FULL OFICIAL
Universitat de les
Illes Balears
Any XVII
Núm. 201
Divendres, 22 de març de 2002
Any
Núm.
Acord
Cercar
?
DISPOSICIONS GENERALS

Junta de Govern

5656. ACORD NORMATIU del dia 21 de març de 2002 pel qual s’estableix la composició i el procediment d’elecció del Claustre de la Universitat de les Illes Balears en compliment de la disposició transitòria segona de la Llei orgànica d’universitats.

Exposició de motius

La disposició transitòria segona de la Llei orgànica 6/2001, de 21 de desembre, d’universitats (LOU) —publicada el dia 24 de desembre de 2001 i que va entrar en vigor el dia 13 de gener de 2002— estableix que en el termini de sis mesos des que hagi entrat en vigor la Llei, cada universitat ha de constituir, d’acord amb el que preveu la mateixa llei, el Claustre universitari per elaborar els Estatuts.

Aquesta disposició transitòria dóna facultats a la Junta de Govern perquè reguli la composició del Claustre i aprovi la normativa per al procés d’elecció d’aquest. Per això, la Junta de Govern, a la sessió del dia d’avui, aprova les següents normes reguladores de composició i elecció del Claustre, les quals s’inspiren en l’experiència acumulada en aquest aspecte durant els anys de desenvolupament dels Estatuts actuals d’aquesta universitat, adaptada a les disposicions actuals de la LOU.

TÍTOL I. DEL CLAUSTRE

Article 1. Objecte

L’objecte d’aquesta normativa és regular la composició del Claustre de la Universitat de les Illes Balears i la normativa per elegir-lo perquè pugui elaborar els Estatuts, d’acord amb el que disposa el primer apartat de la disposició transitòria segona de la LOU.

Article 2. Composició

1. El Claustre universitari, amb un màxim de tres-cents claustrals, el constitueixen dos-cents quaranta claustrals elegits. A aquest nombre s’hi han de sumar els claustrals nats indicats a l’apartat 3 d’aquest article.

2. El Claustre l’han de compondre els membres electius següents:

a) Cent vint-i-tres professors doctors pertanyents als cossos docents universitaris (grup a).

b) Trenta-cinc integrants de la resta de personal docent i investigador (grup b). Aquest nombre es distribueix de la forma següent:

— Quinze titulars d’escola universitària no doctors.

— Vint ajudants, becaris i professors associats, amb la distribució següent: deu ajudants, quatre becaris i sis professors associats.

c) Seixanta estudiants (grup c), garantida la participació dels tres cicles i dels estudiants que cursin estudis oficials a les seus universitàries d’Eivissa i Formentera i de Menorca. Aquest nombre es distribueix de la manera següent:

— Cinquanta-quatre estudiants de primer i segon cicle.

— Sis estudiants de tercer cicle.

d) Vint-i-dos representants del personal d'administració i serveis (grup d).

3. Al Claustre hi ha els membres nats següents:

a) El Rector, el Secretari General, els vicerectors i el Gerent de la Universitat.

b) Tots els degans de facultat i directors d’escola.

c) Tots els directors de departament i d’institut.

d) El president del Consell d’Estudiants.

En cas que aquests càrrecs cessin, perden la condició de claustrals.

4. Els titulars d’òrgans de govern especificats a l’apartat anterior, sens perjudici del que s’hi estableix, poden ser elegits claustrals per la seva circumscripció. Els titulars d’òrgans de govern nomenats després d’haver-se constituït el Claustre s’hi integraran en el moment de ser nomenats.

Article 3. Pèrdua de la condició de membre del Claustre i substitució

1. La condició de representant al Claustre es perd per les causes següents:

a) Per renúncia, comunicada per escrit al Rector.

b) Pel fet de deixar de pertànyer a aquesta comunitat universitària.

c) Pel fet de deixar de pertànyer al sector pel qual hom fou elegit.

d) Per sentència judicial.

