13521. ACORD NORMATIU del dia 11 de maig de 2020 pel qual es crea i regula la Comissió de Supervisió de Projectes d’Obres de la Universitat de les Illes Balears.
La Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l’ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014 (LCSP), disposa, a l’article 235, respecte als contractes d’obra, que abans de l’aprovació del projecte, sempre que la quantia sigui igual o superior a 500.000 euros, IVA exclòs, els òrgans de contractació han de sol·licitar un informe a les corresponents oficines o unitats de supervisió dels projectes, perquè verifiquin si s’han tingut en compte les disposicions generals de caràcter legal o reglamentari i la normativa tècnica aplicable a cada tipus de projecte. Així mateix, estableix que en els projectes de pressupost base de licitació inferior a l’indicat, l’informe tindrà caràcter facultatiu, llevat que es tracti d’obres que afectin l’estabilitat, la seguretat o l’estanquitat de l’obra, cas en què l’informe de supervisió serà també preceptiu.
Per la seva banda, l'article 135.1 del Reial decret 1098/2001, de 12 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament general de la Llei de contractes de les administracions públiques (RGLCAP), actualment vigent, estableix que els departaments ministerials que tinguin a càrrec seu la realització d'obres han d'establir oficines o unitats de supervisió de projectes als efectes que preveuen l'article 235 de la LCSP i els articles 136 i 137 del reglament indicat. I, d’acord amb la disposició final segona del RGLCAP, hem d’entendre les universitats com a departaments ministerials.
Així doncs, les funcions relatives a la supervisió de projectes les duu a terme l’Institut Balear d’Infraestructures i Serveis Educatius (IBISEC). Tot i que no es tracta d’una oficina específica per a la supervisió dels projectes d’obra de la Universitat, per la matèria que gestiona, fins ara l’IBISEC era l’oficina de supervisió més adient per dur a terme aquesta tasca.
Ara bé, és constatable l'elevada càrrega de treball de l’IBISEC, que actua primordialment en l’àmbit de la supervisió dels projectes d’obres de les infraestructures educatives d’ensenyament primari i secundari, amb una càrrega de feina molt elevada i amb les conseqüències lògiques que se'n deriven.
Cal dir, també, que els articles 135, 136 i 137 del RGLCSP no tenen caràcter bàsic. En conseqüència, l’Administració autonòmica, i, per tant, la Universitat, podria adoptar la seva pròpia regulació sobre la matèria, d’acord amb les seves normes estatutàries i legislatives; tot això atenent també el que estableix la disposició final segona del RGLCAP.
Atesa la inexistència d’una oficina de supervisió de projectes d’obres pròpia de la Universitat, es plantegen diverses alternatives per exercir les funcions de supervisió dels projectes d’obra en l’àmbit universitari. Per altra banda, i partint del fet que l’activitat de l’Administració ha d’estar inspirada pel principi d’eficàcia, podria aplicar-se anàlogament el que estableix l’article 135.2 del RGLCAP, en el sentit que el volum i importància i, en alguns casos, complexitat i varietat de les obres que ha de dur a terme la Universitat fan necessari l’establiment d’una oficina pròpia de supervisió. En aquest sentit es pronuncia la Junta Consultiva de Contractació Administrativa de la CAIB a l’informe 3/2003, de 18 de març, en relació amb la creació d’una oficina de supervisió de projectes pròpia de la Conselleria de Medi Ambient
Les alternatives que s’han concretat són les següents:
- Crear una comissió de supervisió de projectes d’infraestructura universitària encarregada de tramitar la supervisió de projectes de construcció, sempre que estiguin redactats per facultatius externs a la Universitat i que l’oficina disposi dels mitjans i la competència per executar les funcions de les oficines de supervisió de projectes que resulten dels articles 235 de la LCSP i 136 del RGLCAP o, si escau,
- Proposar a l’òrgan de contractació la contractació puntual de la supervisió dels projectes d’obra a una persona física o jurídica aliena a la Universitat, d’acord amb el procediment de contractació legalment establert per a tal efecte.
A la vista del que s’ha exposat anteriorment, es considera convenient crear i regular una comissió de supervisió de projectes d’obres de la Universitat de les Illes Balears, com a òrgan col·legiat de caràcter tècnic, que s’encarregarà de supervisar els projectes d’obres per a la Universitat.
Per tot això, el Consell de Govern de la Universitat de les Illes Balears, a proposta del Consell de Direcció, a la sessió ordinària del dia d’avui, en virtut de les previsions de l’article 24.2.32 i 40 dels Estatuts de la UIB, ha aprovat la creació i regulació de la Comissió de Supervisió de Projectes d’Obres de la Universitat de les Illes Balears, tal com s’indica tot seguit.
