logo UIB Universitats - FOU

FULL OFICIAL

Núm. 585 - Any  XL - I. DISPOSICIONS GENERALS Divendres, 28 de febrer de 2025
Consell de Govern

15768. ACORD NORMATIU del dia 24 de febrer de 2025 pel qual s’estableix el procediment d’elecció del rector de la Universitat de les Illes Balears.

Exposició de motius

L’article 51 (L’elecció del rector o la rectora) de la Llei orgànica 2/2023, de 22 de març, del sistema universitari (LOSU), regula el procediment d’elecció del rector de les universitats públiques. Així mateix, la disposició transitòria primera (Aprovació dels Estatuts, constitució d'òrgans i de càrrecs unipersonals) conté previsions que incideixen en el procediment esmentat; en efecte, l'apartat tercer de la disposició transitòria estableix uns requisits per poder ser candidat a rector: «3. Hasta que se produzca la adaptación de los Estatutos a lo establecido en el articulo 51.1 y se determinen por la universidad los méritos de investigación, docencia y experiencia de gestión universitaria que deberán reunir los candidatos o candidatas a Rector o Rectora, se le exigirá como mínimo estar en posesión de tres sexenios de investigación, tres quinquenios docentes y cuatro años de experiencia de gestión universitaria en algún cargo unipersonal».

De la mateixa manera, els actuals Estatuts de la Universitat de les Illes Balears (UIB), a l’article 37 (Elecció del rector), avancen de manera molt resumida el procediment d’elecció de rector per cessament ordinari i per cessament extraordinari i, posteriorment, dediquen tot l’article 83 (Elecció del rector) a desenvolupar les previsions de la normativa vigent en aquesta matèria.

Finalment cal recordar que la normativa electoral de la UIB estableix a l’article 27.2 (Convocatòria d’eleccions a rector), dedicat a la convocatòria d’eleccions a la màxima autoritat acadèmica de la Universitat, que el Consell de Govern ha d’aprovar les disposicions normatives que desenvolupen el procés electoral al càrrec de rector.

Dites les coses anteriors i d’acord amb els Estatuts vigents, és necessari establir el procediment referent a l’elecció del rector; per tant, de conformitat amb el que estableix l’article 24.2.29 dels Estatuts de la UIB, el Consell de Govern acorda d’establir el procediment d’elecció del rector d'aquesta universitat en els termes següents:

Sumari

Capítol preliminar. Disposicions generals

Article 1. Objecte
Article 2. Sufragi passiu
Article 3. Sufragi actiu

Capítol I. Cens electoral

Article 4. Publicació
Article 5. Sectors
Article 6. Comprovació
Article 7. Reclamacions

Capítol II. Comissió Electoral

Article 8. Composició

Capítol III. Procediment electoral

Article 9. Convocatòria d'eleccions
Article 10. Presentació de candidatures
Article 11. Proclamació de candidatures
Article 12. Campanya electoral
Article 13. Circumscripció
Article 14. Vot electrònic
Article 15. Ponderació
Article 16. Proclamació del rector
Article 17. Reclamacions
Article 18. Nomenament
Article 19. Durada del mandat

Disposicions addicionals

Primera. Interins
Segona. Presentació de documents
Tercera. Denominacions

Disposició derogatòria

Única. Derogació normativa

Disposició final

Única. Entrada en vigor

---

Capítol preliminar. Disposicions generals

Article 1. Objecte

L’objecte d’aquesta normativa és regular el procediment pel qual la comunitat universitària ha d’elegir el rector de la UIB, mitjançant elecció directa de tots els membres de la comunitat universitària per sufragi universal ponderat, lliure i secret.

Article 2. Sufragi passiu

  1. Tenen la condició d’elegibles com a rector els membres del personal docent i investigador permanent doctor a temps complet que reuneixin els mèrits d’investigació, docència i experiència en gestió universitària que garanteixin una alta capacitat investigadora, una trajectòria docent acreditada i també prou experiència de gestió universitària en algun càrrec unipersonal.
  2. De conformitat amb les previsions de la disposició transitòria primera de la LOSU, els mèrits que han de reunir els candidats a rector són estar en possessió de: tres sexennis de recerca, tres quinquennis docents i quatre anys d'experiència de gestió universitària en algun càrrec dels compresos al capítol III (Dels òrgans unipersonals de la Universitat) del títol I (De l'estructura i el govern de la Universitat) dels Estatuts de la UIB. No s’hi poden entendre inclosos, a aquests efectes, els càrrecs assimilats.
    Així mateix, s'entendrà que compleix el requisit d'experiència de gestió universitària qui hagi ocupat el càrrec de síndic de greuges com a mínim durant quatre anys.

