logo UIB Universitats - FOU

FULL OFICIAL

Núm. 468 - Any  XXXIV - I. DISPOSICIONS GENERALS Divendres, 21 de setembre de 2018
Consell de Govern

12843. ACORD NORMATIU del dia 24 de juliol de 2018 pel qual s'aprova la normativa reguladora dels instituts universitaris de recerca de la Universitat de les Illes Balears.

La Llei orgànica 6/2001, de 21 de desembre, d’universitats (LOU), estableix, a l’article 10, la definició i objecte dels instituts universitaris de recerca. Per la seva banda, l’article 66.1 dels Estatuts de la Universitat de les Illes Balears recull aquesta definició i descriu els diferents tipus d’institut universitari de recerca.

El dia d'avui a la UIB hi ha set instituts universitaris de recerca: l'Institut Mediterrani d'Estudis Avançats (IMEDEA), l'Institut Universitari de Ciències de la Salut (IUNICS), l'Institut de Física Interdisciplinària i Sistemes Complexos (IFISC), l'Institut d'Aplicacions Computacionals de Codi Comunitari (IAC3), l'Institut d'Estudis Hispànics en la Modernitat (IEHM), l'Institut de Recerca i Innovació Educativa (IRIE) i l'Institut de Recerca Agroambiental i d'Economia de l'Aigua (INAGEA). Els diversos temps transcorreguts des de la creació de cadascun, les tipologies diverses i la possibilitat futura de creació de nous instituts, aconsellen que la UIB es doti d'un marc legal que reguli la creació, el govern, la gestió i el seguiment dels instituts universitaris de recerca.

Pel que s’ha exposat anteriorment, el Consell de Govern, a la sessió ordinària del dia d’avui, fent ús de les competències que li atribueix l’article 24.2.32 i 40 dels Estatuts d’aquesta universitat, ha aprovat la normativa reguladora dels instituts universitaris de recerca de la Universitat de les Illes Balears.

Títol I. DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Definició

Els instituts universitaris de recerca (IUR) són centres dedicats fonamentalment a la recerca científica i tècnica o a la creació artística. Aquests centres poden ser interdisciplinaris.

Article 2. Objecte

L’objecte d’un IUR és impulsar la recerca en un determinat àmbit que ultrapassa de manera necessària el propi d’un grup de recerca. Així, un IUR és una estructura que sorgeix de l’evolució de l’activitat investigadora de diversos investigadors o grups de recerca, i de les sinergies, coincidències i complementarietats que es donen entre ells, de manera que s'assoleix una massa crítica suficient per desenvolupar la recerca en l'àmbit en qüestió.

Article 3. Competències

Són competències dels IUR:

  1. Organitzar i desenvolupar llurs plans d’investigació, els quals han de canalitzar les iniciatives del personal docent i investigador que hi presti serveis.
  2. Organitzar i desenvolupar programes i estudis de doctorat i postgrau.
  3. Proporcionar assessorament tècnic en l’àmbit de llurs competències.
  4. Establir contractes dels prevists a l’article 83 de la LOU, amb submissió a les previsions de la Universitat pel que fa a la transferència dels resultats de la investigació i a la destinació dels béns i recursos obtinguts.
  5. Impulsar el desenvolupament científic, tècnic, cultural o artístic en relació amb l’objecte de l’institut universitari de recerca.
  6. Col·laborar en l’exercici de llurs competències amb els òrgans de la Universitat i amb les facultats i escoles, els departaments i altres instituts de la Universitat, i també amb les entitats públiques o privades amb les quals concertin prestacions de serveis. En tots els casos, s’han de seguir les normes de contractació, autorització i destinació de béns a què es refereix l’article 83 de la LOU.
  7. Qualssevol altres que indiquin els Estatuts, el reglament de règim intern, el conveni de creació i qualssevol altres reglaments universitaris.

