14705. ACORD EXECUTIU del dia 23 de novembre de 2022 pel qual es crea l’Oficina per al Programa d’Orientació i Transició a la Universitat de les Illes Balears.
L’any acadèmic 2003-2004 es va constituir una comissió mixta entre la Conselleria d’Educació i Cultura i la Universitat de les Illes Balears amb l’objectiu de desenvolupar actuacions als centres d’educació secundària per millorar i ampliar la difusió dels ensenyaments que s’ofereixen a la Universitat, potenciar la coherència del sistema educatiu amb el traspàs d’informació entre nivells educatius, especialment entre l’educació secundària i l’ensenyament universitari, i acostar alumnes i docents dels diferents nivells.
En el marc d’aquesta comissió es va dissenyar el Programa d’orientació i transició a la Universitat (inicialment conegut com a POTU i que actualment, des de l’any 2017, és reconegut per l’acrònim PortUIB) per desenvolupar les actuacions que havien de donar a conèixer l’oferta d’estudis universitaris i fomentar els ensenyaments superiors a la nostra comunitat. De llavors ençà, el PortUIB ha anat augmentant les seves tasques i actualment ofereix un ampli ventall d’activitats, materials i recursos. Tots els agents implicats en el món educatiu (centres educatius, estudiants, famílies i població en general de les Illes Balears) tenen en el PortUIB un valuós aliat i referent que facilita la incorporació dels joves als estudis universitaris. Aquest programa connecta molt activament amb els distints centres, unitats i serveis de la UIB. Fins i tot, la línia de feina dels darrers anys ha ampliat aquestes oportunitats de contacte primerenc engegant accions de diferents tipus amb la comunitat educativa de l’educació primària, entre les quals es pot destacar les activitats amb els alumnes, el material adreçat als professors o l’orientació a les famílies.
Diferents indicadors posen de manifest que l’abandonament escolar a Espanya, i concretament a les Illes Balears, està molt per damunt de l’objectiu marcat per l’Estratègia Europa 2020, que establia reduir l'abandonament escolar prematur per sota del 10 per cent a la Unió Europea i del 15 per cent a Espanya. A més, cal tenir present que un nombre notable d’estudiants canvia d’estudi de grau el primer any, segons dades de 2020 del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats. Aquesta realitat pot ocasionar dificultats als joves a l’hora d’incorporar-se al mercat laboral. Aquestes dades probablement han estat originades per la concurrència de causes heterogènies relacionades entre si. Però, hi ha molts experts i institucions que estan convençuts que el desconeixement dels alumnes respecte de les possibilitats que ofereix el mercat laboral i de les seves pròpies capacitats i vocacions té un paper determinant en els elevats percentatges d'abandonament prematur del sistema educatiu, d'abandonament dels estudis superiors, de desocupació juvenil i de sobrequalificació que caracteritzen la nostra realitat educativa i social.
En vista d’aquesta realitat, el PortUIB va posar en marxa una prova pilot d’orientació vocacional que complementàs les activitats d’orientació i promoció que duu a terme. Mitjançant aquesta prova pilot ofereix estratègies necessàries per a la presa de decisions abordant el coneixement d'un mateix, del sistema educatiu i els accessos i camins al sistema productiu i laboral, com també ajuda a aclarir objectius i possibilitats com a estudiant, atén els dubtes dels familiars i dona suport en tècniques d'estudi i planificació del temps.
L’orientació acadèmica, vocacional i professional al nostre país és considerada un element important del sistema educatiu i ha anat creixent en importància i estructura a les diferents lleis educatives.
Ara bé, l’orientació acadèmica i professional requereix una coordinació entre els agents implicats (membres dels departaments d’orientació, equips directius i claustre de professorat dels centres educatius, altres institucions educatives, empreses, famílies...) i la Universitat hi té un paper clau com a institució generadora de professionals altament qualificats i promotora del coneixement i la innovació.
