logo UIB Universitats - FOU

FULL OFICIAL

Núm. 332 (extraordinari) - Any  XXV - I. DISPOSICIONS GENERALS Divendres, 28 de maig de 2010
Consell de Direcció

9440. ACORD EXECUTIU del dia 11 de maig de 2010 pel qual es regula el procediment per a la publicació de les qualificacions acadèmiques.

La publicació de les qualificacions acadèmiques suposa la necessitat d’establir un procediment que respecti les distintes disposicions que hi ha sobre el tema. En concret, s’han de respectar les previsions que, sobre aquesta qüestió, estableixen la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, que a l’article 4 (Principi de qualitat de les dades) determina que les dades personals només es poden sotmetre a tractament «quan siguin adequades, pertinents i no excessives en relació amb l’àmbit i les finalitats determinades, explícites i legítimes per a les quals s’hagin obtingut»; la disposició addicional vint-i-unena (Protecció de dades de caràcter personal) de la Llei orgànica 4/2007, de 12 d’abril, per la qual es modifica la Llei orgànica 6/2001, de 21 de desembre, d’universitats, que estableix que no cal el consentiment dels estudiants per a la publicació dels resultats de les proves relacionades amb l’avaluació dels seus coneixements i competències ni dels actes que resultin necessaris per a l’adequada realització i el seguiment de l’avaluació esmentada; i, finalment, l’article 59.5.b) de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú (LRJAP i PAC), que garanteix el principi de publicitat en procediments de concurrència competitiva.

Ara bé, la publicació de les qualificacions acadèmiques constitueix un acte de cessió de dades i, en termes generals, no es pot considerar un procediment de concurrència competitiva, atès que no hi ha una disposició de caràcter general de la Universitat que aprovi la convocatòria prèvia per assignatura del nombre total d’aprovats per a cada any acadèmic i, en principi, el nombre d’aprovats i suspesos el determina cada professor en funció dels mèrits dels estudiants en particular. A més a més, la publicitat de les qualificacions no es pot considerar únicament com un acte de notificació. A més de notificar, l’acte permet obrir els terminis reglamentaris perquè l’estudiant pugui revisar la qualificació i per poder controlar possibles errades o arbitrarietats en tot el procediment d’avaluació dels estudiants.

En definitiva, considerant tant l’habilitació legal existent a la LOU per a la publicació de les qualificacions com els límits que implica l’aplicació del principi de qualitat de les dades, seria possible publicar-les en taulers d’anuncis o mitjançant Internet, sempre que l’accés es limiti únicament a les persones interessades i no al públic en general. En conseqüència, seria manifestament contrari a la legislació de protecció de dades, atès que vulneraria el principi de qualitat de dades, publicar aquestes qualificacions de forma oberta, és a dir, permetre-hi el lliure accés a qualsevol persona (ja fos a Internet o en taulers d’anuncis).

En conclusió, atès el que s’ha exposat, respectant les previsions de l’article 4 de la Llei de protecció de dades de caràcter personal i en virtut de les competències que li corresponen segons l’article 27.1.a) i h) dels Estatuts de la Universitat, el Consell de Direcció, a la sessió ordinària del dia d'avui, ha regulat el procediment perquè el professorat publiqui les qualificacions acadèmiques, en els termes següents:

Article 1. Publicació de qualificacions finals

  1. Les qualificacions finals de les assignatures es publicaran a través de la plataforma UIBdigital en una llista amb noms i cognoms, sense DNI, i amb possibilitat de consulta només per als estudiants matriculats en cada grup assignatura.
  2. El termini d’exposició serà de fins a una setmana després de la data de revisió de les qualificacions fixada.

Article 2. Altres formes de publicació

  1. En cas que per raons tècniques els professors no puguin utilitzar la plataforma UIBdigital, poden actuar de dues formes:
    1. Penjar la llista a l’eina de Campus Extens, en format PDF o similar, amb les mateixes condicions exposades, o
    2. Imprimir la llista i lliurar el document a les consergeries dels edificis per tal que els interessats, una vegada identificats, el puguin consultar segons les mateixes condicions exposades.
  2. En qualsevol cas, les llistes no poden romandre mai sobre els taulells o en qualsevol altre indret de lliure accés.

Article 3. Publicació de les qualificacions d’activitats d’avaluació contínua

  1. Les qualificacions de les activitats d’avaluació contínua no es poden publicar a UIBdigital i, per tant, s’han de publicar seguint les opcions assenyalades a l’article anterior.
  2. És obligatori publicar les qualificacions de les següents activitats d’avaluació contínua:
    1. Totes les proves parcials (objectives, de resposta breu, de desenvolupament i/o orals).
    2. Totes les altres activitats (treballs, projectes, informes, memòries, resolució de problemes o de casos, etc.) que suposin, un cop acabades, un 25 per cent o més de la qualificació final de l’assignatura.
  3. El termini d’exposició serà d’una setmana després de fer-se públiques les qualificacions de l’activitat.

Article 4. Garantia de control

La publicació de qualsevol tipus de qualificació s’ha de realitzar amb nom i cognoms, amb la finalitat de garantir el control sobre possibles errors o arbitrarietats per part dels interessats.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL

Única. Denominacions

Totes les denominacions d’òrgans de govern, representació, càrrecs, funcions i membres de la comunitat universitària, com qualssevol que en aquesta normativa apareguin en gènere masculí, s’han d’entendre referides indistintament al gènere masculí o femení, segons el sexe del titular de qui es tracti.

DISPOSICIÓ FINAL

Única. Entrada en vigor

La present normativa entrarà en vigor l’endemà de publicar-se al Full Oficial de la Universitat de les Illes Balears.

Palma, 11 de maig de 2010
La Rectora, Montserrat Casas