FULL OFICIAL
Universitat de les
Illes Balears
Any XX
Núm. 248
Divendres, 28 de gener de 2005
Any
Núm.
Acord
Cercar
?
DISPOSICIONS GENERALS
Consell de Govern
7064 ACORD NORMATIU del dia 17 de desembre de 2004 sobre el procediment per a la realització dels concursos d'accés a places dels cossos docents universitaris a la Universitat de les Illes Balears.

El Consell de Govern, a la sessió ordinària del dia d'avui, fent ús de les competències que li atribueix l'article 21.2.31) dels Estatuts de la Universitat de les Illes Balears, ha aprovat, a proposta del Consell de Direcció, el procediment per a la realització dels concursos d'accés a places dels cossos docents universitaris a la Universitat de les Illes Balears .

Exposició de motius

La Llei orgànica d'universitats (LOU) ha dissenyat, al títol IX (Del professorat), en concret als articles 57 i següents, un nou marc en el procediment d'accés als cossos docents universitaris, i és per això que estableix el sistema d'habilitació nacional, que faculta per concórrer als concursos d'accés que les universitats programin i convoquin.

El Reial decret 774/2002, de 26 de juliol, desenvolupa les dues fases en les quals té lloc el procés d'accés a la Funció Pública docent d'ensenyament universitari, i són les universitats les que han de convocar el concurs d'accés corresponent, segons llur programació i necessitats, en els termes que estableixin els Estatuts corresponents.

Els Estatuts de la Universitat estableixen els mecanismes d'accés a places de funcionaris dels cossos docents universitaris als articles 108, 109 i 110, els quals són objecte de desenvolupament a la present normativa.

Aquesta normativa té caràcter transitori mentre es mantingui vigent l'actual sistema d'habilitació, que a hores d'ara es troba en procés de modificació.

Capítol I. Disposicions generals

Article 1. Àmbit d'aplicació i règim jurídic

La present normativa regula els concursos d'accés als diversos cossos de funcionaris docents universitaris (CU, TU, CEU i TEU). Aquests concursos es regeixen per les convocatòries respectives i s'han d'ajustar al que estableixen la Llei orgànica 6/2001, de 21 de desembre, d'universitats, el Reial decret 774/2002, de 26 de juliol, els Estatuts de la UIB i aquesta normativa.

Article 2. Principis

En els concursos d'accés han de quedar garantits, en tot moment, la igualtat d'oportunitats dels candidats i el respecte als principis de mèrit i capacitat d'aquests.

Capítol II. De les convocatòries dels concursos d'accés

Article 3. Convocatòria dels concursos d'accés

1. La Universitat de les Illes Balears pot convocar els concursos d'accés a cossos de funcionaris docents universitaris.

El Consell de Govern ha d'acordar la convocatòria de les places dels cossos docents universitaris, amb l'informe previ del consell de departament corresponent.

2. Quan hi hagi una plaça de les que la Universitat hagi comunicat que està vacant al Consell de Coordinació Universitària, la UIB la convocarà en els vint dies següents a la publicació al Butlletí Oficial de l'Estat de la relació de candidats habilitats en el cos docent universitari i en l'àrea de coneixement corresponents.

3. No obstant això, la convocatòria dels concursos també es pot publicar al Butlletí Oficial de l'Estat i al Butlletí Oficial de les Illes Balears a partir dels quinze dies següents al dia que es publiqui la convocatòria de les proves d'habilitació.

4. La convocatòria, realitzada per resolució del Rector, ha de determinar:

a) La plaça objecte del concurs, la categoria del cos docent universitari, l'àrea de coneixement a la qual pertany la plaça i el departament a què està adscrita.

b) Les activitats docents i d'investigació, si escau. Així mateix, pot establir les línies d'investigació preferents.

c) Les característiques de les sol·licituds, els terminis i el lloc de presentació d'aquestes.

d) La composició de la comissió.

e) Els requisits que han de reunir els aspirants.

f) Les fases de desenvolupament del concurs, les característiques i el lloc i la data de l'acte de presentació dels candidats.

g) Les normes de presentació dels documents.

h) Les normes sobre els nomenaments.

5. El temps transcorregut entre la publicació de la convocatòria al Butlletí Oficial de l'Estat i la resolució del concurs no pot excedir els quatre mesos, comptats a partir de l'endemà de publicar-se la convocatòria.

