La Junta de Govern, a la sessió del dia
d'avui, en virtut de les competències que li corresponen
segons l'article 21.1.32)
i 36)
dels Estatuts de la Universitat, ha acordat d'aprovar el Reglament
acadèmic de la Universitat.
El primer objectiu que persegueix aquest reglament
és facilitar que coneguin el règim acadèmic
de la UIB tant els usuaris els estudiants com els prestadors
del servei docent professors, càrrecs acadèmics
i personal d'administració i serveis. Per aconseguir
aquest objectiu divulgatiu s'han reunit normes fins ara disperses
i emanades de diferents fonts en un sol cos que refon, deforma
sistemàtica, el nucli de l'ordenació acadèmica
de la UIB.
En segon terme, persegueix incrementar la seguretat jurídica
mitjançant una major definició dels drets i deures
dels diferents membres de la comunitat universitària.
L'experiència demostra, en efecte, que la indefinició
dels límits del que es pot fer i del que no es pot fer
genera malestar, sospites d'arbitrarietat i ineficiència
en l'aplicació dels mitjans disponibles. Molt particularment,
s'ha intentat de fixar amb claredat les competències
dels diferents òrgans acadèmics, amb la finalitat
d'evitar tant les pertorbadores àrees en què hi
ha superposicions com les més perilloses encara en què
hi ha buit de competències.
Passant al fons del Reglament, una directriu en guia tot el
contingut: constituir l'entorn d'un servei públic de
qualitat.
És innegable que la qualitat del servei docent té
el nucli en l'esforç lectiu del professorat i en la riquesa
de mitjans humans i materials emprats i no en el règim
horari, d'avaluació o de convalidacions. Malgrat tot,
això no redueix la importància de les condicions
docents «externes» o instrumentals. En primer lloc,
constitueixen la imatge moltes vegades, la primera imatge
que els estudiants reben de la nostra universitat. En segon
lloc, fons i forma no són més que manifestacions
paral·leles d'una mateixa tensió: oferir a l'estudiant
de la UIB la millor qualitat docent.
L'aposta per la qualitat universitària requereix l'aplicació
de recursos econòmics bastants, una gestió eficient
d'aquests i el desenvolupament d'una cultura de la qualitat
en la comunitat universitària. Un reglament acadèmic
no és més que una peça d'aquest tercer element;
alhora coadjuva a formar una cultura de servei públic
de qualitat i depèn en la seva execució del desenvolupament
de la dita cultura.
L'èmfasi en la noció de servei públic condició
expressament atribuïda a la Universitat per la Llei de
reforma universitària s'explica des de la consideració
que la formació dels estudiants és objectiu principal
de docents i personal d'administració i serveis.
Aquesta directriu general es concreta en algunes orientacions
que val la pena destacar:
1. S'han reforçat les competències i amb aquestes,
les responsabilitats dels degans i directors de centre;
2. S'ha subratllat la importància de la informació
acadèmica, tant pel que fa al contingut com al fet que
en pugui disposar l'estudiant;
3. S'han assumit les conseqüències econòmiques
d'un funcionament anormal del servei públic universitari,
com correspon a una administració pública;
4. S'han establert garanties en l'avaluació com a contrapès
a un règim de permanència estricte, limitat a quatre
convocatòries;
5. Es pretén mantenir inalterats el calendari i l'horari
d'exàmens i classes, per evitar que el considerable esforç
que la selecció d'assignatures suposa a l'estudiant que
es matricula d'un pla renovat, resulti infructuós pel
fet que es modifiquin posteriorment calendaris i horaris.
Capítol primer. Matrícula
I. Anul·lació de matrícula
Article 1. Anul·lació
1. L'anul·lació total de la matrícula s'ha
de sol·licitar abans de l'1 de desembre del curs
acadèmic corresponent.
2. Si l'anul·lació té una causa justa, l'alumne
obtindrà reserva de plaça per al curs següent.
En cas contrari, l'alumne que anul·li la matrícula
es trobarà en les mateixes condicions que si no s'hagués
matriculat.
3. S'entenen per causes justes exclusivament les següents:
1r. Malaltia greu justificada amb certificat mèdic oficial;
2n. Incorporació al servei militar o a la prestació
social substitutòria; 3r. Modificació sobrevinguda
i important de les condicions laborals o familiars de l'estudiant;
4t. Obtenció de plaça en una altra universitat amb
posterioritat a la matriculació.
4. Les sol·licituds d'anul·lació
amb causa justa seran resoltes pel degà o el director
de centre competent.
5. Excepcionalment, el vicerector d'Ordenació
Acadèmica podrà autoritzar l'anul·lació
total de la matrícula fora del termini fixat a l'apartat
1 per raons extraordinàries de malaltia o accident que
impedeixin absolutament la continuació dels estudis.
