logo UIB Universitats - FOU

FULL OFICIAL

Núm. 293 - Any  XXIII - I. DISPOSICIONS GENERALS Divendres, 15 de febrer de 2008
Consell de Govern

8342. ACORD NORMATIU del dia 6 de febrer de 2008 pel qual s’aprova el document de plantilla docent de la Universitat de les Illes Balears.

El Consell de Govern, a la sessió ordinària del dia d’avui, en virtut de les competències que li corresponen segons l’article 21.2.13 dels Estatuts de la Universitat, acorda d’aprovar el document de plantilla docent de la Universitat de les Illes Balears.

0. Consideració preliminar

El present document de plantilla ens ha de permetre finalitzar els actuals plans d’estudis, vista l’experiència dels darrers quatre anys. La realitat pressupostària ha demostrat que hi ha alguns punts del document de plantilla de l’any 2003 que no s’han pogut aplicar, i aquí queda recollit allò que s’ha aplicat aquests anys. No obstant això, s’ha de seguir treballant per aconseguir un més bon finançament que permeti aconseguir un increment de la qualitat docent i de la recerca. Més concretament, seria desitjable aconseguir finançament per poder obtenir una grandària de grups adequada, per millorar la situació dels professors associats i per corregir la situació dels departaments amb un excés de professorat associat.

I. Dotació de places

Tant la capacitat docent com la càrrega docent es compten en crèdits. Un crèdit és equivalent a deu hores presencials o bé, en programes institucionals (ex.: Campus Extens), a set de presencials i tres d’ús de material multimèdia.

1. Càlcul de la capacitat docent

La capacitat docent defineix el nombre de crèdits dels quals es fa càrrec el professorat de cada un dels departaments de la UIB.

1.1. Regles generals

Tipologia del professorat Dedicació lectiva Dedicació a tutories
CU, TU, CEU, TEU dr., P. contr. dr., P. col. dr. A temps complet 24 crèdits 6 hores presencials setm./any
CU, TU, CEU, TEU dr. A temps parcial (3 h) 9 crèdits ……..
(4 h) 12 crèdits ……..
(5 h) 15 crèdits ……..
(6 h) 18 crèdits ……..
segons dedicació horària
2 hores de tutories presencials setm./any
3 hores de tutories presencials setm./any
3,5 hores de tutories presencials setm./any
4 hores de tutories presencials setm./any
segons dedicació horària
TEU, P. col. A temps complet 36 crèdits 6 hores presencials setm./any
o 4 hores presencials setm./any
TEU A temps parcial (3 h) 9 crèdits ………
(4 h) 12 crèdits ……..
(5 h) 15 crèdits ……..
(6 h) 18 crèdits ……..
segons dedicació horària
2 hores de tutories presencials setm./any
3 hores de tutories presencials setm./any
3,5 hores de tutories presencials setm./any
4 hores de tutories presencials setm./any
segons dedicació horària
Aj. 6 crèdits (pràctics) 1 hora de tutoria presencial setm./any
Aj. dr. 12 crèdits 2 hores de tutoria presencial setm./any
As. de 6 hores 18 crèdits 2 hores de tutoria presencial setm./any
As. de 4 hores 12 crèdits 1 hora de tutoria presencial setm./any
As. de 3 hores 9 crèdits 1 hora de tutoria presencial setm./any

En tots els casos es pot substituir una tercera part de les tutories presencials per la realització de tutories electròniques.

1.1.1. Descomptes per exempcions de càrrec

  1. El Rector: pot tenir exempció total.
  2. Els membres del Consell de Direcció i Síndic de Greuges: 18 crèdits de reducció.
  3. El càrrec de director de departament i director d’institut universitari: 12 crèdits de reducció.
  4. El càrrec de degà i director de centre: 9 crèdits de reducció.
  5. Els càrrecs de vicedegà i subdirector de centre i de departament; secretari de departament, de facultat i de centre i coordinador d’estudis: 6 crèdits de reducció.
  6. El Consell de Direcció pot fer propostes d’extensió del criteri a altres càrrecs acadèmics i ho comunicarà al departament corresponent. En cap cas aquests descomptes no poden superar els 18 crèdits.