En aquest sentit, es considera la idoneïtat del moment per plantejar la coordinació i el desenvolupament de les diferents iniciatives que sorgeixin en aquest àmbit, per integrar-les totes en un Pla d’orientació que permeti definir programes anuals amb estratègies múltiples i variades, diverses comissions i grups de treball per a les diferents tasques, en col·laboració amb centres educatius, agents socials i les facultats, escoles, centres adscrits i serveis i oficines de la UIB.
Perquè la UIB integri la transició i l’orientació a la Universitat com a eix transversal per a cadascuna de les seves polítiques, és necessari crear una oficina (Oficina per al Programa d’Orientació i Transició a la UIB) que tingui com a missió principal coordinar, impulsar, aconsellar i promoure les iniciatives que permetin dur a terme una gestió correcta en aquest àmbit i així donar compliment a l’objectiu 4.3 de l'Agenda 2030 de les Nacions Unides: «assegurar l'accés en condicions d'igualtat per a tots els homes i dones a una formació tècnica, professional i superior de qualitat, inclòs l'ensenyament universitari». En aquesta oficina hi quedaria integrat el PortUIB.
L’Oficina per al Programa d’Orientació i Transició a la Universitat pretén ser un referent en la transició a la Universitat i en l’orientació acadèmica, vocacional i professional, sempre tenint en compte que l’orientació és un dret bàsic que pretén aconseguir en tot moment l’equitat i la inclusió de les persones dins el sistema educatiu.
Per tot el que s’ha indicat, el Consell de Direcció, a la sessió ordinària del dia d'avui, fent ús de la competència que li atribueix l'article 27.1.a) i h) dels Estatuts d'aquesta universitat, ha acordat de crear l'Oficina per al Programa d’Orientació i Transició a la Universitat, en els termes següents:
Article 1. Creació
- Es crea l’Oficina per al Programa d’Orientació i Transició a la Universitat, considerant que aquesta oficina és imprescindible no només per als individus (els joves que han de triar el seu futur formatiu i professional) sinó per al conjunt de la societat, perquè contribueix a prevenir, detectar i reduir l’abandonament escolar i la desocupació.
- Així mateix, s’integra el Programa d’orientació i transició a la Universitat dins l’oficina que es crea; aquesta inclusió permet la conversió del programa indicat en oficina, que n’amplificarà la visibilitat i en permetrà la integració en l’organigrama institucional.
Article 2. Dependència
L’Oficina per al Programa d’Orientació i Transició a la Universitat dependrà orgànicament del vicerector que tingui les competències en matèria d’estudiants i la dirigirà el seu director.
Article 3. Funcions
L’Oficina per al Programa d’Orientació i Transició a la Universitat assumirà les tasques del PortUIB, d’acord amb el que estableix el conveni signat entre el Govern de les Illes Balears i la UIB. Per tant, són les que s’indiquen tot seguit:
- Orientar acadèmicament, vocacionalment i professionalment, individualment o en grup, els estudiants d’ESO, batxillerat, FP i més grans de 25, 40 i 45 anys. Per dur a terme aquesta funció, analitzarà les aptituds, els interessos i les potencialitats de cada persona, amb l’objectiu d’ajudar-les a prendre la millor de les decisions, en coordinació amb els departaments d’orientació dels centres educatius de les Illes Balears.
- Assessorar i orientar les famílies i professionals de l’àmbit educatiu i donar-los formació. D’aquesta manera, es fomenta la inclusió i participació activa de les famílies en la presa de decisions dels seus fills.
- Organitzar tallers i activitats adreçats als estudiants dels darrers cursos d’educació primària i a les seves famílies, amb l’objectiu d’ajudar-los a aclarir possibles dubtes que tinguin en relació amb el seu futur, donar-los estratègies per poder afrontar els estudis de manera positiva, trencar estereotips associats a determinades professions i itineraris formatius, així com a la perspectiva de gènere, i motivar-los a seguir amb il·lusió els estudis superiors. Aquestes actuacions tenen l’objectiu de preparar l’alumnat en el procés de transició cap a l’educació secundària amb totes les possibles opcions i sense cap autoexclusió.
