logo UIB Universitats - FOU

FULL OFICIAL

Núm. 379 - Any  XXVIII - I. DISPOSICIONS GENERALS Divendres, 15 de març de 2013
Consell de Govern

10531. ACORD NORMATIU del dia 15 de febrer de 2013 pel qual s’aprova el Reglament sobre títols propis de grau de la Universitat de les Illes Balears.

Tal com estableix la Llei orgànica d’universitats, les universitats espanyoles, a més de l’oferta d’ensenyaments superiors oficials, recollida al catàleg de títols universitaris oficials, poden establir uns altres tipus d’ensenyaments, conduents a l’obtenció de títols propis i diplomes.

Els títols propis són ensenyaments oferts i certificats per les universitats espanyoles amb l’objectiu fonamental d’atendre les necessitats formatives que no es recullen al catàleg oficial de titulacions universitàries. La societat exigeix, a més a més, una formació permanent al llarg de tota la vida adquirida amb un enfocament eminentment pràctic i adaptat a la demanda de formació en distints sectors professionals. Aquests tipus d’ensenyaments tracten de respondre a aquesta demanda social i es converteixen en una de les alternatives més comunes entre els estudis universitaris.

L’Acord normatiu del dia 18 de desembre de 2001 pel qual s’aprova la normativa sobre títols propis de la Universitat de les Illes Balears regulava els títols de formació bàsica, els títols propis de grau i els títols propis de postgrau. D’altra banda, amb l’Acord normatiu del dia 2 de febrer de 2011 pel qual s’aprova el Reglament sobre títols propis de postgrau es derogava l’anterior normativa amb referència exclusiva als títols propis de postgrau. Aquest marc normatiu ha determinat que els títols oficials i els títols propis de postgrau de la UIB s’hagin pogut adaptar a l’espai europeu d’educació superior (EEES), a excepció dels títols propis de grau i de formació bàsica.

Amb la present normativa, la Universitat de les Illes Balears té el propòsit d’adaptar els títols propis de grau al context europeu, així com potenciar-ne la funció social, especialment en el moment actual, mitjançant l’oferta i el reconeixement explícit d’aquest tipus d’ensenyaments. Aquest nou marc permetrà que diferents col·lectius socials sense titulació acadèmica superior puguin cursar títols propis de grau, cosa que contribuirà a millorar els seus coneixements, destreses i actituds i els permetrà desenvolupar-se professionalment i socialment.

Per part seva, la UIB afavorirà l'intercanvi d'experiències i el desenvolupament d'una política general comuna dels ensenyaments propis de grau corresponents a títols propis amb altres universitats, segons les possibilitats que permeti l’ordenament jurídic estatal, autonòmic i propi de cada universitat.

Finalment, aquests títols propis no poden entrar en competència ni produir cap confusió quant a denominació i contingut amb els ensenyaments oficials, per la qual cosa no han de suposar en cap cas una disminució dels recursos humans i materials dedicats als ensenyaments oficials, sinó que complementaran l'estructura d'oferta docent curricular oficial de la UIB.

Per tot això, el Consell de Govern, a la sessió ordinària del dia d’avui, fent ús de les competències que li atribueix l’article 24.2.32 dels Estatuts d’aquesta universitat i a proposta del Consell de Direcció, ha aprovat el Reglament sobre títols propis de grau de la Universitat de les Illes Balears.

CAPÍTOL I. CONCEPTE, MODALITATS I ORGANITZACIÓ GENERAL DELS TÍTOLS PROPIS DE GRAU

Article 1. Objecte

Aquest reglament té per objecte regular els ensenyaments propis de grau que s’acrediten mitjançant un títol propi de la Universitat de les Illes Balears (UIB), en aplicació dels articles 138.d) i 142 dels seus Estatuts.

Això no limita la capacitat dels departaments, els centres, les escoles adscrites i el professorat d’organitzar altres activitats formatives (cursos i seminaris), les quals no configuren títols propis.