Article 4. Tipologia

Els IUR poden ser propis de la Universitat, adscrits, mixtos o interuniversitaris:

  1. Són instituts propis de la Universitat els seus centres específics de recerca que atenen interessos científics o socials de relleu, els quals s’han d’integrar de forma plena en l’organització de la Universitat.
  2. Són instituts adscrits les institucions o els centres d’investigació que, depenent d’altres organismes públics o privats, subscriuen un conveni o utilitzen altres formes de cooperació amb la Universitat.
  3. Són instituts mixtos els establerts conjuntament amb organismes públics d’investigació, amb els centres del Sistema Nacional de Salut i amb altres centres d’investigació públics o privats sense ànim de lucre, que promogui i en què participi una administració pública. La creació i fixació de l’organització i el funcionament d’aquests instituts s’ha de fer mitjançant el conveni corresponent. Excepcionalment, i per raons justificades, poden tenir personalitat jurídica pròpia. En aquest cas, la Universitat ha d’establir procediments específics de coordinació i tutela.
  4. Són instituts interuniversitaris els que realitzen activitats comunes a diverses universitats. La creació i fixació de l’organització i el funcionament d’aquests instituts s’ha de fer mitjançant el conveni o instrument de cooperació corresponent.

Títol II. creació dels instituts universitaris de recerca

Article 5. Normativa reguladora

  1. La creació, modificació i supressió dels instituts les acorda la comunitat autònoma, o bé per iniciativa pròpia amb l'acord del Consell de Govern de la Universitat o bé per iniciativa de la Universitat mitjançant proposta del Consell de Govern, en ambdós casos amb informe previ favorable del Consell Social.
  2. De manera general, la creació d’un IUR ha de respondre a les motivacions expressades a l’article 2 d’aquest reglament.

Article 6. Criteris

La creació d’un IUR s’ha de justificar sobre la base dels criteris següents:

  1. Definició clara del projecte científic de l’institut, dels seus objectius científics i de les seves línies de recerca.
  2. Interdisciplinarietat o transversalitat del projecte científic.
  3. Sinergia, coincidència i complementarietat entre els investigadors o grups d’investigació proponents de l’institut.
  4. Concentració de talent en àrees estratègiques o en àrees d’excel·lència preexistents, sempre amb atenció especial al que estableix la lletra precedent.
  5. Capacitat de contribuir a la formació d’investigadors (direcció de tesis doctorals en l’àmbit científic en què es proposa la creació de l’IUR, etc.).
  6. Qualsevol altre criteri que, a parer dels proponents, escaigui de ser tingut en compte.

Article 7. Membres proponents

  1. Per a la creació d’un IUR es necessita un mínim de dotze investigadors doctors, que tindran la consideració de membres proponents. En el cas dels instituts propis, els dotze proponents han de tenir vinculació permanent amb la Universitat. En les altres tipologies d’IUR, cal un mínim de sis proponents amb vinculació permanent a la UIB. La resta de proponents han de ser investigadors doctors que poden trobar-se en altres situacions.
  2. Els dotze investigadors a qui fa referència l’apartat anterior han d’estar en actiu, circumstància que quedarà acreditada pel compliment d’almenys una de les condicions que segueixen, en el moment de presentar la sol·licitud:
    1. Haver aconseguit, en els sis anys previs a la presentació de la sol·licitud, el reconeixement d’un període d’investigació, d’acord amb el que preveu el Reial decret 1086/1989, de 28 d’agost, sobre retribucions del professorat universitari.
    2. Ser l’investigador principal (IP) d’un projecte de recerca finançat per via competitiva.
    3. Participar, sense necessitat de figurar com a investigador principal, en un projecte de recerca finançat per via competitiva. En aquest cas s’ha d’acreditar que es compleixen, dins els sis anys previs a la presentació de la sol·licitud, els requisits que la Comissió Nacional Avaluadora de l’Activitat Investigadora (CNEAI) demana per poder obtenir un període d’investigació, d’acord amb el que preveu el Reial decret 1086/1989, de 28 d’agost, sobre retribucions del professorat universitari, dins l’àrea a la qual pertanyi l’investigador.

