La Junta de Govern, a la sessió
ordinària del dia d'avui, fent ús de la competència
que li atribueix l'article 21.1.31)
dels Estatuts d'aquesta universitat, ha aprovat la reforma de
la normativa electoral i de representació de la Universitat
de les Illes Balears.
Article
1 Tot seguit s'expressa com queden modificats els articles que s'indiquen.
1. Es modifica la redacció del
punt 5 de l'article 2, que queda de la forma següent: «En tot cas,
els requisits exigits per exercir el dret de sufragi actiu o passiu s'han de reunir
en la data de la convocatòria de les eleccions i mantenir fins al dia de
la votació. »No obstant això, no tindrà dret de
sufragi el personal que desenvolupi plaça o lloc en comissió de
serveis fora de la Universitat o qui es trobi en situació de serveis especials.»
2. Es canvia la redacció del primer
paràgraf i se suprimeix el darrer paràgraf de l'apartat a) del punt
2 de l'article 3. Per tant, la nova redacció d'aquest apartat és
la següent: «a) Els estudiants d'ensenyaments conduents a l'obtenció
de títols que tinguin caràcter oficial i validesa en tot el territori
de l'Estat i de títols propis de grau (estudis de primer i segon cicle)
que estiguin matriculats com a mínim de trenta crèdits, corresponents
a les assignatures del pla d'estudis conduent al títol escaient. També
gaudeixen d'aquest dret tots aquells estudiants als quals manquin menys de trenta
crèdits per acabar els estudis. Aquests darrers tenen el dret limitat a
un màxim de dos anys i al fet que cada un d'aquests anys estiguin matriculats
de tots els crèdits que els manquin. »A l'efecte previst en aquesta
normativa, s'entenen per estudiants de segon cicle aquells que estinguin matriculats
com a mínim de vint crèdits d'entre les assignatures troncals, obligatòries
o optatives corresponents al segon cicle de l'estudi que cursen, sempre que es
compleixin les altres condicions. »Els estudiants que no compleixin els
requisits establerts als paràgrafs anteriors, o deixin de complir-los,
no poden gaudir de la condició d'elegits, o deixaran de gaudir-ne.»
3. L'apartat c) de l'article 3.2 se suprimeix
i l'apartat b) de l'article 3.2 queda de la forma següent: «b) Els
estudiants de tercer cicle que estiguin matriculats d'un programa de doctorat
i els doctorands que l'hagin superat i facin la tesi doctoral en les condicions
legalment establertes al Reial decret 778/1998, de 30 d'abril.»
4. El punt 2 de l'article 6 té aquesta redacció: «La durada
del mandat dels seus membres electius és de quatre anys, sens perjudici
de les substitucions que es puguin fer per baixa.» 5.
L'article 8.2 queda redactat de la forma següent: «De conformitat
amb el que disposa la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic
de les administracions públiques i del procediment administratiu comú,
es pot interposar recurs contra les resolucions i els actes de la Comissió
Electoral.» 6. La nova redacció
del punt 4 de l'article 12 és aquesta: «Els candidats o els col·lectius
d'estudiants que es presentin a les eleccions poden nomenar interventors a les
meses electorals en què es pugui votar la seva candidatura mitjançant
escrit adreçat al president de la Comissió Electoral, que es podrà
registrar al Registre General de la Universitat fins a dos dies abans de començar
les votacions.» 7. L'article 13.2
té la redacció següent: «Si aquestes activitats signifiquen
alguna alteració de la normalitat acadèmica, administrativa o laboral,
els organitzadors han de demanar autorització per fer-les als degans o
directors d'escola, de departament o d'institut i, si escau, al Gerent, almenys
amb quaranta-vuit hores d'antelació. Contra les decisions denegatòries
es pot reclamar davant la Comissió Electoral.» 8.
Es canvia completament el contingut de l'article 14 i la nova redacció
d'aquest article és la següent: «1. Només es podrà
votar per correu en els casos justificats, és a dir, per absència
justificada o per malaltia. »2. La papereta electoral s'ha d'adreçar
al Secretari General de la Universitat, sota doble sobre, i presentar al Registre
General de la Universitat (Son Lledó, campus universitari). A la part exterior
del sobre gros hi ha de constar la indicació que es tracta d'un vot per
correu, la referència al procés electoral de què es tracti,
el número de registre d'entrada, el remitent i el destinatari (el Secretari
General de la Universitat), mentre que a la part exterior del sobre petit només
hi ha d'haver la referència al procés electoral. »3. A
l'interior del sobre gros s'hi ha d'incloure, a més del sobre petit amb
la papereta que conté el vot, fotocòpia del DNI del votant i justificació
de la impossibilitat d'exercir el vot directe. »4. Només tindran
validesa aquelles paperetes que tinguin l'entrada en el Registre General de la
Universitat (Son Lledó, campus universitari) abans de les 15 hores del
dia anterior a la votació.» 9.
Es modifica la redacció del punt 3 de l'article 15, se n'introdueix un
de nou (el 4), amb el corresponent canvi de numeració dels posteriors,
i es modifica també la redacció dels nous punts 5, 6 i 7 (abans
de la reforma, 4, 5 i 6, respectivament). La nova redacció de tots aquests
punts és, doncs, la següent: «3. Quedarà proclamat
el candidat que obtingui el nombre més gran de vots, sempre que aquest
nombre sigui superior a un terç dels electors. La Comissió Electoral
fixarà els quòrums pertinents abans de cada elecció.
»4. En el supòsit que es presentin tres o més candidatures
i cap d'aquestes no obtingui, en una primera votació, el quòrum
a què fa referència l'apartat anterior, es realitzarà una
altra votació entre els dos candidats que hagin obtingut un nombre major
de vots. »5. En cas d'empat, es faran, en dies successius, fins a dues
votacions més. Si l'empat persisteix, es dirimirà a favor del candidat
de més antiguitat en el cos respectiu. Si encara persisteix l'empat, es
dirimirà a favor del candidat de més edat. »6. Si, convocades
eleccions, no s'ha presentat cap candidat o cap d'ells no ha obtingut la majoria
requerida, el Consell Executiu adoptarà les mesures necessàries
per resoldre transitòriament aquesta situació i podrà designar
els òrgans de govern de caràcter unipersonal de manera extraordinària
per períodes que no poden excedir els sis mesos. »7. La durada
del mandat dels òrgans unipersonals serà de quatre anys, i podran
ser reelegits, de manera consecutiva, només una vegada. En el cas dels
càrrecs de Rector i de degà i director d'escola han de transcórrer,
almenys, cinc anys des del cessament perquè es puguin tornar a presentar
a la reelecció; mentre que en el cas dels directors de departament no cal
que transcorrin aquests cinc anys si no hi ha un altre candidat legalment possible.»
10. L'article 19 queda redactat de la
forma següent: «Si el Rector, un degà o un director han estat
elegits com a conseqüència d'una moció de censura, el seu mandat
es limitarà al temps que quedava al titular revocat.»
11. El punt 2 de l'article 20 té aquesta redacció:
«En qualsevol dels casos anteriors, el Consell Executiu obrirà el
procés electoral i ho comunicarà a la Comissió Electoral
i a la Mesa del Claustre. Han de transcórrer com a mínim quinze
dies entre la convocatòria oficial i el dia de les votacions. La Comissió
Electoral fixarà el termini màxim, que no pot excedir els trenta
dies, i la Mesa del Claustre elaborarà la convocatòria de la sessió
extraordinària en què es farà la votació dins els
terminis esmentats.» 12. Se suprimeix
el punt 5 de l'article 24. 13. Es canvia
el nom de la secció 4a. del capítol II: «De l'elecció
del degà o director d'escola». 14.
Es modifica la redacció de l'article 25.1, el qual queda així:
«Els candidats al càrrec de degà o director d'escola han de
presentar la candidatura davant la Comissió Electoral en un termini de
deu dies a partir de l'endemà de la publicació al FOU de l'acord
de la convocatòria d'eleccions.» 15.
