15053. ACORD EXECUTIU del dia 6 de setembre de 2023 pel qual es crea l’Àrea de Suport Experimental i Serveis Cientificotècnics de la Universitat de les Illes Balears.
Per llei i per vocació, la Universitat assumeix la generació i transmissió de coneixement com a missions fundacionals principals. La generació de coneixement s’articula a través de l’activitat investigadora, i els tres components nuclears d’un ecosistema investigador són les persones, les infraestructures i el finançament per a l’execució de projectes. Per altra banda, en moltes àrees del coneixement, les activitats experimentals i pràctiques representen una modalitat didàctica fonamental en la transmissió del coneixement, i els laboratoris docents experimentals en són un element clau.
El personal dedicat a la investigació es classifica en quatre grups: a) el personal investigador, incloent-hi els investigadors en formació; b) el personal tècnic de suport experimental; c) el personal tècnic de suport en gestió i administració, i d) el personal de suport indirecte a l’activitat investigadora. Així mateix, el personal tècnic de suport experimental també participa en la docència pràctica impartida en laboratoris i contextos experimentals més generals.
Fins al moment, la Universitat s’ha dotat de personal tècnic experimental encarregat de la gestió i l’ús d’equipaments científics singulars gestionats pels Serveis Cientificotècnics, de personal de suport experimental a línies de recerca molt competitives i de personal de suport a laboratoris de docència. No obstant això, aquests col·lectius es troben orgànicament dispersos i sense coordinació, amb una definició de funcions molt atomitzada. Aquesta manca institucional d’estructura orgànica coordinadora del suport experimental a l’activitat investigadora i docent representa una debilitat que dificulta l’eficiència i optimització dels recursos i n’obstaculitza la planificació i visibilització.
En aquest context, es proposa la creació d’una estructura integradora que asseguri la coordinació del suport tècnic experimental a la recerca i la docència. L’Àrea de Suport Experimental i Serveis Cientificotècnics (ASESC) pretén ordenar i coordinar l’estructura de promoció i suport tècnic a la recerca i a la docència experimentals realitzades a la UIB acompanyant el personal investigador i duent a terme les tasques experimentals necessàries per a una execució racional i professional de les activitats docent i investigadora. L’organització de l’Àrea en diferents unitats respon a l’objectiu d’ordenar els treballs de suport experimental mitjançant criteris i instruments innovadors i de qualitat, oferint un suport professional i una atenció personalitzada i propera tant al personal investigador com als professors responsables d’activitats docents experimentals.
Així mateix, l’ASESC esdevé un instrument de millora, impuls i suport a la política científica establerta pels òrgans de govern de la UIB a través del Pla estratègic 2023-2027, aprovat pel Consell de Govern el dia 26 de juliol de 2023.
Per tot el que s’ha indicat, el Consell de Direcció, a la sessió ordinària del dia d’avui, fent ús de la competència que li atribueix l’article 27.1.a) i h) dels Estatuts d’aquesta universitat, ha acordat de crear l’Àrea de Suport Experimental i Serveis Cientificotècnics, en els termes següents:
Títol I. Disposicions generals
Article 1. Creació i dependència
- Es crea l’Àrea de Suport Experimental i Serveis Cientificotècnics (ASESC) com a unitat integral de suport a les activitats experimentals per a la recerca i la docència.
- L’ASESC depèn orgànicament del vicerector amb competències en recerca.
Article 2. Estructura
L’ASESC és formada per les unitats funcionals següents:
- Serveis Cientificotècnics.
- Unitat de Suport a Laboratoris i Línies de Recerca.
- Centres de gestió d’infraestructures i equipaments cientificotècnics insignes.
Article 3. Funcions
- L’ASESC contribueix al desenvolupament d’una activitat acadèmica de prestigi i sensible amb la societat, a través del treball experimental amb grans equipaments, en laboratoris de docència i en línies d’investigació estratègiques. Així mateix, l’ASESC té per objectiu ser reconeguda entre la comunitat universitària com una estructura altament eficaç, professional i compromesa amb les missions institucionals de recerca i docència experimentals de qualitat.
- Les funcions de l’ASESC són les següents:
- Assessorar i donar suport en la política científica i investigadora institucional, amb un focus especial en el vessant experimental.
- Promoure la consecució dels objectius vinculats a la recerca establerts al Pla estratègic de la UIB i contribuir-hi.
