15770. ACORD NORMATIU del dia 24 de febrer de 2025 pel qual s’aprova el Reglament d’ordenació dels ensenyaments universitaris de doctorat de la Universitat de les Illes Balears.
La investigació, entesa com a producció de coneixement, és una de les missions fonamentals de la institució universitària, i així ho recull la Llei orgànica 2/2023, de 22 de març, del sistema universitari. La formació d’investigadors a través dels programes de doctorat és competència exclusiva de la Universitat, sens perjudici que en aquesta formació hi puguin participar altres agents de l’entorn acadèmic, econòmic o social.
Els estudis de doctorat, que corresponen al tercer cicle dels ensenyaments universitaris oficials i condueixen a l’obtenció del títol de doctor o doctora, tenen com a finalitat la formació d’investigadors en les diverses branques del coneixement i esdevenen, per tant, un puntal fonamental de la societat i l’economia basades en el coneixement. Els doctors han de tenir un paper essencial en totes les institucions implicades en la recerca i la innovació, i liderar el procés de trasllat del coneixement generat al teixit econòmic i social, per tal de contribuir a un major benestar. El doctorat esdevé, d’aquesta manera, un node estratègic de la política d’R+D+I de les universitats.
A l’Estat espanyol, els estudis de doctorat són regulats al Reial decret 99/2011, de 28 de gener, modificat pel Reial decret 576/2023, de 4 de juliol. Les característiques especials d’aquests estudis i les diverses necessitats de formació i de destreses que s’han d’adquirir en els diferents àmbits del coneixement suggereixen una regulació específica com la que es va plasmar a l’Acord normatiu 13084/2019, de 10 d’abril, pel qual s’aprova el Reglament d’ordenació dels ensenyaments universitaris de doctorat de la Universitat de les Illes Balears (FOU núm. 481, de 17 de maig).
Les diverses actualitzacions normatives del reial decret esmentat al paràgraf anterior, així com l’experiència acumulada, i també les posicions comunes adoptades per la Conferència de Directors d’Escoles de Doctorat (CDED), fan aconsellable la redacció d’un nou reglament en substitució de l’Acord normatiu 13084/2019.
Per tot l’anterior, el Consell de Govern, a la sessió ordinària del dia d’avui, fent ús de les competències que li atribueix l’article 24.2.32 i 40 dels Estatuts d’aquesta universitat, ha aprovat el Reglament d’ordenació dels ensenyaments universitaris de doctorat de la Universitat de les Illes Balears.
Sumari
Capítol preliminar. Consideracions generals
Article 1. Definicions
Article 2. Estructura i gestió dels estudis de doctorat
Article 3. Durada dels estudis de doctorat
Article 4. Sol·licitud de canvi de dedicació
Article 5. Baixa temporal dels estudis de doctorat
Article 6. Baixa definitiva dels estudis de doctorat
Article 7. Anul·lació de matrícula d’ofici
Article 8. Anul·lació de matrícula a sol·licitud de l’estudiant
Capítol I. Accés i admissió als estudis de doctorat
Article 9. Requisits d’accés als estudis de doctorat
Article 10. Admissió als estudis de doctorat
Capítol II. Programes de doctorat
Article 11. Organització de la formació doctoral en els programes de doctorat
Article 12. Organització dels programes de doctorat
Article 13. Requisits dels professors
Article 14. Comissions acadèmiques dels programes de doctorat
Article 15. Tutor
Article 16. Director de tesi
Article 17. Doctorand
Article 18. Carta de tesi
Article 19. Doctorats amb menció d’excel·lència o altres mencions equivalents
Capítol III. Tesi doctoral
Article 20. Tesi doctoral
Article 21. Menció Internacional al títol de Doctor
Article 22. Menció de Doctorat Industrial al títol de Doctor
Article 23. Tesi en règim de cotutela internacional
Article 24. Inici del tràmit de dipòsit de la tesi doctoral
Article 25. Informes dels experts externs
Article 26. Resolució del dipòsit i autorització per a la defensa de la tesi doctoral
Article 27. Tribunal d’avaluació de la tesi doctoral
Article 28. Defensa de la tesi doctoral
Article 29. Avaluació de la tesi doctoral
Article 30. Arxivament i publicació de la tesi doctoral
Article 31. Procediments d’autorització, defensa, avaluació i publicació de tesis doctorals sotmeses a processos de protecció de dades o resultats o que puguin ser objecte de transferència de tecnologia o coneixement
Capítol IV. Tramitació de propostes de programes de doctorat
Article 32. Proposta de programa de doctorat
Article 33. Procediment per a l’aprovació de la proposta de programa de doctorat
Article 34. Modificació dels programes de doctorat
Article 35. Recursos administratius
Capítol V. Premis extraordinaris de doctorat
Article 36. Premis extraordinaris de doctorat
Disposicions transitòries
Primera. Estudiants de doctorat conforme a ordenacions universitàries anteriors
Segona. Accés dels estudiants de doctorat procedents d’ordenacions universitàries anteriors
Disposicions addicionals
Primera. Composició dels òrgans col·legiats
Segona. Denominacions
Tercera. Desenvolupament normatiu
Disposició derogatòria
Disposició final
---
Capítol preliminar. Consideracions generals
Article 1. Definicions
Als efectes d’aquest reglament, s’estableixen les definicions següents:
- Carta de tesi: document amb el compromís que adquireix el doctorand en relació amb el codi de bones pràctiques i en què s'estableixen les funcions de supervisió dels doctorands.
- Comissió acadèmica del programa de doctorat (d’ara endavant, CAD): responsable de la definició, actualització, qualitat i coordinació del programa de doctorat, així com del progrés de la recerca, de la formació i de l’autorització de la presentació de la tesi de cada doctorand del programa.
- Director de tesi: màxim responsable en la conducció del conjunt de les tasques d’investigació del doctorand, i responsable de la coherència i idoneïtat de les activitats de formació, de l’impacte i novetat del tema de la tesi doctoral en el seu camp, i de guiar el doctorand en la planificació i adequació, si escau, dels altres projectes i activitats a què s’inscrigui.
- Doctorat: tercer cicle d’estudis universitaris oficials, conduent a adquirir les competències i habilitats associades a la recerca de qualitat, i a desenvolupar-les en un àmbit de coneixement científic, tècnic, humanístic, artístic o cultural.
- Doctorand: persona que, acreditats prèviament els requisits establerts a la normativa vigent, ha estat admesa a un programa de doctorat i s’hi ha matriculat.
- Document d’activitats del doctorand: registre individualitzat de control de les activitats del doctorand en un programa de doctorat, que ha de ser revisat i validat regularment pel tutor i el director de tesi i avaluat anualment per la CAD d'aquest programa.
- Document del pla de formació i del pla de recerca: document que descriu: a) la formació personal del doctorand, que contindrà una previsió de les diferents activitats formatives que desenvoluparà mentre elabori la tesi doctoral (cursos, impartició de seminaris, accions de mobilitat, etc.) (pla de formació), i b) la planificació inicial del projecte de tesi doctoral. Com a mínim, ha d’incloure la metodologia a utilitzar i els objectius a assolir, així com els mitjans i la planificació temporal necessaris per aconseguir-ho (pla de recerca).
- Escola de Doctorat: unitat creada per una o diverses universitats i en possible col·laboració amb altres organismes, centres, institucions i entitats amb activitats d’R+D+I, nacionals o estrangers, que té per objecte fonamental l’organització dins el seu àmbit de gestió del doctorat, en una o diverses branques de coneixement o amb caràcter interdisciplinari.
- Experiència investigadora acreditada: possessió, almenys, d’un període d’activitat investigadora reconeguda per la Comissió Nacional Avaluadora de l’Activitat Investigadora (CNEAI) en aplicació del Reial decret 1086/1989, de 28 d’agost, sobre retribucions del professorat universitari, o, en cas que no s’estigui en situació de poder acreditar-ho per aquesta via, possessió de mèrits d’investigació equiparables, segons allò que estableix la normativa de la mateixa universitat.
- Programa de doctorat: conjunt d’activitats conduents a adquirir les competències i habilitats necessàries per obtenir el títol de doctor. Els programes de doctorat tenen per objecte desenvolupar els aspectes formatius del doctorand i han d’establir els procediments i les línies de recerca per elaborar tesis doctorals en un àmbit concret del coneixement.
- Tutor: responsable de l’adequació de la formació i de l’activitat investigadora del doctorand als principis dels programes i, si escau, de les escoles de doctorat.
- lUnitat competent en matèria d’investigació: d’acord amb el que estableix l’article 145 dels Estatuts de la UIB, les unitats competents en matèria d’investigació són els grups de recerca reconeguts com a tals per la UIB, els departaments, els instituts universitaris de recerca i altres centres o estructures mixtos entre la Universitat i altres organismes públics o privats.
Article 2. Estructura i gestió dels estudis de doctorat
- L’Escola de Doctorat de la UIB (d’ara endavant, EDUIB), és l’òrgan responsable de la gestió acadèmica i administrativa dels programes de doctorat, de conformitat amb l’Acord normatiu 10909/2014, de 5 de febrer, pel qual es modifica l'Acord normatiu 10041/2011, de 22 de novembre, pel qual es crea l'Escola de Doctorat de la Universitat de les Illes Balears.
- Els estudis de doctorat de la UIB s’estructuren en programes de doctorat. Cada programa de doctorat té un coordinador i una CAD, d’acord amb el que estableix aquest reglament.
- En qualsevol cas, l’EDUIB és l’òrgan competent per, si escau, revisar i ratificar les decisions de les comissions acadèmiques de doctorat i resoldre les reclamacions que s’hi puguin interposar.
- La Unitat de Gestió dels Estudis de Postgrau (d’ara endavant, UGEP) és la unitat encarregada de donar suport tècnic al disseny, implantació, modificació, seguiment i acreditació dels títols oficials de postgrau.
Article 3. Durada dels estudis de doctorat
- La durada dels estudis de doctorat estarà determinada per la dedicació del doctorand: a temps complet o a temps parcial.
- La durada dels estudis de doctorat és d'un màxim de quatre anys per als doctorands amb dedicació a temps complet i de set anys per als doctorands amb dedicació a temps parcial.
- Quan el doctorand sigui una persona amb un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 33 per cent, la durada dels estudis de doctorat és d’un màxim de sis anys a temps complet i de nou anys a temps parcial.
- Abans que acabin els terminis esmentats als apartats anteriors, si no s'ha presentat la sol·licitud de dipòsit de la tesi, la CAD del programa, amb la sol·licitud prèvia del doctorand, pot autoritzar la pròrroga d'aquest termini per un any més. El doctorand haurà de fer la sol·licitud i adjuntar-hi un pla de recerca actualitzat, amb la conformitat del tutor i del director de la tesi, i un document on s’exposin les evidències objectives que la tesi es podrà dipositar dins aquesta pròrroga. Han de signar aquest document el doctorand, el tutor i el director.
