FULL OFICIAL
Universitat de les
Illes Balears
Any XIV
Núm. 157
Dimarts, 30 de març de 1999  
Any
Núm.
Acord
Cercar
?
DISPOSICIONS GENERALS
Junta de Govern
4435 ACORD NORMATIU del dia 29 de març de 1999 pel qual s'aprova la reforma de la normativa electoral i de representació de la Universitat de les Illes Balears.

La Junta de Govern, a la sessió ordinària del dia d'avui, fent ús de la competència que li atribueix l'article 21.1.31) dels Estatuts d'aquesta universitat, ha aprovat la reforma de la normativa electoral i de representació de la Universitat de les Illes Balears.

Article 1
Tot seguit s'expressa com queden modificats els articles que s'indiquen.

1. Es modifica la redacció del punt 5 de l'article 2, que queda de la forma següent:
«En tot cas, els requisits exigits per exercir el dret de sufragi actiu o passiu s'han de reunir en la data de la convocatòria de les eleccions i mantenir fins al dia de la votació.
»No obstant això, no tindrà dret de sufragi el personal que desenvolupi plaça o lloc en comissió de serveis fora de la Universitat o qui es trobi en situació de serveis especials.»

2. Es canvia la redacció del primer paràgraf i se suprimeix el darrer paràgraf de l'apartat a) del punt 2 de l'article 3. Per tant, la nova redacció d'aquest apartat és la següent:
«a) Els estudiants d'ensenyaments conduents a l'obtenció de títols que tinguin caràcter oficial i validesa en tot el territori de l'Estat i de títols propis de grau (estudis de primer i segon cicle) que estiguin matriculats com a mínim de trenta crèdits, corresponents a les assignatures del pla d'estudis conduent al títol escaient. També gaudeixen d'aquest dret tots aquells estudiants als quals manquin menys de trenta crèdits per acabar els estudis. Aquests darrers tenen el dret limitat a un màxim de dos anys i al fet que cada un d'aquests anys estiguin matriculats de tots els crèdits que els manquin.
»A l'efecte previst en aquesta normativa, s'entenen per estudiants de segon cicle aquells que estinguin matriculats com a mínim de vint crèdits d'entre les assignatures troncals, obligatòries o optatives corresponents al segon cicle de l'estudi que cursen, sempre que es compleixin les altres condicions.
»Els estudiants que no compleixin els requisits establerts als paràgrafs anteriors, o deixin de complir-los, no poden gaudir de la condició d'elegits, o deixaran de gaudir-ne.»

3. L'apartat c) de l'article 3.2 se suprimeix i l'apartat b) de l'article 3.2 queda de la forma següent:
«b) Els estudiants de tercer cicle que estiguin matriculats d'un programa de doctorat i els doctorands que l'hagin superat i facin la tesi doctoral en les condicions legalment establertes al Reial decret 778/1998, de 30 d'abril.»

4. El punt 2 de l'article 6 té aquesta redacció:
«La durada del mandat dels seus membres electius és de quatre anys, sens perjudici de les substitucions que es puguin fer per baixa.»

5. L'article 8.2 queda redactat de la forma següent:
«De conformitat amb el que disposa la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, es pot interposar recurs contra les resolucions i els actes de la Comissió Electoral.»

6. La nova redacció del punt 4 de l'article 12 és aquesta:
«Els candidats o els col·lectius d'estudiants que es presentin a les eleccions poden nomenar interventors a les meses electorals en què es pugui votar la seva candidatura mitjançant escrit adreçat al president de la Comissió Electoral, que es podrà registrar al Registre General de la Universitat fins a dos dies abans de començar les votacions.»

7. L'article 13.2 té la redacció següent:
«Si aquestes activitats signifiquen alguna alteració de la normalitat acadèmica, administrativa o laboral, els organitzadors han de demanar autorització per fer-les als degans o directors d'escola, de departament o d'institut i, si escau, al Gerent, almenys amb quaranta-vuit hores d'antelació. Contra les decisions denegatòries es pot reclamar davant la Comissió Electoral.»

8. Es canvia completament el contingut de l'article 14 i la nova redacció d'aquest article és la següent:
«1. Només es podrà votar per correu en els casos justificats, és a dir, per absència justificada o per malaltia.
»2. La papereta electoral s'ha d'adreçar al Secretari General de la Universitat, sota doble sobre, i presentar al Registre General de la Universitat (Son Lledó, campus universitari). A la part exterior del sobre gros hi ha de constar la indicació que es tracta d'un vot per correu, la referència al procés electoral de què es tracti, el número de registre d'entrada, el remitent i el destinatari (el Secretari General de la Universitat), mentre que a la part exterior del sobre petit només hi ha d'haver la referència al procés electoral.
»3. A l'interior del sobre gros s'hi ha d'incloure, a més del sobre petit amb la papereta que conté el vot, fotocòpia del DNI del votant i justificació de la impossibilitat d'exercir el vot directe.
»4. Només tindran validesa aquelles paperetes que tinguin l'entrada en el Registre General de la Universitat (Son Lledó, campus universitari) abans de les 15 hores del dia anterior a la votació.»

9. Es modifica la redacció del punt 3 de l'article 15, se n'introdueix un de nou (el 4), amb el corresponent canvi de numeració dels posteriors, i es modifica també la redacció dels nous punts 5, 6 i 7 (abans de la reforma, 4, 5 i 6, respectivament). La nova redacció de tots aquests punts és, doncs, la següent:
«3. Quedarà proclamat el candidat que obtingui el nombre més gran de vots, sempre que aquest nombre sigui superior a un terç dels electors. La Comissió Electoral fixarà els quòrums pertinents abans de cada elecció.
»4. En el supòsit que es presentin tres o més candidatures i cap d'aquestes no obtingui, en una primera votació, el quòrum a què fa referència l'apartat anterior, es realitzarà una altra votació entre els dos candidats que hagin obtingut un nombre major de vots.
»5. En cas d'empat, es faran, en dies successius, fins a dues votacions més. Si l'empat persisteix, es dirimirà a favor del candidat de més antiguitat en el cos respectiu. Si encara persisteix l'empat, es dirimirà a favor del candidat de més edat.
»6. Si, convocades eleccions, no s'ha presentat cap candidat o cap d'ells no ha obtingut la majoria requerida, el Consell Executiu adoptarà les mesures necessàries per resoldre transitòriament aquesta situació i podrà designar els òrgans de govern de caràcter unipersonal de manera extraordinària per períodes que no poden excedir els sis mesos.
»7. La durada del mandat dels òrgans unipersonals serà de quatre anys, i podran ser reelegits, de manera consecutiva, només una vegada. En el cas dels càrrecs de Rector i de degà i director d'escola han de transcórrer, almenys, cinc anys des del cessament perquè es puguin tornar a presentar a la reelecció; mentre que en el cas dels directors de departament no cal que transcorrin aquests cinc anys si no hi ha un altre candidat legalment possible.»

10. L'article 19 queda redactat de la forma següent:
«Si el Rector, un degà o un director han estat elegits com a conseqüència d'una moció de censura, el seu mandat es limitarà al temps que quedava al titular revocat.»

11. El punt 2 de l'article 20 té aquesta redacció:
«En qualsevol dels casos anteriors, el Consell Executiu obrirà el procés electoral i ho comunicarà a la Comissió Electoral i a la Mesa del Claustre. Han de transcórrer com a mínim quinze dies entre la convocatòria oficial i el dia de les votacions. La Comissió Electoral fixarà el termini màxim, que no pot excedir els trenta dies, i la Mesa del Claustre elaborarà la convocatòria de la sessió extraordinària en què es farà la votació dins els terminis esmentats.»

