logo UIB Universitats - FOU

FULL OFICIAL

Núm. 271 - Any  XXII - I. DISPOSICIONS GENERALS Divendres, 13 d'octubre de 2006
Consell de Govern

7650. ACORD NORMATIU del dia 26 de setembre de 2006 pel qual s'estableix el procediment d'elecció del Rector de la Universitat de les Illes Balears.

Exposició de motius

L'article 20.3 de la Llei orgànica 6/2001, de 21 de desembre, d'universitats, regula el procediment d'elecció del rector de les universitats públiques. De la mateixa manera, els Estatuts d'aquesta universitat, a l'article 29, avancen de manera molt resumida el procediment d'elecció de Rector per cessament ordinari i per cessament extraordinari i, posteriorment, dediquen tot l'article 86 a desenvolupar les previsions de la LOU en aquesta matèria.

Finalment cal recordar que la normativa electoral de la UIB dedica tres articles (art. 25 a 27) a l'elecció del càrrec de Rector, i especialment és l'article 26 el que desenvolupa el procediment d'elecció de la màxima figura acadèmica de la Universitat.

De la mateixa manera, cal dir que l'Acord normatiu 6097/2003, pel qual s'estableix el procediment d'elecció del Rector de la Universitat de les Illes Balears en compliment de la disposició transitòria segona de la Llei orgànica d'universitats (FOU núm. 215, de 14 de març), va resoldre de forma transitòria com s'havia de procedir en l'elecció del càrrec de Rector abans de l'aprovació dels nous Estatuts.

Dites les coses anteriors i d'acord amb els Estatuts vigents, és necessari establir el procediment referent a l'elecció del Rector; per tant, de conformitat amb el que estableix l'article 21.1.28 dels Estatuts de la Universitat de les Illes Balears, el Consell de Govern acorda d'establir el procediment d'elecció del Rector de la Universitat en els termes següents:

TÍTOL I. DEL RECTOR

Article 1. Objecte

L'objecte d'aquesta normativa és regular el procediment pel qual la comunitat universitària ha d'elegir el Rector de la Universitat de les Illes Balears, mitjançant elecció directa i sufragi universal, lliure i secret.

Article 2. Ponderació del vot per sectors

  1. El vot per a l'elecció del Rector es ponderarà per sectors de la comunitat universitària de la forma següent:
    1. 51 per cent per al professorat doctor pertanyent als cossos docents universitaris (sector a).
    2. 12 per cent per a la resta de personal docent i investigador (sector b).
    3. 25 per cent per a l'alumnat (sector c).
    4. 12 per cent per al personal d'administració i serveis (sector d).
  2. El coeficient de ponderació de cada sector es calcularà de la manera següent:
    Els coeficients es calcularan amb quatre xifres decimals.
    Els vots a candidatures vàlidament emesos exclouen els vots nuls i els vots en blanc, ja que no són vots a candidatures.
  3. El nombre de vots ponderats corresponents a cada candidatura en cada sector es calcularà multiplicant el nombre de vots vàlids que obtingui la candidatura en cada sector pel coeficient de ponderació del sector.
  4. El nombre de vots ponderats totals corresponents a cada candidatura es calcularà sumant els vots ponderats de l'esmentada candidatura en cada sector.

Article 3. Dret de sufragi passiu

Tenen la condició d'elegibles els funcionaris del cos de catedràtics d'universitat, en servei actiu, que prestin serveis a la Universitat de les Illes Balears, amb dedicació a temps complet.

