logo UIB Universitats - FOU

FULL OFICIAL

Núm. 361 - Any  XXVII - I. DISPOSICIONS GENERALS Divendres, 02 de març de 2012
Consell de Govern

10208. ACORD NORMATIU del dia 17 de febrer de 2012 pel qual s’aprova el Reglament d’ordenació dels ensenyaments universitaris de doctorat de la Universitat de les Illes Balears.

La Universitat de les Illes Balears, en virtut de la seva autonomia i en el marc de les atribucions que li confereixen la Llei orgànica 6/2001, de 21 de desembre, modificada per la Llei orgànica 4/2007, de 12 d’abril, d'universitats, i el Reial decret 1393/2007, de 29 d’octubre, pel qual s’estableix l’ordenació dels ensenyaments universitaris oficials, regula a través de la present normativa els seus ensenyaments de doctorat, a l’empara de les previsions del Reial decret 99/2011, de 28 de gener, pel qual es regulen els ensenyaments oficials de doctorat.

Per tant, el Consell de Govern, a la sessió ordinària del dia d’avui, fent ús de les competències que li atribueixen els articles 24.2.32 i 63 dels Estatuts d’aquesta universitat i a proposta del Consell de Direcció, ha aprovat el Reglament d’ordenació dels ensenyaments universitaris de doctorat de la Universitat de les Illes Balears.

CAPÍTOL I. DELS ENSENYAMENTS DE DOCTORAT

Article 1. Definicions

Als efectes del present reglament i de conformitat, si escau, amb l’article 2 del Reial decret 99/2011, s’entén que:

  1. Doctorat: és el tercer cicle d’estudis universitaris oficials, conduent a l’adquisició de les competències i habilitats relacionades amb la recerca científica de qualitat.
  2. Programa de doctorat: és el conjunt d’activitats conduents a l’adquisició de les competències i habilitats necessàries per a l’obtenció del títol de doctor. El programa de doctorat té per objecte el desenvolupament dels diferents aspectes formatius del doctorand i ha d’establir els procediments i les línies de recerca per al desenvolupament de tesis doctorals en un àmbit concret del coneixement.
  3. Doctorand: és la persona que, acreditats prèviament els requisits establerts al Reial decret 99/2011, ha estat admesa en un programa de doctorat i s’hi ha matriculat. També tenen la consideració de doctorands les persones que han estat admeses i estan matriculades en programes de doctorat vigents regulats per normatives anteriors a la que s’esmenta aquí.
  4. Escola de Doctorat: és la unitat creada per una o diverses universitats i en possible col·laboració amb altres organismes, centres, institucions i entitats amb activitats de R+D+I, nacionals o estrangeres, que té per objecte fonamental l’organització dins el seu àmbit de gestió del doctorat, en una o diverses branques de coneixement o amb caràcter interdisciplinari.
  5. Document d’activitats del doctorand: és el registre individualitzat de control de les dites activitats, materialitzat en el corresponent suport, que ha de ser revisat regularment pel tutor i el director de tesi i avaluat per la comissió acadèmica responsable del programa de doctorat a què es refereixen l’article 8.3 del Reial decret 99/2011 i l’article 12.5 d’aquest reglament.
  6. Director de tesi: és el màxim responsable en la conducció del conjunt de les tasques de recerca del doctorand, en els termes que preveuen els articles 11.4 i 12.1 del Reial decret 99/2011 i l’article 11 d’aquest reglament.
  7. Tutor: és el responsable de l’adequació de la formació i de l’activitat en recerca als principis dels programes i, si escau, de les escoles de doctorat.
  8. Comissió acadèmica de cada programa de doctorat: és responsable de la definició, actualització, qualitat i coordinació del programa, així com del progrés de la recerca i de la formació i de l’autorització de la presentació de la tesi de cada doctorand del programa.
  9. Carta de tesi: és el document de compromís a què fan referència l’article 11.8 del Reial decret 99/2011 i l’article 13 d’aquest reglament. S’hi estableixen les funcions de supervisió del doctorand i és signat per la Universitat, el doctorand, el tutor i el director de la tesi.
  10. Unitat proponent del programa de doctorat: és qualsevol unitat competent en matèria d’investigació que proposi el programa. D’acord amb el que estableix l’article 145 dels Estatuts de la UIB, les unitats competents en matèria d’investigació són els grups de recerca reconeguts com a tals per la UIB, els departaments, els instituts universitaris de recerca i altres centres o estructures mixtos entre la Universitat i altres organismes públics o privats.
  11. Òrgans responsables de la gestió acadèmica i administrativa dels programes de doctorat: són el Centre d’Estudis de Postgrau (CEP) i, en el cas dels programes de doctorat que hagin assolit la Menció cap a l’Excel·lència que atorga el Ministeri d’Educació (o qualsevol altra distinció equivalent que la pugui substituir), l’Escola de Doctorat del UIB (EDUIB), creada per acord del Consell de Govern de la UIB del dia 22 de novembre de 2011.

Article 2. Estructura i gestió dels estudis de doctorat

  1. Els estudis de doctorat de la UIB s’estructuren en programes de doctorat.
  2. Correspon a l’Escola de Doctorat de la UIB la gestió acadèmica i administrativa dels programes de doctorat que resultin de la conversió de programes verificats segons la normativa del Reial decret 1393/2007 i que han obtingut la Menció cap a l’Excel·lència que atorga el Ministeri d’Educació (Ordre EDU/3429/2010, de 28 de desembre), o dels que, verificats segons la norma del Reial decret 99/2011, hagin obtingut la dita menció.
  3. La gestió acadèmica i administrativa de la resta de programes de doctorat correspon al Centre d’Estudis de Postgrau de la UIB.

