Conegudes les partides previstes als Pressuposts de la comunitat
autònoma de les Illes Balears pel que fa a la Universitat,
el Gerent de la UIB ha elaborat un avantprojecte de pressupost
que, un cop aprovat pel Consell de Direcció, el Rector
sotmet a l'aprovació del Consell de Govern, per a la seva
posterior remissió al Consell Social.
Preàmbul
El Projecte de Pressupost de la Universitat de les Illes Balears
per a l'any 2005 suposa la consolidació de les grans xifres
de finançament per part de l'entitat tutelar, amb un increment
de 6,5 milions d'euros en la transferència nominativa.
Es continua amb el finançament dels diferents estudis implantats
en exercicis anteriors, així com dels nous cursos implantats
a Campus Extens. També cal remarcar, per la seva importància,
la consolidació de la partida de complements autonòmics,
els quals ja estan incorporats per primer cop a l'esmentada transferència.
Aquests grans trets són els arguments que fonamenten aquesta
consolidació del finançament de la CAIB.
Aquests ingressos, units a un lleuger increment dels ingressos
propis de la UIB, atès l'increment en el nombre d'estudiants,
permeten dibuixar un pressupost de despeses caracteritzat per
un creixement de la inversió i dels projectes iniciats
els darrers anys, alhora que permeten començar-ne de nous.
La presentació del pressupost per programes (es manté
el nombre de cinc) i la programació plurianual d'inversions
són aspectes formals iniciats al pressupost de l'any 1998
i que ja es troben consolidats en aquest projecte per a 2005.
Per tot això, es pren l'acord següent:
1. S'aprova el pressupost de la UIB per a l'any 2005, amb un
estat de despeses en el qual s'autoritzen i consignen els crèdits
necessaris per atendre el compliment d'obligacions per un import
de 71.138.995,34 euros i en el qual l'estat d'ingressos recull
els drets que es pensa liquidar durant l'exercici per un import
de 71.138.995,34 euros.
2. El detall del pressupost quant a classificació econòmica
i per programes s'adjunta com a annex I.
3. La distribució del capítol II del pressupost
de despeses per a 2005 entre els diferents centres de despesa,
així com el responsable de cada centre de despesa i el
programa al qual pertany, és la que s'adjunta com a annex
II.
4. S'aprova la programació plurianual d'inversions que
s'adjunta com a annex III.
5. La modificació de la relació de llocs de treball
del personal funcionari i laboral s'adjunta com a annex IV.
6. S'adjunta, com a annex V, la llista de tarifes i preus públics
que cobrarà la Universitat per la prestació dels
seus serveis durant l'exercici de 2005.
7. Juntament amb el detall econòmic d'aquest pressupost
s'aproven, també, les normes d'execució pressupostària
que regiran l'execució pressupostària de la Universitat
de les Illes Balears durant l'exercici econòmic de 2005,
que s'adjunten com a annex VI.
8. Tots els majors ingressos que s'obtinguin dins l'exercici
de 2005 seran, per resolució del Rector, incorporats al
pressupost, per subvenir a les obligacions específiques
corresponents en el cas d'ingressos finalistes o per subvenir
a obligacions determinades pel Consell de Direcció d'acord
amb la normativa aplicable.
9. Es podran tramitar fins al 31 de març de 2005 obligacions
contretes durant l'exercici de 2004; a partir d'aquesta data,
la tramitació exigirà l'informe previ de la Comissió
Econòmica del Consell de Govern. El dit informe serà
també preceptiu per a obligacions contretes en exercicis
anteriors.
10. A efectes d'inventari de béns, i amb la finalitat
de reduir el registre patrimonial i agilitar-ne la gestió,
es fixa com a import mínim perquè un element sigui
inventariable la quantitat de 500 euros. Es permet, en qualsevol
cas, inventariar elements d'import inferior si el responsable
del centre de despesa ho considera oportú.
11. El Consell de Direcció queda autoritzat per prendre
les mesures oportunes per desenvolupar aquest acord.
Ho faig publicar perquè se'n prengui coneixement i tingui
els efectes que corresponguin.
Notes explicatives:
Els percentatges d'alumnes matriculats han estat calculats sobre
les dades de la matrícula per al curs 2004-2005 a 26 de
novembre de 2004. Els càlculs s'han realitzat segons el
nombre d'alumnes-crèdit de cada departament.
El nombre de personal docent i investigador ha estat calculat
sobre les dades de plantilla de novembre de 2004. Els càlculs
s'han realitzat considerant com a (1) els professors a temps complet
i la resta el percentatge equivalent segons la seva càrrega
docent.
L' experimentalitat ha estat calculada de forma inversa a l'ordre
de taxes, i ajustant l'experimentalitat dels departaments als
estudis que imparteixen.
Els sexennis d'investigació han estat calculats sobre
la base de les dades de novembre de 2004.
3.1.2. Certificat d'aptitud pedagògica (inclou tots els
cursos): 510 euros.
3.1.3. Exàmens de grau als diferents estudis i per a projectes
de fi de carrera: 109,94 euros.
3.1.4. Proves de conjunt per a l'homologació de títols
estrangers d'educació superior: 109,94 euros.
3.1.5. Curs d'iniciació i orientació per als majors
de 25 anys: 89,22 euros.
3.1.6. Examen per a tesi doctoral: 109,94 euros.
3.2. Títols i secretaria
3.2.1. Expedició de títols acadèmics:
3.2.1.1. De doctor: 172,18 euros.
3.2.1.2. De llicenciat, arquitecte o enginyer: 115,61 euros.
3.2.1.3. De diplomat, arquitecte tècnic o enginyer tècnic:
56,45 euros.
3.2.1.4. Expedició i impressió de duplicats de títols
universitaris oficials o de postgrau: 26,52 euros.
3.2.2. Secretaria:
3.2.2.1. Obertura d'expedient acadèmic per al començament
d'estudis en un centre, certificats acadèmics i trasllats
d'expedient acadèmic: 20,96 euros.