12. Se suprimeix el punt 5 de l'article 24.

13. Es canvia el nom de la secció 4a. del capítol II:
«De l'elecció del degà o director d'escola».

14. Es modifica la redacció de l'article 25.1, el qual queda així:
«Els candidats al càrrec de degà o director d'escola han de presentar la candidatura davant la Comissió Electoral en un termini de deu dies a partir de l'endemà de la publicació al FOU de l'acord de la convocatòria d'eleccions.»

15. Es modifica la redacció dels punts 3 i 4 de l'article 25. La nova redacció d'aquests dos punts és aquesta:
«3. El degà o director en funcions, en un termini màxim que finalitzarà al cap d'un mes de l'endemà de la publicació al FOU de l'acord de la convocatòria d'eleccions, convocarà sessió extraordinària de la junta de facultat o escola perquè elegeixi un nou degà o director.
»4. En aquesta elecció només podran votar aquells membres de la junta de facultat o escola que ho siguin de conformitat amb l'article 59.1.b), c), d), e) i f) dels Estatuts de la Universitat.»

16. Se suprimeix el punt 7 de l'article 25.

17. Se suprimeix la secció 5a. del capítoll II i es deixa sense contingut l'article que la integra (el 26).

18. Es modifica la redacció de l'article 28.1. La nova redacció és la següent:
«La convocatòria d'eleccions a òrgans pluripersonals s'ha de fer, com a mínim, quinze dies abans de l'acabament del mandat dels representants; les eleccions han de tenir lloc en el termini màxim de seixanta dies comptats a partir de la data de la publicació de la convocatòria, llevat del que disposa l'article 39.6 d'aquesta normativa en relació amb la convocatòria d'eleccions a la Junta de Govern.»

19. Se suprimeix l'article 29 bis.

20. La nova redacció de l'article 30 és la següent:
«A les eleccions de representants als òrgans col·legiats resultaran elegits els candidats que hagin obtingut el nombre major de vots. En cas d'empat quedaran proclamats els candidats en funció de la seva antiguitat, excepte en el cas dels estudiants, que serà mitjançant sorteig.»

21. Se suprimeix l'incís final de l'apartat c) de l'article 31.1. Per tant, aquest apartat queda així:
«Pel fet de deixar de pertànyer a l'estament pel qual hom fou elegit.»

22. Se suprimeix el punt 2 de l'article 31, amb el corresponent canvi de numeració del posterior.

23. Es modifica la redacció dels punts 1 i 3 de l'article 32, que queden així:
«1. Es fixarà per acord normatiu, si escau, un sistema de substitucions o eleccions parcials. En tot cas, no hi pot haver substitucions o noves eleccions si han transcorregut les tres quartes parts del temps de mandat dels titulars.
»3. Si es produeix la baixa d'un representant dels estudiants als òrgans col·legiats següents: Claustre, consell de departament i junta de facultat o escola, la plaça serà ocupada pel candidat que, després d'ell, hagi obtingut més vots.»


24. La nova redacció del punt 1 de l'article 38 és aquesta:
«1. El Claustre serà compost per:
»a) Cent quaranta-quatre professors pertanyents als cossos docents de la Universitat. Els professors emèrits i els associats de nacionalitat estrangera amb caràcter indefinit estan inclosos en aquest grup.
»b) Catorze ajudants, becaris i professors associats, en la proporció següent: set ajudants, cinc becaris i dos professors associats.
»A aquest efecte, els becaris no tenen la consideració d'estudiants de tercer cicle. Així mateix, es consideraran becaris els becaris d'investigació del MEC i els becaris propis d'investigació de la UIB. D'altra banda, no es computaran com a professors associats els associats per raó d'exempció docent de càrrec.
»c) Seixanta estudiants, garantida la participació dels tres cicles i dels estudiants que cursin estudis oficials a les extensions universitàries d'Eivissa i Formentera i de Menorca. Aquest percentatge es dividirà de la manera següent:
» Cinquanta-quatre estudiants de primer i segon cicle.
» Sis estudiants de tercer cicle.
»d) Vint-i-dos representants del personal d'administració i serveis.»

25. Es modifica la redacció de l'article 38.4, que queda així:
«Els òrgans de govern especificats a l'article 14.2 dels Estatuts, sens perjudici del que s'hi estableix, poden ser elegits claustrals per la seva circumscripció. Els titulars d'òrgans de govern nomenats després d'haver-se constituït el Claustre s'hi integraran en el moment de ser nomenats.»

26. La nova redacció de l'article 39 és la següent:
«1. La circumscripció electoral per als integrants del grup a) (professors pertanyents als cossos docents de la Universitat i assimilats) és el departament i, si escau, l'institut universitari propi, com es regula a l'article 10.1 i 2 de la Llei de reforma universitària. Per fer la distribució s'utilitzarà un sistema proporcional pur sobre la plantilla dotada, llevat del que es preveu a l'article 14.2 dels Estatuts.
»2. La circumscripció electoral per als integrants de cada sector del grup b) (ajudants, becaris i professors associats) és la Universitat.
»3. La circumscripció electoral per als integrants del grup c) (estudiants) és:
»a) L'ensenyament, per als estudiants matriculats d'estudis conduents a l'obtenció de títols que tinguin caràcter oficial i validesa a tot el territori de l'Estat i de títols propis de grau (estudis de primer i segon cicle).
»b) L'extensió universitària, per als estudiants que cursin els estudis esmentats a l'apartat anterior a les extensions universitàries d'Eivissa i Formentera i de Menorca.
»c) La Universitat, per als estudiants de tercer cicle.
»Si escau, per fer la distribució per circumscripcions s'assignarà un claustral a cada circumscripció i la resta es repartirà de forma estrictament proporcional al nombre d'estudiants matriculats a cada ensenyament i a cada extensió. A l'efecte d'aquesta distribució la Comissió Electoral determinarà els claustrals que corresponen a cada estudi i a cada extensió universitària.
»4. Per a la distribució de la representació del personal d'administració i serveis s'ha de distingir els funcionaris del personal laboral, i a la vegada s'estableixen com a circumscripcions les següents:
»a) Una circumscripció formada pels funcionaris integrants dels grups de classificació A i B.
»b) Una circumscripció formada pels funcionaris integrants dels grups de classificació C, D i E.
»c) Una circumscripció formada pel personal laboral integrant del grups I i II.
»d) Una circumscripció formada pel personal laboral integrant dels grups III, IV i V.
»Per fer la distribució, s'assignarà un claustral a cada grup i la resta es repartirà de forma proporcional entre les circumscripcions.
»5. En cas de dissolució anticipada del Claustre, l'acord de dissolució contindrà la convocatòria de noves eleccions.
»6. El Claustre s'ha de convocar perquè elegeixi els seus representants a la Junta de Govern, al Consell d'Estudiants i a la Mesa del Claustre dins els quinze dies següents a la data en què hagin tingut lloc les eleccions. En cas que es tracti d'eleccions parcials, es pot convocar només la circumscripció afectada.»

27. Es modifica la redacció de l'article 40.f). La nova redacció és la següent:
«Els degans i els directors d'escola.»

28. La nova redacció de l'apartat i) de l'article 40 és aquesta:
«Un representant claustral dels ajudants, becaris i professors associats, elegit per i entre ells mateixos.»

29. Es modifica l'article 40.k). La nova redacció és la següent:
«Quatre representants claustrals del personal d'administració i serveis, elegits per i entre ells mateixos.»

30. La nova redacció dels apartats c) i d) de l'article 41.1 és la següent:
«c) Pel que fa als de l'apartat j) del dit article, hi ha d'haver quatre claustrals del primer cicle, tres claustrals del segon cicle i un claustral del tercer cicle. Cada un dels grups serà elegit per i entre aquests grups, i tots els claustrals són elegibles.
»d) Pel que fa als de l'apartat k) del dit article, cada claustral del grup d) pot escriure en una papereta fins a un màxim de tres noms de claustrals del grup d). Quedaran elegits els quatre claustrals que obtinguin el nombre de vots més gran, d'acord amb el que preveu l'article 30 de la normativa present.»

