logo UIB Universitats - FOU

FULL OFICIAL

Núm. 533 - Any  XXXVII - I. DISPOSICIONS GENERALS Divendres, 25 de març de 2022
Consell de Direcció

14391. ACORD EXECUTIU del dia 9 de març de 2022 pel qual es crea la Unitat d’Innovació en Videojocs i Intel·ligència Artificial (UVJIA).

La utilització dels videojocs i les seves aplicacions en multitud d’àrees en la
societat actual és una evidència inqüestionable, i el ràpid procés cap a la
digitalització total de l’oci en tots els àmbits humans és irreversible.

En el món interconnectat en el qual vivim, els videojocs constitueixen una forma d’oci de masses que cada vegada és més popular i universal.

Les noves situacions que fomenten la telepresència i els serveis en línia/distribuïts justifiquen que aquests videojocs siguin desenvolupats per equips multidisciplinaris d’enginyers informàtics i altres especialistes qualificats reconeguts.

Les seves trames i narratives són un concepte utilitzat generalment com a
metavers, una experiència immersiva i multisensorial amb l'ús aplicat de diversos desenvolupaments tecnològics immersius que ajuden en l’experiència i la socialització de l’usuari.

Els videojocs tenen un paper destacat entre les expressions artístiques, perquè ofereixen una experiència realista que serveix per educar, a més d'entretenir.

Aquests fets posen de manifest la necessitat d’unir esforços de tots els professionals relacionats amb aquesta indústria creixent i amb un potencial desconegut per tal d’afrontar els reptes dels propers anys. Pel que fa a aquest potencial desconegut, resulta interessant analitzar-ne les possibilitats com a recurs didàctic i estudiar l’impacte que els videojocs poden tenir en la millora dels processos d’ensenyament-aprenentatge.

Resulta rellevant, també, analitzar les aplicacions terapèutiques dels videojocs per
a la rehabilitació de determinades patologies que requereixen treballar aspectes com la memòria, l’orientació espacial, la resolució de problemes, el seguiment d’instruccions..., així com estudiar la seva capacitat de distracció per al tractament del dolor i altres efectes en l’estat d’ànim derivats d’una malaltia i/o una discapacitat.

El disseny i el desenvolupament de videojocs actuals impliquen moltes branques del coneixement, i és per això que la unitat ha de fomentar aquest esperit integrador i multidisciplinari aplicant els coneixements amb una metodologia comuna i un llenguatge propis i acceptats en els entorns socials amb solucions professionals.

La competència digital emergeix, cada cop més, com a fonamental en societats avançades tecnològicament. En aquest sentit, la unitat, a partir de la proposta de videojocs de qualitat, contribuirà a potenciar aquesta competència entre estudiants i docents i entre la societat en general.

En virtut del que s’ha indicat, el Consell de Direcció, a la sessió ordinària del dia d’avui, fent ús de les competències que li atribueixen l’article 27.1.h) dels Estatuts de la Universitat i l’article 2 de l’Acord normatiu 13916/2021 esmentat, ha acordat de crear la Unitat d’Innovació en Videojocs i Intel·ligència Artificial (UVJIA) en els termes següents:

Article 1. Creació

Es crea la Unitat d’Innovació en Videojocs i Intel·ligència Artificial (UVJIA).

Article 2. Objectius generals

Els objectius generals de la Unitat d’Innovació en Videojocs i Intel·ligència Artificial (UVJIA) són:

  1. Promoure la transferència i la innovació en l’àmbit dels videojocs i de la IA (intel·ligència artificial).
  2. Impulsar l’ús dels videojocs i de les seves possibles aplicacions en diferents camps amb un caràcter social i integrador.