Es modifica la redacció dels punts 3 i 4 de l'article 25. La nova redacció
d'aquests dos punts és aquesta: «3. El degà o director
en funcions, en un termini màxim que finalitzarà al cap d'un mes
de l'endemà de la publicació al FOU de l'acord de la convocatòria
d'eleccions, convocarà sessió extraordinària de la junta
de facultat o escola perquè elegeixi un nou degà o director.
»4. En aquesta elecció només podran votar aquells membres de
la junta de facultat o escola que ho siguin de conformitat amb l'article 59.1.b),
c), d), e) i f) dels Estatuts de la Universitat.» 16.
Se suprimeix el punt 7 de l'article 25. 17.
Se suprimeix la secció 5a. del capítoll II i es deixa sense contingut
l'article que la integra (el 26). 18.
Es modifica la redacció de l'article 28.1. La nova redacció és
la següent: «La convocatòria d'eleccions a òrgans
pluripersonals s'ha de fer, com a mínim, quinze dies abans de l'acabament
del mandat dels representants; les eleccions han de tenir lloc en el termini màxim
de seixanta dies comptats a partir de la data de la publicació de la convocatòria,
llevat del que disposa l'article 39.6 d'aquesta normativa en relació amb
la convocatòria d'eleccions a la Junta de Govern.» 19.
Se suprimeix l'article 29 bis. 20. La nova
redacció de l'article 30 és la següent: «A les eleccions
de representants als òrgans col·legiats resultaran elegits els candidats
que hagin obtingut el nombre major de vots. En cas d'empat quedaran proclamats
els candidats en funció de la seva antiguitat, excepte en el cas dels estudiants,
que serà mitjançant sorteig.» 21.
Se suprimeix l'incís final de l'apartat c) de l'article 31.1. Per tant,
aquest apartat queda així: «Pel fet de deixar de pertànyer
a l'estament pel qual hom fou elegit.» 22.
Se suprimeix el punt 2 de l'article 31, amb el corresponent canvi de numeració
del posterior. 23. Es modifica la redacció
dels punts 1 i 3 de l'article 32, que queden així: «1. Es fixarà
per acord normatiu, si escau, un sistema de substitucions o eleccions parcials.
En tot cas, no hi pot haver substitucions o noves eleccions si han transcorregut
les tres quartes parts del temps de mandat dels titulars. »3. Si es produeix
la baixa d'un representant dels estudiants als òrgans col·legiats
següents: Claustre, consell de departament i junta de facultat o escola,
la plaça serà ocupada pel candidat que, després d'ell, hagi
obtingut més vots.»
24. La nova redacció del punt 1 de l'article 38 és aquesta:
«1. El Claustre serà compost per: »a) Cent quaranta-quatre
professors pertanyents als cossos docents de la Universitat. Els professors emèrits
i els associats de nacionalitat estrangera amb caràcter indefinit estan
inclosos en aquest grup. »b) Catorze ajudants, becaris i professors associats,
en la proporció següent: set ajudants, cinc becaris i dos professors
associats. »A aquest efecte, els becaris no tenen la consideració
d'estudiants de tercer cicle. Així mateix, es consideraran becaris els
becaris d'investigació del MEC i els becaris propis d'investigació
de la UIB. D'altra banda, no es computaran com a professors associats els associats
per raó d'exempció docent de càrrec. »c) Seixanta
estudiants, garantida la participació dels tres cicles i dels estudiants
que cursin estudis oficials a les extensions universitàries d'Eivissa i
Formentera i de Menorca. Aquest percentatge es dividirà de la manera següent:
» Cinquanta-quatre estudiants de primer i segon cicle. » Sis estudiants
de tercer cicle. »d) Vint-i-dos representants del personal d'administració
i serveis.»
25. Es modifica la redacció
de l'article 38.4, que queda així: «Els òrgans de govern
especificats a l'article 14.2 dels Estatuts, sens perjudici del que s'hi estableix,
poden ser elegits claustrals per la seva circumscripció. Els titulars d'òrgans
de govern nomenats després d'haver-se constituït el Claustre s'hi
integraran en el moment de ser nomenats.» 26.
La nova redacció de l'article 39 és la següent: «1.
La circumscripció electoral per als integrants del grup a) (professors
pertanyents als cossos docents de la Universitat i assimilats) és el departament
i, si escau, l'institut universitari propi, com es regula a l'article 10.1 i 2
de la Llei de reforma universitària. Per fer la distribució s'utilitzarà
un sistema proporcional pur sobre la plantilla dotada, llevat del que es preveu
a l'article 14.2 dels Estatuts. »2. La circumscripció electoral
per als integrants de cada sector del grup b) (ajudants, becaris i professors
associats) és la Universitat. »3. La circumscripció electoral
per als integrants del grup c) (estudiants) és: »a) L'ensenyament,
per als estudiants matriculats d'estudis conduents a l'obtenció de títols
que tinguin caràcter oficial i validesa a tot el territori de l'Estat i
de títols propis de grau (estudis de primer i segon cicle). »b)
L'extensió universitària, per als estudiants que cursin els estudis
esmentats a l'apartat anterior a les extensions universitàries d'Eivissa
i Formentera i de Menorca. »c) La Universitat, per als estudiants de
tercer cicle. »Si escau, per fer la distribució per circumscripcions
s'assignarà un claustral a cada circumscripció i la resta es repartirà
de forma estrictament proporcional al nombre d'estudiants matriculats a cada ensenyament
i a cada extensió. A l'efecte d'aquesta distribució la Comissió
Electoral determinarà els claustrals que corresponen a cada estudi i a
cada extensió universitària. »4. Per a la distribució
de la representació del personal d'administració i serveis s'ha
de distingir els funcionaris del personal laboral, i a la vegada s'estableixen
com a circumscripcions les següents: »a) Una circumscripció
formada pels funcionaris integrants dels grups de classificació A i B.
»b) Una circumscripció formada pels funcionaris integrants dels grups
de classificació C, D i E. »c) Una circumscripció formada
pel personal laboral integrant del grups I i II. »d) Una circumscripció
formada pel personal laboral integrant dels grups III, IV i V. »Per fer
la distribució, s'assignarà un claustral a cada grup i la resta
es repartirà de forma proporcional entre les circumscripcions. »5.
En cas de dissolució anticipada del Claustre, l'acord de dissolució
contindrà la convocatòria de noves eleccions. »6. El Claustre
s'ha de convocar perquè elegeixi els seus representants a la Junta de Govern,
al Consell d'Estudiants i a la Mesa del Claustre dins els quinze dies següents
a la data en què hagin tingut lloc les eleccions. En cas que es tracti
d'eleccions parcials, es pot convocar només la circumscripció afectada.»
27. Es modifica la redacció de l'article
40.f). La nova redacció és la següent: «Els degans
i els directors d'escola.» 28. La
nova redacció de l'apartat i) de l'article 40 és aquesta: «Un
representant claustral dels ajudants, becaris i professors associats, elegit per
i entre ells mateixos.» 29. Es modifica
l'article 40.k). La nova redacció és la següent: «Quatre
representants claustrals del personal d'administració i serveis, elegits
per i entre ells mateixos.» 30. La
nova redacció dels apartats c) i d) de l'article 41.1 és la següent:
«c) Pel que fa als de l'apartat j) del dit article, hi ha d'haver quatre
claustrals del primer cicle, tres claustrals del segon cicle i un claustral del
tercer cicle. Cada un dels grups serà elegit per i entre aquests grups,
i tots els claustrals són elegibles. »d) Pel que fa als de l'apartat
k) del dit article, cada claustral del grup d) pot escriure en una papereta fins
a un màxim de tres noms de claustrals del grup d). Quedaran elegits els
quatre claustrals que obtinguin el nombre de vots més gran, d'acord amb
el que preveu l'article 30 de la normativa present.» 31.
Es dóna una nova redacció a l'article 42, aquesta: «1.