Article 3. Durada dels estudis de doctorat: temps complet, temps parcial i baixa temporal

  1. La durada dels estudis de doctorat és d’un màxim de tres anys, a temps complet, a comptar de l’admissió del doctorand al programa fins a la presentació de la tesi doctoral.
    Si, transcorregut l’esmentat termini de tres anys, no s’ha presentat la sol·licitud de dipòsit de la tesi, la comissió acadèmica responsable del programa pot autoritzar la pròrroga d’aquest termini per un any més, que, excepcionalment, es podria ampliar amb un altre any addicional, en les condicions que s’hagin establert al programa de doctorat corresponent. Aquestes autoritzacions han de ser ratificades per l’òrgan responsable de la gestió acadèmica del programa de doctorat, CEP o EDUIB, d’acord amb el que disposa l’article 2 d’aquest reglament.
  2. La comissió acadèmica del programa de doctorat, vista la sol·licitud de la persona interessada i sempre que hi concorrin circumstàncies que ho facin aconsellable, pot autoritzar la realització dels estudis de doctorat a temps parcial. Aquesta autorització ha de ser ratificada per l’òrgan responsable de la gestió acadèmica del programa de doctorat, CEP o EDUIB, d’acord amb el que disposa l’article 2 d’aquest reglament. En aquest cas, la durada dels estudis serà de cinc anys, a comptar de l’admissió del doctorand al programa fins a la presentació de la tesi doctoral.
    En el cas d’estudis a temps parcial, si transcorregut l’esmentat termini de cinc anys no s’ha presentat la sol·licitud de dipòsit de la tesi, la comissió responsable del programa pot autoritzar la pròrroga d’aquest termini per dos anys més, que, excepcionalment, es podria ampliar amb un altre any addicional, en les condicions que s’hagin establert al programa de doctorat corresponent. Aquestes autoritzacions han de ser ratificades per l’òrgan responsable de la gestió acadèmica del programa de doctorat, CEP o EDUIB, d’acord amb el que disposa l’article 2 d’aquest reglament.
    Als efectes del còmput dels períodes anteriors, no es tindran en compte les baixes per malaltia, embaràs o qualsevol altra causa prevista per la normativa vigent.
  3. El doctorand pot sol·licitar la baixa temporal en el programa per un període màxim d’un any, ampliable fins a un any més. Aquesta sol·licitud, justificada, s’ha de dirigir a la comissió acadèmica responsable del programa, que s’ha de pronunciar sobre la procedència d’accedir al que demana el doctorand. L’òrgan responsable de la gestió acadèmica del programa de doctorat, CEP o EDUIB, vist l’informe de la comissió acadèmica, decidirà sobre la concessió de la baixa temporal sol·licitada.

CAPÍTOL II. DE L’ACCÉS I L’ADMISSIÓ ALS ESTUDIS DE DOCTORAT

Article 4. Requisits d’accés als estudis de doctorat

D’acord amb el que preveuen l’article 6 i el segon apartat de la disposició addicional segona del Reial decret 99/2011, poden accedir a un programa oficial de doctorat les persones que estiguin en una de les situacions següents:

  1. Estar en possessió dels títols oficials espanyols de grau, o equivalent, i de màster universitari.
  2. Estar en possessió d’un títol universitari oficial espanyol, o d’un altre país integrant de l’espai europeu d’educació superior, que habiliti per a l’accés a màster d’acord amb el que estableix l’article 16 del Reial decret 1393/2007 i haver superat un mínim de 300 crèdits ECTS en el conjunt d’estudis universitaris oficials, dels quals, almenys 60 han de ser de nivell de màster.
  3. Estar en possessió d’un títol oficial espanyol de graduat o graduada, la durada del qual, conforme a normes de dret comunitari, sigui d’almenys 300 crèdits ECTS. Aquests titulats han de cursar amb caràcter obligatori els complements de formació a què es refereix l’article 7.2 del Reial decret 99/2011, llevat que el pla d’estudis del corresponent títol de grau inclogui crèdits de formació en recerca, equivalents en valor formatiu als crèdits en recerca procedents d’estudis de màster.
  4. Els titulats universitaris que, obtinguda prèviament plaça de formació a la corresponent prova d’accés a places de formació sanitària especialitzada, hagin superat amb avaluació positiva almenys dos anys de formació d’un programa per a l’obtenció del títol oficial d’alguna de les especialitats en ciències de la salut.
  5. Estar en possessió d’un títol obtingut conforme a sistemes educatius estrangers, sense necessitat que sigui homologat, comprovat prèviament per la Universitat que el títol acredita un nivell de formació equivalent a la del títol oficial espanyol de màster universitari i que faculta al país expedidor del títol per a l’accés a estudis de doctorat. Aquesta admissió no implica, en cap cas, l’homologació del títol previ del qual estigui en possessió la persona interessada ni el seu reconeixement a altres efectes que el de l’accés a ensenyaments de doctorat.
  6. Estar en possessió d’un altre títol espanyol de doctor obtingut conforme a anteriors ordenacions universitàries.
  7. Els llicenciats, arquitectes o enginyers que estiguin en possessió del Diploma d’Estudis Avançats obtingut d’acord amb les previsions del Reial decret 778/1998, de 30 d’abril, o que hagin assolit la suficiència investigadora regulada pel Reial decret 185/1985, de 23 de gener.

Article 5. Admissió als estudis de doctorat

  1. D’acord amb el que preveu l’article 7 del Reial decret 99/2011, les comissions acadèmiques a què fa referència l’article 9 d’aquest reglament poden establir requisits i criteris addicionals per a la selecció i admissió dels estudiants al programa de doctorat corresponent.
  2. L’admissió a un programa de doctorat pot incloure l’exigència de complements de formació específics, en funció del perfil d’ingrés de l’estudiant. Aquests complements de formació específics tindran, als efectes de preus públics i de la concessió de beques i ajuts a l’estudi, la consideració de formació de nivell de doctorat, i el seu desenvolupament no computarà als efectes dels límits que estableix l’article 3 d’aquest reglament.
  3. Els requisits i criteris d’admissió a què es refereix l’apartat 1 d’aquest article i els complements de formació específics a què es refereix l’apartat 2, es faran constar a la memòria de verificació a què es refereixen l’article 10.2 del Reial decret 99/2011 i l’article 21 d’aquest reglament.
  4. En el cas d’estudiants amb necessitats educatives especials derivades d’una discapacitat, els sistemes i procediments d’admissió inclouran els serveis de suport i assessorament adequats, que avaluaran la necessitat de possibles adaptacions curriculars, itineraris o estudis alternatius.

