La Junta de Govern, a la sessió ordinària del dia
d'avui, en virtut de les competències que li corresponen
segons l'article 21.1.11
dels Estatuts de la Universitat i d'acord amb l'article del
mateix text estatutari, acorda d'aprovar el document de plantilla
docent de la Universitat de les Illes Balears.
I. Aquest document conté les pautes de desenvolupament
de la plantilla de professorat de la UIB per als propers anys.
En primer lloc es persegueix reduir el marge de discrecionalitat
i, per tant, de possible arbitrarietat en la dotació de
les distintes places de professorat, per la qual cosa es posa
a disposició de la comunitat universitària un quadre
de regles que ha d'augmentar tant la seguretat jurídica
com el control de l'actuació dels òrgans de govern
de la UIB. En segon lloc s'ofereixen als departaments, centres
i professors unes perspectives a curt i mitjà termini amb
les quals poden orientar la seva planificació acadèmica
per als propers anys. En tercer lloc es crea un instrument de
mesura hàbil per calibrar les repercussions acadèmiques
i econòmiques d'algunes decisions importants que han d'adoptar
els òrgans de govern de la UIB: creació de nous estudis,
modificació dels plans d'estudis, etc. En quart lloc, el
document de plantilla permet de concretar en xifres detallades
el deficient finançament de la nostra universitat; així,
serà possible donar suport a les reclamacions que s'han
d'adreçar als responsables de fixar les nostres coordenades
pressupostàries avui el Ministeri d'Educació i Cultura,
demà el Govern balear en un document que faci patent tant
una utilització ordenada i exigent dels recursos humans
disponibles a la UIB com la seva insuficiència. En cinquè
i darrer lloc, l'assignació dels recursos pressupostaris
disponibles sobre les diverses mesures establertes en aquest
document incideix sobre el mateix model d'universitat i permet
de redissenyar aquells aspectes més millorables del servei
públic universitari.
II. Aquest document de plantilla no és un document de
màxims, sinó un document de mínims. No reflecteix,
per això, el model d'universitat que aspiram a arribar
a ser algun dia, sinó els reajustaments mínims que
són necessaris per no perdre el tren de la qualitat docent
i investigadora ni defraudar les expectatives més elementals
dels usuaris de la UIB.
Al mateix temps i des d'una perspectiva interna, el document
de plantilla té un valor gairebé constituent, per
tal com significa implicar tots els membres de la Universitat
en un esforç i projecte comú.
III. Les línies mestres del document són quatre,
que presenten com a comú denominador l'objectiu de millorar
el servei que la UIB ofereix als seus estudiants i, de forma
més general, a la societat balear: promoure una contínua
millora de la qualitat del professorat, posar remei a la massificació
estudiantil, facilitar l'ensenyament pràctic i aplicat
en el si dels estudis universitaris i oferir als estudiants
possibilitats més àmplies d'especialització dins
els dos primers cicles dels seus estudis.
Les mesures que tenen com a objectiu la qualitat del professorat
de la UIB es basen en dues premisses: que s'ha produït
un ús excessiu de les figures contractuals més econòmiques
professors associats i titulars d'escola universitària
i que el model de professor que, de forma no excloent però
sí principal, serveix per aconseguir la dita qualitat és
el del professor investigador. D'aquí que s'estableixin
mesures destinades a regular l'estructura del professorat dels
departaments, mesures destinades a la formació investigadora
dels professors no doctors i mesures destinades a incentivar
la dedicació investigadora del conjunt del professorat.
La massificació s'ha d'atacar amb dues mesures: l'una,
l'establiment d'un nombre màxim d'alumnes per grup que
permeti de millorar qualitativament les condicions docents a
la UIB; l'altra la utilització de numerus clausus
no és objecte d'aquest document, però l'ha d'acompanyar
de forma immediata, mitjançant la fixació d'unes directrius
d'actuació que tinguin en consideració tant la demanda
social com la comparació amb l'oferta de la resta d'universitats
de l'Estat.
També la docència pràctica es promociona mitjançant
la creació de grups reduïts, per la qual cosa s'ha
ideat un sistema considerablement flexible que pugui tenir en
compte les peculiaritats de cada una de les diferents pràctiques
que poden desenvolupar-se en els estudis de la UIB.
Finalment, una major especialització dels primers cicles
dels estudis universitaris exigeix una optativitat específica,
per la qual cosa s'estableixen mesures destinades a dotar la
plantilla que permeti d'oferir aquestes assignatures. La consciència
que, per raó del fet insular, la UIB té el deure social
d'oferir una gamma d'estudis al més àmplia possible,
obliga a tractar aquesta especialització de forma continguda.
