logo UIB Universitats - FOU

FULL OFICIAL

Núm. 585 - Any  XL - I. DISPOSICIONS GENERALS Divendres, 28 de febrer de 2025
Consell de Direcció

15781. ACORD EXECUTIU del dia 19 de febrer de 2025 pel qual es crea el Centre Multidisciplinari per a la Biodiversitat Balear (CMB).

La Universitat de les Illes Balears (UIB) assumeix la recerca com a objectiu fonamental de la seva activitat. Per poder dur a terme aquest objectiu, compta amb investigadors d'excel·lència i amb una infraestructura que permet treballar a un alt nivell de qualitat i competitivitat. Així ho demostren les qualificacions aconseguides en diferents rànquings que avaluen la qualitat i nivell de col·laboració internacional en la investigació. La recerca i la docència experimentals suposen una part important de l'activitat acadèmica de la institució, i l'explotació eficaç de les infraestructures i dels equipaments cientificotècnics insignes és un element clau per millorar la qualitat i l'impacte de la producció científica i la formació a la Universitat, i en especial el seu component experimental.

Recentment, la UIB ha posat en marxa diverses línies d'actuació per millorar les seves capacitats experimentals, tant des del punt de vista dels recursos humans dedicats al suport experimental com de l'adquisició d'equipaments cientificotècnics altament competitius. Així, per exemple, el Consell de Direcció, mitjançant l’Acord executiu 15053/2023, de 6 de setembre, va crear l’Àrea de Suport Experimental i Serveis Cientificotècnics (ASESC) de la Universitat de les Illes Balears.

La UIB ha desenvolupat al llarg dels anys múltiples iniciatives per a l’estudi i la conservació de la biodiversitat, i ha consolidat una trajectòria destacada en la generació, gestió i anàlisi de dades i col·leccions d’història natural. Entre aquestes iniciatives, l’Herbari de la UIB ha estat un recurs essencial per a l’estudi i la conservació de la flora balear.

Per altra banda, el projecte Biodibal ha esdevingut un ecosistema digital interconnectat que integra, valida i genera informació sobre biodiversitat, i en facilita la consulta i aplicació en la gestió ambiental.

Més recentment, el Pla complementari de biodiversitat ha reforçat la capacitat científica per a l’estudi i la protecció del patrimoni natural, alhora que ha impulsat noves estructures per donar suport a la recerca i la gestió de la biodiversitat. En el marc d'execució d'aquest pla complementari, s'ha gestat el Centre Balear de Biodiversitat com una proposta científica en aquest àmbit.

En aquest context, en el marc del component 17 del Pla de recuperació, transformació i resiliència del Govern d'Espanya, dedicat al reforç institucional i la millora del Sistema Espanyol de Ciència, Tecnologia i Innovació, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears va signar un conveni per al desenvolupament d'un programa d'R+D+I dins el Pla complementari de biodiversitat. La sisena línia d'actuació d'aquest pla preveu de crear una Xarxa de Centres per a l'Estudi i la Gestió de la Biodiversitat. Així, la UIB va presentar una proposta al Govern de les Illes Balears per a «la creació del Centre Multidisciplinari per a la Biodiversitat Balear (CMB), un servei de suport cientificotècnic dirigit a grups de recerca de centres d'R+D+I i universitats, gestors governamentals i sector privat, on es promogui la generació de coneixement, la conservació de col·leccions i bases de dades, i el desenvolupament d’eines de gestió i estratègies per a la protecció de la biodiversitat i els serveis ecosistèmics».

L’abordatge científic rigorós de la biodiversitat requereix infraestructures especialitzades que garanteixin tant la preservació i gestió de col·leccions biològiques i bases de dades com el desenvolupament d’eines tecnològiques d’anàlisi i modelització. El CMB proporcionarà serveis d’alt valor científic i tècnic a grups de recerca, administracions públiques i el sector privat, i facilitarà l’accés a recursos de genòmica, ciència de dades i seguiment de la biodiversitat per millorar la conservació i gestió dels ecosistemes.