Les reduccions dels grups a), b), c) i d) es compensaran amb contractes de personal docent per exempcions de càrrec d’acord amb els articles 3 i 4 de l’Acord normatiu del dia 25 d’octubre de 1990 (FOU núm. 51), o bé amb la solució que es pugui pactar amb la persona afectada i el seu departament i que doni la millor solució acadèmica possible.

Les reduccions del grup e) es compensaran amb crèdits de càrrega al departament corresponent. Per a les reduccions del grup f), el Consell de Direcció decidirà en cada cas el tipus de compensació.

Aquestes diverses compensacions es faran efectives quan el departament no tingui cap professor amb la capacitat docent i d’especialització disciplinària suficients per poder assumir la càrrega docent.

Els càrrecs corresponents a escoles adscrites no queden inclosos en els grups a), b), c), d) i e).

Aquests descomptes no són acumulables (només es pot aplicar el descompte d’un càrrec), i en cap cas no es poden aplicar als professors associats.

1.1.2. Augment de la càrrega docent

En els casos en què hi hagi situacions docents de la Universitat degudes a: 1) Decisions organitzatives (per ex.: Campus Extens; docència en xarxa de matèries d’estudis oficials de primer o segon cicle, etc.) o 2) Circumstàncies especials (desdoblaments temporals de grups, ajusts deguts a modificacions de plans d’estudis, impossibilitat de trobar professors prou formats, etc.) que ho facin necessari, els professors que ho desitgin, i d’acord amb una planificació aprovada pel departament corresponent, poden demanar d’augmentar la seva càrrega docent per poder cobrir les necessitats docents. La proposta, avalada pel departament, haurà de ser aprovada en darrer terme pel Consell de Direcció. El professor que es pugui acollir a aquest augment de dedicació docent rebrà una compensació econòmica valorada en els mateixos termes econòmics que per als associats, amb l’autorització del Consell Social.

1.2. Programa de promoció de la formació en investigació dels TEU i P. col.

No obstant el que disposa l’apartat 1.1 i amb la finalitat de potenciar l’activitat en investigació del professorat i ajudar el personal docent, s’admetrà una reducció excepcional en la dedicació dels TEU i P. col. de 36 a 24 crèdits segons els criteris següents:

1.2.1. Règim general

Els TEU i P. col. de la UIB en el moment de signar el primer contracte amb aquesta figura disposaran de tres anys per demanar al Vicerectorat de Professorat i Innovació Pedagògica de ser inscrits en aquest programa, la qual cosa suposa:

  1. Durant els dos primers anys impartiran 24 crèdits, sempre que es matriculin dels cursos de doctorat o un màster oficial.
  2. Durant el tercer i quart anys impartiran 24 crèdits, sempre que hagin obtingut el certificat de docència dels cursos de doctorat (20 crèdits dels programes de doctorat) o hagin superat totes les matèries d’un màster oficial (aquesta obligació exclou la memòria final de màster).
  3. Durant un any més podran impartir 24 crèdits, a condició que hagin obtingut la suficiència en investigació o hagin aprovat la memòria final d’un màster oficial.
  4. Passat aquest període, si no han llegit la tesi doctoral, passaran a impartir els crèdits que corresponguin a un TEU o P. col. no doctor.

1.2.2. Règim especial per a TEU i P. col. diplomats en Infermeria, Fisioteràpia, Treball Social, Arquitectura Tècnica i enginyeries tècniques

La capacitat docent dels TEU i P. col. diplomats, matriculats del segon cicle d’una llicenciatura, es pot reduir, durant dos anys, a 30 crèdits. Es pot sol·licitar un any de pròrroga, que es concedirà en funció del rendiment acadèmic en els esmentats estudis de llicenciatura. Obtinguda la llicenciatura, poden continuar amb el règim general fins a obtenir el títol de doctor.

Si aquestes reduccions de l’apartat 1.2 provoquen un dèficit, aquest dèficit es cobrirà mitjançant la contractació de professors associats, els quals no veuran renovat el seu contracte quan el TEU o P. col. esgoti el seu dret a la reducció de capacitat docent.

