logo UIB Universitats - FOU

FULL OFICIAL

Núm. 328 - Any  XXV - I. DISPOSICIONS GENERALS Divendres, 23 d'abril de 2010
Consell de Govern

9389. ACORD NORMATIU del dia 30 de març de 2010 pel qual s’aprova la normativa per a l’accés a la Universitat mitjançant acreditació d’experiència laboral o professional.

L’article 42.4 de la Llei orgànica 6/2001, de 21 de desembre, d’universitats (LOU), en la redacció donada per la Llei orgànica 4/2007, de 12 d’abril, per la qual es modifica la Llei orgànica 6/2001, de 21 de desembre, d’universitats (LOMLOU), estableix: «Per facilitar l’actualització de la formació i la readaptació professionals i participació plena i efectiva en la vida cultural, econòmica i social, el Govern, amb l’informe previ del Consell d’Universitats, ha de regular els procediments per a l’accés a la universitat dels qui, acreditant una determinada experiència laboral o professional, no disposin de la titulació acadèmica legalment requerida a aquest efecte amb caràcter general».

Per tant, el text legal transcrit possibilita noves vies d’accés a la Universitat, desenvolupades en normatives posteriors. Així, el Reial decret 1892/2008, de 14 de novembre, regula les condicions per a l’accés als ensenyaments universitaris de grau i els procediments d’admissió a les universitats públiques espanyoles. En concret, els articles 27 i 36 preveuen i regulen la possibilitat d’accedir a la Universitat d’aquelles persones que, havent complert els 40 anys, acreditin una determinada experiència laboral o professional.

A més a més, la disposició transitòria única del reial decret esmentat, al cinquè apartat, estableix que «El acceso mediante acreditación de experiencia laboral o profesional, para cursar enseñanzas universitarias oficiales de Grado regulado en el artículo 36 [...] será de aplicación a los procedimientos de admisión a la universidad a partir del año académico 2010-2011».

En conseqüència, es fa necessari establir el marc regulador de la via d’accés esmentada i fixar el procediment que permeti valorar, de manera objectiva, l’experiència laboral o professional de les persones que vulguin accedir a la Universitat i apreciar-ne la maduresa i idoneïtat per seguir amb èxit l’ensenyament universitari oficial de grau triat.

Per tot això, el Consell de Govern, a la sessió extraordinària del dia d’avui, fent ús de la competència que li atribueix l’article 21.2.18 dels Estatuts d’aquesta universitat («Són competències del Consell de Govern: [...] 18. Acordar els criteris i proves d’accés d’alumnes a la Universitat i als seus diversos centres, d’acord amb el que estableix la normativa general sobre la matèria») i a proposta del Consell de Direcció, ha aprovat la normativa per a l’accés a la Universitat mitjançant acreditació d’experiència laboral o professional, en els termes següents:

Article 1. Objecte

La present normativa té per objecte regular el procediment d’accés mitjançant acreditació d’experiència laboral o professional per cursar ensenyaments universitaris oficials de grau a la Universitat de les Illes Balears (UIB).

Article 2. Requisits d’accés

Les persones que sol·licitin accedir a un ensenyament en concret de la UIB mitjançant l’acreditació d’experiència laboral o professional han de reunir els requisits següents:

  1. Haver complert 40 anys abans de l’1 d’octubre de l’any en què s’inicia el curs acadèmic per al qual sol·liciten l’accés.
  2. No posseir cap titulació que habiliti per accedir a la Universitat.
  3. Acreditar experiència laboral o professional en relació amb l’ensenyament de grau per al qual sol·liciten l’accés.

Article 3. Convocatòria del procediment d’accés

  1. La UIB convocarà anualment el procediment per a l’accés a la Universitat de les persones que hagin complert 40 anys i acreditin una determinada experiència laboral o professional mitjançant resolució de la Rectora.
  2. La convocatòria, amb les dates i els llocs en què tindran lloc les entrevistes corresponents i el període d’inscripció, així com qualsevol altra informació d’interès relacionada amb aquest procés, s’anunciarà amb una antelació mínima de trenta dies i es publicarà a la pàgina web de la UIB, a l’apartat d’accés a la Universitat.
  3. En general, les entrevistes tindran lloc els mesos de maig o juny.