31. Es dóna una nova redacció a l'article 42, aquesta:
«1. El consell de departament serà constituït pels membres següents:
»a) Tots els membres dels cossos docents universitaris, així com els professors emèrits i els ajudants, integrats al departament.
»b) Una representació dels professors associats. En cap cas no formaran part del consell de departament els associats per raó d'exempció docent de càrrec.
»La representació dels professors associats serà constituïda per un 20 per cent per excés dels professors esmentats. Els representants dels professors associats seran elegits, per i entre ells, en una sessió del consell de departament convocada expressament per a aquest efecte.
»c) Un nombre d'alumnes representants d'aquells que estan matriculats a les assignatures que el departament imparteix igual a la meitat per excés del nombre de membres dels dos apartats anteriors. Els becaris de recerca s'integraran dins aquest grup com a alumnes de tercer cicle.
»Els estudiants només podran exercir el dret de vot en una circumscripció electoral, que serà la corresponent al departament que directament tingui assignada la docència de l'estudi. Únicament quan hi hagi dos departaments que imparteixin una càrrega docent molt semblant en un mateix estudi, l'estudiant podrà votar en les dues circumscripcions electorals.
»d) Un representant, si escau, del personal d'administració i serveis adscrit al departament.
»2. La durada del mandat dels membres del consell de departament indicats als apartats b) i c) serà de dos anys, i a l'apartat d), de quatre anys.»

32. Se suprimeix la secció sisena del capítol III i es deixa sense contingut l'article que la integra (el 44). Com a conseqüència d'aquesta supressió es modifica també la numeració de les seccions posteriors.

33. Es canvia el nom de la nova secció sisena del capítol III (abans de la reforma, la secció setena):
«De l'elecció de representants a la junta de facultat o escola».

34. Es dóna una nova redacció a l'article 45, que queda de la forma següent:
«1. Formaran part de la junta de facultat o escola:
»a) El degà o director, els vicedegans o subdirectors i el secretari.
»b) Un nombre de professors distribuïts de forma proporcional al nombre de crèdits troncals i obligatoris assignats a cada departament en els plans d'estudis de la facultat o escola. La distribució es farà prenent com a punt de referència el nombre de trenta professors.
»c) Un nombre d'estudiants igual al cinquanta per cent del nombre de professors, arrodonit per excés, en què es garanteixi la representació del primer i el segon cicle dels estudis corresponents; la resta es repartirà proporcionalment al nombre d'estudiants de cada cicle.
»d) Un representant dels estudiants de tercer cicle.
»e) Dos representants del PAS adscrit a la facultat o escola.
»f) L'administrador de centre.
»La convocatòria electoral determinarà el procediment d'elecció.
»2. La durada del mandat dels membres de la junta de facultat o escola inclosos als apartats b) i e) serà de quatre anys. La durada del mandat dels altres membres electius serà de dos anys.»

35. Es modifica la redacció de l'article 46. La nova redacció és aquesta:
«1. Els vocals representants de la Junta de Govern en el Consell Social seran elegits mitjançant votació secreta per i entre els membres de la dita Junta. Cada membre de la Junta de Govern votarà un o cap estudiant membre de la Junta, un o cap representant del personal d'administració i serveis membre de la Junta, i com a màxim tres membres de la Junta que pertanyin als col·lectius distints dels estudiants i del personal d'administració i serveis. Quedaran proclamats l'estudiant, l'integrant del personal d'administració i serveis i els tres membres dels altres col·lectius que obtinguin el major nombre de vots. En cas d'empat quedaran proclamats els candidats en funció de la seva antiguitat, excepte en el cas dels estudiants, que serà mitjançant sorteig.
»2. El mandat dels vocals representants de la Junta de Govern en el Consell Social tindrà una durada de quatre anys; s'exceptuen el Rector, el Secretari General i el Gerent, que continuaran mentre exerceixin llurs respectius càrrecs. Aquesta durada és independent de les constitucions o dissolucions del Consell Social que es produeixin per altres imperatius legals.
»3. El cessament com a membre de la Junta de Govern suposarà en tot cas la pèrdua de la condició de membre del Consell Social. Les substitucions es faran mitjançant eleccions parcials, d'acord amb el sistema que preveu aquest mateix article.»

36. Es modifica la redacció del primer punt de l'article 47. La nova redacció d'aquest punt és la següent:
«1. El màxim òrgan de representació estudiantil al nivell universitari és el Consell d'Estudiants. Serà compost per:
»a) Un representant per cada estudi.
»b) Un representant per cada facultat o escola.
»c) Un nombre de claustrals, entre els quals s'inclouran els representants d'aquests a la Junta de Govern, igual a la suma dels grups anteriors.»

37. Se suprimeix el punt 2 de l'article 47, amb el corresponent canvi de numeració dels posteriors.

38. Es canvia la redacció de la disposició addicional segona, que queda de la forma següent:
«Als efectes electorals prevists a l'article 42.1.c) segon paràgraf, es fa la següent assignació de la docència d'estudis als departaments:

 
EstudiDepartament
»BiologiaBiologia
»Biologia, BioquímicaBiologia Fonamental i Ciències de la Salut

»Educació Social, Mestre, »Pedagogia,
»Psicopedagogia



Ciències de l'Educació
»GeografiaCiències de la Terra

»Història, Història de
»l'Art

Ciències Històriques i
Teoria de les Arts
»Enginyer Informàtic,
»Enginyer Tècnic de
»Telecomunicacions,
»Enginyer Tècnic
»en Informàtica de Gestió,
»Enginyer Tècnic en
»Informàtica de
»Sistemes, Matemàtiques

 

 

 

Ciències Matemàtiques
i Informàtica

»Dret

Dret Privat
»DretDret Públic
»Administració i Direcció
»d'Empreses, Ciències
»Empresarials, Economia,
»Turisme



Economia i Empresa
»Filologia CatalanaFilologia Catalana i Lingüística General
»Filologia Hispànica Filologia Espanyola, Moderna i Llatina
»Filosofia, Treball SocialFilosofia
»FísicaFísica
»InfermeriaInfermeria (en constitució)
»PsicologiaPsicologia
»QuímicaQuímica

39. Se suprimeix la disposició addicional tercera.

40. Es canvia la redacció de la disposició final primera:
«La present normativa entrarà en vigor el mateix dia que es publiqui al Full Oficial de la Universitat

Article 2
Es disposa la publicació, com a annex, del text íntegre resultant de les reformes de la normativa electoral i de representació a què es refereix l'article anterior, que substitueix la normativa electoral i de representació aprovada per l'Acord normatiu 3286/1996, de 9 d'octubre.

Ho faig publicar perquè se'n prengui coneixement i tingui els efectes que corresponguin.

Palma, 29 de març de 1999
El Rector, Llorenç Huguet


NORMATIVA ELECTORAL I DE REPRESENTACIÓ DE LA UNIVERSITAT DE LES ILLES BALEARS

Capítol I. Disposicions generals

Article 1
Les eleccions dels titulars dels òrgans unipersonals i dels representants als òrgans col·legiats de la Universitat es regiran per la present normativa, sens perjudici del que estableixen els Estatuts de la Universitat de les Illes Balears (en endavant, UIB).

