FULL OFICIAL
Universitat de les
Illes Balears
Any XII
Núm. 125
Divendres, 18 d'octubre de 1996 
Any
Núm.
Acord
Cercar
?
DISPOSICIONS GENERALS
Junta de Govern
3286 ACORD NORMATIU del dia 9 d'octubre de 1996 pel qual s'aprova la reforma de la normativa electoral i de representació de la Universitat de les Illes Balears.

La Junta de Govern, a la sessió ordinària del dia d'avui, fent ús de la competència que li atribueix l'article 21.1.29 dels Estatuts d'aquesta universitat, ha aprovat per majoria qualificada, segons el que preveu l'article 21.2 dels Estatuts, la reforma de la normativa electoral i de representació de la Universitat de les Illes Balears.

Article 1

Tot seguit s'expressa com queden modificats els articles que s'indiquen.

1. El punt 1 de l'article 2 ha de dir:

«El dret de sufragi correspon a tots els membres de la comunitat universitària que prestin llurs serveis a la Universitat o hi estiguin matriculats en la data de la convocatòria de les eleccions. Per exercitar aquest dret cal estar inscrit en el cens electoral vigent. El Servei de Càlcul i Informatització de la Universitat o aquell que, si escau, en faci les funcions, tindrà actualitzades les llistes dels censos electorals corresponents, les quals es faran públiques en llocs visibles de tots els centres o departaments com a màxim dos dies després de la data de publicació de la convocatòria de les eleccions.»

2. S'introdueixen tres nou punts a l'article 2, redactats de la forma següent:

«5. La condició de candidat a les eleccions de representants d'estudiants al Claustre, consell de departament i consell d'estudis s'ha de manifestar formalment mitjançant escrit de la persona interessada o els col·lectius interessats adreçat a les secretaries dels centres. El procediment és el següent:

»a) L'escrit de presentació de cada candidatura ha d'expressar clarament el nom i els cognoms del candidat, el DNI, l'estudi i el curs al qual pertany i l'òrgan col·legiat a què es presenta, com també l'acceptació expressa del candidat. A aquest efecte les secretaries dels centres facilitaran un model d'instància.

»b) Les candidatures es poden presentar individualment (candidats independents) o per grups o agrupacions d'electors (associacions d'estudiants). En aquest darrer cas, les candidatures poden expressar a més la denominació i les sigles corresponents. Les candidatures com a màxim poden presentar tants candidats com llocs hi hagi per cobrir.

»c) Les candidatures no poden ser objecte de modificació una vegada presentades, encara que es poden retirar en qualsevol moment abans del dia de les eleccions.

»6. En cas que un membre de la comunitat universitària estigui inclòs en dos o més censos electorals, i si aquesta circumstància deriva del fet de pertànyer a dos o més sectors de la comunitat universitària, entenent a aquest efecte que existeixen el sector de professorat, el sector d'estudiants i el sector del PAS, només pot exercir el seu dret de sufragi passiu en representació d'un sector, a elecció de la persona interessada.

»7. En cas que un membre de la comunitat universitària estigui inclòs en dos o més censos electorals, i si aquesta circumstància deriva del fet de pertànyer a un estudi la docència del qual està assignada a dos departaments de forma molt semblant, només pot optar a presentar-se com a candidat a un dels departaments afectats, a elecció de la persona interessada.»

3. El segon paràgraf de l'article 3.2.a) queda de la forma següent:

«A l'efecte previst en aquesta normativa, s'entenen per estudiants de segon cicle aquells que estinguin matriculats com a mínim de 20 crèdits d'entre les assignatures troncals, obligatòries o optatives corresponents al segon cicle de l'estudi que cursen, sempre que es compleixin les altres condicions.»

4. El punt 2 de l'article 4 queda redactat de la forma següent:

«L'acord de convocatòria fixarà la data de celebració de les eleccions, les quals tindran lloc entre els deu i els seixanta dies següents a la data de publicació de l'acord en el cas d'òrgans col·legiats, i entre els deu i els trenta dies següents a la data de publicació de l'acord en el cas d'un òrgan unipersonal.»

5. El punt 4 de l'article 12 queda redactat de la forma següent:

«Els candidats o els col·lectius d'estudiants que es presentin a les eleccions poden nomenar interventors a les meses electorals en què es pugui votar la seva candidatura mitjançant escrit adreçat al president de la Comissió Electoral, que es podrà registrar a les secretaries dels centres fins a dos dies abans de començar les votacions.»

6. Es crea un article 29 bis, redactat de la forma següent:

«1. A les eleccions de representants dels estudiants als òrgans col·legiats, la votació es farà pel sistema de llistes tancades i no bloquejades. Les candidatures als diferents òrgans col·legiats poden presentar-se a les secretaries dels centres fins a deu dies abans de la data de les eleccions, segons el model d'instància que la Comissió Electoral facilitarà.

»2. Els serveis administratius de la UIB confeccionaran les paperetes.