Article 8. Sol·licitud de creació

Els proponents han d’adreçar la sol·licitud de creació d’un IUR al vicerector amb competències en matèria d’investigació, acompanyada de la documentació següent:

  1. La memòria de creació de l’institut, que ha de contenir, com a mínim, els elements que es detallen a continuació:
    1. Denominació que es proposa per a l’IUR.
    2. Projecte científic de l’institut que es proposa crear, amb atenció especial al que estableixen els articles 2 i 3 d’aquest reglament.
    3. Estructura que es proposa per a l’institut, d’acord amb el que preveu l’article 15 d’aquest reglament.
    4. Objectius científics i línies de recerca.
    5. Programació fins a sis anys de les activitats i iniciatives que es pretenen dur a terme, amb definició d’indicadors que permetin fer-ne el seguiment i valorar el grau de consecució dels objectius.
    6. Memòria econòmica que especifiqui les despeses de funcionament i les fonts de finançament previstes i infraestructures de què es disposa i que demostri la viabilitat econòmica.
    7. Previsió, si escau, de les infraestructures no disponibles i que es necessitarien, en cas que els òrgans corresponents aprovin la creació de l’institut.
  2. El projecte de reglament intern de l’institut, que ha de contenir necessàriament informació sobre els procediments d’elecció del director i d’adscripció de nous membres o de desadscripció, de conformitat amb el que disposen els articles 19 i 22 d’aquesta normativa.
  3. Si escau, un preacord i/o esborrany de conveni amb les entitats de fora de la UIB que hi participen. Aquest document ha d’incloure, com a mínim, els aspectes següents: modalitats de col·laboració científica, acadèmica i econòmica, estructures de direcció i coordinació, finançament, formes d’incorporació del personal, durada del conveni i causes i formes d’extinció.
  4. En el cas d’instituts mixtos o interuniversitaris, esborrany del conveni de col·laboració, que ha de preveure, com a mínim, els aspectes següents: modalitats de col·laboració acadèmica i econòmica, estructures de direcció i coordinació, finançament de l’institut, formes d’incorporació del personal, durada del conveni i causes i formes d’extinció.
  5. La relació inicial de membres (membres proponents), degudament signada per tots.
  6. El currículum, en format CVN, de tots els investigadors a què es refereix l'apartat anterior.

Article 9. Avaluació de la proposta

  1. El vicerector amb competències en matèria d’investigació remetrà la proposta de creació de l’IUR a l’Agència Nacional d’Avaluació i Prospectiva (ANEP) o a alguna altra agència o organisme amb capacitat avaluadora equivalent, i sol·licitarà un informe sobre la justificació, viabilitat, adequació dels recursos humans disponibles, conveniència de la seva creació i qualsevol altre aspecte que, a parer seu, escaigui de tenir en compte, amb l’aprovació prèvia de la Comissió d’Investigació.
  2. Un cop rebut l’informe de l’ANEP o agència avaluadora, i si la qualificació obtinguda és igual o superior a 71 punts sobre un total de 100, l’informe serà remès als proponents, que hauran d’elaborar un document de resposta a les recomanacions i observacions de l’informe, i el faran arribar, en el termini de 15 dies, al vicerector amb competències en matèria d’investigació. Per al còmput d’aquest període de temps no es tindran en compte els dies no lectius. En aquest cas, la memòria de creació de l’institut es farà pública a la comunitat universitària perquè formuli les al·legacions que estimi convenients, en el període d’un mes.
    Si la puntuació obtinguda és inferior a 71 punts, es desestimarà la sol·licitud. Els proponents podran tornar a presentar una altra sol·licitud en el termini de dos anys.
  3. Els proponents hauran de respondre a les al·legacions presentades, amb resposta adreçada als al·legants i còpia al vicerector competent en matèria d’investigació.

Article 10. Informe de la Comissió d’Investigació

  1. La documentació a què fa referència l’article 8 d’aquest reglament, l’informe de l’ANEP o agència avaluadora, el document de resposta a què es refereix l’article 9.2, les al·legacions presentades i la resposta per part dels proponents es posaran a disposició dels membres de la Comissió d’Investigació, que elaboraran un breu informe sobre la viabilitat i conveniència de crear l’institut.
  2. L’informe de la Comissió d’Investigació s’elevarà al Consell de Direcció de la UIB, juntament amb tota la documentació a què fa referència l’apartat anterior. El Consell de Direcció donarà el vistiplau, si escau, a la creació de l’institut.