Article 2. Definició i tipus d’ensenyaments propis

  1. Els títols propis de grau són els ensenyaments que duu a terme la UIB per tal de facilitar una formació d’acord amb la demanda social que no és atesa pels estudis universitaris oficials. Tenen per finalitat que l’estudiant adquireixi competències (coneixements, destreses i actituds) que li permetin el desenvolupament professional i social.
  2. La present normativa estableix els següents tipus d’ensenyaments propis de grau:
    1. Títols de diploma universitari.
    2. Títols de diploma.
  3. Els títols de diploma universitari i els títols de diploma es diferencien pel nombre de crèdits màxim que poden arribar a tenir i per les condicions d’accés a l’ensenyament, d’acord amb el que estableix la present normativa.

Article 3. Denominació

  1. La denominació dels títols propis de grau en cap cas no pot coincidir amb la dels títols oficials ni amb els títols propis de postgrau, ni provocar que s’hi confonguin.
  2. La denominació dels títols propis de grau respondrà al model següent:
    1. Diploma universitari …. Títol propi de grau de la UIB (… crèdits europeus).
    2. Diploma …. Títol propi de grau de la UIB (… crèdits europeus).

Article 4. Tipus de presencialitat i càrrega lectiva

  1. Es preveuen tres tipus d’ensenyaments en funció del percentatge de presencialitat:
    1. Ensenyaments presencials: un mínim del 30 per cent de presencialitat.
    2. Ensenyaments semipresencials: entre un 10 per cent i un 29 per cent de presencialitat.
    3. Ensenyaments a distància: fins a un màxim del 9 per cent de presencialitat.

    D’altra banda, també es consideraran els ensenyaments que es basen a assolir un conjunt concret de competències mitjançant diferents vies (assignatures de títols propis, assignatures obligatòries o optatives de títols oficials de grau, cursos o activitats que organitzi la UIB o altres institucions de prestigi acadèmic o professional reconegut, etc.). Per a aquest tipus d’ensenyaments s’ha d’establir necessàriament el corresponent procés de reconeixement de crèdits i una activitat avaluativa final amb la qual els estudiants demostraran les competències assolides.

  2. La unitat de mesura de l’haver acadèmic per als títols propis de grau és el crèdit europeu o ECTS, d’acord amb el Reial decret 1125/2003. Cada crèdit europeu serà equivalent a 25 hores de treball global (el qual inclou activitats presencials o no presencials) de l’alumnat. La càrrega lectiva, en crèdits europeus o ECTS, dels títols propis de grau és la següent:
    1. Diploma universitari: entre 6 i 240 crèdits.
    2. Diploma: entre 6 i 180 crèdits.

Article 5. Ensenyaments integrats

Amb caràcter general, els ensenyaments propis són independents entre si, de manera que cada estudi condueix a l'obtenció d'un únic títol. No obstant això, poden organitzar-se mitjançant una estructura modular que permeti l'obtenció esglaonada de títols diferents.

Article 6. Extinció

Els títols propis d’una durada superior a un any tan sols poden extingir-se de forma progressiva any per any, de manera que la UIB garantirà, com a mínim, que l'estudiant que comenci un títol rebi la docència establerta si prossegueix els estudis sense perdre any. Si un títol deixa d'impartir-se, l'estudiant no té dret a docència pel que fa a les assignatures suspeses, però sí que té dret a tutoria i examen, en cas de no haver exhaurit el nombre màxim de convocatòries establert a l’ensenyament. En cas dels ensenyaments oferts per la Universitat Oberta per a Majors (UOM), es fixarà una taxa per tenir dret a examen.

