14430. ACORD NORMATIU del dia 23 de març de 2022 pel qual es regula la modalitat de teletreball per al personal d’administració i serveis de la Universitat de les Illes Balears.
La Universitat de les Illes Balears té la voluntat institucional de promoure la conciliació de la vida laboral i familiar dels treballadors de la UIB, així com implantar les innovacions tecnològiques necessàries en la gestió universitària per millorar els resultats i avançar cap a l’excel·lència. Prova d’això va ser l’aprovació de l’Acord normatiu 10574/2013, de 21 de març, pel qual es regulava la modalitat de teletreball per al personal d’administració i serveis de la nostra universitat.
En el marc del que preveu l’article 47 bis del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de l’Estatut bàsic de l’empleat públic, que atorga a cada Administració pública la competència per negociar, en l’àmbit respectiu, les matèries següents: «Les referides a calendari laboral, horaris, jornades, vacances, permisos, mobilitat funcional i geogràfica, així com els criteris generals sobre la planificació estratègica dels recursos humans, en aquells aspectes que afecten les condicions de treball dels empleats públics», es volen establir les bases que regulin la prestació de serveis diferents de la modalitat presencial, sempre que les necessitats del servei ho permetin.
En conseqüència, la UIB, en el marc de l'eix estratègic de l'administració electrònica, incorpora les fórmules més adequades per fer possible el teletrebalI que es preveuen al Reial decret llei 29/2020, de 29 de setembre, de mesures urgents en matèria de teletreball en les administracions públiques i de recursos humans en el Sistema Nacional de Salut per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19.
En virtut del que s’ha exposat, a proposta del Consell de Direcció, d’acord amb la Junta de Personal d’administració i serveis, el Consell de Govern, a la sessió ordinària d’avui, fent ús de la competència que li atribueix l'article 24.2.32 dels Estatuts d'aquesta universitat, ha acordat d’aprovar la normativa que regula la modalitat de teletreball per al personal d’administració i serveis de la Universitat de les Illes Balears en els termes següents:
Article 1. Objecte i definició
- Aquesta normativa té per objecte la regulació del teletreball per al personal d’administració i serveis de la Universitat de les Illes Balears com a sistema de prestació del servei públic no presencial.
- S’entén per teletreball a la UIB tota modalitat de prestació de serveis en què es desenvolupa una part de la jornada laboral a distància, des d’un lloc fora de les dependències de l’Administració, en el qual es garanteixen les condicions exigides en matèria de prevenció de riscs laborals, de privacitat i de protecció i de confidencialitat de les dades mitjançant l’ús de mitjans electrònics, sempre que les necessitats del servei ho permetin i en la forma i les condicions previstes en aquesta normativa.
- La prestació de serveis en règim de teletreball és totalment voluntària per a la persona treballadora que vulgui acollir-se a aquesta modalitat.
- Els teletreballadors tenen els mateixos drets i deures que la resta d’integrants del PAS de la UIB. La participació en la modalitat de teletreball no comporta cap variació de retribucions ni menyscabarà les possibilitats de formació, acció social, promoció professional ni cap altre dret individual o col·lectiu dels treballadors al servei de l’Administració.
- La prestació de serveis mitjançant teletreball no pot excedir en còmput diari, amb caràcter general, el 60 per cent de la jornada setmanal, i el 40 per cent restant de jornada serà presencial, al centre de treball, amb el règim de jornada i horari que correspongui al lloc ocupat. Qualsevol modificació d’aquesta distribució ha de ser motivada en funció de les peculiaritats del lloc de treball per les quals es concedeixi i en funció de les necessitats del servei.
Article 2. Àmbit d’aplicació
- A la modalitat de teletreball hi pot accedir tot el personal d’administració i serveis que ocupi un lloc de treball susceptible de ser desenvolupat mitjançant la modalitat de teletreball que compleixi els requisits preceptius. La valoració sobre l’adaptació dels llocs de treball a aquests requisits correspon a la comissió tècnica d’avaluació prevista a l’article 6 d’aquest acord.
