FULL OFICIAL
Universitat de les
Illes Balears
Any VI 
Núm. 56
Dijous, 28 de febrer de 1991   
Any
Núm.
Acord
Cercar
?
DISPOSICIONS GENERALS
Junta de Govern
1308 ACORD NORMATIU del dia 29 de gener de 1991 pel qual s'aprova el regiment de govern de la Universitat de les Illes Balears.

La Junta de Govern, a la sessió ordinària del dia 29 de gener de 1991, fent ús de les competències que li atribueixen els articles 21.1.30 i 97 dels Estatuts de la Universitat de les Illes Balears, va aprovar, a proposta del Consell Executiu, per assentiment el regiment de govern de la Universitat de les Illes Balears.

EXPOSICIÓ DE MOTIUS 1904

TÍTOL PRELIMINAR 1907

TÍTOL I. DE L'ORGANITZACIÓ 1907

CAPÍTOL I. DISPOSICIONS GENERALS 1907

CAPÍTOL II. DELS ÒRGANS COL.LEGIATS 1909

Secció 1a. Disposicions prèvies 1909

Secció 2a. De la Junta de Govern 1909

Secció 3a. Del Consell Executiu 1910

Subsecció 1a. Normes generals 1910

Subsecció 2a. De la composició del Consell Executiu 1911

Subsecció 3a. Del funcionament del Consell Executiu 1911

Subsecció 4a. De la Comissió Associada 1912

Secció 4a. Del funcionament dels òrgans col.legiats 1913

Subsecció 1a. Normes generals 1913

Subsecció 2a. Dels requisits de les sessions 1913

Subsecció 3a. Dels debats 1915

Subsecció 4a. De les votacions 1916

CAPÍTOL III. DELS ÒRGANS UNIPERSONALS 1917

Secció 1a. Disposicions prèvies 1917

Secció 2a. Dels òrgans de suport i d'assessorament del Rector 1918

Subsecció 1a. Normes generals 1918

Subsecció 2a. Del Consell Consultiu 1918

Subsecció 3a. Dels assessors 1919

Secció 3a. Dels vice-rectors associats 1919

Secció 4a. Del vice-secretari general 1919

Secció 5a. Dels vice-gerents 1920

CAPÍTOL IV. DE LES DIVISIONS 1920

CAPÍTOL V. DE LES SECCIONS DELS DEPARTAMENTS 1921

CAPÍTOL VI. DELS CONSELLS D'ESTUDIS 1921

TÍTOL II. DE LES ESTRUCTURES ESPECÍFIQUES DE SUPORT A LA RECERCA I A LA DOCÈNCIA 1922

CAPÍTOL I. DELS SERVEIS UNIVERSITARIS 1922

Secció 1a. Disposicions generals 1922

CAPÍTOL II. DELS LABORATORIS 1923

TÍTOL III. DEL PROCEDIMENT ADMINISTRATIU 1924

CAPÍTOL I. Disposicions generals 1924

CAPÍTOL II. Del Registre 1924

CAPÍTOL III. Dels expedients 1927

CAPÍTOL IV. Dels interessats 1928

CAPÍTOL V. De les notificacions 1928

CAPÍTOL VI. De la publicitat i constància de les resolucions i els acords 1929

TÍTOL IV. DEL RÈGIM JURÍDIC 1930

TÍTOL V. DEL RÈGIM ECONÒMIC I FINANCER 1932

TÍTOL VI. DE LA RECERCA 1934

DISPOSICIÓ ADDICIONAL 1936

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA 1936

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA 1936

DISPOSICIONS FINALS 1936

 

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

El títol II dels nous Estatuts és integrat només per dos articles, el 97 i el 98. Aquesta brevetat no li lleva importància, ja que es tracta d'un bloc normatiu que enclou una munió de potencialitats per a la més perfecta estructuració de la Universitat de les Illes Balears. Els dos articles que componen aquest títol, encara que consideren realitats diferents, mostren una clara complementarietat i un mateix objectiu: la màxima eficàcia de la Universitat. L'article 97, completament nou, preveu l'existència d'una normativa essencial de cara al futur, el reglament del "regiment de govern de la Universitat de les Illes Balears". L'article 98, per la seva banda, sintetitza de forma clara i coherent el règim jurídic general dels serveis de la Universitat, matèria que en els anteriors Estatuts apareixia defectuosament recollida al títol V (articles 140-162). Hom pot observar, dins aquest ordre d'idees:

a) L'article 97, que apareix ex novo al text estatutari, ordena que s'elabori i aprovi el reglament del "regiment de govern de la Universitat de les Illes Balears". El seu text, en concret, diu: «A proposta del Consell Executiu, la Junta de Govern aprovarà per "acord normatiu" el regiment de govern de la Universitat de les Illes Balears per complir millor les seves funcions coordinant els seus serveis i la seva administració, a tots els nivells i amb els efectes que siguin pertinents.» Aquesta normativa comporta el següent:

1) Finalitat d'aquesta normativa. El reglament del regiment de govern permetrà de complir millor les funcions de la Universitat, coordinats els seus serveis i la seva administració. Amb aquest nou precepte es possibilita d'adequar l'organització universitària a l'esdevenir del temps i a les necessitats tècniques que la pràctica faci evidents. Es tracta de completar i perfeccionar contínuament el règim jurídic de la nostra Administració universitària, definint en tant que encara sigui necessari la competència dels distints òrgans i les relacions entre aquests, i garantint fins a les darreres conseqüències la subjecció de l'Administració universitària al Dret. Es consagra en aquest precepte una permanent potestat organitzadora, entesa aquesta com el conjunt de facultats que la nostra Universitat té per configurar la seva estructura; la potestat, per tant, d'autoorganitzar-se.

2) Àmbit d'aplicació d'aquesta normativa. El reglament del regiment de govern de la Universitat s'aplicarà, tal com indica l'incís final de l'article 97, a tots els nivells i amb els efectes que siguin pertinents. La claredat d'aquest mandat fa innecessària qualsevol explicació complementària; es tracta, com veiem, d'estendre els avantatges formals i materials d'aquesta normativa a tots els racons de la nostra estructura universitària.

b) Per complir al més adequadament possible les funcions que tenen encomanades els diversos òrgans de la Universitat de les Illes Balears, l'article 98 manté i potencia la figura dels "serveis universitaris". Els quals poden definir-se, en una primera aproximació, com a elements encarregats de col.laborar amb la política docent, científica i administrativa de la Universitat balear i dinamitzar-la. L'experiència acumulada fins aquest moment mostra les potencialitats inherents a aquesta figura —pròpia de la nostra Universitat—, que ha possibilitat dur a bon port nombrosos objectius, que difícilment haurien assolit una feliç conclusió amb els instruments tradicionals.

El nombre de serveis amb què comptarà la Universitat de les Illes Balears està, intencionadament, indeterminat ("comptarà amb els serveis que resultin necessaris per complir adequadament les seves funcions"); i es possibilitarà, d'aquesta manera, una adequació constant a les necessitats reals existents.

L'article 98 conté, com ja hem indicat, el règim jurídic comú de tots els serveis universitaris (tant dels existents en l'actualitat com d'aquells que es puguin crear en el futur). En concret, en fixa el procediment de creació i supressió (correspon a la Junta de Govern, a proposta del Consell Executiu), l'organització (cada servei comptarà amb un director, nomenat pel Rector amb l'acord previ del Consell Executiu, i un secretari), la dotació personal (la Universitat haurà de garantir que els seus serveis comptin amb el personal suficient per dur a terme llurs comeses) i les fonts reguladores particulars (el Consell Executiu aprovarà el reglament específic de cada servei), i fixa la possibilitat de gratificacions en favor dels directors i secretaris dels serveis (podran percebre, tenint en compte llurs comeses, una compensació econòmica amb càrrec al pressupost de la Universitat).

Cal destacar, d'aquesta sintètica exposició del règim jurídic dels serveis, tres aspectes puntuals que consideram de particular interès. Per una banda, s'ha de subratllar que encara que és possible que cada servei tingui un reglament propi diferenciat, advocam per la conveniència d'uniformar al màxim aquestes disposicions, fins i tot, si fos possible, d'arribar a elaborar un reglament marc de tots els serveis, de la mateixa manera com s'ha fet ja amb els reglaments dels departaments; així es podrien respectar les particularitats pròpies de cada servei sense caure en una dispersió normativa absurda i enfarfegosa. Per altra banda, convé recalcar que els directors i secretaris dels serveis no seran obligatòriament compensats per la seva tasca, sinó que "podran" ser-ho segons les comeses que tinguin assignades; i a més a més, s'ha d'afegir que, entre els que percebin compensació econòmica, podran produir-se diferències quantitatives. Això és lògic, perquè la càrrega de feina i dedicació que comporta la direcció —o el secretariat— d'un servei pot variar molt sensiblement d'un a un altre. A l'últim, en tercer lloc, constatam que s'introdueix una fórmula oberta en el nou text, perquè no es precisa entre qui el Rector podrà nomenar els diferents directors i secretaris dels serveis. Segons el nostre parer, aquesta ambigüitat ha estat totalment calcudada i cercada ex profeso, amb l'objecte que el Consell Executiu tingui un ventall més ampli de possibilitats; així, aquests càrrecs podran recaure no només en professors pertanyents als cossos docents de la Universitat, sinó també en professors associats, ajudants i, fins i tot, en membres del personal d'administració i serveis.

c) El present Acord normatiu, regulador de l'organització, el procediment i el règim jurídic de l'administració de la Universitat de les Illes Balears, té com a objectiu millorar al màxim la prestació dels serveis als membres de la comunitat universitària mitjançant una administració àgil i eficaç, la gestió de la qual sigui un reflex dels principis constitucionals d'eficàcia, jerarquia, descentralització i coordinació que hauran d'inspirar i presidir l'actuació dels seus òrgans i agents.

