9470. ACORD NORMATIU del dia 15 de juny de 2010 pel qual s’aprova el pla d’intensificació de la recerca de la Universitat de les Illes Balears.
És un objectiu bàsic de la Universitat de les Illes Balears que tot el personal docent i investigador (PDI) tingui el màxim nivell de formació per poder dur a terme les tasques de docència, investigació i innovació amb les quotes de qualitat i excel·lència exigibles a la màxima institució educativa de les Illes Balears. Per tant, es considera prioritat fonamental que tot el professorat permanent de la UIB tingui el títol de doctor. Per això, és propòsit d’aquest pla d’intensificació de la recerca, d’acord amb les previsions de la disposició addicional segona de la Llei orgànica 4/2007, de 12 d’abril, per la qual es modifica la Llei orgànica 6/2001, de 21 de desembre, d’universitats («2. Las universidades establecerán programas tendentes a favorecer que los Profesores Titulares de Escuela Universitaria puedan compaginar sus tareas docentes con la obtención del título de Doctor»), facilitar als TEU no doctors la realització de la tesi doctoral, programa que també es farà extensible als professors col·laboradors.
Però la Universitat de les Illes Balears només podrà ser considerada com a màxima institució educativa de la nostra comunitat en la mesura en què la seva productivitat sigui comparable amb la de les altres institucions universitàries espanyoles i de la Unió Europea. La implantació de l’espai europeu d’ensenyament superior suposa una concentració d’esforços en l’àmbit de la docència, i cal prendre mesures adequades per millorar posicions en el nombre de publicacions realitzades, de projectes de recerca, de tesis dirigides, etc. S’ha de tenir en compte que el finançament addicional que pot rebre la UIB serà determinat per aquests indicadors i, per tant, és necessari fer un esforç que ens permeti incorporar els recursos humans que garanteixin incrementar la posició de la UIB en els rànquings nacionals i internacionals, així com assegurar un relleu generacional de qualitat. Per això, el pla també està destinat a facilitar la incorporació del personal investigador en formació (becaris i ajudants) i del personal contractat doctor a l’empara del programa I3 a les places de personal docent i investigador.
Finalment, cal indicar que l’objectiu d’aquest pla és proposar mesures concretes que ens permetin assolir els màxims nivells de qualitat en les tasques de docència, recerca i innovació.
Com a conseqüència del que s’ha dit als paràgrafs anteriors, el Consell de Govern, a la sessió ordinària del dia d’avui, fent ús de les competències que li atribueix l'article 24.1 i 24.2.40 dels Estatuts de la Universitat, ha aprovat el pla d’intensificació de la recerca de la Universitat de les Illes Balears en els termes següents:
CAPÍTOL I
Pla d’incentivació de la recerca i de millora de la qualitat docent orientada als TEU / P. col. no doctors i al professorat amb diplomatura, enginyeria tècnica o arquitectura tècnica
Article 1. Previsions i justificació del pla
- El document de còmput de l’activitat docent preveu un conjunt de mesures orientades a promoure la qualitat docent del professorat no doctor de la UIB (funcionaris i laborals amb contracte indefinit). D’una banda, tenim la limitació de 4 assignatures de grau que poden ser assignades a tot professor de la UIB. D’aquesta manera es garanteix que cap professor no hagi de dedicar temps i recursos a preparar un nombre gaire elevat d’assignatures. En segon lloc, el programa Campus Extens Palma permet reduir la presencialitat de la docència impartida fins a un 50 per cent. Aquest programa, que vindrà acompanyat d’una normativa per verificar el compliment d’uns mínims de dedicació d’activitat amb eines de teleeducació (amb indicadors que permetin realitzar mesures), permet flexibilitzar els horaris de presencialitat del professorat que s’hi dediqui, i millorar i innovar en la docència realitzada.
- Per tal de donar compliment a les disposicions legals establertes a la LOU i atès que ha de ser una prioritat l’objectiu que tot professor permanent de la UIB sigui doctor, s’estableix un pla que permeti al professorat no doctor funcionari o contractat indefinit compatibilitzar la docència de qualitat amb la realització de la tesi doctoral.