Aquesta anul·lació no produirà cap efecte econòmic
a favor de l'alumne.
Article 2. Efectes de l'anul·lació
de matrícula sobre el règim de permanència
Pel que fa al règim de permanència, queden anul·lades
les convocatòries corresponents a les assignatures incloses
en la matrícula anul·lada.
Article 3. Efectes econòmics de l'anul·lació
de matrícula
1. Anul·lació i devolució de l'import de
la matrícula.
Solament l'anul·lació per causa justa permet d'obtenir
la devolució de l'import de la matrícula. En els
supòsits de les causes primera, segona i tercera, la
Universitat retindrà un 25 per cent de l'import total
de la matrícula o la quantitat que fixi l'ordre de preus
públics universitaris, en concepte de despeses de matriculació
i expedient.
2. Anul·lació i pagament dels terminis pendents.
L'anul·lació sense causa justa està condicionada
al pagament íntegre de la matrícula, en cas que
aquest s'hagi ajornat.
II. Modificacions en la matriculació
com a conseqüència de l'alteració sobrevinguda
de les condicions docents
Article 4
1. La modificació del professorat que imparteix almenys
la meitat de l'assignatura i la modificació del programa
respecte de la informació facilitada a l'alumne en el
moment de matricular-se permeten sol·licitar, en el termini
d'un mes des que la modificació es fa pública, l'anul·lació
parcial de la matrícula, que comporta la devolució
de l'import corresponent, o la substitució per una altra
assignatura, que comporta l'ajustament econòmic que correspongui
segons el nombre de crèdits d'aquesta.
2. Els expedients d'anul·lació parcial
de la matrícula com a conseqüència d'una alteració
sobrevinguda els resoldrà el vicerector d'Ordenació
Acadèmica.
III. Matrícula extraordinària
Article 5. Competència
La sol·licitud de matrícula extraordinària
en assignatures d'una titulació s'ha d'adreçar al
degà o al director de centre, que dictaminarà segons
les disponibilitats d'espai i docents de les dites assignatures.
Article 6. Avaluació
Els alumnes de matrícula extraordinària tenen
dret a ser avaluats exclusivament amb les qualificacions d'«apte»
i «no apte».
Article 7. Efectes acadèmics
1. Els alumnes avaluats positivament tenen dret a obtenir
certificació d'aquest fet.
2. Les assignatures aprovades en règim
de matrícula extraordinària no poden ser convalidades
ni adaptades en cap cas, ni tan sols com a crèdits de
lliure configuració.
IV. Simultaneïtat d'estudis
Article 8
Els alumnes que cursin una titulació de la UIB es
poden matricular d'una altra titulació sempre que l'alumne
hagi aprovat almenys el nombre de crèdits de què
està obligat a matricular-se el primer curs de la seva
primera titulació.
Capítol segon. Règim acadèmic
general
I. Publicitat i inalterabilitat de les condicions
docents
Article 9. Competències
1. Els horaris i el lloc d'execució de les classes,
com també les dates dels exàmens, els fixarà
el degà o director de centre competent, d'acord amb les
regles que, si escau, fixi la junta de centre i sota les directrius
fixades pel vicerector d'Alumnes i Campus o d'Ordenació
Acadèmica.
2. El professorat responsable de cada assignatura
i, a més, el que imparteixi part de la docència
de cada una, serà nomenat pel director del departament
sota les regles que, si escau, fixi el consell de departament.
3. El professor responsable de l'assignatura
en presentarà el programa. El departament pot establir
pautes generals de contingut i organització dels programes
per obtenir una coordinació màxima de les assignatures
i sempre que no es menyscabi la llibertat de càtedra.
El director del
departament és competent per exigir el
sotmetiment del programa al títol i els descriptors oficials
de l'assignatura i a les pautes generals que, si escau, pugui
fixar el departament.
Article 10. Publicitat
S'han de posar a la disposició de l'alumne quan es
matriculi:
a) Els horaris i el lloc d'impartició de
les classes.
b) El professorat d'aquestes i el seu horari
de tutories.
c) El programa de l'assignatura, que ha de contenir,
almenys, el temari i els elements d'avaluació.
d) Les dates dels exàmens de febrer, juny
i setembre i, si escau, les dels exàmens parcials.
Article 11. Inalterabilitat
La conservació de l'horari anunciat i la realització
de l'examen en la data anunciada al mateix moment de matricular-se
constitueixen un dret individual i irrenunciable de cada estudiant,
per la qual cosa els horaris i dates publicats són inalterables.