Les normes generals sobre el procediment administratiu cobreixen l'organització especial de l'administració universitària balear i la regulació del seu règim jurídic. Els redactors estatutaris foren conscients de la necessitat de les esmentades adaptacions i les inclogueren implícitament en els nous Estatuts.

L'Acord normatiu té, considerat en si mateix, un caràcter innovador, tant perquè no existeix a les universitats cap precedent normatiu que reguli el mateix objecte material com pel conjunt de normes tècniques administratives que s'hi recullen, extretes en alguns casos del dret comparat i adaptades al nostre entorn administratiu.

Les esmentades innovacions no signifiquen una ruptura, ja que recullen el millor de les normes administratives actuals i incorporen, en aquest sentit, els instituts jurídics que han demostrat validesa suficient durant llur ja llarga aplicació.

L'Acord normatiu també té una tendència unificadora, perquè incorpora disposicions que existien disperses a diverses normes de la Universitat de les Illes Balears: amb això facilita la labor dels operadors jurídics i garanteix als membres de la comunitat universitària el principi de seguretat jurídica, mitjançant la seva positivització concreta i unificada.

Així mateix, l'Acord normatiu no cau en la casuística de voler regular-ho tot des de l'inici fins al final, i si la importància d'un òrgan determinat ho exigeix, es remet a la normativa específica de l'esmentat òrgan.

Un cop aprovat el present Acord normatiu, serà una peça clau en l'estructuració de l'administració de la Universitat de les Illes Balears, fonamentat en la competència exclusiva d'autoorganització reconeguda a la Constitució i als Estatuts, manifestació indispensable d'una autèntica autonomia universitària.

 

TÍTOL PRELIMINAR

Article 1

El present Acord normatiu té per objecte establir el regiment de govern de la Universitat de les Illes Balears perquè aquesta pugui complir millor les seves funcions, coordinats els seus serveis i la seva administració, a tots els nivells i amb els efectes que siguin pertinents.

Article 2

La Universitat de les Illes Balears, constituïda per òrgans jeràrquicament ordenats, és una institució de dret públic amb personalitat jurídica única, que serveix amb objectivitat el servei públic de l'educació superior, i actua amb submissió plena a la llei i al dret.

Article 3

L'organització i l'actuació de la Universitat de les Illes Balears s'articularan de forma que es garanteixin l'eficàcia i la diligència màximes en el compliment de les seves funcions i en la prestació dels seus serveis, principis bàsics aplicables a les prescripcions del present Acord normatiu.

 

TÍTOL I. DE L'ORGANITZACIÓ

CAPÍTOL I. DISPOSICIONS GENERALS

Article 4

La Universitat de les Illes Balears exerceix la potestat d'autoorganització mitjançant els òrgans i dins els límits establerts per la Constitució, la Llei de reforma universitària, els Estatuts de la Universitat i la resta de l'ordenament jurídic.

Article 5

1. El govern de la Universitat de les Illes Balears s'exerceix per mitjà d'òrgans ordinaris i d'òrgans especials. Són òrgans ordinaris de govern els explícitament detallats a la LRU, i òrgans especials de govern els que, encara que no apareguin explícitament a la LRU, són específics de la Universitat de les Illes Balears.

2. Els òrgans de govern poden ser col.legiats i unipersonals, generals de la Universitat i particulars de les facultats, les escoles, els consells d'estudis, els departaments i els instituts que la integren.

3. A efectes del paràgraf anterior es consideren:

a) Òrgans col.legiats ordinaris de caràcter general: el Claustre Universitari, la Junta de Govern i el Consell Social.

b) Òrgans col.legiats especials de caràcter general: el Consell Executiu.

c) Òrgans unipersonals ordinaris de caràcter general: el Rector, els vice-rectors, el Secretari General i el Gerent.

d) Òrgans unipersonals especials de caràcter general: els vice-rectors associats, el vice-secretari general i els vice-gerents.

e) Òrgans col.legiats ordinaris de caràcter particular: les juntes de facultat o escola i els consells de departament o d'institut universitari.

f) Òrgans col.legiats especials de caràcter particular: els consells d'estudis i els consells de direcció dels departaments.

g) Òrgans unipersonals ordinaris de caràcter particular: els degans, els directors d'escola, departament o institut universitari.

h) Òrgans unipersonals especials de caràcter particular: els vice-degans i subdirectors d'escola, els secretaris de facultat, escola, departament i d'institut universitari, els subdirectors de departament i institut universitari, els presidents i secretaris dels consells d'estudis.

4. A proposta del Consell Executiu, la Junta de Govern podrà crear altres òrgans de govern especials.

Article 6

1. Els òrgans de govern de la Universitat serveixen amb objectivitat els interessos públics que els han estat encomanats i actuen de conformitat amb els principis d'eficàcia, descentralització, desconcentració i coordinació, amb submissió plena a la llei i al dret.

2. Els tribunals exerceixen el control de legalitat de les disposicions i actes dels òrgans de govern de la Universitat.

Article 7

Cadascun dels òrgans de govern de la Universitat de les Illes Balears té el dret i el deure de complir les tasques i les funcions que té encomanades. L'incompliment d'aquestes obligacions comportarà les responsabilitats que siguin pertinents. Són nuls i sense cap efecte les resolucions i els acords dictats pels òrgans incompetents en la matèria.

Article 8

Quan un òrgan hagi de ser estatutàriament oït abans que un altre presenti una proposta de decisió, i no hagi manifestat prèviament el seu parer, li serà comunicada la que es vulgui prendre, i, si en el termini de deu dies no manifesta cap criteri, s'entendrà que hi està d'acord. En casos d'urgència o necessitat, aquest termini es podrà reduir a tres dies. Tota proposta efectuada pels òrgans que hagin d'informar equival al tràmit d'oïda. En tot cas, si la requisitòria del tràmit d'oïda ha estat publicada al FOU, es considerarà com a comunicada.

L'informe de l'òrgan s'entendrà que és el del seu director, president o degà, si no s'estableix expressament el contrari.

 

CAPÍTOL II. DELS ÒRGANS COL.LEGIATS

Secció 1a. Disposicions prèvies

Article 9

1. Els òrgans col.legiats de la Universitat són el Claustre, la Junta de Govern, el Consell Executiu, el Consell Social, els consells de departament o d'institut universitari, les juntes de facultat o escola, els consells d'estudis i els consells de direcció dels departaments i tots aquells que es puguin crear d'acord amb l'article 10.4 dels Estatuts.

2. Els òrgans col.legiats de la Universitat es regeixen pel present Acord normatiu, si escau; per les disposicions contingudes en els Estatuts de la Universitat; i per la resta de disposicions que específicament els regulin.

Article 10

1. Els òrgans col.legiats podran crear comissions permanents i comissions transitòries sobre assumptes determinats.

2. Serà funció de les comissions elaborar les propostes i els informes pertinents en funció de les competències que els hagin estat atribuïdes.

3. Les comissions es regiran per la seva normativa específica o per la general.

Article 11

Les comissions seran presidides pel president de l'òrgan col.legiat o la persona que delegui.

Article 12

1. Són nuls de ple dret els actes dels òrgans col.legiats en què es donin alguns dels supòsits següents: els manifestament contraris a la llei, els adoptats amb notòria incompetència, aquells supòsits de contingut impossible o que siguin constitutius de delicte, els dictats prescindint totalment i absolutament del procediment legalment establert per a això o de les normes que contenen les regles essencials per a la formació de la voluntat dels òrgans col.legiats.

2. Són anul.lables els actes que incorrin en qualsevol infracció de l'ordenament jurídic, fins i tot la desviació de poder.

 

Secció 2a. De la Junta de Govern

Article 13

1. El Reglament de la Junta de Govern preveurà la creació de comissions delegades permanents, consultives o decisòries, presidides pel Rector o la persona que delegui.

2 La composició i les funcions d'aquestes comissions seran fixades per acord normatiu o al Reglament de la Junta de Govern. En ambdós casos s'hi podran establir, si escau, delegacions de funcions amb caràcter decisori.

Article 14

1. Es constituiran com a mínim, per a totes aquelles qüestions de la vida universitària sobre les quals calgui assessorament o fer consultes, les següents comissions:

a) Consell de Directors de departament.

b) Consell de Degans i Directors de centre.

2. El Consell de Directors de departament és una comissió constituïda pels directors dels departaments de la Universitat de les Illes Balears i pel seu president. Aquests directors no poden delegar llur participació en l'esmentat òrgan.

3. El Consell de Degans i Directors de centre és constituït pels degans i directors dels centres de la Universitat de les Illes Balears i pel seu president. Aquests degans i directors no poden delegar llur participació en l'esmentat òrgan.