Article 4. Requisits que han de complir els candidats

1. Poden participar en els concursos d'accés a cossos de funcionaris docents universitaris els candidats que acreditin estar habilitats per al cos i l'àrea corresponents.

2. Es consideren habilitats per poder participar en els concursos d'accés per al cos i l'àrea corresponents, als efectes d'obtenir plaça en aquesta universitat, els funcionaris del corresponent cos i àrea de coneixement i els de cossos docents universitaris d'igual o superior categoria i idèntica àrea de coneixement que hagin obtingut el nomenament com a membres dels esmentats cossos amb anterioritat a la data d'entrada en vigor de la Llei orgànica 6/2001, de 21 de desembre, o bé amb posterioritat a aquesta però en data anterior a la de finalització del termini fixat per demanar la seva participació en el concurs, sigui quina sigui la seva situació administrativa.

3. Així mateix, es consideren habilitats els candidats de nacionalitat estrangera, comunitària o no comunitària, que compleixin els requisits establerts als apartats 3 i 4 de l'article 15 del Reial decret 774/2002, de 26 de juliol.

4. En qualsevol cas els candidats han de complir els requisits exigits per a l'accés a la Funció Pública.

Article 5. Presentació de sol·licituds

1. Els candidats que vulguin prendre part en els concursos d'accés han d'enviar la sol·licitud corresponent al Rector d'aquesta universitat, per qualsevol dels procediments establerts a l'article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú. La sol·licitud s'ha d'enviar dins el termini de vint dies naturals comptats a partir de l'endemà de la publicació de la convocatòria al Butlletí Oficial de l'Estat, mitjançant document degudament formalitzat segons el model que estableixi la mateixa convocatòria. A la sol·licitud s'hi han d'adjuntar els documents exigits a la convocatòria corresponent.

2. Els candidats han de manifestar a la sol·licitud que reuneixen totes les condicions exigides, referides sempre a la data d'expiració del termini assenyalat per a la presentació de les sol·licituds. L'autoritat convocant, per ella mateixa o per la persona que delegui, pot demanar, als efectes procedents, l'acreditació dels aspectes necessaris quan cregui que hi ha inexactituds o falsedats en les quals els aspirants hagin pogut incórrer.

3. La presentació de sol·licituds està subjecta al pagament de les taxes que s'estableixin.

Article 6. Llista d'admesos i exclosos

1. Acabat el període de presentació de sol·licituds, el Rector, en el termini màxim de vint dies, ha de fer un requeriment al candidat la sol·licitud del qual no compleixi els requisits que s'assenyalen a l'article

anterior, a fi que en el termini de deu dies repari la falta o adjunti els documents preceptius, i li ha d'indicar que, si no ho fa així, es considerarà que ha desistit de la seva petició. La manca de pagament de la taxa corresponent es considera defecte no reparable.

2. Un cop acabat el termini de presentació de sol·licituds, el Rector ha de dictar resolució en el termini màxim de vint dies i aprovar la llista d'admesos i exclosos, la qual s'ha de publicar al tauler d'anuncis del Rectorat i en altres mitjans telemàtics de la Universitat. En tot cas, la resolució s'ha de notificar personalment a tots els sol·licitants a l'adreça que hagin fet constar a la sol·licitud.

Capítol III. De les comissions

Article 7. Comissions de selecció

1. El Rector nomenarà les comissions de selecció de personal habilitat, amb l'acord previ del Consell de Govern i a proposta del consell de departament corresponent. Aquestes comissions han de ser formades per cinc membres, dos dels quals seran nomenats president i secretari, i també s'han de nomenar els suplents de tots els integrants. La proposta de nomenament s'ha de realitzar entre professors de la mateixa àrea de coneixement que reuneixin les condicions establertes a l'article 64.2 de la LOU.

La composició de les comissions, tres membres de les quals com a mínim han de ser de fora de la Universitat de les Illes Balears, serà la següent:

a) Per a concursos d'accés a places de catedràtic d'universitat: cinc catedràtics d'universitat.

b) Per a concursos d'accés a places de professors titulars d'universitat i de catedràtics d'escola universitària: dos catedràtics d'universitat, un dels quals en serà el president, i tres professors titulars d'universitat o catedràtics d'escola universitària.

c) Per a concursos d'accés a places de professors titulars d'escola universitària: un catedràtic d'universitat o, si escau, un catedràtic d'escola universitària o professor titular d'universitat, que en serà el president, un catedràtic d'escola universitària o professor titular d'universitat i tres catedràtics d'escola universitària o professors titulars d'escola universitària.