- Els terminis que s’estableixen en aquest article seran comptadors des de la data de matrícula del doctorand al programa fins a la data de l’inici del tràmit de dipòsit de la tesi doctoral, i només es podran interrompre i no es comptaran quan es donin situacions d'incapacitat temporal, naixement, adopció, guarda amb finalitats d'adopció, acolliment, risc durant l'embaràs, risc durant la lactància i violència de gènere o qualsevol altra situació prevista a la normativa vigent durant el període de temps esmentat anteriorment. La no formalització de la matrícula en els terminis establerts no interromprà el còmput d’aquests terminis.
- En cas d’autoritzar-se un canvi de dedicació de temps complet a temps parcial o a l’inrevés, es calcularà el temps de permanència màxim de forma proporcional al temps restant.
Article 4. Sol·licitud de canvi de dedicació
- La sol·licitud per cursar els estudis de doctorat amb dedicació a temps parcial es pot presentar durant el termini de preinscripció i pot ser autoritzada per la CAD, si escau, juntament amb l’admissió del doctorand. La sol·licitud també es podrà presentar en el transcurs de l’estudi i també serà resolta per la CAD.
- Les sol·licituds per cursar els estudis de doctorat amb dedicació a temps parcial es podran concedir si hi ha causes justificades, com ara les següents:
- Motius laborals, preferentment situacions de caràcter fix o estable. No es tindran en compte situacions laborals amb una durada inferior a tres mesos.
- Motius greus de caràcter familiar o personal, que poden incloure, entre d’altres, situacions de dependència, cura de persones grans o fills discapacitats, família nombrosa amb fills en edat escolar i situacions de violència de gènere.
- Altres motius que la CAD consideri adients.
- No es podrà sol·licitar un canvi de temps complet a temps parcial durant l’any de pròrroga, excepte pels motius indicats a la lletra b) de l’apartat anterior.
Article 5. Baixa temporal dels estudis de doctorat
- El doctorand pot demanar d’interrompre els estudis per un període màxim acumulat de dos anys. La sol·licitud, degudament justificada, s’ha d’adreçar a la CAD, que, si escau, l’autoritzarà.
- La sol·licitud de baixa temporal es pot presentar sempre que la darrera avaluació anual sigui positiva, excepte per als alumnes de nou ingrés que encara no han estat avaluats. En cap cas no es tramitarà cap sol·licitud de baixa temporal en els darrers sis mesos de permanència ni durant el període comprès entre una avaluació anual suspesa i la recuperació corresponent.
- Hi ha dues modalitats de baixa temporal:
- Baixa temporal per al següent any acadèmic complet. El termini per presentar aquesta sol·licitud és el mateix que per a la matrícula de continuació i fins a un mes després. En aquest cas, el doctorand no tindrà l’obligació de matricular-se durant l’any acadèmic i, si ja hagués formalitzat la matrícula, s’anul·larà d'ofici i, si escau, es retornarà l'import corresponent.
- Baixa temporal per períodes d’entre tres i dotze mesos. Les sol·licituds es poden presentar en qualsevol moment dins l'any acadèmic. La sol·licitud de baixa temporal tindrà efectes des que es concedeixi la baixa i en cap cas no tindrà efectes retroactius. En qualsevol cas, el doctorand ha de formalitzar la matrícula en el termini establert per a cada any acadèmic.
Article 6. Baixa definitiva dels estudis de doctorat
- Els alumnes de doctorat seran donats de baixa definitivament als seus estudis pels motius prevists als articles 7, 17, 25 i 29, i a la disposició transitòria primera del present reglament.
- Quan un alumne sigui donat de baixa definitivament d’un programa de doctorat, no podrà tornar a ser admès en aquest mateix programa.
- En cas que el doctorant sol·liciti una baixa indefinida voluntària a l’EDUIB i sigui acceptada, es podrà tornar a inscriure (i iniciar un nou procés de preinscripció i admissió) al mateix programa de doctorat passats quatre anys acadèmics a comptar a partir de la data de la baixa i sempre que es presenti un nou projecte de tesi completament diferent de l’anterior que s’havia iniciat al programa. En aquest cas, no es reconeixerà cap mèrit o activitat anteriors assolits al mateix programa en la nova inscripció i admissió.
Article 7. Anul·lació de matrícula d’ofici
- L'anul·lació d'ofici es produirà en els casos següents:
- Per impagament total o parcial dels rebuts de la matrícula en els terminis i en les condicions establerts a la normativa de regulació de preus.
- Per falsedat documental.
- Per no lliurar la documentació requerida a la matrícula en els terminis establerts.
- Per altres motius justificats o regulats en altres normatives.
- En els casos prevists a les lletres a), b) i c) anteriors, romandrà el deute econòmic en cas d'impagament total o parcial, i no es tindrà dret al reintegrament de les quantitats abonades.
- Una vegada realitzada l'anul·lació d'ofici, aquesta es podrà revertir, sempre que l’estudiant esmeni la situació que va provocar l’anul·lació abans del 15 de març de l’any acadèmic en què es matriculi.
- Si l'estudiant és de nou ingrés i d’ofici hom li anul·la la matrícula totalment, perdrà automàticament la plaça obtinguda. Si vol tornar a matricular-se en el mateix estudi un altre any, l’estudiant haurà d'obtenir novament l'admissió.
- En cas que s’hagi anul·lat d'ofici la matrícula per impagament, el doctorand només podrà tornar-se a matricular l'any acadèmic següent, una vegada abonat l'import econòmic pendent (inclòs l'import de recàrrec); en cas contrari, serà donat de baixa definitivament.
Article 8. Anul·lació de matrícula a sol·licitud de l’estudiant
- Només és procedent una anul·lació de matrícula a sol·licitud de l'estudiant en els supòsits de causa de força major que facin impossible la continuació dels estudis l'any acadèmic en què s'ha matriculat.
- Les causes de força major vàlides per anul·lar una matrícula són:
- Malaltia greu de l'estudiant o d'un familiar fins a segon grau per consanguinitat o afinitat.
- Situació de discapacitat sobrevinguda.
- Deteriorament significatiu de la situació econòmica de la unitat familiar.
- Obtenció de plaça en una altra universitat amb posterioritat a la data de matrícula.
- Denegació del visat o impossibilitat d’obtenir-lo dins el termini establert i en la forma escaient.
- Contractació o canvi rellevant en les condicions laborals.
- Ser víctima de violència de gènere.
- Una altra causa que presenti un caràcter anàlogament excepcional.
- En tots els casos, la causa al·legada de força major s'ha de produir de forma sobrevinguda amb posterioritat a la data de la matrícula, i s'ha de presentar documentació justificativa.
- La devolució dels imports de la matrícula de doctorat anul·lada es realitzarà de conformitat amb les previsions següents:
- Els imports corresponents als conceptes administratius no es tornaran en cap cas.
- Es tornarà el 100 per cent del preu de la tutela acadèmica en tots els supòsits, excepte en els supòsits prevists a les lletres d) (sempre que la titulació s'imparteixi a la UIB) i f) del segon apartat d’aquest mateix article; en aquests dos casos excepcionals, se’n retornarà el 75 per cent.
- La sol·licitud d'anul·lació de matrícula la resoldrà el vicerector competent en matèria d’estudis de doctorat, o la persona que delegui. A la resolució, el vicerector indicarà si és procedent o no la devolució dels doblers i, si escau, els efectes acadèmics de l'anul·lació.
- Si la sol·licitud d’anul·lació es resol favorablement, el còmput de la permanència es paralitzarà des de la data en què s’hagi fet la sol·licitud fins al moment en què el doctorand es torni a reincorporar al programa. Aquesta reincorporació es pot produir en un termini màxim de dos anys, i es consumirà el temps del període de baixa temporal a disposició del doctorand (indicat a l’article 5), excepte per les causes indicades a les lletres a), b), c) i g) de l’apartat 2 del present article o situacions anàlogues a aquestes.
Capítol I. Accés i admissió als estudis de doctorat
Article 9. Requisits d’accés als estudis de doctorat
- D’acord amb l’article 6 del Reial decret 99/2011, de 28 de gener, modificat pel Reial decret 576/2023, de 4 de juliol, en general, per accedir a un programa oficial de doctorat cal tenir els títols oficials espanyols de grau, o equivalent, i de màster universitari, o equivalent, sempre que s’hagin superat, almenys, 300 crèdits ECTS en el conjunt d’aquests dos ensenyaments.
- Així mateix, poden accedir als estudis de doctorat les persones que es trobin en algun dels supòsits següents:
- Tenir un títol universitari oficial espanyol o un títol espanyol equivalent, sempre que s’hagin superat, almenys, 300 crèdits ECTS en el conjunt d’aquests ensenyaments, i acreditar un nivell 3 del Marc espanyol de qualificacions per a l’educació superior.
- Tenir un títol obtingut en un sistema educatiu estranger pertanyent a l’espai europeu d’educació superior (EEES), sense necessitat d’homologar-lo, que acrediti un nivell 7 del Marc europeu de qualificacions, sempre que faculti per accedir a estudis de doctorat al país on fou expedit. Aquesta admissió no implicarà, en cap cas, l’homologació del títol previ que tengui l’interessat ni el seu reconeixement a altres efectes que el de l’accés a ensenyaments de doctorat.
- Tenir un títol obtingut en un sistema educatiu estranger aliè a l’EEES, sense necessitat d’homologar-lo, havent comprovat prèviament la Universitat que acredita que la persona posseeix un nivell de formació equivalent al del títol oficial espanyol de màster universitari, i que faculta al país on fou expedit per accedir a estudis de doctorat. Aquesta admissió no implicarà, en cap cas, l’homologació del títol previ que tengui l’interessat ni el seu reconeixement a altres efectes que el de l’accés a ensenyaments de doctorat.
- Estar en possessió d’un altre títol de doctor.
- Igualment poden accedir-hi els titulats universitaris que, prèvia obtenció de plaça en formació a la corresponent prova d’accés a places de formació sanitària especialitzada, hagin superat amb avaluació positiva almenys dos anys de formació d’un programa per a l’obtenció del títol oficial d’alguna de les especialitats de Ciències de la Salut.
- D’acord amb la disposició addicional segona del Reial decret 99/2011, de 28 de gener, modificat pel Reial decret 576/2023, de 4 de juliol, també podran ser admesos els llicenciats, arquitectes o enginyers que tenguin el Diploma d’Estudis Avançats obtingut d’acord amb les previsions del Reial decret 778/1998, de 30 d’abril, pel qual es regula el tercer cicle d’estudis universitaris, l’obtenció i expedició del títol de doctor i altres estudis de postgrau, o que hagin assolit la suficiència investigadora regulada pel Reial decret 185/1985, de 23 de gener, pel qual es regula el tercer cicle d’estudis universitaris, l’obtenció i expedició del títol de doctor i altres estudis de postgraduats.