La condició de representant dels estudiants al Claustre es perd, a més, pel fet de canviar de circumscripció respecte a la qual s’és representant.

2. Si es produeix la baixa d’un claustral, la plaça l’ha d’ocupar el candidat que, després d’ell, hagi obtingut més vots en la seva circumscripció.

Article 4. Dret de sufragi i cens electoral

1. Per exercir el dret de sufragi, els electors han d’estar inscrits en el cens electoral, en el qual s’han d’incloure aquells que el dia de la convocatòria de les eleccions es trobin en algun dels sectors que s’indiquen als articles següents.

2. Per exercir el dret de sufragi cal estar inscrit en el cens electoral vigent. El Servei de Càlcul i Informatització de la Universitat o aquell que, si escau, en faci les funcions, ha de tenir actualitzades les llistes dels censos electorals corresponents, les quals es faran públiques en llocs visibles de tots els centres o departaments com a màxim dos dies després de la data de publicació de la convocatòria de les eleccions.

3. En tot cas, els requisits exigits per exercir el dret de sufragi actiu o passiu s’han de reunir en la data de la convocatòria de les eleccions i mantenir fins al dia de la votació.

No obstant això, no té dret de sufragi el personal que desenvolupi plaça o lloc en comissió de serveis fora de la Universitat o qui es trobi en situació de serveis especials.

4. En cas que un membre de la comunitat universitària estigui inclòs en dos o més censos electorals, i si aquesta circumstància deriva del fet de pertànyer a dos o més sectors de la comunitat universitària, només pot exercir el seu dret de sufragi en representació d’un sector.

5. Si un elector pertany a més d’un grup, se n’hi assignarà un, de conformitat amb les prioritats següents: pertinença al grup a), pertinença al grup d), pertinença al grup b), pertinença al grup c). Qualsevol elector afectat pot demanar de modificar aquesta assignació mitjançant la reclamació oportuna davant la Comissió Electoral. La resolució d’aquestes reclamacions no pot modificar la distribució de claustrals aprovada prèviament per la Comissió Electoral.

Article 5. Professors doctors pertanyents als cossos docents universitaris

Són electors i elegibles per a les eleccions del grup a) els catedràtics d’universitat, els titulars d’universitat, els catedràtics d’escola universitària i els titulars d’escola universitària doctors que prestin llurs serveis a la UIB.

Article 6. Resta de personal docent i investigador

1. Són electors i elegibles per a les eleccions del grup b) els titulars d’escola universitària no doctors, els ajudants d’universitat, els ajudants d’escola universitària, els professors associats i els becaris que prestin llurs serveis a la UIB.

2. Els professors associats amb caràcter indefinit de nacionalitat estrangera estan inclosos en aquest grup.

3. A aquest efecte, els becaris no tenen la consideració d'estudiants de tercer cicle. Així mateix, es consideren becaris els becaris d’investigació del MEC, els de la comunitat autònoma i els becaris propis d’investigació de la UIB.

4. No són electors ni elegibles els professors associats per exempció de càrrec.

Article 7. Estudiants

1. Són electors i elegibles per a les eleccions del grup c) els alumnes matriculats a la Universitat inclosos als apartats següents:

a) Els estudiants d’ensenyaments conduents a l’obtenció de títols que tinguin caràcter oficial i validesa en tot el territori de l’Estat i de títols propis de grau (curs de primer cicle i estudis de primer i segon cicle) que estiguin matriculats com a mínim de trenta crèdits, corresponents a les assignatures del pla d’estudis conduent al títol escaient. També gaudeixen d’aquest dret tots aquells estudiants als quals manquin menys de trenta crèdits per acabar els estudis. Aquests darrers tenen el dret limitat a un màxim de dos anys i al fet que cada un d’aquests anys estiguin matriculats de tots els crèdits que els manquin.