4. Perquè les dues comissions anteriors prenguin funcions decisòries delegades de la Junta de Govern, hauran de ser ampliades per donar compliment a l'article 4 de la LRU.

5. Els consells de directors de departament i de degans i directors de centre no tenen naturalesa d'òrgans de govern col.legiats generals ni particulars.

Article 15

Un acord executiu fixarà el Reglament de funcionament del Consell de Directors de departament i el Consell de Degans i Directors de centre, com també el procediment d'ampliació esmentat a l'article 14. En tot cas, els membres que s'hi afegiran hauran de ser triats per la Junta de Govern.

Article 16

Per tractar de qüestions concretes, la Junta de Govern podrà establir comissions de treball, que elevaran llurs conclusions a la Junta.

 

Secció 3a. Del Consell Executiu

Subsecció 1a. Normes generals

Article 17

El Consell Executiu és un òrgan col.legiat especial de caràcter general de la Universitat, i les seves funcions, que li són atribuïdes a les normes estatutàries, són de govern i gestió de la Universitat.

Article 18

Les decisions del Consell Executiu, en matèria de la seva competència, adoptaran la forma d'"acords executius" si afecten una pluralitat d'individus o situacions, i de "resolucions" si afecten individus o situacions singulars.

 

Subsecció 2a. De la composició del Consell Executiu

Article 19

El Consell Executiu serà compost pel Rector, els vice-rectors, el Secretari General i el Gerent. No obstant això, el Rector, per a afers concrets, podrà requerir la presència d'altres membres de la comunitat universitària, per tal que informin quant a l'àmbit de les seves activitats.

Article 20

El Consell Executiu actuarà amb la presència de tots els seus membres. Les absències d'alguns d'ells podran ser suplertes, si fa al cas. Les deliberacions del Consell Executiu són secretes. Les seves decisions seran executades pel Rector.

Article 21

Sens perjudici de l'actuació com a òrgan col.legiat del Consell Executiu, compartint competències i adopció de decisions, els seus membres tendiran a una certa especialització en llurs funcions.

 

Subsecció 3a. Del funcionament del Consell Executiu

Article 22

1. Correspon al Rector de convocar el Consell Executiu.

2. La convocatòria serà normalment de paraula, nominal a cadascun dels membres del Consell Executiu, i s'haurà de fer amb vint-i-quatre hores d'antelació.

3. En cas d'urgència, el Rector podrà convocar el Consell Executiu sense tenir en compte la limitació de temps prevista en el paràgraf anterior.

Article 23

Les sessions del Consell Executiu podran ser ordinàries i extraordinàries. Les ordinàries es faran, normalment, almenys una vegada cada setmana; les extraordinàries tindran lloc a iniciativa del Rector.

Article 24

1. El Consell Executiu serà presidit pel Rector, el qual dirigirà i ordenarà els debats.

2. Els membres del Consell Executiu tenen dret a l'ús de la paraula en relació amb qualsevol dels punts de l'ordre del dia.

3. Les decisions s'adoptaran per majoria si és necessari arribar a votació i, en cas d'empat, decidirà el vot de qualitat del Rector.

Article 25

1. Només donaran fe de les decisions del Consell Executiu els certificats expedits pel Secretari General per ordre del Rector.

2. La notificació administrativa de qualsevol afer que sigui sotmès al Consell Executiu comprendrà l'acord literal pres per l'esmentat Consell.

Article 26

El Consell Executiu fixarà les funcions concretes dels òrgans de govern de la Universitat de les Illes Balears, dins el marc de la legalitat.

 

Subsecció 4a. De la Comissió Associada

Article 27

La Comissió Associada del Consell Executiu és un grup consultiu de suport d'aquest. Quan hom faci servir la denominació "Comissió Associada", s'entendrà que és la Comissió Associada del Consell Executiu.

Article 28

La Comissió Associada, que actuarà en reunions plenàries o restringides, estudiarà i prepararà els afers sotmesos a la deliberació del Consell Executiu, i també pot resoldre aquells que el Consell Executiu consideri convenient d'encomanar-li.

Article 29

La Comissió Associada serà composta pels vice-rectors associats, el vice-secretari general i els vice-gerents, i per tota altra persona que el Rector o el Consell Executiu designin. En tot cas, els membres del Consell Executiu podran assistir a les seves reunions quan ho considerin convenient.

Article 30

La Comissió Associada serà presidida per un president que designarà el Consell Executiu. Aquest i el vice-secretari general podran assistir amb veu i sense vot a les deliberacions del Consell Executiu quan hi siguin requerits.

Article 31

Un acord executiu regularà el funcionament de la Comissió Associada.

 

Secció 4a. Del funcionament dels òrgans col.legiats

Subsecció 1a. Normes generals

Article 32

1. Els òrgans col.legiats, sigui quina sigui la naturalesa de llurs funcions, es regiran per les normes que els creïn, que, en tot cas, n'hauran d'establir la composició i les funcions.

2. Si no existeixen normes específiques de funcionament, els òrgans col.legiats es regiran per les normes contingudes en aquest capítol.

Article 33

La participació dels membres electius en l'òrgan col.legiat és personal i indelegable. No obstant això, qui en sigui membre per raó del seu càrrec podrà ser suplert per la persona que el substitueixi o reglamentàriament s'estableixi.

Article 34

A les sessions de la Junta de Govern, el Rector podrà ser substituït pel vice-rector que delegui; un vice-rector, pel vice-rector associat que delegui; el Secretari General, pel vice-secretari general, o el vice-rector associat que delegui; i el Gerent, pel vice-gerent o el vice-rector associat que delegui.

Article 35

1. Els membres dels òrgans col.legiats de la Universitat tenen l'obligació d'assistir a les sessions. La inassistència injustificada podrà donar lloc a les sancions que determini la Junta de Govern.

2. El Consell Executiu dictarà la normativa sancionadora dels òrgans inferiors a la Junta de Govern.

 

Subsecció 2a. Dels requisits de les sessions

Article 36

1. En el cas d'absència, vacant o malaltia de qui exerceixi la presidència de l'òrgan col.legiat, el substituirà la persona reglamentàriament establerta; si aquesta persona no existeix, el substituirà el vocal professor dels cossos docents universitaris més antic a la Universitat de les Illes Balears, i si dos o més vocals tenen la mateixa antiguitat, el substitut serà el de més edat.

2. El Secretari serà substituït pel vocal més jove.

Article 37

1. Correspon al president d'un òrgan col.legiat d'assegurar el compliment de les lleis i la regularitat de les deliberacions, de convocar les sessions, fixar l'ordre del dia i ordenar les deliberacions i els debats.

2. El secretari estendrà acta de les reunions, que haurà de contenir la indicació de les persones que hi hagin intervingut, les circumstàncies de lloc i temps en què s'han fet, els punts principals de la deliberació, la forma i els resultats de la votació i el contingut dels acords. L'acta haurà d'anar signada pel secretari, amb el vist-i-plau del president, i s'haurà d'aprovar a la mateixa reunió o a la següent. Així mateix, correspondrà al secretari d'estendre els certificats pertinents.

3. En cas de no fer-se la reunió per manca d'assistents, o per un altre motiu, el secretari suplirà l'acta amb una diligència autoritzada amb la seva signatura on consignarà el motiu pel qual no s'ha fet i en la qual farà constar el nom dels concurrents i el d'aquells que s'han excusat.

Article 38

1. Les sessions de l'òrgan col.legiat podran ser ordinàries i extraordinàries.

a) Les ordinàries seran convocades pel president de l'òrgan col.legiat, per pròpia iniciativa o a petició, almenys, de la tercera part dels membres; en aquest darrer cas, la sessió no es podrà ajornar per a més endavant d'un mes d'ençà que hagi estat sol.licitada. La sessió ordinària s'haurà de convocar amb una antelació mínima de quaranta-vuit hores, i l'ordre del dia contindrà forçosament un punt de lectura i possible aprovació de l'acta de la sessió anterior i un altre de precs i preguntes. A la notificació es podrà preveure una segona convocatòria de la sessió per a mitja hora després en cas que no hi hagi quòrum suficient d'assistents per a la primera convocatòria.

b) La sessió extraordinària es podrà convocar per raons d'urgència, sense respectar el termini de quaranta-vuit hores fixat per a les ordinàries. Només s'hi podrà tractar del punt o dels punts que, per raons de necessitat urgent, s'hagin inclòs a l'ordre del dia.

2. Quedarà, malgrat això, vàlidament constituït l'òrgan col.legiat, encara que no s'hagin complert els requisits de convocatòria establerts, si hi ha reunits tots els membres i així ho acorden per unanimitat.

Article 39

La convocatòria serà personal i anirà adreçada a qualsevol dels llocs de treball o d'estudi de cadascun dels membres de l'òrgan col.legiat.

Article 40

1. Tota sessió, sigui ordinària o extraordinària, haurà de respectar el principi d'unitat d'acte, i es procurarà que acabi el mateix dia que comenci. Si el dia acaba i no s'han debatut i resolt tots els afers inclosos a l'ordre del dia, el president de l'òrgan col.legiat podrà aixecar la sessió. En aquest cas, els afers no debatuts s'hauran d'incloure a l'ordre del dia de la sessió següent.