3.2.2.2. Confrontació de documents: 8,21 euros.
3.2.2.3. Expedició de targetes d'identitat: 4,50 euros.
3.2.2.4. Carpeta de documentació de matrícula: 7,5
euros.
Annex V. Tarifes i preus públics
1) VIGÈNCIA DE LES TARIFES I ELS PREUS
A partir de l'inici del curs 2004-2005 s'apliquen els preus establerts
als punts 2, 3 i 5 d'aquest annex.
La resta de tarifes s'aplicaran a partir del dia 1 de gener de
2005.
Es faculta el Consell de Direcció per interpretar els
dubtes que puguin sorgir de l'aplicació d'aquestes tarifes,
així com per fixar els preus dels serveis que puguin anar
sorgint durant l'any 2005.
2) ENSENYAMENTS
Els preus públics per satisfer per la prestació
del servei públic de l'educació superior a la Universitat
de les Illes Balears, el curs 2004-2005, als ensenyaments conduents
a l'obtenció de títols oficials, seran abonats d'acord
amb les normes que s'estableixen al Decret 59/2004, de 2 de juliol
(BOIB núm. 94, de 6 de juliol).
3) PREUS PÚBLICS PER PRESTACIÓ DE SERVEIS ACADÈMICS
En aquest apartat es detallen els altres preus públics
per avaluació i proves, expedició de títols
i drets de secretaria, d'acord amb el que estableix l'annex V
del Decret 59/2004, de 2 de juliol (BOIB núm. 94, de 6
de juliol).
3.1. Avaluació i proves
3.1.1. Proves d'aptitud per a l'accés a la Universitat:
59,80
4) SERVEI LINGÜÍSTIC
4.1. Tarifes de l'àrea d'assessorament de correcció
i traducció
Finançament:
Gratuïts: documents d'un full i institucionals (administratius).
100% per al proponent: documents d'institucions externes (incrementar-hi
un 20% si la UIB reté).
60% per al proponent: documents d'institucions vinculades a la
UIB (IMEDEA, FUEIB, FuGUIB).
50% per al proponent: documents no institucionals de departaments
i d'altres serveis, llevat d'aquells de volum superior a 4.500
paraules, que aniran a càrrec del proponent.
5) TARIFES DE L'EDIFICI SA RIERA
5.1. Institut de Ciències de l'Educació: Formació
permanent del professorat
(*)Estudiants, comunitat universitària.
(**) Curs amb possibilitat d'un descompte d'un 15%.
(***) Curs subvencionat en un percentatge i possibilitat d'un
descompte d'un 15%.
5.2. Institut de Ciències de l'Educació: reciclatge
de català
Les tarifes corresponents als cursos de reciclatge són
determinades per la Conselleria d'Educació i Cultura.
5.3. Servei d'Activitats Culturals
Activitats per al primer quadrimestre de l'any acadèmic
2004-2005.
5.4. Extensió Universitària: Universitat Oberta
per a Majors (UOM)
6) LLOGUER D'AULES I INSTAL·LACIONS
6.1. Espais que es poden utilitzar
6.2. Criteris de pagament
Les reserves d'espais que procedeixin d'algun òrgan de
la UIB són gratuïtes, així com l'equipament
de l'espai, sempre que no s'hagi d'emprar material específic
del qual no es disposi a la Universitat.
Les reserves d'espais que procedeixin d'organismes oficials o
d'entitats privades amb un conveni específic amb la UIB
per a la utilització d'espais de la Universitat, són
gratuïtes, però s'han de cobrir les despeses que es
generin d'hores extres de bidells, del servei de neteja i del
sistema de videoconferència, si escau.
Les reserves d'espais que procedeixin d'entitats privades han
de cobrir totes les despeses, que seran: el lloguer de l'espai,
les hores extres de bidells, el servei de neteja i el sistema
de videoconferència, si escau.
En qualsevol cas els preus no inclouen l'IVA.
6.3. Preus de les aules
GRUP 1. Aules amb capacitat per a menys de 75 persones
GRUP 2. Aules amb capacitat per a més de 75 i menys de
100 persones
GRUP 3. Aules amb capacitat per a més de 100 persones
PREUS D'ALTRES ESPAIS
Altres espais que es poden llogar són: el Propileu i els
halls dels edificis i les aules específiques (aules de
música, plàstica, etc.), sempre que el Consell de
Direcció hi doni el vistiplau, i els preus resten per convenir
en el moment de la reserva.
AULES INFORMÀTIQUES
PREUS DEL SISTEMA DE VIDEOCONFERÈNCIA
Els preus inclouen la posada en marxa dels equips. No inclouen
el cost de la connexió telefònica, la realització
ni el suport tècnic. Aquests preus es fixaran en el moment
de fer la reserva.
Els preus dels espais no especificats en aquest document i que
oportunament es consideri que es poden llogar els fixarà,
en el moment en què es faci la reserva, el Consell de Direcció.
7) ALTRES SERVEIS
7.1. Tarifes del Servei de Recursos Audiovisuals
7.2. Serveis Cientificotècnics
7.2.1. Tarifes
7.2.2. Criteris de pagament
Les tècniques i/o mostres especials requereixen l'elaboració
del pressupost corresponent.
En el cas de mostres similars i/o d'un nombre de mostres elevat,
es realitzarà un descompte màxim d'un 40 per cent
sobre els preus tarifats.
Als efectes de facturació, la mínima unitat temporal
serà de 30 minuts.
Tots els preus de la taula inclouen l'operador. En cas que sigui
necessària una preparació/manipulació de
mostres addicional, aquestes hores es facturaran independentment.
El cost no inclou els reactius necessaris. Tampoc no inclouen
l'IVA.
7.3. Campus Extens
7.3.1. Tarifes
7.4. Servei de Sistemes d'Informació Geogràfica
i Teledetecció
7.4.1. Tarifes
Els preus no inclouen l'IVA.
