FULL OFICIAL
Universitat de les
Illes Balears
Any VI  
Núm. 55
Divendres, 22 de febrer de 1991 
Any
Núm.
Acord
Cercar
?
DISPOSICIONS GENERALS
Rectorat
1284 RESOLUCIÓ del Rectorat del dia 29 de gener de 1991 per la qual es convoquen les proves de convalidació del títol d'Assistent Social pel de Diplomat en Treball Social per al curs acadèmic 1990-91.

En virtut de les atribucions que em confereix la legislació vigent, convoc les proves de convalidació del títol d'Assistent Social pel de Diplomat en Treball Social per al curs acadèmic 1990-91.

A proposta de la Comissió de Convalidació creada ad hoc (FOU núm. 17, de 6 de novembre de 1987) i vista l'Ordre del MEC de 8 de maig de 1987 (BOE de 14 de maig), he resolt de convocar les proves corresponents, que es regiran per la normativa següent:

Article 1. Aquells qui posseeixin el títol d'Assistent Social o n'hagin abonat els drets d'expedició podran obtenir per convalidació el títol de Diplomat en Treball Social si superen la prova objectiva de coneixements o la de treball original la consistència de les quals es detalla als articles següents.

L'opció per l'un o per l'altre procediment de convalidació haurà de ser elegida pels aspirants en el moment de fer la inscripció i abonar els drets corresponents. En cas d'avaluació negativa, els aspirants podran optar una sola vegada més a la convalidació, pel procediment de la prova objectiva.

Article 2. Els aspirants que optin pel procediment del treball original hauran de presentar abans del dia 18 de maig de 1991 (primera convocatòria) o del 21 de setembre de 1991 (segona convocatòria) la documentació següent, dirigida al president de la Comissió de Convalidació:

a) Currículum acadèmic.

b) Currículum professional.

c) Treball original (d'investigació teòrica o d'investigació aplicada) sobre un tema que hagin elegit que correspongui a una de les àrees establertes a les directrius dels plans d'estudis de les Escoles Universitàries de Treball Social (Ordre del MEC de 12 d'abril de 1983, BOE del 19), en el qual s'exposaran els objectius perseguits, els procediments aplicats, les conclusions assolides i les fonts d'investigació i la bibliografia consultades.

Article 3. Els criteris de valoració que la Comissió aplicarà a la prova descrita a l'article anterior són els següents:

a) Currículum acadèmic, 25%.

b) Currículum professional, 25%.

c) Treball original, 50%.

Article 4. Els aspirants que optin pel procediment de la prova objectiva de coneixements hauran de presentar abans del dia 17 de maig de 1991 (primera convocatòria) o del 20 de setembre de 1991 (segona convocatòria) la següent documentació, dirigida al president de la Comissió de Convalidació:

a) Currículum acadèmic.

b) Currículum professional.

Article 5. La prova objectiva de coneixements tindrà lloc el 17 de maig (primera convocatòria) i el 20 de setembre (segona convocatòria) al lloc i a l'hora que s'anunciaran oportunament, i consistirà a contestar per escrit, durant un temps màxim de quatre hores, dos temes elegits per l'aspirant dels quatre que s'hauran obtingut per sorteig d'entre els que figuren a l'annex d'aquesta Resolució.

Article 6. Els criteris de valoració que la Comissió aplicarà a la prova descrita als dos articles anteriors són els següents:

a) Currículum acadèmic, 25%.

b) Currículum professional, 25%.

c) Prova objectiva, 50%.

Article 7. La Comissió a l'hora de valorar qualsevol prova podrà aconseguir l'assessorament i els informes que calguin de professionals, investigadors, docents...

Article 8. Els aspirants hauran de fer la inscripció i abonar els drets corresponents a la Secció d'Alumnes de la Universitat de les Illes Balears (c/ Miquel dels Sants Oliver, 2) del 12 al 16 de maig de 1990 (primera convocatòria) i del 16 al 19 de setembre de 1990 (segona convocatòria) d'11 h a 13 h.

