15555. ACORD NORMATIU del dia 26 de juliol de 2024 pel qual es modifica l’Acord normatiu 14882/2023, de 30 de març, pel qual s'aprova la normativa de reconeixement i transferència de crèdits de la Universitat.
El Consell de Govern, a la sessió ordinària del dia d’avui, fent ús de les competències que li atribueixen els apartats 32 i 40 de l’article 24.2 dels Estatuts d’aquesta universitat, ha aprovat la modificació de l’Acord normatiu 14882/2023, de 30 de març, pel qual s'aprova la normativa de reconeixement i transferència de crèdits de la Universitat.
Article 1. Modificació realitzada
Es modifica l’article 14.1.b), i la nova redacció és la següent:
«Un mínim de tres professors i un màxim de sis que imparteixin docència en la titulació, elegits per la junta de centre, i en el cas de màster, elegits pel comitè de direcció o la comissió en què delegui; entre els professors indicats, preferentment hi ha d’haver el responsable de mobilitat de la titulació. Si finalment no en forma part, s’ha d’incorporar a la comissió quan es discuteixin procediments de reconeixement de crèdits que afectin els programes de mobilitat.»
Article 2. Publicació del text modificat
Es disposa la publicació com a annex del text íntegre resultant de la modificació de l’articulat de la normativa de reconeixement i transferència de crèdits de la Universitat.
Disposició final
Única. Entrada en vigor
Aquesta modificació entrarà en vigor l’endemà de publicar-se al Full Oficial de la Universitat de les Illes Balears.
Ho faig publicar perquè se'n prengui coneixement i tingui els efectes que corresponguin.
Palma, en la data de la signatura electrònica
El Rector,
Jaume Carot
Annex
Capítol I. Disposicions generals
Article 1. Finalitat i àmbit d’aplicació
L’àmbit d’aplicació d’aquesta normativa és regular els procediments de reconeixement i transferència de crèdits que s’han d’aplicar a les titulacions oficials de grau i màster de la UIB.
Article 2. Definició
- De conformitat amb les previsions del Reial decret 822/2021, de 28 de setembre, pel qual s’estableix l’organització dels ensenyaments universitaris i del procediment d’assegurament de la seva qualitat:
- El reconeixement de crèdits suposa que la UIB accepta els crèdits que, havent estat obtinguts en uns ensenyaments oficials en aquesta o una altra universitat, són computats en altres ensenyaments diferents a l’efecte de l’obtenció d’un títol oficial.
L’acreditació de l’experiència professional i laboral pot ser reconeguda com a crèdits acadèmics emprats per obtenir un títol de caràcter oficial; de la mateixa manera poden ser reconeguts crèdits superats i cursats en estudis universitaris propis. - La transferència de crèdits implica que els documents acadèmics oficials acreditatius dels ensenyaments seguits per cada estudiant inclouran la totalitat dels crèdits obtinguts en ensenyaments oficials cursats anteriorment, en aquesta o una altra universitat, que no hagin conduït a l’acabament dels seus estudis i a la consegüent obtenció d’un títol oficial.
- El reconeixement de crèdits suposa que la UIB accepta els crèdits que, havent estat obtinguts en uns ensenyaments oficials en aquesta o una altra universitat, són computats en altres ensenyaments diferents a l’efecte de l’obtenció d’un títol oficial.
- Aquestes disposicions seran aplicables tant en el cas dels reconeixements com en la transferència de crèdits en el marc dels graus i dels màsters.
Capítol II. Reconeixement de crèdits
Article 3. Requisits previs per al reconeixement de crèdits
- Abans d’iniciar un procediment de reconeixement de crèdits per accedir a una titulació de grau o de màster, s’ha de verificar que l’estudiant pot ser admès en aquesta titulació.