Article 4. Dret de sufragi actiu i cens electoral

  1. Per exercir el dret de sufragi, els electors han d'estar inscrits en el cens electoral, en el qual s'han d'incloure aquells que el dia de la convocatòria de les eleccions es trobin en algun dels sectors que s'indiquen als articles següents.
  2. Per exercir el dret de sufragi cal estar inscrit en el cens electoral vigent. La Universitat ha de tenir actualitzades les llistes dels censos electorals corresponents, les quals s'han de fer públiques en llocs visibles de tots els edificis i a la pàgina web de la Universitat, com a màxim dos dies lectius després de la data de publicació de la convocatòria de les eleccions.
  3. En tot cas, els requisits exigits per exercir el dret de vot s'han de reunir en la data de la convocatòria de les eleccions.
    No obstant això, no té dret de sufragi el personal que desenvolupi plaça o lloc en comissió de serveis fora de la Universitat o que estigui en situació de serveis especials.
  4. En cas que un membre de la comunitat universitària estigui inclòs en dos o més censos electorals, i si aquesta circumstància deriva del fet de pertànyer a dos o més sectors de la comunitat universitària, només pot exercir el dret de sufragi actiu en representació d'un sector.
  5. Si un elector pertany a més d'un sector, en tindrà un d'assignat, de conformitat amb les prioritats següents: pertinença al sector a), pertinença al sector d), pertinença al sector b), pertinença al sector c). Qualsevol elector afectat pot demanar de canviar aquesta assignació mitjançant la reclamació oportuna davant la Comissió Electoral, dins el període d'exposició del cens.

Article 5. Professorat doctor pertanyent als cossos docents universitaris

Són electors del sector a) els professors dels cossos docents següents: catedràtic d'universitat, titular d'universitat, catedràtic d'escola universitària i titular d'escola universitària doctor que prestin llurs serveis a la UIB .

Article 6. Resta de personal docent i investigador

  1. Són electors del sector b) els titulars d'escola universitària no doctors, els ajudants d'universitat, els ajudants d'escola universitària, els ajudants, els professors ajudants doctors, els professors col·laboradors, els professors contractats doctors, els professors visitants, els professors associats, els investigadors dels programes Ramón y Cajal, Juan de la Cierva i Marie Curie i els becaris que prestin llurs serveis a la UIB.
    Es consideren becaris els becaris d'investigació europeus, els estatals, els de la comunitat autònoma i els becaris propis d'investigació de la UIB i anàlegs, sempre que la seva beca tingui una durada mínima d'un any i la seva dedicació sigui a temps complet.
  2. Els professors associats de nacionalitat estrangera amb caràcter indefinit, els professors associats per exempció de càrrec i els associats per exempció de docència dels professors de Campus Extens Illes estan inclosos en aquest sector.

Article 7. Alumnat

  1. Són electors per a les eleccions del sector c) els alumnes matriculats a la Universitat inclosos als apartats següents:
    1. Els estudiants d'ensenyaments conduents a l'obtenció de títols que tinguin caràcter oficial i validesa en tot el territori de l'Estat i de títols propis de grau (curs de primer cicle i estudis de primer i segon cicle). A efectes electorals, es consideren estudiants de primer i segon cicle els alumnes matriculats de títols de formació bàsica de més de trenta crèdits.
    2. Els estudiants que estiguin matriculats d'un programa de doctorat i els doctorands que l'hagin superat i facin la tesi doctoral en les condicions legalment establertes, així com els estudiants matriculats de programes oficials de postgrau, i també els alumnes matriculats de màsters universitaris, d'especialista universitari i d'expert universitari, sempre que siguin diplomats o llicenciats, o equivalents.
  2. No són electors els estudiants que estiguin matriculats d'ensenyaments que s'imparteixin en centres docents adscrits.

Article 8. Personal d'administració i serveis

És elector del sector d) tot el personal d'administració i serveis vinculat a la Universitat per una relació funcionària o contractual.

Article 9. Circumscripció electoral

La circumscripció electoral per a l'elecció de Rector és única per a cada sector de la comunitat universitària i coincideix amb l'àmbit global de la Universitat.

TÍTOL II. DE LES ELECCIONS A RECTOR

Capítol I. Disposicions generals

Article 10. Eleccions a Rector

  1. Les eleccions s'han de fer, necessàriament, en període lectiu i no poden coincidir amb el període d'exàmens.
  2. El dret de sufragi és personal i intransferible; mai no pot exercitar-se per delegació.
  3. Tot elector ha d'exercir el dret de sufragi a la circumscripció en què estigui inscrit i a la mesa electoral que li correspongui, sens perjudici de les disposicions sobre el vot anticipat.
  4. Ningú no pot ser obligat o coaccionat, sota cap pretext, a exercir el dret de sufragi ni a revelar el sentit del seu vot.