2. Els membres de les comissions poden estar en qualsevol de les situacions administratives a què es refereix l'article 2 del Reial decret 365/1995, de 10 de març, excepte en les d'excedència i suspensió de funcions, tot això amb anterioritat a la data d'expiració del termini fixat per demanar la participació dels candidats en el concurs d'accés.

En cap cas no poden formar part de les comissions els professors jubilats amb anterioritat a la data a què fa referència el paràgraf anterior, llevat que estiguin contractats com a professors emèrits.

El personal funcionari científic i investigador pertanyent a les escales del Consell Superior d'Investigacions Científiques, com també els professors d'universitats d'altres estats membres de la Unió Europea, pot formar part de les

comissions de selecció en els termes establerts a l'article 6 (Composició de les comissions d'habilitació) del Reial decret 774/2002, de 26 de juliol.

3. El nomenament com a membre d'una comissió de selecció és irrenunciable, excepte si hi ha una causa justificada que impedeixi de formar-ne part. En aquest cas serà el Rector qui decidirà, en el termini de deu dies des de la recepció de la renúncia, sobre la justificació o no de la causa manifestada.

4. En el supòsit que es presentin els motius d'abstenció a què es refereix l'article 28.2 de la LRJAP i PAC, els interessats s'han d'abstenir d'actuar i han d'indicar el motiu que es presenta.

Si es produeix la recusació a què fa referència l'article 29 de la LRJAP i PAC, se seguirà el procediment que l'article indicat estableix.

5. En els casos de renúncia justificada, d'abstenció o de recusació que impedeixin que actuïn els membres titulars de la comissió, els substituiran els suplents respectius.

En cas que el supòsit d'abstenció o recusació es manifesti en algun membre suplent, la substitució d'aquest membre es realitzarà per ordre correlatiu, preferentment, entre els membres suplents del mateix cos. Si no és possible la substitució indicada, el Rector nomenarà un membre titular i un de suplent nous seguint el procediment previst en aquesta normativa.

Article 8. Constitució de les comissions

1. Les comissions s'han de constituir dins els tres mesos següents a la data de publicació de la convocatòria de la plaça al Butlletí Oficial de l'Estat. Per això, el president titular de la comissió, una vegada realitzades les consultes pertinents amb els membres restants, convocarà els membres titulars i, si escau, també els suplents, i els indicarà el lloc i l'hora per realitzar l'acte de constitució. Simultàniament, el president de la comissió dictarà una resolució amb la qual convocarà tots els candidats admesos a l'acte de presentació i els indicarà el dia, l'hora i el lloc en què tindrà lloc. Ambdues convocatòries s'han de notificar als destinataris amb un temps mínim de deu dies respecte a la data de l'acte al qual són convocats. El termini entre la data prevista per a l'acte de constitució i la data assenyalada perquè tingui lloc l'acte de presentació no pot excedir els dos dies.

2. Transcorregut el termini de tres mesos per a la constitució de la comissió sense que s'hagi constituït, d'ofici, el Rector substituirà el president de la comissió.

3. Perquè es pugui constituir la comissió, cal la presència de tots els membres. Es disposarà el cessament dels membres titulars que no es presentin a l'acte indicat i hom els substituirà d'acord amb el procediment que s'estableix en aquesta normativa.

4. Una vegada constituïda la comissió, i en cas d'absència del president, el substituirà el professor més antic en el cos d'acord amb l'ordre següent de prelació:

catedràtic d'universitat, professor titular d'universitat, catedràtic d'escola universitària i professor titular d'escola universitària. Si l'absent és el secretari, el substituirà el professor de menor categoria i antiguitat.

5. Perquè la comissió pugui actuar vàlidament cal que tres membres, almenys, participin en el procés.

Es disposarà el cessament com a membres de la comissió d'aquells que no siguin presents a la prova d'algun dels candidats, tot això sens perjudici de les responsabilitats que puguin tenir.