- En el cas de les vies d’accés al grau previstes als articles 29 i 30 del Reial decret 412/2014, de 6 de juny, que afecten respectivament els estudiants que provenen d’altres universitats o que volen canviar de titulació i els estudiants amb estudis estrangers no homologats, així com els estudiants de la mateixa UIB que vulguin canviar de seu universitària, cal regir-se pel que estableix l’Acord normatiu 14791/2023, de 14 de febrer, pel qual es modifica l’Acord normatiu 12189/2017, de 20 de febrer, pel qual es regula l’accés i admissió als ensenyaments oficials de grau (FOU núm. 532, de 18 de febrer).
Article 4. Regles bàsiques per al reconeixement de crèdits en els ensenyaments oficials de grau
S’estableixen quatre tipus de regles per al reconeixement de crèdits, en funció del tipus d’estudi:
- Reconeixement de crèdits de formació bàsica.
- Sempre que el títol al qual es pretén accedir pertanyi al mateix àmbit de coneixement, tal com estableix el Reial decret 822/2021, són objecte de reconeixement fins a la totalitat dels crèdits de formació bàsica.
- Si en un procediment de reconeixement de crèdits d’assignatures de formació bàsica a l’estudiant li sobren crèdits, perquè n’ha cursats més al grau d’origen que els que exigeix el grau de destinació, la comissió de reconeixement i transferència de crèdits (CRiTC) els hi pot reconèixer, segons escaigui, per crèdits d’assignatures obligatòries o optatives, com a part dels sis crèdits que permet l’article 10.9 del Reial decret 822/2021, o com a crèdits transferits.
De la mateixa manera, encara que l’alumne tingui reconeguts tots els crèdits de formació bàsica de la titulació de destinació, la CRiTC li pot recomanar i permetre de matricular-se a qualsevol assignatura que no es correspongui amb els continguts i competències prèviament cursats i, tot i tenint sempre present el caràcter voluntari d’aquesta matrícula, en cas que l’assignatura sigui superada, formarà part de l’expedient acadèmic de l’estudiant.
- Reconeixement de crèdits de matèries no considerades com a formació bàsica.
La resta dels crèdits poden ser reconeguts per la Universitat, a través de les comissions de reconeixement i transferència de crèdits de cada titulació, tenint en compte l’adequació entre les competències i els coneixements associats a les restants matèries/assignatures cursades per l’estudiant i els prevists al pla d’estudis o bé tenint en compte el seu caràcter transversal. Es pot reconèixer la totalitat de la unitat certificable aportada per l’estudiant o, en tot cas, es farà un reconeixement per assignatures completes (mai no pot ser parcial). - Reconeixement de crèdits de títols oficials de grau que habilitin per a l’exercici de professions regulades.
En el cas de títols oficials de grau que habilitin per a l’exercici de professions regulades, per als quals s’hagin establert les condicions a què han d’adequar-se els plans d’estudis, es reconeixeran els crèdits dels mòduls definits a la norma reguladora corresponent. En cas de no haver-se superat íntegrament un determinat mòdul, el reconeixement es durà a terme per assignatures en funció de les competències i els coneixements que hi estan associats. - No poden ser objecte de reconeixement els crèdits corresponents als treballs de fi de grau, excepte aquells que s’hagin desenvolupat específicament en un programa de mobilitat.
Article 5. Regles bàsiques per al reconeixement de crèdits en ensenyaments de grau a partir d’estudis dels anteriors ensenyaments universitaris
- Els estudiants que hagin començat estudis d’acord amb anteriors ordenacions universitàries poden accedir als ensenyaments de grau, admesos prèviament per la UIB, conforme a la seva normativa reguladora i a les previsions del Reial decret 822/2021.
- Les actuacions a realitzar perquè els títols de grau substitueixin títols dels anteriors ensenyaments són les següents:
- En el cas d’extinció d’una titulació dissenyada conforme a sistemes universitaris anteriors per la implantació d’un nou títol de grau, l’adaptació de l’estudiant al pla d’estudis d’aquest últim implica el reconeixement de crèdits superats en funció de l’adequació entre les competències i els coneixements associats a les assignatures cursades per l’estudiant i els prevists al pla d’estudis de la titulació de grau.
- Quan aquestes competències i aquests coneixements no estiguin explicitats o no puguin deduir-se, es prendrà com a referència el nombre de crèdits i/o els continguts de les assignatures cursades.