El consell de departament serà constituït pels membres següents:
»a) Tots els membres dels cossos docents universitaris, així com els
professors emèrits i els ajudants, integrats al departament. »b)
Una representació dels professors associats. En cap cas no formaran part
del consell de departament els associats per raó d'exempció docent
de càrrec. »La representació dels professors associats
serà constituïda per un 20 per cent per excés dels professors
esmentats. Els representants dels professors associats seran elegits, per i entre
ells, en una sessió del consell de departament convocada expressament per
a aquest efecte. »c) Un nombre d'alumnes representants d'aquells que
estan matriculats a les assignatures que el departament imparteix igual a la meitat
per excés del nombre de membres dels dos apartats anteriors. Els becaris
de recerca s'integraran dins aquest grup com a alumnes de tercer cicle. »Els
estudiants només podran exercir el dret de vot en una circumscripció
electoral, que serà la corresponent al departament que directament tingui
assignada la docència de l'estudi. Únicament quan hi hagi dos departaments
que imparteixin una càrrega docent molt semblant en un mateix estudi, l'estudiant
podrà votar en les dues circumscripcions electorals. »d) Un representant,
si escau, del personal d'administració i serveis adscrit al departament.
»2. La durada del mandat dels membres del consell de departament indicats
als apartats b) i c) serà de dos anys, i a l'apartat d), de quatre anys.»
32. Se suprimeix la secció sisena del
capítol III i es deixa sense contingut l'article que la integra (el 44).
Com a conseqüència d'aquesta supressió es modifica també
la numeració de les seccions posteriors. 33.
Es canvia el nom de la nova secció sisena del capítol III (abans
de la reforma, la secció setena): «De l'elecció de representants
a la junta de facultat o escola». 34.
Es dóna una nova redacció a l'article 45, que queda de la forma
següent: «1. Formaran part de la junta de facultat o escola:
»a) El degà o director, els vicedegans o subdirectors i el secretari.
»b) Un nombre de professors distribuïts de forma proporcional al nombre
de crèdits troncals i obligatoris assignats a cada departament en els plans
d'estudis de la facultat o escola. La distribució es farà prenent
com a punt de referència el nombre de trenta professors. »c) Un
nombre d'estudiants igual al cinquanta per cent del nombre de professors, arrodonit
per excés, en què es garanteixi la representació del primer
i el segon cicle dels estudis corresponents; la resta es repartirà proporcionalment
al nombre d'estudiants de cada cicle. »d) Un representant dels estudiants
de tercer cicle. »e) Dos representants del PAS adscrit a la facultat
o escola. »f) L'administrador de centre. »La convocatòria
electoral determinarà el procediment d'elecció. »2. La
durada del mandat dels membres de la junta de facultat o escola inclosos als apartats
b) i e) serà de quatre anys. La durada del mandat dels altres membres electius
serà de dos anys.» 35. Es
modifica la redacció de l'article 46. La nova redacció és
aquesta: «1. Els vocals representants de la Junta de Govern en el Consell
Social seran elegits mitjançant votació secreta per i entre els
membres de la dita Junta. Cada membre de la Junta de Govern votarà un o
cap estudiant membre de la Junta, un o cap representant del personal d'administració
i serveis membre de la Junta, i com a màxim tres membres de la Junta que
pertanyin als col·lectius distints dels estudiants i del personal d'administració
i serveis. Quedaran proclamats l'estudiant, l'integrant del personal d'administració
i serveis i els tres membres dels altres col·lectius que obtinguin el major
nombre de vots. En cas d'empat quedaran proclamats els candidats en funció
de la seva antiguitat, excepte en el cas dels estudiants, que serà mitjançant
sorteig. »2. El mandat dels vocals representants de la Junta de Govern
en el Consell Social tindrà una durada de quatre anys; s'exceptuen el Rector,
el Secretari General i el Gerent, que continuaran mentre exerceixin llurs respectius
càrrecs. Aquesta durada és independent de les constitucions o dissolucions
del Consell Social que es produeixin per altres imperatius legals. »3.
El cessament com a membre de la Junta de Govern suposarà en tot cas la
pèrdua de la condició de membre del Consell Social. Les substitucions
es faran mitjançant eleccions parcials, d'acord amb el sistema que preveu
aquest mateix article.» 36. Es modifica
la redacció del primer punt de l'article 47. La nova redacció d'aquest
punt és la següent: «1. El màxim òrgan de representació
estudiantil al nivell universitari és el Consell d'Estudiants. Serà
compost per: »a) Un representant per cada estudi. »b) Un representant
per cada facultat o escola. »c) Un nombre de claustrals, entre els quals
s'inclouran els representants d'aquests a la Junta de Govern, igual a la suma
dels grups anteriors.» 37. Se suprimeix
el punt 2 de l'article 47, amb el corresponent canvi de numeració dels
posteriors. 38. Es canvia la redacció
de la disposició addicional segona, que queda de la forma següent:
«Als efectes electorals prevists a l'article 42.1.c) segon paràgraf,
es fa la següent assignació de la docència d'estudis als departaments:
Estudi | Departament |
»Biologia | Biologia |
»Biologia, Bioquímica | Biologia
Fonamental i Ciències de la Salut |
»Educació Social, Mestre, »Pedagogia,
»Psicopedagogia |
Ciències de l'Educació | »Geografia | Ciències
de la Terra | »Història,
Història de »l'Art
| Ciències
Històriques i Teoria de les Arts | »Enginyer
Informàtic, »Enginyer Tècnic de »Telecomunicacions,
»Enginyer Tècnic »en Informàtica de Gestió,
»Enginyer Tècnic en »Informàtica de »Sistemes,
Matemàtiques | Ciències
Matemàtiques i Informàtica |
»Dret
| Dret Privat |
»Dret | Dret
Públic | »Administració
i Direcció »d'Empreses, Ciències »Empresarials,
Economia, »Turisme |
Economia i Empresa | »Filologia
Catalana | Filologia
Catalana i Lingüística General | »Filologia
Hispànica | Filologia
Espanyola, Moderna i Llatina | »Filosofia,
Treball Social | Filosofia |
»Física | Física |
»Infermeria | Infermeria
(en constitució) | »Psicologia | Psicologia |
»Química | Química |
39. Se suprimeix la disposició addicional
tercera. 40. Es canvia la redacció
de la disposició final primera: «La present normativa entrarà
en vigor el mateix dia que es publiqui al Full Oficial de la Universitat
.» Article 2
Es disposa la publicació,
com a annex, del text íntegre resultant de les reformes
de la normativa electoral i de representació a què
es refereix l'article anterior, que substitueix la normativa
electoral i de representació aprovada per l'Acord normatiu
3286/1996, de 9 d'octubre.
Ho faig publicar perquè se'n prengui
coneixement i tingui els efectes que corresponguin.
|
NORMATIVA
ELECTORAL I DE REPRESENTACIÓ DE LA UNIVERSITAT DE LES ILLES BALEARS
Capítol I. Disposicions
generals Article 1 Les
eleccions dels titulars dels òrgans unipersonals i dels representants als
òrgans col·legiats de la Universitat es regiran per la present normativa,
sens perjudici del que estableixen els Estatuts de la Universitat de les Illes
Balears (en endavant, UIB). Article
2 1. El dret de sufragi correspon a tots
els membres de la comunitat universitària que prestin llurs serveis a la
Universitat o hi estiguin matriculats en la data de la convocatòria de
les eleccions. Per exercitar aquest dret cal estar inscrit en el cens electoral
vigent. El Servei de Càlcul i Informatització de la Universitat
o aquell que, si escau, en faci les funcions, tindrà actualitzades les
llistes dels censos electorals corresponents, les quals es faran públiques
en llocs visibles de tots els centres o departaments com a màxim dos dies
després de la data de publicació de la convocatòria de les
eleccions. 2. Les causes d'inelegibilitat
i d'incompatibilitat són les que estableixen les lleis, els Estatuts, aquest
acord i la normativa complementària. 3.