CAPÍTOL II. ACCÉS, MATRÍCULA I EXPEDICIÓ DELS TÍTOLS PROPIS DE GRAU

Article 7. Condicions d’accés

  1. La forma d'accés als títols de diploma universitari és la mateixa que s’aplica als estudis oficials universitaris de grau.
  2. Per poder accedir als ensenyaments que condueixin a un títol de diploma s’han de complir els requisits indicats a la memòria acadèmica de sol·licitud inicial del títol.
  3. Sens perjudici del que s’ha establert als apartats anteriors, les memòries justificatives de la sol·licitud inicial que es presentin per a la tramitació d’un títol propi de grau poden preveure l’admissió d’estudiants sense els requisits esmentats. En aquests casos s’expedirà als estudiants únicament un certificat d’assistència i/o d’aprofitament.
  4. En cas de títols propis de grau que requereixin limitació de places per dur-se a terme, s’especificarà el procediment i les condicions d’admissió a la memòria acadèmica de sol·licitud inicial del títol. En tot cas, a la memòria s’hi especificarà el nombre mínim d’estudiants matriculats a partir dels quals s’impartirà el curs.

Article 8. Matrícula

La gestió de les preinscripcions i matrícules dels estudiants dels títols propis de grau correspon a la Fundació Universitat-Empresa de les Illes Balears (FUEIB) i, dins l’àmbit de les seves competències, a les entitats amb capacitat de gestió que determini prèviament el Consell de Direcció. A la memòria inicial econòmica de la sol·licitud s’hi han de fixar els preus de matrícula de l’ensenyament.

Article 9. Reconeixement de crèdits

  1. Es pot sol·licitar el reconeixement de crèdits en estudis oficials de grau pels crèdits cursats en els ensenyaments regulats a la present normativa, amb un límit del 15 per cent del total de crèdits que constitueixen el pla d’estudis oficial, d’acord amb el Reial decret 1393/2007, de 29 d’octubre, en la redacció modificada pel Reial decret 861/2010, de 2 de juliol, i amb la normativa en matèria de reconeixement i transferència de crèdits de la UIB. En tot cas, no poden ser objecte de reconeixement els crèdits corresponents al treball de fi de grau.
  2. Igualment, els crèdits procedents de títols propis poden, excepcionalment, ser objecte de reconeixement en un percentatge superior al que s’assenyala al paràgraf anterior o, si escau, ser objecte de reconeixement per la totalitat, sempre que el corresponent títol propi s’hagi extingit i s’hagi substituït per un títol oficial, d’acord amb el Reial decret 1393/2007, de 29 d’octubre, en la redacció modificada pel Reial decret 861/2010, de 2 de juliol, i amb la normativa en matèria de reconeixement i transferència de crèdits de la UIB.
  3. Perquè es pugui sol·licitar el reconeixement regulat als punts anteriors del present article, la UIB ha d’incloure aquest tipus de reconeixement a la memòria dels plans d’estudis oficials.
  4. En els ensenyaments regulats a la present normativa hi haurà la possibilitat de reconeixement de crèdits a partir d’altres ensenyaments propis o oficials. D’altra banda, també es consideraran com a títols propis de grau els ensenyaments que es basen a assolir un conjunt concret de competències mitjançant diferents vies (assignatures de títols propis, assignatures obligatòries o optatives dels títols oficials de grau, cursos o activitats que organitzi la UIB o altres institucions de prestigi acadèmic o professional reconegut, etc.). En tots aquests casos, s’ha de descriure el sistema de reconeixement de crèdits del títol a la memòria acadèmica de sol·licitud inicial.

Article 10. Sistema d’avaluació

  1. El sistema d’avaluació que s’aplicarà als estudiants dels títols propis de grau s’ha de recollir a la memòria acadèmica de sol·licitud inicial i s’ha de tractar d’ajustar al que estableix el Reglament acadèmic de la UIB en matèria d’avaluació dels estudiants.
  2. A la memòria acadèmica de sol·licitud inicial dels títols propis de grau s’hi han d’especificar les condicions i el nombre de convocatòries que tindrà l’alumnat per superar el conjunt d’assignatures de l’ensenyament.