Article 2
1. El dret de sufragi correspon a tots els membres de la comunitat universitària que prestin llurs serveis a la Universitat o hi estiguin matriculats en la data de la convocatòria de les eleccions. Per exercitar aquest dret cal estar inscrit en el cens electoral vigent. El Servei de Càlcul i Informatització de la Universitat o aquell que, si escau, en faci les funcions, tindrà actualitzades les llistes dels censos electorals corresponents, les quals es faran públiques en llocs visibles de tots els centres o departaments com a màxim dos dies després de la data de publicació de la convocatòria de les eleccions.
2. Les causes d'inelegibilitat i d'incompatibilitat són les que estableixen les lleis, els Estatuts, aquest acord i la normativa complementària.
3. La condició de candidat a les eleccions d'òrgans unipersonals s'ha de manifestar formalment mitjançant escrit de la persona interessada adreçat a la Comissió Electoral o a l'òrgan que aquesta delegui.
4. L'acceptació de la condició de candidat comporta l'obligació d'assumir el resultat de la votació i les obligacions consegüents.
5. En tot cas, els requisits exigits per exercir el dret de sufragi actiu o passiu s'han de reunir en la data de la convocatòria de les eleccions i mantenir fins al dia de la votació.
No obstant això, no tindrà dret de sufragi el personal que desenvolupi plaça o lloc en comissió de serveis fora de la Universitat o qui es trobi en situació de serveis especials.
6. En cas que un membre de la comunitat universitària estigui inclòs en dos o més censos electorals, i si aquesta circumstància deriva del fet de pertànyer a dos o més sectors de la comunitat universitària, entenent a aquest efecte que existeixen el sector de professorat, el sector d'estudiants i el sector del PAS, només pot exercir el seu dret de sufragi passiu en representació d'un sector, a elecció de la persona interessada.
7. En cas que un membre de la comunitat universitària estigui inclòs en dos o més censos electorals, i si aquesta circumstància deriva del fet de pertànyer a un estudi la docència del qual està assignada a dos departaments de forma molt semblant, només pot optar a presentar-se com a candidat a un dels departaments afectats, a elecció de la persona interessada.

Article 3
1. Les eleccions es realitzaran mitjançant sufragi universal, lliure, igual, directe i secret, dins la circumscripció que pertoqui, i hi participaran aquells que compleixin els requisits que les lleis, els Estatuts de la UIB i aquest acord exigeixen.
2. Són electors i elegibles:
a) Els estudiants d'ensenyaments conduents a l'obtenció de títols que tinguin caràcter oficial i validesa en tot el territori de l'Estat i de títols propis de grau (estudis de primer i segon cicle) que estiguin matriculats com a mínim de trenta crèdits, corresponents a les assignatures del pla d'estudis conduent al títol escaient. També gaudeixen d'aquest dret tots aquells estudiants als quals manquin menys de trenta crèdits per acabar els estudis. Aquests darrers tenen el dret limitat a un màxim de dos anys i al fet que cada un d'aquests anys estiguin matriculats de tots els crèdits que els manquin.
A l'efecte previst en aquesta normativa, s'entenen per estudiants de segon cicle aquells que estinguin matriculats com a mínim de vint crèdits d'entre les assignatures troncals, obligatòries o optatives corresponents al segon cicle de l'estudi que cursen, sempre que es compleixin les altres condicions.
Els estudiants que no compleixin els requisits establerts als paràgrafs anteriors, o deixin de complir-los, no poden gaudir de la condició d'elegits, o deixaran de gaudir-ne.
b) Els estudiants de tercer cicle que estiguin matriculats d'un programa de doctorat i els doctorands que l'hagin superat i facin la tesi doctoral en les condicions legalment establertes al Reial decret 778/1998, de 30 d'abril.
3. No són electors ni elegibles els estudiants que estiguin matriculats d'ensenyaments que s'imparteixin en centres docents adscrits.
4. El dret de sufragi és personal i intransferible; mai no podrà exercitar-se per delegació.
5. Tot elector ha d'exercir el dret de sufragi a la circumscripció en què es trobi inscrit i a la mesa electoral que li correspongui, sens perjudici de les disposicions sobre el vot per correu.
6. Ningú no pot ser obligat o coaccionat, sota cap pretext, a exercir el dret de sufragi ni a revelar el sentit del seu vot.

Article 4
1. La iniciació de tot el procés electoral es farà per acord del Consell Executiu i s'haurà de publicar al FOU. Els òrgans afectats hauran de sol·licitar que s'obri el procés electoral amb la suficient antelació. A petició del titular d'un òrgan de govern unipersonal es podran avançar les eleccions a l'esmentat òrgan si així ho acorda el Consell Executiu.
2. L'acord de convocatòria fixarà la data de celebració de les eleccions, les quals tindran lloc entre els deu i els seixanta dies següents a la data de publicació de l'acord en el cas d'òrgans col·legiats, i entre els deu i els trenta dies següents a la data de publicació de l'acord en el cas d'un òrgan unipersonal.
3. A partir de la data de convocatòria d'eleccions, s'obrirà un procés que, si escau, constarà de tres fases: presentació de candidats, campanya electoral i votació.

Article 5
1. L'Administració electoral té per finalitat garantir, en els termes de la normativa present, la transparència i l'objectivitat del procés electoral i del principi d'igualtat.
2. Integren l'Administració electoral la Comissió Electoral i, si escau, els òrgans concrets o les altres comissions que es constitueixin dependents de la Comissió Electoral, com també les meses electorals.

Article 6
1. La Comissió Electoral és un òrgan permanent, i la componen:
a) El Rector o el vicerector que delegui, que actuarà com a president.
b) El Secretari General, que actuarà com a secretari de la Comissió.
c) Dos representants dels professors, elegits per i entre els membres de la Junta de Govern.
d) Dos representants dels estudiants, elegits per i entre els membres de la Junta de Govern.
e) Un representant del personal d'administració i serveis, elegit per i entre els membres de la Junta de Govern.
2. La durada del mandat dels seus membres electius és de quatre anys, sens perjudici de les substitucions que es puguin fer per baixa.
3. Els vocals elegits seran nomenats pel Rector i continuaran el seu mandat fins que se'n nomenin els substituts.

Article 7
1. Les sessions de la Comissió Electoral seran convocades pel president. Per delegació seva, el secretari pot exercir aquesta competència.
2. Perquè una sessió de la Comissió sigui vàlida, és indispensable que hi siguin presents, almenys, tres dels seus membres, i sempre el president i el secretari.
3. Fins i tot sense convocatòria prèvia, la Comissió s'haurà constituït vàlidament per tractar de qualsevol assumpte sempre que hi siguin presents tots els membres i que aquests acceptin per unanimitat que la sessió tingui lloc.
4. Els acords s'adoptaran per majoria de vots dels membres presents; el vot del president serà de qualitat.

Article 8
1. Són competències de la Comissió Electoral, a més de les generals d'organització dels processos electorals i sens perjudici de les atribuïdes als altres òrgans de la Universitat, les següents:
a) Desenvolupar les normes electorals.
b) Interpretar les normes per què es regeix el procés electoral.
c) Suplir, mitjançant les disposicions oportunes, les deficiències o llacunes que s'hi puguin advertir.
d) Supervisar l'elaboració i la publicació del cens electoral de la Universitat.
e) Dirigir i coordinar l'actuació dels òrgans o les comissions dependents de la Comissió Electoral que es puguin crear.
f) Proclamar, si escau, la llista definitiva de candidats als òrgans unipersonals i al Claustre universitari, com també els resultats definitius de les eleccions i els candidats electes.
g) Resoldre les consultes que li facin i dictar instruccions, en matèria de la seva competència.
2. De conformitat amb el que disposa la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, es pot interposar recurs contra les resolucions i els actes de la Comissió Electoral.

Article 9
Els membres de la comunitat universitària poden formular consultes, per escrit o de forma verbal, a la Comissió Electoral. Si la urgència de la consulta no permet de convocar la Comissió, i en tots els casos en què hi hagi resolucions anteriors que hi siguin concordants, el president o el secretari poden donar-hi una resposta provisional si ho creuen oportú i sota la seva responsabilitat, sens perjudici que a la primera sessió que faci la Comissió es pugui ratificar o modificar.

