són moltes les universitats de diferents països
del món, i també de l'Estat espanyol, que estan
impulsant polítiques i prenent mesures per frenar aquestes
formes de desigualtat.
També des de la UIB s'han desenvolupat actuacions per
garantir la igualtat d'oportunitats en el cas de les persones
amb discapacitat. Així, per exemple, el capítol
IV del títol III dels Estatuts de la UIB (FOU núm.
223, de 30 de setembre de 2003) es denomina «Dels estudiants
i altres membres de la comunitat universitària amb discapacitat»,
i l'article 153, que s'inclou en aquest capítol, comença
dient: «La Universitat ha de garantir la igualtat d'oportunitats
per a qualsevol persona de la comunitat universitària
amb discapacitat i ha d'establir mesures d'acció positiva
que assegurin la participació d'aquestes persones en
l'àmbit universitari.»
I aquesta qüestió també es preveu al Pla
estratègic de la Universitat de les Illes Balears 2002-2006.
Concretament, el seu objectiu 13 és «incrementar
i millorar la inserció dels col·lectius amb discapacitats».
Doncs bé, dins el marc de referència proposat
per la UNESCO i amb voluntat d'ampliar i aprofundir les mesures
ja iniciades, es proposa estendre les propostes indicades fins
a garantir la igualtat d'oportunitats en el si de la UIB també
per al cas d'altres col·lectius que, igual que el de les
persones discapacitades, puguin tenir dificultats en aquest
sentit i també, no cal dir-ho, per garantir l'objectiu
transversal que és assolir la igualtat d'oportunitats
entre gèneres.
Des de la convicció que la Universitat ha de ser un
espill de tolerància i ha de fomentar l'intercanvi d'idees
i formació integral, i que ha de tenir assegurat l'accés
a totes les persones capacitades independentment de qualsevol
altra consideració, fem la proposta de la creació
d'un Observatori per a la Igualtat d'Oportunitats en aquesta
universitat.
Àmbits d'actuació
Les finalitats i accions d'aquest observatori se centren en
els tres àmbits concrets ja esmentats: dos de més
específics, el de les persones amb discapacitat i el
de les persones pertanyents a grups desafavorits socialment
i/o amb risc d'exclusió social; i un de transversal,
el de gènere. I tot això dins el marc d'actuació
de la nostra comunitat autònoma.
Objectius
Els objectius principals d'aquest observatori són:
a) Recaptar, analitzar i difondre informació periòdica
i sistemàtica sobre la situació en els tres àmbits
d'actuació esmentats.
b) Proposar accions tendents a millorar la situació
en cada un dels àmbits, amb l'objectiu final d'assolir
la plena igualtat d'oportunitats per a aquests grups en el seu
accés a la UIB, en el si de la comunitat universitària
i en la seva posterior inserció sociolaboral.
Funcions
Les funcions d'aquest observatori són:
a) Actuar com a òrgan permanent de recollida i anàlisi
de la informació disponible a les diferents fonts de
la UIB, fent un seguiment al llarg del temps de la situació
en matèria d'igualtat d'oportunitats en el si de la UIB.
b) Proposar la realització d'informes o estudis tècnics
de diagnòstic de la situació de les persones pertanyents
a aquests grups en el si de la UIB.
c) Formular recomanacions i propostes d'acció tendents
a millorar els indicadors i sistemes de recollida d'informació
relacionats amb aquests grups en el si de la UIB.
d) Formular recomanacions i propostes d'acció tendents
a millorar l'accés a la UIB de les persones pertanyents
a aquests grups, i impulsar la posada en pràctica de
les accions.
e) Formular recomanacions i propostes d'acció tendents
a millorar la inserció sociolaboral després del
seu pas per la UIB de les persones pertanyents a aquests grups,
i impulsar la posada en pràctica de les accions.
f) Avaluar l'impacte sobre la igualtat d'oportunitats de les
accions desenvolupades amb aquest fi en el si de la UIB.
g) Difondre informació de les accions desenvolupades
i dels èxits assolits.
h) Participar en projectes i mantenir contactes amb altres
observatoris d'altres institucions, tant en l'àmbit de
l'Estat espanyol com de la resta de països de la Unió
Europea.
Activitats
Es preveu realitzar les activitats següents:
a) Desenvolupar un sistema d'indicadors d'igualtat, elaborat
incloent -hi i/o adaptant els indicadors creats amb aquest fi
pels organismes i institucions competents, com l'ONU, l'OMS,
la Unió Europea, etc.
b) Fer una primera avaluació de l'estat de la qüestió
en el si de la UIB en matèria d'igualtat en els tres
àmbits esmentats, tot emprant el sistema d'indicadors
d'igualtat esmentat a l'apartat anterior.
c) Realitzar avaluacions periòdiques per tal d'actualitzar
les dades disponibles i avaluar els possibles canvis que es
vagin produint.
d) Proposar accions per desenvolupar a curt, mitjà i
llarg termini. Aquestes accions es dissenyaran en funció
tant de corregir mancances que s'hagin pogut detectar com de
visibilitzar problemàtiques fins al moment ocultes.
e) Fer el seguiment de les propostes d'actuació plantejades
per delimitar els guanys assolits i les mesures correctives
o de potenciació que siguin necessàries.
Calendari
a) De gener a juny de 2004: desenvolupar un sistema d'indicadors
d'igualtat per a cadascun dels tres àmbits que es treballaran.
b) De setembre a desembre de 2004: emprant el sistema d'indicadors
d'igualtat, fer una primera avaluació de l'estat de la
qüestió en el si de la UIB en matèria d'igualtat
en els tres àmbits esmentats.
c) De gener a abril de 2005: una vegada es tingui l'avaluació
de l'estat de la qüestió, fer propostes d'accions
per desenvolupar a curt, mitjà i llarg termini.
Organització i recursos
Les persones responsables de l'Observatori són:
a) Una persona amb funcions de direcció i coordinació.
b) Un equip de direcció o assessor format per tres persones
responsables, respectivament, de cada un dels tres grups esmentats
(totes membres de la comunitat universitària).
La UIB aportarà les persones responsables de la direcció
i coordinació de l'Observatori juntament amb la infraestructura
adient. La resta de finançament serà mixt entre
la UIB i entitats externes a la Universitat.
Ho faig publicar perquè se'n prengui coneixement i tingui
els efectes que corresponguin.
|