logo UIB Universitats - FOU

FULL OFICIAL

Núm. 516 (extraordinari) - Any  XXXVI - I. DISPOSICIONS GENERALS Dimarts, 27 d'abril de 2021
Consell de Direcció

13970. ACORD EXECUTIU del dia 30 de març de 2021 pel qual s’aprova la normativa de desenvolupament del vot electrònic.

Exposició de motius

L’article 18 de l’Acord normatiu 12045/2016, de 7 de novembre, pel qual es reforma la normativa electoral de la Universitat, estableix uns principis bàsics sobre el vot electrònic o votació electrònica, pendents de desenvolupament.

Per altra banda, la incertesa que ha generat l’emergència sanitària per la pandèmia de COVID-19 (en particular, les diverses onades que s’han anat produint i encara es poden produir amb forta intensitat) i el compliment de les exigències sanitàries i de seguretat, aconsellen desenvolupar una normativa sobre vot electrònic que es pugui aplicar en els processos electorals en què es vegin compromeses les garanties d’un funcionament correcte.

En el sentit indicat, les limitacions en els contactes interpersonals i en la capacitat dels espais públics i les restriccions de la mobilitat afecten, sens dubte, qualsevol procés electoral que es vulgui fer de forma presencial mitjançant les urnes.

És imprescindible, per tant, que, en situacions convenients o excepcionals en què sigui desaconsellable la presència física de l’elector davant una mesa electoral o davant un registre per presentar el vot anticipat, es permeti l’exercici del dret al sufragi amb totes les garanties pròpies dels processos electorals amb una votació electrònica.

Així mateix, és indubtable que les circumstàncies esmentades poden servir d’oportunitat per introduir l’aplicació de les noves tecnologies en la gestió de l’Administració universitària; en aquest cas concret, amb la implementació del vot electrònic.

Aquest sistema conjuga, per una banda, la possibilitat de donar una solució en unes circumstàncies que impedeixen o dificulten de manera extraordinària el vot presencial i, per altra banda, les garanties essencials de qualsevol procés electoral, i s’opta per sistemes tecnològicament fiables i compactes que poden ser auditats.

Per altra banda, el sistema de vot electrònic ofereix avantatges importants per a l’electorat i l’administració electoral, com poden ser la simplificació de la logística del procés (constitució de diverses meses electorals i nomenament de membres), un possible estalvi econòmic i la sostenibilitat ambiental (estalvi de paperetes, sobres i altra documentació pertinent), rapidesa i precisió a l’hora de realitzar l’escrutini, accessibilitat de tots els votants (sense necessitat de desplaçaments), prevenció de possibles pràctiques deshonestes i més facilitats a l’hora d’exercir el dret de vot. Tot això suposa, probablement, una major participació.

Per tant, és inqüestionable la necessitat de crear un marc normatiu que permeti la celebració de processos electorals mitjançant sistemes telemàtics fruit de l’alt grau de competències en digitalització, els quals s’utilitzen ja a la nostra universitat amb èxit, tant en la docència com en l’àmbit administratiu. Sistemes que se sumen a l’existència de solucions tècniques suficientment solvents i provades en diverses experiències en altres universitats de l’Estat.

Per tot l’anterior, en compliment de les atribucions conferides per l’article 27.1.h) dels Estatuts i de conformitat amb els principis establerts a l’article 18 de la normativa electoral de la Universitat, el Consell de Direcció, a la sessió ordinària del dia d’avui, ha aprovat la normativa de desenvolupament del vot electrònic en els termes següents:

Article 1. Definició

El vot electrònic, també denominat e-vot, és aquell que s’emet mitjançant un dispositiu electrònic.

Article 2. Sistema de votació electrònica

  1. Consisteix en l’emissió del vot, en suport electrònic, des de qualsevol dispositiu connectat a Internet, prèvia acreditació de la identitat del votant mitjançant un sistema segur, de manera que aquest vot sigui emès i transmès per un canal xifrat i emmagatzemat en una urna digital o un sistema protegits criptogràficament.
  2.  El sistema de votació electrònica ha de garantir, en tot cas, el sufragi universal lliure, igual, directe i secret.
  3. El sistema de votació electrònica es regirà pels principis de neutralitat, seguretat, confidencialitat i integritat del vot.

Article 3. Mesures de seguretat

1. La UIB vetllarà perquè la infraestructura tecnològica que dona suport al sistema electoral prevegi les mesures de seguretat que garanteixin el correcte funcionament del sistema durant el període en què s’exerciti el dret al vot.

