logo UIB Universitats - FOU

FULL OFICIAL

Núm. 531 - Any  XXXVII - I. DISPOSICIONS GENERALS Divendres, 28 de gener de 2022
Consell de Direcció

14303. ACORD EXECUTIU del dia 19 de gener de 2022 pel qual s’estructura l’àrea de tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) de la Universitat de les Illes Balears.

A proposta del Consell de Direcció del dia 10 de desembre de 2021 i d'acord amb el que preveuen els articles 24.2.14 i 91.2 dels Estatuts de la Universitat, el Consell de Govern, a la sessió extraordinària del dia 20 de desembre, va acordar de suprimir el Centre de Tecnologies de la Informació de la Universitat de les Illes Balears (CTI@UIB), creat per l’Acord normatiu 5771/2002, de 24 de juny (FOU núm. 206, de 30 de juliol).

Com a conseqüència d’aquesta supressió, és necessari establir un nou sistema de governança i estructurar l'àrea de tecnologies de la informació i la comunicació (TIC), la qual permetrà impulsar la transformació digital de la Universitat.

Els objectius fonamentals que es persegueixen amb la mesura indicada són aconseguir uns serveis TIC més pròxims, més transparents i més eficients. Seran més pròxims perquè es definiran figures específiques com els responsables TIC d’àmbit i els responsables funcionals TIC, que treballaran de manera coordinada per resoldre les necessitats TIC de la UIB i facilitaran l’acostament de la visió tecnològica i la visió funcional. Seran més transparents perquè les decisions sobre els projectes TIC que es duran a terme es consensuaran entre els representants de tota la comunitat universitària mitjançant la implantació d’una cartera de projectes que es regirà per uns criteris clars de decisió alineats amb les prioritats de la institució (els criteris utilitzats per seleccionar els projectes i planificar-los anualment es trobaran disponibles a la web de la UIB). Finalment, aquests serveis seran més eficients, atès que l'agrupació estructural del conjunt de serveis actual afavorirà l’optimització de recursos i establirà una metodologia de coordinació en tota l'àrea TIC.

Per tot el que s’ha indicat, el Consell de Direcció, a la sessió ordinària del dia d’avui, de conformitat amb les competències que li atribueix l’article 27.1.e) dels Estatuts de la Universitat, ha acordat estructurar l’àrea de tecnologies de la informació i la comunicació de la Universitat de les Illes Balears en el sentit següent:

Títol I. Definicions de responsables i projectes

Capítol I. Responsable TIC d’àmbit

Article 1. Definició de responsable TIC d’àmbit

El responsable TIC d’àmbit és la persona de referència per als serveis, unitats, etc., especialitzada en les solucions TIC relacionades amb un àmbit funcional.

Serà designat pels caps dels serveis d’Aplicacions i Serveis TIC i d’Infraestructures TIC.

Article 2. Funcions del responsable TIC d’àmbit

El responsable TIC d’àmbit té com a funció principal proposar accions i projectes TIC que millorin el funcionament i l'eficiència d'aquell àmbit, juntament amb els responsables funcionals TIC dels serveis, unitats o àrees del seu àmbit.

En cas que sigui convocat, podrà participar en la Comissió de Seguiment i Planificació de Serveis TIC, amb veu i sense vot.

Article 3. Dedicació i dependència del responsable TIC d’àmbit

  1. El responsable TIC d’àmbit pot tenir una dedicació parcial o total, depenent de la complexitat i les demandes de l'àmbit considerat.
  2. Aquest expert TIC pot dependre orgànicament dels serveis dels quals és responsable o dels serveis d’Aplicacions i Serveis TIC i d’Infraestructures TIC. En qualsevol cas, s'adhereix a les metodologies de funcionament definides per a la Comissió de Coordinació de Serveis TIC.

Article 4. Coordinació

El responsable TIC d’àmbit es coordinarà amb els serveis TIC mitjançant una reunió mensual entre tots els responsables TIC d'àmbit i els caps dels serveis TIC o les persones qui deleguin i altres membres del servei que els caps de servei considerin oportú, segons la temàtica de què s’ha de tractar.

