logo UIB Universitats - FOU

FULL OFICIAL

Núm. 543 (extraordinari) - Any  XXXVIII - I. DISPOSICIONS GENERALS Divendres, 11 de novembre de 2022
Consell de Govern

14656. ACORD NORMATIU del dia 4 de novembre de 2022 pel qual s’aprova el procediment d’avaluació de l’activitat docent per fixar el complement específic per mèrits docents.

El Reial decret 1086/1989, de 28 d’agost, sobre retribucions del professorat universitari, atorgà a les universitats la competència en l’avaluació del complement específic per mèrits docents, la qual s’ha de dur a terme atenent els criteris establerts pel Consell d’Universitats.

Per altra banda, la Resolució de 20 de juny de 1990 del Consell d’Universitats fixà uns criteris generals dividits en tres àmbits d’activitat: docència en titulacions oficials, activitats relacionades amb la docència, i activitats de servei a la comunitat universitària i participació en aquesta.

Tenint en compte les previsions de les disposicions indicades anteriorment, es considera necessari aprovar una normativa que tingui com a objectiu desenvolupar, en el marc competencial de la Universitat, un sistema d’avaluació per a la concessió del complement específic per mèrits docents d’acord amb tres principis: disposar d’un procediment objectiu i transparent; fonamentar l’avaluació en uns criteris adaptats a la realitat docent actual del personal docent i investigador, i desenvolupar un sistema d’avaluació complet que resulti àgil i eficient.

Per tot això, el Consell de Govern, a la sessió ordinària del dia d’avui, fent ús de les competències que li atribueix l’article 24.2.10 i 32 dels Estatuts de la Universitat de les Illes Balears, ha aprovat, a proposta del Consell de Direcció, el procediment d’avaluació de l’activitat docent per fixar el complement específic per mèrits docents, seguint les directrius generals del Reial decret 1086/1989, en els termes següents:

Article 1. Objecte

En el marc del que disposen el Reial decret 1086/1989, de 28 d’agost, i les resolucions del Consell d’Universitats de 26 de setembre de 1989 i de 20 de juny de 1990, la present normativa estableix els procediments i criteris per a l’avaluació i la concessió del complement específic per mèrits docents.

Article 2. Comissió d’Avaluació dels Mèrits Docents del PDI

  1. Es crea la Comissió d’Avaluació dels Mèrits Docents del PDI.
  2. La Comissió d’Avaluació serà formada pel vicerector competent en matèria de personal docent i investigador, el vicerector competent en estudis de grau, el vicerector competent en estudis de postgrau, el Secretari General, els degans de facultats i directors de centre, els directors de departament, un representant designat per la Junta de PDI i un representant designat pel Comitè d’Empresa del PDI.
  3. Són funcions de la Comissió d’Avaluació:
    1. Revisar les sol·licituds i la documentació presentades per a l’assignació del complement específic per mèrits docents.
    2. Sol·licitar els informes als òrgans unipersonals, òrgans col·legiats o serveis que consideri necessaris per poder avaluar les sol·licituds.
    3. Proposar al Rector la resolució de l’avaluació periòdica de l’activitat docent.

