La Junta de Govern, a la sessió ordinària
del dia d'avui, fent ús de la competència que
li atribueix l'article 21.1.29
dels Estatuts d'aquesta Universitat, ha aprovat per majoria
qualificada, segons el que preveu l'article 21.2
dels Estatuts, la reforma de la normativa que ha de regir
els processos electorals i de representació de la Universitat.
La present reforma de la normativa electoral
de la Universitat de les Illes Balears (aprovada als acords
normatius 2007/1993, de 23 de juliol
FOU núm. 84, de 30 de setembre i 2227/1994,
d'1 de març FOU núm. 92, de 9 de març
), que també engloba nous aspectes referents a la representació,
pretén d'aconseguir un marc estable perquè les
decisions universitàries en les quals es reflecteix
el dret de sufragi es realitzin en plena llibertat. Aquest
és, sens dubte, l'objectiu essencial en què
s'ha d'emmarcar tota norma electoral d'un sistema democràtic.
Això planteja, sens dubte, la necessitat
de dotar d'un tractament unificat i global el variat conjunt
de matèries compreses sota l'epígraf estatutari
«De les eleccions», com també de regular
les especificitats de cadascun dels processos electorals en
l'àmbit de la comunitat universitària.
Aquesta reforma aborda el plantejament conjunt
des de l'experiència dels processos electorals en marxa
des de 1990, i aporta les millores tècniques que calguin
per cobrir els buits que han aparegut amb l'assentament de
les nostres institucions representatives. La present normativa
respon a aquesta finalitat, la qual conté un conjunt
de mesures adreçades a fomentar la representació
estudiantil i garantir el ple exercici del dret al sufragi.
Les novetats que es poden destacar són,
entre d'altres, el sistema del cens electoral, la delimitació
concreta del que s'ha d'entendre per alumne de primer i de
segon cicle, la major garantia de la distribució dels
llocs representatius i les garanties de tot tipus per fer
eficaç l'exercici del dret de sufragi actiu i passiu.
Sobre aquestes premisses s'ha tractat d'introduir
millores tècniques i correccions que redundin en un
funcionament millor del sistema en conjunt.
Un sistema electoral en una universitat democràtica
ha de garantir, com a element nuclear d'aquesta, la lliure
expressió de la voluntat de la comunitat universitària,
i aquesta llibertat genèrica s'envolta amb aquesta
reforma de les garanties necessàries. Per això,
l'efecte immediat d'aquesta reforma no pot ser altre que el
de reforçar la llibertat de sufragi esmentada abans
i impedir que els obstacles advertits transcendeixin al moment
màxim d'exercici de la llibertat de decisió.
Article 1
Queda aprovada la modificació dels articles
de la normativa electoral i de representació de la
Universitat que s'indiquen, de la forma següent:
«Article 3
»1. Les eleccions es realitzaran mitjançant
sufragi universal, lliure, igual, directe i secret, dins la
circumscripció que pertoqui, i hi participaran aquells
que compleixin els requisits que les lleis, els Estatuts de
la UIB i aquest acord exigeixen.
»2. Són electors i elegibles:
»a) Els estudiants d'ensenyaments conduents
a l'obtenció de títols que tinguin caràcter
oficial i validesa en tot el territori de l'Estat que estiguin
matriculats com a mínim de trenta crèdits, corresponents
a les assignatures del pla d'estudis conduent al títol
escaient. També gaudeixen d'aquest dret tots aquells
estudiants als quals manquin menys de trenta crèdits
per acabar els estudis. Aquests darrers tenen el dret limitat
a un màxim de dos anys i al fet que cada un d'aquests
anys estiguin matriculats de tots els crèdits que els
manquin.
»A l'efecte previst en aquesta normativa,
s'entenen per estudiants de segon cicle aquells que tinguin
com a mínim el 50% dels crèdits per a l'obtenció
del títol, sempre que es compleixin les altres condicions.
»Els estudiants que no compleixin els
requisits establerts als paràgrafs anteriors, o deixin
de complir-los, no podran gaudir de la condició d'elegits,
o deixaran de gaudir-ne.