Annex VI. Normes d'execució
TÍTOL I. EL PRESSUPOST DE LA UIB. NORMES GENERALS
Article 1. Definició i normativa
TÍTOL II. ELS CRÈDITS I LES SEVES MODIFICACIONS
CAPÍTOL I. ELS CRÈDITS PRESSUPOSTARIS
Article 2. Estructura dels crèdits
Article 3. Limitació qualitativa i quantitativa dels crèdits
Article 4. Vinculació dels crèdits
CAPÍTOL II. LES MODIFICACIONS PRESSUPOSTÀRIES
Article 5. Principis generals
Article 6. Tipus de modificacions pressupostàries
TÍTOL III. NORMES DE PROCEDIMENT DE GESTIÓ PRESSUPOSTÀRIA
CAPÍTOL III. PRESSUPOST DE DESPESES
Article 7. Competències per a la gestió de despeses
Article 8. Règim de centralització i descentralització
Article 9. Fases de la gestió de la despesa
Article 10. Contingut i forma dels documents oficials que s'han
de tramitar
Article 11. Procediment per a la gestió de despeses menors
Article 12. Indemnitzacions per raó del servei
Article 13. Despeses plurianuals
Article 14. Acomptes de caixa fixa
CAPÍTOL IV. PRESSUPOST D'INGRESSOS
Article 15. Principis generals
Article 16. Tipus d'ingressos
Article 17. Fases de la gestió dels ingressos
Article 18. Estructura de la consignació d'ingrés
Article 19. Descripció general dels ingressos
TÍTOL IV. CONTRACTACIÓ ADMINISTRATIVA
Article 20. Normativa aplicable
Article 21. Òrgans de contractació
Article 22. Terminis prevists per a la tramitació de procediments
administratius de contractació
Article 23. Formes i procediments d'adjudicació
Article 24. Tipus de contractes en funció de la seva quantia
TÍTOL V. ALTRES DISPOSICIONS
Article 25. Control intern
Article 26. Tancament
Article 27. Pròrroga del pressupost
TÍTOL I. EL PRESSUPOST DE LA UIB. NORMES GENERALS
Article 1. Definició i normativa
El pressupost de la Universitat de les Illes Balears constitueix
l'expressió xifrada, conjunta i sistemàtica de les
obligacions o despeses que pot reconèixer la Universitat
i dels drets o ingressos que es preveuen realitzar o liquidar
durant l'exercici.
La gestió del pressupost s'ha de realitzar de conformitat
amb les presents Bases d'execució i d'acord amb els Estatuts
de la Universitat de les Illes Balears, aprovats pel Decret, de
26 de setembre de 2003, amb la Llei orgànica 6/2001, de
21 de desembre, d'universitats, amb la Llei general pressupostària,
RDL 47/2003, de 26 de novembre, i amb la Llei 1/1986, de finances
de la comunitat autònoma de les Illes Balears, així
com amb la legislació general supletòria que sigui
aplicable.
El Rector, a proposta del Gerent, dictarà les resolucions
necessàries per al desenvolupament, la interpretació
i el compliment d'aquestes bases.
TÍTOL II. ELS CRÈDITS I LES SEVES MODIFICACIONS
CAPÍTOL I. ELS CRÈDITS PRESSUPOSTARIS
Article 2. Estructura dels crèdits
L'estructura pressupostària dels crèdits de despeses
es presenta en una triple classificació: funcional, econòmica
i analítica.
Respecte a la classificació funcional, els crèdits
de l'estat de despeses del pressupost es detallen segons cinc
programes:
Programa 1: 422D Ensenyaments universitaris
Programa 2. 541A Recerca i desenvolupament
Programa 3. 331A Serveis a la comunitat universitària
Programa 4. 325A Projecció externa de la UIB
Programa 5. 641C Gestió universitària
Classificació econòmica: formada por cinc dígits
indicatius del tipus de despesa (capítol, article, concepte
i els dos últims, corresponents al subconcepte). En tot
cas, s'adapta a les normes que amb caràcter general estan
establertes per al sector públic.
Pel que fa a la classificació analítica, el pressupost
presenta una equivalència de totes les partides pressupostàries
i el centre gestor de la despesa (en el cas dels centres, departaments,
instituts...) o el centre de despesa (en el cas en què
el codi analític es correspon amb un curs, projecte d'investigació...).
Aquesta classificació consta de sis dígits, els
dos primers estan relacionats amb el tipus de despesa (per exemple,
01 centres, 03 serveis centrals, 04 departaments, 06 projectes
d'inversió immaterials...).
Article 3. Limitació qualitativa i quantitativa dels
crèdits
Els crèdits dels estats de despeses s'han de destinar,
exclusivament, a la finalitat específica per a la qual
han estat consignats en els diferents programes del pressupost
inicial o per a les modificacions pressupostàries degudament
autoritzades durant l'exercici, i no es poden autoritzar despeses
en quantia superior als crèdits consignats a l'estat de
despeses.
Són nuls de ple dret els actes administratius en general
que siguin adoptats sense existència de crèdit pressupostari
adequat i suficient per persona manifestament incompetent o prescindint
totalment i absolutament del procediment.
Article 4. Vinculació dels crèdits
Els crèdits pressupostaris que conformen els respectius
programes de despeses tenen caràcter limitatiu d'acord
amb els nivells de vinculació que es defineixen a continuació:
a) Amb caràcter general la vinculació ha de ser
funcional a nivell de programa i econòmica a nivell de
capítol, excepte per al capítol VI, que ho serà
a nivell d'article.
b) Els crèdits corresponents a fons finalistes no poden
estar mai vinculats amb d'altres que no tinguin aquest caràcter
i la mateixa finalitat, és a dir, han d'estar vinculats
a nivell d'analítica.
c) No poden quedar vinculats amb altres crèdits els destinats
als pagaments de subvencions amb assignació nominativa
al pressupost de la UIB.
Una vegada aprovat el pressupost de l'exercici, es procedirà
a obrir automàticament els conceptes pressupostaris de
despeses que correspondran a bosses de vinculació a nivell
de capítol o d'article, encara que la
dotació inicial d'aquests conceptes sigui inexistent.