Els estudiants que deixin de complir els requisits establerts al paràgraf anterior deixaran de gaudir de la condició d’elegits.

b) Els estudiants de tercer cicle que estiguin matriculats d’un programa de doctorat i els doctorands que l’hagin superat i facin la tesi doctoral en les condicions legalment establertes al Reial decret 778/1998, de 30 d’abril. Es consideren estudiants de tercer cicle els alumnes matriculats de màsters universitaris.

2. No són electors ni elegibles els estudiants que estiguin matriculats d’ensenyaments que s’imparteixin en centres docents adscrits.

Article 8. Personal d’administració i serveis

És elector i elegible per a les eleccions del grup d) tot el personal d’administració i serveis vinculat a la Universitat per una relació funcionarial o contractual, en els termes prevists a l’apartat 4 de l’article 9.

Article 9. Circumscripció electoral i nombre de representants corresponents a cada circumscripció

1. La circumscripció electoral per als integrants del grup a) és el departament. Per fer la distribució s’utilitzarà un sistema proporcional, llevat del que preveu l’article 2.3 d’aquesta normativa.

Per fer la distribució per circumscripcions, el nombre de representants es repartirà de forma estrictament proporcional al nombre de professors doctors pertanyents als cossos docents universitaris.

2. La circumscripció electoral per als integrants de cada subgrup del grup b) és la Universitat.

3. La circumscripció electoral per als integrants del grup c) (estudiants) és:

a) L’ensenyament, per als estudiants matriculats d’estudis conduents a l’obtenció de títols que tinguin caràcter oficial i validesa en tot el territori de l’Estat i de títols propis de grau (curs de primer cicle i estudis de primer i segon cicle).

b) La seu universitària, per als estudiants que cursin els estudis esmentats a l’apartat anterior a les seus universitàries d’Eivissa i Formentera i de Menorca.

c) La Universitat, per als estudiants de tercer cicle.

Per fer la distribució per circumscripcions s’assignarà un claustral a cada circumscripció i la resta es repartirà de forma estrictament proporcional al nombre d’estudiants matriculats a cada ensenyament i a cada seu.

4. Per a la distribució de la representació del personal d'administració i serveis s’han de distingir els funcionaris del personal laboral, i a la vegada s’estableixen com a circumscripcions les següents:

a) Una circumscripció formada pels funcionaris integrants dels grups de classificació A i B.

b) Una circumscripció formada pels funcionaris integrants dels grups de classificació C, D i E.

c) Una circumscripció formada pel personal laboral integrant dels grups I i II.

d) Una circumscripció formada pel personal laboral integrant dels grups III, IV.1 i IV.2.

Per fer la distribució s’assignarà un claustral a cada subgrup i la resta es repartirà de forma proporcional entre les circumscripcions.

5. La Comissió Electoral és l’òrgan competent per fer les distribucions que es deriven d’aquest article i determinar els claustrals que corresponen a cada circumscripció.

TÍTOL II. DE LES ELECCIONS AL CLAUSTRE

Capítol I. Disposicions generals

Article 10. Eleccions al Claustre

1. Les eleccions s’han de fer, necessàriament, en període lectiu i no poden coincidir amb el període d’exàmens.

2. Les eleccions s’han de fer mitjançant sufragi universal, lliure, igual, directe i secret, dins la circumscripció que pertoqui, i hi poden participar aquells que compleixin els requisits que les lleis, els Estatuts de la UIB i aquest acord exigeixen.

3. El dret de sufragi és personal i intransferible; mai no pot exercitar-se per delegació.

4. Tot elector ha d’exercir el dret de sufragi a la circumscripció en què estigui inscrit i a la mesa electoral que li correspongui, sens perjudici de les disposicions sobre el vot per correu.

5. Ningú no pot ser obligat o coaccionat, sota cap pretext, a exercir el dret de sufragi ni a revelar el sentit del seu vot.