»Els estudiants dels ensenyaments conduents
a l'obtenció del títol oficial de Tècnic
d'Empreses i Activitats Turístiques que s'imparteixen
a l'Escola Oficial de Turisme de la Comunitat Autònoma
de les Illes Balears, la direcció i gestió acadèmica
i administrativa de la qual correspon a la UIB, de conformitat
amb el Decret 110 /1990, de 13 de desembre, pel qual es regula
la col·laboració entre la UIB i la Comunitat
Autònoma de les Illes Balears en relació amb
l'Escola de Turisme (BOCAIB núm. 9, de 19 de gener
de 1991), resten assimilats, a l'efecte d'aquesta normativa,
als estudiants que s'esmenten en aquest apartat.
»b) Els estudiants de tercer cicle que
estiguin matriculats d'un programa de doctorat i els doctorands
que l'hagin superat i facin la tesi doctoral en les condicions
legalment establertes al Reial decret 185/1985, de 23 de gener.
»c) Els estudiants que estiguin matriculats
d'ensenyaments conduents a títols de postgrau propis
(títols d'especialista universitari i títols
de màster) i a títols superiors propis, establerts
de conformitat amb la Llei orgànica 11/1983, de 25
d'agost, de reforma universitària, el Reial decret
185/1985, de 23 de gener, el Reial decret 1496/1987, de 6
de novembre, sobre obtenció, expedició i homologació
de títols universitaris, el Reial decret 1666 /1989,
de 22 de desembre, pel qual s'aproven els Estatuts de la UIB,
i l'Acord 1589/1991, de 29 de novembre, pel qual s'aprova
el nou reglament d'estudis de postgrau i títols propis
de la UIB.
»3. No són electors ni elegibles
els estudiants que estiguin matriculats d'ensenyaments que
s'imparteixin en cen tres docents adscrits.
»4. El dret de sufragi és personal
i intransferible; mai no podrà exercitar-se per delegació.
»5. Tot elector ha d'exercir el dret de
sufragi a la circumscripció en què es trobi
inscrit i a la mesa electoral que li correspongui, sens perjudici
de les disposicions sobre el vot per correu.
»6. Ningú no pot ser obligat o
coaccionat, sota cap pretext, a exercir el dret de sufragi
ni a revelar el sentit del seu vot.
»Article 10
»1. Les circumscripcions estaran dividides,
si escau, en meses electorals. La Comissió Electoral
determinarà el nombre, com també l'emplaçament
i la distribució entre els electors, de les meses electorals.
»2. La mesa electoral serà formada
per un president i dos vocals i, si escau, pels suplents respectius.
»Article 13
»1. A partir de la data de la convocatòria
d'eleccions, tant els electors com els candidats poden fer
reunions o actes d'informació electoral.
»2. Si aquestes activitats signifiquen
alguna alteració de la normalitat acadèmica,
administrativa o laboral, els organitzadors han de demanar
autorització per fer-les als degans o directors dels
centres, departaments o instituts i, si escau, al Gerent,
almenys amb quaranta-vuit hores d'antelació. Contra
les decisions denegatòries es pot reclamar davant la
Comissió Electoral.
»Article 14
»1. Per poder exercir el dret al vot,
els estudiants, en el moment de matricular-se, han d'indicar
expressament l'estudi que volen cursar. Cal que aquesta manifestació
de voluntat tingui coherència científica i acadèmica
amb les assignatures de què es matriculin.
»2. Per poder exercir el dret al vot,
els estudiants han d'adquirir la targeta de votant que, a
aquest efecte, lliura la Comissió Electorall.
»Article 25
»1. Els candidats al càrrec de
degà o director de centre han de presentar la candidatura
davant la Comissió Electoral en un termini de deu dies
a partir de l'endemà de la publicació al FOU
de l'acord de la convocatòria d'eleccions.
»2. Una vegada transcorregut el termini
de presentació, la Comissió Elec toral farà
públics els candidats acceptats i els comunicarà
al degà o director en funcions en un termini màxim
de cinc dies.
»3. El degà o director en funcions,
en un termini màxim que finalitzarà al cap d'un
mes de l'endemà de la publicació al FOU de l'acord
de la convocatòria d'eleccions, convocarà sessió
extraordinària de la junta de centre perquè
procedeixi a elegir un nou degà o director.