Per tot el que s’ha indicat, el Consell de Direcció, a la sessió ordinària del dia d'avui, fent ús de la competència que li atribueix l'article 27.1.a) i h) dels Estatuts d'aquesta universitat, ha acordat de crear el Centre Multidisciplinari per a la Biodiversitat Balear, en els termes següents:

Article 1. Creació i dependència funcional

  1. En virtut de l'article 10 de l'Acord executiu 15053/2023, de 6 de setembre, pel qual es crea l'Àrea de Suport Experimental i Serveis Cientificotècnics (ASESC) de la UIB, es crea el Centre Multidisciplinari per a la Biodiversitat Balear (CMB) com a centre de generació, transferència i difusió de coneixement, provisió de serveis i gestió d'infraestructures i equipaments cientificotècnics insignes vinculats a l'estudi de la biodiversitat.
  2. El CMB depèn orgànicament del vicerectorat amb competències en investigació i està integrat en l'estructura orgànica de l'ASESC.

Article 2. Funcions

  1. La funció principal del CMB és la integració de les diferents iniciatives sobre biodiversitat de manera coordinada i estructurada en l’àmbit de la Universitat, així com la identificació i connexió dels agents implicats, tant dins la comunitat científica com fora, per potenciar sinergies i col·laboracions en matèria de biodiversitat, i en particular:
    1. Reforçar la capacitat científica: gestionar col·leccions d'història natural, equipaments i bases de dades, i organitzar formacions en biodiversitat per a la comunitat científica i professionals del sector.
    2. Donar suport a la governança regional: assessorar les administracions públiques en decisions basades en l'evidència científica, organitzar formacions per a empleats públics i desenvolupar eines per implementar polítiques de biodiversitat.
    3. Transferir coneixement: promocionar la comunicació i col·laboració amb entitats governamentals, institucions públiques i el sector privat.
    4. Generar coneixement: coordinar recursos de col·laboradors externs i crear sinergies entre diversos actors per afrontar reptes globals i regionals de conservació, i impulsar programes de ciència ciutadana.
    5. Aplicar solucions tècniques desenvolupades a les Illes Balears i posar a disposició de la comunitat científica, les entitats gestores i el sector privat un portafolis de serveis cientificotècnics d’anàlisi de dades i tecnologia avançada.
    6. Valorar la biodiversitat com a recurs clau: fomentar projectes per destacar la biodiversitat com a actiu científic, educatiu i econòmic per a les Illes Balears, sensibilitzar la societat i executar plans d'educació ambiental.
  2. Les activitats, protocols i resultats compliran els principis de ciència oberta, i han de respectar en tot cas els possibles acords amb proveïdors tercers que imposin criteris de custòdia i difusió diferents.
  3. Les funcions específiques del CMB inclouen les següents —però no es limiten a aquestes:
    1. Gestió i conservació de col·leccions biològiques i geològiques institucionals de referència sobre la fauna, flora i geologia de les Illes Balears, així com col·leccions de teixits i material genètic (biobanc).
    2. Recol·lecció, gestió i preservació de bases de dades institucionals sobre la diversitat biològica balear, garantint-ne l’accessibilitat pública i la integració en xarxes estatals i internacionals.
    3. Recol·lecció, integració i validació d’informació sobre biodiversitat.
    4. Transferència de coneixement aplicat a les parts interessades per afrontar reptes en la gestió ambiental, assegurant-ne la traçabilitat i certificació per al reconeixement jurídic en aquest àmbit.
    5. Desenvolupament de models d’anàlisi de dades per millorar la presa de decisions a l’Administració i al sector privat, així com assessorament en plans de gestió i restauració ecològica, i suport a la integració de dades en projectes de gestió.
    6. Provisió d'infraestructura i suport tècnic per a l’estudi genòmic de la biodiversitat, incloent-hi el processament de mostres i anàlisis bioinformàtiques relacionades amb genètica.
    7. Organització d'esdeveniments per connectar la comunitat científica amb els sectors públic i privat, i amb la ciutadania, oferiment de suport tècnic a projectes i publicació de documents cientificotècnics per informar els actors clau.
    8. Organització de cursos d’especialització per a la comunitat científica i activitats de divulgació per fomentar la consciència pública sobre la biodiversitat.
    9. Gestió i manteniment de la infraestructura digital de Biodibal i de la base de dades del CMB, assegurant-ne la interoperabilitat i connectivitat amb altres bases de dades institucionals i d'àmbits estatal i internacional, així com el desenvolupament d’eines d’anàlisi i de consulta que garanteixin la seguretat, accessibilitat i escalabilitat del sistema.
    10. Impuls de la participació ciutadana en la recollida d’informació sobre biodiversitat i foment de la formació científica i ambiental, elaboració de materials pedagògics i col·laboració amb entitats per a la difusió del coneixement sobre biodiversitat.
    11. Disseny de metodologies de seguiment replicables i d’execució accessible, coordinació i execució de programes de monitoratge d’espècies i hàbitats i de foment de la participació ciutadana en aquests seguiments.
    12. Dinamització del valor patrimonial de la biodiversitat mitjançant la generació de contingut per promoure'l i difondre'l en sectors com l’educació, la gestió ambiental i el turisme. Suport a la interpretació i valoració del patrimoni natural a través de la formació de professionals i el desenvolupament d’experiències innovadores basades en l’explotació de dades.
  4. El CMB durà a terme accions de comunicació i divulgació científica en coordinació amb la Unitat de Divulgació i Cultura Científica de l'Àrea d'Investigació i el Servei de Comunicació de la UIB.