La condició de candidat a les eleccions d'òrgans unipersonals s'ha
de manifestar formalment mitjançant escrit de la persona interessada adreçat
a la Comissió Electoral o a l'òrgan que aquesta delegui. 4.
L'acceptació de la condició de candidat comporta l'obligació
d'assumir el resultat de la votació i les obligacions consegüents.
5. En tot cas, els requisits exigits per exercir
el dret de sufragi actiu o passiu s'han de reunir en la data de la convocatòria
de les eleccions i mantenir fins al dia de la votació. No obstant això,
no tindrà dret de sufragi el personal que desenvolupi plaça o lloc
en comissió de serveis fora de la Universitat o qui es trobi en situació
de serveis especials. 6. En cas que un membre
de la comunitat universitària estigui inclòs en dos o més
censos electorals, i si aquesta circumstància deriva del fet de pertànyer
a dos o més sectors de la comunitat universitària, entenent a aquest
efecte que existeixen el sector de professorat, el sector d'estudiants i el sector
del PAS, només pot exercir el seu dret de sufragi passiu en representació
d'un sector, a elecció de la persona interessada. 7.
En cas que un membre de la comunitat universitària estigui inclòs
en dos o més censos electorals, i si aquesta circumstància deriva
del fet de pertànyer a un estudi la docència del qual està
assignada a dos departaments de forma molt semblant, només pot optar a
presentar-se com a candidat a un dels departaments afectats, a elecció
de la persona interessada. Article 3
1. Les eleccions es realitzaran mitjançant
sufragi universal, lliure, igual, directe i secret, dins la circumscripció
que pertoqui, i hi participaran aquells que compleixin els requisits que les lleis,
els Estatuts de la UIB i aquest acord exigeixen. 2.
Són electors i elegibles: a) Els estudiants d'ensenyaments conduents
a l'obtenció de títols que tinguin caràcter oficial i validesa
en tot el territori de l'Estat i de títols propis de grau (estudis de primer
i segon cicle) que estiguin matriculats com a mínim de trenta crèdits,
corresponents a les assignatures del pla d'estudis conduent al títol escaient.
També gaudeixen d'aquest dret tots aquells estudiants als quals manquin
menys de trenta crèdits per acabar els estudis. Aquests darrers tenen el
dret limitat a un màxim de dos anys i al fet que cada un d'aquests anys
estiguin matriculats de tots els crèdits que els manquin. A l'efecte
previst en aquesta normativa, s'entenen per estudiants de segon cicle aquells
que estinguin matriculats com a mínim de vint crèdits d'entre les
assignatures troncals, obligatòries o optatives corresponents al segon
cicle de l'estudi que cursen, sempre que es compleixin les altres condicions.
Els estudiants que no compleixin els requisits establerts als paràgrafs
anteriors, o deixin de complir-los, no poden gaudir de la condició d'elegits,
o deixaran de gaudir-ne. b) Els estudiants de tercer cicle que estiguin matriculats
d'un programa de doctorat i els doctorands que l'hagin superat i facin la tesi
doctoral en les condicions legalment establertes al Reial decret 778/1998, de
30 d'abril. 3. No són electors ni elegibles
els estudiants que estiguin matriculats d'ensenyaments que s'imparteixin en centres
docents adscrits. 4. El dret de sufragi és
personal i intransferible; mai no podrà exercitar-se per delegació.
5. Tot elector ha d'exercir el dret de sufragi
a la circumscripció en què es trobi inscrit i a la mesa electoral
que li correspongui, sens perjudici de les disposicions sobre el vot per correu.
6. Ningú no pot ser obligat o coaccionat,
sota cap pretext, a exercir el dret de sufragi ni a revelar el sentit del seu
vot. Article 4 1.
La iniciació de tot el procés electoral es farà per acord
del Consell Executiu i s'haurà de publicar al FOU. Els òrgans afectats
hauran de sol·licitar que s'obri el procés electoral amb la suficient
antelació. A petició del titular d'un òrgan de govern unipersonal
es podran avançar les eleccions a l'esmentat òrgan si així
ho acorda el Consell Executiu. 2. L'acord
de convocatòria fixarà la data de celebració de les eleccions,
les quals tindran lloc entre els deu i els seixanta dies següents a la data
de publicació de l'acord en el cas d'òrgans col·legiats, i
entre els deu i els trenta dies següents a la data de publicació de
l'acord en el cas d'un òrgan unipersonal. 3.
A partir de la data de convocatòria d'eleccions, s'obrirà un procés
que, si escau, constarà de tres fases: presentació de candidats,
campanya electoral i votació. Article
5 1. L'Administració electoral
té per finalitat garantir, en els termes de la normativa present, la transparència
i l'objectivitat del procés electoral i del principi d'igualtat. 2.
Integren l'Administració electoral la Comissió Electoral i, si escau,
els òrgans concrets o les altres comissions que es constitueixin dependents
de la Comissió Electoral, com també les meses electorals.
Article 6 1.
La Comissió Electoral és un òrgan permanent, i la componen:
a) El Rector o el vicerector que delegui, que actuarà com a president.
b) El Secretari General, que actuarà com a secretari de la Comissió.
c) Dos representants dels professors, elegits per i entre els membres de la Junta
de Govern. d) Dos representants dels estudiants, elegits per i entre els membres
de la Junta de Govern. e) Un representant del personal d'administració
i serveis, elegit per i entre els membres de la Junta de Govern. 2.
La durada del mandat dels seus membres electius és de quatre anys, sens
perjudici de les substitucions que es puguin fer per baixa. 3.
Els vocals elegits seran nomenats pel Rector i continuaran el seu mandat fins
que se'n nomenin els substituts. Article
7 1. Les sessions de la Comissió
Electoral seran convocades pel president. Per delegació seva, el secretari
pot exercir aquesta competència. 2.
Perquè una sessió de la Comissió sigui vàlida, és
indispensable que hi siguin presents, almenys, tres dels seus membres, i sempre
el president i el secretari. 3. Fins i tot
sense convocatòria prèvia, la Comissió s'haurà constituït
vàlidament per tractar de qualsevol assumpte sempre que hi siguin presents
tots els membres i que aquests acceptin per unanimitat que la sessió tingui
lloc. 4. Els acords s'adoptaran per majoria
de vots dels membres presents; el vot del president serà de qualitat.
Article 8 1.
Són competències de la Comissió Electoral, a més
de les generals d'organització dels processos electorals i sens perjudici
de les atribuïdes als altres òrgans de la Universitat, les següents:
a) Desenvolupar les normes electorals. b) Interpretar les normes per què
es regeix el procés electoral. c) Suplir, mitjançant
les disposicions oportunes, les deficiències o llacunes que s'hi puguin
advertir. d) Supervisar l'elaboració i la publicació del cens
electoral de la Universitat. e) Dirigir i coordinar l'actuació dels
òrgans o les comissions dependents de la Comissió Electoral que
es puguin crear. f) Proclamar, si escau, la llista definitiva de candidats
als òrgans unipersonals i al Claustre universitari, com també els
resultats definitius de les eleccions i els candidats electes. g) Resoldre
les consultes que li facin i dictar instruccions, en matèria de la seva
competència. 2. De conformitat amb
el que disposa la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic
de les administracions públiques i del procediment administratiu comú,
es pot interposar recurs contra les resolucions i els actes de la Comissió
Electoral. Article 9 Els
membres de la comunitat universitària poden formular consultes, per escrit
o de forma verbal, a la Comissió Electoral. Si la urgència de la
consulta no permet de convocar la Comissió, i en tots els casos en què
hi hagi resolucions anteriors que hi siguin concordants, el president o el secretari
poden donar-hi una resposta provisional si ho creuen oportú i sota la seva
responsabilitat, sens perjudici que a la primera sessió que faci la Comissió
es pugui ratificar o modificar. Article
10 1. Les circumscripcions estaran dividides,
si escau, en meses electorals. La Comissió Electoral determinarà
el nombre, com també l'emplaçament i la distribució entre
els electors, de les meses electorals. 2.