CAPÍTOL II. LES MODIFICACIONS PRESSUPOSTÀRIES
Article 5. Principis generals
Les modificacions pressupostàries són alteracions
dels crèdits inicialment aprovats en el pressupost, que
es poden produir per la inexistència o insuficiència
del crèdit inicial o bé per l'obtenció d'ingressos
específics.
Els crèdits pressupostaris només es poden modificar
d'acord amb el que disposen la Llei orgànica d'universitats,
els Estatuts de la Universitat de les Illes Balears i la legislació
vigent de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Les modificacions de crèdit han de ser objecte d'acord,
amb l'informe previ del Gerent, del Consell de Govern, que pot
delegar-les en la Comissió Econòmica, a excepció
de les transferències de capítols de despeses capital
a despeses corrents, que ha d'autoritzar prèviament el
Consell Social.
Les modificacions pressupostàries s'han d'iniciar a proposta
del Gerent o bé dels responsables que tinguin a càrrec
seu la gestió de partides de despesa, han d'incloure una
memòria explicativa de la seva necessitat i s'han d'enviar
a la Gerència per a la seva comptabilització provisional.
Si es considera oportú, es podran adjuntar altres informes
a l'expedient, sobretot quan la modificació estigui emparada
en drets econòmics no prevists.
Article 6. Tipus de modificacions pressupostàries
a) Suplement de crèdit i crèdits extraordinaris
Quan calgui realitzar una despesa que no es pugui ajornar a l'exercici
següent i per a la qual la dotació de crèdit
pressupostari sigui insuficient o inexistent, es podrà
autoritzar la concessió d'un suplement de crèdit
en el primer supòsit o d'un crèdit extraordinari
en el segon cas.
Fer la proposta d'aquestes modificacions correspon al Gerent,
i s'hi ha d'especificar els recursos que hagin de finançar
la major despesa prevista. Correspon al Consell de Govern d'aprovar
aquests expedients, amb l'autorització prèvia del
Consell Social.
b) Ampliacions de crèdit
El caràcter d'ampliable suposa la possibilitat que, complerts
prèviament els tràmits i els requisits que s'estableixin,
podrà augmentar-se la dotació del crèdit
que inicialment s'hagi aprovat. Aquest augment de la dotació
d'alguns crèdits no suposa la baixa d'un altre crèdit
o partida.
Els crèdits no poden ser ampliats en els casos següents:
El crèdit corresponent a la plantilla de funcionaris
docents de la Universitat, excepte els conceptes retributius individuals
establerts pel Consell Social de la Universitat, a proposta del
Consell de Govern, en consideració a exigències
docents i investigadores o a mèrits rellevants, i els crèdits
del concepte 160, quotes socials.
El crèdit corresponent a la plantilla de funcionaris
no docents, excepte els crèdits del concepte 160, quotes
socials.
c) Transferències de crèdits
Les transferències de crèdits suposen el traspàs
de crèdits d'una a una altra partida pressupostària,
aplicant la disminució i el correlatiu augment d'una o
de diverses partides diferents, de forma que la despesa autoritzada
no variï.
Les transferències de crèdits estan subjectes a
les limitacions següents:
No afecten els crèdits ampliats, ni els extraordinaris
concedits durant l'exercici.
No es poden minorar els crèdits que hagin estat incrementats
amb suplements o transferències, llevat que afectin crèdits
de personal, ni crèdits incorporats com a conseqüència
de romanents no compromesos procedents de l'exercici anterior.
No s'incrementaran crèdits que com a conseqüència
d'altres transferències hagin estat objecte de minoració,
llevat que afectin crèdits de personal.
Les limitacions anteriors no afectaran les transferències
de crèdit quan es tracti de modificacions com a conseqüència
de reorganitzacions administratives.
Òrgans competents per aprovar les transferències
de crèdit a la UIB:
El Consell de Govern pot acordar que es facin transferències
de crèdit entre els diferents conceptes dels capítols
d'operacions corrents i d'operacions de capital, així com
transferències de despeses corrents a despeses de capital.
Les transferències de despeses de capital a qualsevol
altre capítol han de ser objecte d'acord del Consell del
Govern, amb l'autorització prèvia del Consell Social.
d) Incorporacions de crèdits
Definim la incorporació de crèdit com l'acte de
sumar o afegir, als crèdits inicials d'un exercici pressupostari,
el romanent obtingut de la liquidació de l'exercici anterior.
Amb l'autorització prèvia del Gerent, els romanents
es poden incorporar a l'estat de despeses de l'exercici immediat
següent en els casos següents:
Romanents que corresponguin a crèdits de despeses finançades
amb ingressos específics, aportacions de persones naturals
o jurídiques per finançar despeses que per la seva
naturalesa estiguin compreses en la seva finalitat i els objectius
de la Universitat.
Crèdits extraordinaris i suplements de crèdit,
així com les transferències de crèdit concedides
o autoritzades a l'últim trimestre de l'exercici pressupostari.
Crèdits que garanteixin compromisos de despeses contrets
abans del tancament de l'exercici pressupostari i que, per motius
justificats, no s'hagin pogut realitzar durant l'exercici.
Crèdits autoritzats en funció de la recaptació
efectiva de drets afectats.
Crèdits per a operacions de capital relatius a programes
d'inversions, la realització dels quals no s'hagi pogut
fer durant l'exercici, i que convé destinar a la mateixa
finalitat a l'exercici següent.
e) Generacions de crèdit
Aquest tipus de modificació pressupostària permet
incrementar un crèdit en funció de l'obtenció
de determinats ingressos no prevists al pressupost inicial.
Poden generar crèdit a l'estat de despeses del pressupost
els ingressos derivats de les operacions següents:
Cessions de programes científics i investigacions.
Alienació de béns.
Prestació de serveis.
Preus públics.
Variació d'actius financers.
Crèdits exteriors per a inversions publiques.