II. Prerequisits
Article 12. Matriculació, examen i avaluació
de les assignatures amb prerequisits ordinaris
Solament s'admet la matriculació en assignatures
que presenten prerequisits si les «assignatures clau»
han estat aprovades amb anterioritat o l'estudiant s'hi matricula
simultàniament. En aquest segon cas, pot presentar-se
en la mateixa convocatòria als exàmens de les assignatures
clau i de les assignatures amb prerequisits, però la
correcció i qualificació dels exàmens corresponents
a aquestes no s'ha de produir fins que consti que ha aprovat
les primeres. En cas que no aprovi les assignatures clau,
els exàmens de l'assignatura amb prerequisits perden
tot valor i la convocatòria queda anul·lada.
Article 13. Prerequisits de matriculació
1. Els requisits de matriculació impedeixen que l'estudiant
pugui matricular-se d'una assignatura fins que no hagi aprovat
l'assignatura clau.
2. Els prerequisits de matriculació tenen
caràcter excepcional i s'han d'establir expressament.
Solament són admissibles sota les condicions següents:
a) Que l'avaluació de l'assignatura amb prerequisits
de matrícula sigui determinada essencialment per l'activitat
del curs i no per l'examen final;
b) Que la titulació no arribi a presentar més de
dues assignatures troncals o obligatòries sotmeses a
prerequisits de matrícula.
3. Si una assignatura de primer semestre és
prerequisit de matrícula d'una de segon semestre, es
permet l'ampliació de matrícula si la primera assignatura
s'aprova a la convocatòria de febrer.
4. En cas que un pla d'estudis estableixi requisits
per a l'accés al segon cicle, s'entendran com a requisits
de matriculació.
Article 14. Prerequisits del projecte de
fi de carrera
Pel que fa als projectes de fi de carrera, es pot establir
que l'alumne tingui superades tota la resta d'assignatures
de la seva titulació o que se'n matriculi simultàniament.
Article 15. Establiment de nous prerequisits
1. L'establiment de nous prerequisits i la modificació
dels preexistents són competència dels consells
d'estudis i han de ser ratificats per la Comissió Acadèmica.
2. Els nous prerequisits manquen d'efectes retroactius,
per la qual cosa solament afecten els estudiants que es matriculin
per primera vegada de l'assignatura afectada a partir del
curs següent a la seva aprovació.
III. Assignatures de lliure configuració
Article 16. Pel que fa a les assignatures
troncals, obligatòries i optatives de les titulacions
oficials:
a) Es facilitarà als estudiants una llista d'assignatures
recomanades, que es compondria de totes les assignatures de
primer curs que no presenten problemes d'oferta (numerus clausus
o un altre motiu) i d'assignatures d'altres cursos que, segons
el parer del departament corresponent, són assequibles
als estudiants de qualsevol titulació i cicle.
b) S'identificaran, entre les assignatures restants, quines
no s'ofereixen com a crèdits de lliure configuració,
per acord de la Comissió Acadèmica.
Article 17
Respecte de l'oferta d'assignatures específiques
de lliure configuració, es permet una oferta d'assignatures
per departament (una assignatura de 6 crèdits teòrics
per departament), adreçades a tots els estudiants i computades
en la seva càrrega docent.
IV. Reconeixement de crèdits de lliure
configuració
Article 18. Es permet el reconeixement
de crèdits de lliure configuració (sense qualificació)
per a les activitats següents:
a) Activitats i seminaris realitzats pels departaments en
el seu si fora de l'oferta acadèmica oficial (per exemple,
seminari impartit per un professor visitant o convidat): aquestes
activitats no justificaran càrrega docent en el departament.
b) Cursos no oficials de la UIB (per exemple, cursos d'estiu,
cursos de postgrau), amb l'autorització prèvia de
la Comissió Acadèmica.
c) Cursos no oficials d'altres universitats (cursos d'estiu,
cursos de postgrau), per conveni de reconeixement recíproc.
d) Cursos organitzats per institucions no universitàries,
amb l'autorització prèvia de la Comissió Acadèmica.
V. Assignatures optatives
Article 19. L'oferta d'assignatures optatives
es pot modificar anualment, per la qual cosa l'alumne només
disposarà de les convocatòries corresponents al
curs en què l'assignatura s'imparteix. Els estudiants
poden matricular-se i examinar-se de les assignatures optatives
exclusivament durant el curs en què es troben vigents.
Si l'extinció d'una assignatura obliga l'estudiant que
no la va aprovar durant el curs en què es va impartir,
a matricular-se d'una altra assignatura de la qual no ha estat
matriculat anteriorment, aquesta es considerarà, amb
caràcter general, com a primera matrícula.