Article 3. Estructura

Integren el CMB dues unitats funcionals que operen de manera coordinada a través de la Comissió Executiva i l'Equip de Direcció: el Centre Balear de Biodiversitat i Biodibal.

  1. El Centre Balear de Biodiversitat és format per les unitats següents: Unitat de Col·leccions d’Història Natural, Unitat de Gestió de Dades, Unitat de Genòmica, i Unitat de Transferència, Formació i Divulgació.
  2. Biodibal és format per les unitats següents: Unitat Tècnica i de Desenvolupament Tecnològic, Unitat de Gestió, Validació i Ciència de Dades, Unitat d’Aplicació i Assessorament en Gestió Ambiental, Unitat de Ciència Ciutadana, Formació i Divulgació, Unitat de Seguiment de Biodiversitat, i Unitat de Valoració de la Biodiversitat.

Article 4. Finançament i recursos

  1. El CMB disposarà dels recursos humans i materials necessaris per desenvolupar les seves funcions, d’acord amb les disponibilitats pressupostàries. Així mateix, l'estructura de govern, i especialment l'Equip de Direcció, vetllarà perquè els recursos del CMB s’adeqüin a les seves funcions operatives i de suport.
  2. Anualment, l’Equip de Direcció del CMB elaborarà el pressupost del centre, que elevarà a la Comissió Rectora de l'ASESC perquè l’aprovi, si escau. Aquest pressupost desglossarà ingressos i despeses, amb conceptes de despesa com personal, despeses corrents, inversions i altres blocs de despesa com ara les despeses estructurals i les derivades de l’activitat cientificotècnica.
  3. El pressupost anual del CMB formarà part del pressupost de l’ASESC i es fixarà, juntament amb les tarifes d’ús dels equipaments i serveis, al pressupost anual de la Universitat. El CMB pot disposar de fons derivats de la prestació de serveis externs a la Universitat o de la participació en iniciatives cientificotècniques vinculades a la biodiversitat. Aquests fons seran regulats pels convenis, protocols o instruments jurídics corresponents.
  4. Els recursos econòmics generats pel CMB o que hi estiguin assignats estaran sota la responsabilitat de la direcció del centre, sens perjudici del finançament extraordinari que es pugui obtenir, el qual s’ha d’ajustar a les condicions dictades per la font del finançament.
  5. La comunitat universitària, l'Ecosistema de Ciència, Tecnologia i Innovació de les Illes Balears, les universitats del Grup 9 i la resta d'organismes de recerca i innovació estatals i internacionals es proveiran de serveis cientificotècnics d'acord amb els procediments i tarifes vigents a l'ASESC, sens perjudici d'acords específics que la UIB pugui formalitzar en aquesta matèria.

Article 5. Govern 

  1. El CMB tindrà inicialment tres òrgans de govern i administració: la Comissió Executiva, la direcció i l'Equip de Direcció.
  2. Aquests òrgans estaran formats per personal de la UIB. No obstant això, la direcció del centre explorarà vies de col·laboració amb agents rellevants de l'entorn de la UIB, incloent-hi mecanismes d'assessorament extern, cogovernança i cofinançament.
  3. Així mateix, el CMB es dota d'òrgans consultius per desenvolupar i projectar millor les funcions que té encomanades: Comissió d'Usuaris, Comitè de Gestió de Col·leccions i Comissió Assessora Científica Externa.