Article 10
1. Les circumscripcions estaran dividides, si escau, en meses electorals. La Comissió Electoral determinarà el nombre, com també l'emplaçament i la distribució entre els electors, de les meses electorals.
2. La mesa electoral serà formada per un president i dos vocals i, si escau, pels suplents respectius.

Article 11
1. Els càrrecs de president i vocal de les meses electorals són obligatoris. La designació s'ha de notificar amb temps suficient a les persones interessades, que disposaran d'un termini que acaba quaranta-vuit hores abans de fer-se les eleccions per al·legar, davant el secretari de la Comissió Electoral, causa justificada i documentada que els impedeixi d'acceptar el càrrec. El secretari decidirà i comunicarà, si escau, la substitució que hagi tingut lloc.
2. La inassistència no justificada dels membres de les meses electorals pot donar lloc a les sancions oportunes; pel que fa als professors, ajudants i personal d'administració i serveis, l'assistència és una obligació funcionarial i laboral.

Article 12
1. Les eleccions es faran davant les meses electorals constituïdes d'acord amb la reglamentació electoral i, si no, segons les normes dictades per la Comissió Electoral.
2. Són funcions de les meses:
a) Presidir la votació.
b) Mantenir l'ordre.
c) Verificar la identitat dels votants.
d) Fer l'escrutini.
e) Vetllar per la puresa del sufragi.
3. La Mesa del Claustre actuarà com a mesa electoral en l'elecció del Rector i en l'elecció de representants a la Junta de Govern, com també en totes les que corresponguin al màxim òrgan de representació de la comunitat universitària.
4. Els candidats o els col·lectius d'estudiants que es presentin a les eleccions poden nomenar interventors a les meses electorals en què es pugui votar la seva candidatura mitjançant escrit adreçat al president de la Comissió Electoral, que es podrà registrar al Registre General de la Universitat fins a dos dies abans de començar les votacions.

Article 13
1. A partir de la data de la convocatòria d'eleccions, tant els electors com els candidats poden fer reunions o actes d'informació electoral.
2. Si aquestes activitats signifiquen alguna alteració de la normalitat acadèmica, administrativa o laboral, els organitzadors han de demanar autorització per fer-les als degans o directors d'escola, de departament o d'institut i, si escau, al Gerent, almenys amb quaranta-vuit hores d'antelació. Contra les decisions denegatòries es pot reclamar davant la Comissió Electoral.

Article 14
1. Només es podrà votar per correu en els casos justificats, és a dir, per absència justificada o per malaltia.
2. La papereta electoral s'ha d'adreçar al Secretari General de la Universitat, sota doble sobre, i presentar al Registre General de la Universitat (Son Lledó, campus universitari). A la part exterior del sobre gros hi ha de constar la indicació que es tracta d'un vot per correu, la referència al procés electoral de què es tracti, el número de registre d'entrada, el remitent i el destinatari (el Secretari General de la Universitat), mentre que a la part exterior del sobre petit només hi ha d'haver la referència al procés electoral.
3. A l'interior del sobre gros s'hi ha d'incloure, a més del sobre petit amb la papereta que conté el vot, fotocòpia del DNI del votant i justificació de la impossibilitat d'exercir el vot directe.
4. Només tindran validesa aquelles paperetes que tinguin l'entrada en el Registre General de la Universitat (Son Lledó, campus universitari) abans de les 15 hores del dia anterior a la votació.

Capítol II. De l'elecció dels titulars dels òrgans unipersonals

Secció 1a. Disposicions comunes

Article 15
1. Les eleccions als òrgans de govern unipersonals es faran per votació, efectuada mitjançant una papereta en la qual pot figurar el nom d'un sol candidat. També es pot votar en blanc.
2. Les paperetes en què hi hagi més d'un nom o que no siguin en blanc es declararan nul·les.
3. Quedarà proclamat el candidat que obtingui el nombre més gran de vots, sempre que aquest nombre sigui superior a un terç dels electors. La Comissió Electoral fixarà els quòrums pertinents abans de cada elecció.
4. En el supòsit que es presentin tres o més candidatures i cap d'aquestes no obtingui, en una primera votació, el quòrum a què fa referència l'apartat anterior, es realitzarà una altra votació entre els dos candidats que hagin obtingut un nombre major de vots.
5. En cas d'empat, es faran, en dies successius, fins a dues votacions més. Si l'empat persisteix, es dirimirà a favor del candidat de més antiguitat en el cos respectiu. Si encara persisteix l'empat, es dirimirà a favor del candidat de més edat.
6. Si, convocades eleccions, no s'ha presentat cap candidat o cap d'ells no ha obtingut la majoria requerida, el Consell Executiu adoptarà les mesures necessàries per resoldre transitòriament aquesta situació i podrà designar els òrgans de govern de caràcter unipersonal de manera extraordinària per períodes que no poden excedir els sis mesos.
7. La durada del mandat dels òrgans unipersonals serà de quatre anys, i podran ser reelegits, de manera consecutiva, només una vegada. En el cas dels càrrecs de Rector i de degà i director d'escola han de transcórrer, almenys, cinc anys des del cessament perquè es puguin tornar a presentar a la reelecció; mentre que en el cas dels directors de departament no cal que transcorrin aquests cinc anys si no hi ha un altre candidat legalment possible.

Article 16
1. Els òrgans de govern unipersonals cessaran en el seu càrrec per alguna de les causes següents:
a) A petició pròpia o per dimissió.
b) Per incapacitat legal sobrevinguda.
c) Per pèrdua de les condicions necessàries per ser elegit, sens perjudici del que estableix la normativa present.
d) Per finalització del mandat.
e) Per l'aprovació d'una moció de censura.
f) Per les altres causes previstes als Estatuts de la UIB.
2. En haver acabat el mandat per al qual fou elegit l'òrgan de govern unipersonal o en cas d'acabament a petició pròpia, aquest ha de continuar en funcions fins que se n'elegeixi el substitut.
3. En cas de cessament perquè hi concorri una causa legal, les funcions seran exercides, provisionalment, per la persona a qui correspongui reglamentàriament.

Article 17
Quan es produeixi el cessament en el càrrec d'un òrgan de govern unipersonal, també cessaran en el seu aquells que hagin estat nomenats a proposta del cessant, els quals continuaran en funcions fins que es nomeni el nou titular que substitueixi el cessant.

Article 18
Les vacants dels titulars d'òrgans unipersonals es cobriran mitjançant noves eleccions. L'òrgan unipersonal que hagi cessat en el seu càrrec o, si escau, la persona que el substitueixi, ha de sol·licitar, en el termini màxim de trenta dies comptats a partir d'aquell en què s'hagi produït la vacant, que es convoquin les noves eleccions previstes.

Article 19
Si el Rector, un degà o un director han estat elegits com a conseqüència d'una moció de censura, el seu mandat es limitarà al temps que quedava al titular revocat.

Secció 2a. De l'elecció de Rector

Article 20
1. Es convocaran eleccions a Rector en els casos següents:
a) Si el Rector dimiteix i li és acceptada la dimissió.
b) Si, a petició del Rector, ho acorda el Consell Executiu.
c) Si s'acaba el mandat del Rector, segons el que preveu l'article 28.4 dels Estatuts de la Universitat. La finalització del mandat del Rector es produirà al cap de quatre anys del dia de la presa de possessió.
2. En qualsevol dels casos anteriors, el Consell Executiu obrirà el procés electoral i ho comunicarà a la Comissió Electoral i a la Mesa del Claustre. Han de transcórrer com a mínim quinze dies entre la convocatòria oficial i el dia de les votacions. La Comissió Electoral fixarà el termini màxim, que no pot excedir els trenta dies, i la Mesa del Claustre elaborarà la convocatòria de la sessió extraordinària en què es farà la votació dins els terminis esmentats.