- Per norma general, tots els llocs de treball són susceptibles de teletreball, amb l’excepció dels llocs de treball en què es dediqui la major part de la jornada a l’atenció directa al públic o a contactes personals freqüents, o aquells que, per raó dels materials o instruments utilitzats, no siguin susceptibles d’exercir-se en un lloc distint dels locals de la UIB. Per norma general, no poden gaudir d’aquesta modalitat de treball les persones que tinguin funcions de cap de servei/unitat o d’administrador de centre, així com les persones que desenvolupin tasques de secretaria dels alts càrrecs.
- En els serveis amb una plantilla composta per cinc o més treballadors, caldrà ordenar l’ús del teletreball de manera que en cap cas no s’acumuli més del 35 per cent del personal en aquesta modalitat el mateix dia. Si la quantitat de peticions dels treballadors del servei fessin impossible no superar aquest llindar, caldrà denegar totalment o parcialment alguna de les peticions, prioritzant-les sobre la base dels criteris preferents d’autorització establerts a l’article 7. Simultàniament, el responsable del servei haurà d’informar d’aquesta circumstància la Gerència, que reunirà la comissió tècnica prevista a l’article 6 d’aquesta normativa per tractar, si escau, l’ampliació d’aquest percentatge.
El responsable de cada servei o unitat ha de comprovar que es compleix aquest percentatge prèviament a autoritzar cada sol·licitud. D’altra banda, per als serveis amb menys de cinc treballadors, s’hauran d’estudiar mesures especials que permetin compaginar el dret del treballador i les necessitats del servei.
Article 3. Objectius
El sistema de teletreball a la UIB té com a objectius principals:
- Afavorir la conciliació de la vida laboral, familiar i personal sense disminució de la quantitat i la qualitat del servei.
- Modernitzar la gestió de la Universitat de les Illes Balears amb l’ús de les tecnologies de la informació i les comunicacions.
- Potenciar la consecució de resultats en la feina i no en el control de presència al centre de treball.
- Impulsar la transformació digital en l’àmbit de l’administració i els serveis de la UIB.
- Permetre més autonomia en l’organització de l’activitat laboral.
- Augmentar el compromís i el nivell de motivació del personal al servei de la UIB.
- Propiciar mesures orientades a una gestió més sostenible dels recursos.
- Augmentar la productivitat del personal d’administració i serveis.
Article 4. Requisits dels treballadors per accedir a la modalitat de teletreball
- Per poder acollir-se a aquest sistema, els treballadors han de complir i acreditar els requisits mínims següents:
- Ser funcionari o personal laboral, estar en servei actiu i tenir una antiguitat mínima d’un any a l’Administració de la UIB.
- Ocupar un lloc de treball amb funcions compatibles amb el teletreball, en qualsevol modalitat d’ocupació (titularitat, adscripció provisional, comissió de serveis o atribució temporal de funcions).
- Tenir els coneixements suficients, informàtics i telemàtics, teòrics i pràctics, que requereix l’exercici de les funcions objecte de teletreball.
- Disposar de mitjans informàtics al lloc de treball a distància (ordinador, línia telefònica, Internet...) i haver signat la declaració responsable i el compromís de confidencialitat a què fa referència l’article 5.1.
- Que les necessitats del servei ho permetin.
- Haver complert totes les condicions establertes en anteriors períodes de teletreball autoritzats, si escau.
- Els requisits mínims exigits han de posseir-se durant tot el període de temps en el qual l’empleat públic presti el seu servei mitjançant teletreball.
Article 5. Accés a la modalitat de teletreball
- Hi haurà dos períodes ordinaris a l’any per sol·licitar l’acolliment a la modalitat de teletreball: gener (per iniciar-lo al mes de març següent) i juny (per iniciar-lo al mes de setembre següent). Les persones interessades a accedir a aquesta modalitat ho poden sol·licitar mitjançant l’imprès electrònic corresponent, des d’UIBdigital, amb el vistiplau del responsable de la unitat administrativa de qui depengui funcionalment el treballador, a l’efecte d’assegurar la cobertura adequada de les necessitats del servei.
Juntament amb la sol·licitud s’ha de presentar, degudament signada, la declaració sobre prevenció de riscs laborals i el compromís de confidencialitat pel que fa a la normativa vigent en matèria de protecció de dades. - La Gerència prendrà la resolució corresponent, un cop comprovat que a la sol·licitud hi concorren els requisits establerts en aquesta normativa. Les sol·licituds denegades hauran de tenir un informe preceptiu de la comissió tècnica d’avaluació.