- Igualment, es farà el reconeixement de les assignatures cursades que tinguin caràcter transversal.
- A aquest efecte, els plans d’estudis que condueixin als nous títols de grau contindran un quadre d’equivalències en el qual es relacionaran les assignatures del pla o dels plans d’estudis en extinció amb les equivalents del pla d’estudis de la titulació de grau, en funció dels coneixements i competències que s’han d’assolir en aquest últim.
- Si posteriorment a l’aprovació dels plans d’estudis les juntes de centre responsables dels títols de grau ho consideren necessari, poden sol·licitar al vicerectorat competent en matèria de gestió acadèmica de grau, a través de la Unitat de Gestió dels Estudis de Grau, una ampliació d’aquests quadres d’equivalències. Totes les taules d’equivalències han de ser públiques per a l’alumnat.
- Les assignatures superades en el pla antic que no tinguin equivalència amb alguna de les assignatures del grau nou (és a dir, que no presentin continguts i/o competències equiparables) es poden incorporar a l’expedient acadèmic com a crèdits genèrics de caràcter optatiu. Aquesta és l’única excepció en el procés de reconeixement a partir de plans d’estudis antics en què les comissions no han d’especificar quines assignatures no ha de cursar l’estudiant. L’estudiant pot escollir, entre les assignatures optatives que ofereix la titulació, les que vol cursar per completar els crèdits que necessitarà per obtenir-la.
- Per al reconeixement de crèdits entre estudis diferents i en el cas d’estudis parcials previs realitzats a la UIB o en una altra universitat espanyola o estrangera, sense equivalència amb els nous títols de grau, la comissió de reconeixement i transferència de crèdits de cada titulació pot reconèixer els crèdits de les matèries o assignatures cursades en funció de la seva adequació a les competències i els coneixements associats a assignatures de la titulació de destinació.
- Els qui, estant en possessió d’un títol oficial de llicenciat, arquitecte, enginyer, diplomat, arquitecte tècnic o enginyer tècnic, accedeixin als ensenyaments que condueixen a l’obtenció d’un títol de grau, obtindran el reconeixement de crèdits que escaigui en funció de l’adequació entre les competències i els coneixements associats a les assignatures cursades i els prevists al pla d’estudis de la titulació de grau, o pel seu caràcter transversal.
Article 6. Regles bàsiques per al reconeixement de crèdits en els ensenyaments oficials de màster
- Els qui, estant en possessió d’un títol oficial de llicenciat, arquitecte, enginyer, diplomat, arquitecte tècnic o enginyer tècnic, accedeixin als ensenyaments que condueixen a l’obtenció d’un títol oficial de màster, poden obtenir reconeixement de crèdits per assignatures prèviament cursades de caràcter optatiu o de lliure configuració en funció de l’adequació entre les competències i els coneixements associats a les assignatures superades i els prevists al pla d’estudis dels ensenyaments de màster. No poden ser objecte de reconeixement assignatures troncals o obligatòries.
- En cap cas no poden ser objecte de reconeixement crèdits cursats en estudis de grau per crèdits corresponents a estudis de màster.
- Igualment, entre ensenyaments oficials de màster són objecte de reconeixement les matèries/assignatures cursades en funció de l’adequació entre les competències i els coneixements associats als ensenyaments superats i els prevists al pla d’estudis del títol de màster que es cursi en el moment de la sol·licitud.
- En el cas de títols oficials de màster que habilitin per a l’exercici de professions regulades, per als quals s’hagin establert les condicions a què han d’adequar-se els plans d’estudis, es reconeixeran els crèdits dels mòduls definits a la norma reguladora corresponent. En cas de no haver-se superat íntegrament un determinat mòdul, el reconeixement es durà a terme per a assignatures en funció de les competències i els coneixements que hi estan associats.
- No poden ser objecte de reconeixement els crèdits corresponents als treballs de fi de màster, excepte aquells que s’hagin desenvolupat específicament en un programa de mobilitat.