Article 2. Reduccions per a qui no s’ha acollit a cap programa de reducció docent
- Per als professors TEU / P. col. no doctors que siguin llicenciats o enginyers i que no s’hagin acollit mai a un programa de reducció de l’activitat docent per assolir el grau de doctor, s’estableixen les reduccions següents:
- Gaudiran d’una reducció de 120 hores l’any acadèmic posterior a aquell en què s’hagin matriculat d’un màster oficial que sigui període de formació d’un programa de doctorat.
- L’any acadèmic següent gaudiran d’una reducció de 120 hores si han superat com a mínim el 60 per cent dels crèdits del període de formació del programa de doctorat. En cas contrari, seran suspesos del programa i veuran incrementada la seva capacitat en 30 hores els següents quatre anys acadèmics. Aquest retorn se suspendrà l’any acadèmic que s’acompleixi la condició del 60 per cent.
- L’any acadèmic següent, o quan es reincorporin al programa, gaudiran d’una reducció de 120 hores si ja disposen dels crèdits del període de formació del programa de doctorat. En cas contrari, seran suspesos del programa i veuran incrementada la seva capacitat en 30 hores els següents quatre anys acadèmics. Aquest retorn se suspendrà l’any acadèmic que s’acompleixi la condicióindicada.
- L’any acadèmic següent, o quan es reincorporin al programa, gaudiran d’una reducció de 120 hores si el director de la tesi fa un informe, que ha de tenir el vistiplau del departament, on indiqui el pla de treball i calendari (que no pot superar els dos anys) per elaborar la tesi doctoral. Si l’any acadèmic posterior suspèn l’acolliment al programa, el professor veurà incrementada la seva capacitat en 30 hores els següents quatre anys acadèmics. Aquest retorn se suspendrà l’any acadèmic que es torni a acollir al programa.
- L’any acadèmic següent, o quan es reincorporin al programa, gaudiran d’una reducció de 180 hores si el director de la tesi fa un informe, que ha de tenir el vistiplau del departament, on confirmi que es va seguint el pla de treball i el calendari prevists per elaborar la tesi doctoral.
- Si en el termini previst no s’ha defensat la tesi doctoral amb resultat favorable, s’incrementarà la capacitat del departament afectat en 60 hores els següents cinc anys acadèmics, i el departament podrà repartir aquest augment entre el director de la tesi (tutor, en cas que el director sigui extern al departament) i el professor que no ha complert amb el que s’ha previst. Aquest retorn se suspendrà l’any acadèmic posterior a aquell en què s’aprovi la tesi doctoral.
Article 3. Acollida al programa de reducció docent en situacions especials
- Els professors que s’hagin acollit a un programa de reducció docent per realització de la tesi doctoral de documents de plantilla anteriors però n’hagin suspès l’execució, podran acollir-se al present programa en el punt que correspongui, el qual serà determinat pel vicerector de Professorat i Innovació Pedagògica.
- Els professors que es trobin en un punt intermedi del programa (per exemple, ja han completat el període de formació d’un programa de doctorat), podran acollir-se al present programa en el punt que correspongui, el qual serà determinat pel vicerector de Professorat i Innovació Pedagògica.
Article 4. Reduccions per a qui s’ha acollit a un programa de reducció docent
- Per als professors TEU / P. col. no doctors que siguin llicenciats o enginyers i que ja s’hagin acollit a un programa de reducció de l’activitat docent per assolir el grau de doctor en la seva totalitat, s’estableixen les reduccions següents:
- Gaudiran d’una reducció de 120 hores si el director de la tesi fa un informe, que ha de tenir el vistiplau del departament, on indiqui el pla de treball i el calendari (que no pot superar els dos anys) per elaborar la tesi doctoral. Si l’any acadèmic posterior suspenen l’acolliment al programa, veuran incrementada la seva capacitat en 30 hores els següents quatre anys acadèmics. Aquest retorn se suspendrà l’any acadèmic que es tornin a acollir al programa.