La mesa electoral serà formada per un president i dos vocals i, si escau,
pels suplents respectius. Article 11
1. Els càrrecs de president i vocal
de les meses electorals són obligatoris. La designació s'ha de notificar
amb temps suficient a les persones interessades, que disposaran d'un termini que
acaba quaranta-vuit hores abans de fer-se les eleccions per al·legar, davant
el secretari de la Comissió Electoral, causa justificada i documentada
que els impedeixi d'acceptar el càrrec. El secretari decidirà i
comunicarà, si escau, la substitució que hagi tingut lloc. 2.
La inassistència no justificada dels membres de les meses electorals pot
donar lloc a les sancions oportunes; pel que fa als professors, ajudants i personal
d'administració i serveis, l'assistència és una obligació
funcionarial i laboral. Article 12
1. Les eleccions es faran davant les meses
electorals constituïdes d'acord amb la reglamentació electoral i,
si no, segons les normes dictades per la Comissió Electoral. 2.
Són funcions de les meses: a) Presidir la votació. b) Mantenir
l'ordre. c) Verificar la identitat dels votants. d) Fer l'escrutini.
e) Vetllar per la puresa del sufragi. 3. La
Mesa del Claustre actuarà com a mesa electoral en l'elecció del
Rector i en l'elecció de representants a la Junta de Govern, com també
en totes les que corresponguin al màxim òrgan de representació
de la comunitat universitària. 4. Els
candidats o els col·lectius d'estudiants que es presentin a les eleccions
poden nomenar interventors a les meses electorals en què es pugui votar
la seva candidatura mitjançant escrit adreçat al president de la
Comissió Electoral, que es podrà registrar al Registre General de
la Universitat fins a dos dies abans de començar les votacions.
Article 13 1.
A partir de la data de la convocatòria d'eleccions, tant els electors com
els candidats poden fer reunions o actes d'informació electoral. 2.
Si aquestes activitats signifiquen alguna alteració de la normalitat acadèmica,
administrativa o laboral, els organitzadors han de demanar autorització
per fer-les als degans o directors d'escola, de departament o d'institut i, si
escau, al Gerent, almenys amb quaranta-vuit hores d'antelació. Contra les
decisions denegatòries es pot reclamar davant la Comissió Electoral.
Article 14 1.
Només es podrà votar per correu en els casos justificats, és
a dir, per absència justificada o per malaltia. 2.
La papereta electoral s'ha d'adreçar al Secretari General de la Universitat,
sota doble sobre, i presentar al Registre General de la Universitat (Son Lledó,
campus universitari). A la part exterior del sobre gros hi ha de constar la indicació
que es tracta d'un vot per correu, la referència al procés electoral
de què es tracti, el número de registre d'entrada, el remitent i
el destinatari (el Secretari General de la Universitat), mentre que a la part
exterior del sobre petit només hi ha d'haver la referència al procés
electoral. 3. A l'interior del sobre gros
s'hi ha d'incloure, a més del sobre petit amb la papereta que conté
el vot, fotocòpia del DNI del votant i justificació de la impossibilitat
d'exercir el vot directe. 4. Només
tindran validesa aquelles paperetes que tinguin l'entrada en el Registre General
de la Universitat (Son Lledó, campus universitari) abans de les 15 hores
del dia anterior a la votació. Capítol
II. De l'elecció dels titulars dels òrgans unipersonals
Secció 1a. Disposicions comunes Article
15 1. Les eleccions als òrgans
de govern unipersonals es faran per votació, efectuada mitjançant
una papereta en la qual pot figurar el nom d'un sol candidat. També es
pot votar en blanc. 2. Les paperetes en què
hi hagi més d'un nom o que no siguin en blanc es declararan nul·les.
3. Quedarà proclamat el candidat que obtingui
el nombre més gran de vots, sempre que aquest nombre sigui superior a un
terç dels electors. La Comissió Electoral fixarà els quòrums
pertinents abans de cada elecció. 4.
En el supòsit que es presentin tres o més candidatures i cap d'aquestes
no obtingui, en una primera votació, el quòrum a què fa referència
l'apartat anterior, es realitzarà una altra votació entre els dos
candidats que hagin obtingut un nombre major de vots. 5.
En cas d'empat, es faran, en dies successius, fins a dues votacions més.
Si l'empat persisteix, es dirimirà a favor del candidat de més antiguitat
en el cos respectiu. Si encara persisteix l'empat, es dirimirà a favor
del candidat de més edat. 6. Si, convocades
eleccions, no s'ha presentat cap candidat o cap d'ells no ha obtingut la majoria
requerida, el Consell Executiu adoptarà les mesures necessàries
per resoldre transitòriament aquesta situació i podrà designar
els òrgans de govern de caràcter unipersonal de manera extraordinària
per períodes que no poden excedir els sis mesos. 7.
La durada del mandat dels òrgans unipersonals serà de quatre anys,
i podran ser reelegits, de manera consecutiva, només una vegada. En el
cas dels càrrecs de Rector i de degà i director d'escola han de
transcórrer, almenys, cinc anys des del cessament perquè es puguin
tornar a presentar a la reelecció; mentre que en el cas dels directors
de departament no cal que transcorrin aquests cinc anys si no hi ha un altre candidat
legalment possible. Article 16
1. Els òrgans de govern unipersonals
cessaran en el seu càrrec per alguna de les causes següents: a)
A petició pròpia o per dimissió. b) Per incapacitat legal
sobrevinguda. c) Per pèrdua de les condicions necessàries per
ser elegit, sens perjudici del que estableix la normativa present. d) Per
finalització del mandat. e) Per l'aprovació d'una moció
de censura. f) Per les altres causes previstes als Estatuts de la UIB.
2. En haver acabat el mandat per al qual fou elegit
l'òrgan de govern unipersonal o en cas d'acabament a petició pròpia,
aquest ha de continuar en funcions fins que se n'elegeixi el substitut. 3.
En cas de cessament perquè hi concorri una causa legal, les funcions seran
exercides, provisionalment, per la persona a qui correspongui reglamentàriament.
Article 17 Quan
es produeixi el cessament en el càrrec d'un òrgan de govern unipersonal,
també cessaran en el seu aquells que hagin estat nomenats a proposta del
cessant, els quals continuaran en funcions fins que es nomeni el nou titular que
substitueixi el cessant. Article 18
Les vacants dels titulars d'òrgans
unipersonals es cobriran mitjançant noves eleccions. L'òrgan unipersonal
que hagi cessat en el seu càrrec o, si escau, la persona que el substitueixi,
ha de sol·licitar, en el termini màxim de trenta dies comptats a partir
d'aquell en què s'hagi produït la vacant, que es convoquin les noves
eleccions previstes. Article 19
Si el Rector, un degà o un director
han estat elegits com a conseqüència d'una moció de censura,
el seu mandat es limitarà al temps que quedava al titular revocat.
Secció 2a. De l'elecció de Rector Article
20 1. Es convocaran eleccions a Rector
en els casos següents: a) Si el Rector dimiteix i li és acceptada
la dimissió. b) Si, a petició del Rector, ho acorda el Consell
Executiu. c) Si s'acaba el mandat del Rector, segons el que preveu l'article
28.4 dels Estatuts de la Universitat. La finalització del mandat del Rector
es produirà al cap de quatre anys del dia de la presa de possessió.