Article 3. Procediment de sol·licitud i avaluació

  1. La UIB publicarà anualment una convocatòria per al reconeixement de l’activitat docent i la concessió del complement específic per mèrits docents. La convocatòria indicarà, com a mínim, el procediment per a la sol·licitud de l’avaluació i els terminis corresponents; la data màxima de tancament serà el dia 31 de desembre de cada any natural.
  2. Les sol·licituds s’han de presentar en el termini establert i han d’anar acompanyades d’un autoinforme de l’activitat del sol·licitant, on es faran constar les raons per les quals es considera que compleix els criteris per obtenir l’assignació del complement per mèrits docents. En cas que es demani reconeixement d’activitat prèvia, també s’adjuntarà la documentació justificativa.
  3. El servei o unitat encarregat de la gestió de recursos humans comprovarà que el sol·licitant compleix els requisits per obtenir el complement específic per mèrits docents i, si els compleix, adjuntarà el full de serveis corresponent. S’habilitarà un període de deu dies per presentar esmenes o aportar documentació. Les sol·licituds que, transcorregut el període d’esmenes, no compleixin els requisits seran desestimades.
  4. Les sol·licituds seran revisades per la Comissió d’Avaluació, que, si ho considera oportú, podrà sol·licitar la següent documentació addicional abans d’emetre la proposta de resolució:
    1. Informe de la direcció del departament al qual està adscrit el sol·licitant, que serà elaborat per l’òrgan unipersonal competent.
    2. Informe del centre responsable dels estudis en els quals el sol·licitant imparteix docència, que serà elaborat per l’òrgan unipersonal competent.
    3. Resultats i informes de les enquestes de satisfacció o, si no n’hi ha, el mitjà del qual disposi la Universitat per recopilar dades relatives a la docència.
    4. Resolucions anteriors de la Comissió d’Avaluació.
  5. Un cop rebuts els informes demanats, els membres de la Comissió d’Avaluació disposaran d’un mínim de quinze dies naturals per analitzar les sol·licituds i, si escau, la documentació corresponent.
  6. La Comissió d’Avaluació es reunirà i emetrà una proposta de resolució per elevar al Rector el reconeixement o no dels mèrits docents. Les propostes de resolució seran «Favorable», en cas que s’aprovi el reconeixement, o «No favorable», en cas que no s’aprovi. Així mateix, la proposta de resolució contindrà, per a cada una de les sol·licituds, el període d’activitat docent avaluat i la data en la qual s’inicia el còmput temporal.
  7. En cas que la proposta de resolució sigui favorable, la Comissió d’Avaluació pot fer constar els ítems en els quals el sol·licitant necessita millorar. Les observacions de la Comissió d’Avaluació s’hauran de tenir en compte en les properes avaluacions del mateix sol·licitant.
  8. En cas de proposta de resolució no favorable, la Comissió d’Avaluació ha de fer constar la motivació de la seva decisió i els ítems en els quals el sol·licitant no compleix els criteris per a l’obtenció del complement específic per mèrits docents.
  9. Contra la decisió de la Comissió d’Avaluació es pot interposar recurs d’alçada davant el Rector, el qual pot sol·licitar, si ho considera necessari, una avaluació externa que garanteixi la transparència del procediment i les decisions.

Article 4. Requisits dels sol·licitants

  1. Les sol·licituds han de complir els requisits establerts per la normativa vigent en matèria d’assignació del complement específic per mèrits docents.
  2. Els sol·licitants han de pertànyer a un dels cossos docents universitaris de funcionaris o categories contractuals laborals permanents prevists en la legislació vigent i han d’estar en règim de dedicació a temps complet.
  3. També poden sol·licitar l’avaluació els membres dels cossos docents universitaris de funcionaris o categories laborals permanents prevists en la legislació vigent i en règim de dedicació a temps parcial. No obstant això, les avaluacions favorables només tindran efectes econòmics a partir del moment en què el membre del personal docent i investigador afectat presti serveis a la Universitat en règim de dedicació a temps complet.

Article 5. Criteris d’avaluació

 