CAPÍTOL III. DELS PROGRAMES DE DOCTORAT

Article 6. Organització de la formació doctoral en els programes de doctorat

  1. Els programes de doctorat es desenvoluparan a l’Escola de Doctorat de la UIB o en qualsevol altra unitat competent en matèria d’investigació: grups de recerca, departaments, instituts universitaris de recerca i altres centres o estructures mixtos entre la Universitat i altres organismes públics o privats, d’acord amb el que estableix l’article 145 dels Estatuts de la UIB.
  2. Els programes de doctorat inclouran aspectes organitzats de formació en recerca, no necessàriament estructurada en crèdits ECTS, que comprendrà formació transversal i formació específica dins l’àmbit de cada programa. L’organització d’aquesta formació i els procediments per al seu control es descriuran a la memòria de verificació del programa de doctorat.
  3. Les activitats de formació realitzades pel doctorand es recolliran al document d’activitats del doctorand a què fa referència la lletra e) de l’article 1 d’aquest reglament.
  4. L’activitat principal del doctorand és la investigació, que es concretarà en l’elaboració d’una tesi doctoral, que consistirà en un treball de recerca original realitzat pel doctorand en qualsevol camp del coneixement i d’acord amb el que estableix l’article 14 d’aquest reglament.
  5. La formació doctoral garantirà que el doctorand adquireix les competències que figuren a l’article 5.1 del Reial decret 99/2011, de 28 de gener, pel qual es regulen els ensenyaments de doctorat; i a l’article 8.2 del Reial decret 1027/2011, de 15 de juliol (BOE núm. 185, de 3 d’agost), pel qual s’estableix el Marc espanyol de qualificacions per a l’educació superior (MECES).
  6. La formació doctoral garantirà que el doctorand adquireix les capacitats i destreses personals a què fa referència l’article 5.2 del Reial decret 99/2011.

Article 7. Organització dels programes de doctorat

  1. Els programes de doctorat de la UIB es poden organitzar conjuntament amb altres universitats, d’acord amb un conveni específic signat a l’efecte; i poden comptar amb la col·laboració, expressada mitjançant conveni, d’altres organismes, centres, institucions i entitats amb activitats de R+D+I, públics o privats, nacionals o estrangers, d’acord amb l’estratègia en matèria d’investigació i formació doctoral definida pels vicerectorats competents.
  2. Cada programa de doctorat l’ha d’organitzar, dissenyar i coordinar una comissió acadèmica, la composició i les funcions de la qual es detallen a l’article 9 d’aquest reglament.
  3. Cada programa de doctorat tindrà un coordinador, nomenat per la Rectora de la UIB o per acord entre rectors quan es tracti de programes conjunts, o en la manera que s’indiqui als convenis corresponents en els casos en què el doctorat es desenvolupi en col·laboració amb altres institucions.
    El coordinador ha de ser un investigador rellevant que hagi dirigit un mínim de dues tesis doctorals i estigui en possessió d’almenys dos períodes d’activitat en recerca reconeguts d’acord amb el que preveu el Reial decret 1086/1989, de 28 d’agost, de retribucions del professorat universitari. En cas que aquest investigador ocupi una posició en la qual no resulti d’aplicació l’esmentat criteri d’avaluació, haurà d’acreditar mèrits equiparables a aquests.

Article 8. Professorat

Tot el professorat d’un programa de doctorat ha d’estar en possessió del títol de doctor, sens perjudici de la possible col·laboració en determinades activitats específiques d’altres persones o professionals en virtut de la seva rellevant qualificació en l’àmbit de coneixement corresponent.

Article 9. Comissions acadèmiques dels programes de doctorat

  1. La comissió acadèmica d’un programa de doctorat és l’òrgan responsable del disseny, organització i coordinació del programa de doctorat.
  2. La comissió acadèmica d’un programa de doctorat serà formada íntegrament per doctors i és nomenada per la Rectora d’acord amb el que estableixen els Estatuts i reglaments de la UIB. El coordinador del programa de doctorat presideix la comissió acadèmica del programa i ha de ser un investigador que compleixi els requisits establerts a l’article 7.3 d’aquest reglament.
  3. Les funcions de la comissió acadèmica són:
    1. Dissenyar, organitzar i coordinar el programa de doctorat.
    2. Responsabilitzar-se de la seva actualització i de la seva qualitat.
    3. Responsabilitzar-se de la formació dels doctorands matriculats en el programa.
    4. Admetre els doctorands al programa.
    5. Proporcionar als doctorands un tutor, immediatament després de la formalització de la seva matrícula en el programa.
    6. Proporcionar als doctorands un director de tesi doctoral, en un termini inferior a sis mesos des de la data de matriculació en el programa.
    7. Aprovar, si escau, el pla de recerca que el doctorand ha de presentar en un termini inferior a dotze mesos des de la data de matriculació en el programa.
    8. Vetllar per la correcta utilització i formalització del document d’activitats del doctorand.
    9. Executar els controls anuals de l’activitat duta a terme pel doctorand segons el que preveu l’article 11 del Reial decret 99/2011.
    10. Autoritzar la presentació de la tesi doctoral.
  4. La composició de la comissió acadèmica és:
    1. El coordinador del programa de doctorat, que la presideix.
    2. Un mínim de dos professors de la UIB de les unitats competents en matèria de recerca a què fa referència l’article 145 dels Estatuts de la UIB, dins l’àmbit del coneixement en què es desenvolupa el programa de doctorat.
    3. Un representant, si escau, de cada una de les institucions que han signat un conveni amb la UIB als efectes del programa de doctorat, que haurà d’estar en possessió del títol de doctor.