Article 4. Sol·licitud d’admissió

  1. Les persones interessades han de dirigir la sol·licitud corresponent a la Rectora de la UIB i hi han d’indicar l'ensenyament universitari oficial de grau que vulguin cursar, tenint en compte que cada candidat només pot sol·licitar l’accés a un únic ensenyament per convocatòria.
  2. Les sol·licituds s’han de presentar al Servei d’Alumnes durant el període de matrícula establert a la convocatòria.
  3. A la sol·licitud necessàriament s’ha d’adjuntar la documentació següent:
    1. Una fotocòpia del document nacional d'identitat, NIE o passaport.
    2. Comprovant bancari d'haver abonat el preu públic per a la realització del procediment d'accés per als més grans de 40 anys, amb les exempcions i bonificacions aplicables que estableixi la legislació vigent.
    3. Currículum.
    4. Carta de motivació on es justifiqui l’interès per cursar l’ensenyament oficial de grau escollit.
    5. Documentació acreditativa d'experiència laboral o professional relacionada amb l'ensenyament universitari oficial de grau triat.
    6. Documentació acreditativa de la formació relacionada amb l'ensenyament universitari oficial de grau triat, si escau.
    7. Documentació acreditativa del coneixement de català, si escau.
    8. Documentació acreditativa del coneixement de terceres llengües, si escau.

    No es valoraran els mèrits del currículum que no quedin acreditats.

Article 5. Comissions de valoració

  1. A la resolució de la Rectora a què fa referència l’article 3 es nomenarà una comissió avaluadora. Aquesta comissió valorarà els mèrits corresponents a la fase de valoració, així com realitzarà la qualificació final del procediment d’accés.
  2. La comissió de reconeixement i transferència de crèdits del grau que vulgui cursar la persona que pretén accedir a la Universitat realitzarà i valorarà la fase d’entrevista.

Article 6. Estructura del procediment

El procediment d’accés a la Universitat per a persones més grans de 40 anys mitjançant l’acreditació d'experiència laboral o professional s'estructura en dues fases: la fase de valoració i la d’entrevista personal, desenvolupades tal com s’indica a l’annex adjunt a la present normativa.

Article 7. Qualificació final

  1. La comissió avaluadora determinarà, en funció dels resultats obtinguts a les dues fases i de les places disponibles, quines persones s’han de declarar admeses i quines no admeses per accedir als ensenyaments oficials de grau sol·licitats. Aquesta qualificació té validesa exclusivament per accedir al curs acadèmic que s’iniciarà després d’obtenir-la i no és vàlida per a cursos posteriors.
  2. La comissió avaluadora no pot declarar admeses més persones per a cada ensenyament que places reservades.

Article 8. Reclamacions

  1. Les persones interessades podran, sobre la qualificació final obtinguda, presentar una reclamació. El termini de presentació de reclamacions és de tres dies hàbils comptats a partir de la data de publicació de les qualificacions. La sol·licitud en què s’ha d’exposar la reclamació s’ha de presentar al Registre General de la UIB, adreçada al president de la comissió avaluadora.
  2. Transcorregut el termini de presentació de reclamacions i una vegada resoltes, si se n’han presentades, es publicarà la relació definitiva de qualificacions. Contra aquesta resolució, que exhaureix la via administrativa, s’hi pot interposar recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos a comptar a partir de la data de la publicació d'aquesta resolució, sens perjudici que es pugui interposar qualsevol altre recurs que es consideri pertinent, d'acord amb les disposicions de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

DISPOSICIONS ADDICIONALS

Primera. Memòries

  1. En virtut del que estableix l’article 36 del Reial decret 1892/2008, de 14 de novembre, la Universitat promourà la modificació de les memòries dels plans d’estudis per tal de determinar si s’ofereixen places per la via d’accés mitjançant acreditació d’experiència laboral o professional i, en cas afirmatiu, d’identificar l’àmbit de l’experiència laboral o professional que es relaciona específicament amb l'ensenyament universitari oficial de grau corresponent.
  2. La Universitat vetllarà perquè les memòries dels plans d’estudis que s’elaborin amb posterioritat a l’entrada en vigor d’aquesta normativa identifiquin si s’ofereixen places per a l’accés mitjançant l’acreditació de l’experiència laboral o professional i, si és que sí, quins són els àmbits específicament relacionats amb l’ensenyament universitari oficial de grau de què es tracta.