Article 3. Objectius específics

Els objectius específics de la Unitat d’Innovació en Videojocs i Intel·ligència Artificial (UVJIA) són:

  1. Ser un model o guia per aprofundir i potenciar aquesta transformació digital, especialment en els camps dels videojocs, els esports electrònics (e-sports) i les aplicacions educatives i terapèutiques.
  2. Sensibilitzar l’usuari en totes les matèries pròpies dels videojocs fent especial èmfasi en els aspectes positius d’autosuperació, disciplina, treball en equip, saber respectar unes regles establertes, i prevenir-ne l’ús patològic o addictiu.
  3. Potenciar els aspectes més propers a l’usuari en l’àmbit de la IA combinant les interfícies d’usuari més naturals amb els sistemes d’IA més avançats (XAI).
  4. Analitzar l’ecosistema dels esports electrònics com un camp potencial de diversificació d’oferta turística a les Illes Balears.
  5. Dissenyar estratègies didàctiques innovadores per tal d’integrar els videojocs com a recursos per a la millora dels processos d’ensenyament-aprenentatge.
  6. Dissenyar serveis basats en el concepte de metavers, inicialment composts per espais virtuals 3D, on es desenvolupin experiències multidimensionals interactives d'ús.
  7. Estudiar aplicacions avançades combinant web 3.0, RA, RV i IA per a videojocs
  8. oferint experiències d’usuari avançades.

Article 4. Integrants

Els integrants de la Unitat d’Innovació en Videojocs i Intel·ligència Artificial (UVJIA) són els expressats a la sol·licitud de creació/registre d’una unitat d’innovació indicada a l’article 2 de l’Acord normatiu 13916/2021.

Article 5. Activitats

Les activitats que té previstes la Unitat d’Innovació en Videojocs i Intel·ligència Artificial (UVJIA) són les que s’indiquen tot seguit:

  1. Reunions periòdiques, conferències i tallers realitzats per especialistes.
  2. Reforç de la col·laboració de la UIB amb els agents comercials i la societat en general.
  3. Estudi de possibles fonts econòmiques d’R+D+I en projectes clau en la transformació digital de la societat (videojocs, esports electrònics, educació, etc.).
  4. Innovació, transferència del coneixement i formació en l’àmbit dels videojocs i l’IA.
  5. Anàlisi de la relació d’aquestes activitats (esports electrònics) amb un turisme sostenible i de qualitat.
  6. Promoció dels videojocs seriosos per a la salut i dels biosensors avançats (salut electrònica o e-health).
  7. Estudi de la generació de competicions/torneigs locals i nacionals d’esports electrònics i d’un club UIB d’esports electrònics.
  8. Estudi dels aspectes legals i sociològics dels videojocs.
  9. Proposta d’estratègies per a la prevenció de l’addició als videojocs.

Article 6. Dependència

La Unitat d’Innovació en Videojocs i Intel·ligència Artificial (UVJIA) depèn del Vicerectorat d’Innovació i Transformació Digital.

Article 7. Òrgans de govern

Els òrgans de govern de la Unitat d’Innovació en Videojocs i Intel·ligència Artificial (UVJIA) són els que preveu l’article 5 de l’Acord normatiu 13916/2021.

Article 8. Director

El Rector nomenarà el director de la Unitat d’Innovació en Videojocs i Intel·ligència Artificial (UVJIA), de conformitat amb les previsions de l’article 6 de l’Acord normatiu 13916/2021, de 26 de març, pel qual s’aprova la normativa sobre unitats d’innovació de la Universitat de les Illes Balears.

Article 9. Memòria i pàgina web

La Unitat d’Innovació en Videojocs i Intel·ligència Artificial (UVJIA) ha d’elaborar anualment una memòria econòmica i d’activitats, que s’ha de trametre al Vicerectorat d’Innovació i Transformació Digital. Així mateix, ha de mantenir actualitzada la seva pàgina web, on han d’aparèixer, com a mínim, els integrants, els objectius i les activitats de la unitat.

Disposició addicional

Única. Denominacions

Totes les denominacions d’òrgans de govern, representació, càrrecs, funcions i membres de la comunitat universitària, com qualssevol que en aquest acord apareguin en gènere masculí, s’han d’entendre referides indistintament al gènere masculí o femení, segons el sexe del titular de qui es tracti.

Disposició final

Única. Entrada en vigor

Aquesta disposició entrarà en vigor l’endemà de publicar-se al Full Oficial de la Universitat de les Illes Balears.

Ho faig publicar perquè se’n prengui coneixement i tingui els efectes que corresponguin.

Palma, en la data de la signatura electrònica
El Rector,
Jaume Carot