      En el cas de titulacions conjuntes entre la UIB i altres universitats, la composició de la comissió acadèmica s’establirà d’acord amb el que estipuli el conveni, el qual ha de recollir necessàriament aquest aspecte.
  5. La comissió acadèmica traslladarà a l’òrgan responsable de la gestió acadèmica del programa de doctorat, CEP o EDUIB, per a la ratificació pertinent, si escau:
    1. Els nomenaments de tutor i director de tesi. En el cas del director de tesi, el nomenament s’acompanyarà del currículum actualitzat de l’investigador nomenat.
    2. El pla de recerca dels doctorands i els informes de les avaluacions anuals.
    3. La tesi, amb l’informe del director a què fa referència l’article 15 d’aquest reglament, i l’autorització per presentar-la.
    4. La proposta de tribunal, elaborada d’acord amb el que disposa l’article 16 d’aquest reglament.

Article 10. Tutor

  1. El tutor ha de ser un doctor amb experiència en recerca acreditada, vinculat a l’Escola de Doctorat de la UIB o les unitats competents en matèria d’investigació que organitzen el programa i a les quals es refereix l’article 145 dels Estatuts de la UIB. Aquesta vinculació s’entén en un sentit ampli, de manera que, a més del professorat de la UIB participant en el programa de doctorat corresponent, s’hi entendran vinculats els investigadors de fora de la UIB i pertanyents a empreses o institucions de recerca la participació de les quals en el programa de doctorat hagi estat establerta mitjançant conveni a l’efecte.
  2. La comissió acadèmica del programa de doctorat nomenarà el tutor de cada doctorand un cop aquest hagi estat admès al programa. Aquest nomenament serà ratificat d’acord amb el que preveu l’article 9.5 d’aquest reglament.
  3. És responsabilitat del tutor vetllar per la interacció del doctorand amb la comissió acadèmica i ajudar en el seguiment de les activitats que realitza el doctorand.
  4. La comissió acadèmica, oït el doctorand i sempre que hi concorrin raons justificades, pot modificar el nomenament del tutor en qualsevol moment del doctorat. Aquest nomenament serà ratificat d’acord amb el que preveu l’article 9.5 d’aquest reglament.

Article 11. Director de tesi

  1. El director de tesi ha de ser un doctor espanyol o estranger, amb experiència en recerca acreditada, amb independència de la universitat, el centre o la institució en què presti els seus serveis.
  2. La comissió acadèmica del programa de doctorat nomenarà el director de la tesi doctoral en un termini màxim de sis mesos després que el doctorand s’hagi matriculat en el programa. Aquest nomenament serà ratificat d’acord amb el que preveu l’article 9.5 d’aquest reglament, per a la qual cosa s’ha de presentar un currículum actualitzat de l’investigador que es proposa com a director de tesi.
  3. El director de tesi doctoral pot coincidir o no amb el tutor a què fa referència l’article 10 d’aquest reglament.
  4. El director de tesi és el màxim responsable de l’orientació del doctorand en les activitats de recerca conduents a la realització de la tesi doctoral, de la coherència i idoneïtat de les activitats de formació, de l’impacte i novetat en el seu camp de la temàtica de la tesi doctoral i de la guia en la planificació i la seva adequació, si escau, a altres projectes i activitats on s’inscrigui el doctorand. El director de tesi realitzarà un seguiment de les activitats del doctorand a través de la revisió del document d’activitats del doctorand a què fan referència els articles 1 i 12.5 d’aquest reglament.
  5. La tesi la poden codirigir altres doctors quan es donin raons d’índole acadèmica, com pot ser el cas de la interdisciplinarietat temàtica o els programes executats en col·laboració amb institucions o empreses d’àmbit nacional o internacional, amb l’autorització prèvia de la comissió acadèmica. Aquesta autorització pot ser revocada amb posterioritat si, segons el parer de la comissió acadèmica, la codirecció no beneficia el desenvolupament de la tesi.
  6. La comissió acadèmica, oïts el doctorand i el director de tesi i sempre que hi concorrin raons justificades, pot modificar el nomenament del director de tesi doctoral en qualsevol moment del doctorat. Aquest nomenament serà ratificat d’acord amb el que preveu l’article 9.5 d’aquest reglament.

Article 12. Doctorand

  1. Els doctorands admesos en un programa de doctorat es matricularan anualment pel concepte de tutela acadèmica de doctorat. En el cas de programes conjunts, el conveni determinarà necessàriament la forma en què s’ha de dur a terme la matrícula.
  2. Els doctorands, un cop matriculats en un programa de doctorat, se sotmetran al règim jurídic, si escau, contractual, que resulti de la legislació específica que els sigui aplicable.
  3. Una vegada matriculat en el programa, es materialitzarà per a cada doctorand el document d’activitats del doctorand a què es refereix l’article 1 d’aquest reglament. De conformitat amb l’Acord executiu 9864/2011, de 5 de juliol, sobre el registre de les activitats dels doctorands (FOU núm. 351, de 22 de juliol), el doctorand es compromet formalment, mitjançant escrit signat a l’efecte, a mantenir un registre actualitzat de totes les activitats formatives i d’investigació que dugui a terme en el marc del programa de doctorat que cursi, en el qual ha d’incloure: publicacions en revistes especialitzades, assistència a reunions o congressos científics, presentació de ponències en reunions o congressos científics, assistència a cursos, seminaris i altres activitats formatives, estades de recerca en altres institucions, beques o ajuts rebuts i qualsevol altra informació que sigui rellevant per a la seva formació doctoral. El suport material d’aquest document serà l’aplicació de gestió de currículums de GREC o qualsevol altra que el Consell de Direcció de la UIB pugui determinar en substitució d’aquesta.
  4. Abans d’acabar el primer any, el doctorand elaborarà un pla de recerca que almenys ha d’incloure la metodologia a utilitzar i els objectius a assolir, així com els mitjans i la planificació temporal per aconseguir-ho. Aquest pla es pot millorar i detallar al llarg de la seva estada en el programa i ha d’estar avalat pel tutor i el director. Aquest pla de recerca s’ha de presentar davant la comissió acadèmica per a l’aprovació pertinent.
  5. La comissió acadèmica del programa ha d’avaluar anualment el pla de recerca i el document d’activitats juntament amb els informes que a aquest efecte han d’emetre el tutor i el director. L’avaluació positiva és requisit indispensable per continuar en el programa. En cas d’avaluació negativa, que ha de ser degudament motivada, el doctorand ha de tornar a ser avaluat en el termini de sis mesos, i a aquest efecte s’ha d’elaborar un nou pla de recerca. En el supòsit de produir-se una nova avaluació negativa, el doctorand ha de ser donat de baixa definitiva del programa.