Si, un cop constituïda la comissió, aquesta comissió resta amb menys de tres membres, s'ha de nomenar una nova comissió d'acord amb les previsions d'aquesta normativa, de la qual no podran formar part els membres que hagin cessat.

6. A l'acte de constitució i abans de l'acte de presentació dels candidats, la comissió ha de fixar i fer públics els criteris per adjudicar les places.

Les comissions de selecció entre personal habilitat han de tenir en compte a l'hora de prendre decisions l'activitat docent i com a investigadors dels candidats i la qualitat de llurs treballs, tenint present el perfil de la convocatòria, en els termes establerts a l'article següent d'aquesta normativa.

Article 9. Criteris generals de selecció

1. En els concursos d'accés a places de catedràtic d'universitat, de titular d'universitat i de catedràtic d'escola universitària es valorarà preferentment l'activitat dels aspirants com a investigadors, incloses la participació en equips d'investigació i la direcció d'aquests. També es valorarà l'experiència docent, inclosa la participació en activitats d'innovació pedagògica, i la participació en tasques de gestió universitària.

2. En els concursos d'accés a places de titular d'escola universitària es valorarà preferentment l'activitat docent dels candidats i la seva participació en projectes d'innovació pedagògica. També se'n valorarà l'activitat com a investigadors i la participació en tasques de gestió universitària.

3. La comissió ha de determinar els criteris específics de valoració en l'acte de constitució.

Article 10. Prova

1. Els concursos d'accés constaran d'una prova, que serà pública i es realitzarà al local que habiliti la UIB.

2. A l'acte de presentació, que serà públic, els candidats han de lliurar al president de la comissió la documentació següent: currículum i programa docent raonat corresponent a la plaça convocada, en sis exemplars, així com un exemplar de les publicacions i els documents que acreditin el que s'hagi indicat al currículum.

Si escau, a l'acte de presentació es determinarà, mitjançant sorteig, l'ordre d'actuació dels concursants, i es fixarà el lloc, la data i l'hora del començament de la prova, que ha de tenir lloc abans dels deu dies següents a l'acte de presentació.

3. Abans del començament de la prova, que s'ha de realitzar en els deu dies següents a l'acte de presentació, cada

membre de la comissió ha de lliurar al secretari un informe raonat sobre els mèrits que ha al·legat cada concursant al currículum i al programa raonat, i també sobre l'adequació entre la documentació presentada i les necessitats de la UIB posades de manifest a la convocatòria del concurs.

4. La prova consistirà en l'exposició oral dels mèrits i de l'historial docent, com a investigadors i de gestió dels candidats i d'un programa raonat corresponent al perfil de la plaça convocada. Aquesta exposició tindrà una durada màxima d'una hora. Tot seguit, la comissió discutirà amb el candidat durant un temps màxim de dues hores.

5. Una vegada acabada la prova, cada membre de la comissió emetrà un informe raonat, ajustat als criteris de valoració prèviament acordats per la comissió, sobre els mèrits i l'historial de cadascun dels candidats presentats.

Article 11. Proposta de provisió de places

1. La proposta de provisió de places s'ha de fer pel sistema de votació, en el termini màxim de vint-i-quatre hores, a partir del moment que acabi la prova. A l'efecte indicat, la comissió farà pública una resolució en la qual formularà la seva proposta i el vot de cada un dels membres. Aquesta proposta requereix almenys tres vots.

2. En els set dies següents a la finalització de l'actuació de la comissió, el secretari de la comissió lliurarà a la Secretaria General de la Universitat l'expedient administratiu del concurs.

3. Les comissions que jutgin els concursos d'accés proposaran al Rector, motivadament i amb caràcter vinculant, una relació de tots els candidats per ordre de preferència per al seu nomenament. En cap cas no es pot efectuar un nombre més gran de nomenaments que el de places convocades.

4. En el termini màxim de dos anys des de la comunicació a què es refereix l'apartat 1 de l'article 2 del Reial decret 774/2002, de 26 de juliol, la plaça de què es tracti ha de proveir-se sempre que hi hagi algun concursant.