- Promoure i gestionar l’execució de l’activitat investigadora experimental de la UIB i donar-hi suport i assessorament integral.
- Assessorar i donar suport tècnic i de gestió en matèria de polítiques d’accés a recursos i equipaments cientificotècnics institucionals i de l’entorn.
- Informar i assessorar el personal investigador de la UIB sobre l’ús dels equipaments disponibles als Serveis Cientificotècnics i als centres creats en virtut de l’article 10 d’aquest acord, i sobre les vies d’accés a altres grans equipaments de l’entorn; així mateix, difondre aquesta informació entre el personal investigador de la UIB.
- Promoure i gestionar l’ús d’equipaments de caràcter estratègic institucional mitjançant els Serveis Cientificotècnics, amb la inclusió dels tràmits administratius necessaris per adquirir, mantenir i donar de baixa l’equipament.
- Proporcionar suport a laboratoris docents en la preparació de les activitats recollides en guies docents i plans d’estudis oficials.
- Proporcionar suport experimental a línies de recerca estratègiques i altament competitives.
- Promoure i coordinar la participació del personal investigador de la UIB en oportunitats de captació de fons per a l’adquisició i la millora de l’equipament dels Serveis Cientificotècnics.
- Liderar i coordinar les tasques de definició tècnica necessàries per a la licitació de l’equipament.
- Assessorar en la política d’adquisició d’equipament i infraestructura cientificotècnica el personal docent i investigador i els òrgans de govern de la UIB.
- Promoure la col·laboració amb altres entitats estatals i internacionals en el marc de l’accés a infraestructura cientificotècnica singular i d’avantguarda.
- Promoure i gestionar l’accés a l’equipament científic de la UIB per part del personal investigador del nostre entorn i, en particular, del personal de l’Ecosistema de Ciència, Tecnologia i Innovació de les Illes Balears.
- Promoure i gestionar l’elaboració d’estudis de recerca i innovació per a empreses i particulars d’acord amb els convenis i protocols signats i amb les tarifes vigents.
- Altres funcions vinculades al suport experimental a les activitats docent i investigadora que els òrgans de govern de la Universitat li encomanin.
Article 4. Recursos
La UIB dotarà l’ASESC dels recursos humans i materials necessaris, d’acord amb les disponibilitats pressupostàries, per al desenvolupament de les seves funcions.
Títol II. Govern
Article 5. Comissió Rectora
- L’ASESC tindrà una Comissió Rectora que fixarà les directrius, els criteris generals d’actuació i funcionament, la planificació estratègica de l’Àrea i l’assignació de funcions als recursos humans de l’Àrea.
- La Comissió Rectora és l’òrgan de govern de l’ASESC. Té la composició següent:
- El Rector o la persona que delegui, que actuarà com a president.
- El vicerector amb competències en recerca o la persona que delegui.
- El vicerector o els vicerectors amb competències en docència oficial o les persones que deleguin.
- El vicerector amb competències en infraestructures.
- La Gerenta o la persona que delegui.
- El director de l’ASESC, que actuarà com a secretari.
- Són funcions de la Comissió Rectora de l’ASESC:
- Aprovar la planificació estratègica de l’Àrea, a proposta de l’Equip de Direcció i oïdes les propostes de la Comissió d’Usuaris.
- Elevar al Consell de Direcció les propostes de reglaments de funcionament de les unitats i estructures que conformen l’Àrea.
- Acordar els criteris i mecanismes d’accés als equipaments i d’assignació de recursos humans de què s’ha dotat l’Àrea.
- Aprovar el Reglament dels Serveis Cientificotècnics, a proposta de l’Equip de Direcció.
- Aprovar els comptes anuals i la memòria d’activitats realitzades, a proposta de l’Equip de Direcció.
- Aprovar el pressupost i pla anual d’activitats en el darrer bimestre de l’any, a proposta de l’Equip de Direcció, oïda la Comissió d’Usuaris.
- Altres funcions que afectin la direcció estratègica de l’ASESC.
- La Comissió Rectora es reunirà a proposta de qualsevol dels seus membres, amb una freqüència no inferior a la semestral.
- El president podrà convidar expressament a assistir a sessions de la Comissió Rectora persones que puguin contribuir a tractar temes específics d’aquelles sessions. Les persones convidades actuaran amb veu i sense vot.
Article 6. Comissió d’Usuaris
- La Comissió d’Usuaris de l’ASESC és l’òrgan consultiu de l’Àrea. Té la composició següent:
- El director de l’ASESC, que actuarà com a president.