Article 11. Aprovació de la proposta i creació de l’IUR

  1. El Consell de Govern aprovarà, si escau, la creació de l’institut, i remetrà la proposta al Consell Social perquè n’informi.
    L’informe de l’ANEP o agència avaluadora podrà ser consultat pels membres del Consell de Govern de la UIB que ho sol·licitin.
  2. Un cop el Consell Social hagi informat favorablement sobre la creació de l’institut, la proposta es trametrà a la conselleria de la CAIB amb competències en matèria d’universitats perquè faci els tràmits corresponents i, alhora, s’informarà la conselleria de la CAIB amb competències en matèria d’investigació de la proposta de creació de l’IUR.
  3. La creació de l’IUR tindrà lloc mitjançant el decret corresponent del Consell de Govern de la CAIB.

TÍTOL III. regiment intern dels instituts universitaris de recerca

Article 12. Direcció provisional i constitució del consell de l’institut

  1. Una vegada creat l’IUR, el Rector, a proposta del vicerector amb competències en matèria d’investigació, en nomenarà un director provisional d’entre els membres proponents descrits a l’article 8.5. També podrà nomenar, si escau, un subdirector i un secretari.
  2. El director de l’IUR nomenat d’acord amb l’apartat anterior, convocarà els membres proponents a una sessió en la qual els assistents es constituiran com a consell de l’institut de manera transitòria i fins que no es produeixi l’adscripció formal de més membres, d’acord amb els procediments prevists al reglament de l’institut i en aquesta normativa.

Article 13. Elaboració i aprovació del reglament de l’institut

  1. El consell de l’institut elaborarà i aprovarà inicialment el seu reglament. Aquest reglament ha de contenir, com a mínim:
    1. La descripció de l’estructura de l’institut.
    2. Els òrgans de govern.
    3. Els procediments per a l’elecció del director i, si escau, altres càrrecs unipersonals.
    4. Els procediments d’adscripció i desadscripció d’investigadors, que s'hauran d'atenir al que estableix l'article 22 d’aquesta normativa.
    5. El codi de bones pràctiques de citació de la filiació en la producció científica dels membres de l'IUR, que reculli l'obligatorietat de fer constar la filiació a l'institut, així com, si escau, a un departament universitari.
    6. El codi de bones pràctiques en la sol·licitud de projectes de recerca, d'acord amb el que preveu l'article 23 d’aquest reglament.
  2. El reglament aprovat s’elevarà al Consell de Direcció i al Consell de Govern, per a l’aprovació definitiva, si escau.

Article 14. Elecció i nomenament dels òrgans unipersonals de govern

Un cop aprovat el reglament pel Consell de Govern de la UIB, s’elegirà i nomenarà el director de l’institut i, si escau, altres òrgans unipersonals de govern, d’acord amb el que disposi el reglament de l’IUR.

Article 15. Estructura dels IUR

  1. Sens perjudici del que estableix l’article 35 dels Estatuts de la UIB, els IUR de la UIB es poden estructurar en departaments o grups de recerca. Per tal de fomentar la interdisciplinarietat i implementar el que estableix l’article 2 del present reglament, s’afavorirà que els grups de recerca no siguin disjunts.
  2. En cas que l’estructuració interna de l’IUR propi prevegi grups de recerca, aquests grups hauran de coincidir amb els del catàleg de grups de recerca de la UIB. En el cas dels IUR en funcionament en el moment de l’entrada en vigor d’aquest reglament, s’establirà una moratòria, descrita a la disposició transitòria única, per tal d’adaptar-se a aquesta norma. En les altres tipologies d'institut, hom s'atindrà al que especifiquin els respectius convenis d'adscripció o instruments de cooperació.

Article 16. Composició dels IUR

Poden ser membres dels IUR de la UIB:

  1. Els membres del PDI doctor de la UIB adscrits d’acord amb el procediment previst a l’article 22.1 d’aquesta normativa.
  2. Els investigadors doctors pertanyents a altres institucions entre les finalitats de les quals hi hagi la recerca, i adscrits d’acord amb el procediment previst a l’article 22. En tot cas, han de tenir l’autorització de la institució de la qual procedeixen, que s'ha de concretar posteriorment en el corresponent conveni entre les dues institucions. En el cas dels instituts mixtos, serà el conveni de creació el que determini el mecanisme d’adscripció.
  3. Personal investigador en formació (doctorands), que s'hi adscriurà de forma temporal mentre sigui vigent el seu període formatiu, amb sol·licitud prèvia del seu tutor, que ha de ser membre de l'institut.
  4. Personal investigador doctor contractat amb càrrec a programes, contractes o projectes desenvolupats per l'institut.
  5. Investigadors visitants.
  6. Personal administratiu i tècnic.
  7. Membres honoraris nomenats pel Consell de Govern, a proposta del consell de l'institut, entre les personalitats de reconegut prestigi en l'àmbit de l'institut.
  8. Els investigadors col·laboradors, segons el que disposa l’Acord normatiu del dia 17 de febrer de 2016 pel qual s'aprova la normativa que regula la figura de l'investigador col·laborador de la Universitat de les Illes Balears.