2. En qualsevol dels casos anteriors, el Consell
Executiu obrirà el procés electoral i ho comunicarà a la
Comissió Electoral i a la Mesa del Claustre. Han de transcórrer
com a mínim quinze dies entre la convocatòria oficial i el dia de
les votacions. La Comissió Electoral fixarà el termini màxim,
que no pot excedir els trenta dies, i la Mesa del Claustre elaborarà la
convocatòria de la sessió extraordinària en què es
farà la votació dins els terminis esmentats. Article
21 Durant el procés anterior, presidirà
la Comissió Electoral un vicerector designat pel Consell Executiu. El professor
de més categoria administrativa de la Mesa del Claustre, i entre els d'igual
categoria el més antic en el cos i a la Universitat, presidirà el
Claustre. Article 22 La
convocatòria d'eleccions inclourà un termini de deu dies, com a
mínim, de presentació de candidats. Aquesta presentació s'ha
de fer per escrit, amb petició explícita del candidat, davant la
Comissió Electoral. Una vegada transcorregut el termini de presentació,
la Comissió Electoral farà públics els candidats acceptats
i comunicarà quins són a la Mesa del Claustre, a la qual també
enviarà la resolució on es fixarà el termini màxim
per a la data de les votacions. Article
23 1. Un cop efectuades les previsions
de l'article anterior, la Mesa del Claustre fixarà el dia de la convocatòria
de la sessió extraordinària i distribuirà el temps de les
intervencions a la dita sessió. En el debat només hi podran intervenir
els candidats, sens perjudici del dret dels claustrals de respondre a les al·lusions
directes i personals. 2. Abans de començar
el debat la Mesa fixarà un temps límit per a la durada que haurà
de tenir i l'hora per realitzar les votacions. Quedarà proclamat el candidat
que obtingui el nombre més gran de vots, sens perjudici del que s'especifica
a l'article 15 d'aquest acord normatiu. En cas d'empat s'ha de fer una altra votació
el mateix dia. Si, efectuades les esmentades votacions, continua l'empat, es realitzarà
una nova votació cada dia hàbil successiu fins que es desfaci.
3. La Comissió Electoral ha de prendre
les mesures necessàries per fer possible el vot per correu. Així
mateix, prendrà les mesures oportunes perquè hi hagi paperetes normalitzades
amb els noms impresos dels candidats. Aquestes seran les úniques vàlides
en el moment de fer la votació, tret de les dels vots per correu, que poden
ser manuscrites o mecanografiades. Secció
3a. De l'elecció del director de departament o institut Article
24 1.
Els candidats al càrrec de director han de presentar la candidatura davant
la mesa electoral en una sessió del consell de departament o institut convocada
a aquest efecte en la qual exposaran les línies bàsiques del seu
programa. 2.
La mesa electoral serà integrada pel professor de major edat, que actuarà
com a president, pel professor de menys edat, que actuarà com a secretari,
i per l'alumne de més edat. 3.
La candidatura que obtingui el nombre més gran de vots, sempre que es compleixi
el requisit establert a l'article 15.3 d'aquesta normativa, serà tramesa
per la mesa electoral al Rector perquè faci el nomenament corresponent.
4. El Consell
Executiu i la Comissió Electoral fixaran les disposicions complementàries
necessàries. Secció
4a. De l'elecció de degà o director d'escola Article
25 1. Els candidats al càrrec de
degà o director d'escola han de presentar la candidatura davant la Comissió
Electoral en un termini de deu dies a partir de l'endemà de la publicació
al FOU de l'acord de la convocatòria d'eleccions. 2.
Una vegada transcorregut el termini de presentació, la Comissió
Electoral farà públics els candidats acceptats i els comunicarà
al degà o director en funcions en un termini màxim de cinc dies.
3. El degà o director en funcions, en un
termini màxim que finalitzarà al cap d'un mes de l'endemà
de la publicació al FOU de l'acord de la convocatòria d'eleccions,
convocarà sessió extraordinària de la junta de facultat o
escola perquè elegeixi un nou degà o director. 4.
En aquesta elecció només podran votar aquells membres de la junta
de facultat o escola que ho siguin de conformitat amb l'article 59.1.b), c),
d), e) i f) dels Estatuts de la Universitat. 5.
La mesa electoral serà integrada pel professor de major edat, que actuarà
com a president, pel professor de menys edat, que actuarà com a secretari,
i per l'alumne de més edat. 6. La candidatura
que obtingui el nombre més gran de vots, sempre que es compleixi el requisit
establert a l'article 15.3 d'aquesta normativa, serà tramesa per la mesa
electoral al Rector perquè faci el nomenament corresponent.
Article 26. Sense contingut. Capítol
III. De l'elecció de representants als òrgans col·legiats
Secció 1a. Disposicions comunes
Article 27 1.
Els òrgans col·legiats poden ser constituïts per membres nats
i per representants dels diferents sectors de la comunitat universitària.
2. Llevat que hi hagi disposició contrària
a l'articulat, els representants dels sectors corresponents seran elegits mitjançant
sufragi universal, lliure, igual, directe i secret, pels respectius membres que
hi pertanyin. Article 28 1.
La convocatòria d'eleccions a òrgans pluripersonals s'ha de fer,
com a mínim, quinze dies abans de l'acabament del mandat dels representants;
les eleccions han de tenir lloc en el termini màxim de seixanta dies comptats
a partir de la data de la publicació de la convocatòria, llevat
del que disposa l'article 39.6 d'aquesta normativa en relació amb la convocatòria
d'eleccions a la Junta de Govern. 2. L'acord
de convocatòria ha d'especificar el nombre de representants que cal elegir
a cada circumscripció, d'acord amb el que disposa aquesta normativa.
Article 29 1.
A les eleccions de representants als òrgans col·legiats la votació
es farà pel sistema de llistes obertes, en què han de figurar el
nom i els cognoms dels candidats, mitjançant paperetes normalitzades per
l'òrgan competent. 2. Per garantir
una major representativitat, els electors poden votar un nombre igual o menor
dels tres quarts per excés del nombre de representants que correspongui
al sector en què estan enquadrats. Aquesta xifra s'ha d'especificar a la
papereta amb tota claredat. Article
30 A les eleccions de representants als
òrgans col·legiats resultaran elegits els candidats que hagin obtingut
el nombre major de vots. En cas d'empat quedaran proclamats els candidats en funció
de la seva antiguitat, excepte en el cas dels estudiants, que serà mitjançant
sorteig. Article 31 1.
La condició de representant als òrgans col·legiats es perd
per les causes següents: a) Per renúncia, comunicada per escrit
a l'òrgan col·legiat. b) Pel fet de deixar de pertànyer
a aquesta comunitat universitària. c) Pel fet de deixar de pertànyer
a l'estament pel qual hom fou elegit. d) Per l'acabament del termini pel qual
hom fou elegit. La condició de representant dels estudiants als òrgans
col·legiats es perd, a més, pel fet de canviar d'estudi respecte al
qual s'és representant. 2. Un vegada
hagin acabat el mandat, els representants als òrgans col·legiats continuaran
en l'exercici de les seves funcions fins al nomenament de llurs substituts.
Article 32 1.
Es fixarà per acord normatiu, si escau, un sistema de substitucions o eleccions
parcials. En tot cas, no hi pot haver substitucions o noves eleccions si han transcorregut
les tres quartes parts del temps de mandat dels titulars. 2.
Si escau, els representants electes que cobreixin les vacants produïdes ocuparan
el càrrec durant el període de temps que falti per a l'acabament
del mandat. 3. Si es produeix la baixa d'un
representant dels estudiants als òrgans col·legiats següents:
Claustre, consell de departament i junta de facultat o escola, la plaça
serà ocupada pel candidat que, després d'ell, hagi obtingut més
vots. 4. Per cobrir les vacants produïdes
en els altres òrgans de govern no especificats a l'apartat anterior es
convocaran noves eleccions entre els estudiants implicats, en cas que no existeixin
suplents per cobrir les vacants. Article
33 Els integrants dels òrgans col·legiats
no estaran lligats per cap tipus de mandat imperatiu. Article
34 Les eleccions de representants als
òrgans col·legiats, perquè siguin vàlides, requeriran
que hi participi, pel cap baix, el quinze per cent del cos electoral corresponent.