Després de cada convocatòria, es comunicaran a la comissió tècnica prevista a l’article 6 d’aquesta norma les persones a les quals s’ha denegat la sol·licitud, amb el motiu de denegació corresponent. - El teletreballador tindrà aquesta condició per un temps determinat, amb una data d’inici i de finalització concreta. L’acceptació de la prestació de la jornada en la modalitat no presencial serà per un període inicial màxim de sis mesos, que es pot prorrogar per períodes màxims de sis mesos.
- S’establirà un període de prova de tres mesos, durant els quals es pot revocar, si escau, l’autorització.
- La resolució favorable a la prestació de la jornada en la modalitat no presencial pot quedar sense efecte tant a petició de la persona interessada com a instància de la UIB, d’acord amb l’article 8 d’aquesta normativa. La UIB ho notificarà al treballador amb una antelació mínima d’una setmana.
- Un cop acabat el període concedit, el treballador, d’acord amb el cap de servei o unitat, podrà sol·licitar la pròrroga a través d’UIBdigital.
El responsable, abans d’autoritzar, si escau, la sol·licitud, farà una declaració responsable sobre el compliment o no dels objectius marcats al programa inicial i informarà sobre la conveniència o no de la pròrroga. - Excepcionalment i de forma molt justificada, es podrà sol·licitar accedir a la situació de teletreball fora dels períodes ordinaris de sol·licitud. En aquest cas, l’autorització serà, com a màxim, fins a la següent convocatòria ordinària.
- La finalització d’aquesta modalitat de treball comporta la incorporació de l’empleat a la modalitat presencial que tenia assignada abans.
Article 6. Composició i funcions de la comissió tècnica d’avaluació
- Es crearà una comissió tècnica d’avaluació, formada per tres representants de l’Administració i tres representants de la Junta de PAS.
- Les funcions principals que tindrà encomanades la comissió tècnica d’avaluació seran:
- Interpretar els dubtes que puguin sorgir de la redacció de l’articulat d’aquesta normativa.
- Aplicar, si escau, els criteris establerts a l’article 7 d’aquesta norma.
- Comprovar que el treballador que sol·licita el teletreball compleix els requisits establerts a l’article 4.
- Establir si un determinat lloc de treball és susceptible de poder acollir-se a la modalitat de teletreball.
- Estudiar i acordar, si escau, ampliar les autoritzacions de teletreball per sobre dels percentatges màxims prevists a l’article 2.3.
- Fer el seguiment i control de l’aplicació del contingut d’aquesta norma.
- Ser informada prèviament i tenir veu respecte de les modificacions temporals, suspensions temporals o rescissions d'autoritzacions de teletreball decidides per la Gerència i afectades per algunes de les causes previstes als articles 8 i 9.
Article 7. Criteris preferents d’autorització
Quan hi hagi sol·licituds que excedeixin els límits establerts a l’article 2.3 d’aquesta normativa i no sigui possible atorgar aquesta modalitat de treball a totes les persones interessades, es valoraran preferentment les circumstàncies següents, que seran degudament acreditades i baremades (annex I):
- Càrregues familiars
- Discapacitat de la persona sol·licitant
- Famílies monoparentals
- Motius de salut
- Distància al lloc de treball
- Realització d’estudis oficials o relacionats amb el lloc de treball
- Edat del treballador
- Prioritat dels funcionaris de carrera i el personal laboral fix respecte del personal interí o contractat
- Antiguitat a la UIB, com a criteri de desempat.
En cas que hi hagi una persona víctima de violència de gènere, tindrà prioritat sobre les altres sol·licituds.
Article 8. Causes de denegació o revocació
- Les sol·licituds es poden denegar o revocar per alguna o algunes de les causes següents, degudament justificades:
- No complir algun dels requisits establerts a l’article 4 d’aquesta normativa.
- Per necessitats del servei.
- Per limitacions tecnològiques.
- Per canvi de lloc de treball.
- Per causes sobrevingudes que alterin substancialment les condicions i els requisits que varen motivar la concessió.