Article 17. Òrgans de govern dels IUR

  1. El govern dels IUR propis s’articula, almenys, a través dels òrgans següents:
    1. Col·legiats: consell d’institut universitari de recerca.
    2. Unipersonals: director, subdirector i secretari.
  2. En el cas de la resta d’IUR, hom s’atindrà al que estableixi el conveni de creació o l’instrument de cooperació.

Article 18. Consell de l’IUR

  1. El consell de l’IUR és format per:
    1. Tots els investigadors permanents adscrits a l’institut que pertanyin a les categories descrites als apartats a) i b) de l’article 16.
    2. Una representació, a determinar al reglament de l’institut, del personal investigador a què es refereixen les lletres g) i h) de l’article 16.
    3. Una representació, de fins a un 15%, del personal investigador en formació, tal com es descriu a la lletra c) de l’article 16.
    4. Una representació, de fins a un 20%, del personal investigador doctor contractat amb càrrec a programes, contractes o projectes desenvolupats per l'institut, tal com es descriu a la lletra d) de l’article 16.
    5. Una representació, de fins a un 10%, del personal administratiu i tècnic, tal com es descriu a la lletra f) de l’article 16.
  2. Amb independència de la seva tipologia, són competències dels consells dels IUR:
    1. Organitzar i desenvolupar llurs plans d’investigació, en relació amb l’objecte de l’institut universitari de recerca.
    2. Confegir i aprovar la memòria anual d’activitats.
    3. Confegir i aprovar, en primera instància, els pressuposts anuals de l’institut.
    4. Aprovar, en primera instància, la liquidació anual del pressupost.
    5. Confegir i aprovar el reglament de règim intern.
    6. Proposar els òrgans unipersonals de govern.
    7. Informar sobre les adscripcions i desadscripcions d’investigadors a l’institut.
    8. Qualssevol altres que indiquin els Estatuts de la UIB, el reglament de règim intern, el conveni de creació i qualssevol altres reglaments universitaris.
  3. El consell de l’institut, a instàncies del director, elaborarà, aprovarà formalment i farà públic el projecte científic de l’institut amb una previsió de sis anys, en consonància amb el projecte científic inicialment presentat a la memòria de sol·licitud de creació de l’institut, tal com es descriu a l’article 8.1.

Article 19. Director de l’IUR

  1. El director serà nomenat pel Rector a proposta del consell de l’institut, en el cas dels IUR propis de la UIB, o d'acord amb el que estableixin els convenis de constitució o els instruments de cooperació en la resta de casos.
  2. Són competències del director de l’IUR:
    1. Dirigir i coordinar les tasques de l’IUR i representar-lo.
    2. Vetllar per l’excel·lència de la recerca duta a terme per l’institut.
    3. Controlar l’aplicació de la normativa vigent.
    4. Qualssevol altres que li puguin encomanar el consell de l’institut o els òrgans de govern de la Universitat o que li puguin atribuir el reglament de règim intern, el conveni de creació i qualssevol altres reglaments universitaris.

Article 20. Subdirector de l’IUR

  1. El subdirector serà nomenat pel Rector a proposta del director, amb el vistiplau del consell de l’institut.
  2. Són competències del subdirector de l’IUR:
    1. Assistir el director en les seves funcions i coordinar i dirigir les activitats que li assigni el director.
    2. Substituir el director en cas de vacant, absència, malaltia, abstenció o recusació del director.
    3. Qualssevol altres que li puguin encomanar el consell de l’Institut o els òrgans de govern de la Universitat, o que li puguin atribuir el reglament de règim intern, el conveni de creació i qualssevol altres reglaments universitaris.

