logo UIB Universitats - FOU

FULL OFICIAL

Núm. 444 - Any  XXXII - I. DISPOSICIONS GENERALS Divendres, 24 de febrer de 2017
Consell de Direcció

12131. ACORD EXECUTIU del dia 7 de febrer de 2017 pel qual s'aprova el programa ApSUIB.

La Universitat de les Illes Balears vol assumir un paper protagonista en la formació i en la recerca de qualitat basant-se en les necessitats reals del context social, així com en la capacitació de futurs professionals i en la consecució d’una societat feta de persones i ciutadans íntegres, i vol facilitar una transferència de coneixement efectiva i recíproca amb la comunitat, per millorar la tasca educativa que s’hi duu a terme i fomentar la responsabilitat social.

Les universitats cada vegada són més conscients que la seva funció no es pot exercir amb qualitat si deixen al marge la responsabilitat social que, com a institucions, hom els exigeix.

Amb les propostes educatives d’Aprenentatge-Servei (ApS) es vol dotar de més significat social els aprenentatges acadèmics i formar en la responsabilitat social els estudiants universitaris, i de forma extensiva el seu entorn més proper (professorat, família, amics...). Amb iniciatives d’aquest caire es pretén dinamitzar les relacions entre els agents socials de la nostra comunitat i els estudiants universitaris per a l’aprofitament i transferència dels seus coneixements i els resultats de les seves recerques, adquirits en les seves tasques acadèmiques. D’aquesta manera, l'aprenentatge-servei proporciona als estudiants una comprensió més àmplia i profunda del contingut del curs en el qual es realitza, desenvolupa el seu sentit de compromís ciutadà i millora el coneixement de si mateixos i de la seva posició en la comunitat.

L’objectiu d’aquesta proposta educativa és combinar els processos d’aprenentatge acadèmic amb el compromís social al servei de la comunitat: en un mateix projecte els estudiants participants aprenen treballant i utilitzen els coneixements teòrics adquirits, els relacionen amb les necessitats del seu entorn i hi reflexionen, de manera que realitzen un servei solidari necessari a la seva comunitat, amb la finalitat de millorar-la. Aquest servei s’articula a través de la col·laboració amb organitzacions socials: associacions, fundacions, institucions públiques, organitzacions no governamentals, etc., i sempre des de la perspectiva de la sostenibilitat i del desenvolupament humà local.

Els projectes d’ApS es poden desenvolupar des de totes les titulacions universitàries i des de tots els nivells educatius, grau i postgrau. Els àmbits de servei són molt variats, entre altres, medi ambient, promoció de la salut, cooperació internacional, ajuda pròxima a col·lectius i persones amb necessitats, suport a l’educació, diversitat funcional, intercanvi generacional, ciutadania o patrimoni cultural, lingüístic i etnogràfic.

Per tot això, aquesta proposta d’innovació educativa és un bon espai d’aprenentatge ètic per als estudiants, un espai per aprendre-hi els valors democràtics i de socialització política, una eina d’apoderament col·lectiu i social. La intenció d’aquesta activitat és de canviar qui rep el servei, però també qui l’ofereix, sempre des del paradigma de la responsabilitat social i, per tant, des d’una visió holística de la proposta.

L'Aprenentatge-Servei universitari és una proposta educativa que respon a la normativa universitària actual, la qual reclama que les universitats combinin de forma efectiva els aprenentatges acadèmics amb la prestació de serveis a la comunitat. La institucionalització de l'ApS suposa que la Universitat entén aquesta tasca i la reflecteix en la seva planificació estratègica.

D’altra banda, la metodologia d’Aprenentatge-Servei està consolidada en l’educació universitària d’altres regions del món, on no només es desenvolupen projectes, sinó que existeixen estructures dins i fora de la Universitat que donen suport a aquestes accions i les promouen. A Espanya és una proposta educativa que respon a la normativa universitària actual, la qual reclama que les universitats combinin de forma efectiva els aprenentatges acadèmics amb la prestació de serveis a la comunitat.

En aquest sentit, el Comitè Executiu i el Plenari de la Comissió de Sostenibilitat de la CRUE varen aprovar un document tècnic a Lleó el dia 29 de maig de 2015 on es proposa la institucionalització de l’ApS a les universitats espanyoles per impulsar la sostenibilitat curricular, contribuir al desenvolupament d’una societat més justa i millorar els aprenentatges acadèmics i socials que afavoreixin el desenvolupament competencial dels estudiants.

Val a dir que les actuacions aprovades per la CRUE s’emparen en l’article 64.3 del Reial decret 1791/2010, de 30 de desembre, pel qual s’aprova l’Estatut de l’estudiant universitari, d’acord amb el qual les universitats han d’afavorir pràctiques de responsabilitat social i ciutadana que combinin aprenentatges acadèmics en les diferents titulacions amb la prestació de serveis a la comunitat, orientades a la millora de la qualitat de vida i la inclusió social. També troben empara en el Reial decret 1027/2011, de 15 de juliol, modificat pel Reial decret 96/2014, de 14 de febrer, pel qual s’estableix el Marc espanyol de qualificacions per a l’educació superior (MECES), que tant al nivell de grau com de màster preveu com a resultat d’aprenentatge la capacitat dels estudiants de fer reflexions de naturalesa ètica en el seu camp d’estudi. La previsió de resultats d’aprenentatge d’aquesta naturalesa suposa concebre la Universitat com un espai d’aprenentatge ètic i la necessitat de definir estratègies, com l’ApS, que el facin possible.