Article 21
Durant el procés anterior, presidirà la Comissió Electoral un vicerector designat pel Consell Executiu. El professor de més categoria administrativa de la Mesa del Claustre, i entre els d'igual categoria el més antic en el cos i a la Universitat, presidirà el Claustre.

Article 22
La convocatòria d'eleccions inclourà un termini de deu dies, com a mínim, de presentació de candidats. Aquesta presentació s'ha de fer per escrit, amb petició explícita del candidat, davant la Comissió Electoral. Una vegada transcorregut el termini de presentació, la Comissió Electoral farà públics els candidats acceptats i comunicarà quins són a la Mesa del Claustre, a la qual també enviarà la resolució on es fixarà el termini màxim per a la data de les votacions.

Article 23
1. Un cop efectuades les previsions de l'article anterior, la Mesa del Claustre fixarà el dia de la convocatòria de la sessió extraordinària i distribuirà el temps de les intervencions a la dita sessió. En el debat només hi podran intervenir els candidats, sens perjudici del dret dels claustrals de respondre a les al·lusions directes i personals.
2. Abans de començar el debat la Mesa fixarà un temps límit per a la durada que haurà de tenir i l'hora per realitzar les votacions. Quedarà proclamat el candidat que obtingui el nombre més gran de vots, sens perjudici del que s'especifica a l'article 15 d'aquest acord normatiu. En cas d'empat s'ha de fer una altra votació el mateix dia. Si, efectuades les esmentades votacions, continua l'empat, es realitzarà una nova votació cada dia hàbil successiu fins que es desfaci.
3. La Comissió Electoral ha de prendre les mesures necessàries per fer possible el vot per correu. Així mateix, prendrà les mesures oportunes perquè hi hagi paperetes normalitzades amb els noms impresos dels candidats. Aquestes seran les úniques vàlides en el moment de fer la votació, tret de les dels vots per correu, que poden ser manuscrites o mecanografiades.

Secció 3a. De l'elecció del director de departament o institut

Article 24
1. Els candidats al càrrec de director han de presentar la candidatura davant la mesa electoral en una sessió del consell de departament o institut convocada a aquest efecte en la qual exposaran les línies bàsiques del seu programa.
2. La mesa electoral serà integrada pel professor de major edat, que actuarà com a president, pel professor de menys edat, que actuarà com a secretari, i per l'alumne de més edat.
3. La candidatura que obtingui el nombre més gran de vots, sempre que es compleixi el requisit establert a l'article 15.3 d'aquesta normativa, serà tramesa per la mesa electoral al Rector perquè faci el nomenament corresponent.
4. El Consell Executiu i la Comissió Electoral fixaran les disposicions complementàries necessàries.

Secció 4a. De l'elecció de degà o director d'escola

Article 25
1. Els candidats al càrrec de degà o director d'escola han de presentar la candidatura davant la Comissió Electoral en un termini de deu dies a partir de l'endemà de la publicació al FOU de l'acord de la convocatòria d'eleccions.
2. Una vegada transcorregut el termini de presentació, la Comissió Electoral farà públics els candidats acceptats i els comunicarà al degà o director en funcions en un termini màxim de cinc dies.
3. El degà o director en funcions, en un termini màxim que finalitzarà al cap d'un mes de l'endemà de la publicació al FOU de l'acord de la convocatòria d'eleccions, convocarà sessió extraordinària de la junta de facultat o escola perquè elegeixi un nou degà o director.
4. En aquesta elecció només podran votar aquells membres de la junta de facultat o escola que ho siguin de conformitat amb l'article 59.1.b), c), d), e) i f) dels Estatuts de la Universitat.
5. La mesa electoral serà integrada pel professor de major edat, que actuarà com a president, pel professor de menys edat, que actuarà com a secretari, i per l'alumne de més edat.
6. La candidatura que obtingui el nombre més gran de vots, sempre que es compleixi el requisit establert a l'article 15.3 d'aquesta normativa, serà tramesa per la mesa electoral al Rector perquè faci el nomenament corresponent.

Article 26. Sense contingut.

Capítol III. De l'elecció de representants als òrgans col·legiats

Secció 1a. Disposicions comunes

Article 27
1. Els òrgans col·legiats poden ser constituïts per membres nats i per representants dels diferents sectors de la comunitat universitària.
2. Llevat que hi hagi disposició contrària a l'articulat, els representants dels sectors corresponents seran elegits mitjançant sufragi universal, lliure, igual, directe i secret, pels respectius membres que hi pertanyin.

Article 28
1. La convocatòria d'eleccions a òrgans pluripersonals s'ha de fer, com a mínim, quinze dies abans de l'acabament del mandat dels representants; les eleccions han de tenir lloc en el termini màxim de seixanta dies comptats a partir de la data de la publicació de la convocatòria, llevat del que disposa l'article 39.6 d'aquesta normativa en relació amb la convocatòria d'eleccions a la Junta de Govern.
2. L'acord de convocatòria ha d'especificar el nombre de representants que cal elegir a cada circumscripció, d'acord amb el que disposa aquesta normativa.

Article 29
1. A les eleccions de representants als òrgans col·legiats la votació es farà pel sistema de llistes obertes, en què han de figurar el nom i els cognoms dels candidats, mitjançant paperetes normalitzades per l'òrgan competent.
2. Per garantir una major representativitat, els electors poden votar un nombre igual o menor dels tres quarts per excés del nombre de representants que correspongui al sector en què estan enquadrats. Aquesta xifra s'ha d'especificar a la papereta amb tota claredat.

Article 30
A les eleccions de representants als òrgans col·legiats resultaran elegits els candidats que hagin obtingut el nombre major de vots. En cas d'empat quedaran proclamats els candidats en funció de la seva antiguitat, excepte en el cas dels estudiants, que serà mitjançant sorteig.

Article 31
1. La condició de representant als òrgans col·legiats es perd per les causes següents:
a) Per renúncia, comunicada per escrit a l'òrgan col·legiat.
b) Pel fet de deixar de pertànyer a aquesta comunitat universitària.
c) Pel fet de deixar de pertànyer a l'estament pel qual hom fou elegit.
d) Per l'acabament del termini pel qual hom fou elegit.
La condició de representant dels estudiants als òrgans col·legiats es perd, a més, pel fet de canviar d'estudi respecte al qual s'és representant.
2. Un vegada hagin acabat el mandat, els representants als òrgans col·legiats continuaran en l'exercici de les seves funcions fins al nomenament de llurs substituts.

Article 32
1. Es fixarà per acord normatiu, si escau, un sistema de substitucions o eleccions parcials. En tot cas, no hi pot haver substitucions o noves eleccions si han transcorregut les tres quartes parts del temps de mandat dels titulars.
2. Si escau, els representants electes que cobreixin les vacants produïdes ocuparan el càrrec durant el període de temps que falti per a l'acabament del mandat.
3. Si es produeix la baixa d'un representant dels estudiants als òrgans col·legiats següents: Claustre, consell de departament i junta de facultat o escola, la plaça serà ocupada pel candidat que, després d'ell, hagi obtingut més vots.
4. Per cobrir les vacants produïdes en els altres òrgans de govern no especificats a l'apartat anterior es convocaran noves eleccions entre els estudiants implicats, en cas que no existeixin suplents per cobrir les vacants.

Article 33
Els integrants dels òrgans col·legiats no estaran lligats per cap tipus de mandat imperatiu.

Article 34
Les eleccions de representants als òrgans col·legiats, perquè siguin vàlides, requeriran que hi participi, pel cap baix, el quinze per cent del cos electoral corresponent.