Article 21. Secretari de l’IUR

  1. El secretari serà nomenat pel Rector a proposta del director, amb el vistiplau del consell de l’institut.
  2. Són competències del secretari de l’IUR:
    1. Actuar com a fedatari de les actes i els acords dels òrgans de l’IUR.
    2. Custodiar els llibres d'actes i expedir els certificats dels acords i de tots els actes o fets que constin als documents oficials de l’IUR. Així mateix, li correspon, amb l'ajut del personal d'administració i serveis adscrit a l’IUR, de confeccionar tots els escrits de caràcter administratiu o econòmic que li encarregui el director.
    3. Col·laborar en les tasques de direcció de l’IUR, juntament amb el director i subdirector.
    4. Qualssevol altres que li puguin encomanar el consell de l’institut o els òrgans de govern de la Universitat o que li puguin atribuir el reglament de règim intern, el conveni de creació i qualssevol altres reglaments universitaris.
  3. En cas de vacant, absència, malaltia, abstenció o recusació del secretari, l'ha de substituir interinament la persona que, a aquest efecte, designi el director.

Article 22. Adscripció i desadscripció d’investigadors als IUR

  1. En el cas dels instituts de recerca propis de la UIB, els investigadors no inclosos en cap grup de recerca reconegut per la UIB podran sol·licitar a títol individual la seva adscripció a un IUR. Un cop admesos, i si l’IUR està estructurat en grups de recerca, s’hauran d’integrar necessàriament en algun d’aquests grups de recerca.
  2. La sol·licitud d’adscripció dels investigadors a què es refereix el punt anterior s’ha d’adreçar al director de l’IUR, amb còpia al vicerector competent en matèria d’investigació. S’hi han de fer constar de manera breu els motius pels quals se sol·licita l’adscripció i la línia o les línies de recerca que es pretenen seguir i s’hi ha d’adjuntar un currículum actualitzat.En el cas d’investigadors o grups d’investigació de fora de la UIB, la sol·licitud ha d’anar acompanyada de l’autorització corresponent per part de l’altra institució. Posteriorment, i al més aviat possible, caldrà signar el corresponent conveni entre les dues institucions.
  3. El consell de l’IUR informarà favorablement o desfavorablement sobre la sol·licitud d’adscripció a l’IUR d’un investigador o d’un grup d’investigació, i traslladarà aquest informe al vicerector competent en matèria d’investigació i al departament o als departaments a què pertanyin els investigadors involucrats, els quals podran formular, davant el vicerector competent en matèria d’investigació, les al·legacions que estimin oportunes en el termini de 15 dies comptats a partir del moment de recepció de la comunicació.
  4. El vicerector competent en matèria d’investigació traslladarà l'informe del Consell de l'Institut a la Comissió d'Investigació, perquè emeti un informe, que serà elevat al Consell de Direcció i al Consell de Govern per a l'aprovació, si escau, de l'adscripció.
  5. Es procedirà a l’adscripció d’altres investigadors d’acord amb els mecanismes prevists al reglament de l’institut. Cap investigador no pot estar adscrit a més d'un institut universitari de recerca.
  6. La desadscripció d’un investigador o grup d’investigació es pot produir a petició pròpia (de l’investigador o l’investigador principal del grup) o a petició del consell de l’IUR. En tots dos casos s’ha de fer arribar al vicerector competent en matèria d’investigació un informe raonat on se n’han d’exposar les causes.
  7. El vicerector competent en matèria d’investigació traslladarà l'informe del consell de l'institut a la Comissió d'Investigació, perquè emeti un informe, que serà elevat al Consell de Direcció i al Consell de Govern per a l'aprovació, si escau, de la desadscripció.
  8. En el cas de la resta d’IUR, hom s’atindrà al que estableixi el conveni de creació o l’instrument de cooperació.
  9. Amb independència de la seva tipologia, els directors dels IUR han de lliurar anualment al vicerector amb competències en matèria d'investigació, dins els terminis i en la forma que es prevegin a l’efecte, una relació actualitzada dels seus membres, amb indicació d’altes i baixes, data d’adscripció o desadscripció de cada membre i categoria a què pertany d’entre les que es consideren a l’article 16 d’aquest reglament.