VI. Servei de tutories
Article 20. Durant les hores de tutoria
reglamentàriament fixades, els professors han d'estar
a la disposició dels estudiants al seu despatx de la
UIB, per resoldre els dubtes i les preguntes d'aquests sobre
l'assignatura impartida o el currículum de l'estudiant
mateix.
Article 21. Si per qualsevol motiu justificat
el professor no pot ser present al seu despatx en l'horari
d'alguna de les seves tutories setmanals, ho ha de comunicar
als eventuals usuaris de la manera més efectiva.
VII. Assignació de grup
Article 22. En cas que en una mateixa
assignatura o en un mateix curs hi hagi diversos grups, el
degà o el director de centre pot decidir, per raons organitzatives
i d'acord, si escau, amb les directrius que fixi la junta
de centre, que l'assignació de grup tingui lloc per ordre
alfabètic o un altre criteri anàleg.
Article 23. En cas que l'assignació
de grup no es faci per decisió de l'estudiant mateix,
pot presentar-se al degà o al director de centre una
sol·licitud motivada de canvi de grup. La decisió
del degà o director se subjectarà, si escau, a les
directrius fixades per la junta de centre per als canvis de
grup.
Capítol tercer. Avaluació
I. Elements i criteris d'avaluació
Article 24. Elements d'avaluació
L'avaluació dels alumnes s'ha de basar en alguna
o algunes de les activitats següents:
a) Participació en classes teòriques, seminaris
i altres activitats complementàries que es duguin a terme;
en cap cas aquest element no tindrà la consideració
de requisit sine qua non de l'aprovat.
b) Realització de les pràctiques.
c) Treballs presentats en relació amb el contingut de
l'assignatura.
d) Exàmens parcials.
e) Exàmens finals.
Article 25. Publicitat
Tots els elements d'avaluació de cada assignatura
han d'estar a disposició de l'alumne en el moment de
matricular-se i no poden modificar-se posteriorment.
II. Professor responsable de l'avaluació
Article 26. Designació
El departament ha de designar cada curs el professor responsable
de cada assignatura entre els professors dels cossos docents
o professors associats del departament.
Article 27. Funcions
El professor responsable de l'assignatura n'ha
de firmar les actes.
Article 28. Abstenció i recusació
1. El professor en el qual concorri qualsevol
de les causes esmentades a l'apartat 3 s'ha d'abstenir d'avaluar
l'alumne en qüestió i ha de comunicar aquesta circumstància
al director del departament tot d'una que ho sàpiga.
2. L'estudiant pot recusar el professor si hi
concorre alguna de les causes esmentades a l'apartat 3. La
recusació ha de ser resolta pel director del departament,
amb una audiència prèvia amb el professor recusat.
3. Són causes d'abstenció o recusació del professor:
a) Tenir parentiu de consanguinitat amb l'estudiant, dins
el quart grau o d'afinitat dins el segon, com també el
fet de compartir despatx professional o estar associat amb
ell per a l'assessorament, la representació o la direcció.
b) Tenir amistat íntima o enemistat manifesta amb l'estudiant.
4. Segons les circumstàncies, si és
procedent l'abstenció o la recusació, el director
de departament pot resoldre:
a) Que l'estudiant s'acomodi, amb tots els efectes acadèmics,
en un altre grup de la mateixa assignatura.
b) Que l'examen i la seva correcció els realitzi un altre
professor, que firmarà una acta especial.
c) Que solament la correcció de l'examen la realitzi
un altre professor, que firmarà una acta especial.
III. Dates d'exàmens
Article 29. Publicitat
Les dates dels exàmens de febrer, juny i setembre
s'han de posar a disposició dels estudiants en el mateix
moment que es matriculin.
Article 30. Inalterabilitat
La realització de l'examen en la data anunciada quan
es matricularen constitueix un dret individual i irrenunciable
de cada estudiant, per la qual cosa les dates publicades són
inalterables.
Article 31. Coincidència de dates
1. S'intentarà fixar les dates dels exàmens
de manera que no hi hagi coincidència de dates entre
les assignatures troncals, obligatòries i optatives pròpies
d'un mateix grup.
2. Es considera que hi ha coincidència
de dates de dos exàmens quan: a) es fan el mateix dia
i secció del dia (matí o horabaixa); o b) entre
l'acabament del primer i l'inici del segon no hi ha noranta
minuts de separació.
3. En cas de coincidència de dates, s'ha
d'oferir a l'estudiant la possibilitat de fer un dels exàmens
en una data alternativa i sota les mateixes condicions que
la resta d'estudiants.
4. Els professors afectats per la coincidència
d'exàmens poden acordar quin dels dos proposa una nova
data per fer-lo perquè l'estudiant ho sol·liciti.