1.2.3. L’adscripció al Programa de promoció de la formació en investigació dels TEU i P. col. és incompatible amb qualsevol dedicació extraordinària remunerada que no sigui de caràcter investigador, excepte en aquells casos en què, per necessitats organitzatives, aprovi una altra cosa el Consell de Direcció.

1.2.4. El Consell de Direcció realitzarà l’adaptació pertinent per a aquells professors que ja s’han acollit totalment o parcialment a programes anteriors.

1.3. Programa de promoció de la investigació

1.3.1. Es reduirà la capacitat docent per a cada professor en 2 crèdits per sexenni reconegut.

1.3.2. Es reduirà la capacitat docent en 3 crèdits als professors que figurin com a investigadors principals i en 2 crèdits als investigadors no principals, fins a un màxim de 3 crèdits, per l’equivalent de jornada completa (EJC) compromès en projectes competitius. La reducció es calcularà en crèdits sencers; així, els decimals s’arrodoniran per defecte fins a 0,4 i per excés des de 0,5.

La Comissió d’Investigació homologarà, si escau, els projectes, avaluats externament, no computats com a EJC.

No es consideren homologables, a efectes de descomptes, els treballs fets a l’empara de l’article 83 de la LOU.

1.3.3. Es reduirà la capacitat docent de cada professor en 2 crèdits per cada memòria d’investigació dirigida i llegida amb avaluació positiva durant el darrer any, i en 2 crèdits per cada tesi doctoral dirigida i llegida amb avaluació positiva durant els dos darrers anys. També es reduirà en dos crèdits la capacitat docent de cada professor per cada memòria de fi de màster oficial dirigida i llegida amb avaluació positiva, quan es donin condicions anàlogues a les de la memòria d’investigació. Màxim descompte: 4 crèdits.

Els descomptes als quals fa referència aquest apartat 1.3 no poden excedir mai globalment els 12 crèdits, i no són aplicables als professors associats.

1.4. Programa d’any sabàtic

La Universitat facilitarà la realització d’any sabàtic als professors que ho sol·licitin, en els termes establerts a la legislació vigent.

Les necessitats docents que generi l’absència del professor en any sabàtic seran cobertes amb professors associats en aquells casos en què la càrrega docent de l’àrea de coneixement sigui superior a la capacitat docent. Si les disponibilitats pressupostàries no permeten d’atendre simultàniament totes les peticions, s’establiran les mesures previsores oportunes i sempre abans de l’aprovació del COA (compromís d’oferta acadèmica).

Quan el període sol·licitat per any sabàtic comprengui dos quadrimestres corresponents a dos cursos acadèmics diferents, es garantirà que el professor no concentri la totalitat de la seva docència en els quadrimestres en què resti absent.

2. Càlcul de la càrrega docent

2.1. Formació de grups lectius

La càrrega docent lectiva es fixa multiplicant el nombre de crèdits de les assignatures assignades a cada departament pel nombre de grups (classes) que hagin de formar-se a causa del nombre d’alumnes matriculats.

  1. Classes teòriques de les assignatures troncals, obligatòries, optatives i de lliure configuració
    Primer cicle: 120 alumnes.
    Segon cicle: 84 alumnes.
    En el cas de les assignatures troncals i obligatòries de primer cicle, per als grups que es trobin en el tram d’entre 101 i 120 alumnes, es multiplicarà el nombre de crèdits per 1,20 als efectes del còmput de càrrega docent.
  2. Classes pràctiques troncals i obligatòries
    1. En aula/problemes: 60 alumnes a primer cicle i 42 alumnes a segon cicle.
    2. Aula d’informàtica: 50 alumnes.
    3. Laboratori: 25 alumnes a primer cicle i 20 alumnes a segon cicle.
    4. Clíniques, de camp i altres: segons programa i instal·lacions.