Article 35 En
les eleccions als òrgans de govern col·legiats el quòrum es
podrà calcular per circumscripcions. El fet que una circumscripció
d'un col·lectiu no assoleixi el quòrum no afecta la qualitat d'electes
dels membres elegits per les que l'assoliren dins el mateix col·lectiu. En
tot cas l'òrgan de govern col·legiat es pot constituir encara que
hi hagi circumscripcions que no tinguin representants perquè no hagin assolit
el quòrum. Si una circumscripció electoral no ha assolit el
quòrum o no s'hi han presentat els candidats suficients, en el termini
màxim de tres mesos el Consell Executiu convocarà eleccions totals
o parcials en aquesta circumscripció. Article
36 1. Els membres dels òrgans col·legiats
estan obligats a assistir a totes les sessions, llevat de causa justa que els
ho impedeixi, la qual, si és possible, han de comunicar amb l'antelació
deguda al president de l'òrgan col·legiat. La Junta de Govern pot
sancionar els supòsits en què, de forma reiterada i notòria,
es deixi d'assistir voluntàriament a les sessions de l'òrgan col·legiat.
2. Els integrants d'un òrgan col·legiat
estan obligats a adequar la seva conducta al que disposa el reglament de règim
intern i, en particular, a respectar l'ordre i la cortesia durant el desenvolupament
de les sessions. Secció 2a. De l'elecció
de representants al Claustre Article 37
El Claustre universitari serà constituït
per dos-cents quaranta claustrals elegits. A aquest nombre s'hi poden sumar, si
escau, els claustrals nats indicats a l'article 14.2 dels Estatuts de la UIB.
Article 38 1.
El Claustre serà compost per: a) Cent quaranta-quatre professors
pertanyents als cossos docents de la Universitat. Els professors emèrits
i els associats de nacionalitat estrangera amb caràcter indefinit estan
inclosos en aquest grup. b) Catorze ajudants, becaris i professors associats,
en la proporció següent: set ajudants, cinc becaris i dos professors
associats. A aquest efecte, els becaris no tenen la consideració d'estudiants
de tercer cicle. Així mateix, es consideraran becaris els becaris d'investigació
del MEC i els becaris propis d'investigació de la UIB. D'altra banda, no
es computaran com a professors associats els associats per raó d'exempció
docent de càrrec. c) Seixanta estudiants, garantida la participació
dels tres cicles i dels estudiants que cursin estudis oficials a les extensions
universitàries d'Eivissa i Formentera i de Menorca. Aquest percentatge
es dividirà de la manera següent: Cinquanta-quatre estudiants
de primer i segon cicle. Sis estudiants de tercer cicle. d) Vint-i-dos
representants del personal d'administració i serveis. 2.
Els interins tenen la mateixa consideració, a aquests efectes, que els
funcionaris. 3. Els claustrals elegits en
representació dels sectors respectius seran renovats cada quatre anys,
tret dels del grup c), que ho seran cada dos anys. 4.
Els òrgans de govern especificats a l'article 14.2 dels Estatuts, sens
perjudici del que s'hi estableix, poden ser elegits claustrals per la seva circumscripció.
Els titulars d'òrgans de govern nomenats després d'haver-se constituït
el Claustre s'hi integraran en el moment de ser nomenats. Article
39 1. La circumscripció electoral
per als integrants del grup a) (professors pertanyents als cossos docents de la
Universitat i assimilats) és el departament i, si escau, l'institut universitari
propi, com es regula a l'article 10.1 i 2 de la Llei de reforma universitària.
Per fer la distribució s'utilitzarà un sistema proporcional pur
sobre la plantilla dotada, llevat del que es preveu a l'article 14.2 dels Estatuts.
2. La circumscripció electoral per als
integrants de cada sector del grup b) (ajudants, becaris i professors associats)
és la Universitat. 3. La circumscripció
electoral per als integrants del grup c) (estudiants) és: a) L'ensenyament,
per als estudiants matriculats d'estudis conduents a l'obtenció de títols
que tinguin caràcter oficial i validesa a tot el territori de l'Estat i
de títols propis de grau (estudis de primer i segon cicle). b) L'extensió
universitària, per als estudiants que cursin els estudis esmentats a l'apartat
anterior a les extensions universitàries d'Eivissa i Formentera i de Menorca.
c) La Universitat, per als estudiants de tercer cicle. Si escau, per fer la
distribució per circumscripcions s'assignarà un claustral a cada
circumscripció i la resta es repartirà de forma estrictament proporcional
al nombre d'estudiants matriculats a cada ensenyament i a cada extensió.
A l'efecte d'aquesta distribució la Comissió Electoral determinarà
els claustrals que corresponen a cada estudi i a cada extensió universitària.
4. Per a la distribució de la representació
del personal d'administració i serveis s'ha de distingir els funcionaris
del personal laboral, i a la vegada s'estableixen com a circumscripcions les següents:
a) Una circumscripció formada pels funcionaris integrants dels grups de
classificació A i B. b) Una circumscripció formada pels funcionaris
integrants dels grups de classificació C, D i E. c) Una circumscripció
formada pel personal laboral integrant dels grups I i II. d) Una circumscripció
formada pel personal laboral integrant dels grups III, IV i V. Per fer la
distribució, s'assignarà un claustral a cada grup i la resta es
repartirà de forma proporcional entre les circumscripcions. 5.
En cas de dissolució anticipada del Claustre, l'acord de dissolució
contindrà la convocatòria de noves eleccions. 6.
El Claustre s'ha de convocar perquè elegeixi els seus representants a la
Junta de Govern, al Consell d'Estudiants i a la Mesa del Claustre dins els quinze
dies següents a la data en què hagin tingut lloc les eleccions. En
cas que es tracti d'eleccions parcials, es pot convocar només la circumscripció
afectada. Secció 3a. De l'elecció
de representants a la Junta de Govern Article
40 La Junta de Govern serà composta
per: a) El Rector, que la presidirà. b) Els vicerectors. c)
El Secretari General, que farà de secretari. d) El Gerent. e) Els
directors de departament. f) Els degans i els directors d'escola. g) Els
directors d'institut universitari. h) Vuit representants dels professors pertanyents
als cossos docents de la Universitat, elegits per i entre els membres claustrals
d'aquest col·lectiu. i) Un representant claustral dels ajudants, becaris
i professors associats, elegit per i entre ells mateixos. j) Vuit representants
claustrals dels estudiants, elegits per i entre ells mateixos, garantida la participació
dels tres cicles. k) Quatre representants claustrals del personal d'administració
i serveis, elegits per i entre ells mateixos.
Article 41 1.
Els membres no nats de la Junta de Govern als quals fa referència l'article
40, apartats h), i), j) i k), s'elegiran de la manera següent: a) Pel
que fa als de l'apartat h) del dit article, cada claustral del grup a) pot escriure
en una papereta fins a un màxim de sis noms de claustrals del grup a).
Quedaran elegits els vuit claustrals que obtinguin el nombre de vots més
gran, d'acord amb el que preveu l'article 30 de la normativa present. b) Pel
que fa als de l'apartat i) del dit article, cada claustral del grup b) pot escriure
en una papereta fins a un màxim d'un nom de claustrals del grup b). Quedarà
elegit el claustral que obtingui el nombre de vots més gran, d'acord amb
el que preveu l'article 30 de la normativa present. c) Pel que fa als de l'apartat
j) del dit article, hi ha d'haver quatre claustrals del primer cicle, tres claustrals
del segon cicle i un claustral del tercer cicle. Cada un dels grups serà
elegit per i entre aquests grups, i tots els claustrals són elegibles.
d) Pel que fa als de l'apartat k) del dit article, cada claustral del grup d)
pot escriure en una papereta fins a un màxim de tres noms de claustrals
del grup d). Quedaran elegits els quatre claustrals que obtinguin el nombre de
vots més gran, d'acord amb el que preveu l'article 30 de la normativa present.
2. Un cop proclamats els membres electes,
que seran els titulars, es procedirà de la mateixa manera a l'elecció
dels suplents. Els suplents s'ordenaran segons el nombre de vots obtinguts per
poder fixar l'ordre de suplència. 3.