- El subdirector o els subdirectors de l’ASESC.
- Els caps de les unitats del personal tècnic, de gestió i d’administració i serveis en les quals es trobi adscrit el personal tècnic de l’ASESC. D’entre aquestes persones s’elegirà la que actuï com a secretari.
- Dos membres per cada departament i institut universitari de recerca amb usuaris de l’Àrea, designats per acord del consell de departament o òrgan equivalent.
- Els responsables de grups de les línies de recerca amb tècnics de suport experimental assignats.
- Les directores del Centre d’Estudis de Postgrau i de l’Escola de Doctorat de la UIB.
- Els degans i el director dels centres que tinguin estudis amb tècnics de laboratori docent assignats o les persones que deleguin.
- Dos representants dels estudiants, designats pel Consell d’Estudiants.
- Aquelles persones que l’Equip de Direcció o la Comissió Rectora convidin.
- Les atribucions de la Comissió d’Usuaris són:
- Assessorar la direcció de l’Àrea en l’adquisició d’instrumental científic.
- Proposar accions encaminades a una millora de les prestacions i del funcionament general de l’ASESC.
- Proposar la creació de comissions d’usuaris sectorials que reuneixin un grup concret d’usuaris amb la finalitat d’assessorar respecte a les polítiques d’accés i utilització de determinades instal·lacions.
- Emetre dictàmens no vinculants davant les consultes potestatives que la Comissió Rectora o l’Equip de Direcció li adreci.
- La Comissió d’Usuaris s’ha de reunir ordinàriament amb una freqüència mínima anual.
Article 7. Equip de Direcció
- L’ASESC serà dirigida per un equip de direcció format per un director i un o més subdirectors, designats pel Consell de Direcció de la UIB entre el personal docent i investigador amb experiència acreditada en la direcció de recerca experimental.
- El director de l’ASESC és l’encarregat de dirigir i coordinar l’ASESC, així com promoure, coordinar i gestionar el suport experimental a la recerca i la docència de la UIB. El director exerceix funcions de suport i assessorament al vicerector amb competències en recerca en matèria de disseny i gestió de les polítiques d’accés a recursos institucionals de suport experimental.
Així mateix, també són funcions del director:- Exercir la direcció executiva de l’ASESC i del seu personal.
- Exercir la coordinació funcional i estratègica de les oficines, serveis i unitats que integren l’ASESC.
- Coordinar-se amb els responsables executius del personal tècnic de suport a laboratoris i línies de recerca estratègiques.
- Assessorar els òrgans de govern de la Universitat en l’àmbit de la política en matèria de suport experimental a la docència i la recerca.
- Proposar i administrar el pressupost anual de l’ASESC.
- Coordinar la confecció d’informes i memòries en l’àmbit de l’activitat investigadora experimental a la UIB.
- Representar l’ASESC davant els òrgans de govern de la UIB i davant altres institucions.
- Coordinar amb la resta de serveis de la UIB els processos administratius que afectin la recerca experimental.
- Elevar al Consell de Direcció les propostes de designació del subdirector o els subdirectors.
- Executar els acords del Consell de Govern, Consell de Direcció, Comissió d’Investigació i del vicerector amb competències en recerca i docència experimental.
- Dissenyar, elevar a la Comissió Rectora i coordinar polítiques que facilitin l’accés d’empreses i altres entitats de l’Ecosistema de Ciència, Tecnologia i Innovació de les Illes Balears als equipaments i infraestructura científica de l’Àrea.
- Altres funcions que li encomanin el Consell de Govern, el Consell de Direcció i el vicerector amb competències en recerca.
El director serà un membre permanent del personal docent i investigador amb un mínim de dos sexennis d’investigació o de transferència reconeguts. A efectes retributius i de reconeixement de càrrega docent, el càrrec de director està assimilat, com a mínim, al de degà.
- La funció del subdirector o dels subdirectors de l’ASESC és donar suport específic al director en àmbits concrets de les seves competències, com ara la gestió del personal a les unitats de l’Àrea o la gestió de la contractació de béns i serveis.
El subdirector o els subdirectors han de ser membres permanents del personal docent i investigador amb un mínim d’un sexenni d’investigació reconegut. A efectes retributius i de reconeixement de càrrega docent, aquest càrrec està assimilat, com a mínim, al de vicedegà.