  1. L’avaluació és de caràcter qualitatiu i es tindrà en compte el conjunt de l’activitat relacionada amb la docència realitzada pel sol·licitant durant el període sotmès a avaluació.
  2. S’estableixen tres apartats d’avaluació, el primer dels quals té una ponderació superior a la resta:
    1. La docència impartida pel sol·licitant en els estudis oficials de grau i postgrau.
    2. Les activitats vinculades a la docència.
    3. Les activitats de servei a la comunitat universitària i participació en la comunitat.
  3. Els criteris per a la concessió del complement de mèrit docent són els següents:
    1. Qualitat de la docència realitzada
      1. Grau d’assoliment del procés d’ensenyament-aprenentatge d’acord amb els objectius docents de la matèria i les titulacions oficials.
      2. Actualització dels materials docents en el suport o les plataformes establerts per a cada estudi i modalitat.
      3. Realització de les avaluacions i correccions en els terminis establerts per a cada estudi.
      4. Publicació de notes i tancament d’actes en els terminis establerts.
      5. Presentació i publicació de les guies docents en els terminis establerts.
      6. Realització de les sessions teòriques i pràctiques i assignatures impartides.
      7. Realització de les tutories individuals i grupals establertes per a cada assignatura, resolució de dubtes i interacció amb els alumnes.
      8. Participació en activitats de formació, innovació, internacionalització i millora docent o desenvolupament d’aquestes activitats.
      9. Assistència a les reunions de gestió i coordinació dels estudis en els quals imparteix docència.
    2. Activitats vinculades a la docència
      1. Actualització de les dades del currículum i l'horari de tutories a la pàgina web.
      2. Participació i col·laboració en les activitats i processos vinculats o derivats dels estudis en els quals imparteix docència.
      3. Col·laboració en la promoció, programació i desenvolupament dels estudis en els quals imparteix docència.
      4. Respecte dels terminis en els processos d’organització i gestió dels estudis en els quals imparteix docència.
    3. Activitats de servei a la comunitat universitària
      1. Assistència a les reunions dels òrgans als quals està adscrit el sol·licitant segons la seva categoria laboral o funcionarial.
      2. Justificació de les absències i sol·licitud de permisos en els terminis establerts per la normativa vigent.
      3. Participació i col·laboració en les tasques i projectes desenvolupats pel departament al qual està adscrita.
      4. Col·laboració en la distribució i assignació de la docència, inclosa l’avaluació.
      5. Participació en comissions i tribunals.
      6. Col·laboració en la tutela de treballs de fi de grau o treballs de fi de màster.
      7. Coordinació amb la resta del personal docent i investigador dels estudis i del departament.
      8. Respecte a les decisions preses pels òrgans col·legiats.
      9. Tracte correcte al PDI, al PAS, a l’alumnat i a les entitats col·laboradores.
  4. En l’avaluació global no es tindran en compte aquells aspectes que, derivats d’una situació administrativa, del desenvolupament d’un càrrec, de permisos de maternitat o paternitat i de baixes mèdiques, impedeixin al sol·licitant poder complir algun criteri específic.
  5. La Comissió d’Avaluació tindrà en compte, si escau, els resultats i informes d’avaluacions anteriors.

Disposició addicional

Única. Denominacions

Totes les denominacions d’òrgans de govern, representació, càrrecs, funcions i membres de la comunitat universitària, com qualssevol que en aquesta normativa apareguin en gènere masculí, s’han d’entendre referides indistintament al gènere masculí o femení, segons el sexe del titular de qui es tracti.

Disposició transitòria

Única. Sol·licitud transitòria d’avaluació

Fins al dia 31 de desembre de 2024, a més del personal docent i investigador que compleixi els requisits de l’article 4, poden sol·licitar l’avaluació de l’activitat docent les persones que ocupin una plaça de professor contractat doctor o de professor titular d’universitat amb caràcter interí.

Disposició derogatòria

Única. Derogació normativa

Queda derogat l’Acord de la Junta de Govern 881/1989, de 29 de novembre, pel qual s’aprova el procediment per avaluar l’activitat docent per fixar el component del complement específic per mèrits docents (FOU núm. 39, de 15 de desembre), així com totes les disposicions d'igual o inferior rang que s'oposin al que estableix la present normativa.

Disposició final

Única. Entrada en vigor

Aquesta normativa entrarà en vigor l’endemà de publicar-se al Full Oficial de la Universitat de les Illes Balears.

Ho faig publicar perquè se’n prengui coneixement i tingui els efectes que corresponguin.

Palma, en la data de la signatura electrònica
El Rector,
Jaume Carot