2. Durant el transcurs de la sessió, el president podrà establir interrupcions, al seu prudent arbitri, per permetre les deliberacions o per a descans. En qualsevol cas, el president la podrà suspendre, per un període fix de temps, si les circumstàncies hi obliguen.

Article 41

A la primera convocatòria, el quòrum de constitució dels òrgans col.legiats serà el de majoria absoluta dels components; a la segona convocatòria, el quòrum s'aconseguirà amb l'assistència d'una tercera part dels membres, amb un mínim de tres. El quòrum es referirà sempre als membres que efectivament componen l'òrgan col.legiat en cada moment. En tot cas, es requereix l'assistència del president i del secretari de l'òrgan col.legiat o qui els substitueixi.

 

Subsecció 3a. Dels debats

Article 42

1. El president de l'òrgan col.legiat començarà les sessions demanant si cap membre ha de formular cap observació a l'acta de la sessió anterior. Si no hi ha observacions, es considerarà aprovada. Si n'hi ha, es debatran i decidiran les rectificacions que siguin procedents. En cap cas no podrà modificar-se el fons dels acords adoptats, i només serà possible corregir errors materials de fet. Després d'indicar, a cada acta, que s'ha llegit i aprovat l'anterior, es consignaran les observacions i rectificacions que s'hi hagin fet.

2. Tots els afers es debatran i, si escau, es votaran per l'ordre en què estiguin indicats a l'ordre del dia.

3. No obstant el que es disposa al número anterior, el president pot alterar l'ordre dels temes, o retirar un afer si aprovar-lo exigeix una majoria especial i aquesta majoria no es pot obtenir en el moment previst inicialment a l'ordre del dia.

Article 43

1. Si es promou debat, les intervencions seran ordenades pel president de conformitat amb els regles següents:

a) Només podrà fer-se ús de la paraula amb l'autorització prèvia del president.

b) El debat s'iniciarà amb una exposició i justificació de la proposta, a càrrec d'algun dels membres de l'òrgan col.legiat.

c) Tot seguit, els diversos membres consumiran llur primer torn.

d) Qui es consideri al.ludit per una intervenció podrà sol.licitar al president que li concedeixi un torn per al.lusions, que serà breu i concís.

e) Si ho sol.licita algun membre, es procedirà a un segon torn. Consumit aquest torn, el president pot donar per acabada la discussió, que es tancarà amb una intervenció del ponent en la qual breument ratificarà o modificarà la seva proposta.

f) No s'admetran interrupcions.

g) El president podrà cridar a l'ordre o a la qüestió debatuda.

2. Els membres de l'òrgan en qualsevol moment del debat podran demanar la paraula per plantejar una qüestió d'ordre, i invocaran a aquest efecte la norma de la qual reclamen l'aplicació. El president decidirà el que sigui procedent, i amb aquest motiu no començarà cap debat.

Article 44

1. El president podrà cridar a l'ordre qualsevol membre de l'òrgan que:

a) Profereixi paraules o conceptes ofensius al decòrum.

b) Produeixi interrupcions o, de qualsevol forma, alteri l'ordre de les sessions.

c) Pretengui fer ús de la paraula si no li ha estat concedida o una vegada que li hagi estat retirada.

2. Després de tres crides a l'ordre a la mateixa sessió, amb advertència a la segona de les conseqüències de la tercera, el president podrà ordenar-li que abandoni el local on es faci la reunió, i adoptar les mesures oportunes per fer efectiva l'expulsió.

Article 45

Els acords d'un òrgan col.legiat seran adoptats per la majoria simple dels assistents, llevat que una norma específica exigeixi una majoria qualificada o reforçada. La majoria simple es produeix quan els vots favorables a la proposta superen en nombre els contraris.

 

Subsecció 4a. De les votacions

Article 46

1. Finalitzat el debat d'un afer, es procedirà, si escau, a votar-lo.

2. Abans de començar la votació, el president en plantejarà clarament i concisament els termes i exposarà la forma d'emetre el vot.

3. Un cop iniciada la votació, no es pot interrompre per cap motiu. Durant el desenvolupament de la votació el president no concedirà l'ús de la paraula, i cap membre de l'òrgan no podrà entrar al lloc on es faci la reunió o abandonar-lo.

4. Tot seguit després d'acabar-se la votació nominal, si escau, el secretari computarà els sufragis emesos i anunciarà en veu alta el resultat, en vista del qual el president proclamarà l'acord adoptat.

Article 47

1. El vot es podrà emetre en sentit afirmatiu, negatiu o en blanc, i els membres de l'òrgan podran abstenir-se de votar.

2. En el cas de votacions amb resultat d'empat, decidirà el vot de qualitat del president.

Article 48

Les eleccions als òrgans de govern unipersonals es faran per votació, efectuada mitjançant una papereta en la qual podrà figurar el nom d'un sol candidat. També es podrà votar en blanc. Les paperetes que tinguin més d'un nom o que no siguin en blanc es declararan nul.les. Quedarà proclamat el candidat que obtingui el nombre major de vots, sempre que aquest nombre sigui superior a la meitat del nombre de persones en qui concorrin les condicions legals per poder ocupar aquest càrrec. En cas d'empat, es faran, en dies successius, fins a dues votacions més. Si l'empat persisteix, es dirimirà a favor del candidat de major antiguitat a la Universitat de les Illes Balears, i en cas d'igualtat, a favor del de més edat.

Article 49

1. Les votacions podran ser ordinàries, nominals i secretes. Seran ordinàries les que es manifestin per signes convencionals d'assentiment, dissentiment o abstenció. Seran nominals aquelles votacions que es realitzin mitjançant crida per ordre alfabètic de cognoms, sempre en darrer lloc el president, i en les quals cada membre de l'òrgan, en ser cridat, respongui en veu alta "sí", "no" o "m'abstinc". Seran secretes, si ho sol.licita un terç dels membres de l'òrgan col.legiat, les que es realitzin per papereta que cada membre dipositi en una urna o bossa.

2. El sistema normal de votació serà la votació ordinària.

3 Si el president ho considera convenient, podrà proposar la votació per assentiment, en els següents termes: demanarà si hi ha vots en contra; si no n'hi ha, es considerarà votada afirmativament la proposta. Si cal majoria qualificada, també es considerarà atorgada.

Article 50

1. Hauran de constar a l'acta els acords presos per l'òrgan col.legiat, el sentit dels vots i, a petició dels interessats, una explicació succinta del seu punt de vista.

2. Els membres dels òrgans col.legiats que facin constar en acta llur vot contrari a un acord adoptat, quedaran exempts de la responsabilitat que, arribat el cas, pugui derivar-se'n.

 

CAPÍTOL III. DELS ÒRGANS UNIPERSONALS

Secció 1a. Disposicions prèvies

Article 51

1. Els òrgans unipersonals de la Universitat són el Rector, els vice-rectors, el Secretari General, el Gerent, els vice-rectors associats, el vice-secretari general, els vice-gerents, els degans, els directors d'escola, departament o institut universitari, els vice-degans i subdirectors d'escola, els secretaris de facultat, escola, departament i d'institut universitari, els subdirectors de departament i institut universitari, els presidents i secretaris dels consells d'estudis i tots aquells que es puguin crear d'acord amb l'article 10.4 dels Estatuts.

2. Els òrgans unipersonals de la Universitat es regeixen pel present Acord normatiu, si escau, per les disposicions contingudes en els Estatuts de la Universitat i per la resta de disposicions que específicament els regulin.

 

Secció 2a. Dels òrgans de suport i d'assessorament del Rector

Subsecció 1a. Normes generals

Article 52

El Rector és la màxima autoritat de la Universitat, en té la representació, n'exerceix la direcció i executa els acords dels òrgans col.legiats de caràcter general.

Article 53

El Rector, per dur a terme les seves altes comeses, comptarà amb els òrgans de suport, assessorament i col.laboració necessaris.

Article 54

Són òrgans consultius de la Universitat de les Illes Balears aquells que tenen assignades expressament funcions d'informació, consulta, assessorament o proposta.

 

Subsecció 2a. Del Consell Consultiu

Article 55

1. El Consell Consultiu és l'òrgan superior d'assessorament del Rector. Serà format per un màxim de dotze consellers, que podran actuar en ple, en comissions o de manera individual.

2. Els consellers seran nomenats pel Rector, entre persones d'especial i reconeguda competència dins l'àmbit científic, cultural, artístic, docent o professional. La Junta de Govern, per majoria de dos terços dels seus membres, podrà vetar els nomenaments dels membres del Consell Consultiu.

3. El Consell Consultiu tindrà les funcions següents:

a) Deliberar i informar sobre els assumptes sotmesos a la seva consideració pel Rector.

b) Presentar al Rector les propostes que tendeixin al perfeccionament de la Universitat de les Illes Balears en qualsevol aspecte.

4. Els consellers, que rebran el tractament d'"honrats senyors", tindran dret a ser acreditats com a tals i a gaudir dels honors i preeminències que els corresponguin. Així mateix, podran rebre les dietes que siguin procedents per assistir a les sessions a les quals els convoquin, i la indemnització per les despeses que es puguin produir per desplaçament.