Ho faig publicar perquè se'n prengui coneixement i tengui els efectes que corresponguin.

 

Annex

 

Temari de la prova objectiva de coneixements

I. Serveis socials, Administració pública

1. Serveis socials. Tipologia. Serveis socials generals i especialitzats. La noció d'atenció primària.

2. Conceptes bàsics de planificació i organització aplicats al treball social.

3. Gestió i avaluació de serveis i processos de treball.

4. Noves formes de provisió de serveis. El paper dels "no professionals". Promoció, organització i assessorament de grups de voluntariat i ajuda mútua.

5. L'espai jurídico-administratiu dels Serveis socials a l'Estat espanyol. Els Serveis socials a l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears. La Llei d'acció social de la CAIB. Normativa sectorial més rellevant.

6. L'Administració i els Serveis socials. Competències de l'Administració perifèrica de l'Estat i estat actual de les transferències. Organització administrativa i competencial de la Comunitat Autònoma, els consells insulars i els ajuntaments.

7. Els Serveis socials i la Seguretat Social. Sistema espanyol de la Seguretat Social. Règims general i especials, camp d'aplicació.

 

II. Metodologies i models d'intervenció

8. Treball social. Espai professional. Conceptes bàsics. Concepcions sobre el treball social.

9. Treball social individualitzat. Criteris generals i models d'intervenció. Metodologia i tècniques d'actuació.

10. Treball social amb grups. Criteris generals i models d'intervenció. Metodologia i tècniques d'actuació.

11. Treball social familiar. Criteris generals i models d'intervenció. Metodologia i tècniques d'actuació.

12. Treball social comunitari. Criteris generals i models d'intervenció. Metodologia i tècniques d'actuació.

13. El treball en equip. Nocions de pluridisciplinarietat i interdisciplinarietat. Tipus d'equips. Problemes metodològics.

 

III. Aspectes instrumentals

14. El paper dels projectes en el treball social. Elements principals i conceptes bàsics. Elaboració de projectes.

15. Instruments d'informació i documentació en Serveis socials. El paper de la informació en la sistematització del treball en Serveis socials. Tipus de documents i elements gràfics. Fonts d'informació i documentació.

16. Investigació social. Utilitat en Serveis socials. Metodologies i tècniques.

17. Relació de l'estadística amb el treball social. Utilització i importància de l'estadística. Ús de les estadístiques socials i demogràfiques; col.laboració de l'assistent social en els treballs estadístics.

 

IV. Necessitats i problemes sectorials

18. Necessitats socials. Conceptuació i tipologies. El problema de l'avaluació de necessitats. La demanda com a element de definició.

19 Problemàtica amb els diferents tipus d'edat: infància, joventut, adults, tercera edat. Criteris de planificació i d'actuació. Cal contestar desenvolupant el tema en relació amb un dels grups esmentats.

20. La família, tipus i relacions amb les necessitats psicosocials. La família i la xarxa relacional de què disposa. La família com un sistema. La família com un recurs social.

21. Les migracions i els seus tipus. Moviments migratoris. Migració i integració social. La migració com a factor de risc psicosocial.

22. Pobresa i marginació. Grups marginats per raons sòcio-econòmiques, culturals i sexuals. Criteris de planificació i d'actuació.

23. La perspectiva social en les polítiques ocupacionals. Els serveis socials i les iniciatives locals d'ocupació.

24. Disminucions. Tipus i conceptes bàsics. Integració social: el medi físic, l'educació, el treball i la vida sòcio-cultural. Criteris de planificació i d'actuació.

25. Salut i societat. Estructura del sistema sanitari. Problemes sòcio-sanitaris: salut mental, drogodependències... El treball social i la promoció de la salut.

26. El treball social i el treball sòcio-educatiu i sòcio-cultural.

Palma, 29 de gener de 1991
El Rector, Nadal Batle



 

Acords que fan referència a aquest.