En cas que no hi hagi acord, s'aplicaran les regles següents:
a) En cas de coincidència d'exàmens d'assignatures
que són de lliure configuració per a l'estudiant
amb els d'altres que són obligatòries o optatives,
s'ha de modificar la data dels primers.
b) En cas de coincidència d'exàmens d'assignatures
que són optatives per a l'estudiant amb els d'altres
que són obligatòries, s'ha de modificar la data
dels primers.
c) En cas de coincidència d'exàmens d'assignatures
de la mateixa condició, s'ha de modificar la data de
l'examen de l'assignatura de la qual hi hagi menys alumnes
matriculats.
Si és necessari emetre una resolució en l'aplicació
d'aquestes regles, ho farà el degà o director de
centre si els exàmens corresponen a titulacions que siguin
competència seva, si no, ho farà el vicerector d'Ordenació
Acadèmica.
5. Els centres poden establir:
a) La necessitat de lliurar una acreditació d'haver realitzat
el primer dels exàmens coincidents en data per poder
fer el segon.
b) La possibilitat de retardar la realització de l'examen
d'una assignatura que sigui prerequisit d'una altra amb la
qual coincideixi en data fins que no es disposi de la qualificació
de la primera i sempre que això tingui lloc dins els
períodes habilitats per a l'execució dels exàmens.
c) La imposició d'un termini d'antelació mínim
perquè l'estudiant sol·liciti la modificació
dels exàmens per coincidència de dates.
IV. Execució dels exàmens
Article 32. El professor pot sol·licitar
la identificació dels estudiants mitjançant DNI,
passaport, carnet de la UIB o altre mitjà fiable, abans
o durant l'examen.
Article 33. L'estudiant té dret:
a) A un enunciat clar i preferentment escrit de les preguntes,
en el qual consti, si escau, la puntuació relativa de
cada una;
b) A rebre un justificant documental en finalitzar la prova
o l'examen que acrediti que l'ha realitzat.
V. Frau en l'avaluació
Article 34. Amb independència del
procediment disciplinari que es pugui seguir contra l'alumne
infractor, la realització demostradorament fraudulenta
d'algun del exercicis exigits en l'avaluació d'alguna
assignatura comportarà la nota de «suspens»
en la convocatòria oficial corresponent per decisió
del professor.
Article 35. Si l'alumne considera la
decisió incorrecta, pot formular una queixa davant el
degà o el director de centre competent, que resoldrà
si es manté el suspens o si es qualifica ordinàriament
l'examen.
VI. Qualificació
Article 36. Tipus de qualificació
1. Les qualificacions finals de cada assignatura que s'han
de fer constar a l'acta són les següents: suspens,
aprovat, notable i excel·lent.
2. Per cada vint estudiants matriculats, o fracció, es
pot concedir una matrícula d'honor, entre els qualificats
amb excel·lent.
Article 37. Publicació de les qualificacions
1. Les qualificacions corresponents a l'avaluació
final o a qualsevol de les proves o activitats del curs es
publicaran:
a) A la consergeria i/o als taulers oficials de l'edifici
al qual correspongui l'assignatura; no és necessari dipositar
una còpia de les qualificacions a la consergeria si el
tauler és tancat i es troba sota el control de l'administració
de l'edifici;
b) Al servidor telemàtic de la UIB.
2. Les qualificacions dipositades a la consergeria
seran comunicades exclusivament a l'alumne qualificat o a
una persona que lliuri una delegació escrita i una còpia
del DNI de l'alumne.
3. Les qualificacions es poden obtenir telemàticament
del servidor de la UIB sempre que l'accés a aquestes
sigui personalitzat i s'adoptin les mesures de seguretat necessàries
per evitar-hi un accés no autoritzat.
4. Els professors han de lliurar les qualificacions
finals a la secretaria en el termini de dues setmanes des
que es va fer l'examen o es va lliurar el treball per avaluar.
VII. Revisió de les qualificacions
Article 38. Elements revisables
L'estudiant pot sol·licitar la revisió de la
qualificació pel que fa a qualsevol dels elements de
la seva avaluació.
Article 39. Revisió d'exàmens
Juntament amb els resultats dels exàmens, el professor
ha de fer públic l'horari, el lloc i la data en què
se'n farà la revisió. No es pot tancar el període
de sol·licitud de revisió dels exàmens fins
a tres dies hàbils després de la publicació
de les qualificacions. Les revisions s'han de fer, com a màxim,
dins els deu dies naturals següents a la publicació
de les qualificacions.