Article 13. Carta de tesi

La UIB, d’acord amb l’article 11.8 del Reial decret 99/2011, establirà les funcions de supervisió dels doctorands mitjançant un compromís documental signat pel vicerector competent en representació de la Universitat, el doctorand, el seu tutor i el seu director.

Aquest compromís ha de ser rubricat tan aviat com sigui possible després de l’admissió del doctorand i una vegada assignat un director de tesi.

El document ha d’incloure un procediment de resolució de conflictes i ha de preveure els aspectes relatius als drets de propietat intel·lectual o industrial que es puguin generar en l’àmbit de programes de doctorat.

CAPÍTOL IV. DE LA TESI DOCTORAL

Article 14. La tesi doctoral

  1. La tesi doctoral ha de consistir en un treball original de recerca elaborat pel candidat en qualsevol camp del coneixement. La tesi ha de capacitar el doctorand per al treball autònom en l’àmbit de la R+D+I.
  2. La tesi pot ser desenvolupada i, si escau, defensada, en els idiomes habituals per a la comunicació científica en el seu camp de coneixement.
  3. Per tal de garantir la qualitat de la tesi, amb anterioritat a la seva presentació formal, el director de tesi ha de fer arribar a la comissió acadèmica un informe raonat sobre els continguts i aspectes formals de la tesi, d’acord amb el model facilitat a l’efecte per l’òrgan responsable de la gestió acadèmica del programa. La comissió acadèmica o l’òrgan responsable de la gestió acadèmica del programa, CEP o EDUIB, poden –si ho consideren oportú– sol·licitar informes complementaris a experts de fora del programa de doctorat.

Article 15. Tramitació de la tesi doctoral

  1. El doctorand ha de presentar a la comissió acadèmica un esborrany de la tesi doctoral, juntament amb l’informe del director a què fa referència l’article 14.3 d’aquest reglament. Aquesta presentació pot coincidir amb el darrer dels controls anuals a què es refereixen els articles 11 del Reial decret 99/2011 i 12.5 d’aquest reglament.
  2. La comissió acadèmica autoritzarà, si escau, la presentació de la tesi doctoral.
  3. Un cop autoritzada la presentació de la tesi doctoral, la comissió acadèmica elaborarà una proposta de tribunal d’acord amb el que estableix l’article 16 d’aquest reglament.
  4. La comissió acadèmica trametrà la versió definitiva de la tesi, amb l’autorització per presentar-la, l’informe del director i la proposta de tribunal, a l’òrgan responsable de la gestió acadèmica del programa de doctorat, CEP o EDUIB, per a la seva ratificació i aprovació, si escau.
    L’òrgan responsable pot revocar l’autorització de la comissió acadèmica per a la presentació formal de la tesi, i pot no acceptar la proposta de tribunal. En aquests casos, l’òrgan responsable de la gestió acadèmica ha de remetre a la comissió acadèmica del programa de doctorat un informe raonat sobre les causes de la seva decisió. La comissió acadèmica actuarà d’acord amb l’informe de l’òrgan responsable de la gestió acadèmica del programa de doctorat.
  5. Una vegada aprovada la presentació de la tesi i aprovada la proposta de tribunal, l’òrgan responsable de la gestió acadèmica del programa de doctorat, CEP o EDUIB, n’informarà la comissió acadèmica i el doctorand perquè aquest procedeixi a dipositar la tesi en les condicions que s’estableixen a continuació:
    1. S’han de fer arribar dos exemplars de la tesi a l’òrgan responsable de la gestió acadèmica del programa de doctorat, CEP o EDUIB, on quedaran dipositats. Les tesis doctorals presentades en una llengua que no sigui l’anglès, el català o el castellà, han d’incloure un resum en alguna d’aquestes llengües, perquè es pugui seguir amb el procediment.
    2. S’estableix un termini de quinze dies hàbils de dipòsit, des de l’arribada dels exemplars al Centre d’Estudis de Postgrau o a l’Escola de Doctorat, els quals comunicaran a la comunitat universitària que s’ha dipositat la tesi, amb indicació de l’autor, el programa de doctorat, el títol, el director i els codirectors, si escau, i el nom i filiació del president de la comissió acadèmica del programa de doctorat.
    3. Si la naturalesa del treball de la tesi doctoral no permet reproduir-la, el requisit de lliurament d’exemplars quedarà complert amb el dipòsit de l’original al Centre d’Estudis de Postgrau o a l’Escola de Doctorat.
      Els doctors poden, durant el termini de dipòsit, trametre les observacions que estimin oportunes sobre el contingut de la tesi a la comissió acadèmica del programa de doctorat, que han d’adreçar al seu president, amb còpia a l’òrgan responsable de la gestió acadèmica del programa, CEP o EDUIB, d’acord amb el model aprovat a l’efecte.
    4. Una vegada complert el termini de quinze dies de dipòsit, la comissió acadèmica trametrà a l’òrgan responsable de la gestió acadèmica del programa de doctorat, CEP o EDUIB, tota la documentació i les observacions que el procés d’exposició pública hagi generat.
      En cas que, a judici de l’òrgan responsable de la gestió acadèmica del programa de doctorat, CEP o EDUIB, sigui imprescindible fer-hi canvis importants, la tesi serà retornada a la comissió acadèmica del programa perquè, si escau, torni a començar el procés de dipòsit una vegada fetes les modificacions.
    5. Excepcionalment, l’òrgan responsable de la gestió acadèmica del programa de doctorat, CEP o EDUIB, pot sotmetre les tesis doctorals presentades a un procés d’avaluació propi, que consistirà a obtenir els informes de doctors de l’àmbit de coneixement sobre el qual versi la tesi, pertanyents a altres universitats o centres d’investigació espanyols o estrangers i que no formin part de la UIB.
      En el supòsit que no s’autoritzi la defensa de la tesi, l’òrgan responsable de la gestió acadèmica del programa de doctorat, CEP o EDUIB, ha de comunicar per escrit les raons de la decisió al doctorand, al director i, si escau, als codirectors de la tesi, i a la comissió acadèmica del programa.