Capítol II. De l'Administració electoral

Article 11. Comissió Electoral

  1. El control del procés electoral, així com la proclamació dels resultats i la resolució de les impugnacions que es poden presentar, correspon a la Comissió Electoral de la Universitat, establerta a l'article 91 dels Estatuts de la Universitat.
  2. Són competències de la Comissió Electoral, a més de les generals d'organització del procés electoral, les següents:
    1. Desenvolupar les normes electorals.
    2. Interpretar les normes per què es regeix el procés electoral.
    3. Suplir, mitjançant les disposicions oportunes, les deficiències o llacunes que s'hi puguin advertir.
    4. Supervisar l'elaboració i la publicació del cens electoral de la Universitat i aprovar el definitiu.
    5. Dirigir i coordinar l'actuació dels òrgans o les comissions dependents de la Comissió Electoral que es puguin crear.
    6. Proclamar, si escau, la llista definitiva de candidats a Rector, com també els resultats definitius de les eleccions i el candidat electe.
    7. Resoldre les consultes que li facin i els dubtes i recursos que li adrecin i dictar instruccions, en matèria de la seva competència.
    8. Designar els membres de les meses electorals.
    9. Declarar la nul·litat de l'elecció en una o més meses electorals.
    10. Determinar, després de l'escrutini dels vots, els coeficients de ponderació que correspon aplicar al vot a candidatures vàlidament emès en cada sector, a l'efecte de donar-li el valor corresponent tenint en compte els percentatges establerts a l'article 2 d'aquesta normativa.
    11. Qualsevol altra actuació que sigui procedent per desenvolupar adequadament el procés electoral i que el Consell de Govern no hagi determinat prèviament.

Article 12. Convocatòria de la Comissió Electoral

  1. El Secretari General, per ordre del Rector, convoca la Comissió Electoral.
  2. Perquè la Comissió Electoral es pugui constituir vàlidament, cal la presència del Rector, del Secretari General o, si escau, de les persones que els substitueixin, i de la meitat, almenys, dels membres que la integren.

Article 13. Adopció d'acords de la Comissió Electoral

  1. Els acords de la Comissió Electoral s'han d'adoptar per majoria simple. El vot del president és diriment en cas d'empat.
  2. De conformitat amb el que disposa la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, es pot interposar recurs contra les resolucions i els actes de la Comissió Electoral.

TÍTOL III. DE LA CONVOCATÒRIA I DEL PROCÉS ELECTORAL

Article 14. Convocatòria d'eleccions

  1. El procés electoral s'ha d'iniciar per acord del Consell de Direcció, a proposta de la Comissió Electoral, i la convocatòria s'ha de publicar al FOU.
  2. L'acord de convocatòria ha de fixar les dates de celebració de les eleccions.
  3. A partir de la data de convocatòria d'eleccions, s'obrirà un procés que constarà de tres fases: presentació de candidatures, campanya electoral i votació.

Article 15. Presentació de candidatures

La condició de candidat a les eleccions de Rector s'ha de manifestar formalment, en un termini de tres dies hàbils, mitjançant escrit de la persona interessada adreçat al president de la Comissió Electoral i presentat al Registre General de la Universitat (Son Lledó). L'horari de presentació és l'establert a la disposició addicional tercera.

Article 16. Proclamació de candidatures

La Comissió Electoral, una vegada comprovades les condicions d'elegibilitat dels candidats, proclamarà les candidatures presentades l'endemà de la finalització del termini de presentació de candidatures.