5. Els consellers cessaran a petició pròpia, per decisió del Rector o quan cessi el Rector que els nomenà.

Article 56

Un acord executiu regularà el funcionament i l'organització del Consell Consultiu.

 

Subsecció 3a. Dels assessors

Article 57

1. El Rector, per exercir millor les seves funcions i sota la seva responsabilitat directa, podrà nomenar assessors. Llurs retribucions hauran d'estar previstes al pressupost de la Universitat.

2. Els assessors cessaran a petició pròpia, per decisió del Rector o quan cessi el Rector que els nomenà.

 

Secció 3a. Dels vice-rectors associats

Article 58

Els membres del Consell Executiu, quan ho considerin convenient per al bon funcionament de les àrees de competència que tenen assignades, podran proposar el nomenament de vice-rectors associats.

Article 59

1. Els vice-rectors associats, que poden dependre del Rector, d'un vice-rector o del mateix Consell Executiu, realitzaran les funcions que els encomanin, o bé de caràcter general o bé de tipus concret. A més a més, formen part de la Comissió Associada. Els membres del Consell Executiu els podran delegar funcions.

2. Podran percebre una remuneració econòmica, en una quantia que el Consell Executiu decidirà cas per cas.

3. El càrrec de vice-rector associat és compatible amb qualsevol altre càrrec acadèmic, tret de la condició de membre del Consell Executiu.

4. Els vice-rectors associats cessaran a petició pròpia, per decisió del Rector o quan cessi el Rector que els nomenà.

 

Secció 4a. Del vice-secretari general

Article 60

El Secretari General, quan ho consideri convenient, podrà proposar al Rector el nomenament d'un vice-secretari general perquè l'ajudi en l'exercici de les seves funcions, amb les competències específiques que li delegui.

Article 61

1. El vice-secretari general realitzarà les funcions que li encomani el Secretari General, o bé de caràcter general o bé de tipus concret.

2. Si fa al cas, podrà percebre una remuneració econòmica, que serà fixada pel Consell Executiu.

3. El càrrec de vice-secretari general és compatible amb qualsevol altre càrrec acadèmic, tret de la condició de membre del Consell Executiu.

4. El vice-secretari general cessarà a petició pròpia, per decisió del Rector o quan cessi el Rector que el nomenà.

 

Secció 5a. Dels vice-gerents

Article 62

El Rector podrà nomenar vice-gerents, entre el personal d'administració i serveis, a proposta del Gerent, perquè l'ajudin en l'exercici de les seves funcions, amb les competències específiques amb què el Gerent els delegui.

Article 63

1. Els vice-gerents, si escau, realitzaran les funcions que els encomani el Gerent, o bé de caràcter general o bé de tipus concret.

2. El Gerent serà substituït en les seves funcions, quan sigui necessari, per un vice-gerent, si n'hi ha, o per una persona proposada pel Gerent i designada pel Rector.

Article 64

1. Els diversos centres o edificis de la Universitat podran tenir assignat un administrador, responsable d'àrea, que com a òrgan d'administració exercirà les seves funcions sota la direcció directa del Gerent i al qual correspondrà la gestió dels serveis administratius i econòmics del centre o edifici, com també la coordinació, si escau, de la dels departaments que actuïn en el seu àmbit.

2. L'administrador, responsable d'àrea, vetllarà per la legalitat de l'actuació administrativa i expedirà els certificats acreditatius dels documents o fets que constin a la secretaria del centre o edifici; hom li atribuirà la custòdia dels expedients administratius i acadèmics.

 

CAPÍTOL IV. DE LES DIVISIONS

Article 65

La Junta de Govern, a proposta del Consell Executiu i oïts els departaments afectats, podrà crear divisions, constituïdes per agrupacions de departaments amb àrees de coneixement afins, per coordinar les activitats docents i investigadores dels departaments integrats.

Article 66

Les divisions, que es consitueixen per agrupacions de departaments i laboratoris, són grans unitats de gestió administrativa i acadèmica que permeten de combinar la necessària connexió i interrelació administrativa i acadèmica de les unitats d'abast inferior amb un grau suficient de descentralització. Tindran com a competència prioritària la coordinació dels departaments.

Article 67

L'estructuració de la Universitat en divisions és competència de la Junta de Govern, a proposta del Consell Executiu. Un acord normatiu en regularà la creació.

 

CAPÍTOL V. DE LES SECCIONS DELS DEPARTAMENTS

Article 68

1. En un departament es podran crear seccions departamentals si compta amb professors que imparteixin docència a dos o més centres dispersos geogràficament i les circumstàncies així ho aconsellen.

2. En qualsevol cas, l'establiment de seccions departamentals haurà de ser aprovat per la Junta de Govern, amb informe previ raonat del departament afectat.

3. Les seccions departamentals seran dirigides per un catedràtic o professor titular d'aquestes, elegit pel consell de departament. Correspon al director de secció departamental de coordinar la labor docent i investigadora que s'hi realitzi, i de gestionar les directrius pressupostàries dins les línies fixades pel consell de departament.

4. Una secció departamental no podrà tenir en cap cas menys de tres professors doctors.

5. L'acord normatiu de creació de la secció garantirà i fixarà les normes de coordinació funcional de la secció amb el conjunt del departament; així mateix, regularà la composició, la competència i el govern de les seccions departamentals.

 

CAPÍTOL VI. DELS CONSELLS D'ESTUDIS

Article 69

1. A cada ensenyament, de primer o segon cicle, li correspondrà un consell d'estudis, format per:

a) Com a mínim, un representant de cada departament que tingui encarregada docència en l'ensenyament determinat. En tot cas caldrà que hi hagi, almenys, sis professors.

b) Una representació dels estudiants matriculats a l'ensenyament, igual a la meitat per excés del nombre de professors membres del consell.

2. La durada del mandat dels membres del consell d'estudis esmentats a l'apartat a) del número anterior serà de quatre anys. La durada del mandat dels altres membres serà de dos anys.

3. El consell elegirà d'entre els seus professors un president, president del consell d'estudis, i, d'entre els seus membres, un secretari. El president coordinarà l'acció del consell d'estudis i serà el responsable de la seva actuació davant els òrgans competents de la Universitat.

4. La Junta de Govern dictarà la normativa necessària per regular l'estructura, la composició orgànica i el funcionament dels consells d'estudis; així mateix, quan les circumstàncies ho aconsellin, podrà establir l'agrupament de diversos consells d'estudis.

Article 70

1. Són competències del consell d'estudis:

a) Garantir la coherència i la interrelació de les matèries de cada ensenyament en el marc dels plans d'estudis.

b) Proposar els professors encarregats d'aconsellar i supervisar els currículums individualitzats dels estudiants.

c) Coordinar els programes de les assignatures que integrin els ensenyaments propis del consell, d'acord amb la legislació vigent.

d) Elaborar les propostes dels plans d'estudis i llurs modificacions, que caldrà elevar a la Junta de Govern perquè les aprovi.

2. Les competències de l'apartat anterior s'hauran d'entendre limitades per les que corresponguin als altres òrgans de la Universitat, i molt especialment als departaments.

Article 71

1. El Consell Executiu elaborarà i aprovarà un reglament de règim intern per als consells d'estudis, i també qualsevol altra normativa complementària que els calgui.

2. El Consell Executiu determinarà, dins el marc legal, la composició numèrica dels consells d'estudis i de les juntes de centre.

 

 

TÍTOL II. DE LES ESTRUCTURES ESPECÍFIQUES DE SUPORT A LA RECERCA I A LA DOCÈNCIA

 

CAPÍTOL I. DELS SERVEIS UNIVERSITARIS

 

Secció 1a. Disposicions generals

Article 72

1. La Universitat de les Illes Balears comptarà amb els serveis que resultin necessaris per complir adequadament les seves funcions.

2. Els serveis dependran del Rector o dels vice-rectors que designi el Consell Executiu.

3. La creació i supressió dels serveis universitaris correspon a la Junta de Govern, a proposta del Consell Executiu.

4. Els serveis comptaran amb un director nomenat pel Rector, amb l'acord previ del Consell Executiu.

5. La Universitat haurà de garantir que els seus serveis comptin amb el personal suficient per dur a terme llurs comeses.

6. El Consell Executiu aprovarà el reglament específic de cada servei.

7. Els directors i els secretaris dels serveis, tenint en compte llurs comeses, podran percebre una compensació econòmica amb càrrec al pressupost de la Universitat.

Article 73

Una vegada creat un servei, el Consell Executiu podrà, sense alterar-ne essencialment els objectius, afegir-hi o llevar-ne comeses.

 

CAPÍTOL II. DELS LABORATORIS

Article 74

1. Els laboratoris són ens de la Universitat que subvenen a necessitats específiques de la recerca i col.laboren en la docència del conjunt de departaments, instituts i equips de recerca de la Universitat.

2. Els laboratoris seran creats per acord executiu i dependran del Rector o d'un vice-rector.

3. Amb independència de les seves funcions docents de tipus general, cada laboratori podrà integrar el personal docent, de recerca i serveis que s'hi adscrigui. Els laboratoris podran organitzar-se en seccions.

