logo UIB Universitats - FOU

FULL OFICIAL

Núm. 327 - Any  XXV - I. DISPOSICIONS GENERALS Divendres, 19 de març de 2010
Consell de Direcció

9353. ACORD EXECUTIU del dia 16 de febrer de 2010 pel qual s’aprova la normativa per implementar la docència compartida entre assignatures de nous plans d’estudis i assignatures de plans d’estudis en extinció.

El Consell de Direcció, a la sessió ordinària del dia d’avui, fent ús de les competències que li atribueix l’article 24.1.h) dels Estatuts de la Universitat de les Illes Balears, ha acordat d’aprovar la normativa per implementar la docència compartida entre assignatures de nous plans d’estudis i assignatures de plans d’estudis en extinció en els termes següents:

La present normativa fixa les condicions per implantar la docència compartida entre assignatures de grau i de diplomatura, enginyeria tècnica, arquitectura tècnica, llicenciatura i enginyeria de titulacions que s’imparteixen com a pla d’estudis nou i com a pla d’estudis en extinció, de manera que entre aquestes assignatures es pugui produir una coincidència d’horaris i, per tant, els alumnes d’ambdós plans d’estudis puguin compartir aula.

La motivació d’aquesta normativa es troba, en primer lloc, en un problema amb l’optativitat dels plans d’estudis de grau i, en segon lloc, en el fet que en determinats casos es produeix una gran coincidència entre assignatures del pla d’estudis nou i del pla d’estudis en extinció. En conseqüència, mantenir-les separades pot suposar molts més problemes acadèmics i organitzatius que intentar-ne la interacció.

En el cas de l’optativitat, cal destacar, en primer lloc, que en els estudis de grau es pot produir un greuge entre els estudiants que comencen aquests estudis i els companys que comencin l’ensenyament en anys posteriors. En tot cas i atès que els estudis de grau es van implantant progressivament, els estudiants que es matriculin aquests primers anys poden trobar-se amb una oferta d’assignatures optatives molt més reduïda que els estudiants que hi accedeixin en cursos posteriors.

Ara bé, el que es detecta és que, havent-hi assignatures de plans d’estudis nous i de plans d’estudis en extinció extremadament similars, i que a més estan lligades a les taules d’equivalències a l’hora d’aplicar el reconeixement de crèdits, s’han d’impartir per separat i en determinades circumstàncies podria ser convenient impartir-les conjuntament.

En definitiva, atesa la problemàtica exposada, aquesta normativa tracta d’ajudar a donar-hi solució en les condicions que tot seguit s’exposen.

Article 1. Implementació de docència compartida

Els degans o directors d’escola poden proposar al vicerectorat amb competències en ordenació acadèmica, sempre que prèviament s’hagin posat d’acord amb els departaments implicats en la docència de les assignatures en qüestió, la possibilitat d’una docència compartida entre assignatures de nous plans d’estudis i assignatures de plans d’estudis en extinció sota les condicions que tot seguit s’expliciten i amb el benentès que es requereix el vistiplau del vicerectorat:

  1. Les assignatures de nous plans d’estudis i de plans d’estudis en extinció que hagin de compartir docència han d’estar, en primer lloc, actives i, en segon lloc, obligatòriament vinculades a les taules d’equivalències del nou pla d’estudis. És a dir, es garanteix mínimament que comparteixen molts de continguts i competències, i que la docència es pot impartir en un horari i amb una metodologia similar.
  2. El nombre d’alumnes en una assignatura de docència compartida no pot suposar en cap cas el desdoblament de cap tipus de grup. Si escau, el centre responsable de les titulacions, d’acord amb el departament implicat, prendrà les mesures oportunes perquè això sigui així.
  3. Les assignatures de nous plans d’estudis i de plans d’estudis en extinció mantindran els seus propis codis i els estudiants s’han de matricular d’acord amb les condicions que la normativa de cada pla regula. Ara bé, l’horari i els espais seran totalment compartits entre les dues assignatures.
  4. A l’hora de planificar l’assignatura, el professor responsable ha de respectar les normes que s’estableixen a l’Acord normatiu 9094/2009, de 5 de juny, pel qual s’aprova el Reglament acadèmic de la UIB (FOU núm. 314, de 12 de juny), per als alumnes de l’assignatura del nou pla d’estudis, i l’Acord normatiu 7740/2006, de 19 de desembre, pel qual es modifica l’Acord normatiu 6889/2004, de 13 de maig, pel qual s’aprova el Reglament acadèmic de la Universitat (FOU núm. 276, de 26 de gener), per als alumnes de l’assignatura del pla d’estudis en extinció.
    Això no té per què implicar haver de fer una «guia docent» i un «programa» diferenciats. Pot elaborar-se una sola guia docent tenint presents, si escau, les diferències entre ambdós tipus d’alumnes en alguns aspectes com poden ser els itineraris d’avaluació o les convocatòries. En aquest darrer cas, els alumnes de plans d’estudis en extinció tenen dret a dues convocatòries, però, en el mateixos períodes d’avaluació, els de plans d’estudis de grau poden fer també exàmens finals o de recuperació d’altres activitats.
  5. A l’hora de plasmar en el COA una assignatura de docència compartida, els directors de departament han d’utilitzar la mateixa cel·la del full de dades i separar ambdues assignatures per una barra inclinada (/). Els degans o directors d’escola, a través dels caps d’estudis, s’han d’assegurar que els horaris introduïts són els mateixos per a les dues assignatures.

Article 2. Perjudici de la docència compartida

La implementació de la docència compartida entre assignatures de nous plans d’estudis i de plans d’estudis en extinció no pot suposar un perjudici ni per al grup d’estudiants del nou pla d’estudis ni per als del pla d’estudis en extinció. No obstant això, és possible que el diferent nombre d’hores presencials que hi hagi entre ambdues assignatures, o d’altres condicions particulars de la docència, obliguin a una unificació, que, en tot cas, s’ha de fer sempre prioritzant les condicions de l’assignatura que pertanyi al nou pla.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL

Única. Denominacions

Totes les denominacions d’òrgans de govern, representació, càrrecs, funcions i membres de la comunitat universitària, com qualssevol que en aquesta normativa apareguin en gènere masculí, s’han d’entendre referides indistintament al gènere masculí o femení, segons el sexe del titular de qui es tracti.

DISPOSICIÓ FINAL

Única. Entrada en vigor

La present normativa entrarà en vigor l’endemà de publicar-se al Full Oficial de la Universitat de les Illes Balears.

Ho faig publicar perquè se'n prengui coneixement i tingui els efectes que corresponguin.

Palma, 16 de febrer de 2010
La Rectora, Montserrat Casas