VIII. Recurs enfront de les qualificacions
Article 40. L'estudiant pot recórrer
contra la qualificació final del curs davant el director
del departament al qual pertanyi el professor responsable
de l'avaluació, en el termini de dues setmanes a partir
de la publicació de la qualificació. Pel que fa
als exàmens realitzats davant un tribunal, no cal aquest
recurs.
Article 41. El director de departament
nomenarà un tribunal constituït per tres professors
dels cossos docents, amb exclusió, en tot cas, del professor
contra la qualificació del qual es recorre.
Article 42. El tribunal examinarà:
a) Si els elements d'avaluació emprats són els prèviament
publicats.
b) Si, en l'ús dels dits elements, s'ha incorregut en
un error manifest de valoració. Per això, pot sol·licitar
al professor qualificador altres exàmens o treballs corregits
per usar-los de referència.
Article 43. El tribunal pot:
a) Confirmar o modificar la qualificació contra la qual
s'ha recorregut. En el segon cas, firmaran una acta complementària
els tres membres del tribunal.
b) Proposar una nova prova o un examen, que serà avaluat
pel mateix tribunal.
Article 44. Per adoptar qualsevol decisió
distinta de la confirmació de la qualificació, s'ha
de donar prèviament audiència al professor contra
la qualificació del qual es recorre.
IX. Exàmens orals
Article 45. La realització d'exàmens
orals s'ha d'anunciar com a element d'avaluació en el
moment de matricular -se.
Article 46. Amb antelació al començament
de les proves, ha de comunicar-se als alumnes el dia exacte
i el torn (matí o horabaixa) en què s'examinaran.
Article 47. Si ho sol·licita una
majoria dels representants dels estudiants a la junta del
centre al qual correspongui l'assignatura afectada, els exàmens
orals seran enregistrats per permetre un posterior recurs
de la qualificació. A l'hora de fer l'examen, l'estudiant
pot renunciar al dret que l'enregistrin.
Article 48. Els exàmens orals seran
públics per a qualsevol estudiant de la UIB.
X. Conservació i utilització d'exàmens
i treballs
Article 49. Conservació
Els professors han de conservar els exàmens finals
i els treballs de curs durant un any des de la data en què
es va fer l'examen o es va lliurar el treball.
Article 50. Utilització
La reproducció total o parcial dels treballs o la
seva utilització com a base d'un treball propi del professor
s'han de subjectar a la legislació sobre propietat intel·lectual.
Capítol quart. Convalidacions i adaptacions
I. Adaptació entre plans d'estudis successius
Article 51. Extinció d'un pla d'estudis
1. Una vegada extingit un curs d'un pla d'estudis per
implantació d'un nou pla, s'efectuaran quatre convocatòries
d'examen els dos cursos acadèmics següents i es
mantindrà el dret a tutories però no la docència.
Els alumnes hauran d'abonar en el moment de la matrícula
el 25 per cent dels preus públics corresponents a les
assignatures extingides, d'acord amb el que s'estableix a
l'Ordre de preus públics.
2. Excepcionalment, el degà o director
de centre competent pot autoritzar la concessió de dues
convocatòries complementàries, que es poden realitzar
el tercer any següent al canvi de pla, amb el vistiplau
dels directors de departament als quals correspongui d'assumir
els deures d'examen i tutoria.
3. Els alumnes poden matricular-se per primera
vegada d'assignatures sense docència, amb el benentès
que solament disposaran de les convocatòries que queden
vives de l'assignatura.
Article 52. Adaptació
1. Es procedirà a l'adaptació al nou pla d'estudis
per voluntat de l'estudiant o perquè s'hagin esgotat
les convocatòries corresponents al trànsit del pla
antic al nou.
2. La sol·licitud d'adaptació s'ha
de fer necessàriament en el moment mateix de matricular-se.
3. En cas que l'alumne hagi superat completament
el primer cicle del pla antic, s'adaptarà aquest totalment.
4. Les assignatures que s'adaptin per una o
més assignatures del pla nou, s'adaptaran amb la denominació
i el nombre de crèdits de l'esmentat pla nou i figuraran
a l'expedient de l'alumne com a assignatures adaptades.
5. Quan sigui necessari fer una ponderació
de qualificacions, per a les assignatures adaptades s'ha de
computar la qualificació obtinguda en el pla anterior
amb el nombre de crèdits amb què figuri al pla d'estudis
nou.
6. Les assignatures o parts d'assignatures que
no es puguin adaptar per altres del nou pla d'estudis, es
reconeixeran com a crèdits de lliure configuració.
A aquest efecte, les assignatures anuals dels plans antics
d'aquesta universitat que no s'organitzaven en crèdits
rebran l'equivalència següent:
Estudis de Química, Biologia, Física: 15 crèdits.
