logo UIB Universitats - FOU

FULL OFICIAL

Núm. 589 (extraordinari) - Any  XL - I. DISPOSICIONS GENERALS Dilluns, 05 de maig de 2025
Consell de Direcció

15928. ACORD EXECUTIU del dia 30 d’abril de 2025 pel qual es convoquen eleccions al càrrec de rector de la Universitat de les Illes Balears.

En virtut de l’Acord normatiu 15768/2025, de 24 de febrer, pel qual s’estableix el procediment d’elecció del rector de la Universitat de les Illes Balears, reunida avui la Comissió Electoral i complint els tràmits que preveu l’article 9 de l’Acord normatiu 15768/2025 esmentat, el Consell de Direcció, havent deliberat prèviament a la sessió del dia d’avui, acorda d’obrir el procés electoral a rector de la Universitat de les Illes Balears.

Així mateix, a proposta de la Comissió Electoral, el Consell de Direcció ha decidit que aquestes eleccions es realitzaran mitjançant el vot electrònic.

Les eleccions tendran lloc el dia 21 de maig de 2025 en primera volta, i el dia 28 de maig de 2025 en segona volta, si escau, d’acord amb la normativa electoral i el calendari electoral que figuren a l’annex d’aquest acord.

Ho faig publicar perquè se'n prengui coneixement i tengui els efectes que corresponguin.

Palma, en la data de la signatura electrònica
El rector
Jaume Carot

Annex

1. 

  1. D’acord amb les previsions dels articles 1 i 2 de l’Acord normatiu 15768/2025, de    24 de febrer, pel qual s’estableix el procediment d’elecció del rector de la Universitat de les Illes Balears, la comunitat universitària ha d’elegir el rector de la UIB, mitjançant elecció directa de tots els membres de la comunitat universitària per sufragi universal ponderat, lliure i secret, entre els membres del personal docent i investigador permanent doctor a temps complet que reuneixin els mèrits d’investigació, docència i experiència en gestió universitària que garanteixin una alta capacitat investigadora, una trajectòria docent acreditada i també prou experiència de gestió universitària en algun càrrec unipersonal.
    De conformitat amb les previsions de la disposició transitòria primera de la Llei orgànica 2/2023, de 22 de març, del sistema universitari, els mèrits que han de reunir els candidats a rector són estar en possessió de tres sexennis de recerca, tres quinquennis docents i quatre anys d'experiència de gestió universitària en algun càrrec dels compresos al capítol III (Dels òrgans unipersonals de la Universitat) del títol I (De l'estructura i el govern de la Universitat) dels Estatuts de la UIB. No s’hi poden entendre inclosos, a aquests efectes, els càrrecs assimilats.
    Així mateix, s'entendrà que compleix el requisit d'experiència de gestió universitària qui hagi ocupat el càrrec de síndic de greuges com a mínim durant quatre anys.
  2. A partir de l’endemà de la publicació de la convocatòria d’eleccions al Full Oficial de la Universitat de les Illes Balears (FOU), s’obre un termini de tres dies hàbils per presentar candidatures. La presentació com a candidat s’ha de manifestar formalment i obligatòriament mitjançant la sol·licitud electrònica específica que es pot trobar al web de la Universitat (https://eleccions.uib.cat/rector/), signada electrònicament, adreçada al president de la Comissió Electoral i presentada al Registre Electrònic General de la UIB (REG-UIB). Per poder signar electrònicament la sol·licitud, cal identificar-se amb el certificat electrònic. Qualsevol altre sistema no permetrà signar-la. 
  3. El termini de presentació de candidatures acaba el dia 8 de maig de 2025, a les 23.59 hores (Registre Electrònic General de la UIB –REG-UIB).

2.

Una vegada transcorregut el termini de presentació, la Comissió Electoral, comprovades les condicions d’elegibilitat dels candidats, proclamarà les candidatures vàlidament presentades el dia 9 de maig de 2025.