Aquesta moderació no ha d'impedir, malgrat tot, que, mitjançant
l'aplicació de les mesures incloses en aquest document
de plantilla i l'actuació imaginativa dels departaments
i centres de la UIB (per exemple, establint una rotació
de les assignatures optatives), augmentin substancialment per
als estudiants les opcions d'especialització en llurs estudis.
I. Dotació de places
Tant la capacitat docent com la càrrega docent es compten
en crèdits; un crèdit és equivalent a deu hores.
1. Càlcul de la capacitat docent
La capacitat docent defineix el nombre de crèdits dels
quals es fa càrrec el professorat de cada un dels departaments
de la UIB.
1.1. Regles generals
1) CU/TU/CEU a temps complet: 24 crèdits.
2) CU/TU/CEU a temps parcial: segons dedicació horària
(de 9 a 18 crèdits).
3) TEU doctor: 24 crèdits.
4) TEU a temps complet: 36 crèdits.
5) TEU a temps parcial: segons dedicació horària (de
9 a 18 crèdits).
6) Aj. U: 12 crèdits.
7) Aj. EU: 12 crèdits.
8) Associats: segons contracte. (Nota: segons el Projecte de
Reial decret pel qual es modifica el Reial decret 1086/1989,
elaborat en compliment d'un acord adoptat a la Mesa Sectorial
d'Universitats: «La mitad del número de horas semanales
correspondientes a cada tiempo parcial serán lectivas y
la otra mitad de tutorías y asistencia al alumnado.»)
1.2. Programa de promoció de la formació
investigadora dels TEU
S'estableix un programa extraordinari de promoció de
la formació investigadora dels TEU no doctors.
1.2.1. Règim general
Els TEU de la UIB en el moment d'aprovar-se aquest document
disposaran de tres anys a partir de la data d'aprovació
per demanar de ser inscrits en aquest programa, la qual cosa
suposa:
a) Durant un primer any impartiran 24 crèdits sempre que
es matriculin dels cursos de doctorat.
b) Durant un segon any impartiran 24 crèdits sempre que
hagin aprovat 12 crèdits
en els cursos de doctorat i s'hagin matriculat del segon any
del doctorat.
c) Durant dos anys més, a condició que hagin obtingut
la suficiència investigadora.
d) Durant un any més, si la Comissió de Doctorat,
vist que la tesi doctoral es troba en un grau avançat d'execució,
concedeix aquesta pròrroga.
1.2.2. Règim especial per a TEU diplomats en Infermeria
La capacitat docent dels TEU diplomats, matriculats del segon
cicle d'una llicenciatura, es podrà reduir, durant dos
anys, a 30 crèdits. Obtinguda la llicenciatura, podran
continuar amb el règim general fins a obtenir el títol
de doctor.
1.2.3. Disposició transitòria
Els TEU que ja hagin obtingut la suficiència investigadora
en el temps d'aprovar-se aquest document disposaran fins a un
màxim de quatre anys de la mateixa reducció a 24 crèdits.
1.3. Programa de promoció de la investigació
1.3.1. Es reduirà la capacitat docent per a cada professor
en 2 crèdits per «sexenni» reconegut.
1.3.2. Es reduirà la capacitat docent per a cada professor
fins a un màxim de 2 crèdits per EJC compromès
en projectes finançats. La reducció es calcularà
en crèdits sencers; així, els decimals s'arrodoniran
per defecte fins a 0,4 i per excés des de 0,5.
La Comissió d'Investigació homologarà, si escau,
els projectes, avaluats externament, no computats com a EJC.
No es consideraran homologables els treballs fets a l'empara
de l'article 11 de la LRU.
1.3.3. Es reduirà la capacitat docent de cada professor
en 1 crèdit per cada tesi doctoral dirigida i llegida amb
avaluació positiva durant els tres darrers anys.
1.4. Programa d'any sabàtic
La Universitat facilitarà la realització d'any
sabàtic als professors que ho sol·licitin, en els
termes establerts a la legislació vigent.
Les necessitats docents que generi l'absència del professor
en any sabàtic seran cobertes amb professors associats.
Si les disponibilitats pressupostàries no permeten d'atendre
simultàniament totes les peticions, s'establiran les mesures
necessàries de rotació.