Article 12. Nomenament i presa de possessió

1. En el termini màxim de vint dies a comptar de l'endemà de la conclusió de l'actuació de la comissió, el candidat proposat ha d'acreditar el compliment dels requisits establerts a l'article 15 del Reial decret 774/2002, de 26 de juliol, i a l'article 4 d'aquesta normativa. Un cop complerta l'acreditació, el Rector farà el nomenament proposat per la comissió, el qual ha d'especificar la denominació de la plaça: cos i àrea de coneixement. En cas que el concursant proposat no presenti oportunament la documentació requerida, el Rector nomenarà el concursant següent en l'ordre de valoració formulat, en cas que hi sigui.

2. S'han de comunicar els nomenaments al registre corresponent, a l'efecte d'atorgament del número de registre personal i d'inscripció en els cossos corresponents, s'han de publicar al Butlletí Oficial de l'Estat i al Butlletí Oficial de les

Illes Balears i s'han de comunicar a la Secretaria General de Consell de Coordinació Universitària.

3. En el termini màxim de vint dies a comptar de l'endemà de publicar-se el nomenament, el candidat proposat ha de prendre possessió de la seva destinació, moment en el qual adquirirà la condició de funcionari del cos docent universitari de què es tracti, amb els drets i deures que li són propis.

Capítol IV. De les reclamacions

Article 13. Presentació de reclamacions

Contra la proposta de la comissió, els candidats poden presentar reclamació davant el Rector en el termini màxim de deu dies a comptar de l'endemà d'aquell en el qual la comissió faci pública la proposta de provisió de la plaça. Un cop la reclamació hagi estat admesa a tràmit, se suspendran els nomenaments fins que s'hagi resolt definitivament.

Article 14. Comissió de Reclamacions

1. Correspon a la Comissió de Reclamacions la valoració de les reclamacions que s'interposin contra les propostes de les comissions d'accés per a la provisió de places de cossos docents universitaris.

2. La Comissió de Reclamacions l'han de formar set catedràtics d'universitat de diverses àrees de coneixement, amb experiència docent i com a investigadors àmplia i reconeguda amb un mínim de dos sexennis. La durada del seu mandat és de quatre anys i els set catedràtics esmentats els ha d'elegir el Consell de Govern de la UIB per majoria simple.

3. La Comissió de Reclamacions serà presidida pel catedràtic d'universitat que sigui elegit entre els mateixos membres, i n'exercirà les funcions de secretari el catedràtic d'universitat elegit entre els mateixos membres. La durada del seu mandat és de dos anys.

4. Un cop admesa a tràmit una reclamació, la Comissió de Reclamacions ha d'examinar l'expedient relatiu al concurs, per vetllar per les garanties que estableix l'article 64.1 de la LOU. Per això, la Comissió de Reclamacions ha d'escoltar els membres de la comissió del concurs i els candidats que hi hagin participat. Així mateix, pot demanar informes a especialistes de prestigi reconegut.

5. La Comissió de Reclamacions ha de resoldre motivadament les reclamacions en el termini màxim de tres mesos. En cas que la Comissió de Reclamacions no ratifiqui la proposta objecte de reclamació, es retraurà el procediment fins al moment en què es produí el vici i la comissió que hagi resolt el concurs haurà de formular una nova proposta.

6. Els acords de la Comissió de Reclamacions vinculen el Rector.

Article 15. Recursos

La resolució del Rector exhaureix la via administrativa i és impugnable directament davant la jurisdicció contenciosa administrativa, d'acord amb

el que estableix la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Disposicions addicionals

Primera. Impugnació

Les convocatòries dels concursos, les bases i els actes administratius que d'aquestes i de l'actuació de les comissions es derivin poden ser impugnats per les persones interessades d'acord amb el que estableix la LRJAP i PAC.

Segona. Indemnitzacions

Els membres de la comissió tenen dret a percebre assistències o indemnitzacions pel seu servei. Les despeses de viatge i dietes s'abonen amb càrrec als pressuposts de la UIB.

Tercera. Denominacions

Totes les denominacions que en aquesta normativa apareguin en gènere masculí, s'han d'entendre referides indistintament al gènere masculí o femení, segons el sexe del titular de qui es tracti.

Disposició final

Única. Entrada en vigor

La present normativa entra en vigor l'endemà de publicar-se al Full Oficial de la Universitat.

Ho faig publicar perquè se'n prengui coneixement i tingui els efectes que corresponguin.

Palma,  17 de desembre de 2004
El Rector, Avel·lí Blasco



 

Acords que fan referència a aquest.