- L’any acadèmic següent, o quan es reincorporin al programa, gaudiran d’una reducció de 180 hores si el director de la tesi fa un informe, que ha de tenir el vistiplau del departament, on confirmi que es va seguint el pla de treball i el calendari prevists per elaborar la tesi doctoral.
- Si en el termini previst no s’ha defensat la tesi doctoral amb resultat favorable, s’incrementarà la capacitat del departament afectat en 60 hores els següents cinc anys acadèmics, i el departament podrà repartir aquest augment entre el director de la tesi (tutor, en cas que el director sigui extern al departament) i el professor que no ha complert amb el que s’ha previst. Aquest retorn se suspendrà l’any acadèmic posterior a aquell en què s’aprovi la tesi doctoral.
- Una vegada que es disposi del títol de doctor, el nou doctor veurà incrementada la seva capacitat docent en 40 hores durant els quatre anys acadèmics posteriors a la defensa de la tesi, respecte del que preveu el document de còmput de l’activitat docent.
Article 5. Programa per als diplomats o enginyers tècnics no doctors
- Per als professors que siguin diplomats o enginyers tècnics no doctors, es proposa un programa que permeti que obtinguin el títol de doctor a través del període de formació d’un programa de doctorat, de manera anàloga als llicenciats i enginyers, però afegint-hi un any perquè en aquest cas s’ha de cursar, si escau, un màster de 120 crèdits:
- Gaudiran d’una reducció de 120 hores l’any acadèmic posterior a aquell en què s’hagin matriculat a un màster oficial que sigui període de formació d’un programa de doctorat al qual pugui ser admesa la persona una vegada superat el període de formació esmentat.
- L’any acadèmic següent gaudiran d’una reducció de 120 hores si han superat com a mínim el 40 per cent dels crèdits del període de formació del programa de doctorat. En cas contrari, seran suspesos del programa i veuran incrementada la seva capacitat en 30 hores els següents quatre anys acadèmics. Aquest retorn se suspendrà l’any acadèmic que s’acompleixi la condició del 40 per cent.
- L’any acadèmic següent gaudiran d’una reducció de 120 hores si han superat com a mínim el 80 per cent dels crèdits del període de formació del programa de doctorat. En cas contrari, seran suspesos del programa i veuran incrementada la seva capacitat en 30 hores els següents quatre anys acadèmics. Aquest retorn se suspendrà l’any acadèmic que s’acompleixi la condició del 80 per cent.
- L’any acadèmic següent, o quan es reincorporin al programa, gaudiran d’una reducció de 120 hores si ja disposen dels crèdits del període de formació del programa de doctorat. En cas contrari, seran suspesos del programa i veuran incrementada la seva capacitat en 30 hores els següents quatre anys acadèmics. Aquest retorn se suspendrà l’any acadèmic que s’acompleixi la condició indicada.
- L’any acadèmic següent, o quan es reincorporin al programa, gaudiran d’una reducció de 120 hores si el director de la tesi fa un informe, que ha de tenir el vistiplau del departament, on indiqui el pla de treball i el calendari (que no pot superar els dos anys) per elaborar la tesi doctoral. Si l’any acadèmic posterior suspèn l’acolliment al programa, el professor veurà incrementada la seva capacitat en 30 hores els següents quatre anys acadèmics. Aquest retorn se suspendrà l’any acadèmic que es torni a acollir al programa.
- L’any acadèmic següent, o quan es reincorporin al programa, gaudiran d’una reducció de 180 hores si el director de la tesi fa un informe, que ha de tenir el vistiplau del departament, on confirmi que es va seguint el pla de treball i el calendari prevists per elaborar la tesi doctoral.
- Si en el termini previst no s’ha defensat la tesi doctoral amb resultat favorable, s’incrementarà la capacitat del departament afectat en 60 hores els següents cinc anys acadèmics, i el departament podrà repartir aquest augment entre el director de la tesi (tutor, en cas que el director sigui extern al departament) i el professor que no ha complert amb el que s’ha previst. Aquest retorn se suspendrà l’any acadèmic posterior a aquell en què s’aprovi la tesi doctoral.