Així, la Universitat de les Illes Balears, seguint les recomanacions de la CRUE sobre la necessitat d'institucionalitzar l'ApS universitari, vol impulsar mesures concretes orientades al seu compliment.

Per tot el que s’ha dit, el Consell de Direcció, a la sessió del dia d’avui, fent ús de les competències que li atribueix l’article 27.1.a) i h) dels Estatuts de la Universitat, ha acordat d’aprovar el programa ApSUIB en els termes següents:

Article 1. Definició

L'ApSUIB és un programa institucional estratègic transversal orientat al foment i desenvolupament de la metodologia ApS a la Universitat. Suposa un marc perquè des de qualsevol part de l’estructura universitària (òrgans de govern i representació, centres, departaments, instituts universitaris, seus universitàries, serveis, etc.) es puguin promoure les accions d'ApS i donar-hi visibilitat, amb vista a millorar els processos d’aprenentatge des del compromís social al servei de la nostra comunitat, que es vehicula des de la pràctica de la responsabilitat social universitària.

Article 2. Objectius

L’ApSUIB coordinarà els esforços de la comunitat universitària amb l’ajuda d’entitats i institucions, públiques i privades, que hi estiguin interessades. Té els objectius següents:

  1. Promoure el desenvolupament de l’ApS universitari a la UIB.
  2. Assessorar i formar sobre l'ús de la metodologia ApS la comunitat universitària i altres grups d'interès.
  3. Reconèixer i visibilitzar les bones pràctiques d’ApS universitari.
  4. Participar de forma activa a les xarxes nacionals i internacionals sobre l’ApS.

Article 3. Finançament

El Consell de Direcció, dins el marc de les seves competències, concretarà les assignacions que s’hagin fixat als pressuposts de la UIB per al projecte ApSUIB d’acord amb els resultats obtinguts de la seva aplicació.

Article 4. Comissió tècnica

  1. Una comissió tècnica farà el seguiment del programa.
  2. Integraran la comissió tècnica del programa esmentat:
    1. L’òrgan unipersonal de la UIB que tingui assignades les competències en docència.
    2. L’òrgan unipersonal de la UIB que tingui assignades les competències en transferència del coneixement.
    3. L’òrgan unipersonal de la UIB que tingui assignades les competències en responsabilitat social corporativa.
    4. d) La persona responsable del projecte ApS.
  3. Les funcions bàsiques d’aquesta comissió tècnica són:
    1. Avaluar els resultats obtinguts de les activitats realitzades en el marc del programa ApSUIB.
    2. Informar i assessorar el Consell de Direcció en els diversos àmbits perquè pugui prendre les decisions oportunes per assolir els objectius del programa.
    3. Implementar la difusió del programa des d’un vessant polític i com a proposta d’un canvi de paradigma, enfocant la UIB cap a accions més socials i properes a la nostra comunitat.

Article 5. Comissió d’assessorament en l’ApS

  1. Per al desenvolupament del programa es constituirà una comissió encarregada de donar-hi suport institucional.
  2. La comissió indicada serà integrada per:
    1. L’òrgan unipersonal de la UIB que tingui assignades les competències en docència.
    2. L’òrgan unipersonal de la UIB que tingui assignades les competències en transferència del coneixement.
    3. L’òrgan unipersonal de la UIB que tingui assignades les competències en responsabilitat social corporativa.
    4. Un representant de la Facultat de Ciències.
    5. Un representant de la Facultat de Dret.
    6. Un representant de la Facultat d’Economia i Empresa.
    7. Un representant de la Facultat d’Educació.
    8. Un representant de la Facultat de Filosofia i Lletres.
    9. Un representant de la Facultat d’Infermeria i Fisioteràpia.
    10. Un representant de la Facultat de Psicologia.
    11. Un representant de la Facultat de Turisme.
    12. Un representant de la Facultat de Medicina.
    13. Un representant de l’Escola Politècnica Superior.
    14. Un representant del Centre d’Estudis de Postgrau.
    15. Un representant de l’Escola de Doctorat.
    16. Un representant dels alumnes.
    17. La persona responsable del projecte ApS.
  3. Són competències de la comissió:
    1. Assessorar en la política institucional de la UIB en l’àmbit de l’ApS.
    2. Vetllar per la coherència, la qualitat i l’eficàcia dels projectes i accions que es realitzaran des del programa ApS.
    3. Fomentar la participació de la comunitat universitària en el programa, per escoltar i recollir els seus suggeriments en aquest àmbit.
  4. La comissió es reunirà com a mínim una vegada cada any.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL

Única. Denominacions

Totes les denominacions d’òrgans de govern, representació, càrrecs, funcions i membres de la comunitat universitària, com qualssevol que en aquest acord apareguin en gènere masculí, s’han d’entendre referides indistintament al gènere masculí o femení, segons el sexe del titular de qui es tracti.

DISPOSICIÓ FINAL

Única. Entrada en vigor

Aquest acord executiu entrarà en vigor l’endemà de publicar-se al Full Oficial de la Universitat de les Illes Balears.

Ho faig publicar perquè se’n prengui coneixement i tingui els efectes que corresponguin.

Palma, 7 de febrer de 2017
El Rector,
Llorenç Huguet