Article 6. Comissió Executiva

  1. La Comissió Executiva és l’òrgan competent per al seguiment i supervisió de l’execució de les activitats del CMB, i és integrada pels membres següents:
    1. El vicerector amb competències en investigació, que hi actua de president.
    2. El vicerector amb competències en transferència de coneixement i relacions institucionals, que hi actua de vocal.
    3. El director del CMB, que hi actua de vocal.
    4. Els membres amb veu i sense vot següents:
      1. Els subdirectors, si n'hi ha.
      2. El secretari, nomenat per la mateixa Comissió Executiva.
      3. Especialistes en temes concrets, els quals assisteixen a les reunions per invitació expressa de la Comissió Executiva o el director.
  2. Són funcions de la Comissió Executiva:
    1. Elevar a la Comissió Rectora de l’ASESC la proposta del pla d’actuació i el pressupost anual del CMB.
    2. Aprovar el protocol d’accés i les convocatòries, els criteris generals d’avaluació de sol·licituds d’ús, i els preus públics d’ús, entre d’altres.
    3. Nomenar, a proposta del director, els integrants de la Comissió Assessora Científica Externa i del Comitè de Gestió de Col·leccions.
    4. Elevar a la Comissió Rectora de l'ASESC la proposta d'assignació d'espais i instal·lacions per al CMB, i en particular la ubicació de les col·leccions biològiques i geològiques institucionals.
    5. Ratificar, si escau, i elevar al Consell Rector de l'ASESC la proposta de funcions i responsabilitats del personal tècnic, de gestió i d'administració i serveis assignat al CMB.

Article 7. Director

  1. El director del CMB serà nomenat d'entre el personal docent i investigador amb experiència acreditada en l'estudi de la biodiversitat i tindrà vinculació permanent amb la UIB o els seus instituts de recerca. A l'efecte de reconeixement d’activitat docent i complements salarials, el càrrec de director del centre és equivalent al de secretari de departament.
  2. La persona que ocupi la direcció del CMB assumeix la responsabilitat principal de la direcció i gestió del centre.
  3. Les funcions del director del CMB inclouen:
    1. La direcció i gestió del centre: vetllar pel funcionament òptim del centre i coordinar-ne les activitats.
    2. El seguiment de les actuacions i activitats establertes: garantir que es compleixen els objectius establerts per a cada exercici.
    3. La gestió dels recursos humans i econòmics: administrar el personal i els recursos financers assignats al centre.
    4. La representació institucional: actuar com a representant del centre davant d’institucions i organismes públics i privats per delegació del rector, així com de la Comissió Rectora de l’ASESC.
    5. La promoció de col·laboracions estratègiques: impulsar acords amb institucions científiques d'àmbit regional, estatal i internacional.

Article 8. Equip de Direcció

  1. L’Equip de Direcció té la funció d’acompanyar i assessorar la persona que ocupi la direcció i donar-hi suport en la gestió i presa de decisions del centre. L’integren el director i els subdirectors, nomenats d'entre el personal docent i investigador amb experiència acreditada en l'estudi de la biodiversitat. A l'efecte de reconeixement d’activitat docent i complements salarials, el càrrec de subdirector del centre és equivalent al de subdirector de departament.
  2. L’Equip de Direcció adoptarà les seves decisions per majoria. En cas d’empat, el director disposarà de vot de qualitat.
  3. Les funcions de l’Equip de Direcció inclouen:
    1. La representació del CMB davant d’institucions i organismes públics i privats, per delegació del rector.
    2. La promoció de col·laboracions científiques amb altres institucions dels àmbits estatal i internacional.
    3. L’elaboració i administració del pressupost anual del centre i els plans d’actuació.
    4. La captació de finançament extern per millorar els serveis del centre.
    5. La gestió d’equipaments i serveis: l’elaboració i aplicació del reglament d’ús d’equipaments, el catàleg de serveis i els criteris d’ús de col·leccions naturals.
    6. La distribució i assignació de funcions del personal tècnic assignat al CMB, garantint una gestió eficient i equitativa dels recursos humans.
    7. El disseny i coordinació de plans estratègics per millorar infraestructures i serveis científics.
    8. La promoció de la integració en xarxes especialitzades en biodiversitat i gestió de col·leccions.
    9. La definició de polítiques de serveis i tarifació, en coordinació amb la direcció de l’ASESC.