Aportacions de persones naturals o jurídiques per finançar
despeses que per la seva naturalesa estiguin compreses en la seva
finalitat i els objectius de la Universitat.
Excepcionalment, encara que no s'hagi dut a terme l'ingrés,
i sempre que les disponibilitats de tresoreria ho permetin, el
Consell de Direcció pot autoritzar una bestreta i generar
crèdit, en cas que s'aporti documentació suficient
que garanteixi el futur ingrés en qüestió.
Les modificacions de crèdit a què fa referència
aquest article les comptabilitzarà provisionalment, a proposta
del Gerent, el Servei de Comptabilitat i Pressuposts, que ha d'elaborar,
amb la periodicitat que estableixin els òrgans competents,
una proposta d'acord de ratificació per a totes les modificacions
registrades en el període.
TÍTOL III. NORMES DE PROCEDIMENT DE GESTIÓ PRESSUPOSTÀRIA
CAPÍTOL III. PRESSUPOST DE DESPESES
Article 7. Competències per a la gestió de les
despeses
a) Correspon al Rector d'autoritzar totes les despeses d'imports
superiors a 1.500 euros.
b) Els òrgans unipersonals prevists a l'article 10.3 dels
Estatuts, els directors dels treballs prevists a l'empara de l'article
83 de la LOU, els responsables dels projectes de recerca i d'altres
projectes d'inversió immaterial, els administradors de
centre, en els seus respectius àmbits de competència,
poden autoritzar les despeses d'imports inferiors a 1.500 euros.
c) L'ordenació de despeses i pagaments correspon al Rector,
que pot delegar-la en el Gerent.
Article 8. Règim de centralització i descentralització
El pressupost de la UIB per a 2005 s'ha de gestionar a través
de les diferents àrees administratives d'acord amb la distribució
de despeses que es recull a l'annex II d'aquest pressupost. Aquestes
gestionaran les despeses d'un o de diversos departaments, serveis
o unitats administratives, així com les partides corresponents
a les activitats de recerca o de l'article 83 de la LOU dirigides
per professors de la Universitat.
Tenen la consideració de despeses descentralitzades aquelles
en les quals les àrees administratives realitzen totes
les fases de la gestió, des de l'autorització fins
a la proposta de pagament. Els serveis administratius poden tramitar
comandes contra pressuposts per als quals tinguin autorització
fins a una quantia màxima de 1.500 euros sense que calgui
trametre prèviament la proposta de despesa als serveis
centrals de comptabilitat, de manera que n'hi haurà prou,
per tant, amb l'autorització del responsable del centre
de despesa.
Les despeses centralitzades, a més de les corresponents
al capítol I de personal, són aquelles en les quals
els serveis centrals, a partir de les sol·licituds rebudes
a través dels corresponents serveis, realitzen totes les
fases de la gestió, des de l'autorització al pagament.
Article 9. Fases de la gestió de la despesa
La gestió dels crèdits de despeses la realitzaran
els òrgans unipersonals, o es farà per delegació
d'aquests, mitjançant les fases següents, que donaran
lloc a la formalització dels documents comptables corresponents:
L'autorització o aprovació de despeses (document
A)
L'autorització és l'operació comptable que
reflecteix l'acte en virtut del qual s'acorda de realitzar una
despesa determinada per una quantia certa o aproximada, i que
destina a aquesta finalitat la totalitat o part d'un crèdit
pressupostari disponible.
Compromís o disposició de despeses (document
D)
El compromís o la disposició de despeses és
l'operació comptable que reflecteix l'acte en virtut del
qual s'acorda o concerta amb un tercer, després del compliment
dels tràmits legalment establerts, de realitzar obres,
prestar serveis o fer un subministrament. Amb la disposició
de despeses queda formalitzada la reserva de crèdit per
un import i unes condicions exactament determinats.
Reconeixement de l'obligació (document O)
El reconeixement de l'obligació és l'acte mitjançant
el qual es declara l'existència de crèdit exigible
contra l'entitat, derivada d'una despesa autoritzada i compromesa,
després de l'acreditació documental prèvia
de la realització de la contraprestació o del dret
del creditor, de conformitat amb els acords que en el seu moment
autoritzaren i comprometeren la despesa.
El reconeixement d'obligacions ha d'anar acompanyat, en tot cas,
de la documentació suficient que justifiqui el compliment
de l'obligació.
Ordenació de pagament (document P)
És l'acte mitjançant el qual, després de
l'oportuna comprovació documental del dret del creditor,
es proposa al Rector el pagament d'obligacions prèviament
reconegudes contra la tresoreria de la Universitat.
Procediments abreviats de gestió del pressupost de despeses,
documents unificats:
Un mateix acte administratiu pot abraçar més d'una
de les fases de gestió de la despesa. L'acte administratiu
que acumuli dues o més fases produirà els mateixos
efectes que si aquestes fases s'estableixen en actes administratius
separats. Els documents unificats possibles són els següents:
Autorització i compromís o disposició de
despeses: document AD.
Reconeixement d'obligacions i proposta de pagament: document OP.
Autorització, compromís o disposició, reconeixement
d'obligacions i proposta de pagament: document ADOP.
Les àrees descentralitzades poden tramitar l'expedient
de despesa complet juntament amb la factura o documentació
justificativa de l'obligació que s'hagi de reconèixer,
mitjançant el document ADOP, que s'ha d'enviar al Servei
de Comptabilitat per a la seva intervenció i iniciar el
tràmit de l'ordenació del pagament.
Aquest document es pot utilitzar per a la tramitació de
despeses menors, viatges, subministraments, i en general aquelles
despeses de capítol II i VI l'import de les quals no requereixi
autorització prèvia de la despesa o bé expedient
de contractació.
Article 10. Contingut i forma dels documents oficials que
s'han de tramitar
Les factures o documents justificatius de les despeses, que s'adjunten
als documents comptables, han de ser originals, s'han d'ajustar
als requisits oficials i han de contenir com a mínim les
dades següents:
Identificació de l'entitat receptora: les factures s'han
d'expedir a nom de la Universitat de les Illes Balears amb el
CIF Q0718001A.