Article 35
En les eleccions als òrgans de govern col·legiats el quòrum es podrà calcular per circumscripcions. El fet que una circumscripció d'un col·lectiu no assoleixi el quòrum no afecta la qualitat d'electes dels membres elegits per les que l'assoliren dins el mateix col·lectiu. En tot cas l'òrgan de govern col·legiat es pot constituir encara que hi hagi circumscripcions que no tinguin representants perquè no hagin assolit el quòrum.
Si una circumscripció electoral no ha assolit el quòrum o no s'hi han presentat els candidats suficients, en el termini màxim de tres mesos el Consell Executiu convocarà eleccions totals o parcials en aquesta circumscripció.

Article 36
1. Els membres dels òrgans col·legiats estan obligats a assistir a totes les sessions, llevat de causa justa que els ho impedeixi, la qual, si és possible, han de comunicar amb l'antelació deguda al president de l'òrgan col·legiat. La Junta de Govern pot sancionar els supòsits en què, de forma reiterada i notòria, es deixi d'assistir voluntàriament a les sessions de l'òrgan col·legiat.
2. Els integrants d'un òrgan col·legiat estan obligats a adequar la seva conducta al que disposa el reglament de règim intern i, en particular, a respectar l'ordre i la cortesia durant el desenvolupament de les sessions.

Secció 2a. De l'elecció de representants al Claustre

Article 37
El Claustre universitari serà constituït per dos-cents quaranta claustrals elegits. A aquest nombre s'hi poden sumar, si escau, els claustrals nats indicats a l'article 14.2 dels Estatuts de la UIB.

Article 38
1. El Claustre serà compost per:
a) Cent quaranta-quatre professors pertanyents als cossos docents de la Universitat. Els professors emèrits i els associats de nacionalitat estrangera amb caràcter indefinit estan inclosos en aquest grup.
b) Catorze ajudants, becaris i professors associats, en la proporció següent: set ajudants, cinc becaris i dos professors associats.
A aquest efecte, els becaris no tenen la consideració d'estudiants de tercer cicle. Així mateix, es consideraran becaris els becaris d'investigació del MEC i els becaris propis d'investigació de la UIB. D'altra banda, no es computaran com a professors associats els associats per raó d'exempció docent de càrrec.
c) Seixanta estudiants, garantida la participació dels tres cicles i dels estudiants que cursin estudis oficials a les extensions universitàries d'Eivissa i Formentera i de Menorca. Aquest percentatge es dividirà de la manera següent:
Cinquanta-quatre estudiants de primer i segon cicle.
Sis estudiants de tercer cicle.
d) Vint-i-dos representants del personal d'administració i serveis.
2. Els interins tenen la mateixa consideració, a aquests efectes, que els funcionaris.
3. Els claustrals elegits en representació dels sectors respectius seran renovats cada quatre anys, tret dels del grup c), que ho seran cada dos anys.
4. Els òrgans de govern especificats a l'article 14.2 dels Estatuts, sens perjudici del que s'hi estableix, poden ser elegits claustrals per la seva circumscripció. Els titulars d'òrgans de govern nomenats després d'haver-se constituït el Claustre s'hi integraran en el moment de ser nomenats.

Article 39
1. La circumscripció electoral per als integrants del grup a) (professors pertanyents als cossos docents de la Universitat i assimilats) és el departament i, si escau, l'institut universitari propi, com es regula a l'article 10.1 i 2 de la Llei de reforma universitària. Per fer la distribució s'utilitzarà un sistema proporcional pur sobre la plantilla dotada, llevat del que es preveu a l'article 14.2 dels Estatuts.
2. La circumscripció electoral per als integrants de cada sector del grup b) (ajudants, becaris i professors associats) és la Universitat.
3. La circumscripció electoral per als integrants del grup c) (estudiants) és:
a) L'ensenyament, per als estudiants matriculats d'estudis conduents a l'obtenció de títols que tinguin caràcter oficial i validesa a tot el territori de l'Estat i de títols propis de grau (estudis de primer i segon cicle).
b) L'extensió universitària, per als estudiants que cursin els estudis esmentats a l'apartat anterior a les extensions universitàries d'Eivissa i Formentera i de Menorca.
c) La Universitat, per als estudiants de tercer cicle.
Si escau, per fer la distribució per circumscripcions s'assignarà un claustral a cada circumscripció i la resta es repartirà de forma estrictament proporcional al nombre d'estudiants matriculats a cada ensenyament i a cada extensió. A l'efecte d'aquesta distribució la Comissió Electoral determinarà els claustrals que corresponen a cada estudi i a cada extensió universitària.
4. Per a la distribució de la representació del personal d'administració i serveis s'ha de distingir els funcionaris del personal laboral, i a la vegada s'estableixen com a circumscripcions les següents:
a) Una circumscripció formada pels funcionaris integrants dels grups de classificació A i B.
b) Una circumscripció formada pels funcionaris integrants dels grups de classificació C, D i E.
c) Una circumscripció formada pel personal laboral integrant dels grups I i II.
d) Una circumscripció formada pel personal laboral integrant dels grups III, IV i V.
Per fer la distribució, s'assignarà un claustral a cada grup i la resta es repartirà de forma proporcional entre les circumscripcions.
5. En cas de dissolució anticipada del Claustre, l'acord de dissolució contindrà la convocatòria de noves eleccions.
6. El Claustre s'ha de convocar perquè elegeixi els seus representants a la Junta de Govern, al Consell d'Estudiants i a la Mesa del Claustre dins els quinze dies següents a la data en què hagin tingut lloc les eleccions. En cas que es tracti d'eleccions parcials, es pot convocar només la circumscripció afectada.

Secció 3a. De l'elecció de representants a la Junta de Govern

Article 40
La Junta de Govern serà composta per:
a) El Rector, que la presidirà.
b) Els vicerectors.
c) El Secretari General, que farà de secretari.
d) El Gerent.
e) Els directors de departament.
f) Els degans i els directors d'escola.
g) Els directors d'institut universitari.
h) Vuit representants dels professors pertanyents als cossos docents de la Universitat, elegits per i entre els membres claustrals d'aquest col·lectiu.
i) Un representant claustral dels ajudants, becaris i professors associats, elegit per i entre ells mateixos.
j) Vuit representants claustrals dels estudiants, elegits per i entre ells mateixos, garantida la participació dels tres cicles.
k) Quatre representants claustrals del personal d'administració i serveis, elegits per i entre ells mateixos.

Article 41
1. Els membres no nats de la Junta de Govern als quals fa referència l'article 40, apartats h), i), j) i k), s'elegiran de la manera següent:
a) Pel que fa als de l'apartat h) del dit article, cada claustral del grup a) pot escriure en una papereta fins a un màxim de sis noms de claustrals del grup a). Quedaran elegits els vuit claustrals que obtinguin el nombre de vots més gran, d'acord amb el que preveu l'article 30 de la normativa present.
b) Pel que fa als de l'apartat i) del dit article, cada claustral del grup b) pot escriure en una papereta fins a un màxim d'un nom de claustrals del grup b). Quedarà elegit el claustral que obtingui el nombre de vots més gran, d'acord amb el que preveu l'article 30 de la normativa present.
c) Pel que fa als de l'apartat j) del dit article, hi ha d'haver quatre claustrals del primer cicle, tres claustrals del segon cicle i un claustral del tercer cicle. Cada un dels grups serà elegit per i entre aquests grups, i tots els claustrals són elegibles.
d) Pel que fa als de l'apartat k) del dit article, cada claustral del grup d) pot escriure en una papereta fins a un màxim de tres noms de claustrals del grup d). Quedaran elegits els quatre claustrals que obtinguin el nombre de vots més gran, d'acord amb el que preveu l'article 30 de la normativa present.

2. Un cop proclamats els membres electes, que seran els titulars, es procedirà de la mateixa manera a l'elecció dels suplents. Els suplents s'ordenaran segons el nombre de vots obtinguts per poder fixar l'ordre de suplència.