- Per incompliment en matèria de prevenció de riscs laborals.
- Per incompliment reiterat dels objectius o dels controls establerts pels responsables dels serveis o unitats.
- Per la modificació substancial de les funcions del lloc de treball.
- Per acord mutu.
- Excedir els límits establerts al punt 2.3 d’aquesta normativa.
- Les denegacions o revocacions es comunicaran al treballador amb una setmana d’antelació.
- El canvi de lloc de treball implica la finalització de l’autorització de teletreball i el retorn a la prestació presencial de serveis.
Article 9. Modificació de l’autorització o suspensió temporal
Per motius sobrevinguts o per necessitats del servei es podrà modificar l’autorització per teletreballar a través de:
- Redistribucions de jornada entre la forma presencial i no presencial.
- Reducció del nombre de dies setmanals de teletreball.
- Suspensió temporal d’aquesta modalitat.
Article 10. Coordinació, control i avaluació
- La coordinació d’aquesta modalitat de treball la durà a terme la Gerència.
- Serà responsabilitat dels caps de servei o unitat i administradors de centre, o persona que deleguin, fer les funcions de supervisió i avaluació contínua de les tasques realitzades per cada treballador. Com a regla general, setmanalment determinaran els treballs concrets que ha de dur a terme el personal que presti serveis mitjançant teletreball i comprovaran l’acompliment dels objectius.
Article 11. Distribució de la jornada
- La realització del teletreball es fonamenta en la flexibilitat horària i en l’autonomia de la persona per organitzar el temps dedicat a treball no presencial, sempre respectant la part fixa de la jornada establerta per a cada lloc de treball. Excepcionalment i de forma justificada, el treballador podrà sol·licitar una flexibilitat horària adaptada, sempre que les necessitats del servei ho permetin. D’acord amb la normativa vigent per a tot el PAS, el total d’hores que ha de fer la persona teletreballadora és el mateix que per a la resta de personal o, si escau, la reducció que tingui reconeguda legalment.
- La jornada és la mateixa que tingui el treballador en la modalitat completament presencial i es distribuirà entre jornada presencial i no presencial. Aquesta distribució es farà segons la disponibilitat de cada treballador i les necessitats del servei, sempre respectant el màxim establert a l’article 1.5 d’aquesta norma. No obstant això, la Universitat pot modificar aquesta distribució en els termes establerts a l’article 9 d’aquesta norma, avisant amb una setmana d’antelació.
- Els treballadors acollits a aquesta modalitat de treball tenen dret a la jornada especial prevista a la normativa de la UIB sobre jornades, permisos, llicències i vacances.
Article 12. Equipament, suport tècnic i responsabilitats
- L’equipament bàsic ha de ser constituït per un ordinador personal amb els sistemes d’accés més idonis, tant de maquinari com de programari, una línia telefònica i accés a Internet. La Universitat facilitarà els sistemes d’accés i connexió necessaris per fer teletreball. En funció de la disponibilitat pressupostària de cada moment, la Universitat proporcionarà l’ordinador a aquelles persones que manifestin que no en tenen i l’hauran de sol·licitar a través de l’annex II d’aquest acord.
- És responsabilitat del teletreballador solucionar les incidències en el maquinari del seu equip informàtic, com també les incidències que li resultin imputables i que siguin ocasionades per degradació del programari que facin impossible recuperar-lo en remot.
- El suport tècnic que es doni als equips i recursos tecnològics el durà a terme, si escau, l’Administració de la UIB de manera remota. El servei de suport informàtic que tingui contractat la UIB en el seu moment pot donar assistència per telèfon.
- En cas que es produeixi un mal funcionament de l’equip informàtic o de les aplicacions instal·lades que impedeixi el teletreball i que no pugui ser solucionat el mateix dia, el treballador s’haurà de reincorporar al seu centre de treball l’endemà i tornarà a començar la modalitat de teletreball quan s’hagi solucionat el problema tècnic.
- El treballador es compromet amb la UIB a complir les obligacions que es preveuen a l’annex III d’aquest acord.