Article 11. Expedició dels títols

Els títols seran expedits pel Rector i constaran al Registre de Títols Propis de la UIB. Aquest registre tindrà caràcter centralitzat i es regirà per la legislació estatal, autonòmica i la pròpia de la UIB. La llegenda dels títols l'establirà amb caràcter fix la UIB, i només en el cas de titulacions organitzades en virtut de convenis específics o amb la col·laboració d'altres entitats, el Rectorat podrà autoritzar que s’hi inclogui alguna variació per fer-ho constar.

CAPÍTOL III. GESTIÓ I AVALUACIÓ DELS TÍTOLS PROPIS DE GRAU. ÒRGANS PROPONENTS, DIRECCIÓ I PROFESSORAT

Article 12. Tramitació i ordenació dels ensenyaments propis

La tramitació i l’ordenació dels títols propis de grau correspon al vicerectorat competent en matèria d’ordenació acadèmica, amb el suport de la Comissió assessora dels títols propis de grau.

Article 13. Comissió assessora dels títols propis de grau

  1. La Comissió assessora dels títols propis de grau és l’òrgan assessor del Consell de Direcció en matèria de títols propis de grau.
  2. Aquesta comissió té les funcions de donar suport i assessorament als òrgans proponents dels títols propis de grau i de realitzar els informes que estableix la present normativa.
  3. La Comissió assessora dels títols propis de grau serà composta per:
    1. El vicerector competent en matèria d’ordenació acadèmica, que la presidirà.
    2. El president del Consell Social o la persona que delegui.
    3. El director de la Fundació Universitat-Empresa de les Illes Balears (FUEIB) o la persona que delegui.
    4. El cap del Servei d’Alumnes o la persona que delegui.
    5. El cap del Servei d’Estadística i Qualitat Universitària (SEQUA) o la persona que delegui.
    6. El director de la Universitat Oberta per a Majors (UOM) o la persona que delegui.
    7. Un representant del col·lectiu de professorat amb experiència en el camp de la formació continuada i designat pel Consell de Direcció.
  4. La Comissió nomenarà un secretari d’entre els seus membres, que s’encarregarà de convocar-los per a les reunions pertinents i de redactar-ne i custodiar-ne les actes.

Article 14. Òrgans proponents

  1. La proposta de realització de títols propis de caràcter presencial, semipresencial o a distància la poden fer els departaments, els centres, les escoles adscrites i el vicerectorat competent en matèria d’ordenació acadèmica. D’altra banda, la proposta de títols propis basats a assolir un conjunt de competències mitjançant diferents vies, l’ha de fer el vicerectorat competent en matèria d’ordenació acadèmica.
  2. En aquest context, els serveis i oficines de la UIB que tinguin entre les seves competències organitzar i impartir formació, poden proposar títols propis de grau.

Article 15. Director

  1. Per ser director d’un títol propi de grau s’han de reunir els requisits següents:
    1. Ser proposat per l’òrgan proponent a la memòria justificativa de sol·licitud.
    2. Ser professor doctor. Atès que la direcció de títol pot ser individual o compartida entre dos codirectors, en el darrer cas és suficient que n’hi hagi un que tingui la condició de professor doctor. En qualsevol cas, n’hi ha d’haver un que sigui membre de la UIB.
  2. El director és el màxim responsable del programa acadèmic i econòmic i n’ha de respondre pel que fa al compliment, així com pel que fa als assumptes de docència i d’atenció a l'alumnat. Les seves funcions són:
    1. Organitzar tota la part acadèmica (estructura, continguts, professorat, horaris, etc.) i autoritzar les despeses, si escau.
    2. Elaborar les memòries finals acadèmica i econòmica en els terminis prevists.
    3. Presentar les actes per a la tramesa dels títols en els terminis prevists.
    4. Informar de qualsevol contingència sobre la qüestió acadèmica o econòmica del curs quan li ho requereixi el vicerectorat competent en matèria d’ordenació acadèmica.
    5. Decidir sobre els reconeixements de crèdits d’altres ensenyaments cursats per l’alumnat.

