logo UIB Universitats - FOU

FULL OFICIAL

Núm. 309 - Any  XXIV - I. DISPOSICIONS GENERALS Divendres, 20 de març de 2009
Consell de Direcció

8977. ACORD EXECUTIU del dia 10 de març de 2009 pel qual es crea l’Oficina de Gestió Ambiental i Sostenibilitat.

L’article 4.2 dels Estatuts estableix que la Universitat de les Illes Balears se sent compromesa amb la conservació del medi ambient a través d'una ètica ambiental solidària amb tots els pobles del món, que promogui la conservació de la biodiversitat i dels hàbitats i recursos naturals.

A la nostra universitat s’han executat —i de fet se segueixen duent a terme— moltes accions per a la millora del medi ambient, però d’una manera no cohesionada. La nostra universitat necessita seguir duent a terme moltes accions per a la millora ambiental, i encetar-ne de noves, d’una manera organitzada i cohesionada, per no perdre una part important del guany que poden generar si passen desapercebudes, cosa que ha de permetre disposar de les dades per poder establir un balanç entre el cost de les accions i els beneficis que comporten, i reflectir de manera adequada el guany ambiental.

Quant a la política ambiental a la UIB, des d’unes primeres iniciatives d’estalvi de recursos, es va iniciar (1995) un programa d’ambientalització del campus que va impulsar l’elaboració del Codi de conducta ambiental (1996), un estudi paisatgístic amb una sèrie de propostes (1997) i la realització d’una ecoauditoria amb una agenda d’actuacions (1998) la majoria de les quals s’han anat executant. A hores d’ara, després d’una primera versió (2002), s’està treballant encara en la modificació del Pla especial del campus de la UIB, que serà una molt bona eina per integrar aquesta política ambiental en el planejament urbanístic.

El setembre de 2002 la Conferència de Rectors de les Universitats Espanyoles (CRUE), tenint com a referent la celebració de la Cimera de Rio + 10, aprovà la creació d’un grup de treball per a la Qualitat Ambiental i el Desenvolupament Sostenible: la UIB s’hi va integrar l’any 2005, i el febrer de 2008 actuà com a amfitriona del seu comitè executiu.

Perquè la UIB camini cap a la sostenibilitat entesa com a eix transversal per a cadascuna de les seves polítiques, és necessària la creació d'una unitat administrativa que tingui com a principal missió coordinar, impulsar, assessorar i promoure les accions que permetin dur a terme una correcta gestió ambiental sostenible. En aquest sentit el pressupost per a l'any 2008 ja va preveure una partida pressupostària per a l'Oficina de Gestió Ambiental i Sostenibilitat, que serà l'encarregada de realitzar aquestes tasques.

El Consell de Direcció, a la sessió ordinària del dia d'avui, en virtut de les competències que li corresponen segons l'article 24.1.h) dels Estatuts de la Universitat, acorda de crear l'Oficina de Gestió Ambiental i Sostenibilitat (OGAS) en els termes següents:

  1. Es crea l'Oficina de Gestió Ambiental i Sostenibilitat.
  2. L'Oficina de Gestió Ambiental i Sostenibilitat dependrà orgànicament del Vicerectorat d’Estudiants i Campus, perquè té les competències, entre d’altres, sobre la qualitat ambiental i l'aplicació del Codi de conducta ambiental, el transport públic i l’ordenació i la planificació del campus universitari.
  3. Les funcions de l'Oficina de Gestió Ambiental i Sostenibilitat són les que s'indiquen tot seguit:
    1. Assessorar en la presa de decisions en qüestions relacionades amb la gestió ambiental.
    2. Coordinar la gestió ambiental entre les diferents àrees de la Universitat de les Illes Balears (de gestió, Rectorat, professorat, personal d’administració i serveis i alumnat) i en les relacions de la UIB amb altres entitats, i amb empreses que presten serveis a la UIB.
    3. Realitzar les tasques tècniques necessàries per dur a terme la correcta gestió i protecció ambiental.
    4. Realitzar periòdicament, a diferents col·lectius de la Universitat i al personal dels serveis contractats, programes formatius d’aspectes ambientals.
  4. Les línies d’actuació principals de l'Oficina de Gestió Ambiental i Sostenibilitat, que seran determinades periòdicament pel vicerector d’Estudiants i Campus, són inicialment les següents:
    1. Recollir i gestionar la informació ambiental i de sostenibilitat.
    2. Supervisar i coordinar l'ordenació urbanística i la planificació del campus universitari.
    3. Supervisar i coordinar la gestió dels recursos hídrics del campus.
    4. Supervisar i coordinar la gestió de la mobilitat al campus.
    5. Realitzar la memòria de sostenibilitat.
    6. Comprovar, si s’escau, l’aplicació de criteris de sostenibilitat i de protecció ambiental en els processos de compra i de contractació.
    7. Col·laborar en el grup de treball per a la Qualitat Ambiental i el Desenvolupament Sostenible de la Conferència de Rectors de les Universitats Espanyoles (CRUE), participar en les seves reunions i aplicar les seves directrius a la nostra universitat.
  5. La Universitat proporcionarà els recursos necessaris, d’acord amb les disponibilitats pressupostàries, per al desenvolupament de les tasques de l’Oficina de Gestió Ambiental i Sostenibilitat.
  6. El Consell de Direcció designarà el director de l’Oficina de Gestió Ambiental i Sostenibilitat.

Ho faig publicar perquè se'n prengui coneixement i tingui els efectes que corresponguin.

Palma, 10 de març de 2009
La Rectora, Montserrat Casas