Capítol II. Responsable funcional TIC

Article 5. Definició de responsable funcional TIC

El responsable funcional TIC és la persona del servei, àrea, centre, unitat o oficina usuària que té un alt grau de coneixement del funcionament dels procediments de la unitat i actua com a enllaç amb els serveis TIC per a la convergència entre procediment i solució tecnològica.

Article 6. Funcions del responsable funcional TIC

El responsable funcional TIC té com a funció principal proposar accions i projectes TIC que millorin el funcionament i l’eficiència del servei, juntament amb el seu responsable TIC d'àmbit.

En cas que sigui convocat, podrà participar a la Comissió de Seguiment i Planificació de Serveis TIC, amb veu i sense vot.

Capítol III. Cartera estratègica de projectes TIC

Article 7. Definició de cartera estratègica de projectes TIC

La cartera estratègica de projectes TIC és un mecanisme per sol•licitar, avaluar i prioritzar, segons uns criteris establerts, els projectes que aportin més valor a la UIB segons els criteris i estratègies definits a la Comissió de Seguiment i Planificació de Serveis TIC.

La cartera, juntament amb el procediment per seleccionar nous projectes, assegurarà la transparència i visibilitat de tot el procés i optimitzarà l'eficiència en l'ús dels recursos disponibles.

Es publicaran tant el resultat de la priorització com els criteris utilitzats i els recursos assignats.

Article 8. Procediment per proposar projectes a la cartera estratègica de projectes TIC

Els projectes seran proposats pels responsables funcionals TIC juntament amb el seu responsable TIC d'àmbit o els caps dels serveis TIC. Aquesta proposta implicarà la presentació d'un formulari de projecte en el qual s'inclourà una definició clara i exhaustiva dels requeriments d'usuari i l’abast i l'impacte del projecte sobre la comunitat universitària.

Només incorporaran una valoració exhaustiva dels esforços, pressupost i terminis els projectes preseleccionats per la Comissió de Coordinació de Serveis TIC seguint els criteris i estratègia TIC definits per la Comissió de Seguiment i Planificació de Serveis TIC.

Tots els projectes es presentaran a la Comissió de Seguiment i Planificació de Serveis TIC per ser seleccionats.

Capítol IV. Projecte estratègic

Article 9. Definició i direcció

  1. La Comissió de Seguiment i Planificació de Serveis TIC pot establir que un determinat projecte es consideri estratègic per als objectius i bon funcionament de la institució.
  2. El cap d'un projecte estratègic participarà en la Comissió de Coordinació de Serveis TIC. També participarà amb veu i sense vot en la Comissió de Seguiment i Planificació de Serveis TIC.

Títol II. Estructures de governança de serveis TIC

Capítol I. Comissió de Coordinació de Serveis TIC

Article 10. Definició i composició de la Comissió de Coordinació de Serveis TIC

  1. La Comissió de Coordinació de Serveis TIC és l’òrgan tècnic d’assessorament del vicerector competent per coordinar els serveis TIC i ajudar-lo en la seva tasca.
  2. La Comissió de Coordinació de Serveis TIC serà integrada per:
    1. El vicerector competent.
    2. Els caps dels serveis TIC.
    3. Els caps de projectes estratègics.

Si escau, s’hi pot convidar també els responsables TIC d'àmbit i els responsables funcionals TIC o altres membres dels serveis TIC.

Article 11. Funcions de la Comissió de Coordinació de Serveis TIC

La Comissió de Coordinació de Serveis TIC tindrà com a funció principal la coordinació entre els serveis TIC. Així mateix, tindrà atribuïdes les funcions següents:

  1. Establir metodologies de funcionament de la comunitat TIC UIB (de suport TIC, seguretat, gestió de projectes, etc.).
  2. Filtrar els projectes presentats a la cartera estratègica de projectes TIC segons els criteris definits a la Comissió de Seguiment i Planificació de Serveis TIC. Els projectes seleccionats passaran a ser valorats en termes de temps, esforç i pressupost per proposar-los a la Comissió de Seguiment i Planificació de Serveis TIC.
  3. Fer el seguiment de l'estat d'execució dels projectes actuals.