- El reconeixement de crèdits en estudis oficials de màster a partir d’ensenyaments universitaris propis es farà d’acord amb el que disposen l’article 10 del Reial decret 822/2021 i l’article 8 d’aquesta normativa.
Article 7. Reconeixement de crèdits per activitats universitàries
El reconeixement de crèdits als estudis de grau per la participació en activitats universitàries de cooperació, solidàries, culturals, esportives i de representació estudiantil i la participació en activitats acadèmiques que amb caràcter docent organitzi la Universitat, previst a l’article 10.9.c) del Reial decret 822/2021, el regula l’Acord normatiu 14883/2023, de 30 de març.
Article 8. Reconeixement de crèdits per ensenyaments universitaris no oficials i per experiència laboral i professional
- De conformitat amb el Reial decret 822/2021, les comissions de reconeixement i transferència de crèdits (CRiTC) dels estudis de grau i de màster poden fer reconeixements de crèdits en funció d’ensenyaments universitaris no oficials (títols propis o de formació permanent) i de l’experiència professional o laboral, sempre que hi hagi relació amb les competències inherents a la titulació. El reconeixement d’aquests crèdits no incorporarà qualificació dels dits crèdits i, per tant, no computaran a efectes del barem de l’expedient.
- En termes generals, es pot reconèixer fins a un màxim del 15 per cent del total de crèdits de la titulació a la qual pretén accedir l’estudiant a partir d’ensenyaments universitaris no oficials i de l’experiència professional o laboral.
- No obstant les previsions del punt anterior, els crèdits procedents de títols propis, excepcionalment, poden ser objecte d’un reconeixement en un percentatge superior de l’esmentat o, si escau, ser objecte de reconeixement en la seva totalitat, sempre que el corresponent títol propi s’hagi extingit i s’hagi substituït pel títol oficial. Per això, aquest fet ha de constar a la memòria de verificació del pla d’estudis de la titulació de grau o de màster.
- Les CRiTC poden proposar a l’òrgan competent de la titulació l’aplicació de taules d’equivalències de crèdits vinculades a determinats títols no oficials i criteris específics de reconeixement de crèdits per experiència professional o laboral. L’òrgan responsable les remetrà a la Comissió Acadèmica per a l’aprovació definitiva.
- En cas que una titulació de grau o de màster ja verificada vulgui fer un reconeixement de crèdits a partir d’un títol propi superior al 15 per cent del total de crèdits del seu pla d’estudis, ha de tramitar una modificació del seu pla d’estudis en els termes que determini el Consell de Direcció; el reconeixement no serà aplicable fins que no es disposi de la corresponent autorització del Consell d’Universitats.
Article 9. Reconeixement de crèdits en programes de mobilitat
- Els estudiants que participin en programes de mobilitat nacionals o internacionals s’han d’atenir a la normativa que determini el vicerectorat competent en matèria de relacions internacionals. No obstant això i en termes generals, aquests estudiants, cursant un període d’estudis en altres universitats o institucions d’educació superior, obtindran el reconeixement dels crèdits superats que es derivi de l’acord acadèmic definitiu fixat específicament a aquest efecte.
- Els professors responsables de mobilitat de cada titulació supervisaran els acords acadèmics de reconeixement de crèdits establerts amb els alumnes i hi donaran el vistiplau, d’acord amb les línies que marqui la seva comissió de reconeixement i transferència de crèdits. Si escau, hauran de retre comptes de la seva actuació davant aquesta comissió.
Article 10. Efectes del reconeixement de crèdits
- En el procés de reconeixement quedaran reflectides de forma explícita les assignatures que no ha de cursar l’estudiant. En aquest cas s’entendrà que aquestes assignatures ja han estat superades i no són susceptibles de nova avaluació. L’única excepció a aquesta regla és el tipus de reconeixement al qual fa esment l’apartat 5.2.f) d’aquesta normativa.
- La qualificació de les assignatures superades com a conseqüència d’un procediment de reconeixement serà equivalent a la qualificació de les assignatures que han donat origen a aquest procediment. En cas necessari, es realitzarà la mitjana ponderada quan diverses assignatures comportin el reconeixement d’una de sola a la titulació de destinació. Si alguna assignatura d’origen és reconeguda, però no té qualificació, figurarà amb la qualificació d’apta i no es computarà a l’efecte del càlcul de la nota mitjana de l’expedient.