Article 16. Professorat

  1. En el professorat dels títols propis s’hi poden incloure professors de la UIB, professors d’altres universitats i personal contractat específicament en les condicions que permeti la legislació vigent i, si escau, s’hi pot signar un compromís de drets i obligacions docents. En tots els títols, un mínim del 20 per cent de la càrrega lectiva s’ha d’assignar a professors funcionaris i laborals indefinits de la UIB, llevat dels títols que s’imparteixin a distància. Aquest percentatge no es pot assignar a un sol professor de la UIB, i en tot cas, cap professor no pot fer més del 50 per cent de la docència assignada al professorat de la UIB.
  2. No poden impartir docència en els ensenyaments propis de grau ni els professors ajudants no doctors ni els professors acollits al programa d’intensificació de la recerca o d’altres que impliquin una reducció de la seva capacitat docent per fer la tesi doctoral.
  3. Els professors que poden impartir docència en els ensenyaments propis de grau no poden impartir-hi més de 10 crèdits per any acadèmic. En tot cas, el nombre màxim d’hores que dediquin per any acadèmic a les activitats docents presencials no pot ser superior a 75 hores, descomptades, si escau, les hores presencials que es dediquin a títols propis de postgrau.
  4. De manera excepcional, els professors que ho considerin oportú poden sol·licitar al Consell de Direcció, de manera raonada, una ampliació del límit d’hores i crèdits que fixa l’apartat anterior.

CAPÍTOL IV. PROPOSTA, TRAMITACIÓ I DESENVOLUPAMENT DELS TÍTOLS PROPIS DE GRAU

Article 17. Propostes, tramitació i aprovació

  1. La convocatòria per presentar propostes de títols propis de grau restarà oberta tot l’any.
  2. El procediment de tramitació i aprovació de les noves propostes és el següent:
    1. L’òrgan proponent ha de fer arribar la seva proposta al vicerectorat competent en matèria d’ordenació acadèmica a través de la memòria de sol·licitud inicial i la documentació justificativa establertes.
    2. El vicerectorat competent en matèria d’ordenació acadèmica presentarà la sol·licitud i la documentació davant la Comissió assessora dels títols propis de grau, la qual farà un informe que elevarà al Consell de Direcció.
    3. El Consell de Direcció aprovarà o rebutjarà la proposta basant-se en l’informe elaborat per la Comissió assessora. El Consell de Direcció remetrà la proposta al Consell de Govern per tal d’obtenir-ne també l’aprovació.
    4. Un vegada que un títol propi estigui aprovat, es disposarà d’un màxim de dos anys per començar a impartir-lo. En cas contrari, es considerarà extingit i s’haurà de tramitar de bell nou.

Article 18. Memòria inicial justificativa de la sol·licitud

Les propostes s’han de presentar en forma d’una memòria inicial justificativa de la sol·licitud, que alhora ha de contenir una memòria acadèmica i una memòria econòmica, que seguiran orientativament els apartats indicats a l’annex I i a l’annex II d’aquesta normativa.