Títol III. Unitats funcionals
Article 8. Serveis Cientificotècnics
- Els Serveis Cientificotècnics (SCT) es crearen mitjançant l’Acord executiu 6894/2004, de 25 de maig, com un conjunt de laboratoris, instal·lacions tècniques i mitjans instrumentals que pertanyen a la UIB, amb la finalitat d’optimitzar i racionalitzar el seu règim d’utilització.
- Mitjançant el present acord s’incorporen a l’ASESC.
- Els Serveis Cientificotècnics tenen les funcions següents:
- Donar suport al personal investigador i tècnic experimental de la UIB per al desenvolupament de línies de recerca experimental, i assessorar-lo en aquestes tasques.
- Planificar i gestionar l’equipament científic de tutela institucional i tenir-ne cura.
- Liderar i coordinar les tasques de definició tècnica necessàries per a la licitació del seu equipament.
- Realitzar treballs de naturalesa cientificotècnica i suport tecnològic descrits en el marc d’acords i convenis que pugui establir la UIB com a institució amb altres organismes públics i privats.
- Executar la programació anual d’inversions en equipaments i infraestructura científica aprovada al pressupost de la UIB.
- Realitzar estudis i informes per encàrrec del personal docent i investigador de la UIB que realitzin activitats regulades per l’article 60 de la Llei orgànica 2/2023, de 22 de març, del sistema universitari, o col·laborar-hi.
- Realitzar estudis per encàrrec directe d’empreses i particulars d’acord amb els convenis i protocols signats i amb les tarifes vigents, o col·laborar-hi.
- Realitzar activitats d’assessorament, formació i divulgació dins els seus àmbits d’actuació, encaminades a millorar el coneixement i la imatge institucional de la UIB.
- Els Serveis Cientificotècnics disposaran d’un reglament aprovat per la Comissió Rectora de l’Àrea a proposta de l’Equip de Direcció. Aquest reglament regularà els procediments d’accés i tarifació pel que fa als equipaments i recursos cientificotècnics que tutelin, així com els incentius i prestacions al personal investigador de la UIB per promoure que contribueixi a la millora de l’equipament d’aquests serveis.
- El pressupost anual dels Serveis Cientificotècnics formarà part del pressupost de l’ASESC i es fixarà, juntament amb les tarifes d’ús dels equipaments i serveis, al pressupost anual de la Universitat. Els Serveis Cientificotècnics poden disposar de fons derivats de la prestació de serveis externs a la Universitat, que seran regulats pels corresponents convenis i protocols aprovats anualment pel Consell de Direcció, a proposta de la Comissió Rectora.
Article 9. Unitat de Suport a Laboratoris i Línies de Recerca
- La Unitat de Suport a Laboratoris i Línies de Recerca (SULAR) és composta pel personal que gestiona els laboratoris i hi dona suport tècnic experimental, i dona suport a línies de recerca estratègiques i n’esdevé un instrument coordinador.
- La Unitat té com a objectiu atendre les necessitats docents i investigadores de suport tècnic experimental de la comunitat universitària. Aquest suport estarà vinculat a laboratoris, activitat docent reglada i línies d’investigació estratègiques. El suport tècnic vinculat a grans equipaments es vehicularà a través dels Serveis Cientificotècnics.
- La Unitat disposarà d’un coordinador de seguretat dels laboratoris en els quals treballin els seus membres.
- L’assignació del personal de la Unitat correspon a la Comissió Rectora, i els procediments de sol·licitud i dotació de personal seran diferents en els casos de personal de suport experimental a laboratoris i de personal de suport experimental a línies de recerca estratègiques.
- Suport experimental a laboratoris
La dotació i assignació del personal de suport tècnic experimental a laboratoris es realitzarà seguint el procediment següent:- Els departaments que gestionen laboratoris experimentals o assumeixen encàrrecs docents que comportin pràctiques de laboratori o contextos experimentals en docència presentaran —mitjançant el procediment que estableixi l’Equip de Direcció de l’ASESC— una sol·licitud descriptiva de les seves necessitats de suport tècnic experimental vinculat a l’activitat docent i de suport integral a laboratoris per a l’any acadèmic següent. Aquesta sol·licitud ha d’incloure una justificació basada en el volum de laboratoris a gestionar, una previsió del nombre de grups, nombre de crèdits pràctics prevists al pla d’estudis o dedicació horària requerits, i possibles singularitats específiques i descriptives del grau de complexitat o de càrrega de treball a tenir en compte en l’assignació del personal.