»3. Les paperetes s'imprimiran amb la composició que s'especifica a les normes següents:

»a) Els candidats presentats hi estaran inscrits amb el nom precedit del primer i segon cognom. Els candidats a cada circumscripció s'indicaran per ordre alfabètic a partir de la inicial del primer cognom.

»b) En el cas de les candidatures presentades per grups o agrupacions d'electors (associacions), al costat del nom del candidat se n'imprimirà la denominació o sigla, si escau.

»c) El nom de cada candidat anirà precedit d'un requadre o cercle. El votant ha de marcar el requadre o cercle corresponent al candidat o els candidats als quals atorga el vot, i pot votar candidats de diferents candidatures.»

7. L'article 30 queda redactat de la forma següent:

«A les eleccions de representants als òrgans col·legiats resultaran elegits els candidats que hagin obtingut el major nombre de vots en relació decreixent amb el nombre de llocs que s'hagin de cobrir. En cas d'empat quedaran proclamats els candidats en funció de llur major antiguitat a la UIB i, supletòriament, de llur major edat. En cas d'empat en eleccions d'estudiants els candidats s'elegiran mitjançant sorteig.»

8. S'afegeix un darrer paràgraf al punt 1 de l'article 31, redactat de la forma següent:

«La condició de representant dels estudiants als òrgans col·legiats es perd, a més, pel fet de canviar d'estudi respecte al qual s'és representant.»

9. S'afegeixen dos punts nous (3 i 4) a l'article 32:

«3. Si es produeix la baixa d'un representant dels estudiants als òrgans col·legiats següents: Claustre, consell d'estudis i consell de departament, la plaça serà ocupada pel candidat que, després d'ell, hagi obtingut més vots.

»4. Per cobrir les vacants produïdes en els altres òrgans de govern no especificats a l'apartat anterior es procedirà a convocar noves eleccions entre els estudiants implicats, en cas que no existeixin suplents per cobrir les vacants.»

10. S'afegeix un segon paràgraf a l'article 35, redactat de la forma següent:

«Si una circumscripció electoral no ha assolit el quòrum o no s'hi han presentat els candidats suficients, en el termini màxim de tres mesos el Consell Executiu procedirà a convocar eleccions totals o parcials en aquesta circumscripció.»

11. La redacció de l'article 38.1.c) resta de la forma següent:

«Un 25% d'estudiants, garantida la participació dels tres cicles, percentatge que es dividirà de la manera següent:

» 90% d'estudiants de primer i segon cicle.

» 10% d'estudiants de tercer cicle.»

12. El punt 3 de l'article 39 queda redactat així:

«La circumscripció electoral per als integrants del grup c) (estudiants) és l'ensenyament per als estudiants matriculats d'estudis conduents a l'obtenció de títols que tinguin caràcter oficial i validesa en tot el territori de l'Estat, i la Universitat per als estudiants de tercer cicle, de títols de postgrau propis (títols d'especialista universitari i títols de màster) i de títols superiors propis, d'acord amb els criteris següents:

»a) Els representants d'ensenyaments conduents a l'obtenció de títols que tinguin caràcter oficial i validesa en tot el territori de l'Estat tenen assignat un claustral per ensenyament, i la resta es repartirà de forma rigorosament proporcional al nombre d'estudiants matriculats de cada ensenyament. A aquest efecte la Comissió Electoral determinarà els claustrals que corresponen a cada estudi.

»b) La Comissió Electoral fixarà la distribució dels representants dels estudiants de tercer cicle, de títols de postgrau propis (títols d'especialista universitari i títols de màster) i de títols superiors propis.»

13. El punt 7 de l'article 39 queda redactat de la forma següent:

«El Claustre s'ha de convocar perquè elegeixi els seus representants a la Junta de Govern, al Consell d'Estudiants i a la Mesa del Claustre dins els quinze dies següents a la data en què hagin tingut lloc les eleccions. En cas que es tracti d'eleccions parcials, es pot convocar només la circumscripció afectada.»

14. Se suprimeix l'article 39 bis.

15. L'apartat c) de l'article 41.1 queda així:

«Pel que fa als de l'apartat j) del dit article, hi ha d'haver quatre claustrals del primer cicle, tres claustrals del segon cicle i un claustral del tercer cicle. Cada un dels grups serà elegit per i entre aquests grups, i tots els claustrals són elegibles.»

16. El tercer punt de l'article 41 queda de la forma següent:

«Un suplent només pot actuar si hi ha qualque vocal elegit que n'ha perdut la condició, per les causes que s'especifiquen a la normativa present. En aquest cas la suplència serà definitiva fins que s'acabi el mandat del vocal suplent. Un suplent pot ocupar el lloc d'un titular que hagi dimitit.»

17. L'apartat c) de l'article 42.1 queda redactat de la forma següent:

«Un nombre d'alumnes del departament igual a la meitat per excés del nombre de membres dels dos apartats anteriors. S'entén per alumnes del departament aquells estudiants que estiguin matriculats almenys de 30 dels crèdits que imparteix el departament.