Article 19. Gestió econòmica i equilibri pressupostari

  1. La gestió econòmica i administrativa dels estudis regulats en aquest reglament correspon a la Fundació Universitat-Empresa de les Illes Balears (FUEIB) i, dins l’àmbit de les seves competències, a les entitats amb capacitat de gestió que determini prèviament el Consell de Direcció.
  2. En tot cas, si part de la matrícula del títol propi està dotada de beques o finançament, això no pot afectar de cap manera el percentatge fixat als Estatuts que es retreu per a la UIB, i, per tant, aquest import s’haurà de cobrir amb càrrec al pressupost del curs.
  3. Els estudis regulats en aquest reglament funcionaran sempre en règim d’autofinançament. Per tant, a la memòria econòmica de sol·licitud inicial i a les sol·licituds de reedició hi ha de figurar sempre l’equilibri entre ingressos i despeses.
  4. Malgrat que el títol propi no prevegi cap tipus de despesa per costs directes, s’ha de proposar una matrícula per fer front als costs indirectes i als propis de gestió i manteniment de la UIB i, si escau, de la FUEIB.
  5. En cas que una vegada tancat el període de matrícula es detecti que els ingressos pel nombre d’estudiants matriculats o per altres partides són inferiors al que s’havia previst a la memòria econòmica, el curs només s’impartirà si es produeix un reajustament proporcional que equilibri del bell nou el pressupost. En cas que el que es produeixi sigui un increment dels ingressos prevists, la direcció del curs els distribuirà de forma justificada. Ambdues circumstàncies s’han de fer saber al vicerectorat competent en matèria d’ordenació acadèmica i s’han de fer constar a la memòria econòmica final del curs.
  6. En els casos en què hi hagi un conveni amb una altra institució, la gestió econòmica i altres requisits administratius dels títols propis podran regir-se pel que estableixi el conveni.
  7. Un cop acabat el curs, en cas que es compri material inventariable a càrrec del pressupost del títol propi, la FUEIB o l’òrgan que ho hagi gestionat ho comunicaran a la UIB, com a titular dels béns, per a l’inventari corresponent.

Article 20. Memòria final acadèmica i econòmica

  1. En acabar cada edició d’un títol propi, i en el termini de tres mesos, el director ha de remetre una breu memòria final del curs que n’inclogui els aspectes acadèmics i econòmics més rellevants al vicerectorat competent en matèria d’ordenació acadèmica.
  2. El vicerectorat competent en matèria d’ordenació acadèmica rebrà la memòria final i arxivarà la documentació corresponent, que es tindrà en compte per a futures reedicions de la titulació.

Article 21. Reedició de les propostes

  1. Dels títols propis de grau se’n poden fer successives edicions.
  2. La convocatòria per demanar noves edicions de títols propis de grau ja aprovats romandrà permanentment oberta. Això no obstant, la reedició s’ha de demanar com a mínim tres mesos abans de la data d’inici de la impartició del curs.
  3. La sol·licitud de reedició l’han de presentar el director o els directors de la titulació i ha de constar d’un escrit en el qual s’han de detallar les modificacions que es proposin tant a la memòria acadèmica com a la memòria econòmica, i ha de ser avalat per l’òrgan o els òrgans proponents. La sol·licitud s’ha d’adreçar al vicerectorat competent en matèria d’ordenació acadèmica, per via telemàtica.
  4. La sol·licitud la valorarà, en primer terme, la Comissió assessora, que en farà un informe que elevarà al Consell de Direcció.
  5. El Consell de Direcció, a proposta del vicerectorat competent en matèria d’ordenació acadèmica, i amb l’informe de la Comissió assessora, podrà autoritzar la reedició del títol sempre que no hi hagi hagut cap modificació substancial quant a denominació, estructura i continguts.
  6. S’entén com una modificació substancial qualsevol canvi en la denominació de l’ensenyament o títol, el nombre de crèdits o la modalitat d’ensenyament. En aquests casos, l’ensenyament haurà de ser valorat de nou per la Comissió assessora, i requerirà l’aprovació del Consell de Direcció i del Consell de Govern.