2. Càlcul de la càrrega docent
2.1. Formació de grups lectius
La càrrega docent lectiva es fixa multiplicant el nombre
de crèdits de les assignatures assignades a cada departament
pel nombre de grups (classes) que hagin de formar-se a causa
del nombre d'alumnes matriculats.
2.1.1. Classes teòriques
Primer cicle: 120 alumnes.
Segon cicle: 84 alumnes.
En els grups que sobrepassin el nombre de cent alumnes al primer
cicle i setanta al segon cicle, es multiplicarà el nombre
de crèdits per 1,20 als efectes del còmput de la càrrega
docent.
2.1.2. Classes pràctiques
a) En aula/problemes: primer cicle: 60 alumnes; segon cicle:
42 alumnes.
b) Aula d'informàtica: 50 alumnes.
c) Laboratori primer cicle: 25 alumnes; segon cicle: 20 alumnes.
d) Clíniques, de camp i altres: segons programa i instal·lacions.
La qualificació de les diferents pràctiques en a),
b), c) o d) i el nombre d'alumnes per grup de les pràctiques
del grup d) els determinarà el Consell Executiu a proposta
del departament, amb l'informe previ del consell d'estudis i
del centre. El Consell Executiu haurà d'informar la Junta
de Govern de les decisions adoptades sobre la qualificació
de les pràctiques.
Es multiplicarà el nombre de crèdits per 1,20 als
efectes del còmput de la càrrega docent en els següents
casos:
a) Classes en aula primer cicle: més de 50 alumnes. Segon
cicle: més de 35 alumnes.
b) Aula d'informàtica: més de 40 alumnes.
c) Laboratori primer cicle: més de 20 alumnes.
2.1.3. Còmput del nombre d'alumnes
Per fer els desdoblaments es computarà la mitjana de
matriculació de les assignatures troncals i obligatòries
de cada curs l'any anterior: si una assignatura supera la mitjana
per damunt del 25 per cent, es desdoblarà amb independència
de les altres. El Consell Executiu podrà reduir els desdoblaments
d'una assignatura si, a causa d'un gran nombre d'alumnes repetidors,
l'assistència a classe i la presentació a examen són
significativament baixes. El Consell Executiu haurà d'informar
la Junta de Govern de les decisions adoptades en aquest aspecte.
2.2. Càrrega docent no lectiva
2.2.1. Tutela de pràctiques externes i treballs o projectes
dirigits que no tinguin cabuda a l'apartat següent, inclosos
en el pla d'estudis
La càrrega docent es calcularà: 1 crèdit
per cada 4 alumnes tutelats. El Consell Executiu podrà
reduir aquesta xifra fins a dos alumnes sempre que es justifiquin
especials dificultats en la tutela d'algunes pràctiques
externes. El Consell Executiu haurà d'informar la Junta
de Govern de les decisions adoptades en aquest aspecte.
Màxim de 5 crèdits per professor.
2.2.2. Direcció dels projectes de fi de carrera dels
estudis en què figuri l'assignatura Projectes com a matèria
troncal del pla d'estudis
La direcció d'un projecte de fi de carrera es computarà
com a càrrega docent anual d'1,5 crèdits en diplomatures
i en enginyeries tècniques i 2 crèdits en llicenciatures
o enginyeries superiors el curs següent a aquell en què
el projecte hagi obtingut la qualificació almenys d'aprovat.
Màxim de 6 crèdits per professor.
2.3. Oferta d'assignatures optatives pròpies incloses
en els plans d'estudis renovats
Les assignatures optatives pròpies són aquelles
que figuren exclusivament com a optatives en un o més plans
d'estudis i no són al mateix temps assignatures troncals
o obligatòries en altres. En cas que una assignatura optativa
pròpia ho sigui en diversos estudis, es dividirà als
efectes que segueixen pel nombre d'estudis on figura. No tindran
la consideració d'optatives pròpies les assignatures
que càpiguen dins el 60 per cent dels crèdits d'un
estudi, un cop comptades les assignatures troncals i obligatòries.
El nombre màxim de crèdits optatius propis i computables
com a càrrega docent en cada estudi serà el nombre
de crèdits optatius que ha de cursar un alumne en el dit
estudi.
Aquesta càrrega s'anirà cobrint progressivament. Atès
que la Universitat considera no finançable mantenir grups
amb menys de deu alumnes matriculats, aquest augment progressiu
s'aturarà mentre les assignatures optatives ofertes presentin
de forma no excepcional grups amb aquesta mida.
Transitòria: per al bienni 1996-98 es preveu cobrir un
40 per cent del nombre màxim de crèdits optatius propis.