- El reconeixement de crèdits que derivi d’un cicle formatiu de grau superior (CFGS) cursat a les Illes Balears es regirà per l’acord marc entre la Conselleria d’Educació i Formació Professional del Govern de les Illes Balears i la Universitat de les Illes Balears i pels annexos corresponents a cada titulació de grau en particular. Si el cicle formatiu no ha estat cursat a les Illes Balears, la CRiTC pot establir els reconeixements equivalents a l’acord marc esmentat anteriorment. En tot cas, el reconeixement dels crèdits assignats a determinats mòduls, matèries o assignatures de la titulació de grau es farà amb la qualificació d’«apte» i no es computarà a l’efecte de la nota mitjana de l’expedient. Aquest reconeixement no podrà superar el màxim permès a la normativa vigent.
Article 11. Taules d’equivalències en els títols de grau i de màster
- Els centres responsables de les titulacions, a través de les seves comissions, poden elaborar taules d’equivalències per tal de reconèixer automàticament crèdits obtinguts en altres titulacions de la Universitat de les Illes Balears. L’aplicació d’aquestes taules d’equivalències s’ha de sol·licitar al vicerectorat competent en matèria de gestió acadèmica de grau o de postgrau a través de la seva unitat de gestió, sigui de grau o de postgrau.
- Aquestes taules d’equivalències han de complir tots els requisits establerts als articles anteriors d’aquesta normativa i seran públiques i permetran als estudiants conèixer anticipadament les assignatures que els seran reconegudes.
Capítol III. Transferència de crèdits
Article 12. Aplicació de la transferència
Els crèdits corresponents a assignatures prèviament superades per l’estudiant en ensenyaments oficials universitaris no conclosos i que no puguin ser objecte de reconeixement seran transferits, a petició de l’estudiant, al seu expedient en els estudis als quals ha accedit amb la qualificació d’origen i es reflectiran als documents acadèmics oficials acreditatius dels estudis seguits pel mateix estudiant, així com al suplement europeu al títol.
Capítol IV: Procediment per al reconeixement i la transferència de crèdits
Article 13. Òrgans competents i funcions
- Els òrgans competents que poden participar en la resolució dels procediments de reconeixement i transferència de crèdits són:
- La comissió de reconeixement i transferència de crèdits que es constituirà per a cada titulació de grau i de màster.
- La Comissió Acadèmica de la Universitat, com a òrgan d’assessorament en matèria d’ordenació acadèmica.
- Les unitats administratives de suport en matèria d’ordenació acadèmica.
- Els serveis administratius de cada estudi seran la unitat tramitadora.
- Les funcions de les comissions de reconeixement i transferència de crèdits són:
- Resoldre les sol·licituds de reconeixement i transferència de crèdits. Aquestes resolucions s’han d’ajustar als terminis que marqui per a cada any acadèmic el Consell de Direcció.
- Elaborar, i proposar al centre responsable de la titulació perquè les aprovi, taules de reconeixement complementàries a les ja vigents o als procediments legalment establerts per tal de facilitar i fer que sigui transparent tot el procés.
- Emetre els informes que els requereixin en cas que hi hagi recursos sobre les seves resolucions.
- La Comissió Acadèmica de la UIB, com a òrgan assessor, té les funcions següents:
- Vetllar pel correcte funcionament de les comissions de reconeixement i transferència de crèdits.
- Coordinar el funcionament de les comissions de les titulacions perquè hi hagi línies comunes d’actuació en l’aplicació d’aquesta i de la resta de normatives.
- Resoldre, si escau, els dubtes que puguin sorgir en el processos de reconeixement i en l’aplicació de la present normativa.
- Revisar els recursos d’alçada que s’interposin i emetre, si escau, els informes oportuns.
- Proposar al Consell de Direcció el termini de presentació de sol·licituds per al reconeixement i transferència de crèdits, que no podrà finalitzar abans que acabi el termini d’admissió.