Segona. Desenvolupament normatiu

El Consell de Direcció pot desenvolupar la present normativa, per a la qual cosa prendrà les mesures necessàries i elaborarà o adaptarà les normatives pertinents, d’acord amb la legislació vigent.

Tercera. Denominacions

Totes les denominacions d’òrgans de govern, càrrecs, funcions i membres de la comunitat universitària, com qualsevol que en aquesta normativa aparegui en gènere masculí o femení, s’han d’entendre referides indistintament al gènere masculí o femení, segons el sexe del titular de què es tracti.

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

Única. Fixació de places per la via d’accés mitjançant acreditació d’experiència laboral o professional

  1. Mentre la modificació de les memòries dels plans d’estudis que estableix la disposició addicional primera no es dugui a terme, es considerarà que els estudis de grau ofereixen places per a aquesta via d’accés.
  2. Correspon a la comissió avaluadora determinar els àmbits d’experiència laboral o professional relacionats específicament amb l’ensenyament universitari oficial de grau sol·licitat, i també els que, tot i correspondre a famílies professionals vinculades amb la branca de coneixement a què estigui adscrit, no hi presenten relació específica.

DISPOSICIÓ FINAL

Única. Entrada en vigor

Aquesta normativa entrarà en vigor per a l’accés al curs acadèmic 2010-2011.

Ho faig publicar perquè se'n prengui coneixement i tingui els efectes que corresponguin.

Annex únic. Estructura del procediment

Fase de valoració

  1. La valoració dels mèrits s'efectuarà d'acord amb el barem següent:
    1. Experiència laboral o professional
      L’experiència laboral o professional es valorarà amb un màxim de 6 punts, qualificació numèrica que s’expressarà amb tres decimals.
      Aquesta experiència laboral o professional la valorarà la comissió avaluadora sempre que s'hagi desenvolupat en les famílies professionals adscrites a la branca de coneixement a la qual estigui vinculat l'ensenyament universitari oficial de grau triat, segons la vinculació que estableix el Reial decret 1892/2008, de 14 de novembre.
      En particular, es valorarà l'experiència adquirida i demostrable en treballs que es relacionin específicament amb l'ensenyament universitari oficial de grau sol·licitat per la persona interessada fins a un màxim de 0,05 per mes complet d'experiència professional i fins a un màxim de 0,025 per mes complet per a l'experiència no específica en les famílies professionals adscrites a la branca de coneixement a la qual estigui vinculat l'ensenyament universitari oficial de grau triat. Aquesta experiència professional es considerarà acreditada si s'aporta contracte o nomenament amb funcions i certificat oficial de períodes de cotització al Règim General de la Seguretat Social o qualsevol altre mitjà que en possibiliti l’acreditació.
      Per realitzar aquesta valoració, la comissió d’avaluació utilitzarà el Catàleg nacional de qualificacions professionals (CNCP, 2009) de l’Institut Nacional de les Qualificacions (INCUAL), que ordena les qualificacions professionals susceptibles de reconeixement i acreditació, identificades en el sistema productiu en funció de les competències apropiades per a l’exercici professional.
    2. Formació
      La formació es valorarà amb un màxim de 2 punts, qualificació numèrica que s’expressarà amb tres decimals.
      Per als cursos de formació i perfeccionament el contingut dels quals estigui directament relacionat amb l'ensenyament universitari oficial de grau sol·licitat, de durada igual o superior a 15 hores, que hagin estat cursats per la persona interessada, s’atorgaran 0,002 punts per hora.
      Per als cursos de formació i perfeccionament el contingut dels quals estigui inclòs a les famílies professionals adscrites a la branca de coneixement i no estigui directament relacionat amb l'ensenyament universitari oficial de grau sol·licitat, de durada igual o superior a 15 hores, que hagin estat cursats per la persona interessada, s’atorgaran 0,001 punts per hora.
      L’acreditació de la formació es realitzarà mitjançant el corresponent certificat del curs, en el qual han de constar, necessàriament, la denominació, el període de realització i les hores de durada.
    3. Coneixements de català
      El coneixement de català es valorarà amb 1 punt com a màxim, amb l’acreditació prèvia del certificat corresponent, d’acord amb l’escala següent:
      • Certificat de coneixements orals (nivell A o equivalent): 0,300 punts.
      • Certificat de coneixements elementals (nivell B o equivalent): 0,600 punts.
      • Certificat de coneixements mitjans (nivell C o equivalent): 0,900 punts.
      • Certificat de coneixements superiors (nivell D o equivalent) i certificat de coneixements de llenguatge administratiu (nivell E o equivalent): 1,000 punts.