3

  1. La campanya electoral començarà l’endemà de la proclamació de les candidatures i acabarà a les 0 hores del dia de l’elecció.
  2. Les candidatures podran demanar a la Comissió Electoral una subvenció per a les despeses que es puguin derivar de la campanya electoral, per una suma màxima de 2.500 euros.
  3. La Comissió Electoral posarà a l’abast dels candidats: espai al servidor web, enllaç al web dels candidats, accés a llistes de correu electrònic, espais necessaris per poder-hi fer actes electorals i suport administratiu.
  4. Els candidats no poden fer servir els símbols de la Universitat, en especial l’escut i el logotip de la UIB, ni similars, en les activitats de campanya electoral ni, si escau, en les publicacions que s’hi relacionin, tant en paper com en format electrònic o pàgines web. 

4

  1. En tot cas, els requisits exigits per exercir el dret de vot s’han de reunir en la data de la convocatòria de les eleccions, mentre que els exigits per exercir el dret de sufragi passiu s’han de reunir en la data de convocatòria de les eleccions i mantenir fins al dia de la votació.
  2. Poden exercir el dret de sufragi actiu els membres de la comunitat universitària que, en la data de la convocatòria de les eleccions, compleixin els requisits exigits per formar part d'algun dels sectors regulats al punt 5.1 d'aquesta normativa i figurin en el cens electoral, des de qualsevol lloc, utilitzant un ordinador o un dispositiu connectat a internet (tauleta, mòbil).
    En cas que un membre de la comunitat universitària estigui inclòs en dos o més sectors, només pot exercir el dret de sufragi actiu en representació d’un sector. A aquests efectes, s'aplicarà la regla prevista al punt 5.2 d'aquesta normativa.
  3. El dret de sufragi és personal i intransferible; mai no pot exercitar-se per delegació.
  4. No té dret de sufragi el personal que desenvolupi plaça o lloc en comissió de serveis fora de la Universitat ni el que es trobi en situació de serveis especials o en suspensió de contracte.
  5. Ningú no pot ser obligat o coaccionat, sota cap pretext, a exercir el dret de sufragi ni a revelar el sentit del seu vot.

5

  1. El cens electoral és integrat pels sectors següents:
    1. Sector A): professors amb vinculació permanent a la Universitat. S'hi entenen inclosos:
      • Els funcionaris dels cossos docents universitaris següents: catedràtics d’universitat, professors titulars d’universitat, catedràtics d’escola universitària i professors titulars d’escola universitària.
      • Els catedràtics laborals i els professors titulars laborals.
      • Els professors contractats doctors.
      • Els professors col·laboradors.
    2. Sector B): resta de personal docent i investigador. S'hi entenen inclosos:
      • Els ajudants.
      • Els professors ajudants doctors.
      • Els professors associats.
      • Els professors substituts.
      • Els professors distingits.
      • Els professors visitants.
      • Els professors emèrits.
      • Els contractats predoctorals.
      • Els qui tenguin un contracte d'accés de personal investigador doctor.
      • Els contractats com a investigador distingit.
      • Els contractats per a activitats cientificotècniques.
      • Els professors associats per exempció de càrrec i els associats per exempció de docència dels professors de Campus Digital - illes.
    3. Sector C): estudiants. S'hi entenen inclosos:
      • Estudiants de grau: són els estudiants matriculats d’ensenyaments de grau conduents a l’obtenció de títols oficials i amb validesa en tot el territori de l’Estat. A efectes electorals, es consideren estudiants de grau els alumnes matriculats d’un mínim de 12 crèdits ECTS d’entre les assignatures bàsiques, obligatòries i optatives.
      • Estudiants matriculats d’estudis propis en la modalitat de diploma i diploma universitari amb un mínim de càrrega lectiva de 30 crèdits ECTS.
      • Estudiants de màster universitari: són els estudiants matriculats d’ensenyaments de màster conduents a l’obtenció de títols oficials i amb validesa en tot el territori de l’Estat. A efectes electorals, es consideren estudiants de màster els alumnes matriculats d’estudis propis en les modalitats de màster, d’especialista universitari i d’expert universitari, sempre que siguin graduats, diplomats o llicenciats, o equivalents.
      • Estudiants de doctorat: són els estudiants matriculats d’ensenyaments de doctorat conduents a l’obtenció de títols oficials i amb validesa en tot el territori de l’Estat.
        No són electors els estudiants que estiguin matriculats d’ensenyaments que s’imparteixin en centres docents adscrits.
    4. Sector D): personal tècnic, de gestió i d’administració i serveis vinculat a la UIB per una relació funcionarial o contractual i que hi presti els seus serveis.
  2. Si un elector pertany a més d’un sector, hom li n’assignarà un, de conformitat amb les prioritats següents: pertinença al sector A), pertinença al sector D), pertinença al sector B), pertinença al sector C).
    Qualsevol elector afectat pot demanar de canviar aquesta assignació mitjançant la reclamació oportuna davant la Comissió Electoral, en el termini de cinc dies des de la publicació del cens.
  3. Els interins dels sectors A), B) i D) tenen la mateixa consideració que els funcionaris de carrera i els laborals, a l’efecte de considerar-los electors.