- S’estableixen condicions anàlogues per als professors que siguin diplomats o enginyers tècnics no doctors que optin per iniciar un segon cicle i després cursar un màster de 60 crèdits que sigui el període de formació d’un programa de doctorat.
Article 6. Incompatibilitat del pla
L’acolliment a aquest pla és incompatible amb qualsevol altra activitat que no sigui la docència que hagi assignat el departament i amb la participació en projectes de recerca competitius. Qualsevol altra activitat universitària ha de ser autoritzada pel Consell de Direcció (participació en la impartició de cursos, conferències, docència en títols propis, augment de càrrega docent, càrrecs de gestió remunerats o amb dret a reducció de docència, etc.).
CAPÍTOL II
Pla d’incorporació dels becaris i personal contractat com a investigador a tasques docents
Article 7. Docència a impartir
Tots els becaris de la UIB i dels seus instituts universitaris de recerca, i el personal contractat com a investigador per part de la UIB o dels seus instituts universitaris de recerca, poden impartir docència de grau i postgrau a la UIB, tot respectant la legislació i les normatives vigents, amb les condicions següents:
- Poden impartir un màxim de 60 hores per any acadèmic.
- Només poden col·laborar en tasques docents d’índole pràctica i de suport (tutories, acció tutorial, correcció de treballs, etc.), o en les tasques que preveu la LOMLOU per als ajudants.
- Totes les tasques docents que realitzin seran fetes sota la supervisió d’un PDI amb vinculació permanent doctor que serà el responsable de la tasca realitzada.
- La participació en tasques docents requereix el vistiplau explícit del departament afectat i, si escau, de l’institut afectat.
- Aquestes tasques han de ser compatibles amb les condicions de la beca o el contracte.
- La beca o contracte ha de suposar una dedicació a temps complet a la UIB o institut, i ha d’estar en vigor durant tot l’any acadèmic en què s’hi assigni docència.
Article 8. Modificació de la capacitat dels departaments
La participació en tasques docents descrita a l’article anterior no suposarà l’augment de capacitat del departament a efectes de possibles contractacions. Per això es plategen dues possibilitats:
- Que el departament augmenti la seva dedicació docent (amb optatives de grau o màster no finançades, desdoblaments de grups no finançats, etc.).
- Que algun professor del departament s’aculli al programa d’intensificació de la recerca que es detallarà més endavant.
CAPÍTOL III
Pla de funcionarització del professorat del programa I3
Article 9. Condicions del pla de funcionarització
S’estableix un pla de funcionarització del professorat del programa I3 amb les condicions següents:
- El professor contractat doctor que aspiri a una plaça de professor titular d’universitat, ha de fer la petició al departament al qual estigui adscrit.
- Si el departament accepta la petició, l’ha de tramitar al vicerector de Professorat i Innovació Pedagògica perquè el Consell de Direcció l’elevi, si escau, al Consell de Govern.
- Si el professor acaba sent l’adjudicatari d’una d’aquestes places de funcionari de reconversió, les seves obligacions seran les previstes al document de còmput de l’activitat docent per al professorat titular d’universitat.
- Aquesta reconversió no suposarà l’augment de capacitat del departament a efectes de possibles contractacions els dos primers anys acadèmics, i els següents anys acadèmics s’incrementarà la capacitat del departament en 10 hores fins que quedi regularitzada respecte del professor incorporat. Per això es plantegen dues possibilitats:
- Que el departament augmenti la seva dedicació docent (amb optatives de grau o màster no finançades, desdoblaments de grups no finançats, etc.).
- Que algun professor del departament s’aculli al programa d’intensificació de la recerca que es detalla a l’article 10.
- Per a la funcionarització, tindran preferència els professors que hagin acabat el programa I3.
- Si el professor acaba sent l’adjudicatari d’una plaça de funcionari de reconversió, l’estalvi econòmic que suposa a la Universitat es dedicarà, preferentment, a la dotació de plantilla dels departaments que no gaudeixin de la possibilitat d’optar al que preveu l’article 10 de la present normativa.