Article 9. Comissió d’Usuaris

  1. La Comissió d’Usuaris del CMB és l’òrgan consultiu del centre, i la integren:
    1. L'Equip de Direcció del centre. Cada membre de l'equip dirigirà les sessions de la Comissió d'Usuaris i hi actuarà com a secretari de manera rotatòria.
    2. Els usuaris dels serveis oferts pel CMB, tant d’equipament científic com d’accés a dades, gestió i col·laboració amb les col·leccions d’història natural o bases de dades de biodiversitat.
  2. Entre les funcions de la Comissió d’Usuaris del CMB s’inclouen:
    1. Assessorar l’equip directiu sobre les necessitats dels usuaris.
    2. Avaluar la qualitat dels serveis i proposar-hi millores.
    3. Actuar com a context formal de comunicació entre els usuaris i l’equip directiu.
    4. Fomentar la transparència i l’equitat en l’accés als serveis relacionats amb les col·leccions naturals i la resta de recursos cientificotècnics que gestioni el centre.

Article 10. Comitè de Gestió de Col·leccions

  1. El Comitè de Gestió de Col·leccions del CMB serà format per un grup d’experts científics en l'àmbit i consensuarà els protocols i procediments per gestionar les col·leccions institucionals.
  2. Els membres del Comitè de Gestió de Col·leccions seran nomenats per la Comissió Executiva.

Article 11. Comissió Assessora Científica Externa

  1. El CMB pot dotar-se d'un òrgan consultiu extern en matèria d’orientació estratègica, qualitat científica i col·laboració internacional.
  2. La Comissió Assessora Científica Externa té les funcions següents:
    1. Assessorar sobre les línies estratègiques de recerca, innovació i serveis cientificotècnics del CMB.
    2. Avaluar la qualitat científica de les activitats desenvolupades i proposar millores en l'execució de les activitats.
    3. Proposar sinergies i col·laboracions amb institucions de recerca, centres tecnològics i entitats gestores de biodiversitat a escala regional, estatal i internacional.
    4. Assessorar en la definició de prioritats per captar recursos i finançar projectes estratègics del centre.
    5. Vetllar per l’alineació de les activitats del CMB amb les necessitats científiques i de conservació de la biodiversitat en el marc dels objectius de desenvolupament sostenible i les polítiques internacionals de protecció del medi ambient.
  3. La Comissió Assessora Científica Externa serà integrada per investigadors i experts de prestigi reconegut en l’àmbit de la biodiversitat, la gestió del patrimoni natural i les tecnologies associades, designats per la Comissió Executiva a proposta de la direcció del CMB. Els membres han de ser professionals externs a la UIB amb una trajectòria consolidada en recerca, innovació o aplicació del coneixement en biodiversitat i ciències ambientals.
  4. La comissió es reunirà com a mínim un cop a l’any, i sempre que ho sol·liciti la Comissió Executiva o la direcció del centre per a qüestions específiques que requereixin el seu assessorament.

Article 12. Ubicació del centre i de l’equipament

El CMB disposarà dels espais necessaris per desenvolupar les seves funcions, d’acord amb les disponibilitats. En tot cas, les col·leccions biològiques i geològiques institucionals i l'equipament del centre no podran ser reubicats sense l’aprovació expressa de la Comissió Rectora de l'ASESC, a proposta de la Comissió Executiva, o per indicació del vicerector competent en matèria d'assignació d'espais.

Article 13. Personal tècnic

  1. Atesa la singularitat de l’àmbit d’actuació d’aquest centre, el personal tècnic, de gestió i d'administració i serveis assignat al CMB s'integrarà a la unitat Serveis Cientificotècnics de l'ASESC.
  2. Les funcions i responsabilitats d'aquest personal seran proposades per l’Equip de Direcció del CMB i ratificades, si escau, per la Comissió Executiva i la Comissió Rectora de l'ASESC.

Disposició addicional

Única. Denominacions

Totes les denominacions d’òrgans de govern, representació, càrrecs, funcions i membres de la comunitat universitària, com qualssevol que en aquesta disposició apareguin en gènere masculí, s’han d’entendre referides indistintament al gènere masculí o femení, segons el sexe del titular de qui es tracti.

Disposició final

Única. Entrada en vigor

Aquesta disposició entrarà en vigor l’endemà de publicar-se al Full Oficial de la Universitat de les Illes Balears.

Ho faig publicar perquè se’n prengui coneixement i tengui els efectes que corresponguin.

Palma, en la data de la signatura electrònica
El rector
Jaume Carot