»Els estudiants només poden exercir el dret a vot en una circumscripció electoral, que serà la corresponent al departament que directament tingui assignada la docència de l'estudi. Únicament quan hi hagi dos departaments que imparteixin una càrrega docent molt semblant en un mateix estudi, l'estudiant podrà votar en les dues circumscripcions electorals.»

18. L'apartat c) de l'article 45.1 queda de la forma següent:

«Dos representants dels estudiants dels consells d'estudis presents al centre, sempre que els seus consells d'estudis siguin almenys quatre. Si no, mantenint sempre aquest mínim, es tindrà en compte el que es disposa a l'apartat b) d'aquest article. En l'elecció dels membres del grup c) tots els membres dels respectius consells d'estudis són elegibles, i la seva elecció s'haurà de fer en el si d'una reunió del consell d'estudis en què aquest punt figuri a l'ordre del dia.»

19. S'afegeix un darrer paràgraf a l'article 45.1, redactat de la forma següent:

«S'entén que en les votacions per escollir els representants dels apartats anteriors únicament hi participaran els col·lectius implicats membres de cada consell, i que, sempre que sigui possible, els representats elegits n'han de ser membres.»

20. A l'article 47 el punt 2 passa a ser el 4 i hi ha dos punts nous (2 i 3):

«2. S'entén que en les votacions per escollir els representants dels apartats a) i b) del punt anterior únicament hi participaran els estudiants membres de cada consell, i que és necessari que l'estudiant elegit en sigui membre. Les eleccions s'han de fer en el si d'una reunió del consell, ja sigui d'estudis o de departament, en què aquest punt figuri a l'ordre del dia.

»3. En l'elecció dels membres del grup c) tots els claustrals són elegibles. El nom de cada candidat titular anirà precedit d'un requadre. El votant ha de marcar amb una creu el requadre corresponent al candidat o els candidats als quals atorga el vot. Resultaran elegits els claustrals que hagin obtingut més vots, fins a cobrir el nombre de llocs establert. La resta de candidats s'ordenarà decreixentment segons el nombre de vots obtinguts, i formaran la llista de suplents.»

Article 2

Es disposa la publicació, com a annex, del text íntegre resultant de les reformes de la normativa electoral i de representació a què es refereix l'article anterior, que substitueix la normativa electoral i de representació aprovada per l'Acord normatiu 2313/1994, de 26 d'abril.

Disposicions addicionals

Primera

S'autoritza el Consell Executiu perquè dicti les normes que calguin perquè es pugui aplicar el present acord normatiu.

Segona

Als efectes electorals prevists a l'article 42.1.c) segon paràgraf, es fa la següent assignació de la docència d'estudis als departaments:

Estudi Departament

Biologia Biologia Ambiental

Biologia, Bioquímica, Infermeria Biologia Fonamental i Ciències de la Salut

Pedagogia, Psicopedagogia,

Mestre, Educació Social Ciències de l'Educació

Geografia Ciències de la Terra

Història, Història de l'Art Ciències Històriques i Teoria de les Arts

Enginyer Informàtic, Matemàtiques, Enginyer Tècnic en Informàtica de Gestió, Enginyer Tècnic en Informàtica de Sistemes, Enginyer Tècnic de Telecomunicacions Ciències Matemàtiques i Informàtica

Dret Dret Privat

Dret Dret Públic

Administració i Direcció d'Empreses, Economia, Ciències Empresarials Economia i Empresa

Filologia Catalana Filologia Catalana i Lingüística General

Filologia Hispànica Filologia Espanyola, Moderna i Llatina

Filosofia Filosofia

Física Física

Psicologia Psicologia

Química Química

Tercera

En el supòsit que no hi hagi representants suficients dels consells d'estudis per constituir una junta de centre, els integrants d'aquesta han de ser elegits per aquells d'entre els que formen part dels consells de departament que constitueixin el consell d'estudis.

Disposició transitòria

Primera

1. Els estudiants d'ensenyaments conduents a l'obtenció de títols que tinguin caràcter oficial i validesa en tot el territori de l'Estat que cursin els antics plans d'estudis són electors i elegibles si estan matriculats com a mínim de quatre assignatures. També gaudeixen d'aquest dret tots aquells estudiants als quals manquin menys de quatre assignatures per acabar els estudis. Aquests darrers tenen el dret limitat a un màxim de dos anys i al fet que cada un d'aquests anys estiguin matriculats de tots els crèdits que els manquin.

2. A l'efecte d'aquesta normativa, s'entenen per estudiants de segon cicle aquells que estiguin matriculats com a mínim de quatre assignatures.

3. Els estudiants que no compleixin els requisits establerts als apartats anteriors, o deixin de complir-los, no poden gaudir de la condició d'elegits, o deixaran de gaudir -ne.

Disposició final

Primera

La present normativa entrarà en vigor l'endemà d'haver-se publicat al Full Oficial de la Universitat.

Ho faig publicar perquè se'n prengui coneixement i tingui els efectes que corresponguin.

Palma, 9 d'octubre de 1996
El Rector, Llorenç Huguet



 

Acords que fan referència a aquest.