4. Per acord executiu es podrà crear la figura de coordinador general dels laboratoris de la Universitat.

5 Els laboratoris seran les unitats naturals per efectuar els contractes prevists a l'article 11 de la LRU. Podran tenir pressupost propi, i en aquest cas hom els podrà destinar una quota del que ingressin per contractes.

6 La normativa pròpia de cada laboratori, que ha d'aprovar el Consell Executiu, preveurà la seva integració concreta en l'estructura de la Universitat i la seva vinculació a una comissió, general per a tots o específica, que regularà la prestació dels serveis als diferents departaments, instituts i equips de recerca, així com la prioritat en l'adquisició de nous equips.

Article 75

1. Els laboratoris presten serveis tant d'ajut a la docència com a l'estudi i a la recerca. Podran, també, realitzar projectes de recerca en el camp de la seva especialització.

2. Crear, modificar i suprimir els laboratoris és competència del Consell Executiu, a proposta del Rector o d'un vice-rector.

3. Correspon a la persona que designi el Rector la gestió directa dels laboratoris.

4. En casos especials i a proposta del Rector, el Consell Executiu podrà assignar personal docent als laboratoris.

5. Es podran crear o establir laboratoris mixtos en col.laboració amb altres universitats o amb altres entitats públiques o privades. En aquest cas, caldrà un conveni o un protocol específic per crear-los. Dins el marc del dit conveni i de la present normativa, un acord executiu regularà el fucionament dels laboratoris mixtos.

6. El Rector, a proposta del Consell Executiu, nomenarà els directors de laboratori.

7. El Consell Executiu podrà establir l'agrupació o divisió de laboratoris.

8. L'organització i el funcionament dels laboratoris es desenvoluparan per acord executiu.

 

 

TÍTOL III. DEL PROCEDIMENT ADMINISTRATIU

 

CAPÍTOL I. Disposicions generals

Article 76

La Universitat de les Illes Balears ajustarà la seva actuació a les prescripcions procedimentals establertes a la present normativa, sens perjudici de les disposicions de dret necessari que li siguin aplicables.

Article 77

La tramitació administrativa es realitzarà d'acord amb els principis d'economia, coordinació, celeritat, eficàcia i eficiència que presidiran les actuacions que el present Acord normatiu estableix.

Article 78

1. El procediment s'impulsarà d'ofici en tots els seus tràmits.

2. Els expedients es despatxaran ajustant-se a l'ordre rigorós d'incoació d'afers de natura homogènia, llevat que l'òrgan jeràrquic superior autoritzi motivadament i per escrit una altra cosa.

3. La infracció del que estableix el present article dóna lloc a responsabilitat administrativa del funcionari o de l'autoritat que l'hagi realitzada.

 

CAPÍTOL II. Del Registre

Article 79

1. A la Universitat de les Illes Balears hi haurà un Registre General perquè hi consti amb claredat l'entrada dels documents que es rebin i la sortida dels que hagin estat despatxats definitivament.

2. El Registre General romandrà obert al públic tots els dies hàbils durant les hores que fixarà el Consell Executiu, a l'efecte del punt 4 d'aquest article.

3. L'existència d'un únic Registre General s'entendrà sens perjudici de la seva organització desconcentrada, ja que s'adaptarà a les característiques de l'organització dels serveis administratius de la Universitat.

4. Els membres de la comunitat universitària de la Universitat de les Illes Balears hauran de presentar els escrits que vulguin fer valer davant la Universitat en aquest Registre General, llevat que hi hagi causa justificada per no fer-ho. Amb aquesta finalitat i per a aquests membres, es fixarà dia i hora en què acaba el termini.

Article 80

El Registre General estarà establert de forma que garanteixi la constància de l'entrada i sortida dels documents que tinguin com a destinatari o expedeixi la Universitat, sempre que legalment sigui necessari. Els llibres o el suport documental del Registre no podran sortir sota cap pretext de les dependències de la Universitat. S'accedirà a llur contingut, si fa al cas, mitjançant consulta dels esmentats llibres o del suport documental en el lloc en què es trobin custodiats, o mitjançant l'expedició de certificats i testimoniatges.

Article 81

1. Els assentaments del Registre contindran referència exacta de cadascun dels documents que es trametin des de la Universitat o que s'hi rebin, i a l'efecte dels d'entrada, hauran de constar-hi els següents punts:

a) Número d'ordre correlatiu.

b) Data del document, amb indicació del dia, mes i any.

c) Data d'ingrés del document a les oficines del Registre.

d) Procedència del document, amb indicació de l'òrgan o persona que el subscriu.

e) Extracte, ressenya o breu referència de l'assumpte comprès en el cos de l'escrit registrat.

f) Unitat administrativa a què correspon de conèixer-ne, si escau.

g) Llengua en què està redactat el document i

h) Observacions per a qualsevol anotació que en cas determinat pugui convenir.

2. Els assentaments de sortida es referiran a aquests conceptes:

a) Número d'ordre.

b) Data del document.

c) Data de sortida.

d) Unitat administrativa de què procedeix, si escau.

e) Òrgan o particular al qual es dirigeix.

f) Extracte del contingut.

g) Referència, si escau, a l'assentament d'entrada.

h) Llengua en què està redactat el document i

i) Observacions.

3. Els assentaments han de fer-se de forma clara i concisa, sense esmenes ni raspadures, que, si n'hi ha, seran validades.

Article 82

S'anotaran al Registre de Sortida, si fa al cas, els oficis, notificacions, ordres, comunicacions, certificats, expedients o resolucions que emanin dels òrgans o personal de la Universitat.

Article 83

Registrat un document, s'hi estamparà nota indicativa de la data en què s'inscriu, d'entrada o sortida.

Article 84

Si al document presentat al Registre no hi ha totes les dades exigides per la legislació reguladora del procediment administratiu, es requerirà qui l'ha signat perquè, en el termini de deu dies, repari la falta o trameti els documents preceptius, amb advertiment que si no ho fa així s'arxivarà sense altre tràmit

Article 85

El lliurament i la recepció, l'obertura i la tramitació dels plecs de proposicions per optar a subhastes o concursos i llurs documents complementaris se sotmetran al que es disposa especialment a la seva pròpia convocatòria i, subsidiàriament, al Reglament de contractació.

Article 86

Els escrits podran presentar-se acompanyats del document o dels documents en què basin el seu dret els interessats, siguin originals, testimoniatges o còpia acarada de l'original, que compararà l'encarregat del Registre.

Article 87

1. Qualsevol persona que presenti un document al Registre podrà sol.licitar rebut gratuït on consti dia i hora de presentació i succinta referència de l'assumpte.

2. El rebut serà prova de l'hora en què el document ingressà al Registre. En lloc de rebut podrà lliurar-se còpia segellada del document.

Article 88

Un cop efectuada la inscripció, es classificaran els documents ingressats i es procedirà a distribuir-los entre les distintes oficines, on s'anotaran, si escau, al Registre parcial i s'uniran a llurs antecedents, si n'hi ha, o s'obrirà o iniciarà expedient, si escau, i es tramitaran pertinentment.

Article 89

Per a la sortida de documents, cada unitat administrativa enviarà els que hagin d'expedir-se al Registre, que els cursarà i retornarà a la dependència d'origen després d'estampar-hi el segell en què consti la data de sortida.

Article 90

Quant als assentaments dels llibres de registre, podran expedir-se certificats autoritzats pel secretari.

 

CAPÍTOL III. Dels expedients

Article 91

La capacitat d'obrar, la legitimació i la representació dels interessats davant la Universitat de les Illes Balears es regularan pel present Acord normatiu i, subsidiàriament, per la legislació sobre procediment administratiu, i en particular pel que s'estableix als articles 22 a 24 de la Llei de procediment administratiu.

Article 92

Els tràmits dels expedients se simplificaran en la mesura que sigui possible, i preservaran, en qualsevol cas, les garanties i els drets de defensa dels interessats.

Article 93

1. Els terminis es comptaran sempre a partir del l'endemà del dia que tingui lloc la notificació o publicació de l'acte de què es tracti.

2. En els terminis assenyalats per dies es computaran únicament els que siguin hàbils, i se n'exclouran els festius a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, sens perjudici del que s'estableix a l'article 76 d'aquesta normativa.

3. Si el termini es fixa en mesos, aquests es computaran de data a data. Si en el mes de venciment no hi ha dia equivalent a aquell en què es comença el còmput, s'entendrà que el termini expira el darrer dia del mes.

4. Si el termini es fixa en anys, aquests es consideraran naturals en tot cas.

5. Si el darrer dia del termini assenyalat per anys o per mesos és inhàbil, es considerarà prorrogat al primer dia hàbil següent.

6. Els escrits que només afectin els membres de la comunitat universitària de la UIB s'han de dipositar al registre de la UIB, i els terminis acaben a les 15.00 del dia assenyalat.

Article 94

Iniciat un expedient, la Universitat està obligada a resoldre'l expressament. No obstant l'anterior, s'aplicarà la legislació sobre procediment administratiu pel que fa al silenci administratiu.

Article 95

La caducitat dels expedients administratius es regirà per la legislació sobre procediment administratiu.

 

CAPÍTOL IV. Dels interessats

Article 96

Els interessats en un expedient administratiu tindran dret a conèixer, en qualsevol moment, l'estat de la tramitació i demanar la informació oportuna.