6.

  1. La Universitat ha de tenir actualitzats els censos electorals corresponents, els quals s’han de fer públics al web de la Universitat (https://eleccions.uib.cat/rector/) del 5 al 12 de maig de 2025, a fi que els interessats puguin consultar si hi estan inclosos.
  2. En cas que un membre de la comunitat universitària estigui inclòs en dos o més censos electorals, i si aquesta circumstància deriva del fet de pertànyer a dos o més sectors de la comunitat universitària, només pot exercir el dret de sufragi actiu en representació d’un sector. Com s’ha indicat, a aquests efectes, s'aplicarà la regla prevista al punt 5.2 d'aquesta normativa.
  3. Si un estudiant està matriculat a més d’un estudi, ha d’exercir el seu dret de vot en un únic estudi, que es determinarà de conformitat amb l’ordre de prioritat següent: matriculat a grau, matriculat a doctorat, matriculat a màster universitari, matriculat a títols propis de postgrau (en l’ordre següent: màster, especialista universitari i expert universitari), matriculat a títol de formació bàsica de més de trenta crèdits. En cas que no es pugui establir la prioritat indicada per coincidència d’estudis, hom n’assignarà un. Qualsevol elector afectat pot demanar de canviar aquesta assignació mitjançant la reclamació oportuna davant la Comissió Electoral, en el termini de cinc dies des de la publicació del cens.

7.

  1. És responsabilitat de l'elector consultar el cens electoral per tal de comprovar que les dades són correctes i, així, poder exercir el dret a vot amb garanties.
  2. En cas de vot electrònic, l'elector ha de comprovar, a més, que disposa de credencials corporatives actives i que la seva identitat consta com a validada.

8.

  1. Els titulars del dret de sufragi estan legitimats per interposar davant la Comissió Electoral reclamació en relació amb el cens en el termini de cinc dies des de la publicació del cens electoral —ja sigui per inclusió o per omissió indeguda— obligatòriament mitjançant la sol·licitud electrònica específica que podran trobar al web de la Universitat (https://eleccions.uib.cat/rector/), signada electrònicament, adreçada al president de la Comissió Electoral i presentada al Registre Electrònic General de la UIB (REG-UIB). Per poder signar electrònicament la sol·licitud, caldrà identificar-se amb el certificat electrònic. Qualsevol altre sistema no permetrà signar-la.
  2. La Comissió Electoral ha de resoldre les reclamacions en el termini màxim dels tres dies següents a la finalització del termini de reclamació, i tres dies després, com a màxim, ha de publicar el cens definitiu.