Article 3. Sufragi actiu

  1. Poden exercir el dret de sufragi actiu els membres de la comunitat universitària que, en la data de la convocatòria de les eleccions, compleixin els requisits exigits per formar part d'algun dels sectors regulats a l'article 5.1 d'aquesta normativa i figurin en el cens electoral.
    En cas que un membre de la comunitat universitària estigui inclòs en dos o més sectors, només pot exercir el dret de sufragi actiu en representació d’un sector. A aquests efectes, s'aplicarà la regla prevista a l'article 5.2 d'aquesta normativa.
  2. El dret de sufragi és personal i intransferible; mai no pot exercitar-se per delegació.
  3. No té dret de sufragi el personal que desenvolupi plaça o lloc en comissió de serveis fora de la Universitat ni el que es trobi en situació de serveis especials o en suspensió de contracte.
  4. Ningú no pot ser obligat o coaccionat, sota cap pretext, a exercir el dret de sufragi ni a revelar el sentit del seu vot.

Capítol I. Cens electoral

Article 4. Publicació

La Universitat ha de tenir actualitzats els censos electorals corresponents, els quals s’han de fer públics a la pàgina web de la Universitat com a màxim cinc dies després de la data de publicació de la convocatòria de les eleccions, a fi que els interessats hi puguin consultar si hi estan inclosos.

Article 5. Sectors

1. El cens electoral és integrat pels sectors següents:

a) Sector A): professors amb vinculació permanent a la Universitat. S'hi entenen inclosos:

  • Els funcionaris dels cossos docents universitaris següents: catedràtics d’universitat, professors titulars d’universitat, catedràtics d’escola universitària i professors titulars d’escola universitària.
  • Els catedràtics laborals i els professors titulars laborals.
  • Els professors contractats doctors.
  • Els professors col·laboradors.

b) Sector B): resta de personal docent i investigador. S'hi entenen inclosos:

  • Els ajudants.
  • Els professors ajudants doctors.
  • Els professors associats.
  • Els professors substituts.
  • Els professors distingits.
  • Els professors visitants.
  • Els professors emèrits.
  • Els contractats predoctorals.
  • Els qui tenguin un contracte d'accés de personal investigador doctor.
  • Els contractats com a investigador distingit.
  • Els contractats per a activitats cientificotècniques.
  • Els professors associats per exempció de càrrec i els associats per exempció de docència dels professors de Campus Digital - illes.

c) Sector C): estudiants. S'hi entenen inclosos:

  • Estudiants de grau: són els estudiants matriculats d’ensenyaments de grau conduents a l’obtenció de títols oficials i amb validesa en tot el territori de l’Estat. A efectes electorals, es consideren estudiants de grau els alumnes matriculats d’un mínim de 12 crèdits ECTS d’entre les assignatures bàsiques, obligatòries i optatives.
  • Estudiants matriculats d’estudis propis en la modalitat de diploma i diploma universitari amb un mínim de càrrega lectiva de 30 crèdits ECTS.
  • Estudiants de màster universitari: són els estudiants matriculats d’ensenyaments de màster conduents a l’obtenció de títols oficials i amb validesa en tot el territori de l’Estat. A efectes electorals, es consideren estudiants de màster els alumnes matriculats d’estudis propis en les modalitats de màster, d’especialista universitari i d’expert universitari, sempre que siguin graduats, diplomats o llicenciats, o equivalents.
  • Estudiants de doctorat: són els estudiants matriculats d’ensenyaments de doctorat conduents a l’obtenció de títols oficials i amb validesa en tot el territori de l’Estat.

No són electors els estudiants que estiguin matriculats d’ensenyaments que s’imparteixin en centres docents adscrits.

d) Sector D): personal tècnic, de gestió i d’administració i serveis vinculat a la UIB per una relació funcionarial o contractual i que hi presti els seus serveis.

2. Si un elector pertany a més d’un sector, hom li n’assignarà un, de conformitat amb les prioritats següents: pertinença al sector A), pertinença al sector D), pertinença al sector B), pertinença al sector C).

Qualsevol elector afectat pot demanar de canviar aquesta assignació mitjançant la reclamació oportuna davant la Comissió Electoral, en el termini de cinc dies des de la publicació del cens.