    La qualificació de les diferents pràctiques en a), b), c) o d) i el nombre d’alumnes per grup de les pràctiques del grup d) s’aplicaran a partir de l’assignació vigent actualment.
    En casos justificats es podrà modificar l’esmentada assignació, seguint el procediment que es detalla a continuació: el departament al qual estigui assignada la matèria en qüestió, redactarà un dossier justificatiu dels motius del canvi de definició dels grups de pràctica de l’assignatura, especificant les activitats que hauran de desenvolupar els alumnes en el nou marc que es proposa. Aquest informe, amb l’aprovació del consell de departament i amb l’informe previ dels caps d’estudis i del centre, serà presentat al vicerector responsable d’Ordenació Acadèmica, el qual l’elevarà al Consell de Direcció, primer, i al Consell de Govern després, per a la seva aprovació, si escau. Aquestes propostes podran ser iniciades a instància del centre.

  3. Còmput del nombre d’alumnes
    Per fer els desdoblaments es computarà el nombre d’alumnes de l’assignatura del curs anterior. Es pot tenir en compte la matrícula d’anys anteriors en el cas d’assignatures de segon quadrimestre.
    En tot cas l’aplicació dels criteris de formació de grups quedarà condicionada a les disponibilitats efectives d’espais.

2.2. Direcció dels projectes de fi de carrera dels estudis en què figuri l’assignatura Projectes com a matèria troncal o obligatòria del pla d’estudis: la direcció d’un projecte de fi de carrera es computarà com a càrrega docent anual el curs següent a aquell en què el projecte hagi obtingut la qualificació almenys d’aprovat, d’acord amb els criteris següents:

Nombre de crèdits per projecte al pla d'estuds Nombre de crèdits per alumne, que es computaran com a càrrega docent al POA (proposta d’oferta acadèmica
  Per llicenciatures / enginyeries Per diplomatures / enginyeries tècniques
15 2 1,5
9 1,5 1
6 1 0,5

No obstant l’anterior, el Consell de Direcció pot ajustar amb els departaments i caps d’estudis, mecanismes que siguin més adequats, sense sobrepassar el còmput en crèdits resultant de l’aplicació del punt 2.2.

2.3. Altres càrregues docents

2.3.1. Tutela de pràctiques externes (pràcticum) incloses al pla d’estudis: la càrrega docent es calcularà per 1 crèdit per cada tres alumnes tutelats.

L’organització d’un pràcticum es computarà com a càrrega docent anual de 3 crèdits per al professor encarregat.

2.3.2. Treballs o projectes dirigits que no tinguin cabuda a l’apartat anterior i que estiguin inclosos al pla d’estudis: la càrrega docent serà d’1 crèdit per quatre alumnes tutelats.

2.3.3. No obstant l’anterior, el Consell de Direcció podrà ajustar amb els departaments i caps d’estudis, mecanismes que siguin més adequats, sense sobrepassar el còmput en crèdits resultant de l’aplicació dels dos punts anteriors.

2.4. Doctorat i màsters

Cada any el Consell de Direcció proposarà al Consell de Govern els crèdits finançats per impartir assignatures de doctorat i de màsters oficials. L’assignació de crèdits de doctorat i màster ha de constar al COA de cada departament.

2.5. Oferta d’assignatures optatives pròpies incloses als plans d’estudis

Les assignatures optatives pròpies són aquelles que figuren exclusivament com a optatives en un o més plans d’estudis i no són alhora assignatures troncals o obligatòries en altres. En cas que una assignatura optativa pròpia ho sigui en diversos estudis, es dividirà als efectes que segueixen pel nombre d’estudis on figura.

El nombre màxim de crèdits optatius propis i computables com a càrrega docent en cada estudi serà el nombre de crèdits optatius que ha de cursar un alumne en el dit estudi.

2.6. Tutorització d’alumnes en programes de mobilitat

Es comptabilitzarà la tutorització d’alumnes en programes de mobilitat de la manera següent: 4 alumnes tutoritzats suposa la dedicació d’1 crèdit, entre 5 i 8 alumnes 2 crèdits, i 9 o més alumnes 3 crèdits. El màxim de crèdits és de 3, i el mínim d’alumnes és 4. Si no s’arriba a 4 alumnes, es podran acumular per ser considerats el curs següent.

2.7. Lliure configuració

Cada departament pot oferir una assignatura específica de lliure configuració de 6 crèdits, destinada a tots els estudiants.

