FULL OFICIAL
Universitat de les
Illes Balears
Any XIII  
Núm. 142
Dimarts, 23 de desembre de 1997 
Any
Núm.
Acord
Cercar
?
DISPOSICIONS GENERALS
Junta de Govern
3755 ACORD NORMATIU del dia 18 de desembre de 1997 pel qual es regula l'acció social a favor del personal de la Universitat.

Les prestacions que integren el que es denomina «acció social» permeten atendre tota una sèrie de situacions que les fan susceptibles de protecció o tutela directa per part de la Universitat.
La Universitat ja ha anat desenvolupant tota una sèrie de mesures encaminades a crear un principi d'acció social, però d'una forma no reglamentada i esporàdica.
Atesa la necessitat de regular d'una manera ordenada i coherent l'acció social, així com d'ampliar les situacions susceptibles de protecció, es fa necessari adoptar aquest acord normatiu.

Article 1. Ajudes per acció social
La Universitat de les Illes Balears concedirà ajudes al personal docent i investigador i al personal d'administració i serveis, funcionari i laboral, que estigui en situació de servei actiu, en concepte d'acció social, quan es produeixin els supòsits prevists en aquest acord normatiu i en les condicions que s'hi regulen.

Article 2. Classes d'ajudes per acció social i altres prestacions
L'ajuda per acció social es pot rebre en les distintes modalitats que s'especifiquen en aquest article i amb les condicions o els requisits que s'estableixen per a cada cas.
Les modalitats d'ajuda per acció social que es reconeixen són les següents:
1. Ajudes per l'atenció social:
a) Ajuda per atenció a disminuïts físics, psíquics o sensorials a càrrec del personal de la Universitat.
b) Ajuda per estudis del personal al servei de la Universitat.
c) Ajuda de viduïtat per als cònjuges del personal de la Universitat.
d) Ajuda d'orfenesa per als fills del personal de la Universitat.
e) Pla de jubilació per jubilació o situacions assimilades del personal de la Universitat.
2. Prestacions de caràcter higienicosanitari:
a) Ajuda en compensació de despeses derivades d'assistència sanitària.
b) Concertació d'una assegurança col·lectiva per cobrir els riscs de mort i invalidesa permanent.
c) Revisions mèdiques.
3. Altres prestacions.
a) Avançaments.

Article 3. Persones legitimades per sol·licitar ajudes per acció social

1. Pot sol·licitar aquesta ajuda tot el personal fix vinculat a la Universitat mitjançant una relació laboral o funcionarial, personal docent i investigador i personal d'administració i serveis i que es trobi en situació de servei actiu.
2. Les sol·licituds s'han de formalitzar en el model que la Universitat facilitarà a l'efecte i, una vegada formalitzades, s'han d'adreçar al cap del Servei de Personal perquè es tramitin.

Article 4. Ajuda per atenció a disminuïts físics, psíquics o sensorials a càrrec del personal de la Universitat