Per la resta dels estudis: 9 crèdits.
7. Els alumnes de plans antics tenen garantida la plaça
en el nou estudi sempre que no hagin esgotat el període
de permanència.
8. Els alumnes que s'adaptin al nou pla d'estudis
partiran de zero convocatòries esgotades, i hom els aplicarà
tots els articles de la normativa de permanència vigent.
II. Adaptació d'assignatures d'una mateixa
titulació aprovades en distinta universitat
Article 53. L'adaptació d'assignatures
d'una mateixa titulació i aprovades en una altra universitat
espanyola s'ha de sol·licitar, en el moment de matricular-se,
al president del consell d'estudis, que ha de dictaminar d'acord
amb les directrius que aquest hagi fixat.
Article 54. S'ha d'adaptar el primer
cicle dels ensenyaments universitaris de dos cicles si s'ha
cursat completament a la universitat d'origen.
Article 55. S'han d'adaptar les matèries
troncals si han estat completament cursades a la universitat
d'origen.
Article 56. S'han d'adaptar les assignatures
en què es divideix una matèria troncal que no ha
estat completament cursada i les assignatures obligatòries
i optatives, per assignatures el contingut i la càrrega
lectiva de les quals siguin equivalents. S'entén per
càrrega lectiva
equivalent la coincident en crèdits, amb
un defecte màxim del 10 per cent.
Article 57. Les matèries i assignatures
adaptades han de figurar amb aquesta denominació a l'expedient
de la universitat de destí, que, a l'hora d'emetre un
certificat, hi ha de fer constar les assignatures i matèries
que són adaptades i, si ho sol·licita la persona
interessada, ha de lliurar un certificat de les qualificacions
que consten en el document oficial de la universitat de procedència.
Article 58. S'ha d'adaptar el nombre
de crèdits de lliure configuració obtinguts a la
universitat de procedència.
Article 59. Quan sigui necessari
fer una ponderació de qualificacions, per a les assignatures
adaptades s'ha de computar la qualificació obtinguda
al centre de procedència amb el nombre de crèdits
amb què figuri al pla d'estudis de la UIB.
III. Convalidació d'assignatures corresponents
a distinta titulació
Article 60. La convalidació d'assignatures
de distinta titulació s'ha de sol·licitar, en el
moment de matricular-se, al president del consell d'estudis,
que dictaminarà, si escau, d'acord amb les directrius
que aquest hagi fixat. Enfront d'aquesta decisió es pot
posar un recurs ordinari davant el Rector, que dictaminarà,
amb un nou informe previ del president del consell d'estudis.
Article 61. Seran convalidables aquelles
assignatures el contingut i la càrrega lectiva de les
quals siguin equivalents. S'entén per càrrega lectiva
equivalent aquella que sigui coincident en crèdits, amb
un defecte màxim del 10 per cent.
Article 62. Solament poden convalidar-se
assignatures de segon cicle per assignatures del primer cicle
que dóna accés a aquest quan el nombre total de
crèdits que hagi de cursar l'alumne, descomptant aquells
del primer cicle que pretén convalidar, equivalen, almenys,
a 300 crèdits.
Article 63. Si és necessari fer
una ponderació de qualificacions, les assignatures convalidades
tindran una equivalència d'1 (aprovat).
Capítol cinquè. Permanència
I. Règim general de permanència
Article 64. Nombre mínim de crèdits
que s'han d'aprovar els dos primers anys
1. Els alumnes que es matriculin per primera vegada en
un estudi a la UIB, han d'aprovar un mínim de 12 crèdits
del primer curs acadèmic i un mínim de 45 crèdits
els dos primers cursos, entre les assignatures troncals, obligatòries
i optatives del pla d'estudis. En cas de no superar el nombre
mínim de crèdits, l'estudiant no podrà continuar
en els mateixos estudis. Només podrà tornar-se a
matricular dels mateixos estudis un cop transcorreguts dos
anys acadèmics, i en igualtat de condicions que els alumnes
que hi ingressin per primera vegada.
2. S'entén que el dret a reiniciar un estudi
després de dos anys d'haver-lo hagut d'abandonar per
aplicació de la norma anterior es té un sol cop,
per la qual cosa l'estudiant que hagi d'abandonar un estudi
per segona vegada, perd definitivament la possibilitat de
matricular-se d'aquest estudi a la UIB.
3. Si concorre una causa sobrevinguda excepcionalment
greu en un estudiant, el Vicerectorat d'Ordenació Acadèmica
pot alliberar-lo del compliment d'aquesta norma, amb la condició
que, en haver acabat el curs següent, tingui aprovats
45 crèdits com a mínim.