Article 12. Periodicitat de les reunions de la Comissió de Coordinació de Serveis TIC

La Comissió de Coordinació de Serveis TIC es reunirà amb una periodicitat quinzenal.

Capítol II. Comissió de Seguiment i Planificació de Serveis TIC

Article 13. Composició de la Comissió de Seguiment i Planificació de Serveis TIC

  1. La Comissió de Seguiment i Planificació de Serveis TIC és l’òrgan que estableix les polítiques de transformació digital de la Universitat.
  2. La Comissió de Seguiment i Planificació de Serveis TIC serà formada per:
    1. Els membres del Consell de Direcció.
    2. Els caps dels serveis TIC.
    3. Els caps de projectes estratègics, amb veu i sense vot.
    4. Els responsables TIC d’àmbit i els responsables funcionals TIC dels projectes a debatre, amb veu i sense vot.

Article 14. Funcions de la Comissió de Seguiment i Planificació de Serveis TIC

  1. Correspon a la Comissió de Seguiment i Planificació de Serveis TIC dur a terme les funcions següents:
    1. Definir estratègies TIC institucionals a partir de les quals s'estableixin els criteris de selecció de projectes.
    2. Revisar l'estat d'execució dels projectes actuals.
    3. Rebre els projectes acabats el quadrimestre anterior.
    4. Gestionar la cartera estratègica de projectes TIC i, en concret, seleccionar nous projectes i nous projectes estratègics entre els existents a la cartera.
  2. La selecció d'un projecte implica que la UIB disposa de recursos per iniciar-lo durant el quadrimestre següent.

Article 15. Periodicitat de les reunions de la Comissió de Seguiment i Planificació de Serveis TIC

La Comissió de Seguiment i Planificació de Serveis TIC es reunirà amb periodicitat quadrimestral, els mesos d’octubre, febrer i juny.

Títol III. Estructura de l’àrea TIC

Article 16. Serveis de l’àrea TIC

L’àrea TIC de la Universitat de les Illes Balears serà formada per dos serveis TIC:

  1. El Servei d'Aplicacions i Serveis TIC.
  2. El Servei d'Infraestructures TIC.

Capítol I. Servei d’Aplicacions i Serveis TIC

Article 17. Composició del Servei d'Aplicacions i Serveis TIC

El Servei d'Aplicacions i Serveis TIC substitueix i integra l'Oficina Web, l’Oficina de Transformació Digital, la unitat tècnica de suport a la gestió acadèmica i administrativa i la part del Centre de Tecnologies de la Informació de la Universitat de les Illes Balears (CTI@UIB) dedicada a la gestió de dades i a la instal•lació, el manteniment, el desenvolupament i el suport d’aplicacions i serveis TIC.

Article 18. Funcions del Servei d'Aplicacions i Serveis TIC

Les funcions del Servei d’Aplicacions i Serveis TIC es distribueixen en diversos àmbits:

  1. Suport a la governança TIC
    1. Assessorar tecnològicament la Comissió de Seguiment i Planificació de Serveis TIC i participar en la definició de l’estratègia TIC de la Universitat.
    2. Participar en la gestió de la cartera estratègica de projectes TIC en el si de la Comissió de Coordinació de Serveis TIC, seguint les directrius marcades per la Comissió de Seguiment i Planificació de Serveis TIC, per assolir els objectius estratègics.
    3. Planificar, coordinar i resseguir les inversions TIC relacionades amb sistemes d’informació i transformació digital.
    4. Coordinar-se amb els altres serveis a través de les figures dels responsables funcionals TIC, amb l’objectiu de millorar contínuament els serveis TIC transversals i modernitzar tecnològicament la Universitat.
    5. Coordinar els responsables TIC d’àmbit juntament amb el Servei d’Infraestructures TIC.
  2. Consultoria i anàlisi
    1. Analitzar els processos de les àrees de gestió acadèmiques i administratives identificant-ne els requisits funcionals, per atendre les seves necessitats tecnològiques presents i futures.
    2. Estudiar contínuament el mercat de solucions tecnològiques i analitzar-ne la viabilitat a requeriment de les àrees de gestió.
    3. Formalitzar els requisits tecnològics per a la contractació de solucions externes i valorar les propostes presentades.
    4. Executar projectes de consultoria tecnològica i projectes d’implantació i integració de sistemes.
    5. Assessorar tècnicament en matèria de directrius, normatives i procediments relacionats amb la innovació tecnològica.
  3. Gestió de projectes
    1. Planificar, executar i supervisar els projectes i/o encàrrecs específics i orquestrar la transició de projectes i aplicacions implantades cap als serveis corporatius.
    2. Coordinar els recursos interns i externs que intervenen en l’execució dels projectes per assegurar que es lliuren en el termini escaient, complint l’abast i el pressupost assignat, tenint cura dels canvis que es puguin produir i gestionant-ne els riscs de manera proactiva.
  4. Gestió de serveis
    1. Gestionar el catàleg de serveis i planificar, coordinar, resseguir i millorar contínuament els serveis TIC transversals i les eines comunes.
    2. Coordinar-se amb altres unitats a través de la figura dels responsables TIC d’àmbit per gestionar eficientment i millorar contínuament els serveis TIC, considerant l’experiència d’usuari.
    3. Garantir la continuïtat dels sistemes d’informació corporatius, així com vetllar i emprendre accions per la seva sostenibilitat.
  5. Desenvolupament i integracions
    1. Analitzar funcionalment, implementar, validar, desplegar i mantenir els programes i les integracions dels sistemes d’informació corporatius.
    2. Assegurar, conjuntament amb el Servei d’Infraestructures TIC, la integritat de les dades de l’ecosistema d’aplicacions de la Universitat.
  6. Implantacions
    Dissenyar i coordinar la implantació de nous serveis i eines TIC en els diferents àmbits de gestió de la Universitat.
  7. Suport
    1. Atendre les necessitats tecnològiques dels usuaris i assegurar un suport adequat.
    2. Elaborar la documentació tècnica i d’usuari i realitzar la interlocució amb les unitats de suport.
  8. Gestió de proveïdors
    Supervisar els proveïdors tecnològics d’aplicacions i serveis TIC i vetllar per la qualitat del servei, així com dels acords de nivell de servei establerts.
  9. Metodologia interna
    1. Implantar metodologies de treball, estàndards i bones pràctiques per a la gestió dels projectes i dels serveis TIC.
    2. Adoptar una arquitectura de sistemes d’informació i dades que faciliti la integració i la interoperabilitat de les solucions TIC i les aplicacions desenvolupades.
  10. Altres
    Qualssevol actuacions, tècniques o funcionals, que esdevinguin necessàries per garantir la continuïtat dels sistemes d’informació i dels processos acadèmics i administratius de la Universitat.

Capítol II. Servei d’Infraestructures TIC

Article 19. Composició del Servei d'Infraestructures TIC

El Servei d’Infraestructures TIC substitueix i integra la part del CTI@UIB dedicada al suport, manteniment i instal•lació de les infraestructures TIC i l’equipament informàtic, així com les aplicacions associades.

Article 20. Funcions del Servei d’Infraestructures TIC

Les funcions del Servei d’Infraestructures TIC es distribueixen en diversos àmbits:

  1. Suport a la governança TIC
    1. Assessorar tecnològicament la Comissió de Seguiment i Planificació de Serveis TIC i participar en la definició de l’estratègia TIC de la Universitat.
    2. Participar en la gestió de la cartera estratègica de projectes TIC, seguint les directrius marcades per la Comissió de Seguiment i Planificació de Serveis TIC, per assolir els objectius estratègics.
    3. Planificar i coordinar les inversions TIC relacionades amb sistemes d’informació i transformació digital i fer-ne el seguiment.
    4. Coordinar-se amb els altres serveis a través dels responsables funcionals TIC, amb l’objectiu d’una millora continuada dels serveis TIC transversals i la modernització tecnològica de la Universitat.
    5. Coordinar-se amb el Servei d’Aplicacions i Serveis TIC i amb el personal TIC adscrit a altres àrees de gestió, amb l’objectiu de gestionar eficientment els serveis TIC.
    6. Coordinar els responsables TIC d’àmbit juntament amb el Servei d’Aplicacions i Serveis TIC.
  2. Manteniment, instal•lació, suport i millora d'infraestructures TIC
    1. Administrar, mantenir i realitzar l’evolució tecnològica de la infraestructura de servidors, emmagatzemament i còpies de seguretat, la qual dona servei a les aplicacions informàtiques corporatives en els àmbits de la docència, recerca i administració de la comunitat universitària.
    2. Dissenyar, administrar, mantenir i realitzar l’evolució tecnològica de la xarxa de comunicacions de la Universitat, tant cablejada com sense fils. S’hi inclouen, a més de la pròpia xarxa al campus, els enllaços amb les seus universitàries, amb altres edificis de la Universitat fora del campus, centres universitaris, instituts universitaris de recerca, i qualsevol altra connectivitat que la Universitat requereixi.
    3. Gestionar la connectivitat a la internet corporativa, com també l’administració i la implementació de la infraestructura de seguretat necessària per garantir-ne un ús segur, fiable i continuat.
    4. Donar suport a les infraestructures de càlcul computacional corporatives i encarregar-se del manteniment d’aquestes infraestructures.
    5. Gestionar i mantenir els diferents espais dedicats a la funció de centres de processament de dades (CPD) de què disposi la Universitat i garantir-ne un ús segur i eficient.
  3. Ciberseguretat
    Definir, desenvolupar i aplicar les polítiques i normatives de seguretat informàtica en els diferents àmbits de les infraestructures i serveis de tecnologies de la informació (TI) corporatius.
  4. Gestió de proveïdors d’infraestructures i equipament TIC
    Formalitzar els requisits tecnològics per a la contractació de nous equipaments o manteniments, valorar les propostes presentades i fer el seguiment dels diferents contractes.
  5. Gestió, manteniment i desenvolupament d'aplicacions per a la gestió d'infraestructura TIC i altres eines corporatives
    1. Desenvolupar, implantar i mantenir les diferents aplicacions de software d’infraestructura TI com són els serveis de gestió de xarxa, virtualització, bases de dades, autenticació corporativa i monitorització, entre d’altres.
    2. Gestionar i mantenir les aplicacions de treball col•laboratiu corporatives, així com tot l’entorn de treball tecnològic del personal d’administració i serveis.
    3. Garantir la màxima disponibilitat, capacitat, continuïtat i seguretat dels serveis TI gestionats pel Servei.
    4. Gestionar i mantenir el catàleg de serveis i donar-hi suport, així com fer-ne una millora i evolució continuada per garantir-ne l’adaptació als canvis tecnològics.
  6. Suport i assessorament en infraestructures i equipament TIC
    1. Supervisar i coordinar el servei de suport de microinformàtica.
    2. Oferir suport i assessorament informàtic a la comunitat universitària, institucions i empreses en tots els àmbits tecnològics relacionats amb les infraestructures TI.
    3. Gestionar i administrar les aules d’informàtica distribuïdes pels diferents edificis del campus i les seus universitàries, així com la infraestructura d’escriptoris virtuals que hi dona suport.

Disposicions addicionals

Primera. Supressió d’oficines i unitats

A l’entrada en vigor del present acord se suprimeix l'Oficina Web i es deroga qualsevol disposició en tot allò que no s’ajusti a les previsions del present acord.

Segona. Denominacions

Totes les denominacions d’òrgans de govern, representació, càrrecs, funcions i membres de la comunitat universitària, com qualssevol que en aquest acord apareguin en gènere masculí, s’han d’entendre referides indistintament al gènere masculí o femení, segons el sexe del titular de qui es tracti.

Disposició final

Única. Entrada en vigor

Aquest acord entrarà en vigor l’endemà de publicar-se al Full Oficial de la Universitat de les Illes Balears.

Ho faig publicar perquè se’n prengui coneixement i tingui els efectes que corresponguin.

Palma, en la data de la signatura electrònica
El Rector,
Jaume Carot