»4. Seran membres de la junta de centre
a l'efecte d'aquesta elecció els que ho siguin en el
moment de la dimissió del degà o director; això
inclou, per tant, el degà o director, el vice-degà
o subdirector i el secretari.
»5. La mesa electoral serà integrada
pel professor de major edat, que actuarà com a president,
pel professor de menor edat, que actuarà com a secretari,
i per l'alumne de major edat.
»6. La candidatura que obtingui el nombre
més gran de vots, sempre que es compleixi el requisit
establert a l'article 15.3, serà tramesa per la mesa
electoral al Rector perquè faci el nomenament corresponent.
»7. Sens perjudici del que ja s'ha indicat,
s'establiran unes disposicions específiques per concretar
el quòrum esmentat a l'article 15 d'aquesta normativa.
»Article 32
»1. Es fixarà per acord normatiu,
si escau, un sistema de substitucions o eleccions parcials.
En tot cas, no hi pot haver substitucions o noves eleccions
si ha transcorregut la meitat del temps de mandat dels titulars.
»2. Si escau, els representants electes
que cobreixin les vacants produïdes ocuparan el càrrec
durant el període de temps que falti per a l'acabament
del mandat.
»Article 39
»1. La circumscripció electoral
per als integrants del grup a) (professors pertanyents als
cossos docents de la Universitat i assimilats) és el
departament i, si escau, l'institut universitari propi, com
es regula a l'article 10.1 i 2 de la Llei de reforma universitària.
Per fer la distribució s'utilitzarà un sistema
proporcional pur sobre la plantilla dotada, llevat del que
es preveu a l'article 14.2
dels Estatuts.
»2. La circumscripció electoral
per als integrants del grup b) (professors associats i ajudants)
és el departament i, si escau, l'institut universitari
propi, com es regula a l'article 10.1 i 2 de la Llei
de reforma universitària. Per fer la distribució
s'utilitzarà un sistema proporcional pur sobre la plantilla
dotada.
»3. La circumscripció electoral
per als integrants del grup c) (estudiants) és l'ensenyament
per als estudiants matriculats d'estudis conduents a l'obtenció
de títols que tinguin caràcter oficial i validesa
en tot el territori de l'Estat; són els departaments
agrupats per centres per als estudiants de tercer cicle i
és l'ensenyament per als estudiants de títols
de postgrau propis (títols d'especialista universitari
i títols de màster) i títols superiors
propis, d'acord amb els criteris següents:
»a) Els representants d'ensenyaments conduents
a l'obtenció de títols que tinguin caràcter
oficial i validesa en tot el territori de l'Estat tenen assignats
dos terços del nombre de claustrals que corresponguin
al grup c), distribuïts igualitàriament entre
primer i segon cicle, restat un 5% per excés d'aquests
dos terços. Per a la distribució s'aplicaran
les regles següents: 1a. S'utilitzarà un sistema
proporcional pur, és a dir, que s'atribuirà
a cada ensenyament un nombre de representants rigorosament
proporcional al nombre d'estudiants matriculats del dit ensenyament:
»A X C = N
B
(A: nombre d'alumnes matriculats de l'ensenyament.
B: nombre d'alumnes matriculats a la Universitat. C: nombre
de claustrals que corresponguin als estudiants que cursen
ensenyaments conduents a l'obtenció de títols
que tinguin caràcter oficial i validesa en tot el territori
de l'Estat. N: nombre de claustrals que corresponguin a l'ensenyament.)
2a. Si amb l'aplicació de la fórmula
anterior resulta que un o diversos ensenyaments no arriben
a tenir un claustral, s'efectuaran agrupacions d'ensenyaments
fins que s'assoleixi aquesta xifra.
»b) Els representants del tercer cicle
tenen assignat un terç del nombre de claustrals que
corresponguin al grup c), restat un 10% per excés d'aquest
terç. Es distribuiran aplicant les regles esmentades
a l'apartat anterior.
»c) Els representants de títols
de postgrau propis (títols d'especialista universitari
i títols de màster) i títols supe riors
propis tenen assignat el nombre de claustrals que resulti
de restar del nombre total de claustrals del grup c) (estudiants)
el nombre de claustrals que resulti de sumar els que impliquin
els dos paràgrafs anteriors. Es distribuiran aplicant
les regles esmentades a l'apartat a) anterior.