Article 6. Comprovació

  1. És responsabilitat de l'elector consultar el cens electoral per tal de comprovar que les dades són correctes i, així, poder exercir el dret a vot amb garanties.
  2. En cas de vot electrònic, regulat a l'article 14 d'aquesta normativa, l'elector ha de comprovar, a més, que disposa de credencials corporatives actives i que la seva identitat consta com a validada.

Article 7. Reclamacions

  1. Els titulars del dret de sufragi estan legitimats per interposar davant la Comissió Electoral reclamació en relació amb el cens en el termini de cinc dies des de la publicació del cens electoral, ja sigui per inclusió o per omissió indeguda.
  2. La Comissió Electoral ha de resoldre les reclamacions en el termini màxim dels tres dies següents a la finalització del termini de reclamació, i tres dies després, com a màxim, ha de publicar el cens definitiu.

Capítol II. Comissió Electoral

Article 8. Composició

  1. La Comissió Electoral, a la qual correspon el control del procediment d'elecció del rector, és formada per:
    1. El secretari general, o la persona que delegui, que actuarà com a president.
    2. El vicesecretari general, que actuarà com a secretari.
    3. Dos representants dels professors, elegits per i entre els del Consell de Govern, que seran els que integren la Comissió Electoral establerta als Estatuts, i els suplents respectius, elegits de la mateixa manera.
    4. Dos representants dels estudiants, elegits per i entre els del Consell de Govern, que seran els que integren la Comissió Electoral establerta als Estatuts, i els suplents respectius, elegits de la mateixa manera.
    5. Un representant del personal tècnic, de gestió i d'administració i serveis, elegit per i entre els del Consell de Govern, que serà el que integra la Comissió Electoral establerta als Estatuts, i el suplent respectiu, elegit de la mateixa manera.
    6. Un expert en dret electoral, i el suplent respectiu.
    7. Un expert en informàtica, i el suplent respectiu.
  2. La Comissió Electoral, quan ho consideri convenient, pot exigir la col·laboració necessària de tots els òrgans unipersonals de govern de la Universitat.

Capítol III. Procediment electoral

Article 9. Convocatòria d'eleccions

  1. El procés electoral s’ha d’iniciar per acord del Consell de Direcció, a proposta de la Comissió Electoral, i la convocatòria d'eleccions s’ha de publicar al Full Oficial de la UIB (FOU).
  2. L’acord de convocatòria d'eleccions ha de fixar les dates en què aquestes s’han de dur a terme. Necessàriament han de ser en període lectiu i no poden coincidir amb els períodes d’avaluació complementària ni extraordinària.
  3. A partir de la data de convocatòria d’eleccions, s’obrirà un procés que constarà de tres fases: presentació de candidatures, campanya electoral i votació.

Article 10. Presentació de candidatures

La condició de candidat a les eleccions de rector s’ha de manifestar formalment en un termini de tres dies a partir de l’endemà de la publicació de la convocatòria al FOU, mitjançant la sol·licitud electrònica específica, signada electrònicament, adreçada al president de la Comissió Electoral i presentada al Registre Electrònic General de la UIB (REG-UIB).

Article 11. Proclamació de candidatures

La Comissió Electoral, una vegada comprovades les condicions d’elegibilitat dels candidats, proclamarà les candidatures presentades l’endemà de la finalització del termini de presentació de candidatures.

Article 12. Campanya electoral

  1. La campanya electoral començarà l’endemà de la proclamació de les candidatures i acabarà a les 0 hores del dia de l’elecció.
  2. Les candidatures podran demanar a la Comissió Electoral una subvenció per a les despeses que es puguin derivar de la campanya electoral, per una suma màxima de 2.500 euros.
  3. La Comissió Electoral posarà a l’abast dels candidats: espai al servidor web, enllaç al web dels candidats, accés a llistes de correu electrònic, espais necessaris per poder-hi fer actes electorals i suport administratiu.
  4. Els candidats no poden fer servir els símbols de la Universitat, en especial l’escut i el logotip de la UIB, ni similars, en les activitats de campanya electoral ni, si escau, en les publicacions que s’hi relacionin, tant en paper com en format electrònic o pàgines web. 

Article 13. Circumscripció

La circumscripció electoral per a l’elecció de rector és única per a tots els sectors de la comunitat universitària i coincideix amb l’àmbit global de la Universitat.