Article 13. Prevenció de riscs laborals
- La normativa de prevenció de riscs laborals s’aplica íntegrament al teletreball. Per tant, la UIB ha de garantir l'avaluació de riscs i la planificació de l'activitat preventiva del treball a distància, i s’hauran de tenir en compte els riscs característics d'aquesta modalitat de treball, posant especial atenció en els factors psicosocials, ergonòmics i organitzatius. L'abast d’aquesta avaluació de riscs únicament s’ajusta a la zona habilitada per a la prestació del servei i no s’estén a la resta de zones de l'habitatge o del lloc triat per desenvolupar-hi el treball a distància.
- La UIB haurà d'obtenir tota la informació sobre els riscs als quals està exposada la persona que treballa a distància mitjançant una metodologia que ofereixi confiança respecte dels seus resultats i preveure les mesures de protecció que resultin més adequades en cada cas. Quan l'obtenció d'aquesta informació exigeixi la visita d’un tècnic del Servei de Prevenció al lloc en el qual es desenvolupa el treball a distància, s’haurà d'emetre un informe escrit que justifiqui aquesta circumstància, que es lliurarà al treballador i als delegats de prevenció. Aquesta visita requerirà, en qualsevol cas, el permís del treballador, si es tracta del seu domicili, o el d'una tercera persona física. Si no es concedeix aquest permís, l'activitat preventiva de la UIB podrà efectuar-se partint de la determinació dels riscs derivada de la informació obtinguda del treballador seguint les instruccions del Servei de Prevenció.
- El Servei de Prevenció impartirà un curs teòric i pràctic específic per al teletreball, per informar o formar el teletreballador dels riscs característics d’aquesta modalitat de treball (jornada, temps de disponibilitat, desconnexions, equips, mobiliari...) i de les mesures correctores adients. S’aprofitarà el curs per informar el teletreballador de la metodologia que s’aplicarà per avaluar el seu lloc de treball.
- Per part seva, el teletreballador ha d’aplicar les directrius de seguretat i salut que imposa la normativa general i la pròpia de la Universitat en matèria de prevenció de riscs laborals. En aquest sentit, els teletreballadors han de declarar el compromís de respectar la normativa en matèria de prevenció de riscs laborals i actuar-hi d’acord, realitzar el curs sobre riscs al teletreball del Servei de Prevenció i seguir les instruccions del Servei de Prevenció per dur a terme l’avaluació de riscs del lloc de treball.
Article 14. Protecció de dades i confidencialitat
- El personal que presti el servei en la modalitat no presencial complirà la normativa en matèria de protecció de dades de caràcter personal i mantindrà la deguda reserva i confidencialitat respecte dels assumptes i de la documentació que conegui i gestioni en els mateixos termes que en el desenvolupament de les seves funcions en la modalitat presencial.
- Es garantirà la confidencialitat de les dades de caràcter personal facilitades per les persones participants en el teletreball. Així mateix, el personal ha d'observar el compliment de la normativa vigent de protecció de dades de caràcter personal (https://seu.uib.cat/Serveis/LOPDGDD/).
- Una vegada que s'hagi determinat el nombre de persones per al desenvolupament d'aquesta modalitat de treball, la Gerència prendrà les mesures oportunes perquè s'imparteixi la formació necessària en matèria de protecció de dades perquè es pugui dur a terme i es facilitarà documentació de suport.
- Finalment, el personal que presti serveis en la modalitat de teletreball té dret a la desconnexió digital en els termes establerts a l'article 88 de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i es garantirà, fora de la franja horària de disponibilitat establerta, el respecte al seu temps de descans i a la seva intimitat personal.
Article 15. Seguiment i valoració d’aquesta modalitat
Per poder fer un seguiment de l’aplicació d’aquesta modalitat, es podran confeccionar qüestionaris de satisfacció entre el personal i els responsables de la supervisió.
La finalitat d’aquests qüestionaris és poder recollir aspectes diversos d’aquest sistema: valoració global de l’experiència, grau de millora en relació amb la conciliació de la vida personal i laboral, consecució d’objectius, valoració de la feina feta, adaptació de la resta del personal i del servei als períodes no presencials, comunicació amb els companys, dificultats presentades, etc.
