Madrid, 1 d'octubre de 1992
REUNITS
D'una banda l'Excel·lentíssim
Senyor Alfredo Pérez Rubalcaba, secretari d'Estat d'Educació
del Ministeri d'Educació i Ciència, i de l'altra
el Magnífic i Excel·lentíssim Senyor
Nadal Batle Nicolau, Rector de la Universitat de les Illes
Balears, intervenen, el primer, en nom i representació
del Ministeri d'Educació i Ciència, en virtut
de les facultats que li varen ser conferides per l'OM de 26
d'octubre de 1988 (BOE del 28), i el segon, en representació
de la Universitat de les Illes Balears.
EXPOSEN
Atès que la Llei Orgànica 11/1983,
de 25 d'agost, de reforma universitària, introduí
en l'estructura del professorat universitari la figura del
professor associat, el qual defineix com a especialista de
reconeguda competència que desenvolupa l'activitat
professional fora de la Universitat, i atribuí a cada
universitat la competència per utilitzar aquesta figura
mitjançant contractacions temporals en les condicions
previstes en els textos estatutaris corresponents;
Atès que en els cossos de professors
d'ensenyament secundari concorren, amb caràcter general,
els requisits legals justificadors de la figura d'associat,
per tal com compten amb una important especialització
professional, contrastada amb la superació de les proves
d'accés al cos respectiu i amb l'exercici quotidià
de l'activitat docent, que els ha generat un nivell rellevant
de qualitat en els vessants teòric i pràctic,
i amb el desenvolupament de llur funció fora de la
Universitat;
Atès que els diversos nivells educatius,
i el professorat que els integra, no es poden concebre com
a compartiments mancats de comunicació, sinó
que raons de coherència interna, eficàcia i
rendibilitat de recursos humans fan necessari cercar fórmules
que possibilitin la comunicació i la integració
del professorat dels nivells educatius pròxims en què
es vertebra l'estructura del nostre sistema educatiu;
Atès que, amb el fi que antecedeix, el
professorat d'ensenyament secundari pot aportar a la Universitat,
a través de la figura de professor associat, els coneixements
propis de la seva especialització professional d'idees
innovadores i fructíferes derivades de la visió
general educativa, i que, així mateix, pot constituir
un component potencial important de futurs professors universitaris
que satisfacin les necessitats de la Universitat, tant amb
caràcter general com en àrees especials deficitàries
de funcionaris docents universitaris;
Atès que, per altra banda, l'establiment
de fórmules de comunicació té un efecte
dual per al professorat d'ensenyament secundari, ja que una
imbricació en el sector universitari li generarà
un major enriquiment que es projectarà en l'alumnat
dels centres d'ensenyament secundari, al mateix temps que
li obre unes vies de promoció professional que comporten
un increment de la motivació i l'estímul per
al desenvolupament de les comeses pròpies del cos de
funcionaris docents a què pertany;
El Ministeri d'Educació i Ciència
i la Universitat de les Illes Balears subscriuen de mutu acord
el present conveni de cooperació d'acord amb les següents
CLÀUSULES
Primera. L'objecte del present conveni
és establir un marc que fomenti la incorporació
del professorat d'ensenyament secundari a l'activitat do cent
universitària a través de contractes com a professorat
associat i hi doni suport.
Segona. La Universitat de les Illes Balears
promourà les actuacions necessàries perquè,
sens minva de les competències que li són pròpies,
quan es tracti de proveir places de professors associats la
naturalesa i les funcions de les quals tinguin relació
amb alguna de les àrees de l'ensenyament secundari,
l'òrgan competent per fer-ho ofereixi un nombre de
places a professors d'ensenyament secundari. Així mateix,
i sens perjudici de l'autonomia pròpia de cada universitat
quant a mecanismes de selecció del professorat, es
valorarà especialment l'activitat professional de reconeguda
competència que es desenvolupi en l'àmbit de
l'educació.
La durada del contracte serà anual i en cap cas no
superarà tres cursos acadèmics consecutius.
Tercera. El Ministeri d'Educació
i Ciència només transferirà els crèdits
pressupostaris corresponents a les places cobertes en virtut
d'aquest conveni per a aquells que compleixin els requisits
i els mèrits específics assenyalats a la clàusula
segona d'aquest conveni, tot això sens perjudici de
les condicions de treball legalment establertes per a aquesta
en els centres corresponents.
Quarta. Es constituirà una comissió
integrada per un màxim de sis membres, tres dels quals
designats per la Secretaria d'Estat d'Educació, als
efectes del que preveu la base segona i, especialment, per
determinar la vinculació entre places a què
es refereix la dita base.
Amb aquest fi, la comissió pot demanar
les dades i els informes que consideri necessaris per fer
el seguiment i l'avaluació del que s'acorda en aquest
conveni, i elevar a les autoritats signants les propostes
precises perquè es puguin complir adequadament els
objectius que es persegueixen.
Cinquena. La formalització d'aquest
conveni no limita la capacitat de la Universitat per resoldre
el procés de selecció i determinar les condicions
en què la persona seleccionada ha de desenvolupar la
seva activitat.
Sisena. El període de vigència
del present conveni comprèn des del 1r. d'octubre de
1992 fins al 30 de setembre de 1993, que s'entendrà
automàticament renovat si no el denuncia una de les
dues parts.
Ho faig publicar perquè se'n prengui
coneixement i tengui els efectes que corresponguin.