3. Un suplent només pot actuar si hi ha qualque vocal elegit que n'ha perdut la condició, per les causes que s'especifiquen a la normativa present. En aquest cas la suplència serà definitiva fins que s'acabi el mandat del vocal suplent. Un suplent pot ocupar el lloc d'un titular que hagi dimitit.

4. La durada del mandat dels representants compresos als apartats h), i) i k) de l'article 40 és de quatre anys; la dels representants de l'apartat j) és de dos anys.

Secció 4a. De l'elecció de representants al consell de departament

Article 42
1. El consell de departament serà constituït pels membres següents:
a) Tots els membres dels cossos docents universitaris, així com els professors emèrits i els ajudants, integrats al departament.
b) Una representació dels professors associats. En cap cas no formaran part del consell de departament els associats per raó d'exempció docent de càrrec.
La representació dels professors associats serà constituïda per un 20 per cent per excés dels professors esmentats. Els representants dels professors associats seran elegits, per i entre ells, en una sessió del consell de departament convocada expressament per a aquest efecte.
c) Un nombre d'alumnes representants d'aquells que estan matriculats a les assignatures que el departament imparteix igual a la meitat per excés del nombre de membres dels dos apartats anteriors. Els becaris de recerca s'integraran dins aquest grup com a alumnes de tercer cicle.
Els estudiants només podran exercir el dret de vot en una circumscripció electoral, que serà la corresponent al departament que directament tingui assignada la docència de l'estudi. Únicament quan hi hagi dos departaments que imparteixin una càrrega docent molt semblant en un mateix estudi, l'estudiant podrà votar en les dues circumscripcions electorals.
d) Un representant, si escau, del personal d'administració i serveis adscrit al departament.
2. La durada del mandat dels membres del consell de departament indicats als apartats b) i c) serà de dos anys, i a l'apartat d), de quatre anys.

Secció 5a. De l'elecció de representants al consell d'institut

Article 43
La seva organització interna s'ha d'ajustar, mentre sigui possible i convenient, al que s'ha establert per al consell de departament.

Article 44. Sense contingut.

Secció 6a. De l'elecció de representants a la junta de facultat o escola

Article 45
1. Formaran part de la junta de facultat o escola:
a) El degà o director, els vicedegans o subdirectors i el secretari.
b) Un nombre de professors distribuïts de forma proporcional al nombre de crèdits troncals i obligatoris assignats a cada departament en els plans d'estudis de la facultat o escola. La distribució es farà prenent com a punt de referència el nombre de trenta professors.
c) Un nombre d'estudiants igual al cinquanta per cent del nombre de professors, arrodonit per excés, en què es garanteixi la representació del primer i el segon cicle dels estudis corresponents; la resta es repartirà proporcionalment al nombre d'estudiants de cada cicle.
d) Un representant dels estudiants de tercer cicle.
e) Dos representants del PAS adscrit a la facultat o escola.
f) L'administrador de centre.
La convocatòria electoral determinarà el procediment d'elecció.
2. La durada del mandat dels membres de la junta de facultat o escola inclosos als apartats b) i e) serà de quatre anys. La durada del mandat dels altres membres electius serà de dos anys.

Secció 7a. De l'elecció de representants al Consell Social

Article 46
1. Els vocals representants de la Junta de Govern en el Consell Social seran elegits mitjançant votació secreta per i entre els membres de la dita Junta. Cada membre de la Junta de Govern votarà un o cap estudiant membre de la Junta, un o cap representant del personal d'administració i serveis membre de la Junta, i com a màxim tres membres de la Junta que pertanyin als col·lectius distints dels estudiants i del personal d'administració i serveis. Quedaran proclamats l'estudiant, l'integrant del personal d'administració i serveis i els tres membres dels altres col·lectius que obtinguin el major nombre de vots. En cas d'empat quedaran proclamats els candidats en funció de la seva antiguitat, excepte en el cas dels estudiants, que serà mitjançant sorteig.
2. El mandat dels vocals representants de la Junta de Govern en el Consell Social tindrà una durada de quatre anys; s'exceptuen el Rector, el Secretari General i el Gerent, que continuaran mentre exerceixin llurs respectius càrrecs. Aquesta durada és independent de les constitucions o dissolucions del Consell Social que es produeixin per altres imperatius legals.
3. El cessament com a membre de la Junta de Govern suposarà en tot cas la pèrdua de la condició de membre del Consell Social. Les substitucions es faran mitjançant eleccions parcials, d'acord amb el sistema que preveu aquest mateix article.

Secció 8a. De l'elecció de representants al Consell d'Estudiants

Article 47
1. El màxim òrgan de representació estudiantil al nivell universitari és el Consell d'Estudiants. Serà compost per:
a) Un representant per cada estudi.
b) Un representant per cada facultat o escola.
c) Un nombre de claustrals, entre els quals s'inclouran els representants d'aquests a la Junta de Govern, igual a la suma dels grups anteriors.
2. En l'elecció dels membres del grup c) tots els claustrals són elegibles. El nom de cada candidat titular anirà precedit d'un requadre. El votant ha de marcar amb una creu el requadre corresponent al candidat o els candidats als quals atorga el vot. Resultaran elegits els claustrals que hagin obtingut més vots, fins a cobrir el nombre de llocs establert. La resta de candidats s'ordenarà decreixentment segons el nombre de vots obtinguts, i formaran la llista de suplents.
3. La Junta de Govern, per acord normatiu, establirà les bases per desenvolupar l'article 145 dels Estatuts, i prestarà especial atenció als aspectes representatius.

Disposicions addicionals

Primera

S'autoritza el Consell Executiu perquè dicti les normes que calguin perquè es pugui aplicar el present acord normatiu.

Segona
Als efectes electorals prevists a l'article 42.1.c) segon paràgraf, es fa la següent assignació de la docència d'estudis als departaments:

EstudiDepartament
BiologiaBiologia
Biologia, BioquímicaBiologia Fonamental i Ciències de la Salut

Educació Social, Mestre, Pedagogia,
Psicopedagogia



Ciències de l'Educació
GeografiaCiències de la Terra

Història, Història de
l'Art

Ciències Històriques i
Teoria de les Arts
Enginyer Informàtic,
Enginyer Tècnic de
Telecomunicacions,
Enginyer Tècnic
en Informàtica de Gestió,
Enginyer Tècnic en
Informàtica de
Sistemes, Matemàtiques

 

 

 

Ciències Matemàtiques
i Informàtica

Dret

Dret Privat
DretDret Públic
Administració i Direcció
d'Empreses, Ciències
Empresarials, Economia,
Turisme



Economia i Empresa
Filologia CatalanaFilologia Catalana i Lingüística General
Filologia Hispànica Filologia Espanyola, Moderna i Llatina
Filosofia, Treball SocialFilosofia
FísicaFísica
InfermeriaInfermeria (en constitució)
PsicologiaPsicologia
QuímicaQuímica

 

Disposició transitòria

Primera

1. Els estudiants d'ensenyaments conduents a l'obtenció de títols que tinguin caràcter oficial i validesa en tot el territori de l'Estat que cursin els antics plans d'estudis són electors i elegibles si estan matriculats com a mínim de quatre assignatures. També gaudeixen d'aquest dret tots aquells estudiants als quals manquin menys de quatre assignatures per acabar els estudis. Aquests darrers tenen el dret limitat a un màxim de dos anys i al fet que cada un d'aquests anys estiguin matriculats de totes les assignatures que els manquin.
2. A l'efecte d'aquesta normativa, s'entenen per estudiants de segon cicle aquells que estiguin matriculats com a mínim de quatre assignatures.
3. Els estudiants que no compleixin els requisits establerts als apartats anteriors, o deixin de complir-los, no poden gaudir de la condició d'elegits, o deixaran de gaudir -ne.

Disposició final

Primera

La present normativa entrarà en vigor el mateix dia que es publiqui al Full Oficial de la Universitat.

Acords que fan referència a aquest.