Article 97

La Universitat de les Illes Balears adoptarà les mesures adequades per facilitar, en el tràmit de vista i audició de l'interessat, la reproducció dels documents dels expedients necessaris per a la defensa dels drets i interessos legítims d'aquest.

Article 98

El Consell Executiu precisarà qui són els interessats als efectes de l'article 96.

 

CAPÍTOL V. De les notificacions

Article 99

1. Es notificaran als interessats els actes que afectin llurs drets o interessos, en el termini màxim de deu dies a partir de llur data.

2. La notificació haurà de fer-se mitjançant lliurament de còpia íntegra de l'acte de què es tracti.

3. S'hi haurà d'expressar, a més a més, si l'acte notificat és o no definitiu en via administrativa, i, si fa al cas, els recursos que siguin procedents en contra seu, l'òrgan davant el qual s'han de presentar i el termini per interposar-los, sens perjudici que els interessats puguin interposar qualsevol altre recurs que considerin oportú.

4. No obstant això, les notificacions defectuoses tindran efecte a partir de la data en què l'interessat manifesti expressament que té l'acte per notificat, o s'interposi el recurs pertinent.

5. Així mateix tindran efecte, pel decurs de sis mesos, les notificacions fetes personalment a l'interesssat que, tot i contenir el text íntegre de l'acte, hagin omès un altre requisit, llevat que l'interessat faci una protesta formal, dins l'esmentat termini, per demanar que es rectifiqui la deficiència.

6. La Universitat de les Illes Balears podrà requerir la presència dels seus empleats per lliurar-los comunicacions, i encara que es neguin a recollir-les, la notificació es tindrà per lliurada.

Article 100

1. La resolució, el desistiment, la renúncia al dret en què es fonamenta la sol.licitud i la declaració de caducitat posen fi al procediment.

2. Els actes administratius resolutoris seran motivats amb una referència succinta dels fets i fonaments jurídics, amb la identificació de les normes aplicables i, si escau, del règim de recursos que sigui procedent.

3. La resolució decidirà sobre totes les qüestions plantejades pels interessats i altres de derivades de l'expedient.

4. La Universitat de les Illes Balears podrà realitzar la revisió d'ofici dels seus actes administratius.

 

CAPÍTOL VI. De la publicitat i constància de les resolucions i els acords

Article 101

Les resolucions i els acords que adoptin els òrgans de govern de la Universitat, quan tinguin caràcter decisori, es publicaran i notificaran en la forma prevista per la llei i els Estatuts.

Article 102

El llibre d'actes dels òrgans col.legiats de govern ha d'estar prèviament foliat i enquadernat, legalitzat cada full amb el segell de l'òrgan o de la Universitat de les Illes Balears, i expressarà a la primera pàgina, mitjançant diligència d'obertura signada pel secretari, el nombre de folis i la data en què s'inicia la transcripció de les actes.

Article 103

1. No obstant el que es disposa a l'article anterior, si s'utilitzen mitjans tècnics per transcriure les actes, els llibres, composts de fulls mòbils, hauran de confeccionar-se d'acord amb les regles següents:

a) Haurà d'utilitzar-se, en tot cas, el paper de la Universitat o el paper numerat.

b) El paper adquirit per a cada llibre, que ho serà amb numeració correlativa, es farà constar a la diligència d'obertura signada pel secretari, que expressarà a la primera pàgina les sèries, els números i la data d'obertura en què s'inicia la transcripció de les actes. A més, els fulls aniran segellats amb el segell de l'òrgan o de la Universitat i numerats correlativament a partir del número 1, independentment del número del timbre.

c) Aprovada l'acta, el secretari la farà transcriure mecanogràficament, per ordinador o el mitjà mecànic que s'empri, sense esmenes ni obliteracions, les quals, si se'n produeixen involuntàriament, es validaran. Al final de cada acta es farà constar, per diligència, el número, la classe i la numeració de tots i cadascun dels folis del paper numerat en què hagi quedat estesa.

d) Com a garantia i seguretat de tots i cadascun dels fulls solts fins a l'enquadernació, es prohibeix alterar l'ordre numèric dels folis descrits a la diligència d'obertura, i s'hauran d'anul.lar per diligència en els casos d'error en l'ordre de transcripció o en llur contingut.

e) Quan tots els folis reservats a un llibre estiguin ja escrits o si se n'han anul.lat els darrers per diligència, o si ja no hi cap íntegrament l'acta de la sessió que correspongui de passar al llibre, es procedirà a enquadernar-lo. A cada tom el secretari estendrà diligència, amb el vist-i-plau del president de l'òrgan, indicativa del nombre d'actes que comprèn i de l'acta inicial i la final.

2. L'adopció del sistema de fulls mòbils exigirà l'acord exprés de l'òrgan col.legiat, a proposta del seu president.

Article 104

El secretari custodiarà el llibre d'actes, sota la seva responsabilitat, a les dependències de l'òrgan col.legiat.

Article 105

Els certificats de tots els actes, resolucions i acords dels òrgans de govern de la Universitat, com també les còpies i els certificats dels libres i documents del l'òrgan, els expedirà el secretari.

Article 106

1. Els acords o les resolucions dels òrgans de la Universitat que tinguin com a destinataris una pluralitat indeterminada de subjectes, com també aquells per als quals no sigui exigible la notificació personal, no produiran efectes si no han estat publicats al Full Oficial de la Universitat de les Illes Balears, sens perjudici del que, si escau, s'hagi de publicar al Butlletí Oficial de l'Estat o al Bolletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. El Rector, per acord del Consell Executiu, procurarà fer publicar al Butlletí Oficial de l'Estat els acords de relleu i transcendència especials.

 

 

TÍTOL IV. DEL RÈGIM JURÍDIC

Article 107

1. La Universitat de les Illes Balears, com a Administració pública, gaudeix dels privilegis i potestats propis d'aquesta, amb les excepcions que les lleis estableixin.

2. Són, en tot cas, prerrogatives de la Universitat de les Illes Balears:

a) La presumpció de legitimitat i l'executorietat dels seus actes, com també els poders d'execució forçosa i revisió en via administrativa.

b) La potestat de sanció dins els límits establerts a la LRU i als Estatuts.

c) Les facultats que reconeix a l'Estat la legislació vigent sobre contractació administrativa.

d) La facultat d'utilitzar el procediment de constrenyiment administratiu i la recuperació d'ofici dels seus béns en els termes establerts per l'Administració de l'Estat a la legislació vigent.

e) La inembargabilitat dels seus béns i drets, i els privilegis de prelació i preferència reconeguts a les finances públiques per cobrar els seus crèdits, sens perjudici dels que corresponguin en aquesta matèria a les finances de l'Estat i, tot això, en igualtat de drets amb qualssevol institucions públiques i, en tot cas, amb submissió al que estableix la legislació vigent sobre la matèria.

f) L'exempció de l'obligació de donar tota casta de garanties o caucions davant els organismes administratius i davant els jutges i tribunals de qualsevol jurisdicció, d'acord amb el que estableixi la legislació vigent.

3. La Universitat de les Illes Balears, en l'exercici de la seva plena personalitat jurídica i autonomia universitària, podrà adquirir, posseir, retenir, gravar i alienar qualsevol classe de béns, tant mobles com immobles, amb subjecció al que estableix la legislació vigent.

Article 108

1. Els actes de la Universitat de les Illes Balears són immediatament executius, llevat d'aquells casos en què una disposició legal estableixi el contrari o si se'n suspèn l'eficàcia de conformitat amb la llei.

2. L'eficàcia quedarà demorada si així ho exigeix el contingut de l'acte o si està supeditada a la notificació i publicació d'aquest.

Article 109

1. De conformitat amb el que disposa la Llei reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, i com a requisit previ a la interposició del recurs contenciós administratiu contra resolucions i acords dels òrgans de la Universitat de les Illes Balears que exhaureixin la via administrativa, haurà de formular-se recurs de reposició, que s'haurà de presentar davant l'òrgan que hagi dictat la resolució o l'acord en el termini d'un mes.

2. No obstant això, el recurs de reposició serà potestatiu en els casos en què tingui aquest caràcter, segons el que es disposa a l'esmentada Llei reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Article 110

1. Dins l'àmbit de les seves competències, exhaureixen la via administrativa les resolucions i els acords dels següents òrgans:

a) Rector.

b) Claustre universitari.

c) Junta de Govern.

d) Consell Social.

2. Les resolucions i els acords dels altres òrgans de govern podran ser objecte de recurs d'alçada davant el Rector, el qual en podrà decretar la suspensió cautelar si les circumstàncies ho aconsellen.

Article 111

No es podran exercitar accions fundades en el Dret privat o laboral contra la Universitat de les Illes Balears sense reclamació prèvia davant la mateixa Universitat. La dita reclamació es tramitarà i resoldrà per les normes contingudes a la legislació reguladora del procediment administratiu.

Article 112

La Universitat de les Illes Balears podrà revisar les seves resolucions i els seus acords en els termes i amb l'abast que s'estableix a la legislació reguladora del procediment administratiu.