TÍTOL IV. RÈGIM ECONÒMIC

Article 23. Finançament

  1. El finançament dels instituts s’ha de realitzar prioritàriament mitjançant els fons que puguin generar amb les seves activitats pròpies i, si escau, amb els convenis de col·laboració signats. Els IUR han de tendir a l'autofinançament.
  2. La Universitat, dins les seves disponibilitats pressupostàries, dotarà els instituts dels mitjans econòmics i materials necessaris que garanteixin el desenvolupament de la seva activitat.
  3. La reversió, provinent dels costs indirectes, que la UIB assigna a l’investigador principal (IP) d’un projecte, conveni o contracte d’investigació, i que es regula als acords normatius corresponents, es distribuirà de la manera següent:
    1. Com a mínim, el 50% s'assignarà directament al pressupost de l'institut.
    2. La resta s’assignarà directament a l’IP responsable del projecte, conveni o contracte d’investigació.
      Els IUR podran, per acord del seu consell, modificar les proporcions indicades a les lletres anteriors respectant, en tot cas, el mínim establert a la lletra a) d'aquest apartat.
  4. Els integrants d’un IUR de la UIB han de sol·licitar tots els seus projectes, convenis i contractes d'investigació a través de la Universitat de les Illes Balears, i designar com a centre d'execució l'institut. Aquest requisit s'entén aplicat a l'investigador que figuri com a IP del projecte. En el cas d'instituts mixtos o interuniversitaris, els convenis corresponents establiran la via per la qual es poden sol·licitar els projectes, respectant el que estableix l’apartat 3 d’aquest article en el cas de projectes, convenis i contractes d'investigació liderats per personal de la UIB.

Article 24. Gestió

  1. La gestió econòmica i patrimonial dels IUR propis de la UIB s’ha de regir per les normes de la Universitat i pel reglament de règim intern de l'institut.
  2. La tramitació i la gestió dels projectes d'investigació procedents de convocatòries competitives s’ha de fer a través del vicerectorat competent en matèria d’investigació de la UIB.
  3. En el cas de la resta d’IUR, hom s’atindrà al que estableixin el conveni de creació o l’instrument de cooperació.

TITOL V. RÈGIM JURÍDIC

Article 25. Consideracions generals

  1. En tots els casos, els IUR han de complir necessàriament les disposicions de la LOU i les previsions de l’article 1 d’aquest reglament. Qualsevol altra estructura que es creï en el si de la Universitat de les Illes Balears, a l’empara del que preveu l’article 7 de la LOU, no pot tenir la denominació d’institut de recerca.
  2. Els IUR de la UIB s’han d’atenir a les disposicions d’aquesta normativa quant a composició, estructura, òrgans de govern, adscripció i desadscripció d’investigadors i finançament.
  3. A més del seu reglament, els IUR poden dotar-se d’altres normes (codi de bones pràctiques, etc.), aprovades pel consell de l’institut, que en cap cas no poden contradir el que estableix aquesta normativa.

TÍTOL VI. avaluació i seguiment dels instituts universitaris de recerca

Article 26. Avaluació periòdica

Per tal de garantir la qualitat de la tasca que desenvolupen els IUR i garantir que responen a la finalitat per a la qual varen ser creats, tots els IUR de la UIB, independentment de la seva tipologia, han de sotmetre’s periòdicament a una avaluació per part de l’ANEP o alguna altra agència o organisme amb capacitat avaluadora equivalent.

Article 27. Avaluació dels IUR propis de la UIB

  1. Els IUR propis de la UIB se sotmetran a una avaluació per part de l’ANEP o agència avaluadora equivalent cada sis anys a partir de la seva data de creació. L’agència avaluarà les activitats realitzades durant el període de referència i el projecte científic per als propers sis anys.
  2. En aquells casos en què l’informe de l’agència avaluadora, tot i ser favorable, faci palesa alguna deficiència important a parer del vicerector competent en matèria d’investigació, amb l’assessorament de la Comissió d’Investigació, l’IUR en qüestió serà reavaluat al cap de tres anys.
  3. Si l’avaluació a què fa referència el punt anterior dona lloc a un informe que segueixi fent paleses deficiències importants, el vicerector amb competències en matèria d’investigació proposarà l’extinció de l’institut d’acord amb el procediment previst a l’article 31.
  4. Si un IUR propi de la UIB obté un informe desfavorable de l’agència avaluadora, se sotmetrà a una nova avaluació al cap de tres anys. Si la nova avaluació és negativa, el vicerector amb competències en matèria d’investigació proposarà l’extinció de l’institut d’acord amb el procediment previst a l’article 31.
  5. Als efectes dels expositius anteriors, es considerarà desfavorable una puntuació inferior a 71 sobre 100.