Article 17. Campanya electoral

  1. La campanya electoral començarà l'endemà de la proclamació de les candidatures i acabarà 24 hores abans del dia de l'elecció.
  2. Les diferents candidatures podran demanar a la Comissió Electoral una subvenció per a les despeses que es puguin derivar de la campanya electoral, per una suma màxima de 2.000 euros.
  3. La Comissió Electoral posarà a l'abast dels candidats: espai al servidor web, enllaç a la web dels candidats, accés a llistes de correu electrònic, espais necessaris per poder-hi fer actes electorals i suport administratiu.

Article 18. Meses electorals

  1. Les circumscripcions estaran dividides, si escau, en meses electorals. La Comissió Electoral determinarà el nombre, com també l'emplaçament i la distribució entre els electors, de les meses electorals.
  2. La mesa electoral ha de ser formada per un president i dos vocals i, si escau, pels suplents respectius. La condició de membre d'una mesa electoral és incompatible amb la condició de candidat, d'interventor i de membre de la Comissió Electoral.
  3. Els càrrecs de president i vocal de les meses electorals són obligatoris. La designació s'ha de notificar amb temps suficient a les persones interessades, que disposaran d'un termini que acaba cinc dies abans de fer-se les eleccions per al·legar, davant el secretari de la Comissió Electoral, causa justificada i documentada que els impedeixi d'acceptar el càrrec. El Secretari General decidirà i comunicarà, si escau, la substitució que hagi tingut lloc.
  4. La inassistència no justificada dels membres de les meses electorals pot donar lloc a les sancions oportunes; pel que fa al professorat i personal d'administració i serveis, l'assistència és una obligació funcionarial o laboral, segons el cas.
  5. Les eleccions s'han de fer davant les meses electorals constituïdes d'acord amb la reglamentació electoral i, si no, segons les normes dictades per la Comissió Electoral.
  6. Són funcions de les meses:
    1. Presidir la votació.
    2. Mantenir l'ordre.
    3. Verificar la identitat dels votants.
    4. Fer l'escrutini.
    5. Vetllar per la puresa del sufragi.
  7. Els candidats que es presentin a les eleccions poden nomenar interventors, entre les persones inscrites en el cens electoral, a les meses electorals en què es pugui votar la seva candidatura mitjançant escrit adreçat al president de la Comissió Electoral, que s'ha de registrar al Registre General de la Universitat (Son Lledó) fins a tres dies abans de començar les votacions.
  8. Les meses electorals s'han d'obrir a les 10 hores i s'han de tancar a les 18 hores.

Article 19. Papereta

  1. La votació es farà mitjançant una papereta diferent per a cada candidat, amb model normalitzat. Per efectuar el vot en blanc s'utilitzarà el mateix model de papereta però sense cap nom imprès, amb la rúbrica «Vot en blanc».
  2. La Comissió Electoral aprovarà el model normalitzat de sobres i paperetes i assegurarà que estiguin disponibles de manera anticipada perquè es pugui exercir el dret de sufragi.

Article 20. Votació

  1. Les meses electorals s'obriran a les 10 hores, i és imprescindible la presència del president titular o suplent. Si es produeixen baixes dels vocals, es poden reparar captant els primers votants per ordre del president de la Mesa.
  2. El dret a votar s'acreditarà per la inscripció de l'elector al cens i per la demostració de la seva identitat mitjançant un document acreditatiu.
  3. Les persones designades per ocupar càrrecs a les meses electorals es poden anar substituint, amb la condició que hi quedin permanentment dues persones, una de les quals ha de ser el president o el seu suplent. Els suplents tenen, així mateix, el deure de fer torns per substituir els titulars.

Article 21. Escrutini

  1. Un cop acabada la votació i tancades les urnes, a les 18 hores, s'ha d'efectuar l'escrutini de la votació i emplenar degudament l'acta, que, signada pels membres de la Mesa, s'ha de lliurar al Rectorat de la UIB (Son Lledó, campus universitari, cra. de Valldemossa, km 7.5), a la Comissió Electoral Secretaria General de la Universitat. Les paperetes s'han de lliurar també, juntament amb l'acta, a la Comissió Electoral.
  2. Són vots nuls: el vot emès en papereta no oficial, excepte si es tracta d'un vot anticipat, i aquells amb què per qualsevol causa no es pugui determinar inequívocament el candidat assenyalat.