Article 1. Creació i funcions
Es crea la Comissió de Supervisió de Projectes d’Obres de la Universitat de les Illes Balears com a òrgan col·legiat que s’encarregarà de supervisar els projectes d’obres i d’instal·lacions que acordi dur a terme la Universitat. Així mateix, s’encarregarà de verificar el compliment de les normes reguladores de la matèria i emetre l’informe oportú en els supòsits que estableix l’article 235 de la LCSP, així com en els prevists en aquest acord.
Article 2. Composició
1. La Comissió de Supervisió de Projectes d’Obres de la Universitat de les Illes Balears serà integrada pels membres següents, nomenats pel Rector de la Universitat:
Presidenta: la vicerectora d’Economia i Infraestructures, que podrà delegar en el vicerector de Campus, Cooperació i Universitat Saludable.
Vocals:
- Un arquitecte professor de la Universitat.
- Un enginyer industrial o de camins, canals i ports professor de la Universitat.
- Un arquitecte de la Unitat Tècnica de la Universitat.
- Un enginyer de la Unitat Tècnica de la Universitat.
Secretari: un arquitecte / enginyer tècnic de la Unitat Tècnica de la Universitat.
2. El suport administratiu de la Comissió de Supervisió de Projectes d’Obres anirà a càrrec del personal d’administració i serveis de la Unitat Tècnica o de l’àrea d’infraestructura del Servei de Patrimoni, Contractació, Infraestructura i Unitat Tècnica de la Universitat.
Article 3. Projectes supervisats
La Comissió de Supervisió de Projectes d’Obres de la Universitat de les Illes Balears supervisarà els projectes d’obres següents:
- Els projectes la quantia dels quals sigui igual o superior a 500.000 euros (IVA exclòs).
- Les obres que afectin l’estabilitat, seguretat o estanquitat de l’immoble, amb independència de la quantia del projecte.
- Els projectes elaborats per professionals aliens a la Universitat que compleixin algun dels dos supòsits anteriors.
- Les obres que el Rectorat estimi oportunes i convenients, a la vista de les seves especials característiques.
Article 4. Participació en la supervisió de projectes
- Els membres de la Comissió de Supervisió de Projectes d’Obres de la Universitat de les Illes Balears en cap cas no podran supervisar projectes en els quals hagin participat com a redactors o col·laboradors.
- En cas que algun membre de la Comissió hagi redactat un projecte objecte de supervisió per part de la Comissió o hi hagi col·laborat, ha de ser substituït per un de nou amb la seva mateixa titulació d’entre el personal de la Universitat, previ nomenament del Rector de la Universitat.
Article 5. Emissió d’informes
- La Comissió de Supervisió de Projectes d’Obres de la Universitat de les Illes Balears emetrà els seus informes en el termini màxim d’un mes.
- Els informes de la Comissió de Supervisió de Projectes d’Obres de la Universitat de les Illes Balears han de ser aprovats mitjançant acords adoptats en sessió plenària, encara que per elaborar-los poden actuar com a ponents un o més membres de la Comissió.
Article 6. Assessorament per a l’emissió d’informes
Per emetre els informes, la Comissió de Supervisió de Projectes d’Obres de la Universitat de les Illes Balears pot demanar assessorament addicional a altres tècnics, preferentment de la Universitat mateixa, quan resulti convenient a la vista de les especials característiques d’un projecte determinat.
Article 7. Remissió dels informes
Els informes de la Comissió de Supervisió de Projectes d’Obres de la Universitat de les Illes Balears s’han de remetre al Rector de la Universitat, i s'han d'incorporar a l’expedient de contractació corresponent, com a document integrant d’aquest i als efectes oportuns.
Disposició addicional
Única. Denominacions
Totes les denominacions d’òrgans de govern, representació, càrrecs, funcions i membres de la comunitat universitària, com qualssevol que en aquesta disposició apareguin en gènere masculí o femení, s’han d’entendre referides indistintament al gènere masculí o femení, segons el sexe del titular de qui es tracti.
Disposició final
Única. Entrada en vigor
Aquesta disposició entrarà en vigor l’endemà de publicar-se al Full Oficial de la Universitat de les Illes Balears.
Ho faig publicar perquè se’n prengui coneixement i tingui els efectes que corresponguin.
Palma, 11 de maig de 2020
El Rector,
Llorenç Huguet