- Si les disponibilitats pressupostàries no permeten atendre les peticions d’incorporació de professorat de tots els departaments, es consideraran de forma prioritària les d’aquells àmbits de coneixement que amb el professorat disponible no poden cobrir la docència.
CAPÍTOL IV
Programa d’intensificació de la recerca
Article 10. Condicions del programa
S’estableix un programa d’intensificació de la recerca amb les condicions següents:
- Es pot acollir al programa tot el professorat funcionari o laboral indefinit que sigui doctor.
- El professor interessat ha de presentar la seva proposta d’intensificació al departament, tot indicant l’interès de la intensificació, els indicadors que permetran observar-ne l’aprofitament i la reducció d’hores de docència que sol·licita.
- Per al professorat acollit al programa, segueix vigent l’obligació de realitzar un mínim de 90 hores de classe.
- És necessari el vistiplau del departament, que haurà de trametre les peticions que hagi rebut a la Comissió d’Investigació de la UIB, la qual emetrà un informe de forma prioritzada sobre la base de l’interès per al departament i per al conjunt de la Universitat. El departament comunicarà al vicerector de Professorat i Innovació Pedagògica un màxim de dues propostes que hagin estat objecte d’informe favorable i amb l’ordre de prioritat durant el mes de novembre, perquè el Consell de Direcció les aprovi en funció de les disponibilitats pressupostàries i la capacitat del departament, i es tinguin en compte, si escau, a l’hora de calcular la capacitat del professorat.
- L’incompliment dels indicadors aprovats per la Comissió d’Investigació farà que el professor no pugui participar en aquest programa fins que hagin transcorregut sis anys acadèmics, i veurà augmentada la seva capacitat docent durant tres anys per compensar la reducció de què hagi gaudit.
- Si l’anterior incompliment afecta més d’un 5 per cent del professorat funcionari o laboral indefinit d’un departament, aquest no podrà fer propostes d’intensificació durant dos anys acadèmics.
Article 11. Execució del programa
L’execució del programa d’intensificació de la recerca sempre queda condicionada a les disponibilitats pressupostàries que en permeten l’aplicació. L’aplicació individual d’aquest programa es pot suspendre temporalment quan necessitats sobrevingudes ho facin necessari.
En tot cas, cal tenir en compte les previsions següents:
- Hi ha departaments que podran incorporar becaris per realitzar tasques docents (que no seran comptabilitzades a la capacitat).
- Hi ha departaments que podran incorporar professorat funcionari procedent del programa I3.
- Fins allà on ho permeti el pressupost de la UIB, es poden fer contractacions de caràcter temporal (visitants, associats, etc.) o definitiu per realitzar les tasques docents que no realitzi el professorat acollit al programa. Tindran preferència aquells departaments que disposin d’una plantilla insuficient o molt ajustada per atendre les seves obligacions docents i els que no hagin vist ateses les seves peticions d’intensificació en anys anteriors.
CAPÍTOL V
Execució del pla d’intensificació de la recerca
Article 12. Execució del pla
L’execució de les distintes línies indicades queda condicionada, si escau, a les pertinents disponibilitats pressupostàries. L’aplicació individual d’aquest pla es pot suspendre temporalment quan necessitats sobrevingudes ho facin necessari.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. Denominacions
Totes les denominacions d’òrgans de govern, representació, càrrecs, funcions i membres de la comunitat universitària, com qualssevol que en aquest acord apareguin en gènere masculí o femení, s’han d’entendre referides indistintament al gènere masculí o femení, segons el sexe del titular de qui es tracti.
Segona. Desenvolupament
Es faculta el Consell de Direcció per interpretar i desenvolupar el present acord normatiu.
DISPOSICIÓ FINAL
Única. Entrada en vigor
Aquest acord normatiu entrarà en vigor l’endemà de publicar-se al Full Oficial de la Universitat.
Ho faig publicar perquè se'n prengui coneixement i tingui els efectes que corresponguin.
Palma, 15 de juny de 2010
La Rectora, Montserrat Casas