Article 10. Admissió als estudis de doctorat
- Cada programa de doctorat té un límit en el nombre de places que pot oferir d’acord amb la seva memòria verificada, sempre que hagi estat aprovat per l’agència avaluadora competent.
- Aquest nombre de places es pot incrementar, sempre que les places en excés siguin ocupades per alumnes que hagin obtingut un contracte predoctoral, o un ajut a temps complet, en el marc d’una convocatòria competitiva, o bé per alumnes sota convenis en règim de cotutela internacional que ja estiguin prèviament matriculats en una de les altres universitats participants al conveni i tenguin l’acceptació prèvia de la CAD a la UIB. Això suposa que aquests alumnes poden ser admesos i matriculats en qualsevol moment de l’any acadèmic, en concordança amb les dates de resolució de la convocatòria de contracte predoctoral o ajut corresponent o el que estipula el conveni de cotutela internacional.
- Per tal de garantir la igualtat d’oportunitats, cada programa de doctorat reservarà almenys un 5 per cent de les places que ofereixi per a estudiants que tenguin reconegut un grau de discapacitat igual o superior al 33 per cent, així com per a estudiants amb necessitats educatives especials permanents associades a circumstàncies personals de discapacitat que durant els seus estudis anteriors hagin necessitat recursos i suport per a la seva plena normalització educativa, tal com estableix l’Acord normatiu 12052/2016, de 7 de novembre, pel qual s'aprova la reserva de places per als estudiants amb discapacitat als estudis de màster i doctorat de la Universitat de les Illes Balears.
- Els programes de doctorat poden establir requisits i criteris addicionals per seleccionar i admetre els estudiants, que han de figurar a la memòria verificada. També, si escau, es poden establir a les modificacions del programa degudament autoritzades per l’agència avaluadora competent.
- La CAD de cada programa pot establir l’aval d’un investigador com a possible director de la tesi doctoral com a requisit addicional per a la selecció i admissió d’estudiants al programa de doctorat, sempre que estigui previst a la memòria verificada vigent.
- L’admissió a un programa de doctorat pot incloure l’exigència de complements de formació específics, en funció del perfil d’ingrés de l’estudiant. Aquests complements tindran, als efectes de preus públics i de la concessió de contractes, beques i ajuts a l’estudi, la consideració de formació de nivell de doctorat. En tot cas, els complements de formació específics es faran constar a la memòria verificada del programa de doctorat i s’hauran de superar en el període inicial de desenvolupament de la tesi, en un termini màxim d'un any acadèmic.
- En el cas d’estudiants amb necessitats educatives especials derivades de la discapacitat, els sistemes i procediments d’admissió inclouran els serveis de suport i assessorament adequats, que avaluaran la necessitat de possibles adaptacions curriculars, itineraris o estudis alternatius.
- No es podrà simultaniejar la realització d’estudis de doctorat en dos o més programes, a excepció de les tesis que es desenvolupin en règim de cotutela internacional (seguint les indicacions del conveni corresponent).
- En cas que l’alumne tengui un o diversos títols de doctor, conforme al sistema espanyol o estrangers, haurà de presentar la documentació necessària i informar dels doctorats anteriors, i incloure un exemplar electrònic de la tesi o les tesis (o l’accés al text complet en un repositori obert), per tal que la CAD pugui avaluar la pertinença o no de ser admès, considerant les bones pràctiques d’integritat acadèmica i la no coincidència entre els diferents programes de doctorat. La CAD serà responsable d’analitzar que no hi ha coincidència ni en els objectius de recerca ni en els de formació entre la tesi que s’inicia i les anteriors. El doctorand i els seus directors seran responsables de mantenir aquesta absència de coincidència al llarg de la tesi doctoral. En cap cas no es pot tenir un mateix director en distintes tesis doctorals.
Capítol II. Programes de doctorat
Article 11. Organització de la formació doctoral en els programes de doctorat
- Els programes de doctorat es desenvoluparan a l’EDUIB o en una altra unitat competent en matèria d’investigació de les definides a l’article 1 d’aquest reglament. Els programes de doctorat inclouran aspectes organitzats de formació investigadora, no necessàriament estructurada en crèdits ECTS, que comprendrà formació transversal i formació específica dins l’àmbit de cada programa. L’organització d’aquesta formació i els procediments per al seu control es descriuran a la memòria de verificació del programa de doctorat.
- Les activitats de formació realitzades en el marc del programa es recolliran al document d’activitats del doctorand.
- L’activitat principal del doctorand és la investigació, que es concreta en l’elaboració d’una tesi doctoral, que consisteix en un treball de recerca original realitzat pel doctorand en qualsevol camp del coneixement.
- La formació doctoral garanteix l’adquisició per part del doctorand de les competències, capacitats i destreses personals d’acord amb la normativa vigent.
- En casos excepcionals, degudament acreditats, i atesa la trajectòria professional o acadèmica del doctorand, la CAD, un cop revisats els mèrits del doctorand, pot eximir-lo, de forma parcial o total, de l’obligatorietat de cursar les activitats formatives transversals i/o específiques.
Article 12. Organització dels programes de doctorat
- Els programes de doctorat de la UIB es poden organitzar conjuntament amb altres universitats d’acord amb un conveni específic signat a l’efecte, i poden comptar amb la col·laboració, expressada mitjançant conveni, d’altres organismes, centres, institucions i entitats públiques o privades, nacionals o estrangeres, d’acord amb l’estratègia en matèria d’investigació i formació doctoral definida pels vicerectorats competents.
- Cada programa de doctorat ha de ser organitzat, dissenyat i coordinat per una CAD la composició i les funcions de la qual es detallen en aquest reglament.
- Cada programa de doctorat ha de tenir un coordinador, nomenat pel rector de la UIB a proposta del director de l’EDUIB i una vegada consultades les unitats d’investigació proponents del programa. Quan es tracti de programes conjunts amb altres institucions, la proposta es realitzarà per acord entre rectors, o en la manera que s’indiqui en els convenis corresponents en els casos en què el doctorat es desenvolupi en col·laboració amb altres entitats.
- El coordinador ha de ser un investigador rellevant que hagi dirigit un mínim de dues tesis doctorals i estigui en possessió, almenys, de dos períodes d’activitat investigadora reconeguts d’acord amb el que preveu el Reial decret 1086/1989, de 28 d’agost, sobre retribucions del professorat universitari. En cas que aquest investigador ocupi una posició en la qual no sigui aplicable el criteri d’avaluació esmentat, haurà d’acreditar mèrits equivalents a aquests.
Article 13. Requisits dels professors
Tots els professors d’un programa de doctorat han d’estar en possessió del títol de doctor, sens perjudici de la possible col·laboració en determinades activitats específiques d’altres persones o professionals en virtut de la seva rellevant qualificació en l’àmbit de coneixement corresponent.
Tot el professorat del programa quedarà compromès a lliurar a l’EDUIB la informació necessària per mantenir actualitzada la seva informació curricular dels darrers cinc anys. Aquesta informació inclourà, com a mínim, el centre de treball habitual, l’identificador ORCID i/o similar (ResearcherID, SCOPUS, Google Scholar) o un enllaç extern al seu currículum públic actualitzat en format FECYT o equivalent o en el format de la seva institució. Aquesta informació estarà disponible al web públic de la UIB.
Article 14. Comissions acadèmiques dels programes de doctorat
- La CAD de cada programa ha de ser formada íntegrament per doctors i aprovada pel Comitè Executiu de l’EDUIB, a proposta del seu president, una vegada consultades les unitats d’investigació proponents del programa, d’acord amb el que estableixen els Estatuts i reglaments de la UIB. El coordinador del programa de doctorat presideix la CAD.
- La CAD és formada pels membres següents:
- El coordinador del programa de doctorat, que la presideix.
- Un mínim de dos professors de la UIB de les unitats competents en matèria d’investigació.
- Un representant, si escau, de cada una de les institucions que hagin signat un conveni amb la UIB als efectes del programa de doctorat, que ha d’estar en possessió del títol de doctor. En el cas de titulacions conjuntes entre la UIB i altres universitats, la composició de la CAD s’establirà d’acord amb el que estipuli el conveni, el qual ha de recollir necessàriament aquest aspecte.
- Les funcions de la CAD són:
- Dissenyar, organitzar i coordinar el programa de doctorat.
- Responsabilitzar-se de la seva actualització i de la seva qualitat.
- Responsabilitzar-se de la formació dels doctorands matriculats en el programa.
- Admetre els doctorands al programa.
- Assignar als doctorands un tutor.
- Assignar als doctorands un director o uns directors de tesi doctoral, en el moment de la seva admissió, amb l’acord de les persones designades, i autoritzar-ne els canvis pertinents.
- Vetllar per la correcta utilització i formalització del document d’activitats del doctorand.
- Avaluar anualment el progrés del doctorand en relació amb el pla de recerca presentat, el pla de formació establert i el document d'activitats, en el termini corresponent i d'acord amb els criteris establerts per l'EDUIB.
- Resoldre les sol·licituds de canvi de dedicació, baixes i reincorporacions.
- Autoritzar el dipòsit de la tesi doctoral i tramitar-la a l’EDUIB conjuntament amb les propostes d’experts externs i de possibles membres del tribunal.
- Contra les resolucions de la CAD es podrà interposar una reclamació davant el Comitè Executiu de l’EDUIB en el termini dels cinc dies hàbils següents a la comunicació de la resolució. El Comitè Executiu resoldrà les reclamacions en el termini de deu dies hàbils.
Article 15. Tutor
- El tutor ha de ser un doctor amb experiència investigadora acreditada, vinculat contractualment a la UIB. L’experiència investigadora del tutor s’acreditarà mitjançant la possessió d’un sexenni d’investigació o mèrits equivalents. Per les tasques que ha de desenvolupar, és aconsellable que sigui un professor amb coneixements suficients sobre la normativa i la gestió acadèmica i administrativa de la UIB.
- La CAD nomenarà el tutor de cada doctorand en el moment de la seva admissió, amb l’acord de la persona designada.
- És responsabilitat del tutor vetllar per la correcta interacció del doctorand amb la CAD i fer el seguiment de les activitats que realitza el doctorand.
- El tutor d'un doctorand pot ser modificat per la CAD en qualsevol moment, sempre que hi concorrin raons justificades, oïts el doctorand i el tutor que serà substituït. El nomenament tindrà efectes immediats i quedarà reflectit en una nova carta de tesi, que ha de ser signada per totes les parts implicades. En cas que el tutor perdi la vinculació contractual amb la UIB, la CAD haurà de nomenar un nou tutor.