Un suplent només pot actuar si hi ha qualque vocal elegit que n'ha perdut
la condició, per les causes que s'especifiquen a la normativa present.
En aquest cas la suplència serà definitiva fins que s'acabi el mandat
del vocal suplent. Un suplent pot ocupar el lloc d'un titular que hagi dimitit.
4. La durada del mandat dels representants
compresos als apartats h), i) i k) de l'article 40 és de quatre anys; la
dels representants de l'apartat j) és de dos anys.
Secció 4a. De l'elecció de representants al consell
de departament Article 42 1.
El consell de departament serà constituït pels membres següents:
a) Tots els membres dels cossos docents universitaris, així com els professors
emèrits i els ajudants, integrats al departament. b) Una representació
dels professors associats. En cap cas no formaran part del consell de departament
els associats per raó d'exempció docent de càrrec. La
representació dels professors associats serà constituïda per
un 20 per cent per excés dels professors esmentats. Els representants dels
professors associats seran elegits, per i entre ells, en una sessió del
consell de departament convocada expressament per a aquest efecte. c) Un nombre
d'alumnes representants d'aquells que estan matriculats a les assignatures que
el departament imparteix igual a la meitat per excés del nombre de membres
dels dos apartats anteriors. Els becaris de recerca s'integraran dins aquest grup
com a alumnes de tercer cicle. Els estudiants només podran exercir
el dret de vot en una circumscripció electoral, que serà la corresponent
al departament que directament tingui assignada la docència de l'estudi.
Únicament quan hi hagi dos departaments que imparteixin una càrrega
docent molt semblant en un mateix estudi, l'estudiant podrà votar en les
dues circumscripcions electorals. d) Un representant, si escau, del personal
d'administració i serveis adscrit al departament. 2.
La durada del mandat dels membres del consell de departament indicats als apartats
b) i c) serà de dos anys, i a l'apartat d), de quatre anys.
Secció 5a. De l'elecció de representants al consell
d'institut Article 43 La
seva organització interna s'ha d'ajustar, mentre sigui possible i convenient,
al que s'ha establert per al consell de departament. Article
44. Sense contingut. Secció
6a. De l'elecció de representants a la junta de facultat o escola Article
45 1. Formaran part de la junta de facultat
o escola: a) El degà o director, els vicedegans o subdirectors i el
secretari. b) Un nombre de professors distribuïts de forma proporcional
al nombre de crèdits troncals i obligatoris assignats a cada departament
en els plans d'estudis de la facultat o escola. La distribució es farà
prenent com a punt de referència el nombre de trenta professors. c)
Un nombre d'estudiants igual al cinquanta per cent del nombre de professors, arrodonit
per excés, en què es garanteixi la representació del primer
i el segon cicle dels estudis corresponents; la resta es repartirà proporcionalment
al nombre d'estudiants de cada cicle. d) Un representant dels estudiants de
tercer cicle. e) Dos representants del PAS adscrit a la facultat o escola.
f) L'administrador de centre. La convocatòria electoral determinarà
el procediment d'elecció. 2. La durada
del mandat dels membres de la junta de facultat o escola inclosos als apartats
b) i e) serà de quatre anys. La durada del mandat dels altres membres electius
serà de dos anys. Secció
7a. De l'elecció de representants al Consell Social Article
46 1. Els vocals representants de la Junta
de Govern en el Consell Social seran elegits mitjançant votació
secreta per i entre els membres de la dita Junta. Cada membre de la Junta de Govern
votarà un o cap estudiant membre de la Junta, un o cap representant del
personal d'administració i serveis membre de la Junta, i com a màxim
tres membres de la Junta que pertanyin als col·lectius distints dels estudiants
i del personal d'administració i serveis. Quedaran proclamats l'estudiant,
l'integrant del personal d'administració i serveis i els tres membres dels
altres col·lectius que obtinguin el major nombre de vots. En cas d'empat
quedaran proclamats els candidats en funció de la seva antiguitat, excepte
en el cas dels estudiants, que serà mitjançant sorteig. 2.
El mandat dels vocals representants de la Junta de Govern en el Consell Social
tindrà una durada de quatre anys; s'exceptuen el Rector, el Secretari General
i el Gerent, que continuaran mentre exerceixin llurs respectius càrrecs.
Aquesta durada és independent de les constitucions o dissolucions del Consell
Social que es produeixin per altres imperatius legals. 3.
El cessament com a membre de la Junta de Govern suposarà en tot cas la
pèrdua de la condició de membre del Consell Social. Les substitucions
es faran mitjançant eleccions parcials, d'acord amb el sistema que preveu
aquest mateix article. Secció
8a. De l'elecció de representants al Consell d'Estudiants Article
47 1. El màxim òrgan de
representació estudiantil al nivell universitari és el Consell d'Estudiants.
Serà compost per: a) Un representant per cada estudi. b) Un representant
per cada facultat o escola. c) Un nombre de claustrals, entre els quals s'inclouran
els representants d'aquests a la Junta de Govern, igual a la suma dels grups anteriors.
2. En l'elecció dels membres del grup c)
tots els claustrals són elegibles. El nom de cada candidat titular anirà
precedit d'un requadre. El votant ha de marcar amb una creu el requadre corresponent
al candidat o els candidats als quals atorga el vot. Resultaran elegits els claustrals
que hagin obtingut més vots, fins a cobrir el nombre de llocs establert.
La resta de candidats s'ordenarà decreixentment segons el nombre de vots
obtinguts, i formaran la llista de suplents. 3.
La Junta de Govern, per acord normatiu, establirà les bases per desenvolupar
l'article 145 dels Estatuts, i prestarà especial atenció als aspectes
representatius.
Primera S'autoritza el Consell Executiu
perquè dicti les normes que calguin perquè es pugui aplicar el present
acord normatiu. Segona Als efectes electorals prevists a l'article
42.1.c) segon paràgraf, es fa la següent assignació de la docència
d'estudis als departaments: Estudi | Departament |
Biologia | Biologia | Biologia,
Bioquímica | Biologia
Fonamental i Ciències de la Salut |
Educació Social, Mestre, Pedagogia, Psicopedagogia |
Ciències de l'Educació | Geografia | Ciències
de la Terra | Història,
Història de l'Art
| Ciències
Històriques i Teoria de les Arts | Enginyer
Informàtic, Enginyer Tècnic de Telecomunicacions, Enginyer
Tècnic en Informàtica de Gestió, Enginyer Tècnic
en Informàtica de Sistemes, Matemàtiques |
Ciències Matemàtiques
i Informàtica | Dret
| Dret Privat |
Dret | Dret
Públic | Administració
i Direcció d'Empreses, Ciències Empresarials, Economia,
Turisme | Economia
i Empresa | Filologia
Catalana | Filologia
Catalana i Lingüística General | Filologia
Hispànica | Filologia
Espanyola, Moderna i Llatina | Filosofia,
Treball Social | Filosofia |
Física | Física |
Infermeria | Infermeria
(en constitució) | Psicologia | Psicologia |
Química | Química |
Primera 1. Els estudiants d'ensenyaments
conduents a l'obtenció de títols que tinguin caràcter oficial
i validesa en tot el territori de l'Estat que cursin els antics plans d'estudis
són electors i elegibles si estan matriculats com a mínim de quatre
assignatures. També gaudeixen d'aquest dret tots aquells estudiants als
quals manquin menys de quatre assignatures per acabar els estudis. Aquests darrers
tenen el dret limitat a un màxim de dos anys i al fet que cada un d'aquests
anys estiguin matriculats de totes les assignatures que els manquin. 2. A
l'efecte d'aquesta normativa, s'entenen per estudiants de segon cicle aquells
que estiguin matriculats com a mínim de quatre assignatures. 3. Els
estudiants que no compleixin els requisits establerts als apartats anteriors,
o deixin de complir-los, no poden gaudir de la condició d'elegits, o deixaran
de gaudir -ne. Primera La
present normativa entrarà en vigor el mateix dia que es publiqui al
Full Oficial de la Universitat. |