2.8. Càrrega docent mínima

Al marge dels descomptes obtinguts per càrrec o promoció a la investigació, tot professor de la UIB ha d’impartir com a mínim 6 crèdits, dins els quals no estan comptabilitzats els crèdits de doctorat i de màster. Només queda exempt d’aquesta norma el Rector.

3. Sobre determinades figures de professorat no permanent

3.1. Ajudants

Com que l’objectiu fonamental d’aquesta categoria és la realització de la tesi doctoral, els ajudants que no siguin doctors no poden ocupar càrrecs acadèmics ni dedicar-se a altres tasques fora dels 6 crèdits pràctics de docència que hom els ha d’assignar i les pròpies de la recerca. Per als professors ajudants que en el moment d’aprovar-se aquest document de plantilla ocupin un càrrec o tinguin assignades altres tasques, s’establirà un calendari per tal de corregir la situació.

3.2. Professors visitants

Els professors visitants poden tenir una càrrega docent equivalent a la de professor permanent a temps complet, d’acord amb el que hagi determinat la UIB en cada convocatòria d’una plaça d’aquest tipus.

3.3. Emèrits

El Consell de Govern, a proposta del Consell de Direcció, pot decidir la contractació de professors emèrits dins els límits marcats per la normativa vigent. Aquests professors no es consideraran als efectes de quantificar la capacitat docent del departament al qual s’adscriguin. En cas que es prevegi que les peticions dels departaments poden superar aquest límit, s’establiran uns criteris generals de selecció.

3.4. Places vacants

  1. Si el departament presenta dèficit de capacitat-càrrega, conservarà la plaça, però no pot sol·licitar que surti a concurs fins que no existeixin necessitats reals de docència. En qualsevol cas el Consell de Govern pot determinar que el departament ha de treure obligatòriament a concurs la plaça una vegada passats quatre anys.
  2. Si el departament presenta superàvit, el Consell de Govern pot determinar que ha d’amortitzar aquesta o altres places fins a equilibrar el seu balanç docent i d’investigació.

4. Procediment

Aquest procediment s’aplicarà segons les disponibilitats pressupostàries.

4.1. Es fixarà el nombre de crèdits corresponent a les assignatures optatives pròpies per al curs següent per a cada estudi i, finalment, per a cada departament.

4.2. Es calcularà la càrrega i la capacitat docent corresponents a cada departament segons els criteris establerts al document de plantilla i aplicats sobre les assignatures que hagin d’impartir els professors el curs següent, per la qual cosa cada departament presentarà el seu COA, segons les regles següents: a) Ha de distribuir-se la docència de tal forma que no es produeixin descompensacions que puguin provocar artificialment una situació de dèficit; b) No es computaran els associats per exempció de càrrec, els associats finançats per conveni ni els de Campus Extens - illes menors.

Els descomptes establerts al document de plantilla es comptabilitzaran prenent com a referència la data de 31 de desembre del curs anterior.

4.3. Es determinarà el balanç docent de cada departament, el qual consistirà en la diferència en crèdits entre la capacitat i la càrrega docent.

4.4. Si la xifra obtinguda com a situació docent d’un departament és positiva, es procedirà, segons les circumstàncies i l’estructura de la plantilla, a l’amortització de les places que vagin quedant vacants.

En particular, abans de desdotar una plaça de professor permanent vacant o de desdotar i no prorrogar una plaça d’ajudant que no hagi cobert els anys de contracte permesos legalment, es tindrà en compte:

  1. La càrrega docent prevista amb la plena implantació dels plans d’estudis i de l’optativitat completa.
  2. La revisió dels plans d’estudis.

Els vicerectorats responsables d’Ordenació Acadèmica i Professorat faran un seguiment de la situació dels POA i els COA dels departaments per tal d’evitar que determinades variables (assignatures optatives no finançades, baixes laborals, sabàtics, etc.) es puguin utilitzar per augmentar de forma fictícia la càrrega docent dels departaments.

4.5. Distribució del pressupost dedicat a minoració del dèficit

4.5.1. Es calcularà el pressupost disponible per a plantilla el curs següent entre els departaments deficitaris.

4.5.2. El pressupost disponible es distribuirà proporcionalment entre els departaments deficitaris.

4.6. Cada departament utilitzarà la quantitat que li sigui assignada per reduir el dèficit. Si tot i així persisteix el dèficit docent, el departament ha de fer una proposta al Vicerectorat responsable de Professorat, el qual estudiarà la solució més adequada en funció de les disponibilitats pressupostàries.