Durant el curs 1996-97 només podran computar aquesta càrrega
aquells departaments que imparteixin docència en estudis
que ja incloguin optatives pròpies en el seu pla.
2.4. Doctorat
Màxim computable per departament: fins a un màxim
de 3 crèdits per professor permanent doctor.
Cada professor podrà fer un màxim de 6 crèdits.
3. Professorat no permanent
3.1. Ajudants
Fins a un 10 per cent de la càrrega docent dels departaments
es podrà cobrir amb ajudants, sempre que hi hagi dèficit
docent que ho justifiqui.
Si ho permeten les disponibilitats pressupostàries, la
Junta de Govern, a proposta del Consell Executiu, podrà
convocar anualment un nombre de places d'ajudants independentment
del balanç docent dels departaments. S'establirà una
prioritat entre els departaments segons el nombre de professors
permanents doctors. Cap departament no podrà tenir més
d'una plaça per aquesta via, fins que no s'hagin satisfet
les peticions dels altres; les places d'ajudant que, malgrat
que no estiguin justificades per una necessitat docent, no s'amortitzin
per aplicació del que es disposa al punt 4.4 del Procediment,
s'imputaran a aquest capítol. Els contractes tindran una
durada màxima improrrogable de cinc anys.
3.2. Associats
Com a pauta general, el 10 per cent de la càrrega docent
de cada departament es cobrirà amb professors associats.
El 15 per cent, en enginyeries tècniques. Els associats
clínics no entren en el còmput.
Aquest percentatge es podrà reduir en un departament sempre
que la càrrega docent pugui considerar-se consolidada,
i es podrà ampliar si la càrrega docent no consolidada
supera el dit 10 per cent.
Es considera càrrega docent no consolidada: a) la provocada
per l'encavalcament de plans d'estudis; b) la provocada per
desdoblaments la permanència en el temps dels quals no
sigui clarament previsible; c) la provocada pel programa de
promoció de la formació investigadora dels TEU.
3.3. Visitants
La Junta de Govern, a proposta del Consell Executiu, fixarà
anualment una partida per a la contractació de professors
visitants, que no es consideraran als efectes de quantificar
la capacitat docent del departament al qual s'adscriguin. En
cas que es prevegi que les peticions dels departaments poden
superar la quantitat disponible, s'establiran uns criteris generals
de distribució.
3.4. Emèrits
La Junta de Govern, a proposta del Consell Executiu, podrà
decidir la contractació de professors emèrits dins
els límits marcats per la normativa vigent. Aquests professors
no es consideraran als efectes de quantificar la capacitat docent
del departament al qual s'adscriguin. En cas que es prevegi
que les peticions dels departaments poden superar aquest límit,
s'establiran uns criteris generals de selecció.
3.5. Professors lectors
Es reconeix l'interès i la peculiaritat d'aquesta figura
docent per als estudis filològics. S'encarrega al Consell
Executiu que estudiï la forma que tingui cabuda en les
actuals categories docents i que doni suport, si escau, a la
reformes legislatives necessàries per al ple reconeixement
del professor lector.
4. Procediment
Aquest procediment s'aplicarà segons les disponibilitats
pressupostàries. Per tant, és previsible que la implantació
sigui progressiva, tant pel que fa a la càrrega com a la
capacitat docent .
4.1. Es fixarà el percentatge d'assignatures optatives
pròpies per al curs vinent.
4.2. Es calcularà la càrrega i la capacitat
docent corresponent a cada departament segons els criteris establerts
al document de plantilla i aplicats sobre les assignatures que
hagin d'impartir els professors el curs vinent, per la qual
cosa cada departament presentarà el seu POA ideal, segons
les regles següents: a) haurà de distribuir-se la
docència entre les distintes àrees del departament,
de tal forma que no es produeixin descompensacions entre les
distintes àrees que puguin provocar artificialment una
situació de dèficit; b) no es computaran els associats
que sobrepassin el màxim previst al document de plantilla.
4.3. Es determinarà el balanç docent de cada
àrea de coneixement, el qual consistirà en la diferència
en crèdits entre la capacitat i la càrrega docent.
4.4. Si la xifra obtinguda com a situació docent
d'una àrea és positiva, es procedirà, segons
les circumstàncies i l'estructura de la plantilla, a l'amortització
de les places que vagin quedant vacants.
En particular, abans de desdotar una plaça de professor
permanent vacant o de desdotar i no prorrogar una plaça
d'ajudant que no hagi cobert els cinc anys de contracte, es
tindrà en compte:
a) La càrrega docent prevista amb la plena implantació
dels plans d'estudis i de l'optativitat completa.
b) La revisió dels plans d'estudis.