      La valoració del coneixement de català s'efectuarà puntuant exclusivament el nivell més alt obtingut.
      Els certificats acreditatius són els establerts a l’Ordre del conseller d’Educació i Cultura de 16 de febrer de 2000 per la qual es determinen els títols, certificats o diplomes que garanteixen els coneixements de llengua catalana compresos en els certificats de la Junta Avaluadora de Català, ampliada per les ordres de 9 de juny de 2000 i 17 d’octubre de 2003, i a l’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura de 4 de setembre de 2009 per la qual es determinen les equivalències entre els certificats de coneixements de català que expedeix la Direcció General de Política Lingüística i els estudis de llengua catalana de les escoles oficials d’idiomes.

    4. Coneixements de terceres llengües
      El coneixement de terceres llengües es valorarà amb 1 punt com a màxim, amb l’acreditació prèvia del certificat corresponent, d’acord amb l’escala següent:
      • Certificat de nivell A2: 0,100 punts.
      • Certificat de nivell B1: 0,300 punts.
      • Certificat de nivell B2: 0,500 punts.
      • Certificat de nivell C1: 0,800 punts.
      • Certificat de nivell C2: 1,000 punts.

      La valoració del coneixement de cada llengua s’efectuarà puntuant exclusivament el nivell més alt obtingut en cadascuna.
      Els certificats acreditatius els han d’haver expedit l’Escola Oficial d’Idiomes o les escoles o serveis de llengües modernes de les universitats.
      De la mateixa manera, es poden valorar els certificats emesos per entitats acadèmiques de prestigi reconegut d’acord amb el marc europeu comú de referències (MECR), així com d’altres que puguin establir les autoritats competents.

  2. El resultat de la fase de valoració serà una puntuació entre 0 i 10 punts. Per accedir a la fase d’entrevista cal haver obtingut una puntuació igual o superior a 5 punts. Tot i això, a la fase d’entrevista la comissió encarregada de valorar-la podrà ajustar la relació entre l’experiència laboral o professional i la titulació per a la qual se sol·licita l’accés.

Fase d’entrevista personal

  1. Una vegada superada la fase de valoració, la comissió avaluadora passarà l’expedient del corresponent procediment d’accés a la comissió de reconeixement i transferència de crèdits del grau al qual es vol accedir.
  2. La comissió de reconeixement i transferència de crèdits convocarà, mitjançant la pàgina web de la UIB (www.uib.es/ca/infsobre/acces), el sol·licitant a l’entrevista i li indicarà el lloc, el dia i l’hora que tindrà lloc. Es considerarà que els interessats que no hi assisteixin desisteixen de la seva sol·licitud.
  3. A l'entrevista es valorarà i apreciarà la maduresa i idoneïtat dels candidats per seguir amb èxit l'ensenyament universitari oficial de grau triat. Els criteris que s’hi han de valorar, com a mínim, són: maduresa, motivació, idoneïtat de la formació prèvia i idoneïtat de l’experiència laboral o professional.
  4. La comissió farà constar a l’acta de qualificacions corresponent els aspectes valorats i la qualificació parcial obtinguda per cada un dels candidats.
  5. El resultat de la fase d’entrevista personal serà d’apte o no apte.

Palma, 30 de març de 2010
La Rectora, Montserrat Casas