Concretament, han de quedar garantits:

a) L’accessibilitat al procés de vot electrònic per evitar les barreres tecnològiques que dificultin la participació dels votants.
b) La seguretat del canal de transmissió del vot.
c) La possibilitat d’auditoria del procés.
d) El secret i privacitat del votant.
e) La integritat del vot.
f) Un escrutini dissociat.

D’aquesta forma es garantirà que ningú no pugui accedir als vots, els quals estaran xifrats perquè, en cap moment, no se’n pugui accedir al contingut.

2. El software de votació electrònica ha de detectar l’elector i ha de prendre les mesures adequades per tal d’evitar l’emissió de vots múltiples per part d’un mateix votant en diverses circumscripcions.

Article 4. Direcció i coordinació

Correspon a la Secretaria General la direcció i coordinació dels mitjans humans, i al Centre de Tecnologies de la Informació de la Universitat de les Illes Balears (CTI@UIB), la direcció i coordinació dels mitjans tecnològics per a la realització del vot electrònic.

Article 5. Responsabilitat

La Comissió Electoral és la responsable de la custòdia dels vots emesos i de l’obertura de l’urna electrònica.

Article 6. Dret de sufragi actiu

Podran exercir el dret de sufragi actiu els membres de la comunitat universitària inclosos en el cens electoral des de qualsevol lloc, utilitzant un ordinador o un dispositiu connectat a Internet (tauleta, mòbil).

Article 7. Identificació del votant

  1. L’acreditació de la identitat dels electors per emetre el vot s’ha de realitzar de conformitat amb un sistema segur, que ofereixi garanties plenes i que permeti atribuir el vot a l’emissor de forma inequívoca, i també garantir la integritat i confidencialitat del vot.
  2. El sistema d’identificació es pot basar en claus concertades (les credencials d’UIBdigital), certificat electrònic personal o altres mitjans d’autenticació segurs que incloguin o no un doble factor d’autenticació, determinats per la Comissió Electoral.

Article 8. Mesa electoral electrònica

  1. Es constituirà una mesa electoral electrònica específica per al vot electrònic, que serà única per a aquest tipus de votació. Tots els electors estaran adscrits a aquesta mesa, i per això no caldrà que al cens electoral figuri aquesta adscripció.
  2. Els membres de la mesa electoral electrònica s’encarregaran de l’obertura de l’urna electrònica.
  3. La mesa electoral serà formada pels membres de la Comissió Electoral.
  4. La mesa electoral tindrà les funcions següents:
    1. Presidir la votació.
    2. Supervisar el procés d’obertura i de tancament del període de votació.
    3. Estendre les actes corresponents. En aquest sentit, abans de començar la votació electrònica, es constituirà la mesa electoral i estendrà l’acta de constitució.
    4. Vetllar pel correcte funcionament del procés.
    5. Mantenir l’ordre.
    6. Custodiar la clau desxifradora que permet l’accés a l’urna digital i l’escrutini. La clau es pot fragmentar entre els membres de la Comissió.
    7. Resoldre les incidències i reclamacions que es plantegin, amb l’assessorament tècnic pertinent quan es tracti d’incidències o anomalies tècniques.
    8. Autoritzar l’obertura de l’urna digital una vegada que s’hagi acabat el termini per emetre els vots.
    9. Ordenar l’inici de l’escrutini i realitzar-lo.
    10. Certificar-ne el resultat.
    11. Publicar-ne el resultat.
    12. Vetllar per la puresa del sufragi.
  5. Els candidats que es presentin a les eleccions poden nomenar interventors a la mesa electoral electrònica, mitjançant escrit adreçat al president de la Comissió Electoral, que s’ha de registrar al Registre General de la Universitat (Son Lledó) –registre electrònic– o als registres de les seus universitàries de Menorca i d’Eivissa i Formentera fins a tres dies abans de començar les eleccions.

Article 9. Opcions de vot

  1. El sistema ha de garantir l’accés dels electors, un cop acreditada la identitat, a un entorn digital on hi haurà les opcions de vot.
  2. La presentació de les opcions de vot s’ha de realitzar sota un principi de neutralitat estricta. Cada opció tindrà el nom d’un candidat, amb el mateix format. El vot en blanc s’ha d’establir com una opció específica de vot.
  3. La Comissió Electoral ha d’autoritzar el contingut de les pantalles que es presentin als electors i també les opcions de vot.