Article 113

La Universitat està legitimada per impugnar les disposicions i els actes de les Administracions de l'Estat i de la Comunitat Autònoma que lesionin la seva autonomia, tal com aquesta autonomia resulta garantida per la Constitució i la Llei Orgànica 11/1983, de 25 d'agost, i per la jurisprudència del Tribunal Constitucional.

Article 114

La Universitat té l'obligació d'exercir les accions necessàries per defensar els seus béns i drets.

Article 115

1. Correspon al Rector i a la Junta de Govern, indistintament, d'aprovar l'exercici de qualssevol accions que es considerin pertinents contra una infracció dels Estatuts o en defensa de llurs interessos legítims, fins i tot contra l'Estat.

2. La defensa en judici de la Universitat correspon al Secretari General o a aquells membres del Servei d'Assessorament Jurídic que delegui, sempre que compleixin els requisits de titulació i col.legiació, si escau; a aquest efecte el Rector atorgarà el poder corresponent, tret que per legislació processal es permeti la defensa en judici de la Universitat sense que calgui apoderament.

3. No obstant el que es disposa al paràgraf anterior, el Rector, quan ho consideri convenient, podrà encomanar la defensa i protecció processals a lletrats i procuradors.

4. La formulació de consulta al Consell d'Estat s'haurà de tramitar a través de l'òrgan competent en matèria d'ensenyament universitari.

 

 

TÍTOL V. DEL RÈGIM ECONÒMIC I FINANCER

Article 116

La Universitat de les Illes Balears gaudeix d'autonomia econòmica i financera en els termes establerts a la Llei de reforma universitària, als seus Estatuts i en aquesta normativa.

Article 117

1. El patrimoni de la Universitat de les Illes Balears és constituït pel conjunt dels béns, drets i accions que li pertanyin.

2. La Universitat assumeix la titularitat dels béns estatals de domini públic que es trobin afectes al compliment de les seves funcions, com també dels que en el futur destinin a aquests mateixos fins l'Estat o la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Article 118

L'administració i disposició dels béns de domini públic, com també dels patrimonials, la titularitat dels quals correspongui a la Universitat, es regiran per les normes establertes als Estatuts i en aquesta normativa, sens perjudici del que disposi la legislació bàsica de l'Estat en desenvolupament de l'article 149.1.18 de la Constitució.

Article 119

Els béns de la Universitat afectats al compliment dels seus fins, els actes que per al desenvolupament immediat d'aquests fins es realitzin i els rendiments d'aquests gaudiran d'exempció tributària.

Article 120

Si mitjançant la norma legal s'atribueixen a les universitats les corresponents potestats perquè siguin exercides d'acord amb llurs Estatuts i aquesta normativa, els òrgans que s'indiquen a continuació adoptaran els actes que s'atribueixen a cadascun:

a) Sens perjudici del que estableix l'article 53.3 de la Llei de reforma universitària, correspondrà a la Junta de Govern, amb la proposta prèvia del Consell Executiu, d'acordar de desafectar els béns de domini públic, com també d'alienar, permutar o cedir béns patrimonials el valor dels quals, segons taxació pericial, excedeixi els cent milions de pessetes.

b) Correspondrà al Consell Executiu d'autoritzar alienacions de béns patrimonials de la Universitat el valor dels quals, segons taxació pericial, excedeixi els deu milions de pessetes i no superi la xifra de cent milions de pessetes.

c) Correspondrà al Rector d'establir per acord les alienacions de béns patrimonials el valor dels quals, feta la taxació pericial prèvia, sigui inferior a deu milions de pessetes.

d) Les quantitats indicades als apartats a), b) i c) seran revisades anualment, i s'augmentaran o es disminuiran segons que augmentin o disminueixin els índexs de preu al consum (IPC), o el seu equivalent, que publiqui l'Institut Nacional d'Estadística o l'organisme que en endavant el substitueixi.

Article 121

La Universitat de les Illes Balears elaborarà i mantindrà actualitzat l'inventari dels seus béns, drets i accions, amb l'única excepció dels de caràcter fungible.

Article 122

1. El pressupost de la Universitat de les Illes Balears serà públic, únic i equilibrat. Comprendrà la totalitat de les despeses i els ingressos que realitzarà la Universitat durant un any natural. El procediment de discutir-lo i aprovar-lo a la Junta de Govern seguirà el de lectura única.

2. Tota activitat econòmica i financera de la Universitat es durà a terme d'acord amb el que s'especifiqui al pressupost.

3. L'estat d'ingressos recollirà tots els punts enumerats a l'article 54.3 de la Llei de reforma universitària, i l'estat de despeses s'elaborarà de conformitat amb la classificació i els requisits regulats a l'article 54.4 de la mateixa llei.

Article 123

L'aprovació dels pressuposts i del programa d'inversió plurianual durà implícita la declaració d'utilitat pública a efectes expropiatoris de les obres i instal.lacions recollides als documents i programes corresponents.

Article 124

El Rector podrà seguir l'informe raonat d'un assessor intern per adquirir béns d'alta complexitat tècnica, d'acord amb la legislació vigent.

 

 

TÍTOL VI. DE LA RECERCA

Article 125

La recerca és un dret i un deure dels professors, que es durà a terme fonamentalment als departaments i instituts universitaris. La Universitat de les Illes Balears assegurarà el desenvolupament de les activitats investigadores i adoptarà a l'efecte les mesures organitzatives i pressupostàries que les garanteixin. Dins llurs possibilitats, i d'acord amb les normes dels departaments, els estudiants podran iniciar-se i participar en tasques investigadores sota la direcció d'un professor del propi departament.

Article 126

1. Els programes de recerca que es duguin a terme proporcionaran, en la mesura en què sigui possible, el suport científic i tècnic per al desenvolupament social i econòmic de la comunitat.

2. La coordinació de projectes de recerca i la planificació i la realització de programes comuns, com també el control dels contractes subscrits entre la Universitat i altres entitats, s'atribuiran a la persona o l'òrgan que designi el Consell Executiu.

Article 127

La Universitat de les Illes Balears, per complir millor els seus fins de recerca i de servei a la societat, potenciarà al màxim els contractes amb entitats públiques o privades, o amb persones físiques, com també la realització de treballs de recerca específics.

Article 128

1. La Universitat de les Illes Balears no autoritzarà aquells contractes que presentin una disparitat substancial entre el preu de mercat i el preu del treball que calgui realitzar com a conseqüència de la contractació.

2. Els contractes que executin els professors de la Universitat o els departaments contindran una clàusula que exoneri de responsabilitat la Universitat de les Illes Balears com a institució. Només si el Rector indica que els resultats del treball expressen el parer oficial de la Universitat de les Illes Balears, tindran aquest caràcter.

Article 129

Les patents d'invenció, les marques i els models d'utilitat que es registrin com a conseqüència de treballs duts a terme a departaments i instituts de la Universitat de les Illes Balears quedaran subjectes a la normativa general vigent.

En tot cas:

a) Els derivats de treballs finançats per la Universitat seran propietat seva, encara que es reconeixerà als investigadors implicats l'autoria de la patent o marca o el resultat de la seva explotació.

b) Per als que es produeixin com a conseqüència de treballs desenvolupats en virtut de contractes, hom s'atindrà al que s'estipuli en aquests contractes.

c) El Consell Executiu haurà d'autoritzar les transferències de resultats de la recerca que no hagi estat objecte de contracte efectuada pel personal docent.

Article 130

El personal docent de la Universitat podrà formar equips de recerca, en els quals es podran adscriure, temporalment i en les condicions reglamentàries que siguin aplicables, estudiants i persones alienes a la Universitat.

Article 131

1. Els equips de recerca podran ser promoguts per més d'un departament o institut i comprendre persones pertanyents a més d'una d'aquestes unitats, com també a altres universitats o institucions. En el cas que el director de l'equip no pertanyi a la Universitat de les Illes Balears, un dels membres que hi pertanyi serà nomenat responsable d'aquesta als efectes administratius.

2. Durant l'execució dels programes específics de recerca, es farà ús del material inventariable adquirit amb càrrec a aquests programes sota la responsabilitat dels equips corresponents. El Consell Executiu donarà, si escau, les normes adequades per usar ulteriorment aquest material.

 

 

DISPOSICIÓ ADDICIONAL

 

Els dubtes que puguin sorgir en l'aplicació de l'Acord normatiu de regiment de la Universitat seran resolts pel Consell Executiu, amb l'assessorament dels Serveis Jurídics de la Universitat.

 

 

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

 

Fins que no s'aprovin definitivament les directrius generals dels nous plans d'estudis, el Consell Executiu podrà adoptar les mesures necessàries i convenients per assegurar el bon funcionament dels consells d'estudis i l'aplicació correcta dels preceptes que els regulen.

 

 

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

 

Queden derogades les disposicions de rang igual o inferior que s'oposin al que estableix el present Acord normatiu.

 

 

DISPOSICIONS FINALS

 

Primera

Es faculta el Consell Executiu perquè dicti les disposicions necessàries per desenvolupar el present Acord normatiu.

Segona

El present Acord normatiu entrarà en vigor l'endemà de publicar-se al Full Oficial de la Universitat.

 

Ho faig publicar perquè se'n prengui coneixement i tengui els efectes que corresponguin.

Palma, 29 de gener de 1991

El Rector, Nadal Batle





Acords que fan referència a aquest.