Capítol II. De l’Administració electoral

Article 11. Comissió Electoral

1. El control del procés electoral, així com la proclamació dels resultats i la resolució de les impugnacions que es poden presentar, correspon a la Comissió Electoral de la Universitat, establerta a l’article 93 dels Estatuts de la Universitat.

2. Són competències de la Comissió Electoral, a més de les generals d’organització del procés electoral, les següents:

a) Desenvolupar les normes electorals.

b) Interpretar les normes per què es regeix el procés electoral.

c) Suplir, mitjançant les disposicions oportunes, les deficiències o llacunes que s’hi puguin advertir.

d) Supervisar l’elaboració i la publicació del cens electoral de la Universitat i aprovar el definitiu.

e) Dirigir i coordinar l’actuació dels òrgans o les comissions dependents de la Comissió Electoral que es puguin crear.

f) Proclamar, si escau, la llista definitiva de candidats al Claustre universitari, com també els resultats definitius de les eleccions i els candidats electes.

g) Resoldre les consultes que li facin i els dubtes i recursos que li adrecin i dictar instruccions, en matèria de la seva competència.

h) Designar els membres de les meses electorals.

i) Declarar la nul·litat de l’elecció en una o més meses electorals.

j) Qualsevol altra actuació que sigui procedent per desenvolupar adequadament el procés electoral i que la Junta de Govern no hagi determinat prèviament.

Article 12. Convocatòria de la Comissió Electoral

1. La Comissió Electoral la convoca el Secretari General, per ordre del Rector.

2. Perquè la Comissió Electoral es pugui constituir vàlidament, cal la presència del Rector, del Secretari General o, si escau, de les persones que els substitueixin, i de la meitat, almenys, dels membres que la integren.

Article 13. Adopció d’acords de la Comissió Electoral

1. Els acords de la Comissió Electoral s’han d’adoptar per majoria simple. El vot del Rector, o de la persona que el substitueixi, és diriment en cas d’empat.

2. De conformitat amb el que disposa la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, es pot interposar recurs contra les resolucions i els actes de la Comissió Electoral.

TÍTOL III. DE LA CONVOCATÒRIA I DEL PROCÉS ELECTORAL

Article 14. Convocatòria d’eleccions

1. El procés electoral s’ha d’iniciar per acord del Consell Executiu i la convocatòria s’ha de publicar al FOU.

2. L’acord de convocatòria ha de fixar la data de celebració de les eleccions, les quals han de tenir lloc abans de seixanta dies a partir de la data de publicació de l’acord de convocatòria d’eleccions.

3. A partir de la data de convocatòria d’eleccions, s’obrirà un procés que, si escau, constarà de tres fases: presentació de candidats, campanya electoral i votació.

Article 15. Presentació de candidatures

1. La condició de candidat a les eleccions de representants dels grups a) i d) al Claustre la tenen tots els electors. A aquest efecte, la Comissió Electoral habilitarà una papereta per cada circumscripció en la qual han de figurar tots els electors d’aquesta.

2. La condició de candidat a les eleccions de representants dels grups b) i c) al Claustre s'ha de manifestar formalment mitjançant escrit, segons el model oficial, de la persona interessada adreçat a les secretaries dels centres o al Registre General de la Universitat. L’horari de presentació és de 9 a 15 hores. El procediment és el següent:

a) L'escrit de presentació de cada candidatura ha d'expressar clarament el nom i els cognoms del candidat, el DNI, l'estudi i el curs als quals pertany o la categoria corresponent (titular d’escola universitària no doctor, ajudant, becari o professor associat) i l'òrgan col·legiat a què es presenta (Claustre), com també l'acceptació expressa del candidat, que ha de complir les condicions d'elegibilitat. A aquest efecte les secretaries dels centres facilitaran un model d'instància i/o es podrà extreure el model de la pàgina web de la Universitat.

b) Les candidatures no poden ser objecte de modificació una vegada presentades, encara que es poden retirar en qualsevol moment abans del dia de les eleccions, mitjançant escrit adreçat al president de la Comissió Electoral i presentat al Registre General de la Universitat (Son Lledó, campus universitari) de 9 a 15 hores.