Article 16. Tribunal d’avaluació de la tesi doctoral

  1. El tribunal serà format per cinc membres titulars i dos membres suplents, i han de complir els requisits següents:
    1. Estar en possessió del grau de doctor.
    2. Tenir experiència en recerca acreditada. L’experiència en recerca s’ha d’acreditar mitjançant un currículum actualitzat, que ha de recollir necessàriament una relació de les publicacions i les participacions en projectes de recerca.
    3. Estar en actiu com a investigador en el camp de recerca en què s’emmarca la temàtica de la tesi. Aquesta condició s’ha d’acreditar a través del currículum actualitzat a què fa referència la lletra anterior.
    4. Desenvolupar, o haver desenvolupat, la seva activitat en recerca en alguna universitat, un centre d’ensenyament superior, un centre de recerca espanyol o estranger o un departament de R+D+I d’alguna empresa d’àmbit nacional o internacional.
  2. El tribunal serà format per una majoria de membres externs a la UIB i a les institucions col·laboradores de l’Escola de Doctorat o del programa.
  3. La proposta de tribunal ha d’anar acompanyada d’un document que acrediti la idoneïtat curricular de cadascun dels membres proposats. Aquest document consistirà en un currículum actualitzat de cadascun dels membres, d’acord amb el que preveu el primer apartat d’aquest article.
  4. La comissió acadèmica del programa farà la proposta de tribunal i designarà, entre els membres, el president, el secretari i els vocals, titulars i suplents, d’acord amb els criteris d’idoneïtat derivats del currículum presentat.
  5. El director de la tesi no pot formar part del tribunal, tret dels casos prevists a què fa referència el sisè apartat d’aquest mateix article.
  6. En els casos de titulacions conjuntes o convenis específics de cotutela, el tribunal es confegirà d’acord amb el que estipuli el conveni corresponent, que ha de recollir necessàriament aquest aspecte.
  7. La comissió acadèmica trametrà aquesta proposta a l’òrgan responsable de la gestió acadèmica del programa de doctorat, CEP o EDUIB, per a l’aprovació pertinent, d’acord amb el que preveu l’article 15 d’aquest reglament. La Rectora nomenarà formalment el tribunal.
  8. La comissió acadèmica del programa farà arribar els exemplars de la tesi doctoral als membres del tribunal.

Article 17. Defensa i avaluació de la tesi doctoral

  1. L’acte de defensa de la tesi l’ha de convocar el president del tribunal, dins els tres mesos següents a la ratificació per part de la Comissió de Doctorat de l’autorització de la defensa. La data de lectura de la tesi serà comunicada pel secretari als altres membres del tribunal, al Centre d’Estudis de Postgrau o a l’Escola de Doctorat, segons quin sigui l’òrgan al qual correspongui la gestió del programa de doctorat, i al doctorand amb una antelació suficient.
  2. El tribunal que avaluï la tesi doctoral disposarà del document d’activitats del doctorand a què es refereixen els articles 12.5 d’aquest reglament i 2.5 del Reial decret 99/2011. Aquest document de seguiment no donarà lloc a una puntuació quantitativa, però constituirà un instrument d’avaluació qualitativa que complementarà l’avaluació de la tesi doctoral.
  3. La tesi doctoral s’avaluarà en un acte de defensa que tindrà lloc en sessió pública i que consistirà en l’exposició i defensa davant els membres del tribunal per part del doctorand del treball d’investigació elaborat. Els doctors presents a l’acte públic podran formular qüestions en el moment i en la forma que assenyali el president.
  4. L’acte de defensa de la tesi ha de tenir lloc preferentment a la seu universitària de la UIB, tret dels casos de titulacions conjuntes o dobles o de convenis específics de cotutela, en què la defensa es durà a terme d’acord amb el que estipuli el conveni corresponent, el qual ha de recollir necessàriament aquest aspecte.
    L’òrgan responsable de la gestió acadèmica del programa de doctorat pot autoritzar, de manera excepcional i sempre que hi concorrin circumstàncies que ho aconsellin, que l’acte de defensa tingui lloc en alguna localització diferent.
  5. El tribunal emetrà un informe i la qualificació global concedida a la tesi, que serà «apte» o «no apte».
  6. El tribunal pot proposar que la tesi obtingui la menció «cum laude», si els membres del tribunal ho acorden així per unanimitat i en votació secreta d’acord amb el procediment següent:
    1. El secretari del tribunal proporcionarà als membres del tribunal impresos, d’acord amb el model aprovat a l’efecte, perquè cada membre del tribunal emeti el seu vot de manera secreta. A continuació, aquest s’ha s’introduir en un sobre proporcionat expressament, que es tancarà.
    2. El secretari del tribunal recollirà els sobres i els signarà amb la seva signatura al revers i damunt la pestanya de tancament.
    3. El secretari del tribunal traslladarà tota la documentació generada a l’acte de defensa de la tesi, incloent-hi els sobres signats a què es refereix el punt anterior, als serveis administratius responsables de la gestió administrativa del programa de doctorat.
    4. Un membre del personal d’administració i serveis escrutarà els vots dipositats pels membres del tribunal. Aquest escrutini es farà en presència del secretari del tribunal i el resultat obtingut es consignarà en els mitjans informàtics disponibles a l’efecte.
    5. Els vots emesos pels membres del tribunal es conservaran juntament amb l’altra documentació que hagi generat l’acte de defensa i avaluació de la tesi. Tota aquesta documentació serà digitalitzada i arxivada electrònicament.
    6. La concessió de la menció «cum laude» serà comunicada a la persona interessada pels serveis administratius responsables de la gestió administrativa del programa de doctorat.
  7. Una vegada aprovada la tesi doctoral, la UIB l’arxivarà en el repositori TDX en format electrònic obert i en remetrà un exemplar al Ministeri d’Educació, Cultura i Esport, juntament amb tota la documentació complementària, als efectes oportuns. Tot això sens perjudici que la UIB pugui arxivar-la de més a més en algun repositori propi.
  8. En circumstàncies excepcionals, com ara l’existència de clàusules de confidencialitat amb empreses o la possibilitat de generació de patents que recaiguin sobre el contingut de la tesi, o qualsevol altra degudament justificada i sempre a demanda de la comissió acadèmica del programa, el Centre d’Estudis de Postgrau o l’Escola de Doctorat habilitaran procediments per desenvolupar els apartats tercer i setè anteriors de manera que s’asseguri la no publicitat d’aquests aspectes.