»4. La circumscripció electoral
per als integrants del grup d) la constitueixen els grups
de classificació i els grups laborals.
»5. Les agrupacions que l'aplicació
d'aquest article faci necessàries, les quals es faran
atenent criteris d'afinitat, les efectuarà el Consell
Executiu, oïda la Comissió Electoral. Les agrupacions
poden ser diferents per a primer i segon cicle, i es faran,
en primer lloc, en el marc de cada cicle.
»6. En cas de dissolució anticipada
del Claustre, l'acord de dissolució contindrà
la convocatòria de noves eleccions.
»7. El Claustre s'ha de convocar perquè
elegeixi els seus representants a la Junta de Govern dins
els tres mesos següents a la data en què hagin
tingut lloc les eleccions, excepte si es tracta d'eleccions
parcials: en aquest cas es pot convocar només la circumscripció
afectada.
»Article 39 bis
»A l'efecte previst a l'article 39, s'entenen
per estudiants de segon cicle aquells que tinguin com a mínim
el 50% dels crèdits per a l'obtenció del títol,
sempre que es compleixin les altres condicions.
»Article 41
»1. Els membres no nats de la Junta de
Govern als quals fa referència l'article 40,
apartats h), i), j) i k), s'elegiran de la manera següent:
»a) Pel que fa als de l'apartat h) del
dit article, cada claustral del grup a) pot escriure en una
papereta fins a un màxim de sis noms de claustrals
del grup a). Quedaran elegits els vuit claustrals que obtinguin
el nombre de vots més gran, d'acord amb el que preveu
l'article 30 de la normativa present.
»b) Pel que fa als de l'apartat i) del
dit article, cada claustral del grup b) pot escriure en una
papereta fins a un màxim d'un nom de claustrals del
grup b). Quedarà elegit el claustral que obtingui el
nombre de vots més gran, d'acord amb el que preveu
l'article 30 de la normativa present.
»c) Pel que fa als de l'apartat j) del
dit article, hi ha d'haver com a mínim dos claustrals
de cada cicle. A aquest efecte, els títols de postgrau
propis i els títols superiors propis s'entenen com
a estudis de segon cicle. Cada un dels grups serà elegit
per i entre aquests grups. La Comissió Electoral fixarà
la mecànica específica d'aquest procediment.
»d) Pel que fa als de l'apartat k) del
dit article, cada claustral del grup d) pot escriure en una
papereta fins a un màxim de tres noms de claustrals
del grup d). Quedaran elegits els tres claustrals que obtinguin
el nombre de vots més gran, d'acord amb el que preveu
l'article 30 de la normativa present.
»2. Un cop proclamats els membres electes,
que seran els titulars, es procedirà de la mateixa
manera a l'elecció dels suplents. Els suplents s'ordenaran
segons el nombre de vots obtinguts per poder fixar l'ordre
de suplència.
»3. Un suplent només pot actuar
si hi ha qualque vocal elegit que n'ha perdut la condició,
per les causes que s'especifiquen a la normativa present.
En aquest cas, la suplència serà definitiva
fins que s'acabi el mandat del vocal suplert. Un suplent no
pot en cap cas ocupar el lloc d'un titular que hagi dimitit.
»4. La durada del mandat dels representants
compresos als apartats h), i) i k) de l'article 40 és
de quatre anys; la dels representants de l'apartat j) és
de dos anys.
»Article 42
»1. El consell de departament ha de ser
constituït pels membres següents:
»a) Tots els membres dels cossos docents
universitaris, com també els profes sors associats
i els emèrits, integrats al departament.
»b) Una representació dels ajudants,
fixada pel Consell Executiu, que no pot excedir de tres o
d'un nombre igual al 10% per excés el nombre de professors
de l'apartat anterior.
»c) Un nombre d'alumnes del departament
igual a la meitat per excés del nombre de membres del
dos apartats anteriors. Si el Consell Executiu no disposa
el contrari, s'entén per alumnes del departament aquells
estudiants que es trobin matriculats almenys de dues de les
assignatures que fa el departament, sempre que aquestes assignatures
representin com a mínim el vint-i-cinc per cent per
excés de les assignatures de què estan matriculats
en aquell moment, amb la garantia de la participació
dels tres cicles. S'entén per estudiant de segon cicle
aquell que, a més de complir els requisits d'aquest
article, compleixi també el que s'estableix a l'article
39 bis.