Article 16. Proclamació de candidatures

1. La Comissió Electoral, una vegada comprovades les condicions d’elegibilitat, proclamarà provisionalment els candidats, en el termini que fixi la convocatòria.

2. Efectuada la proclamació provisional, s’establirà un termini de presentació de reclamacions.

3. La Comissió Electoral resoldrà les reclamacions i efectuarà la proclamació definitiva de candidats.

Article 17. Meses electorals

1. Les circumscripcions estaran dividides, si escau, en meses electorals. La Comissió Electoral determinarà el nombre, com també l’emplaçament i la distribució entre els electors, de les meses electorals.

2. La mesa electoral ha de ser formada per un president i dos vocals i, si escau, pels suplents respectius.

3. Els càrrecs de president i vocal de les meses electorals són obligatoris. La designació s’ha de notificar amb temps suficient a les persones interessades, que disposaran d’un termini que acaba dos dies abans de fer-se les eleccions per al·legar, davant el secretari de la Comissió Electoral, causa justificada i documentada que els impedeixi d’acceptar el càrrec. La Secretaria General decidirà i comunicarà, si escau, la substitució que hagi tingut lloc.

4. La inassistència no justificada dels membres de les meses electorals pot donar lloc a les sancions oportunes; pel que fa als professors, ajudants i personal d’administració i serveis, l’assistència és una obligació funcionarial o laboral, segons el cas.

5. Les eleccions s’han de fer davant les meses electorals constituïdes d’acord amb la reglamentació electoral i, si no, segons les normes dictades per la Comissió Electoral.

6. Són funcions de les meses:

a) Presidir la votació.

b) Mantenir l’ordre.

c) Verificar la identitat dels votants.

d) Fer l’escrutini.

e) Vetllar per la puresa del sufragi.

7. Els candidats que es presentin a les eleccions poden nomenar interventors a les meses electorals en què es pugui votar la seva candidatura mitjançant escrit adreçat al president de la Comissió Electoral, que es pot registrar al Registre General de la Universitat fins a tres dies abans de començar les votacions. Els interventors han de tenir la condició d’electors per l’estament corresponent a la candidatura.

Article 18. Votació i escrutini

1. A les eleccions de representants al Claustre la votació s’ha de fer pel sistema de llistes obertes, en què han de figurar el nom i els cognoms dels candidats, mitjançant paperetes normalitzades.

2. Per garantir una major representativitat, els electors poden votar un nombre igual o menor dels tres quarts per excés del nombre de representants que correspongui al sector en què estan enquadrats. Aquesta xifra s’ha d’especificar a la papereta amb tota claredat.

3. A les eleccions resultaran elegits els candidats que hagin obtingut el nombre més gran de vots. En cas d'empat quedaran proclamats els candidats en funció de la seva antiguitat, excepte en el cas dels estudiants, que serà mitjançant sorteig.

4. Si en una circumscripció el nombre de candidatures presentades és igual o inferior al nombre de llocs que s’han de cobrir, es proclamaran automàticament claustrals els candidats presentats, sense necessitat de fer cap elecció en aquella circumscripció.

Article 19. Vot anticipat / Vot no presencial

1. Només es pot votar per correu en els casos justificats, és a dir, per absència justificada o per malaltia.

2. La papereta electoral s’ha d’adreçar al Secretari General de la Universitat, sota doble sobre, i presentar al Registre General de la Universitat (Son Lledó, campus universitari). A la part exterior del sobre gros hi ha de constar la indicació que es tracta d’un vot per correu, la referència al procés electoral de què es tracti, el número de registre d’entrada, el remitent i el destinatari (el Secretari General de la Universitat), mentre que a la part exterior del sobre petit només hi ha d’haver la referència al procés electoral.