- La càrrega de treball prevista ha d’incloure tasques de gestió de base dels laboratoris com ara el control d’inventari d’equipament i reactius, estimació de pressupost de pràctiques i adquisició de petit equipament i material fungible. Els departaments seran els responsables d’assignar les funcions específiques al personal tècnic de suport experimental a laboratoris que tinguin assignat, en coordinació amb el centre o ens responsable del laboratori o context experimental en què realitzin les seves funcions.
- El personal tècnic d’aquesta unitat podrà tenir definit un àmbit de coneixement preferent per a la realització de les seves funcions, depenent de la seva formació, experiència i altres aspectes rellevants.
- Les sol·licituds rebudes seran valorades per l’Equip de Direcció de l’ASESC —amb l’assessorament del màxim responsable del personal tècnic, de gestió i d’administració i serveis de la Unitat—, el qual emetrà una proposta d’assignació als departaments de cada treballador de la Unitat. Aquesta proposta d’assignació tindrà en compte l’àmbit de coneixement preferent a què fa referència la lletra c) d’aquest apartat.
- Suport experimental a línies de recerca estratègiques
La dotació i assignació de funcions al personal de suport tècnic experimental a línies de recerca estratègiques es realitzarà seguint el procediment que publiqui la Comissió Rectora. Aquest procediment ha de tenir en compte el següent:- La borsa completa de personal, que serà composta pel personal de la Unitat inclòs a la relació de llocs de treball, el personal contractat a càrrec del Programa de Foment de la Recerca i el personal contractat a l’empara de pressupost addicional que s’hagués habilitat.
- La producció científica acreditada per les línies de recerca, grups de recerca o estructures de recerca sol·licitants tant per a l’adscripció de nou personal com per a la renovació o desadscripció del personal de suport de què disposen.
- Els tècnics de suport a les línies de recerca estratègiques realitzaran tasques pròpies de l’especialitat científica de la línia a la qual estiguin adscrits, tasques de control de compliment de les mesures de prevenció i seguretat als laboratoris en els quals operin, així com tasques vinculades a la ciència oberta i responsable amb la societat.
- La Comissió Rectora aprovarà l’assignació de funcions del personal de la Unitat partint de la proposta a què fan referència els apartats cinc i sis d’aquest article.
Article 10. Centres de gestió d’infraestructures i equipaments cientificotècnics insignes
- El Consell de Direcció pot crear estructures de suport cientificotècnic i experimental en àmbits d’especial rellevància estratègica dins l’ASESC.
- L’instrument legal de creació d’aquests centres ha de concretar-ne la missió, les funcions de servei cientificotècnic, el pla de viabilitat i el govern, en el qual poden participar altres organismes o institucions públiques i privades alineades amb la seva missió i que hi puguin contribuir.
- Així mateix, l’instrument legal de creació ha de preveure els procediments per dissoldre els centres esmentats.
Disposicions addicionals
Primera. Denominacions
Totes les denominacions d’òrgans de govern, representació, càrrecs, funcions i membres de la comunitat universitària, com qualssevol que en aquesta disposició apareguin en gènere masculí o femení, s’han d’entendre referides indistintament al gènere masculí o femení, segons el sexe del titular de qui es tracti.
Segona. Interpretació
Correspon a la Comissió Rectora dirimir o elevar al Consell de Direcció els conflictes d’interpretació d’aquesta norma que la seva aplicació plantegi.
Disposició transitòria
Única. Assignació de personal i funcions
Mentre no es facin efectius els mecanismes d’assignació de personal i funcions prevists a l’article 9, el personal de l’ASESC continuarà assumint les funcions que té assignades en la data d’aprovació d’aquest acord.
Disposició derogatòria
Única. Reglament dels Serveis Cientificotècnics
Queda derogat l’Acord executiu 6894/2004, de 25 de maig, pel qual es fa públic el Reglament dels Serveis Cientificotècnics (FOU núm. 240, de 25 de juny).
Disposició final
Única. Entrada en vigor
Aquesta disposició entrarà en vigor l’endemà de publicar-se al Full Oficial de la Universitat de les Illes Balears.
Ho faig publicar perquè se’n prengui coneixement i tingui els efectes que corresponguin.
Palma, en la data de la signatura electrònica
El Rector,
Jaume Carot