El Consell Executiu, a la sessió ordinària del
dia d'avui, fent ús de la competència que li atribueix
l'article 23.1.h)
dels Estatuts d'aquesta universitat, ha acordat d'aprovar unes
recomanacions sobre l'ús a favor d'un llenguatge no sexista
en la documentació universitària.
Exposició de motius
En l'establiment de la llengua catalana de l'Administració,
la UIB ha defensat i defensa, a més d'altres qüestions,
la conveniència d'utilitzar un llenguatge no discriminatori
entre sexes.
La UIB, sensibilitzada sobre la conveniència d'evitar
el llenguatge sexista en l'Administració, s'ha esforçat,
a través del Servei Lingüístic d'aquesta
universitat, a evitar-lo a l'hora de confeccionar els impresos
de l'Administració universitària i a l'hora de
corregir i redactar els textos, i s'ha preocupat d'incidir sobre
aquesta qüestió en les classes de llenguatge administratiu
per al personal d'administració i serveis.
A les normes de l'àrea de correcció del dit Servei,
«Per als correctors del Servei Lingüístic»,
a l'apartat dedicat al tractament personal, hi ha escrit ja
a la versió de l'any 1995: «Respecte total envers
el gènere del receptor o dels possibles receptors o terceres
persones: per tant, ús del masculí i el femení
on escaigui (pronoms, articles, adjectius, càrrecs, professions,
etc.) i ús de les formes no marcades i més genèriques
sempre que es pugui.»
Ara bé, cal reconèixer que, com és normal
a l'hora de posar en pràctica una teoria, en l'intent
d'utilitzar un llenguatge no sexista en la documentació
administrativa també se susciten problemes, problemes
que actualment són objecte de debat i estudi no solament
en el català sinó en diverses llengües europees.
Per consegüent, atès que ens trobam davant un tema
en què no s'ha dit l'última paraula i que a més
ultrapassa l'àmbit de la llengua catalana, si s'ha de
desenvolupar la norma citada anteriorment, es recomana:
1. Utilitzar les formes genèriques sempre que escaigui
i davant dubtes (signants, destinataris).
Ex.: la persona interessada, Gerència, Secretaria, alumnat,
professorat
els humans, la gent gran
2. Utilitzar escrupolosament el femení dels càrrecs,
professions i titulacions sempre que escaigui.
Ex.: l'informe de la Síndica de Greuges de la UIB
Maria Vallès, ajudanta d'universitat
Antònia Serra, màster universitària
Notes
a) En els títols oficials de la UIB s'ha de fer constar
Diplomat o Diplomada, Mestre o Mestra, Especialista Universitari
o Universitària, Màster Universitari o Universitària,
etc., segons el sexe de la persona interessada.
b) Llevat dels tractaments protocol·laris, des de l'Administració
universitària el tractament per a tothom és el
simètric senyor/senyora (no: senyoreta).
c) En taules, s'ha de posar en cada casella que s'ha d'emplenar
la professió en masculí o femení, segons
escaigui (ex.: auxiliar administrativa, tècnica de gestió).
3. En els escrits que van adreçats a algú en
concret, tenir escrupolosament en compte el sexe de les persones
a qui van adreçats per fer les concordances escaients.
En un altre sentit, en els impresos i altres documents es recomana
de vigilar que no hi hagi discriminació d'un altre tipus
que la lingüística (p. ex., evitar que hi hagi una
casella per a «Estudis del pare» i no n'hi hagi per
a «Estudis de la mare»).
4. Utilitzar la barra inclinada per indicar alternança
de gènere en impresos (és a dir, escrits en què
no hi ha paràgrafs llargs), capçaleres de taules,
fórmula de salutació de cartes de tramesa general,
peus d'oficis.
Ex.: professor/a
Admès/esa
Benvolgut company / Benvolguda companya,
Sr./Sra. membre de la Comissió d'Avaluació.
Pel que fa als textos, el recurs es pot aplicar en textos curts
i en què s'hagi d'utilitzar una o poquíssimes
vegades, i es considera inviable en textos llargs. El mateix
val per a la conjunció disjuntiva o com a substituta
de la barra (ex.: El nin o la nina han de dur al professor tutor
o a la professora tutora un justificant del pare o de la mare).
5. Utilitzar l'espai en blanc per emplenar en impresos, per
estalviar alternances indicades amb barres (sobretot a la firma).
Ex.: cap de Secció,
director del Departament,
6. Considerar el masculí com a genèric, tant
en singular com en plural, en disposicions normatives (estatuts,
reglaments).
Ex.: Subsecció 1a. Del Rector
Subsecció 3a. Del Secretari General
Secció 3a. Dels degans o directors
Secció 3a. Dels alumnes col·laboradors
Us ho comunic perquè en prengueu coneixement i tingui
els efectes que corresponguin.
|