logo UIB Universitats - FOU

FULL OFICIAL

Núm. 310 - Any  XXIV - III. ALTRES DISPOSICIONS Dimecres, 08 d'abril de 2009
Rectorat

9041. RESOLUCIÓ del Rectorat del dia 24 de març de 2009 per la qual es fan públics els criteris per a l’elaboració de guies docents dels nous estudis de grau i màster.

De conformitat amb les atribucions que em confereix l’article 30.1.s) dels Estatuts d’aquesta universitat i a proposta del Consell de Direcció del dia d’avui, dispòs que es facin públics els criteris per a l’elaboració de les guies docents dels nous estudis de grau i màster.

  1. Cada professor responsable (o els professors responsables) d'un grup d'assignatura (és a dir, els grups grans establerts al POA, que funcionaran com a grups a efectes de matrícula) ha de lliurar una guia docent de l'assignatura, la qual quedarà vinculada al seu grup. D'aquesta manera, quan un alumne quedi matriculat a un d’aquests grups d’assignatura a través de la guia docent, ja sabrà quina metodologia de treball s’hi seguirà i a quin desdoblament en forma de subgrups mitjans o petits queda lligat.
  2. En termes generals, en totes les guies docents hi ha d’haver els apartats següents:
    1. Identificació de l’assignatura
    2. Contextualització
    3. Requisits
    4. Competències
    5. Continguts
    6. Metodologia docent
    7. Estimació del volum de treball
    8. Pla de treball o cronograma
    9. Avaluació de l'aprenentatge dels estudiants
    10. Recursos, bibliografia i documentació complementària
  3. En el cas de les competències, cal recordar la importància cabdal que tindran en les futures auditories i acreditacions de les titulacions desenvolupades. Per tant, és necessari assegurar lligams clars entre les competències definides als plans d’estudis de les titulacions i les que apareguin a les guies docents. Per això cal seguir les normes següents:
    1. Si l’assignatura de la qual s’elabora la guia docent ja tenia competències definides al pla d’estudis de la titulació, les ha d’incorporar directament. En el cas dels plans d’estudis en què les competències es definiran per mòduls, els consells d’estudis de les titulacions han de vetllar perquè entre totes les assignatures d’un mateix mòdul es distribueixin totes les competències definides al mòdul. Atès que als plans d’estudis les competències genèriques/transversals i específiques es defineixen amb un codi o etiqueta, és convenient que a les guies docents es faci referència a aquesta mateixa codificació.
    2. En el cas d’assignatures en què s’han de definir competències vinculades a diferents plans d’estudis, és necessari que tot el professorat responsable de grups d’assignatura es posi d’acord en un sistema «d’agrupació de competències», de manera que amb un sol nom es faci referència a competències similars redactades o enunciades de diferent manera en cada pla. Després del nom genèric d’agrupació, cal que entre parèntesis s’expliciti, per a cada pla d’estudis, el codi i la competència a què es fa referència. D’aquesta manera es facilita la comprovació que darrere el nom genèric d’agrupació hi ha cada competència definida de manera independent en cada pla d’estudis, sense necessitat de caure en duplicitats o llistes enutjoses.
  4. En el cas d’assignatures que tinguin definits per POA més d’un grup assignatura, i per tant, disposin de més d’una guia docent, els consells d’estudis de les titulacions han de vetllar perquè tot el professorat responsable implicat es coordini a l’hora d’elaborar les guies respectant aquestes normes: almenys els cinc primers apartats dels indicats abans, necessàriament han de ser idèntics en totes les guies docents. A la resta d’apartats s’ha d’arribar al màxim consens possible.
  5. El cap d’estudis de cada titulació, amb la col·laboració del consell d’estudis i, si cal, amb l’ajut dels serveis administratius per a les comprovacions de més rutina (per exemple, la coincidència dels cinc primers apartats entre totes les guies docents de la mateixa assignatura), ha de donar el vistiplau a l’estructura i el contingut de les guies docents. En anys acadèmics posteriors només s’hauran de revisar les guies docents que experimentin modificacions.

Ho faig publicar perquè se’n prengui coneixement i tingui els efectes que corresponguin.

Palma, 24 de març de 2009
La Rectora, Montserrat Casas