1. La Universitat concedirà ajudes econòmiques al personal que tingui a càrrec i a compte seu persones amb la condició de disminuïts físics, psíquics o sensorials.
2. L'ajuda no es concedirà si la situació està coberta pel sistema vigent de la Seguretat Social o bé per la percepció d'altres ajudes, sempre que les ajudes de la Universitat siguin inferiors. En cas que siguin superiors, es tindrà dret a percebre la diferència.
3. El paràgraf anterior no és aplicable si s'acredita que el grau de minusvalidesa és igual o superior al 65 per cent, cas en què no hi ha incompatibilitat per al reconeixement.
4. L'ajuda tampoc no es pot concedir en relació amb aquelles persones que tinguin reconeguda, pel fet de complir el requisits exigits, la situació d'invalidesa permanent prevista als distints règims de la Seguretat Social i que cobrin la prestació corresponent.
5. La quantia de l'ajuda per atenció a disminuïts físics, psíquics o sensorials, és de 15.000 (quinze mil) pessetes mensuals, quantitat que s'abonarà per cada persona disminuïda física, psíquica o sensorial.
Per acreditar-la, han de concórrer les condicions següents:
a) Les persones disminuïdes físiques, psíquiques o sensorials han de tenir reconeguda aquesta condició per l'organisme competent.
b) Han de ser parents del sol·licitant, fins al segon grau civil, i estar a càrrec seu.
c) Els disminuïts físics, psíquics o sensorials no han de tenir ingressos propis per rendes del treball superiors al salari mínim interprofessional o rendes de capital superiors a aquest mínim.
Si els ingressos o rendes són inferiors al salari mínim interprofessional, l'import de l'ajuda no podrà excedir la diferència resultant entre les rendes rebudes per cada concepte i la quantia del salari mínim interprofessional i tindrà, com a límit màxim, la quantia de les prestacions regulada en aquest article.
d) Els treballadors han de justificar, mitjançant la documentació pertinent, els ingressos i altres prestacions rebudes pel disminuït a càrrec seu.
6. L'ajuda establerta en aquest article es pot atorgar en cas de menors acollits a càrrec del personal de la Universitat en virtut d'acolliment legal.
7. Si dos o més membres de la unitat familiar tenen dret a sol·licitar aquesta ajuda, només n'hi pot accedir un.

Article 5. Ajuda per estudis oficials

1. L'ajuda que integra aquesta modalitat té com a finalitat atendre la compensació de les despeses que el personal de la Universitat realitzi en matèria d'estudis oficials per a ells mateixos.
2. L'ajuda que integra aquesta modalitat té com a finalitat atendre la cobertura de les despeses per matrícula als centres docents.
3. La compensació de les despeses realitzades en concepte de matrícula únicament es pot percebre si s'acrediten els requisits següents:
a) Haver formalitzat la matrícula per al curs corresponent.
b) No percebre cap tipus d'ajuda de cap organisme oficial per a aquesta finalitat, excepte que la quantia sigui inferior a l'atorgada per aquest concepte. En aquest cas es complementaria l'ajuda percebuda fins a la quantia límit reservada a la cobertura d'aquest tipus de contingències.
c) No haver percebut ajuda per al mateix curs l'any anterior. La repetició de curs o assignatura, no dóna dret a cap ajuda nova.
d) Si els estudis són d'àmbit universitari, l'ajuda es percebrà si la matrícula és de la Universitat de les Illes Balears. Si és de fora de la Universitat de les Illes Balears, es percebrà si es tracta d'un estudi que no es realitza en aquesta universitat o si es tracta de personal de les extensions universitàries.
4. L'import de l'ajuda per matrícula en cap concepte no pot superar l'import real. Als efectes d'aquest article s'entén per matrícula, la matrícula pròpiament dita, els drets d'inscripció i/o la reserva de plaça.
5. No es pot sol·licitar l'abonament d'aquesta ajuda si, prèviament, no s'ha realitzat el pagament de la matrícula.
Si el pagament de la matrícula es realitza en dos o més terminis, no es pot sol·licitar aquesta ajuda fins que no se n'hagi satisfet totalment l'import.
Si algun dels pagaments es realitza fora de l'exercici pressupostari en el qual s'hagi pagat el primer, la sol·licitud s'ha de fer a l'exercici en el qual efectivament s'hagi abonat aquest pagament.
6. L'ajuda regulada en aquest article s'abonarà d'una sola vegada.
L'ajuda per despeses de matrícula pot arribar fins al preu d'un curs complet dels estudis sol·licitats.

Article 6. Ajuda de viduïtat per als cònjuges del personal de la Universitat

1. Aquesta modalitat d'ajuda té per objecte contribuir a pal·liar la situació econòmica desfavorable que es produeix per la defunció del personal de la Universitat i va destinada al cònjuge supervivent.
2. Pot ser beneficiari d'aquesta ajuda el cònjuge que tingui la consideració de vidu, o assimilat, d'acord amb l'ordenament civil vigent, del personal difunt durant l'exercici pressupostari corresponent.
3. La quantia de l'ajuda per viduïtat es percebrà en un únic pagament, per una quantia de 225.000 (dues-centes vint-i-cinc mil) pessetes.

