Madrid,
16 d'octubre de 1990
REUNITS
D'una
banda l'Excm. Sr. Alfredo Pérez Rubalcaba, Secretari
d'Estat d'Educació del Ministeri d'Educació
i Ciència, i, de l'altra, l'Excm. Sr. Nadal Batle Nicolau,
Rector Magnífic de la Universitat de les Illes Balears,
intervenen, el primer, en nom i representació del Ministeri
d'Educació i Ciència, en virtut de les facultats
que li varen ser conferides per l'Ordre Ministerial de 26
d'octubre de 1988 (BOE del 28), i el segon, en qualitat de
Rector de la Universitat de les Illes Balears, a tenor del
que disposa l'article 18 de la Llei Orgànica 11/1983,
de 25 d'agost, de reforma universitària.
EXPOSEN
Primer.
Que el Ministeri d'Educació i Ciència, segons
el que estableixen la Llei Orgànica 1/1990, de 3 d'octubre,
d'ordenació general del sistema educatiu (BOE de 4
d'octubre), i el Reial Decret 334/1985, de 6 de març,
d'ordenació de l'Educació Especial (BOE del
16), té competències per promoure activitats
encaminades al desenvolupament de l'Educació Especial,
com també al perfeccionament dels professionals que
en depenen.
Segon.
Que la Universitat de les Illes Balears té competència
per posar en marxa tot tipus d'activitats de formació
que capacitin les persones que hi participin per al treball
professional d'acord amb els seus estatuts.
Per
tot això, acorden de subscriure el present conveni,
de conformitat amb les següents
CLÀUSULES
Primera.
L'objecte del conveni és organitzar els ensenyaments
per poder obtenir el Diploma d'Especialització en Educació
Especial.
Amb
aquest fi s'organitzarà un curs al qual podran participar
fins a un màxim de quaranta assistents. El 75% de les
places estaran reservades a funcionaris del Ministeri d'Educació
i Ciència.
Segona.
El curs va adreçat a professors d'EGB, a llicenciats
en Psicologia i a llicenciats en Ciències de l'Educació.
Tercera.
L'organització i la gestió dels estudis aniran
a càrrec dels departaments de Ciències de l'Educació
de la Universitat de les Illes Balears d'acord amb un disseny
que hauran d'aprovar ambdues parts. Aquest disseny haurà
de preveure els continguts mínims prevists per a aquest
tipus d'estudis, que consten a l'annex I.
Quarta.
Les entitats signants constituiran una comissió de
seguiment del conveni que serà composta per:
—
El director provincial, o persona que delegui, que presidirà
la comissió.
—
Un representant de la Direcció Provincial.
—
Un representant de la Subdirecció General de Formació
del Professorat.
—
Tres representants de la Universitat, nomenats pel Rector.
—
El coordinador dels estudis.
Cinquena.
Seran funcions de la comissió:
—
Elevar la proposta del coordinador i secretari del curs.
—
Fixar els criteris de selecció d'aspirants a la realització
dels estudis presentats pel coordinador d'aquests.
—
Fer el seguiment i l'avaluació dels estudis i, si escau,
proposar la continuïtat del conveni als signants. Un
exemplar d'aquesta avaluació es trametrà a cada
una de les parts signants en acabar cada curs.
—
Aprovar la proposta sobre el professorat que impartirà
els estudis.
—
Proposar al Consell Social de la Universitat de les Illes
Balears la quantia de les taxes de matrícula.
Sisena.
El coordinador dels estudis el nomenarà el Rector,
a proposta de la comissió de seguiment.
Les
seves funcions seran:
—
Coordinar el curs, fer-ne el seguiment i avaluar-lo.
—
Proposar la selecció dels aspirants.
—
Fer la proposta sobre el professorat que impartirà
el curs.
Setena.
L'aportació de les parts signants es concreta en el
següent:
a)
Per part de la Universitat:
—
Un mínim de dos professors per curs que assegurin el
desenvolupament de la docència d'un dels mòduls
dels estudis com a part del seu horari lectiu.
—
La cessió dels locals per realitzar-hi els estudis.
—
L'organització administrativo-docent del curs i de
les activitats complementàries.
b)
Per part del Ministeri d'Educació i Ciència:
—
La dotació del pressupost necessari per realitzar les
activitats docents, el cost de les quals és de 4.650.000
pessetes per al primer any, amb càrrec al crèdit
pressupostari 18.10.421B.226.06.
—
Posar a disposició del coordinador dels estudis els
centres necessaris per fer-hi les pràctiques previstes
al Programa d'especialització objecte d'aquest conveni.
Vuitena.
El material inventariable adquirit per a aquests cursos restarà
en dipòsit al Departament de Ciències de l'Educació
durant la vigència d'aquest conveni, i passarà
a formar part del seu patrimoni en acabar-se el conveni, sempre
que la Universitat assumeixi la continuïtat d'aquests
estudis. En cas contrari, aquest material es repartirà
a parts iguals entre les entitats firmants d'aquest conveni,
i restarà dipositat, per part de la Universitat, al
Departament de Ciències de l'Educació de la
Universitat de les Illes Balears, i per part del Ministeri
d'Educació i Ciència, al CEP de Palma.
Novena.
El Diploma d'Especialització en Educació Especial
serà expedit per la Universitat de les Illes Balears
com a títol propi segons la legislació vigent,
que serà vàlid als efectes prevists a l'article
17, punt 1.1, del Reial Decret 895/1989, de 14 de juliol.
En el diploma s'haurà d'esmentar expressament el present
conveni de cooperació pel qual s'organitza el curs,
com també l'ordre ministerial per la qual es convoca
en el Butlletí Oficial de l'Estat.
Desena.
El Consell Social de la Universitat de les Illes Balears fixarà
la quantia de la matrícula anual d'acord amb les taxes
de matrícula establertes amb la Universitat, l'import
de la qual s'aplicarà a les despeses d'organització
i funcionament del curs.
Onzena.
Cada una de les parts es compromet a procurar les condicions
necessàries per donar compliment al present conveni.
Dotzena.
La vigència d'aquest conveni serà de dos cursos
acadèmics, amb el fi de concloure la formació
d'una promoció completa.
I
perquè consti i tingui els efectes oportuns, signen
el present conveni al lloc i en la data indicats al començament.
Annex
I
Objectius
i continguts
Objectius
generals
—
Formar especialistes en Educació Especial perquè
es puguin incorporar als centres d'Educació Especial
o d'Integració.— Proporcionar als professors i les
professores la formació necessària per possibilitar
un model d'escola oberta als subjectes amb necessitats educatives
especials, tal com planteja la Reforma del sistema educatiu.
Continguts
generals
—
Característiques dels subjectes amb necessitats educatives
especials i les seves implicacions en l'aprenentatge escolar.
—
Disseny curricular de base i necessitats educatives especials.
—
L'organització escolar i les necessitats educatives
especials.
—
Tècniques i estratègies d'intervenció
en Educació Especial.
Ho
faig publicar perquè se'n prengui coneixement i tengui
els efectes que corresponguin.