9

  1. La Comissió Electoral, la composició de la qual es fa pública mitjançant la Resolució del Rectorat 15876/2025, de 2 d’abril (FOU núm. 587, de 16 d’abril), és l’encarregada de controlar el procediment d'elecció del rector.
  2. La Comissió Electoral, quan ho consideri convenient, pot exigir la col·laboració necessària de tots els òrgans unipersonals de govern de la Universitat.

10.

La circumscripció electoral per a l’elecció de rector és única per a tots els sectors de la comunitat universitària i coincideix amb l’àmbit global de la Universitat.

11.

  1. El vot per a l’elecció del rector es ponderarà per sectors, els regulats a l’apartat 5.1 d’aquesta normativa, i d’acord amb els percentatges següents:
    1. a) Sector A): 51 per cent
    2. b) Sector B): 12 per cent
    3. c) Sector C): 25 per cent
    4. d) Sector D): 12 per cent
  2. El coeficient de ponderació de cada sector es calcularà de la manera següent:
    taula
    Els coeficients es calcularan amb quatre xifres decimals.
  3. El nombre de vots ponderats corresponents a cada candidatura en cada sector es calcularà multiplicant el nombre de vots vàlids que obtengui la candidatura en cada sector pel coeficient de ponderació del sector.
  4. El nombre de vots ponderats totals corresponents a cada candidatura es calcularà sumant els vots ponderats de la candidatura en qüestió en cada sector.

12.

  1. Es constituirà una mesa electoral electrònica específica per al vot electrònic, que serà única per a aquest tipus de votació. Tots els electors estaran adscrits a aquesta mesa, i per això no caldrà que al cens electoral figuri aquesta adscripció.
  2. La Comissió Electoral és la responsable de l’obertura de l’urna electrònica.

13

  1. La mesa electoral electrònica s’ha d’obrir a les 9 hores i s’ha de tancar a les 18 hores.
  2. Durant el període de votació electrònica, els votants podran exercir el seu dret al vot mitjançant un portal de votació creat a aquest efecte.

14

  1. La mesa electoral electrònica serà formada pels membres de la Comissió Electoral indicada al punt 9.1 d’aquesta normativa. La condició de membre de la mesa electoral és incompatible amb la condició de candidat, d’interventor i d’integrant d’un equip.
  2. La inassistència no justificada dels membres de la mesa electoral electrònica pot donar lloc a les sancions oportunes; pel que fa al professorat i personal tècnic, de gestió i d’administració i serveis, l’assistència és una obligació funcionarial o laboral, segons el cas.
  3. La mesa electoral electrònica tendrà les funcions següents:
    1. Presidir la votació.
    2. Supervisar el procés d’obertura i de tancament del període de votació.
    3. Estendre les actes corresponents. En aquest sentit, abans de començar la votació electrònica, es constituirà la mesa electoral electrònica i estendrà l’acta de constitució.
    4. Vetlar pel correcte funcionament del procés.
    5. Mantenir l’ordre.
    6. Resoldre les incidències i reclamacions que es plantegin, amb l’assessorament tècnic pertinent quan es tracti d’incidències o anomalies tècniques.
    7. Autoritzar l’obertura de l’urna digital una vegada que s’hagi acabat el termini per emetre els vots.
    8. Ordenar l’inici de l’escrutini i realitzar-lo.
    9. Certificar-ne el resultat.
    10. Publicar-ne el resultat. 
    11. Vetlar per la puresa del sufragi.

15

  1. Per emetre el vot, la identitat dels electors s’ha d’acreditar amb un sistema segur, que ofereixi garanties plenes i que permeti atribuir el vot a l’emissor de forma inequívoca, i també garantir la integritat i confidencialitat del vot.
  2. El sistema d’identificació es pot basar en credencials corporatives d’identificació única a la UIB.

16.