Article 7. Ajuda per orfenesa

1. Aquesta modalitat d'ajuda té per objecte contribuir a pal·liar la situació econòmica desfavorable que es produeix amb motiu de la defunció del personal de la Universitat, igual que la regulada a l'article anterior, i va destinada a cada un dels fills menors de vint-i-un anys que tinguin dependència econòmica del difunt, o majors d'aquesta edat que tinguin minusvalidesa reconeguda i no tinguin d'ingressos propis.
2. La quantia total de l'ajuda per orfenesa, que es percebrà per una única vegada, és de 450.000 (quatre-centes cinquanta mil) pessetes, percebudes entre tots els beneficiaris.

Article 8. Pla de jubilació o situacions assimilades

1. La Universitat concertarà, per al personal inclòs dins l'àmbit d'aplicació d'aquest acord d'acció social, un pla de jubilació per cobrir les situacions de jubilació o assimilades del personal de la Universitat. L'adscripció al dit pla de jubilació serà voluntària per al personal.

Article 9. Ajuda en compensació de despeses derivades d'assistència sanitària, farmacèutica i ortopèdica

1. Aquesta modalitat d'ajuda té per objecte la compensació parcial de les despeses derivades d'assistència sanitària, farmacèutica i ortopèdica que hagi hagut de realitzar el personal de la Universitat per a si mateix o per als fills menors de vint-i-un anys o majors d'aquesta edat amb minusvalidesa reconeguda i que no gaudeixin d'ingressos propis
2. Aquesta ajuda va referida a les despeses realitzades pel personal de la Universitat durant l'exercici pressupostari de què es tracti.
3. S'exclouen d'aquesta ajuda aquelles ajudes a les quals el personal de la Universitat tingui dret d'acord amb el seu sistema de previsió o per qualsevol altre concepte.
4. La compensació econòmica de les despeses d'assistència sanitària, farmacèutica o ortopèdica, es farà d'acord amb la taula establerta per MUFACE per als funcionaris de l'Estat.
5. Excepte en els casos de l'assistència derivada de tractaments per ortodòncia, s'aplicarà el que s'especifica a l'apartat anterior en aquesta especialitat. Si l'import del tractament o de l'assistència, segons factura, és inferior a les quanties indicades a la taula especificada, l'ajuda econòmica s'ajustarà a la quantitat realment abonada pel beneficiari.
6. La Universitat pot establir, en aquells casos en què s'estimi convenient, uns terminis mínims per a la renovació de pròtesis amb dret a l'abonament de l'ajut econòmic corresponent.
7. La concessió de les ajudes en compensació de despeses derivades d'assistència sanitària, farmacèutica i ortopèdica, se sotmetrà a les limitacions pressupostàries establertes per a aquesta finalitat.

Article 10. Concertació d'una assegurança col·lectiva per cobrir els riscs de mort i invalidesa permanent absoluta

1. La Universitat concertarà per a tot el personal una assegurança col·lectiva que cobreixi, almenys, els riscs de mort i invalidesa permanent absoluta per fer qualsevol feina, que s'hagin produït per accident de treball.
2. Les quantitats que s'estableixen com a remuneratòries en els casos de realització dels riscs són les següents:
a) Per mort: 1.500.000 (un milió cinc-centes mil) pessetes.
b) Per invalidesa permanent absoluta: 1.500.000 (un milió cinc-centes mil) pessetes.

Article 11. Revisions mèdiques

1. El personal de la Universitat té dret a una revisió mèdica anual voluntària.

Article 12. Avançaments

1. El personal de la Universitat té dret a sol·licitar, dins les possibilitats de finançament de la Universitat, avançaments del sou fins a un màxim de cinc vegades el sou líquid, que ha de tornar en un màxim de quinze mesos. Els retorns es faran per un mínim d'una quinzena part cada mensualitat, però es pot avançar la finalització de l'avançament.
2. Per sol·licitar un segon avançament és necessari haver reintegrat completament el primer avançament.
3. El termini per resoldre les peticions d'avançaments és d'un mes.