Article 10. Votació electrònica

  1. Es consideraran vots vàlidament emesos els efectuats a un candidat proclamat definitivament.
    Es consideraran vots vàlids emesos en blanc aquells en què l’elector hagi seleccionat aquesta opció.
  2. El sistema electrònic de votació pot requerir la confirmació de l’opció seleccionada perquè el vot es tingui per emès.
  3. El sistema electrònic de votació ha de disposar d’un mecanisme que registri tots els esdeveniments que es produeixin durant la votació, el desxifratge dels vots i el recompte final.
    Aquest mecanisme ha de permetre verificar el correcte desenvolupament del procés i els resultats electorals, i també dur a terme auditories de control.

Article 11. Període de votació electrònica

  1. Durant el període de votació electrònica, els votants podran exercir el seu dret al vot mitjançant un portal de votació creat a aquest efecte.
  2. El període previst per a l’emissió de vots en format electrònic serà de les 9 a les 18 hores, excepte que la Comissió Electoral, per causes excepcionals, adopti un altre horari.

Article 12. Escrutini

  1. Finalitzada la votació, la mesa electoral electrònica ha d’ordenar l’inici de l’escrutini. El sistema d’escrutini ha d’incloure els instruments que impedeixin relacionar el vot amb la identitat de qui l’hagi emès.
  2. El sistema mostrarà el nombre de sufragis corresponents a cada circumscripció.
  3. Finalitzat l’escrutini, la mesa ha de resoldre totes les reclamacions que es presentin i estendrà acta en la qual especificarà el nombre d’electors i votants per cada circumscripció i distingirà els vots obtinguts per cada candidat i els vots en blanc.
    A l’acta també s’ha de fer esment a les reclamacions que s’hagin presentat sobre la votació i l’escrutini i les resolucions motivades que la mesa hagi adoptat. S’hi han d’incorporar, com a annexos, els justificants documentals de l’escrutini i de les llistes de votació extrets del sistema informàtic.

Article 13. Incidències tècniques

  1. Si la votació o l’escrutini no es poden iniciar o s’interrompen per incidències tècniques, la mesa electoral ha d’adoptar les mesures necessàries per garantir el sufragi i el correcte desenvolupament del procés electoral, incloent la possible l’extensió del termini de votació.
  2. Es constituirà un equip tècnic format per especialistes en informàtica que assistirà la mesa per a la votació electrònica.

Article 14. Destrucció de la clau i dels vots

  1. Tret del cas d’impugnació, transcorregut el termini de quatre mesos des de la proclamació dels resultats de l’elecció corresponent, la Comissió Electoral, amb la presència del personal tècnic pertinent, procedirà a destruir la clau desxifradora que permet obrir l’urna electoral electrònica, així com els vots electrònics que s’hi hagin dipositat.
  2. En cap cas no es destruiran els vots electrònics objecte d’impugnació o reclamació ni la clau desxifradora, que es custodiaran i conservaran fins a la finalització del procés corresponent.
  3. Fins a la destrucció de la clau i dels vots electrònics, la Comissió Electoral serà responsable de custodiar-los.

Article 15. Votació electrònica anticipada

  1. La Comissió Electoral decidirà en cada elecció la possibilitat de fer ús del vot electrònic anticipat. Per això, regularà, si escau, el sistema de votació electrònica anticipada en cada procés electoral.
  2. En l’acord de convocatòria d’eleccions s’ha d’establir si el vot electrònic exclou el vot anticipat.

Disposicions addicionals

Primera. Denominacions

Totes les denominacions d’òrgans de govern, representació, càrrecs, funcions i membres de la comunitat universitària, com qualssevol que en aquesta normativa apareguin en gènere masculí, s’han d’entendre referides indistintament al gènere masculí o femení, segons el sexe del titular de qui es tracti.

Segona. Interpretació i desenvolupament

Es faculta la Comissió Electoral per interpretar i resoldre els dubtes que es puguin plantejar sobre la present normativa.

La Comissió Electoral pot dictar instruccions sobre aspectes concrets del funcionament del vot electrònic no prevists en aquesta normativa.

Disposició final

Única. Entrada en vigor

La present normativa entrarà en vigor l’endemà de publicar-se al Full Oficial de la Universitat de les Illes Balears.

Ho faig publicar perquè se'n prengui coneixement i tingui els efectes que corresponguin.

Palma, 30 de març de 2021
El Rector,
Llorenç Huguet