- El tutor, en acceptar la seva condició com a tal, quedarà compromès a complir el codi de bones pràctiques de l’EDUIB.
Article 16. Director de tesi
- El director de tesi ha de ser un doctor espanyol o estranger en actiu i amb experiència investigadora acreditada, amb independència de la universitat, el centre o la institució en què presti els seus serveis. Aquesta experiència investigadora s’acreditarà mitjançant la possessió d’un sexenni d’investigació o mèrits equivalents. Per avaluar els mèrits equivalents, la CAD es referirà als requisits vigents a l’àrea de coneixement corresponent establerts per la Comissió Nacional Avaluadora de l’Activitat Investigadora (CNEAI) de l’Agència Nacional d’Avaluació de la Qualitat i Acreditació (ANECA) (o l’òrgan equivalent que escaigui).
- No poden ser directors de tesi aquelles persones que tenguin un vincle matrimonial, situació de fet assimilable o parentiu de consanguinitat o afinitat fins al quart grau amb l’estudiant, com també les que hi comparteixin despatx professional o les que hi estiguin associades per a l’assessorament, la representació o la direcció. Tampoc no poden ser directors aquelles persones que tenguin amistat íntima o enemistat manifesta amb el doctorand o que incorrin en qualsevol altra causa de les previstes a la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic.
- La CAD assignarà als doctorands un director o uns directors de tesi doctoral en el moment de la seva admissió.
- El director de tesi doctoral pot coincidir o no amb el tutor.
- El director de tesi és el màxim responsable de l’orientació del doctorand en les activitats de recerca conduents a la realització de la tesi doctoral, de la coherència i idoneïtat de les activitats de formació, de l’impacte i novetat en el seu camp del tema de la tesi doctoral, i de guiar el doctorand en la planificació i adequació, si escau, d’altres projectes i activitats a què s’inscrigui. El director de tesi ha de fer un seguiment de les activitats del doctorand a través de la revisió del document d’activitats del doctorand i de l’elaboració dels informes necessaris per a la seva avaluació anual dins els terminis establerts per l’EDUIB.
- La CAD pot autoritzar que la tesi doctoral sigui codirigida per un màxim de fins a tres doctors quan es donin raons d’índole acadèmica, com pot ser el cas de la interdisciplinarietat temàtica o els programes executats en col·laboració amb institucions o empreses d’àmbit nacional o internacional. Aquesta autorització pot ser revocada amb posterioritat si, segons el parer de la CAD, la codirecció no beneficia el desenvolupament de la tesi. Els codirectors d’una tesi doctoral han d’acreditar la seva experiència investigadora de la mateixa manera que els directors, tal com estableix l’apartat 1 d’aquest mateix article.
- La CAD, oïts el doctorand, el tutor i el director de tesi i sempre que hi concorrin raons justificades, pot modificar el nomenament del director de tesi doctoral en qualsevol moment del doctorat. De manera general, el director sortint romandrà en funcions fins al nomenament del nou director.
- Un mateix investigador podrà dirigir o codirigir simultàniament fins a un màxim de sis tesis doctorals a la UIB. Aquest límit es podrà sobrepassar, excepcionalment i de manera justificada, amb l’autorització del Consell de Direcció i l’informe previ de l’EDUIB.
- El director, en acceptar la seva condició com a tal, quedarà compromès a complir el codi de bones pràctiques de l’EDUIB.
- El director també quedarà compromès a mantenir actualitzada anualment, durant tot el termini que impliqui la seva tasca, i també quan es requereixi, la informació que constarà a la base de dades de l’EDUIB per als processos de verificació, acreditació, seguiment o modificació dels programes de doctorat. En cas de no seguir aquestes pautes, el director no podrà ser nomenat director d’una altra tesi fins que no actualitzi les seves dades per complet.
Article 17. Doctorand
- Els doctorands admesos a un programa de doctorat es matricularan anualment pel concepte de tutela acadèmica de doctorat. En el cas de programes conjunts, el conveni ha de determinar necessàriament la forma en què s’ha de dur a terme la matrícula. Si en un determinat any acadèmic l’alumne no es matricula en el termini establert ni ha demanat baixa temporal, haurà de sol·licitar la readmissió al programa abans de l’inici de l’any acadèmic següent, que serà aprovada, si escau, per la CAD, mantenint el mateix expedient i còmput de permanència. Aquesta readmissió només pot ser concedida una vegada. En cas de no sol·licitar la readmissió abans de l’inici de l’any acadèmic següent o de no ser readmès, l’estudiant serà donat de baixa definitivament del programa.
- Els doctorands, un cop matriculats en un programa de doctorat, se sotmetran al règim jurídic, i si escau contractual, que resulti de la legislació específica que els sigui aplicable i, així mateix, quedaran compromesos a complir el codi de bones pràctiques de l’EDUIB.
- Una vegada s’hagi matriculat en el programa, es crearà per a cada doctorand el document d’activitats del doctorand. En aquest document, el doctorand queda compromès formalment a mantenir un registre actualitzat de totes les activitats formatives i d’investigació que dugui a terme en el marc del programa de doctorat que cursi, en el qual ha d’incloure: publicacions en revistes especialitzades, assistència a reunions o congressos científics, presentació de ponències en reunions o congressos científics, assistència a cursos, seminaris i altres activitats formatives, estades de recerca en altres institucions, contractes, beques o ajuts rebuts i qualsevol altra informació que sigui rellevant per a la seva formació doctoral. El suport material d’aquest document seran les aplicacions de gestió acadèmica i de currículums que designi la institució. Si escau, l’EDUIB podrà desenvolupar una reglamentació més detallada sobre el document d’activitats del doctorand.
- Abans d’acabar el primer any des de la data de la matrícula, i respectant el calendari establert per a cada any acadèmic, el doctorand, amb la supervisió del seu director i tutor, ha d’elaborar un document amb el pla de recerca i el pla de formació personal, d’acord amb el model establert pel programa de doctorat, si escau. Aquest document, que es pot millorar i detallar al llarg del desenvolupament de la tesi doctoral, ha de ser avalat pel tutor i el director i s’ha de presentar a la CAD, que, si escau, l’aprovarà. En el cas dels doctorands amb menció industrial, es tindrà en compte, a més, el que disposa aquest reglament al respecte.
- La CAD ha d’avaluar anualment el pla de recerca i de formació, i el document d’activitats, juntament amb els informes que a aquest efecte han d’emetre el tutor i el director. L’avaluació positiva és requisit indispensable per continuar en el programa. En cas d’avaluació negativa, que ha de ser degudament motivada, el doctorand ha de tornar a ser avaluat en el termini màxim de sis mesos. En el supòsit de produir-se una nova avaluació negativa en la mateixa avaluació anual, en què la CAD ha d’emetre un informe motivat, prèvia audiència a l’interessat, el doctorand serà donat de baixa definitivament del programa.
Article 18. Carta de tesi
- La carta de tesi ha de ser signada abans de la primera avaluació anual del doctorand. En cas contrari, la CAD requerirà que la signi per poder superar l’avaluació anual.
- El document ha d’incloure un procediment de resolució de conflictes i ha de preveure els aspectes relatius als drets de propietat intel·lectual o industrial que es puguin generar en l’àmbit de programes de doctorat.
Article 19. Doctorats amb menció d’excel·lència o altres mencions equivalents
- L’EDUIB, d’acord amb la seva missió, promourà que tots els programes de doctorat de la UIB optin a la menció d’excel·lència (o altres d'equivalents) a través de les convocatòries que el ministeri competent pugui realitzar a l’efecte.
- Els programes de doctorat adscrits a l’EDUIB que aconsegueixin la menció d’excel·lència, o altres d'equivalents, seran objecte d’incentius especials, d’acord amb les disponibilitats pressupostàries i de recursos humans de la UIB. Aquests incentius poden comprendre: la preferència en les convocatòries de mobilitat finançades amb fons propis de la UIB, el major reconeixement de la tasca dels coordinadors dels dits programes, la preferència en les convocatòries de contractes predoctorals finançats amb fons de la UIB o qualsevol altra mesura de reconeixement i incentivació que escaigui d’implementar a proposta del Consell de Direcció de la UIB.
Capítol III. Tesi doctoral
Article 20. Tesi doctoral
- La tesi doctoral consisteix en un treball original de recerca elaborat pel candidat en qualsevol àmbit d’estudi. La tesi ha de capacitar el doctorand per al treball autònom en l’àmbit de l’R+D+I. S’articularan els mecanismes necessaris per vetllar per l’originalitat de les tesis doctorals presentades.
- La tesi pot ser desenvolupada i, si escau, defensada, en els idiomes habituals per a la comunicació científica en el seu àmbit d’estudi.
- La tesi doctoral ha d’incloure un resum en català, un en castellà i un en anglès. Si la tesi no està escrita en cap d’aquestes tres llengües, també ha d’incloure un resum en la llengua de redacció.
- La tesi es pot presentar en format de monografia o en format de compendi de publicacions.
- En el cas de tesi per compendi de publicacions, s’estableix un mínim de tres contribucions, publicades o acceptades per ser publicades, en què el doctorand sigui el primer autor almenys en dues i almenys el segon autor en una altra. En aquelles disciplines en què s’utilitzi un ordre d’autors alfabètic o un ordre equiparable, la CAD establirà els criteris de posició rellevant, i el doctorand haurà de tenir una posició rellevant en almenys tres de les contribucions. Aquestes contribucions s’han d’haver publicat (o acceptat per publicar) dins el període de permanència del doctorand al programa. Les contribucions han de ser publicacions en editorials científiques i han de complir uns requisits mínims segons una de les dues vies següents:
- Que apareguin a la darrera relació publicada pel Journal Citation ReportsTM (JCR, Clarivate) o per SCOPUS (Elsevier) o a les bases de dades detallades per la Comissió Nacional Avaluadora de l’Activitat Investigadora (CNEAI) per als camps científics corresponents a àrees de coneixement del programa de doctorat. Almenys una ha d’estar al primer quartil de la seva categoria, i una altra, al segon quartil. A les branques d’Art i Humanitats i Ciències Socials i Jurídiques es permetrà que les contribucions siguin llibres o capítols de llibre amb segell de qualitat en edició acadèmica o que estiguin inclosos a Scholarly Publishers Indicators in Humanities and Social Sciences. Les CAD podran afegir requisits addicionals a aquests als seus programes de doctorat, que hauran de fer-se públics al web de la Universitat mitjançant l’EDUIB. No obstant això, la CAD pot vetar, si ho considera oportú, les publicacions en determinades revistes o editorials amb indicis de pràctiques depredadores, de manera que aquestes publicacions no puguin comptar per a una tesi en format de compendi.