Unitat, departament, o servei que va fer l'encàrrec.
Nom o raó social del proveïdor amb el seu número
d'identificació fiscal.
Número de factura.
Data de la factura.
Descripció suficient del servei o subministrament.
Import de la factura. Quan l'operació estigui subjecta
a l'IVA i no n'estigui exempta, s'hi ha de consignar la base imposable,
el tipus impositiu, l'import de l'IVA i el preu total.
Codi compte client del proveïdor, on s'hagi de realitzar
el pagament de la factura.
A les factures expedides en moneda estrangera s'hi ha d'adjuntar
còpia del BOE en què figuri el tipus de canvi aplicable
a la data de la despesa o bé el contravalor dels pagaments
realitzats, acreditat mitjançant document bancari en què
consti el canvi aplicat.
Altres documents autoritzats: en els casos de petites despeses,
transports de persones, serveis d'aparcament..., les factures
es poden substituir per vals numerats, tiquets de màquines
registradores, etc. En tot cas aquests també han de contenir
com a mínim: el número, el número d'identificació
fiscal de l'expenedor, el tipus impositiu aplicat o l'expressió
IVA inclòs, i l'import.
Respecte a l'adquisició de material inventariable, aquesta
condició s'ha de certificar al document comptable de reconeixement
de l'obligació i s'hi ha d'adjuntar la corresponent fitxa
d'inventari als efectes de poder aconseguir el control i fer el
seguiment d'aquest tipus de despeses.
Correspon a la Gerència elaborar el contingut i els requisits
d'altres documents oficials que s'han de tramitar en el procés
d'execució del pressupost.
Article 11. Procediment per a la gestió de despeses
menors
D'acord amb la legislació vigent sobre la matèria,
tenen la consideració de despeses menors les que no superin
els límits següents, IVA inclòs:
Subministraments, consultoria i assistència i serveis
12.020,24 euros
Subministraments en els supòsits de fabricació
18.030,36 euros
Obres 30.050,61 euros
Les despeses corresponents a energia elèctrica, aigua,
gas, combustibles, telèfon i similars de qualsevol quantia
La tramitació de propostes de despesa d'aquest tipus,
excepte les que estiguin centralitzades, correspon a les diferents
àrees administratives. Tot això sens perjudici de
les despeses inferiors a 1.500 euros, respecte a les quals pot
tramitar-se directament un document comptable ADOP.
Article 12. Indemnitzacions per raó del servei
Les idemnitzacions a les quals per raó del servei tingui
dret el personal de la Universitat de les Illes Balears es regeixen
per l'Acord normatiu 5895/2002, del dia 6 de novembre (FOU núm.
210). Per a les qüestions no previstes en aquest acord normatiu,
hom es regirà per la normativa general aplicable.
Article 13. Despeses plurianuals
Es poden adquirir compromisos de despeses que s'hagin de realitzar
en exercicis posteriors a aquell en què s'autoritzen i
es comprometen, sempre que aquestes despeses tinguin per objecte
finançar alguna de les activitats que s'indiquen a continuació:
a) Inversions de capital.
b) Contractes de subministraments, d'assistència i d'arrendament
d'equips, que resultin antieconòmics per un termini d'un
any.
c) Arrendament de béns.
d) Càrregues financeres d'endeutament.
Anualment, amb el pressupost de la Universitat, el Consell Social
ha d'aprovar la programació d'inversions plurianuals.
És necessari l'acord del Consell Social per a l'aprovació
de despeses d'inversions de caràcter plurianual que no
figurin en els crèdits inicialment aprovats i indicats
a l'annex III del pressupost.
Article 14. Acomptes de caixa fixa
Els acomptes de caixa fixa són les provisions de fons
de caràcter permanent que es realitzen a les habilitacions
d'aquesta universitat, per atendre de forma immediata els pagament
exclosos de fiscalització prèvia i la seva posterior
aplicació al pressupost de despeses.
Aquestes provisions tenen la consideració d'operacions
no pressupostàries.
a) Característiques
Es tracta de provisions de fons de caràcter permanent
a favor de les habilitacions d'aquesta universitat. És
una descentralització de la tresoreria.
A la UIB les habilitacions són deutors respecte a la
tresoreria general.
No estan subjectes a fiscalització prèvia.
No obstant això, més tard es procedirà a
la fiscalització quan es formalitzi la despesa (imputació
de la despesa al crèdit corresponent del pressupost), i
es pot tornar enrere el pagament si la despesa és contrària
a la normativa.
S'atendran en tot cas les despeses relatives a dietes, despeses
de locomoció, subministraments menors i viatges.
b) Funcions i competències de l'habilitat
Com a responsable d'una caixa pagadora existeix un habilitat
pagador, amb nomenament exprés per realitzar les funcions
inherents al càrrec.
Aquest habilitat ha d'atendre el pagament de les obligacions
que corresponguin a la seva unitat administrativa o edifici. En
tot cas no es poden tramitar pagaments individualitzats superiors
a 3.000 euros.
Preferentment els pagaments s'han de fer mitjançant taló
bancari nominatiu, llevat dels casos de les petites despeses,
en què es pot pagar en metàl·lic.
L'habilitat ha de justificar els pagaments ja realitzats adjuntant
les factures i altres documents originals. Aquestes despeses s'han
de tramitar mitjançant el document comptable corresponent
en formalització.
c) Reposicions dels fons de caixa fixa
Els habilitats pagadors poden sol·licitar a la Gerència
una nova provisió de fons de la tresoreria de la Universitat
un cop hagin justificat, com a mínim, el 75% de l'anterior.
CAPÍTOL IV. PRESSUPOST D'INGRESSOS
Article 15. Principis generals
De tot acte, acord, resolució o providència pel
qual la Universitat sigui creditora se n'ha de fer la corresponent
anotació en comptabilitat.