Article 18. Menció Internacional al títol de Doctor

  1. El títol de Doctor o Doctora pot incloure a l’anvers la menció «Doctor Internacional», sempre que hi concorrin les circumstàncies següents:
    1. Que durant el període de formació necessari per a l’obtenció del títol de Doctor, el doctorand hagi realitzat una estada mínima de tres mesos fora d’Espanya en una institució d’ensenyament superior o centre de recerca de prestigi, cursant-hi estudis o fent-hi treballs de recerca. L’estada i les activitats han de ser avalades pel director i autoritzades per la comissió acadèmica, i s’han d’incorporar al document d’activitats del doctorand. Aquesta estada s’acreditarà mitjançant document emès a l’efecte per la institució receptora i signat pel responsable de l’estada a la institució estrangera.
    2. Que una part de la tesi doctoral, almenys el resum i les conclusions, s’hagi redactat i sigui presentada en una de les llengües habituals per a la comunicació científica en el seu camp de coneixement, diferent de qualsevol de les llengües oficials a Espanya. Aquesta norma no és aplicable si les estades, els informes i els experts procedeixen d’un país de parla hispana.
    3. Que de la tesi n’hagin emès informe un mínim de dos experts doctors pertanyents a alguna institució d’educació superior o un institut de recerca no espanyols.
    4. Que almenys un expert pertanyent a alguna institució d’educació superior o centre de recerca no espanyols, amb el títol de doctor, i diferent del responsable de l’estada esmentada a la lletra a) anterior, hagi format part del tribunal avaluador de la tesi.
  2. La defensa de la tesi s’ha d’efectuar a la mateixa universitat espanyola en què el doctorand estigui inscrit, o, en el cas de programes de doctorat conjunts, en qualsevol de les universitats participants o en els termes que identifiquin els convenis de col·laboració.
  3. La sol·licitud de la Menció Internacional al títol de Doctor s’ha de fer en el moment de sol·licitar el títol de Doctor. La persona interessada ha d’aportar la documentació acreditativa de les circumstàncies descrites al primer apartat d’aquest article. L’acreditació de la circumstància a què fa referència la lletra b) del primer apartat anterior consistirà en un certificat emès pel secretari del tribunal de la tesi doctoral.
  4. L’òrgan responsable de la gestió acadèmica del programa de doctorat, CEP o EDUIB, decidirà sobre la concessió de la Menció Internacional al títol de Doctor.

CAPÍTOL V. DE LA TRAMITACIÓ DE PROPOSTES DE PROGRAMES DE DOCTORAT

Article 19. Proposta de programa de doctorat

Les unitats competents en matèria de recerca a la UIB poden proposar programes de doctorat. D’acord amb l’article 145 dels Estatuts de la UIB, les unitats competents en matèria de recerca són: grups de recerca, departaments, instituts universitaris de recerca i altres centres o estructures mixtos entre la Universitat i altres organismes públics o privats.

Article 20. Calendari i elaboració dels plans d’estudis

A proposta del Centre d’Estudis de Postgrau, el Consell de Direcció aprovarà el calendari per a la tramitació de les propostes de programes de doctorat i proporcionarà les eines necessàries per confeccionar-los, d’acord amb l’annex 1 del Reial decret 99/2011 i l’aplicació informàtica d’oficialització de títols del Registre d’Universitats, Centres i Títols (RUCT), proporcionada a l’efecte pel Ministeri d’Educació, Cultura i Esport.