3. A l’interior del sobre gros s’hi ha d’incloure, a més del sobre petit amb la papereta que conté el vot, fotocòpia del DNI del votant i justificació de la impossibilitat d’exercir el vot directe.

4. Només tindran validesa aquells sobres que tinguin l’entrada en el Registre General de la Universitat (Son Lledó, campus universitari) abans de les 15 hores del dia anterior a la votació.

TÍTOL IV. DEL RÈGIM DE FUNCIONAMENT

Article 20. Convocatòria del Claustre

Un cop finalitzat el procés electoral d’elecció de representants claustrals, el Rector convocarà el Claustre constituent perquè tingui lloc la sessió constitutiva d’aquest òrgan abans del dia 13 de juliol de 2002.

Article 21. Mesa del Claustre

1. Una vegada constituït el nou Claustre, s’ha d’elegir la Mesa del Claustre. La presidirà el Rector i actuarà com a secretari el Secretari General de la Universitat.

2. A part d’aquests membres nats, formen part de la Mesa del Claustre els claustrals següents:

a) El catedràtic d’universitat més jove, el catedràtic d’universitat de més edat, el titular d’universitat o catedràtic d’escola universitària més jove i el titular d’escola universitària més jove d’aquesta universitat.

b) L’ajudant d’universitat o d’escola universitària de més edat i el becari de més edat d’aquesta universitat.

c) L’estudiant més jove i el de més edat d’aquesta universitat.

d) El membre del personal d’administració de més edat d’aquesta universitat.

Article 22. Durada del Claustre

Els nous Estatuts, de conformitat amb l’apartat 3 de la disposició transitòria segona de la LOU, poden preveure, si escau, la continuïtat o no del Claustre constituent fins que s’elegeixi el nou Claustre. Si en preveuen la continuïtat, el Claustre perdrà el caràcter de constituent i assumirà totes les funcions que els nous Estatuts atribueixin al Claustre ordinari fins que s’elegeixi el nou Claustre d’acord amb les disposicions dels Estatuts.

Disposicions addicionals

Primera

Els interins dels grups a), b) i d) tenen la mateixa consideració, a l’efecte de considerar-los electors i elegibles per a les eleccions d’aquests grups, que els funcionaris i, si escau, que els laborals.

Segona

La condició de professor emèrit dels grups a) i b) s’equipara amb la d’abans de ser nomenat emèrit.

Tercera

Tots els escrits i documents prevists en aquesta normativa, si no preveu una altra cosa, s’han d’adreçar al president de la Comissió Electoral i s’han de presentar obligatòriament al Registre General de la Universitat (Son Lledó, campus universitari) en l’horari que té habitualment, sens perjudici que la Comissió Electoral fixi els dies en què acaben els terminis.

Quarta

Per fer la distribució dels claustrals de forma proporcional, la Comissió Electoral ha d’utilitzar la fórmula:

(A:B) x C = N

(A: nombre d’electors de la circumscripció; B: nombre d’electors de la Universitat; C: nombre de claustrals per repartir; N: nombre de claustrals que correspondran a la circumscripció.)

Disposició final

En tot allò que no preveu aquesta normativa s’aplicaran, sempre que no s’oposin a la LOU i a aquesta normativa, els Estatuts d’aquesta universitat, la normativa electoral i de representació de la Universitat i la normativa electoral general.

Disposició derogatòria

Queden derogades les disposicions de rang igual o inferior que s'oposin al que estableix el present acord normatiu, i de forma específica els articles 34 i 35 de la normativa electoral i de representació de la Universitat de les Illes Balears.

Disposició final

La present normativa entrarà en vigor el mateix dia que es publiqui al Full Oficial de la Universitat.

Ho faig publicar perquè se'n prengui coneixement i tingui els efectes que corresponguin.

Palma,   21 de març de 2002

El Rector, Llorenç Huguet



Acords que fan referència a aquest.