Article 13. La Comissió d'Acció Social

1. Una vegada hagi entrat en vigor el present acord normatiu, es constituirà la Comissió d'Acció Social de la Universitat.
2. La Comissió d'Acció Social serà formada pel vicerector de Planificació Econòmica, el vicerector del Professorat, el Gerent, el cap del Servei de Personal, dos membres de la junta de personal docent i investigador, un membre de la junta de personal d'administració i serveis i un membre del comitè d'empresa.
3. A l'inici de cada exercici pressupostari la Comissió d'Acció Social, per acord del Consell Executiu, podrà assumir la distribució de les quanties globals, les quals s'hauran de correspondre amb les modalitats, dins el total pressupostat per a les despeses socials.
4. La Comissió d'Acció Social estudiarà totes les sol·licituds d'ajuda per acció social i emetrà l'informe corresponent per concedir-les o denegar -les, informe que, en el darrer supòsit, ha de ser motivat. En cas de dificultats pressupostàries, podrà proposar quantitats inferiors a les establertes en aquest acord.
5. Emès l'informe corresponent, s'elevarà al Consell Executiu, el qual emetrà la resolució per la qual es denegarà o es concedirà l'ajuda sol·licitada. En cas de denegació, aquesta haurà de ser motivada.
6. Les resolucions denegatòries que hagin obtingut informe favorable de la Comissió d'Acció Social hauran de ser-li comunicades.

Article 14. Pagament de les ajudes concedides

Una vegada concedida l'ajuda per resolució del Consell Executiu, aquesta es materialitzarà a través de nòmina per al personal que cobri en aquesta modalitat. En aquells casos en què el beneficiari no cobri a través de nòmina, el pagament es farà mitjançant transferència bancària o xec nominatiu.

Article 15. Terminis

1. Totes les sol·licituds d'ajuda referides a l'apartat 1 del article 2 (ajudes per atenció social) i les ajudes en compensació de despeses derivades d'assistència sanitària, s'han de sol·licitar el primer trimestre de l'any i la
Comissió d'Acció Social, durant el segon trimestre de l'any, resoldrà totes les ajudes sol·licitades.
El personal queda obligat a comunicar a la Universitat qualsevol incidència que suposi una modificació en l'ajuda o la percepció.
Així mateix, la Universitat es reserva el dret de sol·licitar, en qualsevol moment, l'acreditació conforme es mantenen els mateixos supòsits que originaren la concessió de l'ajuda.
2. El dret a la percepció de les ajudes per acció social regulades a l'article 8, es reconeixerà una vegada formalitzada la resolució de jubilació.
3. La resta d'ajudes per acció social han de sol·licitar-se en l'exercici pressupostari en el qual s'hagin produït els esdeveniments que hi donen dret.

Disposició addicional primera

Les ajudes i despeses que es regulen en aquest acord normatiu es pagaran amb càrrec a les partides pressupostàries que anualment es determinin als pressuposts de la Universitat.

Disposició addicional segona

Si el procediment per a la concessió d'ajudes no es resol expressament en el termini assenyalat a l'efecte, la petició s'entendrà desestimada.

Disposició final primera

Quan entri en vigor el present acord normatiu, el règim jurídic de l'acció social serà el que es regula en aquest acord i exclourà l'aplicació de qualsevol altre règim jurídic.

Disposició final segona

El present acord normatiu entra en vigor l'1 de gener de 1998.

Disposició transitòria

Per poder aplicar correctament el pla de jubilació, en el termini màxim de tres mesos des de la data de l'anunci de la contractació del pla de jubilació, tot el personal afectat per la seva aplicació haurà de manifestar-se en el sentit d'acceptar a no de ser-hi inclòs. Pel que fa al personal de nou ingrés, en signar el contracte haurà de manifestar si vol quedar inclòs o no dins l'àmbit del pla.

Disposició derogatòria

Es deroga qualsevol tipus de normativa anterior al present acord normatiu que pugui ser contrària al seu contingut normatiu.

 

Palma, 18 de desembre de 1997
El Rector, Llorenç Huguet



 

Acords que fan referència a aquest.