Article 21. Procediment

  1. Les unitats proponents han de fer arribar al Centre d’Estudis de Postgrau les propostes de programes de doctorat en el termini que s’estableixi i fent ús dels impresos disponibles a la web del Centre d’Estudis de Postgrau. Les propostes de programa de doctorat han d’incloure necessàriament una proposta de comissió acadèmica del programa confegida d’acord amb el que estableix l’article 9 d’aquest reglament.
  2. El Centre d’Estudis de Postgrau informarà sobre les propostes atenint-se a criteris de qualitat, l’estratègia de la UIB en matèria de recerca i la viabilitat econòmica.
  3. El Centre d’Estudis de Postgrau trametrà les propostes presentades i els informes corresponents al Consell de Direcció.
  4. El Consell de Direcció pot aprovar o denegar la proposta presentada o fer les recomanacions que consideri adients sobre qualsevol aspecte d’aquesta, incloent-hi la composició de la comissió acadèmica.
  5. En cas que es facin recomanacions, s’han de fer arribar al Centre d’Estudis de Postgrau perquè les trameti a les unitats proponents del programa de doctorat, que hi han de respondre en un termini màxim de deu dies i han de trametre la proposta modificada al CEP perquè es pugui elevar al Consell de Direcció.
  6. Un cop aprovada definitivament la proposta pel Consell de Direcció, la Rectora aprovarà formalment la comissió acadèmica. En el cas de programes de doctorat organitzats conjuntament amb altres institucions, el nomenament de la comissió acadèmica es durà a terme com s’especifiqui al conveni corresponent.
  7. La comissió acadèmica elaborarà el pla d’estudis del programa d’acord amb les directrius del Reial decret 99/2011, els criteris, protocols i procediments d’avaluació d’ANECA i l’aplicació d’oficialització de títols del RUCT, utilitzant les eines proporcionades pel CEP. En aquest procés, el CEP actuarà com a òrgan consultiu i farà necessàriament un seguiment del procés d’elaboració de la proposta.
  8. Una vegada elaborada la proposta de pla d’estudis, aquesta es farà arribar al Centre d’Estudis de Postgrau, en els terminis establerts.
  9. La Direcció del Centre d’Estudis de Postgrau presentarà la proposta de nous plans d’estudis a la Comissió de Doctorat, la qual l’estudiarà i en farà l’informe previ, que farà arribar a la unitat proponent.
  10. La unitat proponent modificarà, si escau, la proposta de pla d’estudis d’acord amb l’informe previ a què fa referència l’apartat anterior i la remetrà, en un termini màxim de quinze dies, al Centre d’Estudis de Postgrau, perquè, en un termini màxim de set dies, la faci arribar a la comunitat universitària, que disposarà de quinze dies per presentar al Centre d’Estudis de Postgrau les al·legacions i els suggeriments que considerin adients. En cas de silenci, s’entendrà que s’hi dóna la conformitat.
  11. Acabat el període d’al·legacions, el Centre d’Estudis de Postgrau remetrà la proposta i les al·legacions presentades a les unitats proponents, que, en un termini de quinze dies, faran un informe raonat que donarà resposta a les al·legacions rebudes.
  12. La proposta amb les al·legacions i l’informe a què es refereix l’apartat anterior, es trametran al Centre d’Estudis de Postgrau, que emetrà l’informe definitiu.
  13. L’informe definitiu, amb tota la documentació generada durant el procés de tramitació, es remetrà al Consell de Direcció per a l’aprovació pertinent, si escau.
  14. Una vegada aprovada la proposta del pla d’estudis pel Consell de Direcció, es trametrà al Consell de Govern per a l’aprovació definitiva, si escau.
  15. Aprovat el pla d’estudis pel Consell de Govern, se n’informarà el Consell Social i es remetrà al Consell d’Universitats. Alhora s’enviarà a la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats del Govern de les Illes Balears, d’acord amb la normativa vigent.

Article 22. Recursos administratius

Les resolucions i els acords dels òrgans de govern i representació de la Universitat que es dictin en els corresponents procediments administratius derivats de la present normativa es poden impugnar en els casos i en la forma establerts per la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

Disposicions addicionals

Primera. Accés dels estudiants de doctorat d’anteriors ordenacions universitàries

D’acord amb la disposició addicional segona del Reial decret 99/2011, els estudiants que hagin començat estudis de doctorat d’acord amb anteriors ordenacions universitàries poden accedir als ensenyaments regulats a l’esmentat reial decret havent-ho sol·licitat prèviament al vicerector competent en matèria de postgrau.

Segona. Denominacions

Totes les denominacions d’òrgans de govern, representació, càrrecs, funcions i membres de la comunitat universitària, com qualssevol que en aquest acord apareguin en gènere masculí o femení, s’han d’entendre referides indistintament al gènere masculí o femení, segons el sexe del titular de qui es tracti.

Tercera. Interpretació i desenvolupament

Es faculta el Consell de Direcció per interpretar i desenvolupar el present acord normatiu.

DISPOSICIONS TRANSITÒRIES

Única. Disposicions reguladores aplicables

D’acord amb la disposició transitòria primera del Reial decret 99/2011, als doctorands que en data 11 de febrer de 2011 hagin començat estudis de doctorat d’acord amb ordenacions anteriors, els seran aplicables les disposicions reguladores del doctorat i de l’expedició del títol de Doctor per les quals hagin iniciat els estudis.

Si el dipòsit de la tesi té lloc amb posterioritat a l’11 de febrer de 2012, els serà aplicable el règim relatiu a tribunal, defensa i avaluació de la tesi que preveuen el Reial decret 99/2011 i aquest reglament.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Única. Derogació normativa

  1. Queda derogat l’Acord normatiu 9047/2009, de 13 de maig (FOU núm. 312, de 22 de maig), pel qual es modifica l’Acord normatiu 8771/2008, de 26 de setembre, pel qual s’aprova la normativa pròpia de la Universitat de les Illes Balears sobre estudis de doctorat, en el que s'oposi a la present normativa.
  2. Queda derogat l’Acord normatiu 8506/2008, de 25 d’abril (FOU núm. 297, de 30 de maig), pel qual s’aprova el Reglament d’ordenació dels ensenyaments universitaris de màster i doctorat de la UIB, pel que fa al doctorat i en el que s'oposi a la present normativa.

DISPOSICIÓ FINAL

Única. Entrada en vigor

Aquest acord normatiu entrarà en vigor l’endemà de publicar-se al Full Oficial de la Universitat de les Illes Balears.

Ho faig publicar perquè se’n prengui coneixement i tingui els efectes que corresponguin.

Palma, 17 de gener de 2012
La Rectora,
Montserrat Casas