Article 28. Avaluació dels IUR adscrits o mixtos

  1. En el cas dels IUR mixtos o adscrits a la UIB, tal com els defineixen l’article 66 dels Estatuts de la UIB i l’article 4 d’aquest reglament, serà aplicable el que estableixi el conveni corresponent pel que fa fer-ne el seguiment.
  2. En cas que el conveni corresponent no prevegi cap avaluació de seguiment per part d’una agència qualificada, s’aplicarà el que estableix l’article 27 d’aquest reglament.

TÍTOL VII. extinció dels IUR

Article 29. Extinció

Els IUR de la UIB s’extingiran quan deixin de respondre a la finalitat per a la qual foren creats. En el cas d’instituts mixtos o instituts adscrits a la UIB, els convenis corresponents hauran de preveure necessàriament el protocol a seguir en cas d’extinció.

Article 30. Causes d’extinció

  1. De manera general, la causa d’extinció d’un IUR de la UIB és l’incompliment de la finalitat per a la qual fou creat, circumstància que quedarà acreditada quan s’obtinguin informes desfavorables per part de l’agència avaluadora, tal com preveu l'article 27.4 d’aquest reglament.
  2. Els IUR de la UIB es poden extingir també a petició del seu director, amb l’aprovació prèvia del consell de l’institut o a instàncies del Consell de Direcció o Consell de Govern de la UIB, amb informe previ no vinculant de la Comissió d’Investigació, i sempre que es donin circumstàncies de caire estratègic o d’oportunitat, degudament justificades.
  3. En el cas d’instituts mixtos o adscrits, les parts implicades establiran un procediment d’extinció de mutu acord. En tot cas, la UIB podrà, a instàncies del Consell de Govern, denunciar el conveni d’adscripció o de creació de l’institut si no s’arriba a l’acord desitjat.

Article 31. Procediment d’extinció

  1. En els casos prevists als articles 27 i 28 d’aquest reglament el vicerector amb competències en matèria d’investigació sotmetrà la proposta d’extinció de l’IUR a la Comissió d’Investigació, juntament amb tota la documentació acreditativa que es dona alguna de les circumstàncies previstes als articles esmentats.
  2. La Comissió d’Investigació, vista de la documentació presentada, elaborarà un informe, no vinculant, que s’elevarà al Consell de Direcció.
  3. El Consell de Direcció proposarà, si escau, al Consell de Govern de la UIB l’extinció de l’IUR.
    Els informes de l’ANEP o agència avaluadora a què fa referència l’article 27 d’aquest reglament, i l’informe de la Comissió d’Investigació a què fa referència l’expositiu precedent, podran ser consultats pels membres del Consell de Govern de la UIB que ho sol·licitin.
  4. Una vegada aprovada l’extinció de l’IUR per part del Consell de Govern, aquest òrgan n’informarà el Consell Social, el qual ratificarà, si escau, la decisió del Consell de Govern.
  5. La UIB informarà les conselleries del Govern de la CAIB amb competències en matèria d’universitats i de recerca sobre la decisió anterior del Consell Social, i la Conselleria competent en matèria d’universitats procedirà, si escau, a fer efectiva la supressió de l’institut.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL

Única. Denominacions

Totes les denominacions d’òrgans de govern, representació, càrrecs, funcions i membres de la comunitat universitària, com qualssevol que en aquesta normativa apareguin en gènere masculí, s’han d’entendre referides indistintament al gènere masculí o femení, segons el sexe del titular de qui es tracti.

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

Única. Adaptació

Els IUR que a l’entrada en vigor d’aquest reglament estiguin ja en funcionament, disposaran del termini d’un any, a partir de l’entrada en vigor d’aquest reglament, per adaptar-s’hi.

DISPOSICIÓ FINAL

Única. Entrada en vigor

Aquesta normativa entrarà en vigor l’endemà de publicar-se al Full Oficial de la Universitat.

Ho faig publicar perquè se’n prengui coneixement i tingui els efectes que corresponguin.

Palma, 24 de juliol de 2018
El Rector,
Llorenç Huguet