4.7. Per a la confecció dels POA, els vicerectorats responsables d’Ordenació Acadèmica i Professorat corregiran aquelles situacions en les quals es detecti un excés injustificat d’alumnes repetidors.

4.8. Una vegada establert el POA dels diversos departaments, serà enviat al director de departament corresponent per a la seva revisió, així com als degans i directors de centre afectats per tal que es puguin dur a terme les coordinacions necessàries que garanteixin uns COA equilibrats.

II. Promoció del professorat permanent

La UIB, cada curs acadèmic, i en funció de les disponibilitats pressupostàries, pot convocar places de promoció del seu professorat permanent.

1. Promoció

1.1. Promoció a CU

El Consell de Direcció proposarà uns criteris de promoció adaptats al sistema d’acreditació.

Els departaments que tinguin professors TU que hagin obtingut la corresponent habilitació a CU, han de veure atesa la seva petició de promoció, sempre que hi hagi disponibilitat pressupostària.

1.2. Promoció a TU

El Consell de Direcció proposarà uns criteris de promoció adaptats al sistema d’acreditació vigent.

Els departaments amb professors TEU que hagin obtingut la corresponent habilitació a TU, han de veure atesa la seva petició de promoció, sempre que hi hagi disponibilitat pressupostària.

2. Penalitzacions sobre les places de promoció

2.1. Quan una plaça de promoció quedi deserta, es desdotarà la quantitat afegida per a la promoció.

2.2. Si la plaça l’ha obtinguda un candidat que no sigui professor numerari de la UIB, el departament haurà d’amortitzar el cost econòmic de la plaça mitjançant places vacants i de professorat no permanent. En cas que no disposi de les unes o de les altres, es planificarà el retorn econòmic.

3. Promoció d’ajudants a ajudants doctors

Als professors que en el moment de l’aprovació d’aquest document de plantilla siguin ajudants a la UIB i estiguin en possessió del títol de doctor, i que hagin aconseguit l’acreditació que exigeix la LOU per presentar-se a una plaça d’ajudant doctor (LOU), hom els haurà d’oferir la possibilitat de poder optar a un concurs de plaça d’ajudant doctor, sempre que la plaça estigui justificada per les necessitats docents, i alhora d’investigació, del departament.

4. Professorat contractat (LOU)

En el seu moment el Consell de Govern haurà d’aprovar uns criteris que donin resposta a les possibles aspiracions de promoció d’aquestes figures contractuals, i promoure el pas a la situació de funcionari del professorat que hagi assolit els nivells de qualitat en docència i recerca adients.

5. Habilitats

En cas que un professor de la UIB obtingui l’habilitació i no pugui optar a una plaça en aquesta universitat pel fet que no s’hagi convocat amb anterioritat, i en cas que el departament corresponent no tingui la disponibilitat pressupostària suficient, el Consell de Direcció, amb l’aprovació del Consell de Govern, intentarà negociar amb l’Administració la dotació pressupostària necessària per poder treure la plaça corresponent a concurs.

Disposició addicional

Totes les denominacions d’òrgans de govern, representació, càrrecs, funcions i membres de la comunitat universitària, com qualssevol que en aquest acord apareguin en gènere masculí o femení, s’han d’entendre referides indistintament al gènere masculí o femení, segons el sexe del titular de qui es tracti.

Disposició derogatòria

Queden derogats l’Acord normatiu 3213/1996, de 19 de juny, pel qual s’aprova el document de plantilla docent de la Universitat de les Illes Balears (FOU núm. 123, de 26 de juliol), i l’Acord normatiu 6125/2003, de 22 de gener, pel qual s’aprova el document de plantilla docent de la Universitat de les Illes Balears (FOU núm. 217, de 11 d’abril).

Ho faig publicar perquè se'n prengui coneixement i tingui els efectes que corresponguin.

Palma, 6 de febrer de 2008
La Rectora, Montserrat Casas