  1. El sistema ha de garantir l’accés dels electors, un cop acreditada la identitat, a un entorn digital on hi haurà les opcions de vot.
  2. Les opcions de vot s’han de presentar sota un principi de neutralitat estricta. Cada opció tendrà el nom d’un candidat, amb el mateix format. El vot en blanc s’ha d’establir com una opció específica de vot.
  3. La Comissió Electoral ha d’autoritzar el contingut de les pantalles que es presentin als electors i també les opcions de vot.

17.

De conformitat amb les previsions de l’article 19 de la normativa electoral, la Comissió Electoral ha decidit que en aquesta elecció no es pot fer ús del vot electrònic anticipat.

18.

Els candidats que es presentin a les eleccions poden nomenar interventors a la mesa electoral electrònica, fins a tres dies abans de començar les eleccions, obligatòriament mitjançant la sol·licitud electrònica específica que podran trobar al web de la Universitat (https://eleccions.uib.cat/rector/), signada electrònicament, adreçada al president de la Comissió Electoral i presentada al Registre Electrònic General de la UIB (REG-UIB). Per poder signar electrònicament la sol·licitud, caldrà identificar-se amb el certificat electrònic. Qualsevol altre sistema no permetrà signar-la. 

19.

  1. D’acord amb l’article 16 de l’Acord normatiu 15768/2025, de 24 de febrer, serà proclamat rector, en primera volta, el candidat que aconsegueixi el suport de més de la meitat dels vots vàlidament emesos, una vegada aplicades, per la Comissió Electoral, les ponderacions que preveu el punt 11 d’aquesta normativa.
  2. En el cas d’una sola candidatura, únicament es farà la primera volta si el candidat obté la majoria legalment establerta.
  3. Si es presenta més d’un candidat al càrrec de rector i cap no assoleix la majoria requerida a l'apartat 1 d'aquest punt, tendrà lloc una segona votació entre els dos candidats que hagin aconseguit el major nombre de vots en primera volta, tenint en compte les ponderacions esmentades. En la segona votació, serà proclamat el candidat que obtengui la majoria simple de vots, ateses les mateixes ponderacions.
  4. En el supòsit de segona votació, aquesta tendrà lloc el dia 28 de maig de 2025.

20.

  1. La Comissió Electoral serà l'encarregada d'atendre i resoldre les reclamacions que es presentin durant el procediment electoral.
    En cap cas no pot ser objecte de reclamació el fet de no haver pogut exercir el dret a vot com a conseqüència d'una errada relacionada amb la falta de comprovació regulada al punt 7 d'aquesta normativa.
  2. Contra la proclamació de candidats a les eleccions a rector i la del candidat electe realitzades per la Comissió Electoral, el dia hàbil següent les persones interessades hi podran interposar reclamació, obligatòriament mitjançant la sol·licitud electrònica específica que podran trobar al web de la Universitat (https://eleccions.uib.cat/rector/), signada electrònicament, adreçada al president de la Comissió Electoral i presentada al Registre Electrònic General de la UIB (REG-UIB). Per poder signar electrònicament la sol·licitud, caldrà identificar-se amb el certificat electrònic. Qualsevol altre sistema no permetrà signar-la. 
    La Comissió Electoral ha de resoldre aquestes reclamacions el dia hàbil següent a la finalització del termini de reclamació.
  3. Les resolucions de la Comissió Electoral són recurribles davant el rector. La resolució del rector exhaureix la via administrativa.

21.

El rector serà nomenat per l’òrgan competent de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

22.

La durada del mandat del rector serà de sis anys improrrogables i no renovables.

Disposicions addicionals

Primera. Presentació de documentació

Tots els escrits i documents que es poden presentar sobre qualsevol aspecte referent al procés electoral descrit en aquesta normativa s’han d’adreçar al president de la Comissió Electoral i s’han de presentar obligatòriament mitjançant la sol·licitud electrònica específica que es pot trobar al web de la Universitat (https://eleccions.uib.cat/rector/), signada electrònicament, al Registre Electrònic General de la UIB (REG-UIB). Per poder signar electrònicament la sol·licitud, caldrà identificar-se amb el certificat electrònic. Qualsevol altre sistema no permetrà signar-la. 