- Que siguin publicacions de qualitat seguint els criteris vigents de l’ANECA per a l’avaluació dels trams de recerca (sexennis), considerant també l’esperit de la San Francisco Declaration on Research Assessment (DORA) i la Coalition for Advancing Research Assessment (CoARA). D’aquesta manera, s’ha d’avaluar cada contribució utilitzant el barem general d’avaluació proposat per l’ANECA (es pot consultar al web de l’ANECA) i cada una ha d’obtenir una puntuació mínima del 70%.
Article 21. Menció Internacional al títol de Doctor
- El títol de doctor pot incloure a l’anvers la menció «Doctorat Internacional», sempre que hi concorrin les circumstàncies següents:
- Que durant el període de formació necessari per a l’obtenció del títol de doctor, el doctorand hagi realitzat una estada mínima de tres mesos, fragmentada o continuada, fora d’Espanya i del seu país de residència habitual, en institucions d’ensenyament superior o centres de recerca de prestigi, cursant-hi estudis o fent-hi treballs de recerca, amb l’objecte de complementar o reforçar la seva formació investigadora. En cas de realitzar diverses estades, almenys una ha de tenir una durada mínima d’un mes. L’estada o les estades s’han d’haver completat abans d’iniciar-se el tràmit de dipòsit de la tesi. L’estada i les activitats han de ser avalades pel director o els directors i autoritzades per la CAD i s’han d’incorporar al document d’activitats del doctorand. Aquesta estada s’acreditarà mitjançant document emès a l’efecte per la institució receptora i signat pel responsable de l’estada a la institució estrangera.
- Que una part de la tesi doctoral, almenys el resum i les conclusions, s’hagi redactat i sigui presentada en una de les llengües habituals per a la comunicació científica en el seu camp de coneixement diferent de qualsevol de les llengües oficials a Espanya. Aquesta norma no és aplicable quan les estades, els informes i els experts procedeixen d’un país de parla hispana.
- Que almenys dues de les persones expertes informants de la tesi a què es refereix l’article 25 pertanyin a una institució d’educació superior o institut d’investigació no espanyol. Aquestes persones expertes no podran coincidir amb els investigadors que varen rebre el doctorand i realitzaren tasques de tutoria o direcció de treballs a l’entitat o les entitats d’acollida per a l’estada o les estades internacionals.
- Que almenys un expert pertanyent a alguna institució d’educació superior o centre de recerca no espanyol, amb el títol de doctor, i diferent dels responsables de l’estada esmentada a la lletra a) anterior, hagi format part del tribunal avaluador de la tesi.
- La defensa de la tesi ha de ser efectuada a la mateixa universitat espanyola en què el doctorand estigui inscrit (en aquest cas, la UIB) o, en el cas de programes de doctorat conjunts o tesis doctorals en règim de cotutela internacional, en qualsevol de les universitats participants o en els termes que identifiquin els convenis de col·laboració.
- La Menció Internacional al títol de Doctor s’ha de sol·licitar a l’inici del tràmit de dipòsit de la tesi doctoral, encara que només podrà ser atorgada en cas d’aprovar la defensa de la tesi doctoral i de complir tots els requisits establerts en aquest reglament. La persona interessada, si escau, aportarà la documentació acreditativa de les circumstàncies descrites en aquest article. L’acreditació de la circumstància a què fa referència la lletra b) de l’apartat 1 d’aquest article correspondrà al secretari del tribunal de la tesi doctoral. La Menció Internacional al títol de Doctor es podrà sol·licitar també en el moment en què es demani el títol de doctor.
- L’EDUIB resoldrà sobre la concessió de la Menció Internacional al títol de Doctor.
Article 22. Menció de Doctorat Industrial al títol de Doctor
- Aquesta menció s’obtindrà en cursar els estudis de doctorat amb la col·laboració del teixit social i econòmic, amb la finalitat de fomentar la col·laboració i la transferència i l’intercanvi de coneixement entre el món acadèmic i el món social i econòmic, ja sigui aquest de l’àmbit públic o privat.
- La menció «Doctorat Industrial» pot ser atorgada sempre que hi concorrin les circumstàncies següents:
- Que la tesi hagi desenvolupat un projecte d’investigació d’interès industrial, comercial, social o cultural d’una entitat, empresa pública o privada o administració pública. En queden excloses les universitats, els organismes públics d’investigació (nacionals o autonòmics) i els hospitals universitaris. De manera excepcional, es podrà obtenir aquesta menció en qualsevol d’aquestes institucions, excepte les universitats, sempre que el contingut de la tesi sigui eminentment aplicat. La relació directa entre la tesi doctoral i la labor desenvolupada pel doctorand a l’entitat o empresa s’ha de formalitzar en una memòria cientificotècnica que haurà d’aprovar la CAD.
- Que s’hagi subscrit un conveni entre l’entitat, empresa o administració pública i la universitat per al desenvolupament acadèmic de la tesi doctoral, que establirà, com a mínim, les obligacions de les parts i els drets de propietat industrial que es poden generar. Aquest conveni s’haurà de subscriure abans del final del segon any d’estudis del doctorand. En cas de no complir aquest termini, l’EDUIB decidirà sobre la viabilitat del conveni.
- Que el doctorand hagi estat contractat per l’entitat, empresa o administració pública on desenvolupi el projecte d’investigació almenys durant un any mentre desenvolupa la tesi doctoral. Cal que una part substancial de la tesi es desenvolupi a l’entitat, empresa o administració pública.
- El doctorand tindrà un tutor designat per la Universitat i un responsable designat per l’entitat, empresa o administració pública, que pot ser, si escau, director de la tesi d’acord amb la normativa establerta per aquest reglament. En cap cas el responsable designat per l’empresa no pot formar part del tribunal avaluador de la tesi.
- L’EDUIB resoldrà sobre la concessió de la menció «Doctorat Industrial».
Article 23. Tesi en règim de cotutela internacional
- Per tal d’impulsar i facilitar la internacionalització de la seva oferta acadèmica, la UIB incentivarà els doctorats en cotutela internacional d’acord amb les previsions de l’article 26.2 de la Llei orgànica 2/2023, de 22 de març, del sistema universitari.
- El títol de doctor inclourà a l’anvers la diligència «Tesi en règim de cotutela amb la Universitat U», sempre que hi concorrin les circumstàncies següents:
- Que la tesi doctoral estigui supervisada per doctors de dues o més universitats, de les quals una ha de ser la UIB i la resta han de ser universitats estrangeres, que han de formalitzar el conveni de cotutela que es descriu en aquest article.
- Que, pel seu treball de tesi doctoral, el doctorand obtengui dos o més títols, un per cada una de les institucions d’educació superior responsables del desenvolupament de la tesi.
- Que, durant el període de formació necessari per obtenir el títol de doctor, el doctorand hagi realitzat una estada mínima de sis mesos en cada una de les institucions amb les quals s’estableix el conveni de cotutela, i hi dugui a terme treballs d’investigació, ja sigui en un sol període o en diversos. Les estades i activitats seran reflectides al conveni de cotutela.
- Per poder realitzar una tesi doctoral en règim de cotutela internacional, cal signar un conveni entre les institucions respectives: la UIB i una o més universitats estrangeres amb capacitat legal per emetre títols de doctor al seu país.
- El conveni haurà de recollir necessàriament, com a mínim, els aspectes següents:
- Assignació de directors de tesi a cada una de les institucions.
- Matrícula anual del doctorand a cada una de les institucions.
- Pagament de taxes a les institucions conveniades.
- Durada de l’estada o les estades de recerca a la institució contrapart, que no podrà ser, en cap cas, inferior a sis mesos en total, de manera contínua o fragmentada.
- Composició del tribunal.
- Disposicions sobre la defensa de la tesi (institució on es defensa, idioma, etc.).
- Altres disposicions recollides en la normativa de les universitats signants.
- Les negociacions del conveni de cotutela s’han d’iniciar abans del final del segon any d’estudis del doctorand. En cas de no complir aquest termini, l’EDUIB decidirà sobre la viabilitat de la cotutela proposada.
- L’EDUIB decidirà sobre la inclusió de la diligència «Tesi en règim de cotutela amb la Universitat U».
- Les tesis en cotutela poden igualment donar lloc a la inclusió de la menció «Doctor Internacional» al títol de doctor si es realitzen estades en institucions diferents de les pròpies del conveni de cotutela, sempre que es donin les circumstàncies expressades a tal efecte en aquest reglament.
Article 24. Inici del tràmit de dipòsit de la tesi doctoral
- Quan hagi conclòs l’elaboració de la tesi doctoral, el doctorand ha de sol·licitar a la CAD l’autorització per dipositar-la. Per presentar la sol·licitud, el doctorand ha de tenir aprovades totes les avaluacions anuals, les quals, com a mínim, han de ser dues.
- La sol·licitud d’autorització de dipòsit de la tesi s’ha d’acompanyar dels documents següents:
- Un exemplar de la tesi doctoral en format electrònic seguint les instruccions de format indicades per l’EDUIB. A la portada o a la primera pàgina hi han de constar la imatge corporativa de la UIB, la denominació del programa de doctorat, el títol de la tesi, el nom i els cognoms del doctorand, i el nom i els cognoms dels directors de la tesi i del tutor.
- La fitxa amb les dades sobre la tesi necessàries per publicar-la al repositori institucional de la UIB, a la base de dades TESEO (o la que correspongui, segons el ministeri), i al/s repositori/s consorciat/s de la UIB, segons el model de l’EDUIB.
- Un informe raonat del director o dels directors sobre els continguts i aspectes formals de la tesi, d’acord amb el model facilitat a l’efecte per l’EDUIB.
- La CAD serà l’encarregada de valorar si el document de tesi doctoral lliurat pel doctorand es troba en un estat de desenvolupament prou avançat i complet i s’ajusta a la darrera versió aprovada pel pla de recerca.
- Si la CAD avala el document de tesi, ha de lliurar a l'EDUIB una proposta d’experts externs que seran els encarregats de revisar la tesi doctoral d’acord amb el procediment que s’estableix al següent article d'aquest reglament.
- Si la CAD no avala el document de tesi lliurat pel doctorand perquè hi troba deficiències, ha de redactar un informe on motivi la seva decisió i indiqui les deficiències detectades. La decisió de la CAD serà comunicada al doctorand i al seu director, juntament amb l’informe, perquè pugui incloure les millores necessàries a la tesi. Aquesta comunicació implicarà la reactivació del còmput dels terminis de la durada dels estudis de doctorat i la necessitat de ser avaluat als controls anuals corresponents, d’acord amb els terminis establerts. En qualsevol cas, quan el doctorand presenti una nova sol·licitud d’autorització del dipòsit de la tesi doctoral, haurà d’haver esmenat totes les deficiències detectades per la CAD i haurà de lliurar, juntament amb la documentació descrita a l’apartat segon d’aquest article, un document de resposta, punt per punt, a l’informe de la CAD.
