logo UIB Universitats - FOU

FULL OFICIAL

Núm. 328 - Any  XXV - I. DISPOSICIONS GENERALS Divendres, 23 d'abril de 2010
Consell de Direcció

9391. ACORD EXECUTIU del dia 9 de març de 2010 pel qual s’aprova el procediment per autoritzar l’ampliació de matrícula en els estudis de grau.

El Reglament acadèmic de la Universitat, aprovat per l’Acord normatiu 9094/2009, de 5 de juny (FOU núm. 314, de 12 de juny), reconeix el dret d’ampliació de matrícula dels estudiants de grau als articles 1.4 («Tots els alumnes de la UIB s’han de matricular obligatòriament en el termini establert seguint el procediment d’automatrícula. No obstant això, en els casos d’ampliació de matrícula, matrícula extraordinària o matrícula per tutela acadèmica, l’automatrícula només és obligatòria si els mitjans tècnics ho permeten i si els centres responsables ho autoritzen») i 3 («1. L’ampliació de matrícula només pot ser d’assignatures de segon semestre. 2. La sol·licitud s’ha d’adreçar al degà, al director d’escola o al director de la titulació, que dictaminarà segons els criteris establerts pel centre o òrgan responsable, tot tenint en compte que les assignatures sol·licitades a l’ampliació de matrícula no presentin limitacions d’oferta (numerus clausus o un altre motiu). 3. La sol·licitud s’ha de realitzar durant la primera setmana d’inici de l’activitat acadèmica del segon semestre»).

L’ampliació de matrícula s’entén com un procediment extraordinari i puntual, però l’experiència del primer any d’implantació dels estudis de grau ha permès constatar que a la pràctica funciona com un «segon període de matrícula», la qual cosa pot distorsionar la planificació docent dels centres i l’activitat docent del professorat, que de manera sobtada pot veure incrementat en excés el nombre d’alumnes matriculats en els seus grups, i a més la incorporació d’alumnat pot produir-se en forma de degoteig un cop iniciades les classes i fins i tot algunes activitats d’avaluació contínua.

Així doncs i per tal de resoldre la problemàtica plantejada, el Consell de Direcció de la UIB, a la sessió del dia d’avui, fent ús de les competències que li atribueix l’article 24.1.a) i h) dels Estatuts d'aquesta universitat, ha acordat d’aprovar el procediment que regularà l’ampliació de matrícula en els estudis de grau en els termes següents:

Article 1. Pla anual d’ampliació de matrícula

  1. El pla anual d’ampliació de matrícula serà un acord entre el centre responsable de la titulació i els departaments que hi imparteixen docència i es presentarà cada any acadèmic.
  2. El pla anual d’ampliació de matrícula inclourà, com a mínim, la informació següent:
    1. Les assignatures de segon semestre que són susceptibles d’ampliació de matrícula i les que no ho són.
    2. El nombre màxim d’estudiants que podran ser acceptats a cada assignatura susceptible d’ampliació, amb la precaució que el nombre que es determini no ha de suposar distorsions ni als grups grans ni als grups mitjans.
      Si no es fixa cap límit als estudiants que poden ser acceptats a les assignatures susceptibles d’ampliació, s’ha de preveure que no hi haurà cap mena de distorsió als grups.
    3. Els criteris que ha establert el centre o òrgan responsable per regular l’acceptació de l’ampliació de la matrícula, tal com assenyala l’article 3 del Reglament acadèmic, aprovat per l’Acord normatiu 9094/2009, de 5 de juny (FOU núm. 314, de 12 de juny). En aquest darrer punt es pot optar o bé per un criteri genèric amb el qual el degà o director del centre, o la persona que delegui, resoldrà cada sol·licitud segons les condicions particulars dels seus estudis, o bé per uns criteris objectius que permetran als serveis administratius actuar en conseqüència sota la supervisió del degà o el director del centre o de la persona que delegui.

Article 2. Remissió del pla anual d’ampliació de matrícula

Els centres responsables de les titulacions, de manera coordinada amb els departaments que tenen assignada docència en la titulació, remetran al vicerectorat competent en matèria d’ordenació acadèmica el seu pla anual d’ampliació de matrícula, sempre abans que comenci el període de matrículació del mes de juliol.

Article 3. Organització del procediment d’ampliació de matrícula

Els centres responsables de la titulació i els serveis administratius que els donen suport organitzaran el procediment d’ampliació de matrícula d’acord amb els criteris que marquin el pla i les altres disposicions pròpies d’ordenació acadèmica. No obstant això i encara que l’article 3 del Reglament acadèmic assenyali que el termini per realitzar la sol·licitud sigui la primera setmana d’inici de l’activitat acadèmica del segon semestre, els centres podran avançar aquest termini fins a deu dies abans del primer dia d’inici de l’activitat acadèmica, si així ho fan constar al seu pla anual, de manera que es pugui minimitzar l’impacte de la incorporació d’estudiants nous a les aules.

Article 4. Planificació de la matrícula

Els estudiants, a través de la web del centre, dels serveis administratius i del tutor de carrera, seran degudament informats del pla anual d’ampliació de matrícula del centre i, per tant, planificaran la seva matrícula en funció d’aquests paràmetres, amb el benentès que el segon semestre no es podran matricular de les assignatures que a priori s’hagin exclòs del pla d’ampliació i que la matrícula en les assignatures amb limitació de places dependrà dels criteris d’accés establerts.

Article 5. Conseqüències de la no presentació del pla anual d’ampliació de matrícula

Els centres que no presentin un pla anual d’ampliació de matrícula o que no limitin el nombre d’alumnes que poden fer ampliació a totes o a determinades assignatures han d’assumir els canvis en la planificació docent que es derivin del mateix procés d’ampliació.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL

Única. Denominacions

Totes les denominacions d’òrgans de govern, representació, càrrecs, funcions i membres de la comunitat universitària, com qualssevol que en aquesta normativa apareguin en gènere masculí, s’han d’entendre referides indistintament al gènere masculí o femení, segons el sexe del titular de qui es tracti.

DISPOSICIÓ FINAL

Única. Entrada en vigor

La present normativa entrarà en vigor l’endemà de publicar-se al Full Oficial de la Universitat de les Illes Balears.

Ho faig publicar perquè se'n prengui coneixement i tingui els efectes que corresponguin.

Palma, 9 de març de 2010
La Rectora, Montserrat Casas