4. No s'aplicarà la regla continguda a
l'apartat 1 als estudiants que iniciïn un estudi de segon
cicle en el qual no hi hagi a la UIB limitació efectiva
de places.
Article 65. Nombre màxim de convocatòries
1. El nombre màxim de convocatòries per assignatura
és de quatre d'ordinàries.
2. Els alumnes que tinguin esgotades tres convocatòries
poden examinar-se davant un tribunal constituït per tres
professors designats pel Rector, que pot delegar aquesta designació
en el director del departament corresponent.
3. La dispensa de convocatòria funciona
de manera automàtica, simplement amb la no presentació
de l'alumne a l'examen. Les convocatòries dispensades
no s'han de computar als efectes prevists a l'apartat 1. No
obstant això, si l'alumne ha fet ús sis vegades
de la dispensa de convocatòria en una o més assignatures,
està obligat a matricular-se únicament d'aquesta
o d'aquestes assignatures, i a no matricular-se d'altres fins
que l'aprovi o les aprovi.
4. Els alumnes als quals quedin per aprovar
menys del 10 per cent del total de crèdits o una assignatura
per obtenir una titulació, llevat dels crèdits destinats
al projecte de fi de carrera o semblants, poden demanar al
president del consell d'estudis fins a dues convocatòries
extraordinàries. Si s'obté una convocatòria
extraordinària, l'examen s'ha de fer davant el tribunal
previst a l'apartat 2. Les assignatures subjectes a prerequisits,
en cas que s'hagin esgotat les convocatòries de l'assignatura
«clau», no s'han de computar a l'efecte del càlcul
del 10 per cent.
5. L'alumne ha de disposar en tot moment
d'informació suficient sobre el nombre de convocatòries
que ha esgotat.
6. L'alumne que esgoti el nombre màxim
de convocatòries en una assignatura i no es trobi en
el cas previst a l'apartat 4, ha d'abandonar definitivament
els estudis de la titulació corresponent.
7. Als alumnes procedents d'altres universitats
que es matriculin a la UIB, hom els comptarà les convocatòries
esgotades segons els criteris fixats en aquesta normativa,
sempre que les assignatures tinguin validesa en aquesta universitat.
II. Aplicació temporal del règim
de permanència
Article 66. El present règim de
permanència s'aplica als estudiants que s'hagin matriculat
o es matriculin per primera vegada a la UIB a partir del curs
1994-95, inclusivament.
Capítol sisè. Àmbit d'aplicació
d'aquest reglament acadèmic
I. Àmbit d'aplicació espacial
Article 67. Escoles adscrites
Aquest reglament s'ha d'aplicar a les escoles adscrites
a la UIB. Concretament s'hi ha d'aplicar el que disposa als
articles 19 i 20 sobre servei de tutories. A aquest efecte,
els professors a temps complet han de mantenir un horari de
tutories equivalent al dels professors d'universitat, i els
professors a temps parcial, el corresponent a un professor
associat.
II. Àmbit d'aplicació temporal
Article 68. Els estudiants estan subjectes
a la versió d'aquest reglament acadèmic que estigui
en vigor en el moment de matricular-se de cada nou curs.
Disposicions transitòries
Primera. Aquest reglament entrarà
en vigor el curs 1997-98, llevat de l'article 31, que és
aplicable als exàmens de setembre del curs 1996-97.
Segona. Ateses les dificultats organitzatives
derivades de la recent aprovació de les modificacions
dels plans d'estudis, durant el curs 1997-98 es permetrà
de canviar els horaris per causes imprevistes, amb l'aprovació
del degà o director d'escola i el vicerector d'Ordenació
Acadèmica. La modificació permetrà a l'estudiant
de canviar la matrícula en els termes prevists a l'article
4.
Tercera. En cas que un estudiant es matriculi
com de lliure configuració d'una assignatura d'un pla
d'estudis no renovat, s'aplicarà per al càlcul dels
crèdits la taula establerta a l'article 52.6.
Quarta. En cas que una assignatura presenti
un nombre d'alumnes matriculats superior a tres-cents, el
termini per lliurar les qualificacions s'estendrà, a
la convocatòria de juny, a tres setmanes.
Cinquena. Si la nova ordre de preus públics
pels serveis acadèmics universitaris no disposa una altra
cosa, els estudiants que iniciïn estudis de segon cicle
en què hi hagi limitació efectiva de
places, s'hauran de matricular d'un mínim
de 60 crèdits.
Sisena. Els exàmens extraordinaris
de febrer es faran amb el programa i els elements d'avaluació
de l'assignatura del curs immediatament anterior.
Ho faig publicar perquè se'n prengui coneixement
i tingui els efectes que corresponguin.