Els ingressos de la Universitat estan destinats en la seva totalitat
a atendre les despeses produïdes per les activitats pròpies
de la institució, si bé determinades partides d'ingressos
poden estar vinculades al finançament de despeses finalistes
o de caràcter específic.
No es concedeixen exempcions, condonacions, rebaixes, descomptes
ni moratòries en el pagament de taxes, preus públics
i tarifes previstes, llevat dels que estan establerts per llei
o per acord del Consell Social.
Article 16 . Tipus d'ingressos
Els tipus d'ingrés són els següents:
Ordinari: previst a l'estat d'ingressos del pressupost.
Extraordinari: no previst inicialment al pressupost. Genera la
partida de despeses corresponent.
Majors ingressos: previst inicialment al pressupost, però
en una quantia inferior a la realment ingressada.
Romanents d'exercicis anteriors.
Article 17. Fases de la gestió dels ingressos
En la gestió del pressupost d'ingressos s'han de distingir
les fases següents:
Reconeixement del dret
És l'acte a través del qual es comptabilitza el
dret de la Universitat a la percepció de determinades quantitats.
Per dur a terme el reconeixement del dret s'han de complir una
sèrie de condicions:
a) Tenir constància que s'ha produït un fet que comporta
el naixement del dret a cobrar.
b) Que el dret tingui un valor cert i determinat.
c) Que el deutor sigui determinat.
Ingrés
Es correspon amb l'acte de l'ingrés pròpiament
dit. Tots els ingressos han d'estar degudament comptabilitzats
en el pressupost de la Universitat, per això, seguint el
criteri d'unitat de caixa previst a la llei, s'han de fer al compte
corrent de l'entitat bancària que es determini en cada
cas.
Devolucions d'ingressos
Amb l'informe previ de l'òrgan competent (degà,
director, cap de servei, administrador de centre...) i amb l'autorització
del Gerent, el Servei de Comptabilitat i Pressuposts pot procedir
a la devolució d'ingressos quan es donin causes justificades
suficients.
Reintegraments de pagament
Les quantitats que la Universitat rep per reintegrament de pagaments
indeguts seran incorporades directament pel Servei de Comptabilitat
i Pressuposts a l'aplicació pressupostària de procedència.
La gestió del pressupost d'ingressos es duu de forma centralitzada
al Servei de Comptabilitat i Pressuposts.
Article 18. Estructura de la consignació d'ingrés
Cada partida pressupostaria d'ingrés serà determinada
per un codi de cinc dígits corresponents a la classificació
econòmica. La comptabilitat s'ha de fer a nivell de concepte
pressupostari, si bé es pot ampliar a nivell de subconcepte
si és necessari per a una millor gestió dels ingressos.
Article 19. Descripció general dels ingressos
a) Ingressos procedents del Govern de les Illes Balears
És la transferència que anualment rep la Universitat
per a despeses ordinàries i extraordinàries, que
es destinen a cobrir despeses que no tenen finançament
específic.
b) Ingressos finalistes o de caràcter específic
Són aquells ingressos que financen projectes de recerca
i ajuts o subvencions específics relacionats amb l'activitat
de la Universitat.
Aquests ingressos que s'obtinguin com a contraprestació
de projectes i serveis de recerca queden afectats directament
a les unitats on s'hagin generat.
c) Interessos
Són els ingressos que s'obtenen dels fons en comptes corrents
de la tresoreria de la Universitat. S'han d'imputar a la corresponent
partida del pressupost d'ingressos.
d) Endeutament
La Universitat pot utilitzar el recurs de l'endeutament amb l'autorització
prèvia de la comunitat autònoma.
e) Romanents de tresoreria
El pressupost de la Universitat de les Illes Balears, d'acord
amb l'article 81.g) de la LOU, conté en el seu estat d'ingressos
el romanent de tresoreria.
Els romanents de tresoreria en general són la diferència
que hi ha entre els ingressos obtinguts i les despeses realitzades
en exercicis anteriors, o tècnicament, la diferència
entre els drets reconeguts i les obligacions reconegudes, en el
moment de la liquidació del pressupost.
Els romanents, com que es tracta de recursos ja generats en exercicis
anteriors, tenen una naturalesa diferent de la resta de recursos
prevists al pressupost d'ingressos, i no és procedent ni
el reconeixement dels drets ni encara menys recaptar-los.
El pressupost per a 2005 distingeix tres tipus de romanents:
Romanents específics: Són aquells que provenen
del capítol d'inversió, i són específics
perquè només es poden utilitzar per finançar
crèdits del capítol de despeses d'inversió.
Romanents especials: Són aquells per als quals
ja s'ha fet una proposta de despesa però per als quals
al final de l'exercici econòmic encara no s'ha formalitzat
ni el reconeixement de l'obligació ni el pagament corresponent.
Provenen bàsicament de partides de despesa del capítol
2 de l'any 2004 i tenen el reflex en partides de despesa per a
2005.
Romanents genèrics: Serien la resta de romanents
no considerats específics ni especials i que financen el
pressupost de despeses 2005. El pressupost 2005 es basa en l'estimació
de liquidació dels dits romanents en l'exercici 2004.
f) Preus públics i tarifes
Ensenyaments: segons el Decret 59/2004, de 2 de juliol (BOIB
núm. 94, de 6 de juliol), de preus públics per a
l'obtenció d'estudis oficials, aquests ingressos estan
destinats directament al finançament de les despeses derivades
de
l'organització i dels estudis de la Universitat.
Preus per prestació de serveis acadèmics: avaluació,
proves, expedició de títols, taxes de secretaria,
etc.
Tarifes per a la cessió temporal de l'ús de locals
o espais de la Universitat, per destinar-los a activitats o serveis
d'entitats o associacions externes que tinguin una finalitat compatible
amb la de la Universitat.
La gestió de l'autorització es duu a través
del Vicerectorat d'Infraestructures d'acord amb els criteris fixats
a la normativa específica, i els ingressos que s'obtinguin
s'han d'incorporar al pressupost de la Universitat.