Article 14. Composició i funcionament de les comissions de reconeixement i transferència de crèdits
- Les comissions de reconeixement i transferència de crèdits de cada titulació les han de formar:
- El degà o director d’escola o de centre, o persona que delegui.
- Un mínim de tres professors i un màxim de sis que imparteixin docència en la titulació, elegits per la junta de centre, i en el cas de màster, elegits pel comitè de direcció o la comissió en què delegui; entre els professors indicats, preferentment hi ha d’haver el responsable de mobilitat de la titulació. Si finalment no en forma part, s’ha d’incorporar a la comissió quan es discuteixin procediments de reconeixement de crèdits que afectin els programes de mobilitat.
- Un representant de l’alumnat de la titulació, elegit per la junta de centre, i en el cas de màster, elegit pel comitè de direcció o la comissió en què delegui.
- Un representant del personal d’administració i serveis, elegit per la junta de centre, i en el cas de màster, elegit pel comitè de direcció o la comissió en què delegui.
- Les comissions s’han de reunir, com a mínim, dues vegades durant l’any acadèmic i seran les responsables d’analitzar cadascuna de les sol·licituds de reconeixement o transferència de crèdits i dictaminaran d’acord amb les directrius generals que s’especifiquen a la present normativa. Les comissions, si escau, prendran els acords per majoria simple, amb el vot de qualitat del president.
- Les unitats administratives de suport en matèria d’ordenació acadèmica són les encarregades de donar suport a les comissions de reconeixement i transferència de crèdits tant a l’hora de proporcionar documentació com de resoldre dubtes que puguin sorgir, així com de tramitar qualsevol sol·licitud adreçada al vicerectorat competent en matèria de gestió acadèmica de grau o de postgrau o a la Comissió Acadèmica de la UIB.
Article 15. Terminis i procediments
- El Consell de Direcció de la UIB, a proposta de la Comissió Acadèmica, establirà el termini de presentació de sol·licituds per al reconeixement i transferència de crèdits, així com el termini per emetre i notificar la resolució corresponent als estudiants. En qualsevol cas, els estudiants han d’estar assabentats de la resolució abans que acabin les dates de matriculació que la UIB tingui establertes o, si escau, tindran obert el període de matriculació fins que s’hagi emès i notificat la resolució. Els centres responsables de les titulacions no tenen l’obligació d’atendre sol·licituds de reconeixement i transferència de crèdits que es presentin fora dels terminis establerts cada any acadèmic.
- La persona interessada ha de presentar una sol·licitud electrònica específica i adjuntar-hi la documentació corresponent per a cada cas, si la UIB no disposa d’aquesta informació. Les sol·licituds s’han d’adreçar: a) en el cas d’estudis de grau, al president de la CRiTC de la titulació en la qual es trobi matriculat o es vulgui matricular l’estudiant, i b) en el cas d’estudis de màster, al director de la titulació.
Com s’ha dit a l’article 3, només es pot iniciar el procés de reconeixement i transferència de crèdits quan hi hagi constància que l’estudiant pot ser admès a la titulació de destinació.
Article 16. Recursos
Contra les resolucions dels òrgans indicats en aquesta normativa s’hi pot interposar recurs d’alçada davant el Rector, en el termini d’un mes des de l’endemà de la notificació de la resolució. En el supòsit de resolució estimatòria del recurs, si escau, s’adoptaran les mesures necessàries per a l’efectivitat del contingut de la resolució adoptada.
Capítol V: Incorporació a l’expedient de l’estudiant del reconeixement i la transferència de crèdits
Article 17. Documents acadèmics
- Tots els crèdits obtinguts per l’estudiant en ensenyaments oficials cursats en qualsevol universitat, els transferits, els reconeguts i els superats per a l’obtenció del corresponent títol, seran inclosos al seu expedient acadèmic i reflectits al suplement europeu al títol, regulat pel Reial decret 1044/2003, d’1 d’agost, una vegada abonats els preus públics vigents.