»Els departaments universitaris, per acord
de llur consell de departament, poden proposar un sistema
d'atribució de la condició d'alumne del departament
distint del que s'ha exposat al paràgraf anterior.
La proposta s'ha d'elevar al Rector abans del començament
de cada curs acadèmic en què es facin eleccions
i l'han d'aprovar la Comissió Electoral i la Junta
de Govern. En cas d'aprovació, la proposta del departament
substituirà la previsió establerta a l'incís
final del paràgraf anterior.
»d) Un representant, si escau, del personal
d'administració i serveis adscrit pel Consell Executiu
d'entre els seus membres.
»2. La durada del mandat dels membres
del consell de departament indicats als apartats b)
i c) és de dos anys, i la dels indicats a l'apartat
d), de quatre.
»Article 44
»1. A cada ensenyament li correspon un
consell d'estudis, format per:
»a) Com a mínim, un representant
de cada departament que tingui encarregada docència
en l'ensenyament determinat. En tot cas cal que hi hagi, almenys,
sis professors.
»b) Una representació dels estudiants
matriculats de l'ensenyament igual a la meitat per excés
del nombre de professors membres del consell, garantida la
representació igualitària dels tres cicles.
»2. La durada del mandat dels membres
del consell d'estudis esmentats a l'apartat a) del número
anterior és de quatre anys. La durada del mandat dels
altres membres és de dos anys.
»3. Sens perjudici del que ja s'ha establert,
el Consell Executiu elaborarà les disposicions complementàries
de desenvolupament de l'article 15 d'aquesta normativa i fixarà
la composició orgànica dels consells d'estudis.
»Article 47
»1. El màxim òrgan universitari
de representació estudiantil és el Consell d'Estudiants.
És compost per:
»a) Un representant per cada consell de
departament.
»b) Un representant per cada consell d'estudis.
»c) Un nombre de claustrals, entre els
quals s'inclouen els representants dels estudiants a la Junta
de Govern, igual a la suma dels dos grups anteriors.
»2. La Junta de Govern, per acord normatiu,
establirà les bases per desenvolupar l'article 145
dels Estatuts, i prestarà especial atenció als
aspectes representatius.
»Disposició transitòria
»Sisena
»1. Els estudiants d'ensenyaments conduents
a l'obtenció de títols que tinguin caràcter
oficial i validesa en tot el territori de l'Estat que cursin
els antics plans d'estudis són electors i elegibles
si estan matriculats com a mínim de quatre assignatures.
També gaudeixen d'aquest dret tots aquells estudiants
als quals manquin menys de quatre assignatures per acabar
els estudis. Aquests darrers tenen el dret limitat a un màxim
de dos anys i al fet que cada un d'aquests anys estiguin matriculats
de tots els crèdits que els manquin.
»2. A l'efecte d'aquesta normativa, s'entenen
per estudiants de segon cicle aquells que tinguin aprovat
tot el primer cicle.
»3. Els estudiants que no compleixin els
requisits establerts als paràgrafs anteriors, o deixin
de complir-los, no podran gaudir de la condició d'elegits,
o deixaran de gaudir-ne.»
Article 2
Es disposa la publicació, com a annex,
del text íntegre resultant de les reformes de la normativa
electoral i de representació a què es refereix
l'article anterior, que substitueix la normativa electoral
aprovada pels acords normatius 2007/1993,
de 23 de juliol, i 2227/1994, d'1
de març.
Disposició transitòria
Única
A l'efecte de les eleccions de representants
dels estudiants als consells de departament que tindran lloc
el 1994, el Consell Executiu i la Comissió Electoral
podran adoptar les mesures necessàries per garantir
que els estudiants de la Universitat de les Illes Balears
puguin votar, almenys, els seus representants en un consell
de departament.
Disposició final
Primera
La present normativa entrarà en vigor
l'endemà de publicar-se al Full Oficial de la Universitat.
Ho faig publicar perquè se'n prengui
coneixement i tengui els efectes que corresponguin.