- Realitzar i organitzar tallers i activitats i elaborar recursos relacionats amb l’orientació acadèmica, vocacional i professional i amb les competències transversals necessàries per al desenvolupament integral dels estudiants.
- Elaborar recursos i organitzar tallers, jornades..., adreçats als orientadors sobre bones pràctiques en orientació i sobre les sortides professionals dels estudis de grau, amb l’objectiu d’oferir informació actualitzada sobre la realitat social i del món laboral.
- Establir mecanismes per donar a conèixer a tots els agents implicats les diferents vies de transició de l’alumnat dels cicles formatius a la Universitat.
- Coordinar les actuacions amb els centres, serveis, oficines i unitats de la UIB relacionats amb el camp de l’orientació i la transició a la Universitat.
- Aquelles funcions que li pugui encarregar el vicerector que tingui les competències en matèria d’estudiants.
Article 4. Recursos i organització
- 1. Els recursos humans de què disposa l’Oficina per al Programa d’Orientació i Transició a la Universitat són els que formen part del PortUIB, aportats conjuntament per la UIB i el Govern de les Illes Balears, d’acord amb el conveni signat entre ambdues institucions. Són els indicats tot seguit:
- La UIB hi destinarà:
- Un integrant del professorat de la Universitat, que actuarà com a director de l’Oficina i que serà nomenat pel Consell de Direcció de la UIB.
- Un integrant del personal d’administració i serveis de la Universitat, que actuarà com a coordinador tècnic de l’Oficina i que serà nomenat pel Consell de Direcció de la UIB.
- Alumnes col·laboradors, becaris, alumnes en pràctiques, coordinadors de les seus de Menorca i d’Eivissa-Formentera i personal administratiu, d’acord amb les disponibilitats pressupostàries.
- El Govern de les Illes Balears hi destinarà:
- Dos docents a temps complet en comissió de serveis designats pel Govern de les Illes Balears, d’acord amb el conveni específic de col·laboració entre el Govern de les Illes Balears i la Universitat de les Illes Balears en relació amb el Programa d’orientació i transició a la Universitat.
- Així mateix, amb l'objectiu d'estimular i motivar l'aprenentatge de les matemàtiques mitjançant la resolució de problemes, la conselleria que tingui assignades les competències en matèria d’educació ha d'aportar un docent per a la preparació i organització de les Proves Cangur, el qual hi ha de dedicar, en comissió de serveis, cinc hores setmanals (tres de lectives i dues de no lectives). En aquesta activitat hi participen alumnes de les Illes Balears de 5è i 6è d'educació primària; de 1r, 2n, 3r i 4t d'ESO, i de 1r i 2n de batxillerat.
- La UIB hi destinarà:
- Així mateix, la UIB aportarà a l’Oficina per al Programa d’Orientació i Transició a la Universitat la figura d’un orientador, que farà les tasques esmentades a l’article 3, d’acord amb les disponibilitats pressupostàries.
- La UIB també proporcionarà els recursos necessaris, d’acord amb les disponibilitats pressupostàries, per poder desenvolupar les tasques de l’Oficina per al Programa d’Orientació i Transició a la Universitat.
- D’altra banda, els responsables de l’Oficina per al Programa d’Orientació i Transició a la Universitat treballaran per aconseguir recursos d’entitats externes a la UIB que li permetin dur a terme les activitats.
Disposició addicional
Única. Denominacions
Totes les denominacions d’òrgans de govern, representació, càrrecs, funcions i membres de la comunitat universitària, com qualssevol que en aquesta normativa apareguin en gènere masculí, s’han d’entendre referides indistintament al gènere masculí o femení, segons el sexe del titular de qui es tracti.
Ho faig publicar perquè se’n prengui coneixement i tingui els efectes que corresponguin.
Palma, en la data de la signatura electrònica
El Rector,
Jaume Carot