4.5. Se sumaran per a cada departament els dèficits
de les àrees que tinguin un balanç docent negatiu.
4.5.1. Es calcularà el pressupost disponible per a plantilla
el curs vinent entre els departaments deficitaris.
4.5.2. El pressupost disponible es distribuirà proporcionalment
entre els departaments deficitaris.
4.6. Cada departament utilitzarà la quantitat que
li sigui assignada a les àrees de coneixement deficitàries
que el componen, d'acord amb les prioritats següents:
4.6.1. El dèficit docent es cobrirà amb professors
associats, d'acord amb el que s'estableix a la regla 3.2.
4.6.2. Si tot i així persisteix el dèficit docent,
el departament podrà escollir entre ajudants, fins al límit
màxim permès pel document de plantilla, o professorat
permanent.
Règim transitori per a les places actualment vacants:
1. Si el departament presenta un dèficit conservarà
la plaça, però no podrà sol·licitar que
surti a concurs si no existeixen necessitats reals de docència.
2. Si el departament presenta superàvit, haurà d'amortitzar
aquesta o altres places fins a equilibrar el seu balanç
docent.
II. Promoció del professorat permanent
1. Promoció estructural
1.1. Promoció a CU
Es podran convocar places de promoció, a sol·licitud
del departament, sempre que aquest compleixi la fórmula
següent: (nre. de catedràtics + 1) ¥ 3 < nre.
de TU/CEU.
La Junta de Govern, a proposta del Consell Executiu, determinarà
anualment el nombre de places de CU de promoció estructural
que poden convocar-se.
Perquè un departament pugui demanar una plaça es requerirà
que un dels professors, possible candidat a la plaça, tingui
almenys un sexenni o li hagi fet una avaluació equivalent
l'Agència Nacional Avaluadora.
Les places es dotaran en funció del nombre de candidats,
i es prioritzaran els departaments amb menor quocient:
nre. de catedràtics + 1
nre. de candidats
1.2. Promoció a TU-CEU
Els departaments podran sol·licitar la convocatòria
de places de TU-CEU per a TEU en aquelles àrees de coneixement
on hi hagi un o més TEU amb una antiguitat superior a dos
anys en el grau de doctor.
La Junta de Govern, a proposta del Consell Executiu, determinarà
anualment el nombre de places de TU-CEU de promoció que
poden convocar-se. Si en diversos departaments hi ha TEU que
compleixin el requisit esmentat, s'establirà un rànquing
segons el menor quocient resultant de dividir el nombre de CU/TU
/CEU pels TEU que compleixin el requisit.
S'evitarà que, per aplicació d'aquestes regles, es
pugui preterir indefinidament la promoció de TEU de departaments
que presentin una ratio molt alta.
2. Promoció extraordinària a CU
La Junta de Govern, a proposta del Consell Executiu,
determinarà cada any el nombre de places que es convocaran
per aquesta via.
Les peticions les hauran de fer les persones interessades, que
hauran de tenir l'aprovació del departament corresponent.
S'establirà una prioritat entre els aspirants segons el
nombre de sexennis de cada un.
En cas d'empat tindran prioritat els departaments en els quals
hi hagi més TU possibles aspirants amb el nombre màxim
de sexennis. Si es manté l'empat es decidirà a favor
del departament que presenti major nombre de possibles aspirants
amb el nombre de sexennis immediatament inferior.
S'evitarà que, per aplicació d'aquestes regles, es
pugui preterir indefinidament la promoció de TU/CEU de
departaments que, als efectes de resoldre possibles empats,
presentin un nombre molt baix d'aspirants.
En cap cas no es dotaria el mateix any més d'una plaça
per departament; el departament que obtingui una plaça
extraordinària no podrà sol·licitar plaça
extraordinària durant els dos anys següents. En cas
que en un mateix departament hi hagi dues sol·licituds
que hagin conduït a empat, el departament decidirà
quina àrea de coneixement s'ha de dotar.
Disposició addicional
S'encarrega al Consell Executiu que presenti en una propera
Junta de Govern:
a) Una proposta de directrius d'actuació en matèria
de numerus clausus.
b) Una proposta de mesures de control del compliment efectiu
de les obligacions docents.
c) Una proposta de directrius d'actuació sobre la possibilitat
d'implantació de nous estudis a la UIB.
Ho faig publicar perquè se'n prengui coneixement i tingui
els efectes que corresponguin.
|