Article 14. Vot electrònic

  1. El Consell de Direcció, a proposta de la Comissió Electoral, acordarà, si escau, la substitució de la votació presencial pel vot electrònic.
  2. El vot electrònic, també denominat e-vot, és aquell que s’emet mitjançant un dispositiu electrònic. Es regula per les disposicions de l’article 18 de la normativa electoral i la normativa que el desenvolupa.
  3. De conformitat amb les previsions de l’article 19 de la normativa electoral, la Comissió Electoral decidirà sobre la possibilitat de fer ús del vot electrònic anticipat.
  4. La Comissió Electoral és la responsable de l’obertura de l’urna electrònica.

Article 15. Ponderació

1. El vot per a l’elecció del rector es ponderarà per sectors, els regulats a l'article 5.1 d'aquesta normativa, i d'acord amb els percentatges següents:

a) Sector A): 51 per cent
b) Sector B): 12 per cent
c) Sector C): 25 per cent
d) Sector D): 12 per cent

2. El coeficient de ponderació de cada sector es calcularà de la manera següent:

taula

Els coeficients es calcularan amb quatre xifres decimals.

3. El nombre de vots ponderats corresponents a cada candidatura en cada sector es calcularà multiplicant el nombre de vots vàlids que obtingui la candidatura en cada sector pel coeficient de ponderació del sector.

4. El nombre de vots ponderats totals corresponents a cada candidatura es calcularà sumant els vots ponderats de la candidatura en qüestió en cada sector.

Article 16. Proclamació del rector

  1. Serà proclamat rector, en primera volta, el candidat que aconsegueixi el suport de més de la meitat dels vots vàlidament emesos, una vegada aplicades, per la Comissió Electoral, les ponderacions que preveu l’article 15 d’aquesta normativa.
  2. En el cas d’una sola candidatura, únicament es farà la primera volta.
  3. Si es presenta més d’un candidat al càrrec de rector i cap no assoleix la majoria requerida a l'apartat 1 d'aquest article, tindrà lloc una segona votació entre els dos candidats que hagin aconseguit el major nombre de vots en primera volta, tenint en compte les ponderacions esmentades. En la segona votació, serà proclamat el candidat que obtingui la majoria simple de vots, ateses les mateixes ponderacions.
  4. En el supòsit de segona votació, tindrà lloc el dia que hagi fixat el Consell de Direcció, a proposta de la Comissió Electoral.

Article 17. Reclamacions

  1. La Comissió Electoral serà l'encarregada d'atendre i resoldre les reclamacions que es presentin durant el procediment electoral.
    En cap cas no pot ser objecte de reclamació el fet de no haver pogut exercir el dret a vot com a conseqüència d'una errada relacionada amb la falta de comprovació regulada a l'article 6 d'aquesta normativa.
  2. Contra la proclamació de candidats a les eleccions a rector i la del candidat electe realitzades per la Comissió Electoral, les persones interessades hi podran interposar reclamació el dia hàbil següent. La Comissió Electoral ha de resoldre aquestes reclamacions el dia hàbil següent a la finalització del termini de reclamació.
  3. Les resolucions de la Comissió Electoral són recurribles davant el rector. La resolució del rector exhaureix la via administrativa.

Article 18. Nomenament

El rector serà nomenat per l’òrgan competent de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Article 19. Durada del mandat

La durada del mandat del rector serà de sis anys improrrogables i no renovables.

Disposicions addicionals

Primera. Interins

Els interins dels sectors A), B) i D) tenen la mateixa consideració que els funcionaris de carrera i els laborals, a l’efecte de considerar-los electors.

Segona. Presentació de documents

Tots els escrits i documents prevists en aquesta normativa, si no es disposa una altra cosa, s’han d’adreçar al president de la Comissió Electoral i s’han de presentar obligatòriament mitjançant la sol·licitud electrònica específica, signada electrònicament, al Registre Electrònic General de la UIB (REG-UIB).

Tercera. Denominacions

Totes les denominacions d’òrgans de govern, representació, càrrecs, funcions i membres de la comunitat universitària, com qualssevol que en aquesta normativa apareguin en gènere masculí, s’han d’entendre referides indistintament al gènere masculí o femení, segons el sexe del titular de qui es tracti.

Disposició derogatòria

Única. Derogació normativa

Queda derogat l’Acord normatiu 13914/2021, de 26 de març, pel qual s’estableix el procediment d’elecció del rector de la UIB (FOU núm. 515, de 23 d’abril).

Disposició final

Única. Entrada en vigor

La present normativa entrarà en vigor l’endemà de publicar-se al Full Oficial de la Universitat de les Illes Balears.

Ho faig publicar perquè se'n prengui coneixement i tengui els efectes que corresponguin.

Palma, en la data de la signatura electrònica
El rector
Jaume Carot