Article 22. Sistema de garantia de qualitat

  1. El Servei d’Estadística i Qualitat Universitària (SEQUA) és l’encarregat de dissenyar un sistema unificat de garantia de qualitat dels títols propis de grau.
  2. El SEQUA de la UIB, amb la col·laboració de l’entitat proponent i l’entitat gestora, s’encarregarà de supervisar i assessorar en l’aplicació del sistema de garantia de qualitat dels títols propis de grau, així com de dur a terme la recollida, el tractament i l’anàlisi de dades dels indicadors de qualitat. El Consell de Direcció aprovarà anualment el cost de la tasca del SEQUA que s’ha d’imputar al pressupost dels títols, si escau.
  3. El vicerectorat en matèria d’ordenació acadèmica, la Comissió assessora dels títols propis de grau i els òrgans gestors dels ensenyaments, amb l’assessorament del SEQUA, vetllaran pel desenvolupament i el compliment del sistema de garantia de qualitat dels títols. En qualsevol cas, el sistema ha de permetre detectar necessitats i implantar accions de millora perquè els ensenyaments propis de grau de la UIB presentin un nivell d’exigència comparable als estudis oficials.

Article 23. Inscripció del títol en el Registre d’Universitats, Centres i Títols (RUCT)

En el cas de títols de diploma universitari, es pot demanar que s’inscriguin al Registre d’Universitats, Centres i Títols (RUCT), d’acord amb la possibilitat que estableix l’article 17 del Reial decret 1509/2008, de 12 de setembre. Per tramitar la inscripció al RUCT, necessàriament l’ensenyament ha tenir la valoració favorable d’una agència d’avaluació externa.

Article 24. Publicitat i informació

  1. A la publicitat (díptics, cartells, etc.) i documentació del títol, aquest ha de figurar tal com s'indica a l’article 3 d’aquest reglament i s'han de seguir els criteris establerts pel vicerectorat competent, molt especialment tot el que fa referència a la imatge corporativa de la UIB.
  2. Abans de l’inici del curs estaran a disposició de l’alumnat el pla d’estudis detallat, el calendari i la forma d’avaluació.
  3. L'entitat responsable de la gestió dels ensenyaments vetllarà pel compliment dels requisits de la UIB en aquestes matèries.

DISPOSICIONS ADDICIONALS

Primera. Desenvolupament normatiu

De manera conjunta, la Comissió assessora dels títols propis de grau donarà suport als òrgans proponents en el disseny de les propostes d’ensenyaments regulats a la present normativa i elaborarà els protocols i models per confeccionar la memòria inicial justificativa de la sol·licitud i la memòria final acadèmica i econòmica, així com qualsevol altre document que sigui pertinent.

Segona. Denominacions

Totes les denominacions d’òrgans de govern, representació, càrrecs, funcions i membres de la comunitat universitària, com qualssevol que en aquesta normativa apareguin en gènere masculí, s’han d’entendre referides indistintament al gènere masculí o femení, segons el sexe del titular de qui es tracti.

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

Única. Adaptació dels títols propis de grau de l’ordenació anterior

Els títols propis de grau que pertanyen a l’ordenació anterior s’han de començar a adaptar a la present normativa a partir del moment que es publiqui i s’hi han d’haver adaptat en un termini màxim d’un any comptat a partir de l’1 d’octubre de 2013. En els casos d’ensenyaments d’una durada superior a un any acadèmic, el procés d’implantació del nou títol i el procés d’extinció del títol antic es duran a terme de forma progressiva, any a any.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Única. Derogació normativa

Queda derogada tota la normativa anterior sobre títols propis de grau (inclosos els itineraris d’especialització, els títols progressius i els títols de formació bàsica), així com les disposicions de rang igual o inferior que s’oposin al que estableix el present acord normatiu.

DISPOSICIÓ FINAL

Única. Entrada en vigor

El present reglament entrarà en vigor l’endemà de publicar-se al Full Oficial de la Universitat de les Illes Balears.

Ho faig publicar perquè se’n prengui coneixement i tingui els efectes que corresponguin.