Article 25. Informes dels experts externs
- L’EDUIB sol·licitarà que emetin dos informes sobre la tesi dos doctors nacionals o estrangers que no pertanyin a la UIB ni al programa de doctorat, experts en la matèria sobre la qual versa la tesi, a partir d’una llista de cinc experts proposats per la CAD que compleixin els mateixos requisits establerts en aquest reglament per als membres del tribunal de la tesi doctoral. Els experts externs podran formar part del tribunal que avaluï la tesi. En el cas d’optar a menció internacional, s’ha de complir el que indica l’article 21.1.c).
- En el supòsit que la tesi avaluada sigui presentada en la modalitat de tesi per compendi de publicacions, els experts externs no poden coincidir amb els possibles coautors de les contribucions que formen part de la tesi. Si la tesi avaluada es presenta en format de monografia, però el doctorand ja té publicacions derivades d’aquesta (publicades, acceptades o en vies de publicació), els experts externs tampoc no poden coincidir amb els possibles coautors d’aquestes publicacions.
- Els experts externs elaboraran els informes d’acord amb el model proporcionat a l’efecte per l’EDUIB i podran incloure-hi suggeriments de millora que el doctorand haurà de tenir en compte.
- L’EDUIB remetrà els informes elaborats pels experts externs a la CAD, perquè en faci una revisió, així com al doctorand i als seus directors i, si escau, els posarà a disposició del tribunal de la tesi.
- Si els informes dels experts externs són positius, el doctorand podrà continuar la tramitació del dipòsit i lliurar la versió definitiva de la tesi doctoral. Si els experts externs indiquen als informes que s’han de fer millores a la tesi, el doctorand haurà d’incorporar els canvis necessaris a la nova versió de la tesi i, a més, haurà de lliurar un document que expliqui els canvis realitzats i la resposta a cada un dels punts indicats als informes dels experts externs. En cas de no efectuar un o diversos dels canvis sol·licitats, ho haurà de justificar adequadament al document de resposta.
- La CAD establirà el termini que tindrà el doctorand per lliurar la nova versió de la tesi i, si escau, el document de resposta als informes dels experts externs que s’indica al punt anterior. Com a norma general, aquest termini no podrà ser superior a tres mesos, a comptar des de la recepció dels informes dels experts externs. No obstant això, segons l’abast dels canvis proposats pels experts externs, i de forma justificada, la CAD podrà considerar ampliar aquest termini fins a un màxim de sis mesos a comptar des del moment de la recepció dels informes dels experts.
- Una vegada hagi acabat el termini establert per la CAD, si el doctorand no ha lliurat la nova versió de la tesi i, si escau, la resposta als informes dels experts, es considerarà que el doctorand desisteix de la seva la sol·licitud, i es reactivarà el còmput dels terminis de la durada dels estudis de doctorat i la necessitat de ser avaluat a les avaluacions anuals corresponents, d’acord amb els terminis establerts.
- Si els informes dels experts externs són negatius, en el sentit que desaproven de manera raonada la presentació de la tesi, la CAD prendrà una decisió, en el sentit d’esmenar les deficiències detectades a la tesi i fetes paleses als informes dels experts, o de donar de baixa definitivament la tesi doctoral. La CAD comunicarà per escrit les raons de la decisió al doctorand i al director. Per ser efectiva, la baixa definitiva del programa haurà de ser ratificada pel Comitè Executiu de l'EDUIB.
- En cas que hi hagi disparitat entre els informes emesos, la CAD pot demanar a l’EDUIB que sol·liciti informes addicionals a altres experts externs abans de continuar el procediment.
Article 26. Resolució del dipòsit i autorització per a la defensa de la tesi doctoral
- Una vegada que el doctorand hagi lliurat, dins el termini establert, la versió definitiva de la tesi i, si escau, el document de resposta als informes dels experts externs, la CAD ha d’autoritzar, si escau, el dipòsit i defensa de la tesi doctoral. Per prendre aquesta decisió, la CAD també tindrà en compte els informes dels experts externs.
- Si la versió definitiva de la tesi doctoral no obté l’autorització del dipòsit i defensa per part de la CAD, aquesta decisió es comunicarà al doctorand, acompanyada del corresponent informe de la CAD perquè faci els canvis i correccions adients. En aquest cas, es reactivarà el còmput dels terminis de la durada dels estudis de doctorat i la necessitat de ser avaluat a les avaluacions anuals corresponents, d’acord amb els terminis establerts.
- Si la sol·licitud del dipòsit i defensa de la tesi doctoral és autoritzada per la CAD, es remetrà a l’EDUIB amb la resta de documentació (informe del/s director/s, informes dels experts externs i document de resposta als informes dels experts externs). La CAD lliurarà a l’EDUIB una proposta de tribunal d’acord amb el que estableix l’article 27 d’aquest reglament.
- Una vegada revisada tota la documentació, l’EDUIB serà l’encarregada de ratificar i aprovar, si escau, el dipòsit i defensa de la tesi doctoral. Si l’EDUIB no ratifica la decisió de la CAD i, per tant, no autoritza el dipòsit de la tesi o no accepta la proposta de tribunal, elaborarà i lliurarà a la CAD un informe raonat sobre les causes de la seva decisió. La CAD actuarà d’acord amb l’informe de l’EDUIB.
- Si la versió definitiva de la tesi doctoral no obté l’autorització del dipòsit i defensa per part del Comitè Executiu de l’EDUIB, aquesta decisió es comunicarà a la CAD, al doctorand i al director, acompanyada del corresponent informe del Comitè Executiu de l’EDUIB perquè s’efectuïn els canvis i correccions adients. En aquest cas, es reactivarà el còmput dels terminis de la durada dels estudis de doctorat i la necessitat de ser avaluat a les avaluacions anuals corresponents, d’acord amb els terminis establerts.
- Si l’EDUIB ratifica el dipòsit i defensa de la tesi doctoral i aprova la proposta de tribunal, aleshores establirà un termini de deu dies naturals de dipòsit i n’informarà la CAD i el doctorand. A l’efecte del termini de dipòsit, no es tindran en compte els períodes no lectius i de vacances establerts al calendari acadèmic de la UIB.
- L’EDUIB comunicarà a la comunitat universitària l’inici del tràmit de dipòsit de la tesi i n’indicarà l’autor, el programa de doctorat, el títol, el director i els codirectors, si escau. Durant el termini de dipòsit, els doctors poden trametre les observacions que considerin oportunes sobre el contingut de la tesi a l’EDUIB, d’acord amb el model aprovat a l’efecte.
- Si durant el termini de dipòsit de la tesi s’han rebut observacions que, d’acord amb el criteri de l’EDUIB, fan imprescindible fer-hi canvis importants, la tesi es retornarà al doctorand perquè pugui introduir-hi les modificacions necessàries. En aquest cas, l’EDUIB comunicarà per escrit les raons de la decisió al doctorand, al director i a la CAD i establirà el termini, com a màxim de sis mesos, que tindrà el doctorand per reiniciar el dipòsit.
- Si durant el termini de dipòsit de la tesi no s’han rebut observacions que, d’acord amb el criteri de l’EDUIB, facin imprescindible efectuar canvis importants a la tesi, el doctorand disposarà d’un termini màxim de tres mesos per a la posterior defensa de la tesi doctoral. No obstant això, si es donen causes justificades, l’EDUIB pot ampliar aquest termini fins a un màxim de sis mesos.
- Si es detecta una falta molt greu en el desenvolupament o la redacció de la tesi doctoral, de conformitat amb les previsions de l’Acord normatiu 15418/2024, de 26 de març, pel qual s’aprova la normativa sobre comportaments constitutius de frau acadèmic i comportaments contraris al Codi d’integritat en els processos d’avaluació de la Universitat de les Illes Balears, el doctorand podrà ser donat de baixa definitivament del programa, una vegada la CAD hagi revisat les proves pertinents. En qualsevol cas, el doctorand també es trobarà sotmès a la normativa de règim disciplinari dels estudiants de la Universitat de les Illes Balears que sigui vigent.
Article 27. Tribunal d’avaluació de la tesi doctoral
- El tribunal serà format per tres membres titulars i tres membres suplents, que han de complir els requisits següents:
- Estar en possessió del títol de doctor.
- Tenir experiència investigadora acreditada. L’experiència investigadora s’ha d’acreditar mitjançant un currículum actualitzat, que ha de recollir necessàriament una relació de les publicacions i les participacions en projectes de recerca dels darrers deu anys.
- Estar en actiu com a investigadors en el camp de recerca en què s’emmarca la temàtica de la tesi. Aquesta condició s’ha d’acreditar a través del currículum actualitzat a què es fa referència a la lletra anterior.
Es considerarà investigador en actiu una persona amb contracte vigent o que sigui funcionari d’una universitat o centre d’ensenyament superior, o d’un centre de recerca de prestigi reconegut, o que formi part del departament d’R+D+I d’una empresa o d’un grup de recerca d’un centre sanitari actiu en investigació o d’un institut d’investigació, o que estigui en altres situacions a valorar per la CAD i l’EDUIB. Aquests investigadors en actiu han de tenir publicacions científiques o especialitzades, o patents, o formar part com a investigadors de projectes d’investigació competitius o contractes d’investigació amb empreses, dins la seva àrea de recerca, dins els cinc anys previs a la proposta de tribunal.
- En el cas de doctors ja jubilats, poden formar part del tribunal de tesi sempre que hagin complert el que estableix l’apartat anterior durant la seva vida laboral i continuïn en actiu en recerca, fet que quedarà demostrat si en el moment del nomenament consten en alguna figura reconeguda per una universitat o un centre de recerca amb tasques assignades de recerca o tenen publicacions científiques reconegudes en el seu àmbit durant els cinc darrers anys; la darrera ha d’haver estat publicada o acceptada per publicar-la en els dos darrers anys.
- El tribunal serà format per una majoria de membres externs a la UIB i als centres adscrits i instituts mixtos en què participi la UIB. En el cas dels programes de doctorat conjunts, el tribunal serà format per una majoria de membres externs al programa i a la universitat on es defensi la tesi.
- D’acord amb l’apartat 1 d’aquest mateix article, la proposta de tribunal ha d’anar acompanyada del currículum actualitzat dels seus membres.
- La CAD farà la proposta de tribunal i designarà, entre els membres, el president, el secretari i el vocal, titulars i suplents, d’acord amb els criteris d’idoneïtat derivats dels currículums presentats.