Article 22. Vot anticipat

  1. El vot anticipat es regula per les disposicions de l'article 18 de la normativa electoral.
  2. La papereta electoral s'ha d'adreçar al Secretari General de la Universitat, sota doble sobre, i presentar al Registre General de la Universitat (Son Lledó) o als registres de les seus universitàries de Menorca i d'Eivissa i Formentera. A la part exterior del sobre gros hi ha de constar la indicació que es tracta d'un vot anticipat, la referència al procés electoral de què es tracti, el número de registre d'entrada, el remitent i el destinatari (el Secretari General de la Universitat), mentre que a la part exterior del sobre petit només hi ha d'haver la referència al procés electoral.
  3. A l'interior del sobre gros s'hi ha d'incloure, a més del sobre petit amb la papereta que conté el vot, fotocòpia del DNI, passaport o document universitari que acrediti la personalitat del votant.
  4. Només tindran validesa aquells sobres que tinguin l'entrada al Registre General de la Universitat (Son Lledó), fins a les 15 hores del dia lectiu anterior a la votació. Així mateix, també són vàlids els sobres presentats als registres de les seus universitàries de Menorca i d'Eivissa i Formentera, el termini dels quals acaba un dia abans que per als presentats al Registre General de Son Lledó.
  5. El vot presencial anul·la el vot anticipat, i en cas que es doni aquest supòsit es destruirà el sobre amb el vot anticipat.

Article 23. Proclamació de Rector

  1. Serà proclamat Rector, en primera volta, el candidat que aconsegueixi el suport proporcional de més de la meitat dels vots a candidatures vàlidament emesos, una vegada fetes i aplicades, per la Comissió Electoral, les ponderacions que preveu l'article 2 d'aquesta normativa.
  2. En el cas d'una sola candidatura, únicament es farà la primera volta.

Article 24. Segona votació

  1. Si cap candidat no assoleix la majoria requerida a l'article anterior, tindrà lloc una segona votació, en la qual només podran concórrer els dos candidats que hagin obtingut més suport en la primera votació, tenint en compte les ponderacions esmentades. A la segona volta serà proclamat el candidat que obtingui la majoria simple de vots, ateses aquestes mateixes ponderacions.
  2. La segona votació tindrà lloc, si escau, el dia que hagi fixat el Consell de Direcció, a proposta de la Comissió Electoral.

Article 25. Reclamació

Contra la proclamació de candidat electe realitzada per la Comissió Electoral, les persones interessades hi poden interposar reclamació el dia hàbil següent. La Comissió Electoral ha de resoldre la reclamació el dia hàbil següent a la finalització del termini de reclamació.

Disposicions addicionals

Primera

Els interins dels sectors a), b) i d) tenen la mateixa consideració que els funcionaris i els laborals, a l'efecte de considerar-los electors.

Segona

La condició de professor emèrit dels sectors a) i b) s'equipara amb la d'abans de ser nomenat emèrit.

Tercera

Tots els escrits i documents prevists en aquesta normativa, si no es preveu una altra cosa, s'han d'adreçar al president de la Comissió Electoral i s'han de presentar obligatòriament al Registre General de la Universitat (Son Lledó, campus universitari) en l'horari que té habitualment, sens perjudici que la Comissió Electoral fixi els dies en què acaben els terminis.

Quarta

Totes les denominacions d'òrgans de govern, representació, càrrecs, funcions i membres de la comunitat universitària, com qualssevol que en aquesta normativa apareguin en gènere masculí, s'han d'entendre referides indistintament al gènere masculí o femení, segons el sexe del titular de qui es tracti.

Ho faig publicar perquè se'n prengui coneixement i tingui els efectes que corresponguin.

Palma, 26 de setembre de 2006
El Rector, Avel·lí Blasco