Ingressos per prestació de serveis universitaris no acadèmics:
normalment aquests ingressos revertiran a les unitats que hagin
prestat el servei i incrementaran l'assignació establerta
al pressupost inicial.
Les tarifes i els preus que s'hagin d'aplicar durant l'exercici
2005 per la prestació de serveis, realització d'activitats
o utilització de locals o d'espais, etc., són els
que es detallen a l'annex V del pressupost.
TÍTOL IV. CONTRACTACIÓ ADMINISTRATIVA
Article 20. Normativa aplicable
La normativa aplicable és la següent:
Reial decret legislatiu 2/2000, de 16 de juny, pel qual s'aprova
el text refós de la Llei de contractes de les administracions
públiques (TRLCAP).
Reial decret 1098/2001, de 12 d'octubre, pel qual s'aprova el
Reglament general de la Llei de contractes de les administracions
públiques (RGLCAP).
Ordre de 19 de desembre de 1997 per la qual es desenvolupa la
regulació dels registres de contractes i de contractistes.
Article 21. Òrgans de contractació
El Rector és l'òrgan de contractació de
la Universitat de les Illes Balears i exerceix les seves funcions
d'acord amb el que estableixen el text refós de la Llei
de contractes de les administracions públiques i la seva
legislació complementària. A aquest efecte, el Rector
està facultat, com a òrgan de contractació,
per determinar els procediments i formes de contractació,
així com per autoritzar els contractes administratius qualsevol
que sigui la seva quantia, d'acord amb el que estableix el TRLCAP.
La Mesa de contractació de la Universitat és designada
pel Consell de Direcció. Són membres permanents
de la Mesa de contractació l'assessor jurídic, la
cap del Servei de Contractació, Patrimoni i Infraestructura
i la cap del Servei de Comptabilitat i Pressuposts de la Universitat,
a més d'un funcionari del Servei de Contractació,
Patrimoni i Infraestructura que actuarà de secretari.
Són funcions de la Mesa de contractació assistir
l'òrgan de contractació per a l'adjudicació
del contractes, segons el que estableix l'article 81 del TRLCAP.
La Mesa de contractació
abans de formular la seva proposta pot demanar tants informes
tècnics com consideri necessaris.
Article 22. Terminis prevists per a la tramitació de procediments
administratius de contractació
a) Terminis de licitació
Per al còmput dels terminis de licitació hem de
distingir tres tipus de procediments:
Procediment obert
Procediment restringit
Procediment negociat
Els terminis de licitació:
* Diari Oficial de la Comunitat Europea.
Els expedients de contractació poden ser ordinaris, urgents,
d'emergència i de tramitació anticipada.
En el supòsit de tramitació urgent, tots els terminis
de licitació i d'adjudicació es redueixen a la meitat.
Excepte per als anuncis que s'hagin de publicar al DOCE, s'han
d'observar els terminis establerts al TRLCAP, que es detallen
al quadre anterior.
b) Terminis per a la tramitació administrativa
La durada del procés de contractació des de l'inici
de l'expedient administratiu fins a l'adjudicació del contracte
pot ser com a màxim de tres mesos.
Article 23. Formes i procediments d'adjudicació
a) Formes d'adjudicació
Subhasta: adjudicació al licitador que,
sense superar el pressupost de licitació, ofereixi el preu
més baix.
Concurs: adjudicació al licitador que en conjunt
presenti la proposició més avantatjosa.
b) Procediments d'adjudicació (art. 73 del TRLCAP)
Procediment obert: qualsevol empresari pot presentar
una proposició.
Procediment restringit: només poden presentar
proposicions els empresaris seleccionats prèviament per
l'Administració i que ho hagin sol·licitat prèviament.
Procediment negociat: el contracte serà
adjudicat a l'empresari justificadament triat per la Universitat
de les Illes Balears prèviament consultades i negociades
les condicions del contracte amb un o diversos empresaris.
Tots els procediments per a l'adjudicació dels contractes,
llevat dels negociats, s'han d'anunciar al diari oficial que correspongui.
Article 24. Tipus de contractes en funció de la seva
quantia
** En els supòsits de contractes de fabricació.
TÍTOL V. ALTRES DISPOSICIONS
Article 25. Control intern
El control intern dels ingressos i de les despeses de la Universitat
ha d'adoptar les modalitats de control pressupostari i control
de gestió.
El control pressupostari correspon al Gerent, sota la supervisió
del Consell de Govern.
El control de gestió ha d'abastar el de mètodes
i procediment i s'ha de dur a terme a través del Gerent.
El Gerent ha de presentar quadrimestralment al Rector un informe
sobre l'execució del pressupost, el qual en donarà
compte al Consell de Govern.
Article 26. Tancament
A l'exercici econòmic 2005 s'hi han d'imputar tots els
drets liquidats durant l'exercici, així com la totalitat
de les obligacions reconegudes.
Les dates límit per a la presentació i tramitació
de documents comptables la determinarà oportunament la
Gerència.
A final de l'exercici 2005 tots els crèdits disponibles
que no siguin finalistes per la seva naturalesa, queden automàticament
anul·lats.
Al tancament del pressupost la Gerència procedirà
a confeccionar els comptes anuals, que seran autoritzats pel Rector.
Els comptes han de contenir la liquidació del pressupost
d'ingressos i despeses, el balanç, el compte de resultat
economicopatrimonial i la Memòria econòmica.
Correspon al Consell Social l'aprovació de la liquidació
dels comptes anuals de la Universitat. Prèviament a l'aprovació,
pot fer fer una auditoria externa, que es realitzarà sota
les directrius de la Intervenció General de la CAIB.
Article 27. Pròrroga del pressupost
En cas que el dia 1 de gener de 2006 no s'hagi aprovat el pressupost,
i fins que el Consell Social no aprovi el nou, es considerarà
automàticament prorrogat el de l'exercici anterior. La
pròrroga no afectarà els crèdits de despesa
que corresponguin a serveis, projectes o programes que finalitzin
durant l'exercici.
|