- El director de la tesi doctoral i el tutor no poden formar part del tribunal, tret dels casos prevists a què fa referència l’apartat 8 d’aquest mateix article.
- No poden formar part del tribunal de la tesi aquelles persones que tenguin un vincle matrimonial, situació de fet assimilable o parentiu de consanguinitat o afinitat fins al quart grau amb el doctorand o el director de la tesi, com també les que hi comparteixin despatx professional o hi estiguin associades per a l’assessorament, la representació o la direcció. Tampoc no en poden formar part aquelles persones que tenguin amistat íntima o enemistat manifesta amb el doctorand o el director de la tesi o incorrin en qualsevol altra causa de les previstes a la Llei 40/2015, d’1 d’octubre. En els casos en què hagin derivat publicacions de la tesi doctoral abans de la defensa, no podran formar part del tribunal els coautors de les dites publicacions.
- En els casos de titulacions conjuntes o convenis específics de cotutela, el tribunal es confegirà d’acord amb el que estipuli el conveni corresponent, que ha de recollir necessàriament aquest aspecte.
- En la composició del tribunal, s’haurà de garantir el principi de composició equilibrada per gènere, per complir el que indica la disposició addicional primera de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva entre dones i homes. Excepcionalment, i previ informe justificatiu de la CAD, es podrà no exigir aquesta composició equilibrada per gènere, sempre que hi concorrin raons d’índole professional relacionades amb l’àmbit d’estudi.
- La CAD trametrà aquesta proposta a l’EDUIB per a l’aprovació pertinent, d’acord amb el que preveu l’article 26 d’aquest reglament.
- L'EDUIB farà arribar els exemplars de la tesi doctoral als membres del tribunal. Així mateix, el tribunal disposarà també del document d’activitats del doctorand, amb les activitats formatives dutes a terme, així com dels informes dels experts externs, i del document de resposta a aquests elaborat pel doctorand, així com altres documents que estableixi l’EDUIB. Aquests documents no donaran lloc a una puntuació quantitativa, però sí que constituiran un instrument d’avaluació qualitativa que complementarà l’avaluació de la tesi doctoral.
Article 28. Defensa de la tesi doctoral
- L’acte de defensa de la tesi es durà a terme dins els tres mesos següents a l’autorització de la defensa, prèvia convocatòria de la persona que presideix el tribunal. El secretari del tribunal comunicarà la data de lectura de la tesi als altres membres del tribunal, a l’EDUIB i al doctorand amb una antelació suficient.
- Per tal que es pugui defensar la tesi, cal la presència dels tres membres del tribunal.
- Si el doctorand no assisteix a l’acte de defensa sense causa justificada, es farà constar a l’acta corresponent amb la qualificació de «no apte».
- Si la defensa no es pot dur a terme per alguna circumstància justificada, la persona que presideix el tribunal pot fer una nova convocatòria per a la defensa de la tesi, la qual s’ha de realitzar tan aviat com les circumstàncies ho permetin. El secretari del tribunal comunicarà la data de la nova convocatòria.
- El tribunal que avaluï la tesi doctoral disposarà del document d’activitats del doctorand i de la resta de documentació a què es refereix a l’article 27.11 d’aquest reglament.
- La tesi doctoral s’avaluarà en un acte de defensa que tindrà lloc en sessió pública i que consistirà en l’exposició i defensa davant els membres del tribunal per part del doctorand del treball d’investigació elaborat. Els doctors presents a l’acte públic podran formular qüestions en el moment i en la forma que assenyali el president.
- L’acte de defensa de la tesi tindrà lloc preferentment en un espai de la UIB, tret dels casos de tesis en règim de cotutela internacional, en què la defensa es durà a terme d’acord amb el que estipuli el conveni corresponent, el qual ha de recollir necessàriament aquest aspecte. L’EDUIB pot autoritzar, de manera excepcional i sempre que hi concorrin circumstàncies que ho aconsellin, que l’acte de defensa tengui lloc en alguna localització diferent.
- La defensa de la tesi doctoral es podrà fer també amb el suport de mitjans telemàtics. L’EDUIB vetllarà pel correcte desenvolupament de l’acte de la defensa de la tesi per aquests mitjans i arbitrarà les mesures que consideri adients. Per tal d’implementar aquesta opció, se seguirà el protocol establert a l’efecte per l’EDUIB.
- El president del tribunal vetllarà pel correcte desenvolupament de l’acte de defensa.
Article 29. Avaluació de la tesi doctoral
- El tribunal ha d’emetre un informe i la qualificació global concedida a la tesi d’acord amb l’escala següent: no apte, aprovat, notable i excel·lent. En cas de qualificació «no apte», el doctorand serà donat de baixa definitivament al programa de doctorat.
- El tribunal pot proposar que la tesi obtengui la menció «cum laude» si la qualificació global és d’excel·lent i s’emet en tal sentit vot secret positiu per unanimitat. L’escrutini dels vots s’haurà de realitzar en sessió diferent de la corresponent a la defensa de la tesi doctoral.
- El president del tribunal vetllarà perquè es compleixi el que estableix el present reglament pel que fa a l'acta i al procés d'avaluació. En tot cas, s'ha de garantir la confidencialitat de les deliberacions del tribunal.
Article 30. Arxivament i publicació de la tesi doctoral
- Una vegada aprovada la tesi doctoral, l’EDUIB en gestionarà l’arxivament en format electrònic obert al repositori institucional i en remetrà, en format electrònic, un exemplar (així com tota la informació complementària que calgui) al ministeri corresponent, a l’efecte de publicar-la en un repositori nacional gestionat per la corresponent institució del ministeri.
- En cas que la tesi tengui material susceptible de protecció o requereixi un temps d’embargament pel que fa a la publicació en obert per qualsevol altra circumstància justificada, la Universitat establirà el procediment adequat per embargar-la temporalment i assegurar-ne la publicació en obert en el moment oportú. En qualsevol cas, la tesi es publicarà al repositori institucional de la UIB amb una llicència Creative Commons (a triar entre diverses opcions) i l’embargament temporal podrà ser de 12, 24 o 48 mesos, sempre que estigui degudament justificat pel temps demanat. La resolució de la sol·licitud de les condicions de publicació de la tesi doctoral al repositori institucional de la UIB correspondrà a l’EDUIB.
- A més a més, en circumstàncies excepcionals, com ara l’existència de clàusules de confidencialitat amb empreses o la possibilitat de generar patents que recaiguin sobre el contingut de la tesi, o qualsevol altra degudament justificada i sempre a demanda de la CAD, se seguirà el procediment descrit a l'article 31 del present reglament.
Article 31. Procediments d’autorització, defensa, avaluació i publicació de tesis doctorals sotmeses a processos de protecció de dades o resultats o que puguin ser objecte de transferència de tecnologia o coneixement
- Els procediments d'autorització, defensa, avaluació i publicació de tesis que puguin estar sotmeses a protecció de dades o de resultats o que puguin transferir tecnologia o coneixement són els descrits als articles anteriors d’aquest reglament, amb les diferències que s’indiquen a continuació.
- Acabada l'elaboració de la tesi doctoral, el doctorand que vulgui iniciar el procés de revisió d’una tesi que contengui informació que pugui tenir la consideració de confidencial, ho ha de sol·licitar a l’EDUIB mitjançant el model normalitzat que es facilitarà a l’efecte i que ha de presentar, degudament emplenat, a l’EDUIB.
- La direcció de l’EDUIB resoldrà aquesta sol·licitud en el termini màxim de quinze dies. La sol·licitud només s'acceptarà quan quedi acreditat que el secret és absolutament indispensable per a l'èxit del procés de protecció o de transferència. L’EDUIB notificarà l'acord al doctorand i, en cas de ser favorable, també comunicarà aquesta circumstància al director, al tutor i a la CAD.
- A continuació, la tesi es remetrà a la CAD, i tots els seus membres hauran de mantenir confidencialitat absoluta pel que fa al contingut de la tesi doctoral i hauran de signar els compromisos de confidencialitat corresponents, que seran custodiats per l’EDUIB, i se’n podrà lliurar una còpia al doctorand, si ho sol·licita.
- Les persones expertes designades per elaborar els informes de la tesi doctoral hauran de signar, abans de rebre la tesi, el compromís de confidencialitat corresponent.
- Els membres del tribunal que jutjarà la tesi doctoral, als quals s'advertirà expressament que la tesi està sotmesa a processos de protecció d’informació, tindran accés a la versió completa de la tesi i restaran obligats a mantenir-ne el contingut en secret absolut. Abans de la remissió de la tesi doctoral, els membres del tribunal lliuraran a l’EDUIB el compromís de confidencialitat corresponent, degudament signat.
- Abans de finalitzar la defensa de la tesi doctoral, el president del tribunal podrà demanar al públic present que surti de la sala si considera que el tribunal ha de fer preguntes al doctorand sobre aspectes confidencials de la tesi doctoral.
- En tot cas, si el doctorand considera que la resposta a alguna de les preguntes del tribunal pot revelar dades i informacions que poden tenir la consideració d'informació confidencial, pot sol·licitar al president contestar a la pregunta a la segona part de la defensa, quan no hi ha hagi públic present a la sala.
- Les tesis doctorals es publicaran en un repositori obert, si escau, quan hagi conclòs el període de protecció d’informació, circumstància que el doctorand comunicarà degudament a la UIB.
Capítol IV. Tramitació de propostes de programes de doctorat
Article 32. Proposta de programa de doctorat
- Les unitats competents en matèria d’investigació a la UIB podran proposar programes de doctorat.
- L’EDUIB, amb el suport de la UGEP, proporcionarà les eines necessàries per elaborar les propostes de programes de doctorat.
Article 33. Procediment per a l’aprovació de la proposta de programa de doctorat
- Les unitats proponents faran arribar a la UGEP les propostes de programes de doctorat fent ús dels formularis proporcionats a tal efecte. Les propostes de programa de doctorat inclouran necessàriament una proposta de CAD confegida d’acord amb el que estableix l’article 14 d’aquest reglament.
- La UGEP trametrà la documentació a l’EDUIB, la qual informarà sobre les propostes atenent criteris de qualitat, l’estratègia de la UIB en matèria de recerca i la viabilitat econòmica.
- La UGEP trametrà les propostes presentades i els informes corresponents al Consell de Direcció.
- El Consell de Direcció pot aprovar o denegar la proposta presentada o fer les recomanacions que consideri adients sobre qualsevol dels seus aspectes, incloent-hi la composició de la CAD.
- En cas que es facin recomanacions, la UGEP les farà arribar l’EDUIB i a les unitats proponents del programa de doctorat, que les hauran de respondre en un termini màxim de deu dies i hauran de trametre la proposta modificada a la UGEP perquè es pugui elevar al Consell de Direcció.