Segona. Denominacions

Totes les denominacions d’òrgans de govern, representació, càrrecs, funcions i membres de la comunitat universitària, com qualssevol que en aquesta normativa apareguin en gènere masculí, s’han d’entendre referides indistintament al gènere masculí o femení, segons el sexe del titular de qui es tracti.

Calendari electoral

  • Dia 30 d’abril de 2025: el Consell de Direcció obre el procés electoral a rector.
  • Dia 5 de maig de 2025 (FOU extraordinari núm. 589): publicació de la convocatòria d’eleccions a rector.
  • Del dia 5 al 12 de maig de 2025: exposició pública dels censos electorals al web de la Universitat (https://eleccions.uib.cat/rector/).
  • Del dia 6 al 12 de maig de 2025: presentació de reclamacions sobre els censos davant la Comissió Electoral, amb escrit adreçat al president d’aquesta comissió i presentat obligatòriament mitjançant la sol·licitud electrònica específica que es podrà trobar al web de la Universitat (https://eleccions.uib.cat/rector//), signada electrònicament i presentada al Registre Electrònic General de la UIB (REG-UIB).
  • Del dia 6 al 8 de maig de 2025: presentació de candidatures mitjançant la sol·licitud electrònica específica que es podrà trobar al web de la Universitat (https://eleccions.uib.cat/rector/), signada electrònicament, adreçada al president de la Comissió Electoral i presentada al Registre Electrònic General de la UIB (REG-UIB).
  • Dia 9 de maig de 2025: la Comissió Electoral proclamarà els candidats.
  • Del dia 10 al 20 de maig de 2025: campanya electoral.
  • Dia 12 de maig de 2025: presentació de reclamacions a la proclamació de candidats mitjançant la sol·licitud electrònica específica que es podrà trobar al web de la Universitat (https://eleccions.uib.cat/rector/), signada electrònicament, adreçada al president de la Comissió Electoral i presentada al Registre Electrònic General de la UIB (REG-UIB).
  • Dia 13 de maig de 2025: la Comissió Electoral resoldrà les reclamacions a la proclamació de candidats.
  • Dia 15 de maig de 2025: la Comissió Electoral resoldrà les reclamacions al cens.
  • Dia 19 de maig de 2025: la Comissió Electoral exposarà els censos definitius al web de la Universitat (https://eleccions.uib.cat/rector/).
  • Fins al dia 15 de maig de 2025: els candidats podran nomenar els interventors amb escrit adreçat al president de la Comissió Electoral i presentat obligatòriament mitjançant la sol·licitud electrònica específica que es podrà trobar al web de la Universitat (https://eleccions.uib.cat/rector/), signada electrònicament i presentada al Registre Electrònic General de la UIB (REG-UIB).
  • Dia 21 de maig de 2025: votació en primera volta.
  • Dia 21 de maig de 2025: la Comissió Electoral farà la proclamació provisional del nou rector.
  • Dia 22 de maig de 2025: presentació de reclamacions a la proclamació provisional del nou rector.
  • Del dia 22 al 27 de maig de 2025: campanya electoral per a la segona volta.
  • Dia 23 de maig de 2025: la Comissió Electoral resoldrà les reclamacions a la proclamació provisional del nou rector.
  • Dia 28 de maig de 2025: votació en segona volta.
  • Dia 28 de maig de 2025: la Comissió Electoral farà la proclamació provisional del nou rector.
  • Dia 29 de maig de 2025: presentació de reclamacions a la proclamació provisional del nou rector.
  • Dia 30 de maig de 2025: la Comissió Electoral resoldrà les reclamacions a la proclamació provisional del nou rector.