Annex I. Memòria acadèmica

  1. Descripció del títol:
    • Denominació.
    • Òrgan proponent i director.
    • Tipus d’ensenyament (presencial, semipresencial, a distància).
    • Nombre mínim i màxim de places ofertes.
    • Nombre de crèdits, percentatge global de presencialitat i període lectiu.
  2. Justificació:
    • Demanda social o professional o complement acadèmic.
  3. Competències:
    • Competències generals, específiques i transversals (definides breument i d’acord amb la durada i els objectius generals del títol propi).
  4. Accés i admissió dels estudiants:
    • Criteris d’accés. Són els indicats en aquesta normativa, més els que es vulguin especificar.
    • Procediments d’admissió, si escau (normalment per expedient acadèmic o, en tot cas, especificau-ne d’altres).
  5. Sistema de reconeixement de crèdits, si escau.
  6. Planificació dels ensenyaments:
    • Estructura de l’ensenyament: mòduls o matèries/assignatures (nombre de crèdits i organització temporal).
    • Pla d’estudis: per cada mòdul o matèria/assignatura se n’ha d’exposar la denominació, el professor que l’ha d’impartir, els crèdits, la temporalització, el sistema d’avaluació, el nivell de presencialitat, els continguts (en el cas dels mòduls, si cal, amb la descripció de les matèries o assignatures) i les competències associades.

    Els títols propis de grau poden tenir una estructura acadèmica estàndard, on els mòduls i les matèries/assignatures siguin específics del títol, o, com serà el cas dels títols basats a assolir un conjunt de competències mitjançant diferents vies, poden estructurar-se a través de la superació d’una combinació d’assignatures pròpies, assignatures obligatòries o optatives del títols oficials dels graus, o d’altres cursos o activitats que organitzi la UIB o altres institucions de prestigi acadèmic o professional reconegut. D’altra banda, en cas de programar-se pràctiques externes, s’han de realitzar d’acord amb la normativa vigent de la UIB en matèria de pràctiques externes. Finalment, els títols propis de grau poden preveure la realització d’un projecte o treball de fi de carrera.

  7. Personal acadèmic, amb detall de la seva càrrega lectiva:
    • Professorat universitari propi i d’altres universitats (categoria, formació acadèmica, experiència docent i com a investigadors).
    • Altres experts i professionals (perfil i experiència).
  8. Recursos materials i serveis:
    • Mitjans materials i serveis disponibles. S’hi ha d’adjuntar un document de reserva d’espais disponibles. En cas que es tracti d’espais de la mateixa UIB, el document l’ha de signar l’administrador de l’edifici, i en cas que es faci ús d’espais d’altres entitats o institucions, caldrà un escrit que comprometi l’espai necessari.
    • Obtenció de recursos addicionals.
  9. Resultats prevists.
  10. Sistema de garantia de qualitat.

Annex II. Memòria econòmica

INGRESSOS:

  1. Els preus satisfets en concepte de matrícula pels estudiants. El Consell de Direcció, amb el vistiplau del Consell Social, pot establir anualment una banda de preus per matrícula.
  2. Subvencions públiques o privades.
  3. Altres fonts de finançament que es detallaran a la memòria econòmica.

DESPESES:

  1. Costs directes:
    1. Costs docents (preu per hora presencial o per crèdit, en estudis a distància, del professorat de la UIB i de fora, preu per tutorització, per avaluacions, etc.).
    2. Costs no docents:
      • Direcció i coordinació. Aquesta partida no pot ser superior al 20 per cent del pressupost total del curs sense autorització expressa del Consell de Direcció, sens perjudici que pugui establir un límit màxim per a cada categoria de títols propis.
      • Material didàctic.
      • Material fungible.
      • Viatges i allotjaments del professorat de fora del lloc d’impartició, i despeses de representació.
      • Publicitat.
      • Plataformes virtuals.
      • Altres. En tots els casos se n’ha de justificar la necessitat, particularment si es proposa personal tècnic o de suport.
  2. Costs indirectes:
    1. Percentatge de retenció de la UIB.
    2. Despeses derivades de l’avaluació interna i, si escau, externa del curs.
    3. Altres (justificats).

Palma, 15 de febrer de 2013
La Rectora,
Montserrat Casas