- Les sol·licituds de reconeixement de crèdits han de tenir, de manera general, l’origen en assignatures realment cursades i superades; en cap cas no es poden referir a assignatures prèviament reconegudes o adaptades. No obstant això, en el cas dels alumnes de plans antics que provenen de cicles formatius de grau superior, s’ha de tenir present que les assignatures preuniversitàries que en el seu moment foren convalidades per assignatures dels seus plans, mitjançant el corresponent conveni, també han de ser objecte de reconeixement de crèdits.
- Els processos de reconeixement de crèdits suposen detallar, com a mínim, la informació següent, que després a l’expedient acadèmic apareixerà en la forma i amb el contingut que s’acordin:
- Les assignatures origen que són l’objecte del reconeixement: nom de l’assignatura, universitat on s’ha cursat, tipologia, crèdits (tant si són LRU com si són ECTS), qualificació i any acadèmic.
- El nombre de crèdits reconeguts, la seva tipologia (crèdits de formació bàsica, obligatoris o optatius), la qualificació numèrica i l’any acadèmic en què s’ha produït el reconeixement.
- La relació d’assignatures obligatòries i, si escau, de formació bàsica i optatives de la titulació de destinació que l’estudiant no pot cursar perquè les seves competències i/o continguts coincideixen amb les assignatures d’origen. S’entén que en el cas de les assignatures de formació bàsica que no apareguin a la relació, l’estudiant les ha de cursar obligatòriament si li manquen crèdits d’aquesta tipologia per completar o, si els té tots reconeguts, les podria cursar voluntàriament (i la comissió li podria fer aquesta recomanació). En el cas de les assignatures optatives que no apareguin a la llista, s’entén que l’estudiant les té totes a la seva disposició per completar els crèdits que requereix la titulació o bé, en cas que tingui tots els crèdits d’aquesta tipologia reconeguts, també les podria cursar de manera voluntària.
- La suma de crèdits, per separat, de les assignatures de formació bàsica i de les obligatòries de la titulació de destinació que l’estudiant no pot cursar ha de ser igual o inferior al nombre de crèdits reconeguts per cada una d’aquestes tipologies.
Disposicions addicionals
Primera. Desenvolupament
Es faculta el Consell de Direcció perquè desenvolupi les normes bàsiques objecte d’aquesta normativa o altres aspectes complementaris.
Segona. Denominacions
Totes les denominacions d’òrgans de govern, representació, càrrecs, funcions i membres de la comunitat universitària, com qualssevol que en aquesta normativa apareguin en gènere masculí, s’han d’entendre referides indistintament al gènere masculí o femení, segons el sexe del titular de qui es tracti.
Disposició transitòria
Única. Reconeixement de crèdits de forma transitòria
Mentre les memòries de les titulacions no s’hagin adaptat als àmbits del coneixement establerts al Reial decret 822/2021, sempre que el títol al qual es pretén accedir pertanyi a la mateixa branca de coneixement, serà objecte de reconeixement almenys el 15 per cent del total dels crèdits del títol, corresponents a matèries de formació bàsica de la branca esmentada.
Disposició derogatòria
Única. Derogació normativa
Queden derogats l’Acord normatiu 9093/2009, de 5 de juny (FOU núm. 314, de 12 de juny), i els acords normatius 9494/2010, de 22 de juliol (FOU núm. 335, de 29 de juliol), 9683/2011, de 2 de febrer (FOU núm. 344, de 18 de febrer), 10533/2013, de 15 de febrer (FOU núm. 379, de 15 de març), i 11923/2016, de 20 de juny (FOU núm. 433, de 15 de juliol), de modificació de l’Acord normatiu 9093/2009, l’Acord executiu 9258/2009, d’1 de desembre, pel qual es desenvolupa l’Acord normatiu 9093/2009 (FOU núm. 321, de 18 de desembre), i les correccions d’errors dels acords normatius 9683/2011 i 10533/2013.
Disposició final
Única. Entrada en vigor
La present normativa entrarà en vigor l’endemà de publicar-se al Full Oficial de la Universitat de les Illes Balears.