- Una vegada que el Consell de Direcció hagi aprovat definitivament la proposta, el rector aprovarà formalment la CAD. En el cas de programes de doctorat organitzats conjuntament amb altres institucions, el nomenament de la CAD es durà a terme com s’especifiqui en el conveni corresponent.
- La CAD elaborarà el pla d’estudis del programa d'acord amb la normativa vigent en matèria de verificació de titulacions oficials, el que estableix aquest reglament i les eines proporcionades per la UGEP.
- La UGEP farà arribar la proposta de pla d’estudis a la comunitat universitària, que disposarà de quinze dies per presentar a la UGEP les al·legacions i els suggeriments que consideri adients. En cas de silenci, s’entendrà que s’hi dona la conformitat.
- Acabat el període d’al·legacions, la UGEP remetrà la proposta i les al·legacions presentades a la CAD, que, en un termini de quinze dies, haurà d’elaborar un informe raonat que donarà resposta a les al·legacions rebudes.
- La proposta amb les al·legacions i l’informe a què es refereix l’apartat anterior es trametran a l’EDUIB, que emetrà un informe definitiu.
- L’informe definitiu, amb tota la documentació generada durant el procés de tramitació, es remetrà al Consell de Direcció per a l’aprovació inicial, si escau.
- Una vegada aprovada la proposta del programa de doctorat pel Consell de Direcció, es trametrà al Consell de Govern per a l’aprovació definitiva, si escau.
- Aprovada la proposta de programa de doctorat pel Consell de Govern, i una vegada obtingut l’informe preceptiu favorable de la conselleria del Govern de les Illes Balears amb competències en ensenyaments universitaris, s’enviarà al ministeri amb competències en verificació de titulacions d’acord amb la normativa vigent, se n’informarà, si escau, el Consell Social i es remetrà al Consell d’Universitats. Alhora s’enviarà a la conselleria del Govern de les Illes Balears amb competències en ensenyaments universitaris, d’acord amb la normativa vigent.
- Verificat el programa de doctorat, s’enviarà al Consell Social, si escau, per aprovar-ne la implantació. Finalment, s’enviarà a la conselleria del Govern de les Illes Balears amb competències en ensenyaments universitaris perquè l’autoritzi d’acord amb la normativa vigent.
- Una vegada autoritzat per la conselleria del Govern de les Illes Balears amb competències en ensenyaments universitaris, el programa de doctorat s’implantarà.
Article 34. Modificació dels programes de doctorat
- Els programes de doctorat es poden modificar a sol·licitud de la CAD, que podrà crear, si escau, un grup de treball que serà l’encarregat d’elaborar la proposta de modificació.
- Així mateix, el Consell de Direcció de la UIB pot proposar la modificació del programa de doctorat, amb informe previ de l’EDUIB.
- La CAD presentarà a la UGEP la proposta de modificació, que la trametrà a l’EDUIB per, si escau, aprovar-la. La proposta ha de detallar les característiques i l’abast de la modificació, utilitzant els models i eines facilitats per la UGEP, i ha d’incloure els informes i l’aprovació, si escau, dels òrgans proponents del programa de doctorat.
- Si la proposta de modificació és substancial, en el sentit que es descriu a l’article 32.2 del Reial decret 822/2021, de 28 de setembre, pel qual s’estableix l’organització dels ensenyaments universitaris i del procediment d’assegurament de la seva qualitat, la UGEP farà arribar la proposta de modificació del programa de doctorat a la comunitat universitària, que disposarà de deu dies per presentar a la UGEP les al·legacions i els suggeriments que consideri adients. En cas de silenci, s’entendrà que s’hi dona la conformitat. Acabat el període d’al·legacions, la UGEP remetrà la proposta i les al·legacions presentades a la CAD o, si escau, al grup de treball encarregat d’elaborar la proposta de modificació, que, en un termini de quinze dies, emetrà un informe raonat que donarà resposta a les al·legacions rebudes. La proposta de modificació del programa de doctorat, amb les al·legacions i l’informe de resposta, es trametrà a l’EDUIB, que emetrà un informe definitiu.
- Si la proposta de modificació és no substancial, la UGEP la trametrà a l'EDUIB per a la seva aprovació. Una vegada hagi estat aprovada, la UGEP enviarà la proposta de modificació a l'òrgan competent del sistema intern de garantia de la qualitat, que, si escau, n’informarà de manera favorable, d’acord amb el que estableix l’article 30.1 del Reial decret 822/2021, de 28 de setembre.
- Tota la documentació generada durant el procés de tramitació de la modificació del programa de doctorat es remetrà al Consell de Direcció. El Consell de Direcció, vista tota la documentació, aprovarà, si escau, la sol·licitud de modificació del programa de doctorat i la trametrà al Consell de Govern per a l’aprovació final. A partir d’aquesta aprovació, se seguiran els tràmits que determina la normativa vigent.
- Si la modificació del programa de doctorat no és autoritzada, el Consell de Direcció comunicarà a l’EDUIB les causes de la no autorització.
- Una vegada autoritzada pel ministeri competent la modificació del programa de doctorat, s’iniciarà el procés d'implantació.
Article 35. Recursos administratius
Les resolucions i els acords dels òrgans de govern i representació de la Universitat que es dictin en els corresponents procediments administratius derivats de la present normativa es poden impugnar en els casos i en la forma establerts per la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Capítol V. Premis extraordinaris de doctorat
Article 36. Premis extraordinaris de doctorat
- La UIB pot concedir el premi extraordinari a les tesis que siguin especialment meritòries i que hagin obtingut la qualificació màxima. Es pot concedir un premi extraordinari de doctorat per programa de doctorat cada deu tesis defensades o fracció, en períodes biennals. D’aquesta manera, si en el període corresponent de dos anys s’han defensat deu tesis o menys, es pot atorgar un premi extraordinari, si se n’han defensades entre onze i vint, es poden atorgar dos premis, i així successivament.
- Per poder concedir el premi extraordinari, s’han de complir les condicions següents: es poden presentar com a candidats al premi els autors de les tesis doctorals qualificades amb la màxima qualificació possible (menció «cum laude») que s’hagin defensat en el bienni.
- Cada CAD serà responsable d’establir els criteris i requisits que consideri adients per ser valorats com a mèrits per a la concessió del premi extraordinari en el marc del programa de doctorat corresponent. Aquests criteris es faran públics a la pàgina web del programa de doctorat.
- L’EDUIB organitzarà la convocatòria corresponent per sol·licitar la concessió de premi extraordinari i sol·licitarà als candidats l'acreditació de requisits i de mèrits a què fa referència la lletra anterior.
- El Comitè Executiu de l’EDUIB aprovarà les comissions que han d’atorgar els premis, oïts els suggeriments de les comissions acadèmiques de cada programa de doctorat. Es nomenarà una comissió per a cada programa de doctorat.
- Cada comissió serà formada per tres membres, que hauran de ser investigadors doctors pertanyents a universitats o institucions de recerca diferents de la UIB, i que no pertanyin a la CAD, amb recerca acreditada dins l’àmbit de coneixement de cada programa de doctorat. L’EDUIB s’encarregarà de donar suport administratiu i custodiar tota la documentació generada per les comissions.
- Les comissions han de valorar les tesis dins l’any acadèmic següent a la convocatòria del premi i no poden sol·licitar la realització de cap exercici o prova especial.
- Les reunions de les comissions es poden fer per mitjans telemàtics.
- Les comissions poden declarar deserts els premis, que no poden acumular-se a altres programes de doctorat ni a altres anys acadèmics.
- Les comissions faran arribar a l’EDUIB un informe raonat sobre la proposta dels premis extraordinaris, d’acord amb un model elaborat a l’efecte. L’EDUIB elevarà les propostes al Consell de Direcció per a la seva aprovació, si escau.
- Un cop aprovades pel Consell de Direcció, les propostes de premis extraordinaris de doctorat seran elevades al Consell de Govern de la UIB, que aprovarà, si escau, la concessió dels premis extraordinaris.
Disposicions transitòries
Primera. Estudiants de doctorat conforme a ordenacions universitàries anteriors
- Als doctorands que hagin iniciat els estudis abans de juliol de 2023 els són aplicables les disposicions reguladores del doctorat i de l'expedició del títol de doctor sota les quals hagin iniciat aquests estudis. En qualsevol cas, el règim relatiu a tribunal, defensa i avaluació de la tesi doctoral serà el que preveu aquest reglament.
- En tot cas, els doctorands que hagin iniciat els estudis abans de juliol de 2023 disposen d'un màxim de cinc anys des de la data esmentada per presentar i defensar la tesi doctoral, sempre que es trobin dins el període de permanència. Si ha transcorregut aquest termini i no s’ha produït la defensa, el doctorand serà donat de baixa definitivament al programa.
Segona. Accés dels estudiants de doctorat procedents d’ordenacions universitàries anteriors
La CAD decidirà en cada cas les activitats formatives, transversals o específiques, que ha de cursar el doctorand que accedeixi a un programa de doctorat regulat pel Reial decret 99/2011, de 28 de gener, modificat pel Reial decret 576/2023, de 4 de juliol, provinent d’una ordenació universitària de doctorat conforme a una altra normativa.
Disposicions addicionals
Primera. Composició dels òrgans col·legiats
El Comitè Executiu de l’EDUIB és l’òrgan encarregat de promoure i assegurar una representació equilibrada de dones i homes en la composició dels distints òrgans col·legiats, en les diverses comissions d’avaluació i en els tribunals que es puguin nomenar en el marc dels estudis de doctorat de la UIB.
Segona. Denominacions
Totes les denominacions d’òrgans de govern, representació, càrrecs, funcions i membres de la comunitat universitària, com qualssevol que en aquesta normativa apareguin en gènere masculí, s’han d’entendre referides indistintament al gènere masculí o femení, segons el sexe del titular de qui es tracti.
Tercera. Desenvolupament normatiu
Es faculta el Consell de Direcció per interpretar i desenvolupar el present reglament.
Disposició derogatòria
Única. Derogació normativa
- Queda expressament derogat l'Acord normatiu 13084/2019, de 10 d’abril, pel qual s’aprova el Reglament d’ordenació dels ensenyaments universitaris de doctorat de la Universitat de les Illes Balears (FOU núm. 481, de 17 de maig).
- Queden igualment derogades totes les disposicions d’igual o inferior rang que s’oposin al que estableix aquesta normativa.
Disposició final
Única. Entrada en vigor
Aquesta normativa entrarà en vigor l’endemà de publicar-se al Full Oficial de la Universitat de les Illes Balears.
Ho faig publicar perquè se’n prengui coneixement i tengui els efectes que corresponguin.
Palma, en la data de la signatura electrònica
El rector
Jaume Carot