Disposició addicional
Primera. Denominacions
Totes les denominacions d’òrgans de govern, representació, càrrecs, funcions i membres de la comunitat universitària, com qualssevol que en aquesta normativa apareguin en gènere masculí, s’han d’entendre referides indistintament al gènere masculí o femení, segons el sexe del titular de qui es tracti.
Segona. Situacions d’emergència
La present normativa no serà aplicable a situacions sobrevingudes o d'emergència en funció del seu origen, especialment, d’emergència sanitària, d’emergència de caràcter natural, d’emergència de caràcter social, d’emergència de caràcter tecnològic o en l'àmbit de la ciberseguretat, així com en altres situacions d’anàloga naturalesa que donin lloc a la necessitat d’haver de realitzar treball a distància.
Disposició transitòria
Única. Període extraordinari
Per cobrir les demandes de teletreball que es puguin produir entre l’entrada en vigor de la present normativa i el període ordinari del mes de juny de 2022, s’estableix un únic període extraordinari per sol·licitar d’acollir-se a la modalitat de teletreball, als efectes esmentats, durant el mes d’abril de 2022.
Disposició derogatòria
Única. Derogació normativa
Queda derogat l’Acord normatiu 10574/2013, de 21 de març, pel qual es regula la modalitat de teletreball per al personal d’administració i serveis de la Universitat de les Illes Balears.
Disposició final
Única. Entrada en vigor
La present normativa entrarà en vigor l’endemà de publicar-se al Full Oficial de la Universitat de les Illes Balears.
Ho faig publicar perquè se’n prengui coneixement i tingui els efectes que corresponguin.
Palma, en la data de la signatura electrònica
El Rector,
Jaume Carot
Annex I
Barems de puntuació dels criteris de selecció
a) Càrregues familiars. Tenen la consideració de càrrega familiar els membres següents de la unitat familiar:
- Cada fill menor de 12 anys, d’acord amb l’escala següent:
- Menors de 6 mesos: 4 punts
- Menors de 3 anys: 3 punts
- Menors de 6 anys: 2 punts
- Menors de 9 anys: 1 punt
- Menors de 12 anys: 0,5 punts
- Cada fill amb discapacitat: 4 punts (s’ha d’afegir a la puntuació anterior)
- El cònjuge o la parella de fet i els ascendents que hi convisquin i depenguin d’altres persones per dur a terme les activitats essencials de la vida diària, a càrrec de l’integrant del PAS: 4 punts
b) Famílies monoparentals
- Les famílies monoparentals: 4 punts
c) Discapacitat de la persona sol·licitant
- Una discapacitat reconeguda del 33 al 64 per cent: 3 punts
- Una discapacitat reconeguda igual o superior al 65 per cent: 5 punts
d) Realització d’estudis oficials o relacionats amb el lloc de treball: 2 punts
e) Motius de salut justificats amb un informe mèdic que aconsellin el teletreball: 4 punts
En cas d’empat, tenen preferència els funcionaris de carrera i el personal laboral fix respecte del personal interí o contractat. En cas d’empat, té preferència la persona amb més antiguitat a la UIB.
En cas d’empat, tenen preferència els funcionaris de més edat i, si persisteix l’empat, té preferència el treballador que tingui la residència habitual a més distància del lloc de treball.
En cas que hi hagi una persona víctima de violència de gènere, té prioritat sobre les altres sol·licituds.
Annex II
Declaració responsable
[Nom i cognoms],
Declara sota la seva responsabilitat que, per poder desenvolupar la modalitat de teletreball, no disposa d’ordinador personal.
Per aquest motiu, demana a la Universitat que en posi un a la seva disposició (segons la disponibilitat actual).
Així mateix, es compromet a fer-lo servir exclusivament per a l’activitat laboral de la Universitat de les Illes Balears.
Firma,
Data:
Annex III
Obligacions del treballador en la situació de teletreball
Tots els treballadors que tinguin concedida la modalitat de teletreball han de complir les obligacions següents:
- Tenir desviat el telèfon de la feina al seu particular (fix o mòbil) durant la jornada laboral.
- Treballar efectivament i de manera col·laborativa i estar localitzable durant la part fixa de la jornada establerta per a tots els treballadors.
- Gestionar cada dia el correu electrònic i altres eines emprades en el treball presencial.